FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.17, 04:14

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 526 527 [528] 529 530 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477779 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10540 on: 29.12.10, 13:59 »

Vain mitäpäs mieltä seuraavasta skenaariosta:

  • Ajan liikenneympyrään poistuakseni ensimmäisestä liittymästä oikealle. Vilkutan sisään mennessä oikealle, jatkan vilkun käyttöä poistuessani. Tarkoitus indikoida poistumiseni jo sisään ympyrään tullessa muista liittymistä sisään tulossa oleville
  • Ajan liikenneympyrään poistuakseni toisesta liiittymästä "yli". En vilkuta sisään mennessä, laitan vilkun oikealle poistuessani
  • Ajan liikenneympyrään poistuakseni kolmannesta liittymästä "yli vasemmalle".  Ympyrään mennessäni kytken vilkun vasemmalle,  ja poistuessani vaihdan sen oikealle. Näin ympyrään muista liittymistä tulossa olevat näkevät jo kaukaa että aion ajaa 3/4 ympyrän ja poistua vasta sitten

Ja ei, lakipykälät ei sano tästä mitään tietääkseni..... mutta näin se toimii esim. Englannissa jossa liikenneympyrät on olleet käytössä aika lailla pitempään kuin suomalaiset kiertoliittymät.

Luonnollisesti vasen ja oikea tällöin käänteisiä  Roll Eyes

TLL, TLA. Vilkku tulee kytkeä päälle ajoissa. Näin ollen, mikäli ensimmäisestä mahdollisesta haarasta ollaan poistumassa, vilkku on kytkettävä kenties jo ennen ympyrään ajoa näyttämään oikealle. Näin jopa Suomessa iso osa toimii. Viimeisin skenaario vilkun käytöstä vasemmalle ei Suomessa aiheuta kyllä mitään muuta kuin ongelmia, eikä sen perusteella voi kyllä päätellä autoilijan tarkoituksista yhtään mitään. Ja mitäs sitten, jos niitä kaistoja tuleekin viidestä suunnasta. Ajatella...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10541 on: 29.12.10, 14:03 »

No juu näin vähän arvelinkin. Ja vahvistipahan vain käsitystäni suomalaisen liikenteen joustavuudesta ja autoilijoiden pelisilmästä  Roll Eyes

Niin ja siellä esimerkkinä mainitsemassani Englannissa useampiliittymäisessä liikenneympyrässä se toimii niin että vilkku pidetään niin pitkään ympyrän suunnassa kunnes tulee aika postua jolloin vilkkua vaihdetaan poistumisen suuntaan.....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10542 on: 29.12.10, 14:28 »

No juu näin vähän arvelinkin. Ja vahvistipahan vain käsitystäni suomalaisen liikenteen joustavuudesta ja autoilijoiden pelisilmästä  Roll Eyes

Niin ja siellä esimerkkinä mainitsemassani Englannissa useampiliittymäisessä liikenneympyrässä se toimii niin että vilkku pidetään niin pitkään ympyrän suunnassa kunnes tulee aika postua jolloin vilkkua vaihdetaan poistumisen suuntaan.....

Mutta kaikista selkeintä ja joustavintahan se olisi, jos kaikki vilkuttaisivat oikealle ympyrästä poistuessa eikä muulloin. Silloin kaikki tietäisivät että jos ei vilkkua ole päällä, eteen ei kannata mennä. Nykyisin näiden välinpitämättömien tai liikenneympyräkäyttäytymisestä tietämättömien takia sitten saa odotella turhaan pääsyä ympyrään.

Eiköhän nuo sinun kohtaamasi yksilöt ole ihan laiskuuttaan/huolimattomuuttaan jättänyt tuon vilkun käyttämättä. Nuo kääntymisvalot kun eivät välttämättä edes kiertoliittymästä poistuttaessa syty. Vilkun kera ne kyllä syttyisivät.

No, ehkäpä tuo viesti oli sellaista pehmoista provoilua, johon minä vielä tartuin Cheesy (Ja ei, en aja mersua itse..)

Ei ollut provoa tämä, vaan ihan omakohtaista kokemusta. Eniten juuri taksimersut tuota ovat tehneet. Kuten tuossa edellisessä kirjoitin, niin noissa on ollut se vasen lisävalo palamassa, kun ympyrää kaartavat vasempaan ja sitten kun lähtee pois, niin se vasen valo palaa edelleen. Smiley
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10543 on: 29.12.10, 14:56 »

Minäkin vilkutin aattona pukille... Smiley

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10544 on: 29.12.10, 15:16 »

Minäkin vilkutin aattona pukille... Smiley

Tuntuuko joskus kuin puhuisit pukille?  Grin

No ei vaan, en tokikaan kuvittele etätöinä muuttavani Suomen liikennekulttuuria tai edes liikenneympyräajamista tuosta vain. Ja tietenkin tuo vaatisi että asia olisi yleisesti ymmärretty ja / tai hyväksytty. Joskus vaan maailmalla resutessa ottanut silmään että "ai noinkin sen tosiaan voi tehdä"

Ja tulipahan tässä vähän edes keskustelua aiheesta joka liittyy liikenteeseen todennäköisesti enemmän kuin bussikuskin vuosiansiot  Roll Eyes

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10545 on: 29.12.10, 15:25 »

No juu näin vähän arvelinkin. Ja vahvistipahan vain käsitystäni suomalaisen liikenteen joustavuudesta ja autoilijoiden pelisilmästä  Roll Eyes

Niin ja siellä esimerkkinä mainitsemassani Englannissa useampiliittymäisessä liikenneympyrässä se toimii niin että vilkku pidetään niin pitkään ympyrän suunnassa kunnes tulee aika postua jolloin vilkkua vaihdetaan poistumisen suuntaan.....

Mitä hyötyä siitä nyt sitten on? Miten tilanne eroaa siitä, että siihen vilkkuun ei kosketa, ennen kun on tarkoitus poistua? Eli mitä lisäarvoa se vasemmalle laitettu vilkku antaa?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10546 on: 29.12.10, 15:30 »

Mitä hyötyä siitä nyt sitten on? Miten tilanne eroaa siitä, että siihen vilkkuun ei kosketa, ennen kun on tarkoitus poistua? Eli mitä lisäarvoa se vasemmalle laitettu vilkku antaa?

Quote
Ajan liikenneympyrään poistuakseni kolmannesta liittymästä "yli vasemmalle".  Ympyrään mennessäni kytken vilkun vasemmalle,  ja poistuessani vaihdan sen oikealle. Näin ympyrään muista liittymistä tulossa olevat näkevät jo kaukaa että aion ajaa 3/4 ympyrän ja poistua vasta sitten

Luulin sen käyneen ilmi jo tuosta alkuperäisestä postauksesta mutta tuota siis olen sen mieltänyt selventävän. Ei siis mitään maailmoja mullistavaa mutta sellainen "hyviä tapoja liikenteessä" juttu. Ennakoidaan ja indikoidaan. Vähän niinkuin tuo vilkun käyttö yleensäkin, tiedäthän.....  Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10547 on: 29.12.10, 15:34 »

Tuntuuko joskus kuin puhuisit pukille?  Grin




Tuntuu... Nämä ketjut vaan on välillä niin hauskoja, että ihan pakko on välillä heittää vähän kevennystä väliin... Smiley

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10548 on: 29.12.10, 16:11 »

Toisaalta tämmöinen toiminta ei yhtään auta sitä, että suojateitä kunnioitettaisiin enemmän. "Mä en pysähdy, kun muutkaan ei pysähdy tai sitten jos mä pysähdyn ja muut ei pysähdy, niin se on vaarallista, joten parempi on kun kukaan ei koskaan pysähdy."

MikkO
joka myös on huolissaan jalankulkijoiden turvallisuudesta

Mut juurihan Mikko tuossa sanoi, että se oli vähemmän ja enemmän "hullua" touhua, autoa lappaa vierestä ohi ja jalankulkija seisoo keulan vieressä odottaen että kuka tajuaa suojatien.

Jos turvallisuudesta puhutaan, niin mitäs luulet 3-5m suojatiestä pysähtyneen linja-auton aiheuttavan viereisellä kaistalla? EIkös se ole ihan jalankulkijan hengellä leikkimistä, jos noita alkaa päästelemään esim. Manskulla yli? Suurin osa kun vielä kuuntelee MP3 soitinta sun muuta kännykkä pelejä pelaavat, niin miten luulet että nämä tajuaisivat asiasta muuta kun että tilaa tuli ja tien yli katsomatta sen enempää?
Se on oikeasti kamala tunne kun istut sielä ohjaamossa oikealla kaistalla ja näät peilistä ettei viereinen auto hiljennä ollenkaan ja jalankulkija ei katso vasemmalle lähtiessään tietä ylittämään. EN toivo kenellekään sitä näkyä, että jalankulkija ajetaan yli tollasessa tilanteessa. Olen paristi kokenut tuon tunteen ja onneksi ei ole keneltäkään henki lähtenyt.

Paljon turvallisempaa on ettei ala kenenkään hengellä leikkimään, kyllä ne yli kerkee ja varmasti turvallisesti vähän myöhemminkin. Ihan takuulla kerkee ja pääsee, ei se autoletka ikuinen ole.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10549 on: 29.12.10, 16:14 »

Minäkin vilkutin aattona pukille... Smiley

Niin ja ne joilla on noi kääntyvät sumuvalot autossaan, niin pitäähän sitä nyt kuskia muistuttaa kumpaan suuntaan käännytään, siksi se lamppu syttyy sielä puskurissa. Grin
Yks taksi eilen oli kiertoliittymässä, se on aika hauskan näköstä kun sumuvalo palo vuoron perään oikea, vasen, oikea...... Grin Ehkei se muuten tiedä minne se kääntyy ellei sumuvalo näytä tietä. Siksihän sielä on banaanikin katolla vasemmalla puolella, että kuski tietää kummalta puolelta mennään ratin taakse. Grin
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10550 on: 29.12.10, 18:13 »

Siksihän sielä on banaanikin katolla vasemmalla puolella, että kuski tietää kummalta puolelta mennään ratin taakse. Grin

On myös näkynyt vossikoita joissa juusto on takana keskellä  Grin

-make-
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10551 on: 29.12.10, 19:19 »

On myös näkynyt vossikoita joissa juusto on takana keskellä  Grin

No sitten se on se kattoluukku..... Tongue
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10552 on: 30.12.10, 05:51 »

Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10553 on: 30.12.10, 06:35 »

Suojatiekulttuuri on täällä kelvoton.

Ruotsissa ja Virossakin asiaan on puututtu ja saatu tuloksia aikaan.

Itse en muista yhtään "kamppanjaa", tms. joka olisi kohdistettu suojatien kunnioittamista kohtaan. Jos sellainen on ollut niin se on huonosti hoidettu.
Bussikaistoja, ylinopeuksia, ym. toistuvasti valvotaan ja niistä tiedoitetaan mutta suojatien suhteen asiat ovat yhä aivan retuperällä.

Ei siihen auta kun tehokas valvonta ja ankarat sanktiot. Vakiintuneita (ja vääristyneitä) tapoja ei vain saada muuten muutettua.
Oikeaa tahtoa tähän ei vain viranomaistaholta tunnu löytyvän  thmbdn

Kun taas joku lapsi ajetaan suojatiellä kuoliaaksi saamme kenties hetkeksi kauniita puheita siitä kuinka asioihin pitäisi puuttua ja ehkä jopa sitten puututaankin, mutta näihin voisi kiinnittää huomiota jo ennen "julkista painetta" ja turhia menetyksiä.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10554 on: 30.12.10, 07:15 »


Kesärenkaat ja todennäkösesti sellanen 0 nurkilla oleva keli, märkää lunta, joka kiillottuu jääksi jos siinä rengasta erehtyy pyöräyttämään. Jarrutuksessa sama juttu, lumi lämpenee ja jäätyy ja kun Jänkkilässä ei ole kuin kesärenkaat niin tulos on tuo.
Tossa oli vielä tilannenopeutta aivan liikaa, tosin olisi se varmaan 10kmh vauhdistakin liukunut miten sattuu, ilmeisesti.

Saman ilmiön koin pari talvea sitten Röylässä 29T:n kääntöpaikalla. Paikallaan oleva bussi liukui, vaikka vaan jarrun nostit eikä auto liikkunut minnekään. Jos kaasua painoit, perä meni sivusuunnassa ja jarrua kun painoit keula meni sivusuunnassa. Räntälumi ton aiheuttaa ja osaksi huonot renkaat, mutta hyvät renkaatkaan ei takaa selviytymistä tietynlaisissa olosuhteissa, kun autossa on painoa ja renkaat ovat lämpimät tai ne sudittaa/jarruttaa lämpimiksi niin että lumi jäätyy renkaan alla.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10555 on: 30.12.10, 07:17 »

Suojatiekulttuuri on täällä kelvoton.


Jep niin on, on tullu huomattua.
Siksi niin vähän kuin mahdollista pysähdyn 2 kaistasella tiellä (2 kaistaa samaan suuntaan) tietä antamaan jalankulkijoille, ettei tarvitse yöllä nähdä uniissa sitä jalankulkijan ilmalentoa ja kaikkea mitä siitä seuraa.

Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10556 on: 30.12.10, 14:40 »

Jänkkilässä ei ole kuin kesärenkaat niin tulos on tuo.

Älä ny, suunnilleen joka renkaassa täällä lukee M+S. Silloinhan se on jopa Suomessa laillinen talvirengas eiks je?  Roll Eyes

Mikä tuossa oli minusta ihmeellistä että toi kuski edes yritti välissä päästää jarrulta ja ohjata. Yleensähän tapa on että heti auton vähänkään heilahtaessa lintataan jarrut täysillä lukkoon ja pidetään ne pohjassa kunnes liike lakkaa. Toi jalan ulos työntäminen olikin sitten jo just niin viisasta kuin vain täällä voi olla.

Näin siin Ämörikan ihmemaassa. Tai ainakin etelämmissä osavaltioissa  Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10557 on: 30.12.10, 15:19 »

Toi jalan ulos työntäminen olikin sitten jo just niin viisasta kuin vain täällä voi olla.

Näin siin Ämörikan ihmemaassa. Tai ainakin etelämmissä osavaltioissa  Cool

Älä ny, aikoinaan Pihtiputaalla poliisit yritti pysäyttää ruosteista Transitia. Auto jatkoi kuitenkin eteenpäin, mutta perään lähteneet poliisit huomasivat kuitenkin kohta, että kyllä se vauhti hidastuu sittenkin, joskin hyvin verkkaiseen. Lopulta, kun vauhtia oli enää n. kävelyvauhdin verran, oli molemmilta puolilta auennut ovi ja tien pintaan oli työntynyt kaksi lapikasta, joiden avulla loppu vauhti oli kuoletettu. Lähemmässä tarkastelussa tästä jarruttomasta pakusta oli ulostautunut seitsemän mustalaista ja varsa Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10558 on: 30.12.10, 15:31 »

Kesärenkaat ja todennäkösesti sellanen 0 nurkilla oleva keli, märkää lunta, joka kiillottuu jääksi jos siinä rengasta erehtyy pyöräyttämään. Jarrutuksessa sama juttu, lumi lämpenee ja jäätyy ja kun Jänkkilässä ei ole kuin kesärenkaat niin tulos on tuo.

Tai jään päällä oleva irtolumi, märkä jää, sohjo jne. jne. jne... Enpä usko, että tuossa videonkaan tapauksessa renkaiden lämpenemisellä on mitään tekemistä tuon tilanteen kanssa. Ne hommat taitaa koskea enemmän niitä busseja ja muuta raskaampaa kalustoa...

Ei ollut kaukana, että ei käynyt vähän vastaavaa minulle tänään tuossa kaupungilla. Vastaava jyrkkä alamäki jossa jäisen asfaltin päälle nopeasti muutama sentti tuiskunnutta puuterilunta. Vauhtia risteystä lähestyttäessä max. 20km/h ja yhtäkkiä mentiin alamäkeen suttina niin, että hurisi. ABS:t vaan rohisi ja vauhti ei meinannut hidastua ollenkaan. Jalka pois jarrulta, vähän käppäriä, että sai toisen puolen renkaat jalkakäytävän puolelle, josta löytyi riittävästi pitoja pysähtymiseen. Sitten nopean peiliin vilkaisun jälkeen pirun joutuin alta pois, että perässä tullut auto ei osunut hanuriin Tongue


Quote
Tossa oli vielä tilannenopeutta aivan liikaa, tosin olisi se varmaan 10kmh vauhdistakin liukunut miten sattuu, ilmeisesti.

Kyllä tuo nyt näytti siltä, että se tilannenopeus olisi ollut liian suuri, vaikka olisi ollut paikallaan.


                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10559 on: 30.12.10, 15:33 »

Älä ny, aikoinaan Pihtiputaalla poliisit yritti pysäyttää ruosteista Transitia. Auto jatkoi kuitenkin eteenpäin, mutta perään lähteneet poliisit huomasivat kuitenkin kohta, että kyllä se vauhti hidastuu sittenkin, joskin hyvin verkkaiseen. Lopulta, kun vauhtia oli enää n. kävelyvauhdin verran, oli molemmilta puolilta auennut ovi ja tien pintaan oli työntynyt kaksi lapikasta, joiden avulla loppu vauhti oli kuoletettu. Lähemmässä tarkastelussa tästä jarruttomasta pakusta oli ulostautunut seitsemän mustalaista ja varsa Grin

hehehe!!  Grin

Otan takaisin, ei ollukaan amerikkalaisten yksinoikeus  Cool

Tämähän on siis jo suorastaan klassinen video kans ja kuvastaa melko hyvin paikallisten kyvykkyyttä liukkaan kelin hallinnassa. Hmm auto ei pysähdy. Mitä teen? No hyppään kyydistä tietty......





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pages: 1 ... 526 527 [528] 529 530 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1