Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1503493 times)
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Mopolla/skootterilla pito nastarenkailla on talvikelilläkin hyvä. Pojat on poikia jne. Ilman nastoja pito on lähellä nollaa. En tuomitse mopopoikien talviajeluja, mikäli on nastat alla.
Täälläpäin vielä pari ajelee mopolla kouluun. Ei taida nastoja olla alla. Aika vakaasti menevät mutta ihmettelen miksi ajaat siinä liukkaassa urassa kun vieressä on kuitenkin lunta josta saa paremman pidon. Enemmän vahinkoa täällä aiheuttavat bussit kuin mopot talvella...
|
Killerhangar
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Mannerheimintie oli ainakin tänään paikkapaikoin karseessa kunnossa. Asiaa ei yhtään auta tavallista paremmat kuljettajat, jotka koukkaavat loivissa mäissä bussien/rekkojen eteen kun "sitä kaistaa ei voi vaihtaa risteyksen jälkeen". TOivottavasti huomenna on asiat erilailla, saisivat yöllä käydä tiekarhuilla vetämässä ne muutamat paikat. Pahasta kelistä huolimatta, silti tuola on niitä, joiden on pakko päästä kostamaan kaikki mitä tuola tapahtuu. Olin kaistaa vaihtamassa Vihdintiellä, kun Herra ajoi sinne väliin. Tottakai päästin sen siitä sitten menemään kun ei toisen ylikään voi ajaa. EIkä siinä mitään sen enempää ollut, joten vaihdoin sitten hänen peräänsä kaistaa ja herra löi nelivilkut päälle.  Jätin suosiolla väliä......noin 100-150m kerralla kun jotenkin oli aavistus siitä, että edessä menee niin sanottu kusipää. Noh kääntyvä kaista sitten alkoi, ja jarruttelin sinne nuolivaloihin kun suoraan ajavilla oli vihreät. Sain typerän ajatuksen, että "onkohan toi ihan täyskusipää vai vaan vähän kusipää?" Ja vilautin sen 100-150m välimatkan takaa pitkiä kerran muistoksi yhteistyöstä. TÄyskusipäähän se oli, herra veti jarrut kiinni, 3-4 kertaa ja kun tajusi minun vaihtavan kaukana takana kaistaa, koukkasi vilkun kanssa kääntyvälle kaistalle pumppaaman sitä jarrua ja sitten löi kaasun pohjaan ja hävisi horisonttiin. Tosiaan suoraa ajavilla oli vihreä, edessä tyhjätie. Mutta silti riitti aikaa ja intoa kouluttaa varsin karseesta kelistä huolimatta. Harmi kun koskaan näiden liikenteen neropattien tehdässä näitä omia koulutustemppujaan; ei siviilipoliisiautoa ole paikalla......... OKEI, mitäs menin vilauttamaan niitä valoja; ei olisi pitänyt, olisi taas pitänyht tajuta ettei noitten kanssa kannata enempää energiaa tuhlata. Mutta pitää kyllä sanoa, että AIKA HILJASEKSI TOLLANEN KÄYTÖS VETÄÄ. Aika hiljasta. Etenkin kun en mitenkään provosoinut millään tavalla kaistanvaihdon jälkeen häntä. Ajoin takana ja nelivilkut pisti ihan itse vilkkumaan..... Todella Hiljasta..... Kun ei ole kuitenkaan pokkaa tulla huutamaan sinne etuovelle, heti kun pitää omasta autosta ulos astua ei enää olekaan asiaa...... Uskomatonta touhua. Ehkei olisi tätä pitänyt kirjottaa tänne kun työpäivä on takana ja thats it. Mutta aina jotenkin haluan uskoa siihen, että kun näitä tilanteita tänne kirjoittaa; niin se herättäisi jotain keskustalua, ajatuksia tai auttaisi ymmärtämään miten mitättömiä asioita nuo ovat loppupeleissä, ja millaselta sitä tuntuu palautetta saavana osapuolena katsella; niin se riittää mulle. AJatelkaa muut mitä haluatte.
|
|
« Last Edit: 08.12.10, 19:49 by Sami Aaltonen »
|
|
|
|
|
Tape
Former member
|
Mannerheimintie oli ainakin tänään paikkapaikoin karseessa kunnossa. Asiaa ei yhtään auta tavallista paremmat kuljettajat, jotka koukkaavat loivissa mäissä bussien/rekkojen eteen kun "sitä kaistaa ei voi vaihtaa risteyksen jälkeen". TOivottavasti huomenna on asiat erilailla, saisivat yöllä käydä tiekarhuilla vetämässä ne muutamat paikat.
Kevättä ootellaan. Jos ne koukkaajat on "iso" bemarin tjsp. kuljettajia joilla on luulo että kaikki aina käy "kun mä nyt tästä ja muut ootelkoon" niin Sami kertasinko on ainoa oikea väline. 1 kuti per hölmö.
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Eihän siinä kyse siitä ole, etteikö se kestä, mutta kun on neuroottinen luonteeltaan niin kaikki mahdolliset naarmut tekevät hulluksi, ei ole helppoa..  Köyhän pitää pitää auto hyvässä kunnossa, että saa hyvän hinnan kun joskus myy eteenpäin.. Mutta hei.... Mun kaverilla on erinomaisessa kunnossa oleva 75 Alfa, jolla se voisi kyllä ajaa nämä talven kelit läpi. Takavetonenkin vielä olisi. Mutta herralla on kuitenkin harrasteauto ja käyttöauto termit eriteltynä, joten talvi ajetaan sitten jollain kipolla ja kesä herkutellaan Alfalla. EIpä tartte lumia murehtia tai naarmuja harjasta. 
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Kevättä ootellaan.
Jos ne koukkaajat on "iso" bemarin tjsp. kuljettajia joilla on luulo että kaikki aina käy "kun mä nyt tästä ja muut ootelkoon" niin Sami kertasinko on ainoa oikea väline. 1 kuti per hölmö.
No ei ne aina ole, eilen yksi Corsa kuljettaja pilasi mäkeen ennakoinnit punaisiin valoihin totallisesti kääntämällä viime hetkellä Oooppelinsa ylämäessä siihen eteen. Pakkohan siihen pysähtyä oli sitten tuon takia.......Onneksi en jäänyt kiinni. Näillä keleillä oikeasti näkee ne, jotka on ajaneet raskasta kalustoa jossain vaiheessa elämäänsä. Ne näkee tuolta ihan helposti, eivät änkeä eteen, eivät änkeä väkisin väliin, antavat tilaa ja odottavat maltilla eivätkä ole heti 2 sekunnin jälkeen änkeämässä väliin tai yrittämässä ohi.
|
|
|
|
Matias Hurtta
Offline
Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07
|
Täälläpäin vielä pari ajelee mopolla kouluun. Ei taida nastoja olla alla. Aika vakaasti menevät mutta ihmettelen miksi ajaat siinä liukkaassa urassa kun vieressä on kuitenkin lunta josta saa paremman pidon. Enemmän vahinkoa täällä aiheuttavat bussit kuin mopot talvella...
Ei tuo talvimopoilu kyllä yleensä ole "vakaata" nähnytkään. Niin paljon tulee noita hölmöilyjä takavuosilta sivustaseuraajan roolista mieleen. Pärinäpojat "driftaa" välitunilla eli sudittaa paikallaan sen 15 minuuttia putkeen heti kun vähän tulee lunta. Porukka työntää mopoja hangessa, kun pakko on mopolla mennä vaikka kävellen olisi jo perillä. Vilkkuvat sinivalot näkyy koulun ikkunasta, huhu kertoo että joku veti lipat kun yritti poliisia karkuun virimopolla lumimyrskyssä, porukka totesi, että "vähän siistiä mennään mopoilla kattoon". Ajavat molemmat jalat maassa kahtakymppiä 60-alueella, sadan metrin jono perässä. Eivät tajua miten tyhmän näköistä se säätäminen on tai miten hyödytöntä on taluttaa mopoa 5km, saati sitten miten vaarallista se on. Tiedän useampia kavereita jotka ovat murtaneet raajojaan, yksi makasi sairaalassa viikkoja, yksi kuoli.
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Ei tuo talvimopoilu kyllä yleensä ole "vakaata" nähnytkään. Niin paljon tulee noita hölmöilyjä takavuosilta sivustaseuraajan roolista mieleen. Pärinäpojat "driftaa" välitunilla eli sudittaa paikallaan sen 15 minuuttia putkeen heti kun vähän tulee lunta. Porukka työntää mopoja hangessa, kun pakko on mopolla mennä vaikka kävellen olisi jo perillä. Vilkkuvat sinivalot näkyy koulun ikkunasta, huhu kertoo että joku veti lipat kun yritti poliisia karkuun virimopolla lumimyrskyssä, porukka totesi, että "vähän siistiä mennään mopoilla kattoon". Ajavat molemmat jalat maassa kahtakymppiä 60-alueella, sadan metrin jono perässä. Eivät tajua miten tyhmän näköistä se säätäminen on tai miten hyödytöntä on taluttaa mopoa 5km, saati sitten miten vaarallista se on. Tiedän useampia kavereita jotka ovat murtaneet raajojaan, yksi makasi sairaalassa viikkoja, yksi kuoli.
Nuoret on tollasia. Sillon mennään 100 lasissa miettimättä sen enempää. Joillain on kovempi kohtalo ja se loppuu siihen ja jotkut selviävät varotuksella ja ehkä oppivat. 
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Täällä ei kyllä viritettyjä talvella näy. Taisi tänään olla vakio-Aprilliat parkkiksella. Mutkissahan se liukastelee kun kiihdyttää, mutta niinhän ne kaikki takavetoset tekee? Kaveri lopetti talvimopoilun kun takajarrun stefat kaputt eikä uusia löydy...
|
Killerhangar
|
|
|
Mikko Kallas
Offline
Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02
|
Näillä keleillä oikeasti näkee ne, jotka on ajaneet raskasta kalustoa jossain vaiheessa elämäänsä. Ne näkee tuolta ihan helposti, eivät änkeä eteen, eivät änkeä väkisin väliin, antavat tilaa ja odottavat maltilla eivätkä ole heti 2 sekunnin jälkeen änkeämässä väliin tai yrittämässä ohi.
Hmm... joku oli eilen sitten varmaan päästänyt henkilöautoilijan ajamaan bussia, kun jonossa seisominen ei tuntunut kiinnostavan. Mutta ei kai se paha homma ole, jos ohittaa vastaantulijoiden kaistalle koukkaamalla semmoiset 3-4 autoa? Oikealla kaartavassa mutkassa. Vaikka sitten joutuisikin ottamaan myös liikenteenjakajan sieltä vastaantulijoiden puolelta? Ja sitten toteamaan, että eihän se bussi käännykkään risteyksessä vasempaan ihan yhtä notkeasti kuin se olisi kääntynyt, jos herra kuljettaja olisi malttanut odottaa, että pääsee tekemään sen käännöksensä sieltä omilta kaistoiltaan... MikkO
|
|
|
|
fishu
Former member
|
Hmm... joku oli eilen sitten varmaan päästänyt henkilöautoilijan ajamaan bussia, kun jonossa seisominen ei tuntunut kiinnostavan. Mutta ei kai se paha homma ole, jos ohittaa vastaantulijoiden kaistalle koukkaamalla semmoiset 3-4 autoa? Oikealla kaartavassa mutkassa. Vaikka sitten joutuisikin ottamaan myös liikenteenjakajan sieltä vastaantulijoiden puolelta? Ja sitten toteamaan, että eihän se bussi käännykkään risteyksessä vasempaan ihan yhtä notkeasti kuin se olisi kääntynyt, jos herra kuljettaja olisi malttanut odottaa, että pääsee tekemään sen käännöksensä sieltä omilta kaistoiltaan...
MikkO
Tuollainen dösäkuski tuli nähtyä syksyllä Katajannokalla. Meni vain ohi useammasta autosta vastaantulevien kaistaa pitkin ja mahtui vielä kääntymään vasemmalle. Oli ihan suomalainen dösä.
|
|
|
|
Tomi Jokela
Offline
Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06
|
Kyllä huomaa ihmisten kommenteista teiden kunnosta täällä helsingissä, etteivät ole pahemmin muualla Suomessa ajelleet autolla. Mun mielestä joka paikassa Helsingissä on tällä hetkellä "normaali talvikeli". Tuon näköistä se on lähes joka talvi n.4-5kk putkeen ollut silloin 90-luvulla, kun olen itäisessä Suomessa asunut. Täällä pääkaupunkiseudulla ollaan vaan totuttu siihen että lunta on vähän ja tiet suolalla saatu lumesta vapaiksi. Hauskan piirteen huomasin myös lauantaina turunväylällä, 100 km/h rajoituksen alueella puhtaalla tiellä pienessä lumisateessa kaikki ajoi n.70-75 km/h ja kun tuli sitten ne kehän ramppityömaat ja 60 km/h:n rajoitus, niin nämä jatkoivat sitä samaa vauhtia ja ohi menivät!  Mutta kyllähän se on ymmärrettävää, jos ei ihmisillä ole liukkaan kelin ja lumisten teiden ajotaitoa, niin paniikissahan sitä ollaan heti kun vähänkin tulee lunta tielle. 
|
|
|
|
Mikko J Virtanen
Offline
Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06
|
Kyllä huomaa ihmisten kommenteista teiden kunnosta täällä helsingissä, etteivät ole pahemmin muualla Suomessa ajelleet autolla. Mun mielestä joka paikassa Helsingissä on tällä hetkellä "normaali talvikeli". Tuon näköistä se on lähes joka talvi n.4-5kk putkeen ollut silloin 90-luvulla, kun olen itäisessä Suomessa asunut. Täällä pääkaupunkiseudulla ollaan vaan totuttu siihen että lunta on vähän ja tiet suolalla saatu lumesta vapaiksi. Hauskan piirteen huomasin myös lauantaina turunväylällä, 100 km/h rajoituksen alueella puhtaalla tiellä pienessä lumisateessa kaikki ajoi n.70-75 km/h ja kun tuli sitten ne kehän ramppityömaat ja 60 km/h:n rajoitus, niin nämä jatkoivat sitä samaa vauhtia ja ohi menivät!  Mutta kyllähän se on ymmärrettävää, jos ei ihmisillä ole liukkaan kelin ja lumisten teiden ajotaitoa, niin paniikissahan sitä ollaan heti kun vähänkin tulee lunta tielle.  Kyllä se nyt vaan niin on, että vielä ainakin eilen oli osa keskustan pääkaduista niin huonossa kunnossa, etten ole samanlaista nähnyt missään. Ei sitä lunta ole mitenkään käsittämättömän paljon eikä täällä siitä määrästä vouhoteta, vaan siitä millaiseksi perunapelloksi se auraamaton lumi on kovettunut/jäätynyt. 90-luvulla saattoi olla asiat vähän toisin siellä Itäisessä Suomessa, mutta ei 2000-luvulla samanlaista tietä ole tullut vastaani, ajelin sitten vaikka Valkealan perämetikössä tai Kouvolan keskustassa. Se on totta, että paniikissa ajelevat välillä "pikkasen" liian hitaasti.. pääsääntöisesti auto kannattaa jättää kotiin jos itseä pelottaa.
|
|
|
|
Arto Virtanen
Offline
Posts: 325
Date Registered: 09.06.08
|
"Yle uutisoi tänään, että bensiini on kallistunut keskimäärin seitsemän senttiä kuluneen viikon aikana. Hinnan odotetaan pysyttelevän samalla tasolla joulukuun loppuun asti ja nousevan taas uusiin huippulukemiin vuodenvaihteen jälkeen. " http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120912835897_uu.shtml
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Kyllä se nyt vaan niin on, että vielä ainakin eilen oli osa keskustan pääkaduista niin huonossa kunnossa, etten ole samanlaista nähnyt missään. Ei sitä lunta ole mitenkään käsittämättömän paljon eikä täällä siitä määrästä vouhoteta, vaan siitä millaiseksi perunapelloksi se auraamaton lumi on kovettunut/jäätynyt. 90-luvulla saattoi olla asiat vähän toisin siellä Itäisessä Suomessa, mutta ei 2000-luvulla samanlaista tietä ole tullut vastaani, ajelin sitten vaikka Valkealan perämetikössä tai Kouvolan keskustassa.
Se on totta, että paniikissa ajelevat välillä "pikkasen" liian hitaasti.. pääsääntöisesti auto kannattaa jättää kotiin jos itseä pelottaa.
Joo kyllä tuo aika tuskaa oli tänäänkin tietyissä kohdin. Itse vaan Mannerheimintiestä kokemusta. Ei siinä mitään, mutta perunapeltojäämonttuylämäki ym.risteyspaikat ei ole niitä kaikkein kivoimpia juttuja mitä voi talvi antaa tienpäälle ajettavaksi. Voihan se olla, että muualla Suomessa on arkea tollanen tie, mutta on sielä sitten vähän vähemmän sitä autoakin tienpäällä mitä täällä ruuhkasuomessa aamu/iltaruuhkassa on.
|
|
|
|
Ilkka Mannikainen
Offline
Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03
|
Kyllä huomaa ihmisten kommenteista teiden kunnosta täällä helsingissä, etteivät ole pahemmin muualla Suomessa ajelleet autolla. En keksi mitään syytä miksi pitäisi ajella autolla muualla Suomessa. Mäkelänkatu riittää.  Ja pääkaupunkiseudulla pitää olla tiet siinä kunnossa kun pääkaupungissa pitää olla. Ollaanhan sentään rahan ja vallan keskuksessa eikä pystymetsissä Sotkamossa. 
|
|
|
|
Mikko Pietarinen
Offline
Posts: 693
Date Registered: 04.05.09
|
Mutta hei.... Mun kaverilla on erinomaisessa kunnossa oleva 75 Alfa, jolla se voisi kyllä ajaa nämä talven kelit läpi. Takavetonenkin vielä olisi. Mutta herralla on kuitenkin harrasteauto ja käyttöauto termit eriteltynä, joten talvi ajetaan sitten jollain kipolla ja kesä herkutellaan Alfalla. EIpä tartte lumia murehtia tai naarmuja harjasta.  Kyllä mullakin ois toinen auto jos moiseen ois varaa. Enkä sit toisaalta halua mitään 200eur pommia mistä ei tiedä, koska se toimii, turvallisuudesta puhumattakaan. Joten nyt mennään niin hyvällä kompromissillä kun pystytään, enkä valita, hauskaa on ollut 
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Kyllä mullakin ois toinen auto jos moiseen ois varaa. Enkä sit toisaalta halua mitään 200eur pommia mistä ei tiedä, koska se toimii, turvallisuudesta puhumattakaan. Joten nyt mennään niin hyvällä kompromissillä kun pystytään, enkä valita, hauskaa on ollut  Niin no joo, elämä on valintoja täynnä.  Mutta sitten ei pidä "masentua" jos talven jäljiltä harrasteauto on talven nähnyt jollain tapaa. Se nyt vaan on näin.  BTW: Tänään tuli Manskulla vastaan uusi 911 Turbo (tuttu rekkari; kesällä kuvattu monta kertaa). Konepellillä oli läjä lunta, siis tieltä lentänyttä lunta. Eli aika surutta jotkut näistä omistajista noita arvoautojaan käyttävät. Se lumi meinaa sisälsi takuuvarmasti myös hiekoitushiekkaa, joka ei ainakaan taida naarmutta maalipintaa jättää..... 
|
|
|
|
Mikko Pietarinen
Offline
Posts: 693
Date Registered: 04.05.09
|
Niin no joo, elämä on valintoja täynnä.  Mutta sitten ei pidä "masentua" jos talven jäljiltä harrasteauto on talven nähnyt jollain tapaa. Se nyt vaan on näin.  Enhän mä masennukaan, tai edes valita siitä, vaan lähinnä huolehdin parhaimpani mukaan. Siinä kun ei minusta mitään väärää ole  Käyttöautoja noi on, niin mitä niistä sentään masentumaan. Jos olisi jotain oikeasti erikoist tallissa niin sitten vois jo vähän funtsiakin.. Toisaalta varmaan sellasta autoa taida ollakaan, joka ei sais kovaa käyttöä mun käsissä, niistä kun nauttii enemmän liikkeellä kun tallissa 
|
|
|
|
Jukka Juutilainen
Offline
Posts: 1574
Date Registered: 03.11.07
|
Itäisessä Suomessa tiet oli hoidettu 90-luvulla ihan ok. Ainakin ne tieosuudet, joita tuli silloin tällöin suhailtua. Tällä viikolla Helsingin kadut ovat olleet semmoisessa kunnossa, notta ei sinne tahdo hevin lähteä autoaan rikkomaan. Samanlaisessa kunnossa ovat olleet (hetkellisesti) jo monena talvena, kun lumet on jätetty säästösyiden takia poistamatta. Kuukautta aikaisemmin tullut talvi maksaa Helsingin kaupungille maltaita... 
|
|
|
|
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline
Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01
|
Itäisessä Suomessa tiet oli hoidettu 90-luvulla ihan ok. Ainakin ne tieosuudet, joita tuli silloin tällöin suhailtua. Tällä viikolla Helsingin kadut ovat olleet semmoisessa kunnossa, notta ei sinne tahdo hevin lähteä autoaan rikkomaan. Samanlaisessa kunnossa ovat olleet (hetkellisesti) jo monena talvena, kun lumet on jätetty säästösyiden takia poistamatta. Kuukautta aikaisemmin tullut talvi maksaa Helsingin kaupungille maltaita...  Kynnöspeltoki on tasaisempaa kuin tiet pk-seudulla...dösästä saa keräillä tekohampaiden kappaleita  .
|
|
|
|
|
|
|
|