FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 00:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 512 513 [514] 515 516 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465973 times)
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10260 on: 10.12.10, 19:13 »

Suolauksesta vinkujille muistuttaisin että se on aina jonkinlainen kompromissi. Jos se ei sovi juuri teidän liikkumiseenne, se on voe voe.

Kannattaa lukaista:

http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=70&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=1002&_pageid=71&linkki=1600&julkaisu=818&kieli=fi

Joo ei se kivaa ole kun rapa lentää, mutta miettikääs itsenne loivaan mäkeen josta ette pääse ylös vaikka miten yritätte. Taakse kertyy jengiä ja peruuttaa et enää voi alaspäin. Lukot ja luistonestot on päällä mutta auto pysyy paikallaan valuu taaksepäin vaikka mitä teet. SIinä kohtaa toivoisi todella, että suolaa olisi heitetty siihen mäkeen.

Eihän näitä henkilöautolla niin ajattele. Kaikesta pääsee suht vaivatta ja kaikesta ehtii kun vaan happea koneelle antaa. ESPDPS korjaa virheet ja olo on kuin Mäkisellä. Pienistäkin raoista ehtii ja mikäs siinä punasiin valoihin risteyttä ennen kaistaakin rekan eteen vaihdella. Se on kun ei tarvitse miettiä mitään.
Suurelle osalle tekisi hyvää näillä keleillä ajaa pari päivää rekalla liikenteen seassa. Väitän että aika monella muuttuisi käsitykset omista taidoista, asenteista ja ymmärtämisestä tuola liikenteessä.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10261 on: 11.12.10, 03:01 »

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10262 on: 11.12.10, 08:18 »

Joo ei se kivaa ole kun rapa lentää, mutta miettikääs itsenne loivaan mäkeen josta ette pääse ylös vaikka miten yritätte. Taakse kertyy jengiä ja peruuttaa et enää voi alaspäin. Lukot ja luistonestot on päällä mutta auto pysyy paikallaan valuu taaksepäin vaikka mitä teet. SIinä kohtaa toivoisi todella, että suolaa olisi heitetty siihen mäkeen.

http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=71&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=10880&_pageid=71&kieli=fi&linkki=22253&julkaisu=7664

Quote
Vaikka suolauksesta aiheutuu hetkellisesti inhottavaa loskaa, tie on monesti kuitenkin helpommin ajettavissa kuin kiillottuneella lumipinnalla. Näin on erityisesti raskaan liikenteen osalta, joiden pyörien pito ei tällaisessa tilanteessa aina riitä pienenkään mäen ylittämiseen, jos vauhti välillä pysähtyy.

Etenkin kun lämpötila huitelee pari astetta pakkasen puolella ja alkaa satamaan alijäähtynyttä vettä, suolaajia kiittää vuolaasti. Alijäähtyneen veden jäädyttämällä tiellä luistelu 3 kaistalla 60 tonnin täysperävaunuyhdistelmällä 80km/h vauhdissa on sangen vittumainen tunne.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10263 on: 11.12.10, 11:34 »

Tuossa Tiehallinnon suola-FAQ:issa on muuten lähestulkoon kaikkiin "kahvikeskusteluissa" jatkuvasti esiin tuleviin kysymyksiin (ininöihin) selkokielinen vastaus. Suosittelen lämpimästi!

Kysymys "Kuka korvaa auton ruostumiset ja jatkuvat pesulaskut?" on päätynyt usein kysyttyjen listalle, siis oikeasti - näin typeriä me olemme. Täytyy vakavissaan harkita ryhtymistä misantroopiksi  Grin
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10264 on: 11.12.10, 19:03 »

Tänään oli kyllä varsin mielenkiintonen ajokeli ainakin täällä rannikolla. Kehä 3:sella oli 12 aikaan idän suunnalla jokaisessa liittymässä lähes tulkoon auto penkassa ja aamusella oli joku vanhempi Bemari löytänyt itsensä lumikasan päälle Jumbon nurkilla.
Ylästöntiellä suoralla tielä oli oja kahmaissut uudehkon Audin ojan pohjalle; jäljistä päätellen 50m menty piennarta ennen kun oli oja ja lyhtytolppa pyytänyt kylään. Miten ihmeesä ihmiset tuola ajaa tossa kelissä? Huh
Eikö järki sano, että vauhtia pois?, jos mitään ei lumipöllyssä 70kmh jälkeen nää ja tie näyttää jäisen kiiltävältä? ESPDPSABSEBS pelastaa ja antaa mahollisuuden ajaa miten haluaa vai ja sitten ihmetellään miksi ollaan penkassa keula rytyssä?
Onko tosiaan niin että sitten vasta tajutaan tien olevan jäinen kun auto on kyljellään ojassa tai liittymän penkassa, johon oli 200m aikaa jarrutella? Oikeesti?

Itse sain monen sattuman kautta Corollaan hommatuksi Bridgestonen kitkarenkaat. Ensimmäiset kitkat mun historiassa autoissa, joita on alla ollut.
Pitää kyllä sanoa että pitkähköllä matkalla tämän päivän lumikelissä tuntuivat erinomaisen hyviltä. Pitoa oli ja kun vaan muistaa ettei se kerro siitä pidin irtoamisesta samoin kuin nasta (eli raapiva ääni puuttuu) niin mitä parhaat kiekot kyllä ajaa, ennakointi varmasti vielä tärkeämpää kun keli olosuhteet ovat siinä 0 nurkilla, mutta näin tämän päivän lumisateessa paremmat kuin nastat. Ehdottomasti. Huh
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10265 on: 11.12.10, 19:29 »

Miten kitkarenkaat voi olla paremmat tuoLLLLa jäisiksi lasittuneilla ajourilla kuin nastat? Ei pidä omani edes puhtaalla lumella yhtä hyvin kuin vanhat kuluneet nastarenkaat. Mutta en silti vaihtaisi nastoihin kuin tämmösinä yksittäisinä lumipyrypäivinä. Ja parkkiksella jää kiinni parin sentin pehmeeseen lumeen thmbup En kuitenkaan vaihtaisi enään nastoihin jos tulevaisuudessa tulee tilanne, että uudet talvigummit juotuu ostamaan rengasliikkeestä. On niin paljon mukavampi ajella kun ei rapise.
« Last Edit: 11.12.10, 19:33 by Mikko Heimo »

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10266 on: 11.12.10, 20:27 »

Miten kitkarenkaat voi olla paremmat tuoLLLLa jäisiksi lasittuneilla ajourilla kuin nastat? Ei pidä omani edes puhtaalla lumella yhtä hyvin kuin vanhat kuluneet nastarenkaat. Mutta en silti vaihtaisi nastoihin kuin tämmösinä yksittäisinä lumipyrypäivinä. Ja parkkiksella jää kiinni parin sentin pehmeeseen lumeen thmbup En kuitenkaan vaihtaisi enään nastoihin jos tulevaisuudessa tulee tilanne, että uudet talvigummit juotuu ostamaan rengasliikkeestä. On niin paljon mukavampi ajella kun ei rapise.

Ajotavasta se on kiinni tuo kitkarengas homma. Jos jäät kiinni sentin pehmeeseen lumeen, niin tarkistappas miten sieltä sentin pehmeestä lumesta koitat liikeelle lähteä. EI mulla mitään ongelmia tänään ollut hangessa noitten kanssa. Se on ihan sama onko sulla nastat vai ei sentin pehmeessä lumessa, jos et osaa sieltä liikkelle oikealla tavalla lähteä. Ei ne nastat siinä mitään auta. Yks lysti onko niitä vai ei.

Ja mitä tohon keliin tulee; niin kitkat ei liu-u sillä tavalla asfaltin päällä kun alat jarruttamaan tuola jäisellä-lumisella asfaltilla, missä on jäätä minimaallinen kerros, mutta muuten pitoa kuitenkin.
Kitkoilla ajaessa pitää aina hakea tukea, sieltä mistä sitä saa, jos vaan mahdollista. Kokenut kuljettaja näkee ne paikat, mistä sitä tukea saa ja osaa sen myös hyödykseen käyttää. Samoin liikeelle lähdössä risteyksissä; on typerää sudittaa siinä kiilottuneella ajouralla kun vierestä saat lumesta pitoa ihan eri tavalla.

Samoin kaarteissa, typerää ajaa sinne jäisellä uralla jos sivusta lumelta saat kenties tukea renkaalle paremman pidon kanssa. Tai et ole tarkkana ja annat auton ajautua sinne jäiselle polanteelle kaarteissa tai suoralla. Kitkoilla tottakai pitää olla tarkempi, mutta tänään ne olosuhteet mitä tuola Kehälläkin oli, kitkoilla pysähtyy asfaltti urassa paremmin kuin nastoilla koska rengas ei rullaa piikkien päällä.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10267 on: 11.12.10, 20:48 »

Ajotavasta se on kiinni tuo kitkarengas homma. Jos jäät kiinni sentin pehmeeseen lumeen, niin tarkistappas miten sieltä sentin pehmeestä lumesta koitat liikeelle lähteä. EI mulla mitään ongelmia tänään ollut hangessa noitten kanssa. Se on ihan sama onko sulla nastat vai ei sentin pehmeessä lumessa, jos et osaa sieltä liikkelle oikealla tavalla lähteä. Ei ne nastat siinä mitään auta. Yks lysti onko niitä vai ei.
Ajotapa juu. Kyllä sitä on koitettu pitoa hakea vaikka vastaantulevan kaistalta. Tyhmiä ne sladittajat. Ja parkista osaan taatusti lähteä niin rauhallisesti, ettet uskokkaan. Parkkeerauksen sm-kakkonen vm.2008 tittelikin saavutettu thmbup Tosin mulla voi olla sitte ne renkaat jotenkin vialliset tai kovettuneet. Mut eipä se haittaa juurikaan kun rauhallisesti ja ennakoivasti ajelee.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10268 on: 11.12.10, 20:50 »

Ajotavasta se on kiinni tuo kitkarengas homma.

Jopa kesärenkailla pärjää, kun tarpeeksi varovasti rupeaa ajamaan  thmbup

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10269 on: 11.12.10, 20:51 »

Jopa kesärenkailla pärjää, kun tarpeeksi varovasti rupeaa ajamaan  thmbup

Niin tai reisinki kisaslikseillä.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10270 on: 11.12.10, 20:53 »

Ajotapa juu. Kyllä sitä on koitettu pitoa hakea vaikka vastaantulevan kaistalta. Tyhmiä ne sladittajat. Ja parkista osaan taatusti lähteä niin rauhallisesti, ettet uskokkaan. Parkkeerauksen sm-kakkonen vm.2008 tittelikin saavutettu thmbup Tosin mulla voi olla sitte ne renkaat jotenkin vialliset tai kovettuneet. Mut eipä se haittaa juurikaan kun rauhallisesti ja ennakoivasti ajelee.

No miksi sitten sanot, että et pääse sentin hangesta minnekään, jos osaat sieltä täydellisen pehmeästi kuitenkin lähteä? Huh
Peruutuksen SM mitalilla nyt ei ole kitkarenkaiden kanssa mitään tekemistä kai. Mutta onnittelut hienosta tittelistä kuitenkin.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10271 on: 11.12.10, 21:06 »

No miksi sitten sanot, että et pääse sentin hangesta minnekään, jos osaat sieltä täydellisen pehmeästi kuitenkin lähteä? Huh
Verrattuna nastarenkaisiin, jää noilla tämänhetkisillä 10x helpommin jumiin lumikasaan. Ei mulla muuta. Hämmästytttävää, mutta totta.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Juha-Matti Hakala
Offline Offline

Posts: 2288
Date Registered: 22.05.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10272 on: 11.12.10, 21:29 »

Eilen kävin ytimessä pari kertaa ja toisessa(Sonata) autossa oli uudet kitkat ja toisessa(Astra) oli uudet nastat. Muuten en huomannut suurta eroa, kuin Sonata tuppas puskee risteyksissä niin perkuleesti ja Astra ei meinannut lähteä eteenpäin paljaalta asvaltilta.

Enemmän kuin renkaat vaikutti varmaan autot. Sonatassa oli luistonesto päällä ja muutenkin ajelin sillä tarkemmin, kun noi jääpolanteet ja raideleveys eivät oikein kohdanneet.

Kyllä mä kumminkin uusia renkaita hakiessa edelleen ottaisin Astraan nastat, kun siinä kumminkin rengasmelua on niin ihan sama rapiseeko. Sonata kun taas on muutenkin niin hiljainen, niin sitä hiljaisuutta en mielellään nastoilla rikkoisi.

Lee Wulff is my co-pilot
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10273 on: 11.12.10, 23:31 »

Jopa kesärenkailla pärjää, kun tarpeeksi varovasti rupeaa ajamaan  thmbup
Tästä on tullut tänä talvena ihan riittävästi kokemusta. Nykyisessä asuinmaassani Belgiassa ei nimittäin ole talvirengaspakkoa ja tällä hetkellä käytössäni olevassa autoliikkeen autossa ei sellaisia tietenkään ole. Muutamina hieman jäisempinä päivinä on ollut mielenkiintoista ajella. Vaikka nopeutta ei olekaan liikaa ja turvavälit ovat tavalliseen verrattuna moninkertaiset, saa välillä jännittää auton pysähtymistä ihan tosissaan... Lisäksi liikkeellelähdöt varsinkin jäiseen ylämäkeen ovat kivoja. Kunhan saan oman auton alle, tulee siihen ehdottomasti talvirenkaat!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10274 on: 12.12.10, 06:46 »


Kyllä mä kumminkin uusia renkaita hakiessa edelleen ottaisin Astraan nastat,

En tiedä olenko väärässä, mutta kovin kevyeeseen ja pieneen autoon en itsekään kitkoja lähtisi ostamaan.
Kuitenkin painolla on iso merkitys ja akselivälillä, kuten raideleveydelläkin talvikeleissä ja mitä kevyempi auto on niin sitä epävakaampaa sillä on ajella tuola. Itse en esim. edelliseen Yarikseeni olisi kitkoja laittanut puhumattakaan ex ex Aygosta. Corolla on ihan eri maailmasta vakauden suhteen jo, sillä kyllä pärjää kitkarenkailla hyvin jo.
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10275 on: 12.12.10, 08:07 »

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Runsas+lumisade+pakottaa+Helsingin+poikkeustoimiin/1135262320354

Helsinki joutuu turvautumaan runsaiden lumisateiden vuoksi poikkeustoimiin. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja kaupungininsinööri Raimo K. Saarinen kiersivät lauantaina eri puolilla kaupunkia tutustumassa lumen aiheuttamiin ongelmiin erityisesti liikenteelle.
Sauri sanoi tiedottavansa sunnuntaina kaupungin erityistoimista.

Tämä pisti silmään erityisesti. Huh

Staran eli entisen Helsingin rakennusviraston tuotanto-osaston aurauskalusto ja miehistöt olivat täystyöllistettyjä lauantaina aamuyön tunneista iltaan. Keskustaa puhdisti 12 miestä kalustoineen lähes tauotta.

Tollanen lumipyry ja vaan 12 miestä duunissa,  thmbdn
PS: Saas nähdä mitä noi kaupungin erityistoimet sitten on.


MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10276 on: 12.12.10, 08:21 »

En tiedä olenko väärässä, mutta kovin kevyeeseen ja pieneen autoon en itsekään kitkoja lähtisi ostamaan.
Kuitenkin painolla on iso merkitys ja akselivälillä, kuten raideleveydelläkin talvikeleissä ja mitä kevyempi auto on niin sitä epävakaampaa sillä on ajella tuola. Itse en esim. edelliseen Yarikseeni olisi kitkoja laittanut puhumattakaan ex ex Aygosta. Corolla on ihan eri maailmasta vakauden suhteen jo, sillä kyllä pärjää kitkarenkailla hyvin jo.

Jaa mitä tohon nyt sanois. Ex:n scenicissä mikä on jo suht iso auto oli kitkat ja hyvin pärjäs. Nyt meikäläisellä on Clio ja sen kokonaismassa on 1320 kg ja siinäkin mulla on kitkat ollut jo kolmatta talvea ja ei ole ongelmia ollut edes viime eikä tämän talven Kallion lumihelvetissä.
uudet kitkat pitää kyllä hommata sitten ensi talveksi vaikka nykyisissäkin on kulutuspintaa ja urasyvyyttä niin tuppaa tuo kumi kovettumaan ajanmyötä ja se ei ole hyvä asia kitkoissa kun niissä tuo kumiseos on erityisen pehmeää.
Jostain luin että rengaiden käyttöikä olisi noin 4 vuotta ja vaikka niissä olisi kulutuspintaa jäljellä sen jälkeen niin kumiseos on jo niin kova että pito putoaa jopa 70 % ja tämä pätee sekä kitka että nastarenkaisiin.
Aina joskus kuitenkin joku kehuu kuinka alla on 7 vuotta vanhat Nokian hakkapeliitat ja pintaa on kuin uusissa ja niillä ajetaan.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10277 on: 12.12.10, 08:36 »

Staran eli entisen Helsingin rakennusviraston tuotanto-osaston aurauskalusto ja miehistöt olivat täystyöllistettyjä lauantaina aamuyön tunneista iltaan. Keskustaa puhdisti 12 miestä kalustoineen lähes tauotta.

haha, 12 miestä kalustoineen töissä Cheesy Taas saa olla tyytyväinen, ettei asu Helsingissä. Näyttää kovasti siltä, että Helsingin tienhoito on pelkkä vitsi.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10278 on: 12.12.10, 08:37 »

rengaiden käyttöikä olisi noin 4 vuotta

Kuullostaa aika paljolta, varsinkin kitkarenkaisiin. Toki riippuu siitä, että paljonko niillä renkailla ajetaan talven aikana, mutta perheessä on ollu tapana vaihtaa aina toisen talven jälkeen uudet talvirenkaat alle (nimenomaan kitkat) ja jo silloin eron huomaa aivan selkeästi, vaikka sitä kulutuspintaa olisi tosiaan jäljellä Smiley Nastarengas ei ole niin kriittinen, mutta kitkat pitää olla todella hyvässä kunnossa, että ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10279 on: 12.12.10, 08:47 »

haha, 12 miestä kalustoineen töissä Cheesy Taas saa olla tyytyväinen, ettei asu Helsingissä. Näyttää kovasti siltä, että Helsingin tienhoito on pelkkä vitsi.

No joo en kommentoi tohon vitsiin, mutta kuinka moni omaa traktori kortin tai ammattipätevyyden, vai tarvitaanko siihen vielä sellasta?
Ei niitä jätkiä ihan tosta vaan töihin oteta, paikkaamaan miespulaa tänäpäivänä. Traktori kortti pitää ainakin olla.
Pages: 1 ... 512 513 [514] 515 516 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1