Keskustelua liikenteestä

<< < (2033/3019) > >>

Stumppi:
Quote

Ajatteleekohan nuo korkeiden ajoneuvojen kuskit tosiaankin näin:
"Joo, tuossa on kyllä matalempi tuo alitus, kun meidän korkeus. Mut mennään nyt, kun kukaan ei huomaa!" 

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/etela-helsingin_raitiolinjat_seisovat_korkea_auto_veti/?ref=tf_iOKboksi_p3

Jos;
a) Linjojen korkeutta ei ole merkitty (luultavasti on?)
b) Oman ajoneuvon sen hetkistä korkeutta ei ole mitattu (mikäli ei ole kiinteäkorinen ajoneuvo)

...Sattuu näitä tilanteita. Voisin väittää että ei kukaan ehdoin tahdoin noita päin aja tuolla edellä mainitsemallasi mentaliteetilla. 

tom_joke:
Quote

Jos;
a) Linjojen korkeutta ei ole merkitty (luultavasti on?)
b) Oman ajoneuvon sen hetkistä korkeutta ei ole mitattu (mikäli ei ole kiinteäkorinen ajoneuvo)

...Sattuu näitä tilanteita. Voisin väittää että ei kukaan ehdoin tahdoin noita päin aja tuolla edellä mainitsemallasi mentaliteetilla. 


Joo, tuo mainitsemanihan on vanhasta vitsistä! 
Sattuuhan näitä, tosin tuntuu sattuvan aika useasti, kun 2 kk:n sisällä jo neljäs vastaava tapaus.

Pe7e:
Komiasti peruutteli eräs vanhempi herrasmies parkkiruudusta pois. Ensin takana olevan puskuriin, sitten melkein siihen edessä olevaan, ja vielä kerran piti pakittaa, että sai auton pois sieltä... Eikö näille vähän vanhemmille (ainakin +70) voisi teettää jotain "kertausharjoitusta" parin vuoden välein, että miten pärjäävät tuolla kaaoksessa sen autonsa kanssa... enemmän nuo niitä onnettomuuksia aiheuttavat kuin nuoret... tai ainakin vähintään 50/60... Nuoret sillä idioottimaisuudellaan, mutta näillä vanhuksilla ei enää meinaa kyvyt/fysiikka riittää tohon hommaan... näkö ei meinaa riittää, kuulokaan ei kunnolla pelitä eikä ne kädetkään meinaa taipua enää tarpeeksi sitä rattia pyörittämään... puhumattakaan niistä reflexeistä... Ei välttämättä kaikilla näin, jokuhan voi ajaa vaikka 100-vuotiaaksi kuin paraskin rallikuski, mutta sen takia juuri pitäisi jotain "testejä" järkätä, että saadaan karsittua ne kortit pois niiltä ketkä eivät suoriudu enää... ennenkuin ajavat jonkun lapsen (tai jonkun muun) päälle siinä suojatiellä, tai jotain muuta yhtä mukavaa...

[/Koiviston älytön, täyspaska & ontuva avautuminen]

PeteL:
Quote

....... Eikö näille vähän vanhemmille (ainakin +70) voisi teettää jotain "kertausharjoitusta" parin vuoden välein, että miten pärjäävät tuolla kaaoksessa sen autonsa kanssa... enemmän nuo niitä onnettomuuksia aiheuttavat kuin nuoret... tai ainakin vähintään 50/60...
 .......pitäisi jotain "testejä" järkätä, että saadaan karsittua ne kortit pois niiltä ketkä eivät suoriudu enää... ennenkuin ajavat jonkun lapsen (tai jonkun muun) päälle siinä suojatiellä, tai jotain muuta yhtä mukavaa...


Liikenneturvan tilasto Liikennevakuutuksesta korvatut vahingot 2008:

Ja siitä erityisesti sivu 57 ja taulukko Liikennevakuutuksesta korvatut vahingot 2008, Aiheuttaneen kuljettajan ikä:

Ikäryhmässä 18-19 vuotta, 6391 vahinkoa, ~3200 per ikävuosi
Ikäryhmässä 20-12 vuotta,  4401 vahinkoa, ~2200 per ikävuosi
Ikäryhmässä 22-25 vuotta, 7021 vahinkoa, ~1755 per ikävuosi
Ikäryhmässä 26-30 vuotta, 7382 vahinkoa, ~1476 per ikävuosi
Ikäryhmässä 31-40 vuotta, 14393 vahinkoa, ~1439 per ikävuosi
Ikäryhmässä 41-50 vuotta, 15467 vahinkoa, ~1546 per ikävuosi
Ikäryhmässä 51-60 vuotta, 13717 vahinkoa, ~1371 per ikävuosi
Ikäryhmässä 61-70 vuotta, 7925 vahinkoa, ~793 per ikävuosi
Ikäryhmästä 71+, 5333 vahinkoa, ikävuosille tuota on jo vaikea jakaa

Totta ja tutkittua on, että riskit kasvavat ikääntyessä, mutta jos suuria turvallisuuteen vaikuttavia parannuksia halutaan aikaansaada, niin liikenneturvallisuustyössä kohde pitää olla nuorissa kuljettajissa. Ja ajokorttikelpoisuushan periaatteessa "katsastetaan" iäkkäämmissä ryhmissä säännöllisesti. Sitä vain vaivaa sama ongelma kuin aselain kohdalla, että kuntoa arvioivat lääkärit eivät kovin helposti ilmoita näistä tapauksista.

Pe7e:
Quote

Aiheuttaneen kuljettajan ikä:

Onkohan tuossa huomioitu sitä, että luultavasti noita nuorempia on myös paljon enemmän liikenteessä, kuin esim 61-71+ luokkaan kuuluvia? Luonnollisesti mitä enemmän porukkaa ja liikkumista sitä enemmän onnettomuuksiakin. Jos noista 61-71 -vuotiaista ajaa 2 kertaa viikossa kauppaan, ja muut ajaa joka päivä edestakas töihin + muut liikkumiset siihen, on myös isompi riski siihen onnettomuuteenkin... ihan ketään puolustelematta..

Ja nuoriin voi/pitäisi panostaa enemmän siellä autokoulussa jo, toisinkuin noihin vanhempiin... ellei niitä passiteta sinne "kertauksiin"...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page