Keskustelua liikenteestä

<< < (209/3019) > >>

Aaltonen:
Quote

Nyt takaisin autokouluun ja vauhdilla. Ajat vielä jonkun onnettoman yli suojatiellä!

Tieliikennelaki 32 §

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."


Aivan, astumassa. Mutta odottamassa on eri juttu. Jos henkilö on astunut ja on menossa yli, tottakai annat tilaa. Mutta jos se odottaa ja katselee ( kuten yleensä näytetään tekevän) ihan muualle kuin sinne, minne pitäisi katsoa, eli auton tulosuuntaan, annatko sinä sillon tilaa ja odotat, että tämä lakkaa unelmoimasta ja tajuaa olevansa liikenteessä? Eli jarrutat suojatien eteen ja toteet, että kesti 5 sekunttia, että tämä unelmoija tajusi aikeesi....?

Andersson:
Etelä-Euroopassa on tapana pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa kävelytiellä.

Aaltonen:
Quote

Ihmettelen kyllä isosti tuota peilihommaa. Jos minä, kokematon, juuri kortin saanut mammaliisingillä ajava kaahari pystyn mainiosti arvioimaan kaikenlaista vauhtia motarilla takaa tulevien nopeudet ajoissa (kyllä, mutkin on joskus ohitettu todella kovaa ) yöllä ja päivällä, niin miten ammattikuski katsoo peileihin niin harvoin ja/tai käsittelee peilien tarjoaman tiedon niin huonosti, että volkkaritkin kerkiää näkymään vain kaksi kertaa tyhjän motarin näkyvillä olevalla osalla (ei mikään kauhean lyhyt strippi). Ensimmäisen kerran kolmanneskilometrin päässä ja toisen kerran takapuskurissa.

Toinen tyrmistyttävä asia on väsymys. Ei mitään käsitystä miten ammattikuljettajien opinnoissa käsitellään riittävää lepoa jne, mutta sen verran käsitän, että näiden henkilöiden tulisi olla sen verta vastuullisia, että nukkuvat ja elävät niin, että pystyvät tekemään ne työvuoronsa hereillä, tai sitten puuttuvat ongelmaan jollain muulla tavalla. Vertasin itse aiemmin väsyneenä ajamista humalassa ajamiseen. "Ite olin kuitenkin 8-packin juonut ennen ajelua, joten jos nyt ei ihan skarpimmillaan ole, niin onko se yllätys?" Koskahan alkolukon kaveriksi keksitään vireystilalukko?

Autokoulussa ennen rekkaa työkseen ajanut opettaja kertoi, kuinka kokeneet kuskit pystyvät pitämään yhdistelmän tiellä normaalitilanteessa unessakin. Taidanpa jatkossa(kin?) ohittaa ammattikuskit ja lujaa. Pääseepähän ainakin niin kauas, että kerkiää huonommallakin havainnoinnilla siirtää auton penkalle ja hakea keskellä yötä E12:lla harhailevat zombie-lapset turvaan ennenkuin 60 tonnia maantien kuninkuutta kutittelee takapuskurin vastavahattuja kromilistoja.

Lopuksi kaikille yhteensä ja erikseen toivotettakoon hyvää uutta vuotta ja sallittakoon heidän aina välillä pitää hauskaakin Suomen synkeän liikenteen (ja sään) keskellä.

//b


Niin, voimme lähteä pohtimaan tätä siitä näkulmasta, että olin tosiaan ajanut autoa jo sinnä päivänä 10 tunnin verran pk seudun liikenteessä, eli noin 300km, kello oli noin 01 yöllä ja oli pimeää. Jos olet ajanut autoa päivässä 10 tuntia/300km, tiedät varmaan, että silmiä saattaa hieman painaa, ja muutenkin olo ei varmasti ole ihan tuorein mahdollinen, etenkin kun kello on yöllä 01. Ja varmasti tiedät jos olet näin paljon autoa päivässä ajanut pk seudun liikenteessä, että jostain syystä tässä kohtaa päivää saattaa hieman tosiaankin väsyttää, joten eikö ole ihan ilmi selvää, että havaintoaisti ei ehkä ole kamalan skarppi tolla hetkellä?

Sinuna olisin ihan hiljaa siitä, että en seuraa peilejä tai tee havaintoja tarpeeksi. Sitten otan sanojani takaisin, jos sinulta löytyy ajokortista C, D tai E merkinnät, sitten sinulla varmasti on jonkinlainen käsitys siitä, millasta isoa autoa on ajaa vilkkaasti liikennöidyillä teillä tuon 10h verran päivässä. Jos sinulta ei löydy näitä merkintöjä, niin kannattaa olla aika hiljaa.

Sitten seuraavaksti tästä lepo asiasta. Aivan. Sulla ei todellakaan taida olla minuuttiakaan kokemusta näistä ajohommista sen enempää.
Sinuna pitäisin vähän matalempaa ääntä tästä asiasta, meinaa tämä kommenttisi oli sen verran yksinkertainen, että tähän ei liene tarpeellista vastata edes.
Vai miten luulet, että me kuskit, rekka tai linja-autonkuljettajat; teemme uutena vuotena? Vedetään viinaa ja mennään 04 nukkumaan niin kuin opiskelijat tekevät, ja menemme sitten aamulla kello 6 töihin tärisemään? Jos tosiaan näin luulet, niin se kuvastaa juuri sen verran paljon tietämystäsi asiasta, että jätän tämän väsymys tähän.

Viimeinen kommenttisi kruunaa tuo sinun kommenttisi näistä rekkakuljettajista, jotka pystyvät pitämään väsyneenäkin 60 tonnia painavan yhdistelmän huonoissakin keliolosuhteissa tiellä. Ei vaan pysty ymmärtämään, miten pystyt nämä asiat näin miettimään. Kuvastaa kyllä niin loistavasti tuo kommenttisi asennetta ja tietämystä tätä asiaa kohtaan, että tähänkään ei riitä sanat vastaamaan.

Hanki tietoa, kokemusta, ja katsotaan sitten mitä mieltä näistä asioista olet, mutta älä mene selittämään näitä juttuja kenellekkään ammatikseen ajavalle päin naamaa koskaan, sillä yksinkertaisesti; hän ei varmastikkaan tule sinua ymmärtämään sen enempää kuin minäkään.

Jos taas tämä järjetön kommenttisi ylipäätään oli provoksi tarkoitettu niin sinuna katsoisin peiliin ja miettisin vähän asioita.

Aaltonen:
Quote

Etelä-Euroopassa on tapana pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa kävelytiellä.


Jep niipä, mutta..... siltikään en ota sitä riskiä, että viereistä kaistaa ajava miettii mitä tekisi illalla ruokaa ja ajaa unelmoiden ohi menen yhden ihmisen yli, koska oli syventynyt miettimään ruokalistaa, vaikka olisi pitänyt miettiä jotain ihan muuta.

jehu:
Quote

Jep niipä, mutta..... siltikään en ota sitä riskiä, että viereistä kaistaa ajava miettii mitä tekisi illalla ruokaa ja ajaa unelmoiden ohi menen yhden ihmisen yli, koska oli syventynyt miettimään ruokalistaa, vaikka olisi pitänyt miettiä jotain ihan muuta.


Niin, viittiikö sitä enää ollenkaan jarruttaa, kun takana ajava saattaa miettiä sitä illan ruokalistaa..

Navigation

Up one level

Next page

Previous page