FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.17, 14:30

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 499 500 [501] 502 503 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473323 times)
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10000 on: 23.11.10, 20:53 »

Niin siinä kommentissa lukee. Ilmeisesti täytyy kirjoittaa asiat selkokielisinä, onhan meistä joka toinen keskimääräistä hitaampi.

Kirjoita ihmeessä! Hetken aikaa luulin että tavoistasi poiketen kirjoitat jotakin järkevää ja perusteltuakin, mutta lopetitkin onneksi hyvissä ajoin. Ettei roolit mene sekaisin.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10001 on: 23.11.10, 20:58 »

Tulihan noita muutama (~100) työn puolesta aikoinaan luetuksi...  Roll Eyes mutta esittämistäni seikoista tämä onnettomuus aiheutui, turha sitä on kaunistella nettikeskustelussakaan.

Jep, inhimillisestä tekijästä. Eipä siinä mitään kaunistelua tarvita. Sanotaan nyt vielä kerran siinä toivossa että se menisi jakeluun, että merkitystä on sillä mitä tehdään sen inhimillisen tekijän seurausten minimoimiseksi. Vinkki: se ei ole "no laitetaan niille kuskeille järkeä päähän"

Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10002 on: 24.11.10, 13:18 »

Tuo valistusvideo on aika onneton, tyhmempi ei edes ymmärrä että mitä siinä valistetaan.

Mutta kommentti on hyvä:

"- Luupäät, joihin ei mikään pure, ovat toivoton ryhmä. Heihin puree vain se, että ajaminen estetään."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/11/1230504/liikenteen-luupaita-ei-valistuskaan-auta

fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10003 on: 24.11.10, 15:53 »

Kuinkakohan suuri osa nuorten kuolemista selittyy sillä, että ajavat kymmentä vuotta vanhemmilla autoilla, heikommalla varustuksella ja ajotaidolla kuin vanhemmat tyypit? Kyllähän siinä elämän ja kuoleman välinen raja siirtyy hyvin paljon 90-luvun autosta 2000-luvun autoon verrattuna, varsinkin jos vielä renkaatkin on iältään eri tasolta.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10004 on: 24.11.10, 16:13 »

Jep, inhimillisestä tekijästä. Eipä siinä mitään kaunistelua tarvita. Sanotaan nyt vielä kerran siinä toivossa että se menisi jakeluun, että merkitystä on sillä mitä tehdään sen inhimillisen tekijän seurausten minimoimiseksi. Vinkki: se ei ole "no laitetaan niille kuskeille järkeä päähän"


Keskustelupalstahan tämä on, ja keskustelua ei synny jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta. Suomessa on enemmän joojoo-miehiä kuin EU määrää. Varoitinsysteemejä on, mutta ne eivät ole pakollisia. Vaikka olisivatkin, niin ne voi ohittaa tai kuitata. Muistan tapauksen Vesijärveltä kun vanha hinaaja oli uponnut. Kansirakenteet olivat pinnan yläpuolella, ja paikalle tuli nosturi joka alkoi nostaa hinaajaa. Nosturin ohjaamossa alkoi huutaa summeri, joka varoittaa että puomiin kohdistuu liian suuri paino. Kuski kuittasi summerin pois mutisten että "Prkl, toikin tossa rääkyy". Nousihan se sieltä eikä vahinkoa sattunut, mutta, mutta...

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10005 on: 24.11.10, 16:38 »

Ei nyt varsionaisesti liikennekysymys, tuli vain mieleen, huomaako mistään, esim.auton käyttäytymisessä että tuollainen iso paino kuten kuvissa, on yli neljän metrin korkeudessa mukana.Ihan näin Möttöstuntumalla voisi ajatella että jotenkin ajon aikana tuntuisi.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10006 on: 24.11.10, 17:04 »

Ei nyt varsionaisesti liikennekysymys, tuli vain mieleen, huomaako mistään, esim.auton käyttäytymisessä että tuollainen iso paino kuten kuvissa, on yli neljän metrin korkeudessa mukana.Ihan näin Möttöstuntumalla voisi ajatella että jotenkin ajon aikana tuntuisi.
Kyllähän tuo viimeistään kaarreajossa tuntuu (pitäisi tuntua) kiikkerämmältä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10007 on: 24.11.10, 17:13 »

Kyllähän tuo viimeistään kaarreajossa tuntuu (pitäisi tuntua) kiikkerämmältä.

Viimeistään sillan kohdalla huomaa Cheesy

Tokihan alustan painokin vaikuttaa paljon. Esim joku parin tonnin nosturi saattaa ehkä vähän huojuttaa mutta tasaisella sitä tuskin huomaa muuten. Eihän 4,2m korkeassa autossakaan huomaa onko päällä muutaman tonnin painoista jalkalavakonttia vaiko ei.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10008 on: 24.11.10, 17:26 »

Ei nyt varsionaisesti liikennekysymys, tuli vain mieleen, huomaako mistään, esim.auton käyttäytymisessä että tuollainen iso paino kuten kuvissa, on yli neljän metrin korkeudessa mukana.Ihan näin Möttöstuntumalla voisi ajatella että jotenkin ajon aikana tuntuisi.

Tuollainen sadan tonnin palfingeri pystyssä varmasti tuntuu. Ehkä ei tarpeeksi?
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10009 on: 24.11.10, 19:20 »

Kuinkakohan suuri osa nuorten kuolemista selittyy sillä, että ajavat kymmentä vuotta vanhemmilla autoilla, heikommalla varustuksella ja ajotaidolla kuin vanhemmat tyypit? Kyllähän siinä elämän ja kuoleman välinen raja siirtyy hyvin paljon 90-luvun autosta 2000-luvun autoon verrattuna, varsinkin jos vielä renkaatkin on iältään eri tasolta.

Ei välttämättä kovin suuri osa. Ihmisellä on taipumus "ulosmitata" auton parantunut passiivinen turvallisuus ajamalla pienemmillä turvamarginaaleilla. Jos autossa on ABS-jarrut, pienennetään turvaväli edellä ajavaan "kun tää pysähtyy niin hyvin". Tukevalla autolla uskaltaa kaahata 180 km/h, kun vanha rämä alkaa pelottamaan jo 150 km/h kohdalla jne. Seuraamukset ovat sen mukaiset, sitten kun sattuu.  Sad

Saksassa tutkimustulos osoitti 80-luvulla, että Citroen 2CV:n eli rättisitikan kuljettajilla oli selvästi pienempi riski kuolla liikenteessä kuin BMW/MB/Porsche-kuskeilla. Kertonee jotain.

Antti Nevalainen
Offline Offline

Posts: 613
Date Registered: 15.07.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10010 on: 24.11.10, 20:39 »

Ei välttämättä kovin suuri osa. Ihmisellä on taipumus "ulosmitata" auton parantunut passiivinen turvallisuus ajamalla pienemmillä turvamarginaaleilla. Jos autossa on ABS-jarrut, pienennetään turvaväli edellä ajavaan "kun tää pysähtyy niin hyvin". Tukevalla autolla uskaltaa kaahata 180 km/h, kun vanha rämä alkaa pelottamaan jo 150 km/h kohdalla jne. Seuraamukset ovat sen mukaiset, sitten kun sattuu.  Sad

Saksassa tutkimustulos osoitti 80-luvulla, että Citroen 2CV:n eli rättisitikan kuljettajilla oli selvästi pienempi riski kuolla liikenteessä kuin BMW/MB/Porsche-kuskeilla. Kertonee jotain.
Samaa mieltä. Onhan tässä toinenkin pointti.. en yleistä mutta jotku autoilijat luottavat liikaa näihin ajonvakaus järjestelmiin.. On tästä tehty aikoinaan tutkimuskin jollain taholla.. Nyt en vain muista että missä...On se keli mikä hyvänsä pitää kuskin se tiedostaa itselleen..  thmbup

Antti. Halu oppia ottaamaan hyviä kuvia? tosin en aina, läheskään aina onnistu Wink
Antti Nevalainen
Offline Offline

Posts: 613
Date Registered: 15.07.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10011 on: 24.11.10, 20:49 »

Tuollainen sadan tonnin palfingeri pystyssä varmasti tuntuu. Ehkä ei tarpeeksi?
Kyllä tuo vaikuttaa auton ajettavuuteen.. Itsellä kokemusta tuommoisesta 28tm hiab nosturista.. kun sen oikaisee lavalle niin kummasti auton käytös rauhoittuu tyhjänä.. korostan, että nosturin pitää levätä lavan pohjaa vasten. Mutta tätä en yleensä tehe jos ei ole ihan pakko.. lähinnä silloin kun mennään paksussa lumessa jolloin saadaan vetosille pitoa paremmin.. Nosturin omamassa about 3tonnia.. Normiliikenteessä nosturi aina ajettuna kokoon..

Antti. Halu oppia ottaamaan hyviä kuvia? tosin en aina, läheskään aina onnistu Wink
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10012 on: 24.11.10, 23:28 »

Saa tuossa Laajasalon tapauksessa kuski syytteen tai ei, niin sille perässä ajaneelle ääliölle muijalle, jota on useampaan lehteenkin haastateltu, voisi antaa ainakin sakot auttamisvelvollisuuden laiminlyönnistä onnettomuuspaikalla. Kuulemma vain tuntia aikaisemmin suorittanut ensiapukurssin, eikä pystynyt edes hälytyskeskukseen soittamaan saatikka että olisi mennyt katsomaan kuinka kävi ja tarvitseeko joku apua. Päätteli vain kaikkien kuolleen kun autot eivät enää liikkuneet ja poistui sitten paikalta.   Shocked Angry

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10013 on: 24.11.10, 23:45 »

selvästi pienempi riski kuolla liikenteessä kuin BMW/MB/Porsche-kuskeilla. Kertonee jotain.
Heh, sattumoisin tuossa 00:30 aikoihin kotiin tullessa näkyi tuolla kehä3:lla tollanen BMW-merkkinen kikotin pärse ojassa ja nokka tulosuuntaan... Grin Ja näkyi siellä toinenkin, tosin risteyksessä tod. näk. liukastellut ojan puolelle.. merkiltään tais olla MB... mistä lie johtuu niin... Grin

Ton nyt vielä ymmärtää että joku talipää puskee sen auton risteyksestä ojaan, mutta että kehä3:lla suoralla tiellä tollanen uus vitossarjalainen...  Tongue Ihme ettei ollut taksi... Noilla takseilla tuntuu olevan ihmeellinen vimma leikkiä liikenteessä ja vielä työaikana...

Kävin eilen Tikkurilan Nesteellä tankilla kun pihaan kaahasi kahva edellä MB merkkinen farkkutaksi... thmbup Eikä ole eka kerta kun niiltä näkee tollasta toimintaa... ehkä se on kiva leikkiä sillä firman autolla kun ei ole niin justiinsa jos vähän kolisee... Roll Eyes
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10014 on: 25.11.10, 00:47 »

Sanonpa taas kerran, mutta taitaa tuo taksikupu olla punainen vaate Petrille. Niitä liikenteessä mokailijoita ja pelleilijöitä tulee kyllä ihan joka suunnasta, sinä vaan satut bongaamaan ne joissa heiluu keltainen kupu katolla.

Ja joo.. todella hämmästyttävää ettei se BMW ollut taksi  Roll Eyes

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10015 on: 25.11.10, 01:56 »

Sanonpa taas kerran, mutta taitaa tuo taksikupu olla punainen vaate Petrille. Niitä liikenteessä mokailijoita ja pelleilijöitä tulee kyllä ihan joka suunnasta, sinä vaan satut bongaamaan ne joissa heiluu keltainen kupu katolla.

Ja joo.. todella hämmästyttävää ettei se BMW ollut taksi  Roll Eyes
Arvasin, että joku tulee sanomaan, että kyllä muutkin leikkii. Joo tottakai, kyllä noita pelleilijöitä riittää. Siinä vaan on se, että ne taksikuskit sattuu olemaan töissä. Ja alla firman auto. Jos sillä nyt on kellekään mitään merkitystä... Roll Eyes Luulisi sen kyllä hillitsevän sitä leikkimistä...

Punaisesta vaatteesta en tiedä, mutta yleensä se vaan sattuu olemaan se keltainen kupu katolla kun joku tötöilee. Minkä sille voi. Siellä bensikselläkin jostain ihmeen syystä se taksikuski oli ainoa joka sinne pihaan tuli sladissa vaikka siinä useampi auto pyörähti(ei siis ympäri, vaan kävi siinä asemalla) sen tankkaukseni aikana. Vai olisikohan taas käynyt niin, että se oli se auto mikä siinä sladissa tuli, eikä kuski voinut asialle mitään... Grin Siinäkin sentään oli autoja parkissa melko lähellä, ja minäkin siinä tankilla muutaman metrin päässä. Että mitäs jos se oliskin lipsahtanut käsistä ja osunut johonkin? Taas ois voinu vähän selitellä "että no mutku tota öö ku mä oon töissä ni ei se haittaa..."

Ja esim. kun joku roikkuu metrin päässä perseestä, ensimmäisenä tulee mieleen, että "varmasti taksi". Sitten kun katsoo tarkemmin sinne peileihin niin kyllähän yleensä se keltainen kupu sieltä katolta tosiaan löytyy. Tongue
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10016 on: 25.11.10, 06:09 »


Punaisesta vaatteesta en tiedä, mutta yleensä se vaan sattuu olemaan se keltainen kupu katolla kun joku tötöilee.

No jaa. Olen kyllä eri mieltä tästä.
Kyllä se taitaa olla ihan jotkut muut kuin taksit, jotka tuola kirosanoja saa miettimään. Yleensä alla on joku kalliimpi paremman luokan auto tai Citimaasturi.
Yleensä näissä ei vilkut toimi; ja auto on 6m leveä 20m pitkä; ja niillä on joillakin ohjekirjaan kirjettu omat liikennesäännöt, joihin on lisätty oikeus heiluttaa keskisormea niille, jotka eivät sitä tiedä.

Niin joo ja oma lukunsa on sitten nämä;
osalla ihan on oikeus ilmeisesti ajella bussikaistalla ruuhka-aikaan kilometritolkulla. Oli alla sitten BMW tai Toyota.
Se on mukavaa kun 5 autoa blokkaa 4 bussia vaihtamalla lähes samanaikaisesti kaistaa niin, ettei yksikään bussi pääse sen jälkeen pysäkille. Siinä oin huumori vähissä sen jälkeen. Tärkeempäähän on tietenkin tottakai; että 5 yksittäistä ihmistä pääsee niistä valoista ja ruuhkasta joutusammin kun ne 4 takana olevaa bussia, jotka odottavat eka yhdet valot pysäkille päästäkseen ja toiset sitten pysäkiltä lähtiessään ja todennäkösesti ne viimiset jonossa olevat vielä yhdet sakkovalot kaupan päälle. Ja nämä 5 "oman oikeuden" kuljettajaa pääsevät kuin koirat veräjästä "kun minulla on nyt kiire".

KYLLÄ SEN KAISTAN EHTII VAIHTAMAAN Rejiolankadun - Tukholmankadun välissäkin, ILMAN ETTÄ PITÄÄ BLOKATA NE BUSSIT sinne taakse. Jos heillä on autossaan ruksattu optiolistalle VILKUT, niin se kaistanvaihto pitäisi onnistua ihan hyvin! Edellyttäen että tietää mikä se VILKKU ON!

Joka tapauksessa; aika harvassa ne kerrat kun taksin takia on saanut kiroilla, saati keskisormea katsella niiden kuljettajilta. Menee muuten todella vaikeaksi muistella niitä kertoja, kun en lähihistoriastakaan yhtään muista sellasta tilannetta.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10017 on: 25.11.10, 06:17 »

Kuulemma vain tuntia aikaisemmin suorittanut ensiapukurssin, eikä pystynyt edes hälytyskeskukseen soittamaan saatikka että olisi mennyt katsomaan kuinka kävi ja tarvitseeko joku apua.

Joo, lehdessä luki että oli käynyt tuntia aikaisemmin ensiapukurssin ja heti taitoja tarvittiin. Niin olis tarvittu juu, muttakun ei sitten käyttänyt niitä taitoja...

-JukSii-
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10018 on: 25.11.10, 13:50 »

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10019 on: 25.11.10, 15:36 »

Ne on muuten v*tun liukkaita noi pysäkit. Jätin tutun yks päivä pysäkille, eikä siinä nastatkaan (+ ABS) pitäneet vaikka ihan suht rauhassa siihen ajoin. Silti liu'uttiin pari metriä ihan sukkana. Puhumattakaan että noi vetää niillä slikseillä ja täysiä ja äkkijarrutuksella... ja sitten kaasu pohjassa jauhaen tyhjää ja höyläten vähän lisää niin ei kyllä yhtään ihmekkään että ne pysäkit on peilijäässä...

Mites tämä:
Quote
Kuljettajan mukaan muu liikenne antoi tilaa peruuttaa, paitsi keskustan suuntaan ajanut taksi, joka törmäsi roska-autoon.


Ja tässä vielä tällänen...  sitä hyvää palvelua bussikuskilta! Ehkä tollasen jälkeen turha odottaa sitä tervehdystä...
« Last Edit: 25.11.10, 15:46 by Petri Koivisto »
Pages: 1 ... 499 500 [501] 502 503 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1