Keskustelua liikenteestä

<< < (2109/3033) > >>

hynkel:
Quote

Vain mitäpäs mieltä seuraavasta skenaariosta:

Ajan liikenneympyrään poistuakseni ensimmäisestä liittymästä oikealle. Vilkutan sisään mennessä oikealle, jatkan vilkun käyttöä poistuessani. Tarkoitus indikoida poistumiseni jo sisään ympyrään tullessa muista liittymistä sisään tulossa olevilleAjan liikenneympyrään poistuakseni toisesta liiittymästä "yli". En vilkuta sisään mennessä, laitan vilkun oikealle poistuessaniAjan liikenneympyrään poistuakseni kolmannesta liittymästä "yli vasemmalle".  Ympyrään mennessäni kytken vilkun vasemmalle,  ja poistuessani vaihdan sen oikealle. Näin ympyrään muista liittymistä tulossa olevat näkevät jo kaukaa että aion ajaa 3/4 ympyrän ja poistua vasta sitten
Ja ei, lakipykälät ei sano tästä mitään tietääkseni..... mutta näin se toimii esim. Englannissa jossa liikenneympyrät on olleet käytössä aika lailla pitempään kuin suomalaiset kiertoliittymät.

Luonnollisesti vasen ja oikea tällöin käänteisiä 


TLL, TLA. Vilkku tulee kytkeä päälle ajoissa. Näin ollen, mikäli ensimmäisestä mahdollisesta haarasta ollaan poistumassa, vilkku on kytkettävä kenties jo ennen ympyrään ajoa näyttämään oikealle. Näin jopa Suomessa iso osa toimii. Viimeisin skenaario vilkun käytöstä vasemmalle ei Suomessa aiheuta kyllä mitään muuta kuin ongelmia, eikä sen perusteella voi kyllä päätellä autoilijan tarkoituksista yhtään mitään. Ja mitäs sitten, jos niitä kaistoja tuleekin viidestä suunnasta. Ajatella...

ovalila:
No juu näin vähän arvelinkin. Ja vahvistipahan vain käsitystäni suomalaisen liikenteen joustavuudesta ja autoilijoiden pelisilmästä 

Niin ja siellä esimerkkinä mainitsemassani Englannissa useampiliittymäisessä liikenneympyrässä se toimii niin että vilkku pidetään niin pitkään ympyrän suunnassa kunnes tulee aika postua jolloin vilkkua vaihdetaan poistumisen suuntaan.....

tom_joke:
Quote

No juu näin vähän arvelinkin. Ja vahvistipahan vain käsitystäni suomalaisen liikenteen joustavuudesta ja autoilijoiden pelisilmästä 

Niin ja siellä esimerkkinä mainitsemassani Englannissa useampiliittymäisessä liikenneympyrässä se toimii niin että vilkku pidetään niin pitkään ympyrän suunnassa kunnes tulee aika postua jolloin vilkkua vaihdetaan poistumisen suuntaan.....


Mutta kaikista selkeintä ja joustavintahan se olisi, jos kaikki vilkuttaisivat oikealle ympyrästä poistuessa eikä muulloin. Silloin kaikki tietäisivät että jos ei vilkkua ole päällä, eteen ei kannata mennä. Nykyisin näiden välinpitämättömien tai liikenneympyräkäyttäytymisestä tietämättömien takia sitten saa odotella turhaan pääsyä ympyrään.

Quote

Eiköhän nuo sinun kohtaamasi yksilöt ole ihan laiskuuttaan/huolimattomuuttaan jättänyt tuon vilkun käyttämättä. Nuo kääntymisvalot kun eivät välttämättä edes kiertoliittymästä poistuttaessa syty. Vilkun kera ne kyllä syttyisivät.

No, ehkäpä tuo viesti oli sellaista pehmoista provoilua, johon minä vielä tartuin (Ja ei, en aja mersua itse..)


Ei ollut provoa tämä, vaan ihan omakohtaista kokemusta. Eniten juuri taksimersut tuota ovat tehneet. Kuten tuossa edellisessä kirjoitin, niin noissa on ollut se vasen lisävalo palamassa, kun ympyrää kaartavat vasempaan ja sitten kun lähtee pois, niin se vasen valo palaa edelleen.

jari58:
Minäkin vilkutin aattona pukille...

ovalila:
Quote

Minäkin vilkutin aattona pukille...


Tuntuuko joskus kuin puhuisit pukille? 

No ei vaan, en tokikaan kuvittele etätöinä muuttavani Suomen liikennekulttuuria tai edes liikenneympyräajamista tuosta vain. Ja tietenkin tuo vaatisi että asia olisi yleisesti ymmärretty ja / tai hyväksytty. Joskus vaan maailmalla resutessa ottanut silmään että "ai noinkin sen tosiaan voi tehdä"

Ja tulipahan tässä vähän edes keskustelua aiheesta joka liittyy liikenteeseen todennäköisesti enemmän kuin bussikuskin vuosiansiot 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page