Pages: 1 [2]
|
 |
|
Author
|
Topic: Auto kesäksi? (Read 9087 times)
|
Pekka Holopainen
Offline
Posts: 5410
Date Registered: 14.12.05
|
21 kilsaa näyttää fillarointireittiopas matkan pituudeksi.
Ihan sopiva pyöräilymatka (hyvällä kelillä). Aikaa menee alle tunti, jos ei ole aivan rapakunnossa.
|
"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6371
Date Registered: 27.10.01
|
Parhaiten täältä pääsee isoja teitä välttäen Vantaalle reittiä Kuusisaari - Pikku-Huopalahti - Etelä-Haaga - Pakila - vanha tuusulantie. Ongelmana on tuo Haaga kun Eliel Saarisen tietä ei saa mennä kuin bussilla ja muistaakseni päällä menevää pyörätietä ei mopolla saa ajaa. Kiertoa tulee paljon Luuletko oikeasti, että joku sinut pysäyttää, jos mopolla tuon pätkän ajat? Tuohan ei ole mikään pitkäkään tie. Tai sitten kylmästi vain jalkakäytävää pitkin. Ja mikäli pysäyttävät, rangaistus on varmasti lähinnä nuhtelua. Sinuna laittaisin vain menemään joka päivä.
|
|
|
|
Juho Leppänen
Offline
Posts: 387
Date Registered: 25.04.08
|
Tee itsellesi iso palvelus ja aja fillarilla! Vaatii toki peseytymismahdollisuuden jos sisätöissä, mutta kyllä keho kiittää loppukesästä. Joku maantiepyörä/cyclocross niin maisema vaihtuu melkein nopeammin kuin aamuruuhkassa. 
|
|
|
|
Tumi Hämäläinen
Offline
Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06
|
Luuletko oikeasti, että joku sinut pysäyttää, jos mopolla tuon pätkän ajat? Tuohan ei ole mikään pitkäkään tie. Tai sitten kylmästi vain jalkakäytävää pitkin. Ja mikäli pysäyttävät, rangaistus on varmasti lähinnä nuhtelua. Sinuna laittaisin vain menemään joka päivä.
Aina kannattaa yllyttää lakia ja asetuksia vastaan. Siitä se ura urkenee. 
|
"Pää pilvissä, jalat maassa."
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Itse ostin noin seitsemän vuotta sitten vaimolta hänen vanhan Ford-Sierransa 300-eurolla. Auto on ollut käytössä siitä lähtien sekä kesällä että talvella. Tuntuupa tuo vain toimivan ihan normaalisti, eikä mitään ihmeempiä täystuhoja ole tapahtunut. Hyödyllinen ja tilava vara-auto, muuttoauto ja kauppakassi jne. jolle on jatkuvasti kaikenlaista puuhaa. Auto on teknisesti yksinkertainen ja lähes "digitaalivapaa" joten mahdolliset viat on helppo löytää ja korjata. Jos taasen tuhansia euroja laitat likoon niin osta Alfa! Sillä on sielu ja muut autot tuntuvat sen jälkeen mitättömiltä laatikoilta. 
|
|
|
|
Jaakko Männistö
Offline
Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07
|
Nuo kaikki kolme antamaasi vaihtoehtoa ovat siinä hintaluokassa,että riski kulkupelin temputteluun/korjauslaskuihin on varsin huomattava,eli eivät eroa toisistaan siinä mielessä! a)Jos päädyt halvimpaan,et siis saa siitä mitään rahallista palautetta syksyllä ja auto on edelleen keväällä harminasi katsastamattomana,ajokiellossa! b) "Halpa kesäauto jonka myy kesän jälkeen (max 500-1000€)" eli,jos leimaa on syksyllä jäljellä ainakin puoli vuotta,voit saada jopa omasi pois,ostaja saattaa löytyä! c)Kannattaako sitoa kymppitonnia,jos rahalla on muutakin akuuttia tilausta,ja jos et saakaan myytyä sitä syksyllä,niin vanhan auton kanssa talven taittaminen on joskus vähemmän huoletonta! Päätyisin sinuna tuohon b vaihtoehtoon 
|
There are no atheists in dropping airplane.
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Jos taasen tuhansia euroja laitat likoon niin osta Alfa! Sillä on sielu ja muut autot tuntuvat sen jälkeen mitättömiltä laatikoilta.  Ja sen jälkeen on vuorenvarmasti kaikenlaista puuhaa  €500 hinnalla ostettu vuosimallin -92 Volvo 460 2.0 toimi erinomaisena kesäloma-autona neljä kesää ja vielä tuotti €400 kesälomakassaan viime keväänä väistyessään -93 Xantian tilalta. Rumahan tuo toki oli ja vaati muutamaan otteeseen pientä remonttia mutta otin moisen ihan vaan terapiana ainaisen tietokoneella työskentelyn vastapainoksi. Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä.  Cheers! Orvo
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä. Orvo
Nimenomaan . . usein on niin, että eivät nuo muutaman satasen autot ole halpoja senvuoksi, että olisivat jotenkin erityisen huonossa kunnossa tai räjähtämäisillään vaan ne ovat halpoja vallitsevan markkinatilanteen vuoksi. Usein voi saada hyvin pidetyn ja huolletun yksilön josta on iloa useiksi vuosiksi. Eipä tuo tuhansien eurojoen panostaminenkaan välttämättä takaa mitään erityisen huoletonta autoilua, monesti on aivan päinvastoin kun ruvetaan noita uudempia digitaali-autoja korjaamaan. Pikku korjaukset voi tosiaankin ottaa terapian kannalta kuten Orvo tuossa totesi. Kiva on välillä autotallissa jotain väsäillä ainaisen tietokoneen ääressä istumisen vastapainoksi. Mitä vanhempi auto niin sitä enemmän sitä pystyy itse näpertämään. Minulla on kaksi Alfaa ja Ford Sierra. Toinen Alfa on 70-luvulta ja sille voi itse tehdä kaikenlaista kunnostusta ja entisöintiä. Uudempi on 2000-luvulta ja sen ruuvaaminen ei olekaan enään niin yksinkertaista. Mahdollista se on mutta vaatii aikamoiset "aiheen esitutkinnat" 80-luvun Sierra taasen on oikein kiitollinen ja yksinkertainen ruuvattava ja mahdolliset viat tulevat kuntoon helposti ja halvalla. Esim. Kytkinvaijerin vaihdoin vain tuossa kadunvarrella, eikä tarvinnut edes auton alle ryömiä. 
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Ja sen jälkeen on vuorenvarmasti kaikenlaista puuhaa  €500 hinnalla ostettu vuosimallin -92 Volvo 460 2.0 toimi erinomaisena kesäloma-autona neljä kesää ja vielä tuotti €400 kesälomakassaan viime keväänä väistyessään -93 Xantian tilalta. Rumahan tuo toki oli ja vaati muutamaan otteeseen pientä remonttia mutta otin moisen ihan vaan terapiana ainaisen tietokoneella työskentelyn vastapainoksi. Eli on ihan täysin mahdollista muutamalla satasella ostaa ajokelpoinen ja vielä saada vähän omiaan takaisinkin myytäessä. Cheers! Orvo Itellehän taiottiin samanlainen, vuotta uudempi ja tällä hetkellä 328tkm mittarissa oleva 460 SE samalla 2.0 litrasella. Ihmeellisen ruostevapaa yksilö ja kaikki toimii. Pitäis tosiaan pistää myyntiin että täältä lähtis kyllä auto 
|
|
« Last Edit: 27.01.13, 16:26 by Ilkka Portti »
|
|
Killerhangar
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Itellehän taiottiin samanlainen, vuotta uudempi ja tällä hetkellä 328tkm mittarissa oleva 460 SE samalla 2.0 litrasella. Ihmeellisen ruostevapaa yksilö ja kaikki toimii. Pitäis tosiaan pistää myyntiin että täältä lähtis kyllä auto  Yllättävänkin pomminvarmaa tekniikka tuntuisi olevan.... tuossa omassa oli myytäessä joku 480 000 mittarissa ja koneessa ei minkäänlaisia kulumisen merkkejä kuten öljyn kulutusta tms. Heti ostaessa siihen vaihdettiin takajouset ja -iskunvaimentimet sekä jarrupalat ympäriinsä ( jarrut olen pitänyt tapana käydä läpi aina käytettyä autoa ostaessa ). Myöhemmin siihen taidettiin vaihtaa myös pakoputkisto, yksi pyörännapa ( joku nutipää oli paineilmakoneella pilannut pyöränpulttien kierteet ), etutuennan puslat ja tuulilasi joka tuli sisään vastaantulleen sorakasetin lavalta tulleesta kivenmurikasta. Osat ei ole esim. Motonetissa millään tavalla hinnan kiroissa joten edelleenkin suht huokeita lomakilometrejä katsoisin ajelleeni. Eritoten jos vertaa esim. vuokra-autojen kustannuksiin samalle ajalle  Cheers! Orvo
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Usein voi saada hyvin pidetyn ja huolletun yksilön josta on iloa useiksi vuosiksi. Eipä tuo tuhansien eurojoen panostaminenkaan välttämättä takaa mitään erityisen huoletonta autoilua, monesti on aivan päinvastoin kun ruvetaan noita uudempia digitaali-autoja korjaamaan.
Volvon tilalle tullut Xantia kustansi huimat €700, oli ollut yhdellä omistajalla koko ikänsä ennen joutumistaan vaihtoon ja mukana tuli täysi huoltohistoria uudesta pitäen. Ensi kesänä on edessä jakopään hihnan vaihto mutta en ole juurikaan unettomia öitä viettänyt asiaa murehtiessa. Asiaan tuhraantunee iltapäivä ja tuskin edes kokonaista sixpackia  EDIT: mulgaisin just jakopääsarjan hinnan, näyttäisi olevan €54.90 Cheers! Orvo
|
|
« Last Edit: 27.01.13, 17:15 by Orvo Välilä »
|
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Miska Suoreijus
Offline
Posts: 825
Date Registered: 07.10.09
|
Muutamilla satasilla saa todellakin ihan toimivan pelin. Itse ostin pari päivää sitten 550 eurolla tämän MKII Jetta flair volkkarin. Ajettu 259000km ja pellin alla 1.8 yksipisteruisku. Polttoaineen kulutus matka-ajossa ehkä jonku 7-8l/100km. Kampiakselin kytkimen puoleinen stefa vuotaa, venttilikopan tiiviste vuotaa hieman, ei merkittävästi. Minkään näköstä huoltokirjaa/historiaa ei tullu mukana, joten maanantaina vaihan varmuuden vuoksi jakohihnan ja kiristimen ja samalla tuon venttiilikopan tiivisteen. Nuo kolme osaa yht. 49e joten ei mikään kovin suuri investointi  Ohjaustehostimen öljyt on vaihtokunnossa ja samalla toimitan pumpulle menevän vuotavan letkun tehohydrolle jotka tekevät uuden letkun kuulemma hyvään hintaan. Nuo asiat kun saa kuntoon, niin kyseessä on jo ihan moitteeton käyttöauto. Tälläkin hetkellä täysin ajokuntonen ja leimaa jälellä heinäkuuhun.  Ja kesäksi tietenkin joku vähän menevämpi lookki vaikka ihan ok kesärenkaat tulikin peltivanteilla. 
|
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Minkään näköstä huoltokirjaa/historiaa ei tullu mukana, joten maanantaina vaihan varmuuden vuoksi jakohihnan ja kiristimen ja samalla tuon venttiilikopan tiivisteen. Nuo kolme osaa yht. 49e joten ei mikään kovin suuri investointi
Kannattasko kumminkin harkita vielä jakopään ohjurin ja kiristimen vaihtamista samalla? En nyt heti tähän hätään muista onko tuossa koneessa vesipumppukin jakohihnalla mutta ehkä jopa sekin? Loppupelissä kuitenki suht pieni investointi mielenrauhasta? Cheers! Orvo
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Miska Suoreijus
Offline
Posts: 825
Date Registered: 07.10.09
|
Enkö mie just tossa puhu kiristimen vaihdosta? Ja taittopyörää siellä ei ole. Siellä on kampikselin ja nokka-akselin lisäksi kiristinrulla ja apuakseli.  Vesipumppu pyörii kiilahihnalla ja sen pystyy vaihtamaan tarvittaessa ilman jakopään purkamista. Ellei sitä ole ovelasti kiinnitetty hihnan taakse, joka olisi mielestäni varsin surkea keksintö.
|
|
|
|
Aarno Isomäki
Offline
Posts: 1211
Date Registered: 28.04.04
|
kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin! kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm? hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm... 
|
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Enkö mie just tossa puhu kiristimen vaihdosta? Ja taittopyörää siellä ei ole.
Perhana joo jos sen tosiaan kolmanteenkin kertaan lukee niin taitaa siellä olla että kiristin  Cheers! Orvo
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Miska Suoreijus
Offline
Posts: 825
Date Registered: 07.10.09
|
kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin! kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm? hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm...  Juu on totta. Mutta itelläni sattuu olemaan kokemusta vasta puoltoista vuotta, joten en oman korvan varaan viiti laskea. Varsinkin jos uusi hihna maksaa reilu kympin ja kiristin pari kymppiä  Ja muutenkin luultavasti alkuviikosta nostellaan kone pois kokonaan niin saa konehuoneen pestyä kunnolla kaikesta sonnasta. Samalla jakopään huolto onnistuu käden käänteessä ja kampiakselin takatiivisteen vaihtokin sujuu huomattavasti miellyttävämmin. Enkä tiedä näistä VAG:n rullista ja hihnoista. Japsien rullat saattaa kestääkkin maailman tappiin asti, mutta hei.. nää on saksalaisia.
|
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
kuinka paljon ihmiset polttaakaan rahaa "mielenrauhan" vuoksi  mä oon korjaillut autoja neljännesvuosisadan ja oon nähny vasta muutaman sipanneen jakopään kiristinrullan tai ohjurin! kyllä asiansa osaava asentaja parilla laakerin pyöräytyksellä osaa arvioida, kestääkö rulla vielä toisetkin 100tkm? hatusta voin vetästä teille, että "rullat" kestää 300tkm ja hihnat 100tkm...  No en minä sitä ihan huvikseni ehdotellut.... kun ei se aina ole pelkästään niitten rullien laakereista kiinni. Tässä 55 000 mailia ajetussa Daewoossa oli ihan hiinä ja hiinä ettei hihna hypännyt hampaalta kun kiristinrulla päätti kuoria uloimmasta bakeliittikerroksesta sektorin irti. Kuulosti melko pahalta käydessään kun remmi aina välissä löystyi ja hakkasi suojukseen. Idioottimainen suunnittelu, myönnetään, mutta kannattaa varmaan jopa asiansa osaavan asentajankin katsoa vähän tarkemmin kuin vaan sormella pyöräyttää....... [ attachment removed / expired ]Cheers! Orvo
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Mikko J Köykkä
Moderator
Offline
Posts: 2419
Date Registered: 01.01.05
|
Kesän lähestyessä palaan tähän aiheeseen. Kiitoksia kaikille kommentoinneista! -Auto taitaa karsiutua jo senkin takia pois etten ymmärrä niistä yhtään mitään, joten käytetyn ostaminen olisi aikalailla lottoa. Kovin kalliskin kun kaikki vakuutukset tms. täysimääräisinä, polttoaine maksaa hunajaa ja viranomainen vie noin miljoona eri maksua ennen kuin sillä saa ajaa. -Fillari toimisi muuten (pohjakuntoakin on, sisäpyöräilen talvisin) mutta se tosissaan vaatisi sen pesulla käymisen, mikä ei onnistu. -Moposkootteri mahdollinen, aikaa vie suurinpiirtein saman verran kuin bussi, mutta onpa sentään kulkeminen omissa käsissä eikä kolari/tietyö/täysi bussi/ mitä vielä pysäytä matkaa. Reitti vaan ei ole paras mahdollinen, ennusteessa kapeita pyöräteitä, töyssyjä ja asuinalueiden pikkuteitä. Helppoa tämä poikittaisliikenne. 
|
 "Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
|
|
|
|
Pages: 1 [2]
|
|
|
|
|
|