FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.07.17, 00:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?  (Read 6837 times)
Mika Koski
Offline Offline

Posts: 1301
Date Registered: 21.02.07

Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« on: 30.01.13, 10:31 »

Hei,

olen aikeissa hankkia Suomessa harvinaisen tai jopa ensimmäisen laatuaan olevan auton käytettynä Euroopasta. Mites se on, että jos ko. auto on ollut kilvissä toisessa EU -maassa, niin saako sen myös kilpiin Suomessa ilman erilaisia määräyksiä ajovalojen, vilkkujen, päästöjen, "you-name-it" suhteen sekä ilman erillistä tyyppihyväksyntää tai tyyppikatsastusta?

Mistä löydän listan Suomessa/EU:ssa hyväksytyistä autoista?

T. Mika
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #1 on: 30.01.13, 10:50 »

Hei,

olen aikeissa hankkia Suomessa harvinaisen tai jopa ensimmäisen laatuaan olevan auton käytettynä Euroopasta. Mites se on, että jos ko. auto on ollut kilvissä toisessa EU -maassa, niin saako sen myös kilpiin Suomessa ilman erilaisia määräyksiä ajovalojen, vilkkujen, päästöjen, "you-name-it" suhteen sekä ilman erillistä tyyppihyväksyntää tai tyyppikatsastusta?

Mistä löydän listan Suomessa/EU:ssa hyväksytyistä autoista?

T. Mika
Vastaus ei ole kovin yksiselitteinen. Periaatteessa kyllä, mutta välttämättä ei.

Minkäikäinen auto on kyseessä? Missä ensimmäiseksi käyttöönotettu? Onko dokumentaatio siitä tallessa? EU-maissahan on samat valosäännökset, joten niiden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia (poislukien vasemmanpuoleisella liikenteellä kulkevat). Jos tarpeeksi vanha auto, niin ei ole vähäpäästöinen, joten päästöistäkään ei käsittääkseni tarvitse huolehtia.
Ehkä parempi paikka tällaiselle kyselylle olisi mekkikerhon/muun autokerhon keskustelufoorumi kuin ilmailufoorumi Wink

Ja ihan mielenkiinnosta mikä auto kyseessä?
Mika Koski
Offline Offline

Posts: 1301
Date Registered: 21.02.07

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #2 on: 30.01.13, 10:54 »

Ehkä parempi paikka tällaiselle kyselylle olisi mekkikerhon/muun autokerhon keskustelufoorumi kuin ilmailufoorumi Wink

Ei ole, sillä täällä tiedetään kaikesta kaikki!  Cheesy

Ja ihan mielenkiinnosta mikä auto kyseessä?

Lotus Seven tai Caterham, Westfield yms. replica.

T. Mika
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #3 on: 30.01.13, 11:20 »

Ei ole, sillä täällä tiedetään kaikesta kaikki!  Cheesy

Lotus Seven tai Caterham, Westfield yms. replica.

T. Mika
Totta tuokin että kaikesta tiedetään...

Onhan noita ollut Suomessakin kaupan. Linkki tuohon löytyi oman autokerhon Miata Club of Finland sivuilta.
http://www.nettiauto.com/lotus/seven/4847722

Tuossa toinen linkki mistä löytyy pienellä ylöspäin selaamisella kolmaskin vastaavanlainen...
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=278.msg23002#msg23002
Olli Luoma
Offline Offline

Posts: 393
Date Registered: 24.02.07

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #4 on: 30.01.13, 11:30 »

Terve!
Tämä sinulla lienee jo tiedossa. Näiltä löytyy tietoa paljon.
http://www.kolumbus.fi/laatuvaunu/laatuvaunu/laatuvaunu.html

Lämpimin palloterveisin

Olli L

Lapsena ajattelin, että kun kasvan aikuiseksi, minusta tulee pallolentäjä. Nyt tiedän niiden olevan toisensa poissulkevia.
Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #5 on: 30.01.13, 13:36 »

Sami Mäntyharju
Offline Offline

Posts: 826
Date Registered: 30.01.06

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #6 on: 30.01.13, 14:06 »


 Esimerkit ovat enimmäkseen Locost- luokkaan rakennettuja rata-autoja, autojen tekniikat ovat moottoripyöristä tai autoista. Näitä ei kilpiin saa Suomessa.
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #7 on: 30.01.13, 15:09 »

Esimerkit ovat enimmäkseen Locost- luokkaan rakennettuja rata-autoja, autojen tekniikat ovat moottoripyöristä tai autoista. Näitä ei kilpiin saa Suomessa.
Olihan siellä jokunen kilvellinenkin. Tuollaisesta aihiosta tosin välillä saatetaan rakennella jotain sellaista mitä ei saa kilpien väliin.

Jos harvinaista autoa haluaa, niin näitä ei taida montaa avona olla Suomessa ja taitaa olla maailman ainoa nelipaikkainen keskimoottorinen avoauto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Mondial

Jos urheiluautoista pitää niin kannattanee mennä joskus Sipooseen bongaamaan autoja. Siellä tuollaisen Avo-Mondialinkin bongasin.
http://www.sportscarbreakfast.com/
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #8 on: 30.01.13, 17:23 »

Meillä Sipoossa on ollut tapana kysellä tullin puolelta, antavat sieltä ohjeet joista sitten voi oikeudessa keskustella etiäppäin.
Siis jos tuntuu siltä. Roll Eyes

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #9 on: 30.01.13, 17:35 »

Meillä Sipoossa on ollut tapana kysellä tullin puolelta, antavat sieltä ohjeet joista sitten voi oikeudessa keskustella etiäppäin.

Sipoolaisista tiedä, mutta tuskin Tullista saa vastauksia siihen, saako auton kilpiin Suomessa. Onhan tuo auton tuonti ulkomailta jo melko loppuunkaluttu aihe, mutta nyt tuntuu olevan kysessä aika epätavallinen ajokalusto.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #10 on: 30.01.13, 18:26 »

Trafi ja tulli lienee kuitenkin tässä asiassa varmimpia lähteitä, sen jälkeen Lahtelainen asianajaja ja foorumi.Ite ainakin tässä järjestyksessä.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #11 on: 30.01.13, 19:38 »

Trafi on oikea kohde kysyä jos on epäselvää. Tosin jos auto on ollut kilvissä esim. Saksassa, ei ole mitään ongelmia saada sitä kilpiin täälläkään. Tulli tekee autosta vain veropäätöksen. Siinä voi tosin hiukan kestää, harvinainen auto menee aina "marvoon", joka määrittelee autolle markkina-arvon verotuksen pohjaksi. Pidä vain huoli, että auton mukana seuraa lähtömaan alkuperäiset rekisteriotteet, ja katkeamaton kauppakirjaketju rekisteriin merkityltä omistajalta sinulle. Jos auto on esim. Englannista, ovat esim. ajovalot ja sivupeilit "vääräkätisiä" vaikka ovatkin e-hyväksyttyjä. Ne menevät vaihtoon viimeistään siinä vaiheessa, kun viet auton rekisteröintikatsastukseen.

Nimimerkillä 137kpl autoja tuonut vuonna 2012.

- Meine Ehre heisst Treue -
Seppo Koivisto
Offline Offline

Posts: 368
Date Registered: 03.02.07

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #12 on: 30.01.13, 20:55 »

Saksassa saa kai yksittäishyväksynnällä kilpiin autoja, jotka ei mene välttämättä täällä läpi. Joskus ainakin vanhempi kuin 90-luvun alkupuolen Super-7 tms. oli helpoin saada kilpiin, en nyt muista tarkkaa rajavuosimallia.
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #13 on: 30.01.13, 23:20 »

Trafi ja tulli lienee kuitenkin tässä asiassa varmimpia lähteitä, sen jälkeen Lahtelainen asianajaja ja foorumi.Ite ainakin tässä järjestyksessä.
Varmin lähde IMHO on sellainen joka on tuollaisen Suomessa kilpiin laittanut.

Saulilla oli kompetenssia tähän asiaan. Mutta ei kai sivupeilejä vaihdeta kätisyyden mukaan, varsinkin kun ohjaajan paikka yleensä pysyy samalla puolella ja peileistä edelleen katsotaan taakse  Wink. Tiedän kyllä että yksi vanhempi Skyline vai olikohan GTR (joku ratsuni kuitenkin Smiley ) on muutettu postiautosta ihmisten autoksi.

Sepon kommenttiin lisäyksenä ettei taida olla pelkästään vuosiluvusta kiinni. Esimerkiksi osa Mazdan MX-5:sta on vähäpäästöisiä jo ennen vuotta 1991, sen jälkeen kaikki. Tuo taitaa se suurin ongelma olla. Ainakin jos siihen autoon aikoo jotain kivaa lisää laitella. Turbottaminen ym on paljon helpompaa ei-vähäpäästöiseen.
Mika Koski
Offline Offline

Posts: 1301
Date Registered: 21.02.07

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #14 on: 31.01.13, 07:57 »


Juu, onhan noita, vaan ei nyt ole. Westfieldin hinta oli 12 800 eur ja Caterhamit 18 - 19 000 eur. Tolla rahalla saa jo sitten paljon muutakin. Lähinnä etsin poutapäivien muutaman tonnin kesälelua yksinkertaisella tekniikalla ja vasemmanpuoleisella ratilla. Trafissa ja Tullissa on se huono puoli, että jos ei ole tiedossa edes auton merkkiä, niin vastaukset ovat toisinaan "suottaapi olla vuan suattaa olla olemattakin"  -tyylisiä.

T. Mika

Ps. On lahtelainen lakimies Paavo M. Petäjä vai joku muu?
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #15 on: 31.01.13, 10:13 »

Varmin lähde IMHO on sellainen joka on tuollaisen Suomessa kilpiin laittanut.

Saulilla oli kompetenssia tähän asiaan. Mutta ei kai sivupeilejä vaihdeta kätisyyden mukaan, varsinkin kun ohjaajan paikka yleensä pysyy samalla puolella ja peileistä edelleen katsotaan taakse  Wink. Tiedän kyllä että yksi vanhempi Skyline vai olikohan GTR (joku ratsuni kuitenkin Smiley ) on muutettu postiautosta ihmisten autoksi.

Sepon kommenttiin lisäyksenä ettei taida olla pelkästään vuosiluvusta kiinni. Esimerkiksi osa Mazdan MX-5:sta on vähäpäästöisiä jo ennen vuotta 1991, sen jälkeen kaikki. Tuo taitaa se suurin ongelma olla. Ainakin jos siihen autoon aikoo jotain kivaa lisää laitella. Turbottaminen ym on paljon helpompaa ei-vähäpäästöiseen.

Tuo ensimmäinen neuvo on tietenkin aina paras, jos sellainen henkilö vain löytyy.

Noita harvinaisempia oikealtaohjattavia on kait kulkeutunut Suomeen enemmänkin, joissa on puoli vaihdettu. Kaverilta löytyy 90-luvun lopun Avensis Turbo STW, toisella frendillä on Nissan GTR ja on niitä muitakin mm. Misun Legnum VR4 yms. Näissä tuli esiin sivupeilijutska - lähinnä sen laajakulman osalta. Niissä ei myöskään ollut E-hyväksyntää, vaikka muissa laseissa oli.

Jos viritellä meinaa, niin suosittelen ehdottomasti ei-vähäpäästöistä, oli kyse sitten Caterhamista tai ihan mistä vaan autosta.

- Meine Ehre heisst Treue -
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #16 on: 31.01.13, 12:59 »

Juu, onhan noita, vaan ei nyt ole. Westfieldin hinta oli 12 800 eur ja Caterhamit 18 - 19 000 eur. Tolla rahalla saa jo sitten paljon muutakin. Lähinnä etsin poutapäivien muutaman tonnin kesälelua yksinkertaisella tekniikalla ja vasemmanpuoleisella ratilla. Trafissa ja Tullissa on se huono puoli, että jos ei ole tiedossa edes auton merkkiä, niin vastaukset ovat toisinaan "suottaapi olla vuan suattaa olla olemattakin"  -tyylisiä.

T. Mika

Ps. On lahtelainen lakimies Paavo M. Petäjä vai joku muu?



Ei ole Paavo vaan taisi olla Siilin nimeltään joka taisteli näistä autoista aikanaan.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Mäntyharju
Offline Offline

Posts: 826
Date Registered: 30.01.06

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #17 on: 31.01.13, 15:52 »

Lähinnä etsin poutapäivien muutaman tonnin kesälelua yksinkertaisella tekniikalla ja vasemmanpuoleisella ratilla.
T. Mika

Kuulostaa rantakirpulta, kaikki speksitkin täsmäävät. Hinnat alkaen 5300e : http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/?page=2&sortCol=price&ord=ASC&id_make=84&id_model=959



Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #18 on: 31.01.13, 21:56 »

Tosin jos auto on ollut kilvissä esim. Saksassa, ei ole mitään ongelmia saada sitä kilpiin täälläkään.

Onko tämä tosiaan muuttunut? Saako Suomessa nykyisin auton kilpiin ilman tarvittavia valmistajan todistuksia? Uudemmat autot toki, jos niillä on CoC, mutta tuommoinen erikoisempi ei välttämättä niin helposti onnistukaan?
Ainakin Englannissa on paljon SVAlla olevia autoja joita on ihan turha tarjota Suomessa kilpiin..

Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Auton maahantuonti ja rekisteröinti?
« Reply #19 on: 01.02.13, 09:18 »

Englannissa voi olla muutakin erikoista kuin kuskin paikka. Mutta onko lähtökohtana nyt se, että olet hankkimassa autoa, jollaista ei ole koskaan Suomessa ollut rekisterissä? Miltä vuosikymmeneltä auto on? EU vastaavuustodistuksen tarvitsee 1998 ja siitä nuoremmat. Jos puhutaan pari, kolmekymmentä vuotta vanhasta pelistä, niin silloin valmistajan todistus helpottaa rekisteröintiä. Siitä ilmenee auton mitat, painot, suoritusarvot ym. Usein vanhoissa eurooppalaisissa rekisteriotteissakin on vain hyvin niukalti tietoa, joten siinä kohtaa tullaan siihen, että nuo Trafin vaatimat asiat pitää dokumentoida muilla tavoin. Auton voi joutua esim. punnitsemaan, jos painoja ei löydy lähtömaan otteista. Omalla kohdalla noita vanhempia tuonteja on ollut muutama. 1988 Nissan Silvian kohdalla joutui vähän jumppaamaan, koska auto ei ollut samaa varianttia / versiota, jota Suomessa myytiin. Toisaalta 70-luvun alun Taunus meni heittämällä kilpiin, vaikka kyseessä oli sellaisella tekniikalla ja varustuksella oleva auto, jota ei koskaan suomessa myyty. Siihen ei tarvinnut mitään selityksiä.

Tuolla aiemmin puhuttiin replicoista. Jos kyse on rakennussarjasta kootusta autosta, jossa on mahdollisesti käytetty ns. kanta-auton tekniikkaa ja osia - kannattaa olla tarkkana ja selvittää miten Trafi suhtautuu.

Eli harvinaisen auton yksittäistuonti, ja rekisteröinti siinä tapauksessa, jossa trafista ei löydy referenssiä - tarvitsee dokumentein osoittaa auton vastaavan rekisteröintiajankohtansa voimassa olevia määräyksiä ja vaatimuksia. Mitä vanhempi auto, sen vähemmän kohteita, joita tarvitsee todentaa. Jos kyseessä on rakennussarjasta koottu auto, pitää pystyä osoittamaan autossa käytettyjen osien alkuperä ja vaatimustenmukaisuus. Esimerkkinä vaikkapa Pilgrim Cobra Replica. Autossa kanta-autona Ford Taunus V6, jonka tekniikan speksit, jarrujen mitoitus ym. tulee rekiströitäessä osoittaa viranomaiselle. Tässä tapauksessa asia olisi helppo. Taunuksen speksit löytyvät vaikka netistä. Tyyppihyväksytyn auton kohdalla on kolme mahdollisuutta saada vastaavuusdokumentit: Auton valmistaja, lähtömaan viranomainen tai maahantuojan edustaja ( jos sellainen on olemassa ).

« Last Edit: 01.02.13, 09:38 by Sauli Vuori »

- Meine Ehre heisst Treue -
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1