FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 21:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  turbulenssin mallinnus simulaattorissa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: turbulenssin mallinnus simulaattorissa  (Read 1189 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

turbulenssin mallinnus simulaattorissa
« on: 29.01.13, 09:13 »

Tälläinen on muhinut mielessä pari päivää. Voisiko turbulenssia mallintaa ilman motionia pelkkää penkkiä liikuttaen tosi lyhyellä, max 2cm matkalla.
Akselit:
- eteen/taakse
- sivulle
-ylös/alas

Liikeratojen tulisi olla mahd. lyhyitä jotta illuusio rungon liikkumisesta olisi mahd. realistinen verrattuna visuaaliin ja ympäröivään runkoon.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: turbulenssin mallinnus simulaattorissa
« Reply #1 on: 01.02.13, 05:20 »

Mitäs jos generoit eri taajuuksisia tosi matalahertsisiä sinikäyriä, esim. Audacityllä tais saada moisia, ja kokeilet miltä ne tuntuu buttkickerin kautta...? Jos niitä miksailemalla sais jotain, tai sit kokeilee vaikka leijonan karjuntaa tms eri taajuuksilla soittaen. Syntsa kiinni kickeriin ja kokeilemaan..  Grin

Hyppivä penkki saattaa olla hyvä tai huono kokonaisuuden kannalta, sitä tietty ei tiedä kuin kokeilemalla että miten aivot moisen kokevat.

//T

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: turbulenssin mallinnus simulaattorissa
« Reply #2 on: 01.02.13, 08:04 »

Toinen hauska idea olisi rakentaa suoraan simun runkoon sellainen random -turbulenssi generaattori joka menisi päälle heti ilmaan lähdettyä ja muljuttaisi koppia täysin riippumatta simun omasta säästä.
Jostain potikasta voisi vääntää tuohon sitten halutessaan enemmän tai vähemmän ruutia.  Joku riittävän tehokas ilma/kaasujousi joka liikkuisi ylös/alas esim. vain 2cm matkan keikuttaisi koppia jo riittävästi.
Ongelmana lienee se, että ratkaisun pitäisi kestää melkoista pienelle pinta-alalle kohdistuvaa painoa (runko + matkustajat).

Joku tälläinen 1500kg kestävä sähkötunkki:
http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/alustatarvikkeet/vararengastelineet/wagenheber-carlift.html

Arduinon kautta joku random virta mikä satunnaisesti liikuttaisi tuon kaukosäätimen up/down-painiketta.  Tongue
« Last Edit: 01.02.13, 11:49 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: turbulenssin mallinnus simulaattorissa
« Reply #3 on: 01.02.13, 12:49 »

https://sites.google.com/site/mf2012theviper/

Wink

Mutta vakavasti ottaen, jos tuo buttkicker toimisi, ratkaisu olisi aika nätti. Muut vaihtoehdot ovat aika pelottavia homman mutkikkuuden suhteen Smiley

//T

Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: turbulenssin mallinnus simulaattorissa
« Reply #4 on: 01.02.13, 17:28 »

Kompressori + releventtiili ja rekasta sopiva ilmajousi. Tuosta voi vaan tulla turhan hidasta turbulenssin mallinnukseen? Toisaalta tuollainen yhyehkö matka saattaisi vielä onnistua.


IVAO FI-MC
Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: turbulenssin mallinnus simulaattorissa
« Reply #5 on: 01.02.13, 20:14 »

Entä jos simun rungon ripustaisi neljän ketjun varaan ja kunkin ketjun pituutta säätäisi neljällä sähkömoottorilla? - Kunkin ketjun toisessa päässä vastapaino, eli yhden kulman nostaminen/laskeminen toimisi samalla periaatteella kuin tavallinen henkilöhissi, liikeradan pituus luonnollisesti huomattavasti lyhyempi.

Lisäksi sitä voisi pienemmillä servoilla heiluttaa sivu- ja pituussuunnassa.

Miika
« Last Edit: 01.02.13, 20:19 by Miika Asunta »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1