Suomalaisen viranomaistyön kompetenssi

(1/10) > >>

hynkel:
Terve,

Tämän olisi voinut ehkä kirjoittaa raskasta kuormaa koskevaan keskusteluun, mutta ehkä aihe laajenee sen ulkopuolellekin, vaikka esimerkki siihen liittyykin. Lueskelinpa tänään taas vanhaa oikeudenkäyntiasiakirjaa joka helsingin hovioikeudesta on peräisin, saatavissa täältä. Minussa herättää suunnatonta närkästystä se, että muka ammatikseen raskasta liikennettä valvova henkilö väittää oikeudelle mm. seuraavaa:

"Kuormatilan seinäminä toimineet peitteet olivat lähinnä suojapeitteitä. ******* on kiinnittänyt pressukatteen kestävyyttä arvioitaessa huomiota siihen, että pressu liikkui alumiinikiskoilla. Kiskoissa oli pressun yläosassa pienet muoviset rullat, jotka voivat pettää, vaikka pressu muutoin kestäisikin. Lastin sivuttaisliikkeen seurauksena, lastin "heijatessa" pressua vasten, pressun kiinnitys voi pettää kiinnityksestään joko alhaalta tai ylhäältä"

Tämän takia ammattiliikennettä korpeaa suomalainen viranomaisvalvonta niin paljon. Pölkkypäitä riittää siinä määrin paljon, että tuollaista paskaa edes kehdataan lähteä oikeuteen puimaan. Jo asiaa koskeneessa muutoksenhaussa oli tuotu esiin, että kuormatila täytti standardin EN 12642 vaatimukset (esittelyvideo: http://www.youtube.com/watch?v=D5A0G2ij-Uw ), siinä ei ole mitään muovisia rullia eivätkä ne saksalaisen insinööritaidon tuntien sieltä kiskolta putoa pois, mutta silti piti mennä viranomaisen vinkumaan vastaan, ilmeisesti täydellisen tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella. Pelottavaa on myös se, millaisen painoarvon HO antoi tuolle lausumalle, minä olisin pohtinut itse jo sitä, oliko virkamies antanut väärän valan:

"Hovioikeus pitää raskaan liikenteen valvonnasta pitkän poliisikokemuksen omaavan ******* kertomusta ja arviointia vyökapellivaunujen teknisistä ominaisuuksista luotettavana"

Arviohan oli ihan silkkaa paskaa. Siinä ei ollut oikeastaan ainuttakaan paikkaansapitävää pääkohtaa. Onneksi tuo rangaistus kumottiin hovissa. Olen itsekin ottanut valvovan viranomaisen kanssa yhteen code xl -pressun (en 12642) sidontalujuudesta pari kertaa tuon tapauksen jälkeen, eikä paljoa positiivista sanottavaa asiasta ole. Joku varmaan on katsonut "Suomen Tulli" -nimistä TV-sarjaa, jossa tulli näppärästi ratsasi samantyyppisen pressukärryn ja valitti puuttivista liinoista? Itse en olisi ikinä missään tilanteessa suostunut vetämään siihen kuormaan yhtä ainutta liinaa niiden laatikoiden sivusuuntaiseksi sitomiseksi.


Onko muilla ollut vastaantyyppisiä ongelmia Paremmin Tietävien viranomaisten kanssa?

Juha:
Eihän esim normi järjestyspoliisillakaan oo minkäälaista hajua esim ajopiirturien kiekoista, digikortista saati ylipäänsä ajo ja lepoaika-asetuksesta...

hynkel:
Toinen esimerkki, liippaa taas ikävästi tosin rahdinajoon: olipa joku työsuojelupiirin tms. vastaavan viranomaisinstanssin tarkastaja puuttunut rakennustyömaalla siihen, ettei 30 tonnimetrin ajoneuvonosturia käyttäneeltä henkilöltä löytynyt asianmukaista pätevyyttä. Oikeuteen asti ei silloin menty, mutta lähellä oli. Valvovalle viranomaiselle oli silloin selvitetty täysin yllättäen ja pyytämättä, että kuorman purkamiseen ja lastaamiseen ajoneuvoon/ajoneuvosta saa käyttää siinä olevaa raskastakin nosturia (yli 22 tonnimetristä) ilman erillistä tutkintoa. Kaveri oli ollut purkamassa tiiliä työmaalle.


Kolmas tuli mieleen tuosta ekassa tapauksessa mainitusta Suomen tulli -sarjan jaksosta, jonka myös katsoin. Viranomainen ei käsittänyt lainkaan, mitä rahdituspaino tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.

susiluoto:
Tonnimetreistä tiedä mitään, en myöskään kuorman sitomisesta.
Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.
Tiedän ilman teekkarikoulutusta että iso painava, jopa pienikin painava tavara yhtäkkiä yllättäen on painivoiman alaisena ja saattaa lahon vanhan perävaunun kiinnityskappaleen irrotessa hyökätä vaikka Tatun kimppuun kun pyöräilee.
Jos tietää viranomaisia paremmin ainahan kannattaa valitta, tuohan on nykysuomessa yleisin tapa päästä vaikka valtuustoon tai ministeriksi.
Ilmoitat vain että kaikki on huonosti ja sinä korjaat tilanteen, kyllä vähintään valtuustopaikka aukeaa.

Joona:
Quote

Toivon kuitenkin että nämä rekkaerityistuntijat sitovat kuormansa niin hyvin ettei sieltä paperirullia tippuile niskaani, ei myöskään muuta lahon vanhan pressun alla olevaa jollekkin hyvinkin tärkeää tavaraa.


Pyysin työnantajaa aikanaan välittämään terveiset tämän lastaajalle.



Tämä yksilö, 2600kg painoinen paperirulla oli sitomatta (sidoin bussipysäkillä taskulampun valossa keskellä yötä). Kärryssä oli yhteensä 26tn paperirullia, muistaakseni joku 11kpl. Juvan ja Mikkelin välillä hirvi hyökkäsi keulaan, jarrutin rajusti ja kyseinen rulla yritti kyljestä ulos. Seuraavalla pysäkillä selvisi, että se oli jätetty sitomatta ja kaikki muutkin rullat sidottu päin vittua ---> koko kuorma liikkui kärryn sisällä ja satamassa purettiin ja lastattiin uudestaan.

Navigation

Up one level

Next page