FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.10.17, 10:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473593 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1040 on: 31.12.06, 15:34 »

Nyt takaisin autokouluun ja vauhdilla. Ajat vielä jonkun onnettoman yli suojatiellä!

Tieliikennelaki 32 §

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Aivan, astumassa. Mutta odottamassa on eri juttu. Jos henkilö on astunut ja on menossa yli, tottakai annat tilaa. Mutta jos se odottaa ja katselee ( kuten yleensä näytetään tekevän) ihan muualle kuin sinne, minne pitäisi katsoa, eli auton tulosuuntaan, annatko sinä sillon tilaa ja odotat, että tämä lakkaa unelmoimasta ja tajuaa olevansa liikenteessä? Eli jarrutat suojatien eteen ja toteet, että kesti 5 sekunttia, että tämä unelmoija tajusi aikeesi....?

Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1041 on: 31.12.06, 15:36 »

Etelä-Euroopassa on tapana pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa kävelytiellä.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1042 on: 31.12.06, 15:55 »

Ihmettelen kyllä isosti tuota peilihommaa. Jos minä, kokematon, juuri kortin saanut mammaliisingillä ajava kaahari pystyn mainiosti arvioimaan kaikenlaista vauhtia motarilla takaa tulevien nopeudet ajoissa (kyllä, mutkin on joskus ohitettu todella kovaa Shocked ) yöllä ja päivällä, niin miten ammattikuski katsoo peileihin niin harvoin ja/tai käsittelee peilien tarjoaman tiedon niin huonosti, että volkkaritkin kerkiää näkymään vain kaksi kertaa tyhjän motarin näkyvillä olevalla osalla (ei mikään kauhean lyhyt strippi). Ensimmäisen kerran kolmanneskilometrin päässä ja toisen kerran takapuskurissa.

Toinen tyrmistyttävä asia on väsymys. Ei mitään käsitystä miten ammattikuljettajien opinnoissa käsitellään riittävää lepoa jne, mutta sen verran käsitän, että näiden henkilöiden tulisi olla sen verta vastuullisia, että nukkuvat ja elävät niin, että pystyvät tekemään ne työvuoronsa hereillä, tai sitten puuttuvat ongelmaan jollain muulla tavalla. Vertasin itse aiemmin väsyneenä ajamista humalassa ajamiseen. "Ite olin kuitenkin 8-packin juonut ennen ajelua, joten jos nyt ei ihan skarpimmillaan ole, niin onko se yllätys?" Koskahan alkolukon kaveriksi keksitään vireystilalukko?

Autokoulussa ennen rekkaa työkseen ajanut opettaja kertoi, kuinka kokeneet kuskit pystyvät pitämään yhdistelmän tiellä normaalitilanteessa unessakin. Taidanpa jatkossa(kin?) ohittaa ammattikuskit ja lujaa. Pääseepähän ainakin niin kauas, että kerkiää huonommallakin havainnoinnilla siirtää auton penkalle ja hakea keskellä yötä E12:lla harhailevat zombie-lapset turvaan ennenkuin 60 tonnia maantien kuninkuutta kutittelee takapuskurin vastavahattuja kromilistoja.

Lopuksi kaikille yhteensä ja erikseen toivotettakoon hyvää uutta vuotta ja sallittakoon heidän aina välillä pitää hauskaakin Suomen synkeän liikenteen (ja sään) keskellä.

//b

Niin, voimme lähteä pohtimaan tätä siitä näkulmasta, että olin tosiaan ajanut autoa jo sinnä päivänä 10 tunnin verran pk seudun liikenteessä, eli noin 300km, kello oli noin 01 yöllä ja oli pimeää. Jos olet ajanut autoa päivässä 10 tuntia/300km, tiedät varmaan, että silmiä saattaa hieman painaa, ja muutenkin olo ei varmasti ole ihan tuorein mahdollinen, etenkin kun kello on yöllä 01. Ja varmasti tiedät jos olet näin paljon autoa päivässä ajanut pk seudun liikenteessä, että jostain syystä tässä kohtaa päivää saattaa hieman tosiaankin väsyttää, joten eikö ole ihan ilmi selvää, että havaintoaisti ei ehkä ole kamalan skarppi tolla hetkellä?

Sinuna olisin ihan hiljaa siitä, että en seuraa peilejä tai tee havaintoja tarpeeksi. Sitten otan sanojani takaisin, jos sinulta löytyy ajokortista C, D tai E merkinnät, sitten sinulla varmasti on jonkinlainen käsitys siitä, millasta isoa autoa on ajaa vilkkaasti liikennöidyillä teillä tuon 10h verran päivässä. Jos sinulta ei löydy näitä merkintöjä, niin kannattaa olla aika hiljaa.

Sitten seuraavaksti tästä lepo asiasta. Aivan. Sulla ei todellakaan taida olla minuuttiakaan kokemusta näistä ajohommista sen enempää.
Sinuna pitäisin vähän matalempaa ääntä tästä asiasta, meinaa tämä kommenttisi oli sen verran yksinkertainen, että tähän ei liene tarpeellista vastata edes.
Vai miten luulet, että me kuskit, rekka tai linja-autonkuljettajat; teemme uutena vuotena? Vedetään viinaa ja mennään 04 nukkumaan niin kuin opiskelijat tekevät, ja menemme sitten aamulla kello 6 töihin tärisemään? Jos tosiaan näin luulet, niin se kuvastaa juuri sen verran paljon tietämystäsi asiasta, että jätän tämän väsymys tähän.

Viimeinen kommenttisi kruunaa tuo sinun kommenttisi näistä rekkakuljettajista, jotka pystyvät pitämään väsyneenäkin 60 tonnia painavan yhdistelmän huonoissakin keliolosuhteissa tiellä. Ei vaan pysty ymmärtämään, miten pystyt nämä asiat näin miettimään. Kuvastaa kyllä niin loistavasti tuo kommenttisi asennetta ja tietämystä tätä asiaa kohtaan, että tähänkään ei riitä sanat vastaamaan.

Hanki tietoa, kokemusta, ja katsotaan sitten mitä mieltä näistä asioista olet, mutta älä mene selittämään näitä juttuja kenellekkään ammatikseen ajavalle päin naamaa koskaan, sillä yksinkertaisesti; hän ei varmastikkaan tule sinua ymmärtämään sen enempää kuin minäkään.

Jos taas tämä järjetön kommenttisi ylipäätään oli provoksi tarkoitettu niin sinuna katsoisin peiliin ja miettisin vähän asioita.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1043 on: 31.12.06, 15:56 »

Etelä-Euroopassa on tapana pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa kävelytiellä.

Jep niipä, mutta..... siltikään en ota sitä riskiä, että viereistä kaistaa ajava miettii mitä tekisi illalla ruokaa ja ajaa unelmoiden ohi menen yhden ihmisen yli, koska oli syventynyt miettimään ruokalistaa, vaikka olisi pitänyt miettiä jotain ihan muuta.
Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1044 on: 31.12.06, 16:30 »

Jep niipä, mutta..... siltikään en ota sitä riskiä, että viereistä kaistaa ajava miettii mitä tekisi illalla ruokaa ja ajaa unelmoiden ohi menen yhden ihmisen yli, koska oli syventynyt miettimään ruokalistaa, vaikka olisi pitänyt miettiä jotain ihan muuta.

Niin, viittiikö sitä enää ollenkaan jarruttaa, kun takana ajava saattaa miettiä sitä illan ruokalistaa..

I love the smell of kerosene in the morning
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1045 on: 31.12.06, 16:34 »

Niin, viittiikö sitä enää ollenkaan jarruttaa, kun takana ajava saattaa miettiä sitä illan ruokalistaa..

No siis selvennykseksi vielä, että mistä tiedät, että onko se 3. osapuoli tilanteen tasalla?
Tuli se sitten vastaan, viereistä kaistaa tai sinun takanasi, mistä tiedät, että hän on tilanteen tasalla.....Jos siis autoletka kulkee ihan normaalisti 2 kaistasella tiellä ja yhtäkkiä joku letkassa ajava auto päättääkin jarruttaa ja pysähtyy suojatien eteen päästämään mummoa yli.
Itse en uskaltaisi kyllä tähän peliin lähteä. Mitäs JOS se 3. osapuoli ei tajuakkaan asiaa..... parempi unohtaa se laki kun ottaa järjettömän iso riski ihmishengestä.
Yleensä vielä kun autoletkan ohi meno kestää sen 5-10 sekunttia niin kyllä se mummo sen tien yli sen jälkeen pääsee huomattavasti turvallisemmin.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1046 on: 31.12.06, 16:34 »

Niin, voimme lähteä pohtimaan tätä siitä näkulmasta, että olin tosiaan ajanut autoa jo sinnä päivänä 10 tunnin verran pk seudun liikenteessä, eli noin 300km, kello oli noin 01 yöllä ja oli pimeää. Jos olet ajanut autoa päivässä 10 tuntia/300km, tiedät varmaan, että silmiä saattaa hieman painaa, ja muutenkin olo ei varmasti ole ihan tuorein mahdollinen, etenkin kun kello on yöllä 01. Ja varmasti tiedät jos olet näin paljon autoa päivässä ajanut pk seudun liikenteessä, että jostain syystä tässä kohtaa päivää saattaa hieman tosiaankin väsyttää, joten eikö ole ihan ilmi selvää, että havaintoaisti ei ehkä ole kamalan skarppi tolla hetkellä?

Mites jos lähdettäisiin pohtimaan tätä siitä näkökulmasta, että ison auton ajaminen missä tahansa liikenteessä alentuneessa vireystilassa on väärin. Itsehän paasaat matkustajien ja kanssa-autoilijoiden ajattelemisesta. Tämä on juuri sitä.

Sinuna olisin ihan hiljaa siitä, että en seuraa peilejä tai tee havaintoja tarpeeksi. Sitten otan sanojani takaisin, jos sinulta löytyy ajokortista C, D tai E merkinnät, sitten sinulla varmasti on jonkinlainen käsitys siitä, millasta isoa autoa on ajaa vilkkaasti liikennöidyillä teillä tuon 10h verran päivässä. Jos sinulta ei löydy näitä merkintöjä, niin kannattaa olla aika hiljaa.

Vaikken itse uskokaan tietyn ajokorttiluokan puuttumisen vaikuttavan ratkaisevasti asian käsittelemiseen teoreettisella tasolla, kerron sen verran, että C löytyy inssiä vaille (teoriat tuli käytyä jo maaliskuussa, inssi vähän jäänyt B:stä nauttiessa). Ja kunhan lopullinen läpyskä löytyy kädestä, niin siinä on myös E, kun et sattunut määrittelemään mihin sen pitäisi liittyä.

Sitten seuraavaksti tästä lepo asiasta. Aivan. Sulla ei todellakaan taida olla minuuttiakaan kokemusta näistä ajohommista sen enempää.
Sinuna pitäisin vähän matalempaa ääntä tästä asiasta, meinaa tämä kommenttisi oli sen verran yksinkertainen, että tähän ei liene tarpeellista vastata edes.
Vai miten luulet, että me kuskit, rekka tai linja-autonkuljettajat; teemme uutena vuotena? Vedetään viinaa ja mennään 04 nukkumaan niin kuin opiskelijat tekevät, ja menemme sitten aamulla kello 6 töihin tärisemään? Jos tosiaan näin luulet, niin se kuvastaa juuri sen verran paljon tietämystäsi asiasta, että jätän tämän väsymys tähän.

Toivottavasti ette, sillä jos jatkatte kosteaa juhlimista neljään asti, syyllistytte rattijuopumukseen kuudelta aamulla. Enkä aivan käsitä mistä edes vedät viinakset tähän kommenttiisi. 8-pack-vertaus oli tehokeino painottamaan mielipidettäni väsyneenä ajamisesta, "että nukkuvat ja elävät niin, että pystyvät tekemään ne työvuoronsa hereillä" taas ei viittaa mitenkään ryyppäämiseen elämäntavoissa vaan siihen, että järjestää harrastukset ja perhe-elämän niin, että on henkisesti tasapainossa ja lepoaikaa jää riittävästi.

Viimeinen kommenttisi kruunaa tuo sinun kommenttisi näistä rekkakuljettajista, jotka pystyvät pitämään väsyneenäkin 60 tonnia painavan yhdistelmän huonoissakin keliolosuhteissa tiellä. Ei vaan pysty ymmärtämään, miten pystyt nämä asiat näin miettimään. Kuvastaa kyllä niin loistavasti tuo kommenttisi asennetta ja tietämystä tätä asiaa kohtaan, että tähänkään ei riitä sanat vastaamaan.

Näytä mulle uudestaan se kohta, missä puhuin huonoista keliolosuhteista ja väsymyksestä. Kommentoin tyrmistystäni sitä kohtaan, että tiellä liikkuu porukkaa isoilla autoilla, jotka käytännössä nukkuvat ratin päällä silmät auki ja pitävät auton kahden valkoisen viivan välissä. Arvostan semmoisia kuljettajia, joilla on tätä paljon puhuttua munaa ajaa auto seuraavalle levähdyspaikalle kun silmäluomet alkavat painamaan ja sitten eritellä työnantajan ja/tai asiakkaan kanssa jälkeenpäin, missä kohtaa on mennyt pieleen kun kuljetusta ei pystytty suorittamaan aikataulun mukaan.

En halua 60t yhdistelmää 85km/h perääni (Ek = 16,7MJ), kun auto laukeaa tien pientareelle, eikä varmasti kukaan raskaan kaluston kuljettaja halua minua peräänsä 475km/h (Ek = 16,7MJ). Pitäisi kai selventää vielä, että tämä esimerkki ei pyri oikeuttamaan henkilöautoilla kaahaamista, vaan selkeyttämään kuinka paljon vastuullisempia raskaan kuljettajien pitää olla käsissään olevan tuhovoiman vuoksi.

Hanki tietoa, kokemusta, ja katsotaan sitten mitä mieltä näistä asioista olet, mutta älä mene selittämään näitä juttuja kenellekkään ammatikseen ajavalle päin naamaa koskaan, sillä yksinkertaisesti; hän ei varmastikkaan tule sinua ymmärtämään sen enempää kuin minäkään.

Olen mennyt ja ihan varmasti menen jatkossakin. Ovat muuten ymmärtäneet hienosti mun näkökantoja ja minä heidän, ehkä pienin syy ei ole suora kanssakäyminen ja Internetin siihen tuomat muutokset.

Jos taas tämä järjetön kommenttisi ylipäätään oli provoksi tarkoitettu niin sinuna katsoisin peiliin ja miettisin vähän asioita.

Olen niin ruma etten kehtaa.

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1047 on: 31.12.06, 16:50 »

Mites jos lähdettäisiin pohtimaan tätä siitä näkökulmasta, että ison auton ajaminen missä tahansa liikenteessä alentuneessa vireystilassa on väärin. Itsehän paasaat matkustajien ja kanssa-autoilijoiden ajattelemisesta. Tämä on juuri sitä.

//b

Noniin tulihan sitä perustelua vähän enemmän, niin nyt on vähän enemmän järkeäkin tossa ekassa kommentissa. Mutta kukapa meistä ei töistä lähtiessään ole väsynyt jollain tapaa? Eli kaikille ajokielto kello 18 jälkeen ja julkisilla himaan. Jos väsyneenä ei saa töistä kotia ajaa lepäämään. Näinkin sen voi miettiä.

Huonon kelin lisäsin ihan itse, koska tuntuu että se piti sinne lisätä. Itse nostan hattua joka ikiselle linja-auton ja yhdistelmän kuljettajalle, joka tätä työtä tekee. Kelissä kun kelissä vuorokauden ajasta riippumatta. Kovin väsyneenä ei ole todellakaan kenenkään edun mukasta ajaa, mutta jos sulla on linjalla yksi siivu jäljellä kellon ollessa 00.00, niin jätätkö sinä sen ajamatta ja jäät toiselle puolelle kaupunkia, niin soitatko sillon esimiehelle, että "nyt tuli stoppi, väsyttää, viis matkustajista"?
Tottakai yhdistelmän kuljettajilla on tuo mahdollisuus, että levähdyspaikalle nukkumaan...Ja hemmetin hienoa on, että niin tehdään, jos siltä tuntuu!
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1048 on: 31.12.06, 17:34 »

Aivan, astumassa. Mutta odottamassa on eri juttu. Jos henkilö on astunut ja on menossa yli, tottakai annat tilaa. Mutta jos se odottaa ja katselee ( kuten yleensä näytetään tekevän) ihan muualle kuin sinne, minne pitäisi katsoa, eli auton tulosuuntaan, annatko sinä sillon tilaa ja odotat, että tämä lakkaa unelmoimasta ja tajuaa olevansa liikenteessä? Eli jarrutat suojatien eteen ja toteet, että kesti 5 sekunttia, että tämä unelmoija tajusi aikeesi....?

5 sekunttia on liikenteessä todella lyhyt aika niinkuin olet itsekin monta kertaa maininnut. Ei minulla ole ainakaan niin kiire että 5 sekunttia olisi katastrofaalinen aika odottaa.
Se, että odottaa suojatien edessä tarkoittaa että noin mikrosekunnin päästä se kaveri on astumassa suojatielle ja ainakaan minulla ei ole ammattikuljettajan refleksejä joilla voisin tuossa ajassa saada auton pysähtymään kun tulikin yhtäkkiä väistämisvelvollisuus. Tämä on Sami hyvä sitä ennakointia.

Ja kyllä, pysähdyn ja päästän koska muuten se tulee alle sieltä.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1049 on: 01.01.07, 13:37 »

5 sekunttia on liikenteessä todella lyhyt aika niinkuin olet itsekin monta kertaa maininnut. Ei minulla ole ainakaan niin kiire että 5 sekunttia olisi katastrofaalinen aika odottaa.
Se, että odottaa suojatien edessä tarkoittaa että noin mikrosekunnin päästä se kaveri on astumassa suojatielle ja ainakaan minulla ei ole ammattikuljettajan refleksejä joilla voisin tuossa ajassa saada auton pysähtymään kun tulikin yhtäkkiä väistämisvelvollisuus. Tämä on Sami hyvä sitä ennakointia.

Ja kyllä, pysähdyn ja päästän koska muuten se tulee alle sieltä.

Noniin nyt mentiin pilkun viilaus tasolle  Tongue
Ei se 5 sekkaa varmaan ole mitenkään kamalan iso aika odottaa, kun tarkotin, että tämä mummo voi hyvin odottaa sen 5 sekunttia että se autoletka menee molemmilta kaistoilta ohi ja tie on näin turvallisempi ylittämiseen. Tuskin se sen päivää pilaa?

Ja ei se 5 sekunttia varmaan kamala aika ole, mutta jos lyöt jarrut kiinni kohteliaisuudesta pimeellä kelillä, sataa tihkua, kaikki paikat kiiltää vedestä ja kontrastit on varjon ja valon välillä erittäin suuret, jalankulkijoita ei tahdo oikein millään nähdä.
 Niin 5 sekunttia on aika nopeesti kulutettu, jos takana tuleva tai viereisellä kaistalla tuleva nukkuu.

Katsot tässä tilanteessa peilistä, että turvallisen matkan päässä kyllä viereisen kaistan auto, mutta kun olet pysähtynyt siihen suojatien eteen, näät, että se mummo kiittää ja lähtee ylittämään tietä ja samalla katsot oikeasta peilistä kun se äsken vielä turvallisen 5 sekunnin päässä oleva auto ei näytä aikomustakaan jarruttaa tai huomioida tilanteen muutos edessään, vaan jatkaa sitä 50-60kmh nopeutta. Ja kun irrotat peilistä katseesi, näät, että tämä mummo on jo ohittanut sinun auton keulan, ja on näin juuri astumassa tämän nukkuvan viereistä kaistaa ajavan auton alle, joka ei edelleenkään uudelleen peiliisi katsoessasi näytä tajuuvan tilannetta.
Sitten onkin kiva tilanne kehittymässä....

Ja itse en tollasta tilannetta halua todistaa... ei varmaan kovin muukaan täällä?
Joten sanottiin laissa mitä tahansa, niin onko tämä nyt ihan järkevää lain kuuliaisuutta, noudattaa sitä katsomatta kokonaistilannetta, mikä on järkevää ja mikä ei?

Tästä suojatien ennakoimisesta, niin tottakai kaikki järkevät...tai miten sen nyt haluaa ilmaista, tarkkailevat lähestyessään suojatietä, että onko tämä suojatietä lähestyvä jalankulkija huomannut tilanteen, ennen kun astuu suojatielle. Tässä vaiheessa varmaankin useemmat himmaavat ja odottavat 100%:sen varmasti, että tämä jalankulkija on huomannut tilanteen...JOS se ei ole, niin saa sentään jotenkin vielä pysähtymään, JOS se sii sattuukin tielle astumaan katsomatta, tuleeko autoja vai ei.
Tämä siis JOS tämä suojatietä lähestyvä henkilö kävelee päättävisesti kohti suojatietä....

Mutta jos tämä jalankulkija seisoo keskikorokkeella, tietää turvallisuutensa olevan aika heikoilla, mikäli ohi menevässä autoletkassa joku lyö jarrut kiinni ja olettaa, että viereisellä kaistallakin tajutaan... niin tämä tilanne on mun mielestä kyllä sellanen, jota tulee ihan oman ittensä kannalta jo välttää. Eli vaikka sielä joku odottaa ylitystä, niin onko se järkevää antaa tälle jalankulkijalle tilaa?

Usein autoletka katkeaa liikennevalojen vaihtuessa punasille, joten jalankulkija pääsee tien yli hetkisen kuluttua ilman riskiä mistään muusta kuin siitä, että kompastuu omiin kenkiinsä ja rikkoo nenänsä..............

Että näin.

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1050 on: 01.01.07, 14:22 »

Lisäystä ylläolevaan, että itse en ikinä pysähdy suojatien eteen jos on kaksi tai useampi kaista yhteen suuntaan ja joku tulee viereistä kaistaa. Paskat liikennesäännöistä, että pitäisi pysähtyä. Ihmisen henki on tärkeämpi.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1051 on: 01.01.07, 14:52 »

Lisäystä ylläolevaan, että itse en ikinä pysähdy suojatien eteen jos on kaksi tai useampi kaista yhteen suuntaan ja joku tulee viereistä kaistaa. Paskat liikennesäännöistä, että pitäisi pysähtyä. Ihmisen henki on tärkeämpi.

 thmbup Oon tätä yrittäny tässä vääntää useemman viestin verran jo, teikäläinen kiteytti sen pariin lauseeseen.  Embarrassed
Mutta enivei, Täysin samaa mieltä. Miksi ottaa tollanen jumalaton riski tosiaan siitä, että MITÄS JOS SE 3. OSAPUOLI EI..........
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1052 on: 01.01.07, 15:50 »

Ja ei se 5 sekunttia varmaan kamala aika ole, mutta jos lyöt jarrut kiinni kohteliaisuudesta pimeellä kelillä, sataa tihkua, kaikki paikat kiiltää vedestä ja kontrastit on varjon ja valon välillä erittäin suuret, jalankulkijoita ei tahdo oikein millään nähdä.
 Niin 5 sekunttia on aika nopeesti kulutettu, jos takana tuleva tai viereisellä kaistalla tuleva nukkuu.

Vaikka kuinka yritän lukea omaa viestiäni en löydä siitä mainintaa jarrujen kiinni lyömisestä paskassa kelissä. Hyvä mielikuvitus täytyy kyllä sanoa.

Quote
Katsot tässä tilanteessa peilistä, että turvallisen matkan päässä kyllä viereisen kaistan auto, mutta kun olet pysähtynyt siihen suojatien eteen, näät, että se mummo kiittää ja lähtee ylittämään tietä ja samalla katsot oikeasta peilistä kun se äsken vielä turvallisen 5 sekunnin päässä oleva auto ei näytä aikomustakaan jarruttaa tai huomioida tilanteen muutos edessään, vaan jatkaa sitä 50-60kmh nopeutta. Ja kun irrotat peilistä katseesi, näät, että tämä mummo on jo ohittanut sinun auton keulan, ja on näin juuri astumassa tämän nukkuvan viereistä kaistaa ajavan auton alle, joka ei edelleenkään uudelleen peiliisi katsoessasi näytä tajuuvan tilannetta.
Sitten onkin kiva tilanne kehittymässä....

Tai sitten se mummo jota et ajatellut väistää onkin sinun bussisi keulan edessä ja samalla kun lyöt jarrut kiinni on takaa juuri toinen mummo noussut paikaltaan koska oma pysäkki on ihan pian. Liu'ut jarrut lukossa suojatietä ylittävän mummon päältä ja samalla käytävällä mummo numero 2 kaatuu ja lyö päänsä. Samassa päässäsi tajuat että olet juuri syyllistynyt väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättämiseen ja mahdollisesti kahteen kuolemantuottamukseen... Olisikohan kannattanut sittenkin antaa tilaa?

Mahtaa olla vaikeaa liikenteessä kun jatkuvasti on maailmanlopun visiot mielessä?

Quote
Ja itse en tollasta tilannetta halua todistaa... ei varmaan kovin muukaan täällä?
Joten sanottiin laissa mitä tahansa, niin onko tämä nyt ihan järkevää lain kuuliaisuutta, noudattaa sitä katsomatta kokonaistilannetta, mikä on järkevää ja mikä ei?

En minäkään. Elämässä vain ei aina voi päättää mitä tilannetta pääsee todistamaan ja mitä ei.

Quote
Usein autoletka katkeaa liikennevalojen vaihtuessa punasille, joten jalankulkija pääsee tien yli hetkisen kuluttua ilman riskiä mistään muusta kuin siitä, että kompastuu omiin kenkiinsä ja rikkoo nenänsä..............

Niin, kaikki eivät tokikaan asu pääkaupunkiseudulla. Joillakin paikkakunnilla on suuri mediatapahtuma kun saadaan edes ne yhden liikennevalot sinne, liikennettä kuitenkin on. Itse olen odottanut melkein 10 minuuttia että joku antaisi tietä. Yrittänyt jopa olla astumassa suojatielle. Mutta ei niin ei. Tuli se rako sieltä sitten kun riittävästi malttoi odottaa.

Olen kyllä huomannut että suomessa jalankulkijan kunnioitus on täysin nolla tai jopa sen alapuolella. Ainoastaan suomessa olen nähnyt tilanteita joissa toista kaistaa ajetaan kun toiselle kaistalle on auto pysähtyneenä suojatien eteen. Ja ainoastaan suomessa olen nähnyt että jalankulkija ei tahdo millään päästä tien yli.
Ja ainoastaan Helsingissä olen nähnyt että niin pienellä automäärällä mikä siellä liikkuu on homma esim. Kehäteillä ihan tukossa joka päivä.
Ja aina keskieuroopassa ihmetyttää miten paljon paremmin ihmiset ovat hereillä ja liikenne sujuu vaikka jalankulkijalle annetaan tietä. Siellä ei ole koskaan tarvinnut pelätä astua suojatielle. Suomessa olen jo tottunut siihen että muilta voi saadakin tietä mutta bussi tulee varmasti päälle ja kuski näyttää vielä keskaria päälle (En tiedä Samista, mutta ainakin 50 esimerkkiä tästä on nähty) Ja miten hemmetin paljon enemmän autoja kulkee ilman ongelmia samantapaisilla teillä kuin esim. Kehät...
« Last Edit: 01.01.07, 17:18 by Jukka Siirilä »

-JukSii-
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1053 on: 01.01.07, 16:50 »

Quote
Etelä-Euroopassa on tapana pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa kävelytiellä.

Niin lisäyksenä vielä, että en itsekkään pysähtyisi kaksi tai useampi kaistaisella tiellä, jossa viereisellä kaistalla on autoja.

Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1054 on: 01.01.07, 19:13 »

Kuljetusalan työolot ja -moraali ovat kestoaiheita, mutta tuntuu kuitenkin siltä, että ne nausevat ansaitsemansa huomion keskipisteeksi vain onnettomuuksien jälkeen. Väliajoilla keskustelu siirtyy lähinnä vain nettipalstoille ja huoltoasemien baareihin.
Ja sitten ovat ne AY-kommunistit, jotka kiistävät kaiken.

Itse en ole ao. alalla, mutta jo useiden vuosien aikana kuulemani ja näkemäni perusteella voin sanoa, että kljetusalalla poikkeuksesta on mitä ilmeisimmin tullut normi. Ja tämä tunnutaan hyväksyttävän "välttämättömyytenä". Puhun tässä lähinnä työaikoihin ja kuljettamiseen liittyvien ohjeiden, sääntöjen ja lakien noudattamisesta sekä myös ns. terveen järjen käyttämisestä.
Kuljettajat aivan liian usein kertovat tilanteen siltä kantilta, että "pakko on ajaa jos leipänsä haluaa tienata", ja kuljetusliikkeiden edustajat vetoavat kuljettajiin, heidän ammattitaitoonsa ja vapauteensa päättää ajamisen kestosta ja muista ajamiseen liittyvistä asioista.

Tyhmempikin sen tietää, että kun sitten kolahtaa, se on se ajoneuvon kuljettaja, joka on ainoa kapteeni siinä hommassa; hän kantaa sen ensisijaisen vastuun seurauksista.
Näin se minusta pitää ollakin; kuljettaja vastaa ajamisestaan. Kun vain ne kuljettajatkin sen muistaisivat valitellessaan sitä, kuinka kuljetusliikkeet, "pomot", vaativat sitä ja tätä.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1055 on: 01.01.07, 19:28 »

Joops, kyllähän liikenteestä voi jauhaa ihan tolkuttomasti, Jukka tossa osotti hyvin, että tilanteet voi olla ihan mitä tahansa. Ja ne muuttuu kuten tuo mummo esimerkkikin antaa ilmi.

Tästä tuota tästä kuljetusalasta, niin no ehkä se rahtareilla on vähän eri homma kun linja-autonkuljettajilla, meillä on kuitenkin päiväkohtaset ajolistat ja sen mukaan ajellaan ja kun päivä loppuu vaikkapa 17.01, niin sillon se loppuu.
Rahtareilla tosin rahaa tulee kun auto kulkee ja tavara siirtyy paikasta A paikkaan B joten tottakai sielä se moraali ja kaikenlainen muukin on ihan eri valossa.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1056 on: 16.01.07, 12:40 »

Pakko kyllä taas miettiä täällä vähän tätä hommaa....

Millaseksi kutsutaan henkilöä, joka tulee KEHÄ 1:sellä kolmion takaa pysähtymättä eteen, eikä kiihdytä siitä liiemmin minnekkään, vaan jää siihen 70 rajotusalueella siis, jää siihen matelemaan. Saatuaan 2 kappaletta valomerkkejä takanatulevalta, eli viestin "mene ole hyvä, täältä tullaan", tämä henkilö kesken kiihdytyksen (ei kovin mainittelevan sellaisen) lyökin jarrupolkimen suhteellisen syvälle lattiaan. Merkiksi takanaolevalle, että "minullehan ei valoja vilkutella, tässä sulle vähän jarrua".  thmbup

Tämän tämä henkilö teki KEHÄ 1:sellä, jossa on 70 rajotus, ja erittäin runsas liikenne, jossa tilanteet etenkin tässä Perkkaan liittymässä; aika usein ovat melkosen hurjan näkösiä, JO ilman tälläsiä...nätisti muotoiltuna ****PÄITÄ.  
Minulla ei jakeluun mene tuo toiminta, ei sitten millään. Näitten ****PÄIDEN päässä ei kyllä ole mitään muuta kuin sitä itteään. Ei vaan sanat riitä.

Aivan sama miten koulutettu, arvostettu, palkattu henkilö on, miten hieno, halpa, vanha, uus, kallis iso henkilöauto ym, tälläisellä henkilöllä on, on, niin se ei jumalavita oikeuta tekemään noin järjetöntä temppua. Tällänen järjetön temppu kertoo enemmän kun tuhat sanaa kyseisen henkilön älykkyydestä. Nämä ****PÄÄT ei kyllä varmaan koskaan tule miettineeksi, mitä sielä 3-5 auton päässä tapahtuu tämän tempun seurauksena. Eihän se heitä kiinnosta, minä menen tässä ja minulle ei valoja välkytellä. Hyvä asenne.  Smiley

Jos minulta kysytään, kortti pois, auto pois, tilalle joku mopoauto, jolla ei pääse 45kmh kovempaa ja autokouluun takaisin. ILMAN MUTTIA.


Toinen asia, mitä en myöskään todella monista monista pohdinnoista huolimatta ymmärrä, on väistämisvelvollisuuden laiminlyönti. Tarkoitan tällä sitä, että ei ihme, jos niitä kolareita tapahtuu ei vaan yksinkertaisesti näytetä sitä, että on tietoinen väistämisvelvollisuudestaan risteyksessä. Ikään kuin se risteys sieltä vaan tipahti siihen keulan eteen ja katsos kolmiokin siinä, noh absit rutisemaan niin kyllähän se auto siihen suojatien eteen pysähtyi. Loistavaa! Hmmm...mutta miksi tuolla vasemmalla tapahtui perään ajo kun olisivat saaneeet mennä....?  Huh

Hmmm.....Esimerkiksi liikenneympyrät, mistä ihmeestä JO ympyrässä kääntyvä tietää kolmion takaa tulevan auton aikeet, jos tämä jarruttaa viimisellä 30m matkalla 60kmh nopeuden nollille ja ihmettelee sitten kun hän saakin tilaa ja kiittää ikään kuin kohteliaasti tilan antajaa, koska tämä tilanantaja ei vaan yksinkertaisesti uskaltanut ajaa alle. 
Ei ihme, että näitä mällejä tapahtuu, ennakointi täysin 0, havainnointi täysin 0. Järjenkäyttö täysin 0. Miettivätkö nämä henkilöt, jotka ajavat esim. KEHÄ 1:sellä sitä 70kmh ja näkevät ihan takuuvarmasti sen, että jono on pysähtynyt edessä, on läjä jarruvaloja palamassa molemmilla kaistoilla, silti he ajavat tähän tilanteeseen "täysillä" ja jarruttavat sitten kuin seinään jonon perään auton. 3-7 auton päässä varmasti tästä ilahdutaan.......
MIssä ovat ihmisten aivot, ennakointi, havannointi?! 

Ja vielä yksi asia, miten hemmetissä se vaan aina niin näyttää olevan, että mitä kalliimpi hienompi uudempi auto, sen vähemmän siinä suuntamerkit toimii. Taannoin tuossa seurailin yhtä uutta katumaasturia Kehä 3:sella kun kentältä olin tulossa.  Tongue
8 kaistanvaihtoa ilman suuntamerkkiä. Näin, ja mitä pahempi keli, ajo sitten millä ajoneuvolla ajoi, sitä suuntamerkkiä ei kannata varmaan käyttää ollenkaan, kyllähän muut autoilijat sielä takana tajuavat, että aiot juuri nyt vaihtaa kaistaa.  Smiley

Niin ja etenkin liikenneympyrässä, miksei sinne oikealle; ympyrästä poistuttaessa voida sitä vilkkua käyttää? Miksei ihmiset mieti näitä asioita niin, että "mieti miten haluaisit toisten sinulle tekevän, tee itse myös niin". Eli varmasti jokainen miettii, että "hitto ääliö, et voinu sitä vilkkua laittaa". Miksei ihmiset mieti itseään sinne odottavan auton istuimelle ja pohdi, että miltä se tuntuu kun minä nyt tässä hiljennän; koko jono on kysymysmerkkiä, että "mitä sinä tehdä, näytä joku merkki mitä sinä tehdä!". Ja sitten sinä käännyt hitaasti pois päätieltä miettien kenties wc pöntölle pääsyä kotona. Varmasti hyvä tunne sitten kun itse tälläsen tilanteen kohtaa pitkän väsyttävän työpäivän jälkeen...... aika syvältä sanon minä. 

Mietin vaan, että mikä ihmisiä vaivaa, miksi kaikkia sääntöjä pitää rikkoa, en tarkoita nyt muuta kuin näitä asioita. Jos bussi lähtee pysäkiltä 30 alueella, miksi se pitää yrittää kiilata käyttäen vastaantulevaa kaistaa kun sille 30kmh merkille on varmasti ihan selkeä syy, lukien vielä se edessä oleva suojatie, jota ylittäviä ihmisiä ei varmasti kukaan pysty näkemään 15m bussin ollessa havaintokentän edessä. Miksei ihmiset voi miettiä, miten paljon ne voi oikeasti hävitä kun he "ovat niin kiireisiä. Ei minulla ole aikaa 5 sekunttia odottaa bussia, että se menee alta, pakko yrittää ohi". Aivan. Laajalahti on hyvä esimerkki hyvästä meininkistä!  30 rajotus, ei pysäkkisyvennyksiä, eli bussi on kaistalla kun on pysähtyneenä pysäkille. Siltí siitä bussista on mentävä ohi, vaikka se olisi ollut vilkkupäällä ja olisi jo liikkeessä. Ei. Kyllä siitä ohi pitää päästä, etenkin kun aamuruuhkassa siinä voittaa tasan 3m matkassa. Hmmm miksi se 30 rajotus sielä on....tiet on niin kapeita, että sopivasti kun vastaan tuleva leikkaa, osuu raskaan kaluston keulaan keskelle. Onko sinne töihin niin kiire? Lähde jumalauta aikaisemmin, jos vetää otsan ryppyyn heti kotipihalla!
Niin ja sitten ihmiset natisee, kun tulee hidastustöissyjä... hmm menkääs paikalliset, sielä ym. lähiöissä vähän itseenne, kuka sielä oikeastaan kaahaa ja aiheuttaa sitä vaaraa. Jos bussilla ei kyseisillä teillä pysty ajamaan 25kmh kovempaa, niin kuka sielä kaahaa ja aiheuttaa paheksuntaa ja vaaratilanteita...Huh  thmbup


Kertokaa, minä en tiedä. Mikä tässä hommassa on niin vaikeeta?! Pieniä asioita, jotka vaatii vain hieman ajatusta!!!!!
Että näin. No se tästä. Vähän mietittävää.  Smiley  thmbup

« Last Edit: 16.01.07, 12:59 by Sami Aaltonen »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1057 on: 16.01.07, 12:44 »

Vähän mietittävää.  Smiley  thmbup

Ainakin hymiöitä on niin paljon, että jäi viesti lukematta, kun joka välissä on joku tökkimässä peukalolla silmään. Voisit melkein ottaa jokusen vaikka poiskin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1058 on: 16.01.07, 12:58 »

Ainakin hymiöitä on niin paljon, että jäi viesti lukematta, kun joka välissä on joku tökkimässä peukalolla silmään. Voisit melkein ottaa jokusen vaikka poiskin...

Joo niitä vähän lipsahteli sinne, hyvä huomio.  Korjattu.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1059 on: 16.01.07, 18:55 »

Sami, puhut täyttä asiaa. Mutta olet jauhanut tuota samaa asiaa niin monessa viestissä etten jaksa enää lukea niitä. Eikä varmasti moni muukaan. Kaikki viestisi muistuttavat sisällöltä toisiaan.
Pages: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1