FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.17, 08:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi  (Read 7552 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« on: 26.01.13, 22:30 »

Terve,

Tämän olisi voinut ehkä kirjoittaa raskasta kuormaa koskevaan keskusteluun, mutta ehkä aihe laajenee sen ulkopuolellekin, vaikka esimerkki siihen liittyykin. Lueskelinpa tänään taas vanhaa oikeudenkäyntiasiakirjaa joka helsingin hovioikeudesta on peräisin, saatavissa täältä. Minussa herättää suunnatonta närkästystä se, että muka ammatikseen raskasta liikennettä valvova henkilö väittää oikeudelle mm. seuraavaa:

"Kuormatilan seinäminä toimineet peitteet olivat lähinnä suojapeitteitä. ******* on kiinnittänyt pressukatteen kestävyyttä arvioitaessa huomiota siihen, että pressu liikkui alumiinikiskoilla. Kiskoissa oli pressun yläosassa pienet muoviset rullat, jotka voivat pettää, vaikka pressu muutoin kestäisikin. Lastin sivuttaisliikkeen seurauksena, lastin "heijatessa" pressua vasten, pressun kiinnitys voi pettää kiinnityksestään joko alhaalta tai ylhäältä"

Tämän takia ammattiliikennettä korpeaa suomalainen viranomaisvalvonta niin paljon. Pölkkypäitä riittää siinä määrin paljon, että tuollaista paskaa edes kehdataan lähteä oikeuteen puimaan. Jo asiaa koskeneessa muutoksenhaussa oli tuotu esiin, että kuormatila täytti standardin EN 12642 vaatimukset (esittelyvideo: http://www.youtube.com/watch?v=D5A0G2ij-Uw ), siinä ei ole mitään muovisia rullia eivätkä ne saksalaisen insinööritaidon tuntien sieltä kiskolta putoa pois, mutta silti piti mennä viranomaisen vinkumaan vastaan, ilmeisesti täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella. Pelottavaa on myös se, millaisen painoarvon HO antoi tuolle lausumalle, minä olisin pohtinut itse jo sitä, oliko virkamies antanut väärän valan:

"Hovioikeus pitää raskaan liikenteen valvonnasta pitkän poliisikokemuksen omaavan ******* kertomusta ja arviointia vyökapellivaunujen teknisistä ominaisuuksista luotettavana"

Arviohan oli ihan silkkaa paskaa. Siinä ei ollut oikeastaan ainuttakaan paikkaansapitävää pääkohtaa. Onneksi tuo rangaistus kumottiin hovissa. Olen itsekin ottanut valvovan viranomaisen kanssa yhteen code xl -pressun (en 12642) sidontalujuudesta pari kertaa tuon tapauksen jälkeen, eikä paljoa positiivista sanottavaa asiasta ole. Joku varmaan on katsonut "Suomen Tulli" -nimistä TV-sarjaa, jossa tulli näppärästi ratsasi samantyyppisen pressukärryn ja valitti puuttivista liinoista? Itse en olisi ikinä missään tilanteessa suostunut vetämään siihen kuormaan yhtä ainutta liinaa niiden laatikoiden sivusuuntaiseksi sitomiseksi.


Onko muilla ollut vastaantyyppisiä ongelmia Paremmin Tietävien viranomaisten kanssa?
« Last Edit: 26.01.13, 22:36 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #1 on: 26.01.13, 23:23 »

Eihän esim normi järjestyspoliisillakaan oo minkäälaista hajua esim ajopiirturien kiekoista, digikortista saati ylipäänsä ajo ja lepoaika-asetuksesta...

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #2 on: 27.01.13, 00:01 »

Toinen esimerkki, liippaa taas ikävästi tosin rahdinajoon: olipa joku työsuojelupiirin tms. vastaavan viranomaisinstanssin tarkastaja puuttunut rakennustyömaalla siihen, ettei 30 tonnimetrin ajoneuvonosturia käyttäneeltä henkilöltä löytynyt asianmukaista pätevyyttä. Oikeuteen asti ei silloin menty, mutta lähellä oli. Valvovalle viranomaiselle oli silloin selvitetty täysin yllättäen ja pyytämättä, että kuorman purkamiseen ja lastaamiseen ajoneuvoon/ajoneuvosta saa käyttää siinä olevaa raskastakin nosturia (yli 22 tonnimetristä) ilman erillistä tutkintoa. Kaveri oli ollut purkamassa tiiliä työmaalle.


Kolmas tuli mieleen tuosta ekassa tapauksessa mainitusta Suomen tulli -sarjan jaksosta, jonka myös katsoin. Viranomainen ei käsittänyt lainkaan, mitä rahdituspaino tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #3 on: 27.01.13, 15:14 »

Tonnimetreistä tiedä mitään, en myöskään kuorman sitomisesta.
Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.
Tiedän ilman teekkarikoulutusta että iso painava, jopa pienikin painava tavara yhtäkkiä yllättäen on painivoiman alaisena ja saattaa lahon vanhan perävaunun kiinnityskappaleen irrotessa hyökätä vaikka Tatun kimppuun kun pyöräilee.
Jos tietää viranomaisia paremmin ainahan kannattaa valitta, tuohan on nykysuomessa yleisin tapa päästä vaikka valtuustoon tai ministeriksi.
Ilmoitat vain että kaikki on huonosti ja sinä korjaat tilanteen, kyllä vähintään valtuustopaikka aukeaa.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #4 on: 27.01.13, 17:21 »

Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.

Pyysin työnantajaa aikanaan välittämään terveiset tämän lastaajalle.



Tämä yksilö, 2600kg painoinen paperirulla oli sitomatta (sidoin bussipysäkillä taskulampun valossa keskellä yötä). Kärryssä oli yhteensä 26tn paperirullia, muistaakseni joku 11kpl. Juvan ja Mikkelin välillä hirvi hyökkäsi keulaan, jarrutin rajusti ja kyseinen rulla yritti kyljestä ulos. Seuraavalla pysäkillä selvisi, että se oli jätetty sitomatta ja kaikki muutkin rullat sidottu päin vittua ---> koko kuorma liikkui kärryn sisällä ja satamassa purettiin ja lastattiin uudestaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #5 on: 27.01.13, 18:44 »

Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.

Nää paperirullat on olleet muodissa konginkankaasta lähtien. Vähän hölmöä sinänsä. Toki on niin, että otkesin silloisen selvityksen mukaan sidonnassa oli puutteita, joskaan ne puutteet eivät ymmärtääkseni olleet ratkaisevan vakavia. Kolarissa oli niin suuret voimat, että käytännössä se lasti olisi sieltä purkautunut suunnilleen vastaavalla tavalla sinne bussin sisään, vaikka asetuksen mukainen kuorman varmistaminen olisikin tehty (sidonnan tulee pitää kuorma paikallaan kun siihen kohdistuu 10 m/s2 kiihtyvyys eteenpäin, tai 5m/s2 kiihtyvyys sivuille tai taakse. Tämän rajan ylittyessä sidonnan ei tarvitse kestää. Sidonnan ei myöskään tarvitse varmistaa kuormaa karkaamasta ylöspäin (kuljetusyksikön ollessa normaalissa asennossaan), eli rekan kaatuessa sen katon läpi (jos sellaista edes on) saa tulla tavaraa ihan lain mukaisellakin sidonnalla.

Käytännössä raskaan kaluston törmätessä toisiinsa alkavat hidastuvuudet olla niin suuria, että nuo rajat ylitetään. Varsinkin, jos ajetaan ojaan, kaiteeseen, sillantolppaan tai vaikka kaadetaan auto.

Jos tietää viranomaisia paremmin ainahan kannattaa valitta, tuohan on nykysuomessa yleisin tapa päästä vaikka valtuustoon tai ministeriksi.

Tilannehan oli oikeudessa ihan absurdi. Ukko väittää valan vannoneena, että pressu on muovirullilla (jotka voivat murtua, tai vähintään pudota kiskolta) kiinni. Tehtaan edustaja mumisee, että ne on metalliset rullat joissa on muovipinnoitus jotta liukuvat paremmin. Kumpikohan tietää paremmin... ja oikeus pitää poliisimiehen arviointia vyökapellivaunujen teknisistä ominaisuuksista luotettavana. Jep jep.
« Last Edit: 27.01.13, 18:49 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #6 on: 27.01.13, 19:39 »

Miten muuten tuo kiinnitys perjaatteessa todetaan "riittäväksi"? Tarpeeksi jämerää liinaa tehtaan tekemiin kiinnityspaikkoihin? Eli ajan takaa sitä, että kärryn/päälirakenteen valmistajan pitää taata että kiinnityspisteet kestävät tuon lain määräämän arvon, jos käytetään kunnon sidontaliinaa tms?

Killerhangar
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #7 on: 27.01.13, 20:13 »

Niin. Valmistajalta kyllä saa speksin siitä, miten kuormatilan sidontapisteet kestävät kuormistusta, ainakin jos kyseessä on rakenteeseen varmasti ja pitävästi kiinnitetty sidontapiste (kaikki seinäkiskot eivät ole tälläisiä). Tiedon ei minkään määräyksen mukaan tule olla vaunussa nähtävillä eikä sitä tarvitse valvovalle viranomaiselle esittää, todistustaakka sidonnan riittämättömyydestä perusteineen on valvovalla viranomaisella.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #8 on: 27.01.13, 20:15 »

Miten kunnon liina eroaa tavallisesta liinasta?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #9 on: 27.01.13, 20:25 »

Miten muuten tuo kiinnitys perjaatteessa todetaan "riittäväksi"?

Pienen kokemukseni mukaan Stetson-Harrison -menetelmä on kovassa käytössä.

Yleensä viranomainen sanoo, että kiinnitys ei ole riittävä tai että se ei ole oikein tehty. Koskaan viranomainen ei ole osannut kertoa että mikä olisi riittävä tai miten se kuorma pitäisi sitoa jotta olisi oikein.

-JukSii-
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #10 on: 27.01.13, 21:18 »

Miten kunnon liina eroaa tavallisesta liinasta?
Voin tuoda sulle Volvon takalootasta liinan jolla en uskaltaisi ite kiinnittää mitään lihalaatikkoa kummosempaa. Siis yksittäinen lihalaatikko täynnä sekalaista rojua. Varmaan kestäisi mutta itsellä ei riittäisi kantti ainoastaan sillä kiinnittämiseen...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #11 on: 27.01.13, 21:45 »

Voin tuoda sulle Volvon takalootasta liinan jolla en uskaltaisi ite kiinnittää mitään lihalaatikkoa kummosempaa. Siis yksittäinen lihalaatikko täynnä sekalaista rojua. Varmaan kestäisi mutta itsellä ei riittäisi kantti ainoastaan sillä kiinnittämiseen...

Mulla oli eilen 27tn liimapuuta rättikärryssä. Joku oli sitonut sen hyvillä liinoilla, joissa yhdessä mm. oli nyrkin kokoinen solmu.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #12 on: 27.01.13, 21:48 »

Entä mites tämä liina?

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #13 on: 27.01.13, 22:03 »

Ite en uskaltais tollasella välttämättä lähteä liikenteeseen...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #14 on: 27.01.13, 22:15 »

Niin en mäkään välttämättä noita sitonut.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #15 on: 28.01.13, 00:17 »

Jaa, notta lääkkeitä ja umpikaappi. Yleensä aika kevyttä höttöä. Oli siellä liinaa tai ei, niin se leviää kolarissa jos on levitäkseen; ilman kolaria tai vastaavaa se ei kontista karkaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #16 on: 28.01.13, 13:05 »

Pomppaan sitomisleikeistä hieman sivuun, otsikon alla pysyen. Ulkomaille muutettaessa, rikosrekisteriotetta tilatessa yms. viranomainen on ymmärtänyt netin kätevyyden. Koulutuksen alkaessa muista maista tulleet kurssikaverit ravasivat omalla poliisiasemalla ensin tilaamassa tuota rikosrekisteriotetta ja sitten noutamassa sen. Erikseen. Henkilökohtaisesti. Valtakirja ei riittänyt. Minä lähetin yhden sähköpostin ja viikko siitä kolahti kirjekuori postilaatikkoon sisältäen kyseisen dokumentin englanninkielisenä. Kompetenssia? Kenties, mutta ainakin sujuvaa.
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #17 on: 28.01.13, 15:40 »

Pomppaan sitomisleikeistä hieman sivuun, otsikon alla pysyen. Ulkomaille muutettaessa, rikosrekisteriotetta tilatessa yms. viranomainen on ymmärtänyt netin kätevyyden. Koulutuksen alkaessa muista maista tulleet kurssikaverit ravasivat omalla poliisiasemalla ensin tilaamassa tuota rikosrekisteriotetta ja sitten noutamassa sen. Erikseen. Henkilökohtaisesti. Valtakirja ei riittänyt. Minä lähetin yhden sähköpostin ja viikko siitä kolahti kirjekuori postilaatikkoon sisältäen kyseisen dokumentin englanninkielisenä. Kompetenssia? Kenties, mutta ainakin sujuvaa.
Haiskahtaa siltä että osa kurssikavereistasi on saksalaisia. Sielä tuota ihanaa byrokratiaa harrastetaan. Sielä kun ei otetta saa muutakuin saksaksi joten se on vielä käännettävä virallisella translaattorilla....

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #18 on: 28.01.13, 17:38 »

Jaa, notta lääkkeitä ja umpikaappi. Yleensä aika kevyttä höttöä. Oli siellä liinaa tai ei, niin se leviää kolarissa jos on levitäkseen; ilman kolaria tai vastaavaa se ei kontista karkaa.

Kylkiaukeava kaappi. Noi on muuten suht epämiellyttäviä alkaa kasaamaan, jos kaatuu. Esim tyhjiä laatikoita täysi lava kaatuu niin menee tovi jos toinenkin niitä lemppaillessa. Ja niitä on tapahtunut paljon, että on kaatunut taaksepäin, kun on sidottu tai lastattu päin persettä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi
« Reply #19 on: 28.01.13, 19:05 »

Selvä ammattilaisen kädenjälki nähtävissä.  Grin

Itse asiassa poistin viestin äsken ettei pääse kukaan sanomaan mitään.
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1