FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 10:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 530 531 [532] 533 534 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451061 times)
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2580
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10620 on: 17.01.11, 08:02 »

vauhti oli ihan hyvä, mutta mutka liian tiukka
Ja tässä olisi kanssa paita-ainesta. laugh
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10621 on: 17.01.11, 09:11 »

Ja tässä olisi kanssa paita-ainesta. laugh

HEHE, olit ehtinyt ensin. Herätti nimittäin täälläkin kunnolla hilpeyttä. Suorastaan huutonaurua, vai miten se meni? Grin

Mä ajan useesti normaalissakin liikenteessä pienessä luistossa, a) optimoidakseni omaa liikkumisnopeuttani b) ylläpitääkseni turvallisuutta.

HEHE, lisää loistavia paitasloganeja Grin Itseasiassa hyvä pohja jollekin liikennevalistuskampanjalle. Jamppa istumaan pyörätuoliin ja päälle paita, jossa lukee tuo em. värssy Grin

Siitä olen ja olen aina ollut kyllä samaa mieltä, että luisto ja sen hallitseminen on tärkeä osa autoilua ja sitä pitäisi opettaa paljon enemmän autokoulussa. Esim. käsijarrun käyttö "ohjausvälineenä" pitäisi ehdottomasti opettaa autokoulussa. Mutta luiston käyttäminen "nopeuden optimointiin" liikenteessä on väärä lähtökohta ja sellaisella "elvistely" osoittaa vain puutteellista harkintakykyä ja kokemattomuutta. Ja sellaista harrastavalle kuskille vielä jonain päivänä sattuu jotain ja saa aikaan todennäköisesti pahempaa jälkeä, kuin se keskivertopirkko, jolta auto karkaa käsistä taidonpuutteen vuoksi.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10622 on: 17.01.11, 09:20 »

Pyörän sutiminenkin on virheellisen kaasunannostelun tulos.

Asian varmaan voi näinkin ilmaista. Tosin joissakin autoissa se kaasun annostelu vain on paljon helpompaa kuin toisissa.

Tästä voidaan ilmeisesti vielä vetää semmoinenkin johtopäätös, että keskimääräinen bussikuski ei osaa käyttää kaasua kun pysäkiltä lähtiessä suditetaan ihan järjestään.

-JukSii-
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10623 on: 17.01.11, 11:24 »

Se on joo välillä ollu tänäkin talvena sellaista sen kaasunannostelun kanssa, että jos ei annostele, auto ei liiku, jos annostelee, sutii oitis. Välimuotoa ei ole eikä ESP - vai mikä helkkarin DTC se ny tuossa laitoksessa onkaan - ei vaan auta muuten ku hidastamalla hyvää kiihdytystä. Tai oikeestansa niitäkin tilanteita on ollut, jolloin tuolleen automaatilla sutii jo ennen annostelua. Sitä on jo huono laittaa kuskin piikkiin vaan pikemminkin tienhoidon?

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2580
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10624 on: 17.01.11, 11:54 »

Asian varmaan voi näinkin ilmaista. Tosin joissakin autoissa se kaasun annostelu vain on paljon helpompaa kuin toisissa.
Mitä tuohon luistoon ja sutimiseen tulee, mielestäni asioissa on valovuosi eroa. Kun tavantallaajan auto lähtee luistoon, siinä on nopeutta yleensä liikaa keliin ja mutkaan nähden, kuitenkin riittävästi aiheuttamaan vahinkoa jos käpy käy. Kun taas sutimisessa nopeus on yleensä hyvin pieni eli liikkeellelähtö kyseessä useimmiten, ei suurta vahinkoriskiä ole. Tietysti tämä koskee vain normaalia kalustoa ja ajotyyliä. Itse en pahaan luistoon muistaakseni koskaan joutunut, pientä lipsumista ja puskemista välillä tulee kadunkulmissa. Mutta pikku sutimista  tapahtuu talvella lähes päivittäin,  muuten sammahtaa autokin viivalle jos ei ole kaasua tarpeeksi. Sitten sitä kaasua voi heti kevittää ja heittää vaikka kakkosta kehään niin tokenee isommat sudinnat helpommin.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10625 on: 17.01.11, 12:22 »

Kun taas sutimisessa nopeus on yleensä hyvin pieni eli liikkeellelähtö kyseessä useimmiten, ei suurta vahinkoriskiä ole. Tietysti tämä koskee vain normaalia kalustoa ja ajotyyliä.

Oli tässä joku aika takaperin vitostiellä niin liukasta, että nuhapumppu-TDi-Golfin sai sutimaan vitosella ohitukseen lähtiessä. Kun satasen vauhdissa etupää meinaa karata liukkauden takia alta, siinä on vahinkoriski kohdallaan Tongue Kalusto ja ajotyyli kyllä oli ihan normaalit, mutta olosuhteet ei. Oli liukkaimmat olosuhteet koskaan...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10626 on: 17.01.11, 13:06 »

Oli tässä joku aika takaperin vitostiellä niin liukasta, että nuhapumppu-TDi-Golfin sai sutimaan vitosella ohitukseen lähtiessä. Kun satasen vauhdissa etupää meinaa karata liukkauden takia alta, siinä on vahinkoriski kohdallaan Tongue Kalusto ja ajotyyli kyllä oli ihan normaalit, mutta olosuhteet ei. Oli liukkaimmat olosuhteet koskaan...

Viime viikon lopulla yöaikaan oli vitostiellä niin liukasta, että Hki-Juva-Hki väli ajettiin yhdistelmällä 65km/h keskinopeudella ja seuraavana yön Hki-Varkaus-Hki väli 60km/h keskinopeudella. Siinä rupeaa olemaan huumori vähissä suoralla ja tasaisella tiellä, kun vauhtia on 20-30km/h, perävaunu tulee takana poikittain ja kevyellä pintakaasuannostelulla vetoauton perä puskee väkisinkin ojaa kohti ja kampeaa lisää poikittain. Myönnän, etten ole koskaan ajanut yhtä liukkaalla tiellä kuin viime viikolla. Ja liukkautta on koettu jos jonkinmoista. Harvemmin töissä alkaa tosissaan pelottamaan tiellä pysyminen, mutta nyt on sekin koettu Wink
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10627 on: 17.01.11, 13:29 »

Mitä helv****ä?!?! Ahahahaha! Grin

Ei jukolauta, oikeesti sait aikaan huutonaurua. Mä ajan useesti normaalissakin liikenteessä pienessä luistossa, a) optimoidakseni omaa liikkumisnopeuttani b) ylläpitääkseni turvallisuutta. Luisto (hallittu sellainen) on monesta pulasta pelastanut, kerran jopa täystuholta, kun vauhti oli ihan hyvä, mutta mutka liian tiukka. --> Hallittu luisto käyntiin, "odotetaan", koko ajan aktiivisesti "syöttäen" luiston suuntaan ja tadaa! Homma oli kuin olikin pelastettu. Kyllähän siinä syke nousi, mutta oiva osoitus siitä, että luistolla saa pelastettua aivan liian suuren tilannenopeuden aikaansaaman vaaratilanteen todella helposti, kunhan vaan se on hallussa. ESP:n yms. turvajärjestelmien varaan tuudittautuminen on suurin virhe, jonka kuljettaja voi koskaan tehdä.

Tosin annoit hyvän idean autoaiheiseen paitaan. Rintaan painettuna "Luisto on aina virhe." ja selkäpuolelle "Pyörän sutiminenkin on virheellisen kaasunannostelun tulos."

Hyvä että hauskaa riitti sitten senkin edestä. Cheesy

Mulle on ihan sama vaikka ajat kylkiedellä koko suoran. Mutta nyt oli kyse siitä, että jos ESP joutuu peliin puuttumaan normaalissa liikenteessä, sillon on tehty jo virhe. Samaten, jos auto lähtee valoista ja keula heittää metrin sivulle sutimisen takia, on tehty virhe. Ei auta vaikka miten sitä pyörität, että on turvalista ja tykkää ja haluu ja osaa ja tietää; niin silti luisto on ajovirhe.
Jos tietokone joutuu puuttumaan kuljettajan tekemisiin rajottamalla kuljettajan antamia käskyjä, niin kuljettaja on tehnyt virheen sillon.
Olit sinä mitä mieltä tahansa siitä.
Nyt on siis kyseessä normaali talvikeli ja normaali liikennetilanteet.

Tottakai ymmärrän, että luistolla voidaan ajoa nopeuttaa ja tietyissä tilanteissa se voi jopa pelastaa kun osaa käsitellä autoa oikein. Mutta nyt ei ole kyse rallista. Jos tohon tilanteeseen joudutaan normaalissa liikenteessä, että joudut "kässärillä" vaikkapa kääntämään auton mutkaan ettei tule penkka vastaan, virhe on tehty. Varmasti tämän ymmärrät, vaikka ajaisit miten taitavasti nelipyörä luistossa noita kiertoliittymiä tai loivia mutkia ym. Vai ymmärrätkö?

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10628 on: 17.01.11, 13:32 »

Oli tässä joku aika takaperin vitostiellä niin liukasta, että nuhapumppu-TDi-Golfin sai sutimaan vitosella ohitukseen lähtiessä. Kun satasen vauhdissa etupää meinaa karata liukkauden takia alta, siinä on vahinkoriski kohdallaan Tongue Kalusto ja ajotyyli kyllä oli ihan normaalit, mutta olosuhteet ei. Oli liukkaimmat olosuhteet koskaan...

Nyt sitten pitääkin kysyä, että jos keli oli tuo; miksi lähdit ohi?  Grin
Turhaa riskinottoa pääkallokelissä, ei pitäisi olla kiire mihinkään; sanoisi autokoulun opettaja ennen kun ehdit lausetta lopettamaan... Tongue
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10629 on: 17.01.11, 13:45 »

Lisää maksuja autoilijoille.
Liikenneministeriö: Yksityisautoilu hinnoiteltava kilometritaksalla  Angry

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Liikenneministeri%C3%B6+Yksityisautoilu+hinnoiteltava+kilometritaksalla/1135263090761
« Last Edit: 17.01.11, 14:05 by Tarmo Lindroos »

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10630 on: 17.01.11, 14:34 »

Auton sutiminen ei ole kyllä mikään ajovirhe. Mistä nämä pinttymät taas tulee? Kun sitä hoetaan vaan konemaisesti.

Se on yleensä kuljettajalta teko joka on tietoinen. Esimerkiksi vaikka jokin iso, kiillottunut risteys täällä pk-seudulla. Valot ovat vihreät 15 sekkaa, niin en kyllä jää ryömimään sen kanssa että ei vaan sutaise yhtään. Sillä tavalla hissuttelemalla pääsisin luultavasti valoista, mutta ei seuraavat. Kyllä miltei kaikki annostelevat kaasua siten että löytyisi se optimipito liikkeelle lähtiessä liukkaasta risteyksestä. Ei kukaan varmaan sudita päättömästi kaasu pohjassa, vaan annostelee sitä kaasua niin että saisi parhaan pidon Ja juuri silloin sutimistakin tapahtuu, varsinkin kun tien kitka voi vaihdella suurestikkin liikkeelle lähtiessä risteyksistä. Siellä "mökin pihalla" voi kukin sitten harrastaa niitä totaalisen sutimattomia lähtöjä, mutta pysykää kanssa sitten siellä, kiitos!  Grin

Ja ESP ei ole missään ajoneuvossa turha. Se sekoitetaan usein näihin abseihin ja suditteluihin mutta ajonvakautus on juuri niitä tilanteita varten joissa tapahtuu tahaton ajovirhe. Ja kyllä, Samikin voi joutua niihin, aivan yhtä lailla kuin kuka vaan. Klassikkoesimerkki on juuri nämä heittelehtimiset ohitusten jälkeen talvella, musta jää, tms. Eli kun menetetään auton hallinta ja niissä tilanteissa ESP on enemmän kuin paikallaan. Kyse ei ole siitä miten tilanteeseen joudutaan - tahallaan, arviovirheen  takia tai osaamattomuuttaan - vaan se että järjestelmä toimii. Sellaisiin tilanteisiin voi joutua aivan minkälaisella autolla tahansa, myös niillä "kevyillä". Jos jokin auto on hyvä etenemään talvikelissä, ei se tarkoita että ESP:llä ei tee mitään. Tai että se olisi turha. Jättäkää ne jutut sinne esson baariin  Wink
« Last Edit: 17.01.11, 14:42 by Henri Laitinen »
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10631 on: 17.01.11, 14:58 »

Toimishan tuo, jos tuolla yksin ajelisi. Valitettavasti asia ei niin ole - vaikka kuinka turvallinen kuski pyrkii olemaan, niin jos (kun) ne sata muuta eivät ole, niin pakosti tarvitsee joskus olla taitava kuski.

Eräs sukulainen joutui moottoritienopeudessa tekemään väistöliikkeen kun rampista pamahti motarille skootteri(!), joka sai aikaan noin viiden auton paniikkijarrutus/väistöhässäkän. Kiitteli jälkeenpäin itseään, että oli tullut treenattua autonkäsittelyä hieman enemmänkin. Kyseinen väistömanööveri olisi ollut kyllä näkemisen arvoinen, jälkitilanteessa oltiin jouduttu luistoon täysperän ja kaiteen väliin.

Väitän, että nykyaikanakin auton paras aktiivista turvallisuutta edustava järjestelmä on hyvän autonkäsittelytaidon omaava kuljettaja.

Omasta mielestäni on parempikin järjestelmä, joka sekin liittyy kuljettajaan. Kutsutaan mm. pelisilmäksi. Se auttaa kummasti juuri silloin kun liikenteessä on monta muuta ajoneuvoa ympärillä. Eipä tule tarvetta käyttää niitä autonkäsittelytaitoja läheskään niin usein. Niitä taitoja voi taas sitten harjoitella jollakin muulta liikenteeltä suljetulla alueella.  Wink

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10632 on: 17.01.11, 15:03 »

Ei kukaan varmaan sudita päättömästi kaasu pohjassa
Kyllä näitäkin vaan näkee, valitettavasti Tongue Tosin onhan se aika naurettavan näköistä hommaa. Ollaan X-tilanteessa, joka aiheuttaa tälle (usein naispuolinen) kuskille paniikinomaisen tilan ja tarpeen päästä nopeasti pois edestä Grin Sitten runtataan se kaasu pohjaan ja ihmetellään miksei se auto liikukkaan nopeasti pois, ja mistä ihmeestä se savu nousee ja kipinät lentää... Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10633 on: 17.01.11, 15:13 »

Nyt sitten pitääkin kysyä, että jos keli oli tuo; miksi lähdit ohi?  Grin
Turhaa riskinottoa pääkallokelissä, ei pitäisi olla kiire mihinkään; sanoisi autokoulun opettaja ennen kun ehdit lausetta lopettamaan... Tongue

Olitko paikalla? Jos et, niin ei ehkä kannata ruveta ihan noin tuomitsemaan? Se kun ei Sami aina ole niin mustavalkoista. Ei se liukkaus tee siitä ohittamisesta sen vaarallisempaa, kuin jonossa ajamisestakaan. Tilanteesta riippuen jopa päinvastoin. Kun turvallinen ohituspaikka tulee, ennemmin menen siitä edellä mutkiin ja tolppiin hidastelevasta ja suorille kiihdyttelevästä ja lunta pöllyttävästä autosta ohi, kuin jään sinne taakse sokkona ajamaan... Se, että mulla lähti auto sutimaan, oli oma moka. Hieman vähemmällä kaasulla ei olisi niin käynyt...
« Last Edit: 17.01.11, 16:33 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Ville Lindgren
Online Online

Posts: 1097
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10634 on: 17.01.11, 16:55 »

Minusta on harmi, että jotkut antavat toisten toilailujen jäädä omaan mieleen muhimaan. Vaikuttanee ajan myötä mielenterveyteen.

Jos unohtaa heti toisten toilaillut, niin todenäköisesti säästyy paljolta murheelta, ja päiväkään ei mene niin helposti pilalle. Mutta jos jää miettimään ja pohtimaan ja mielessään raivomaan toisten törttöilyä niin...  Sad

Kunhan itse ajaa hyvin, niin se riittää. Turha niiden toisten puolesta on murhetta kantaa.  Smiley
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10635 on: 17.01.11, 16:58 »

No tuossa jos bussi luistaa sivuttain vaikka kuski istuu melkein hengittämättä, ja metri sinne tänne kuten Sami aiemmin kertoi, ei vissiin mitkään EADSIGP jutut auta, ehkä Toyotan rallivaihde, jos sekään.Ite monenmoisilla kuljettimilla kulkenu, jopa poron kyydissä!!Toyotalla, Fordilla jopa, Nissanilla, Morriksella, Bedfordilla, amerikaanoilla muutamalla, tuossa äkkiä laskeskellen yli 20 kymmenellä eri merkillä ja enemmän kun renkaan potkimisella, erikoisin Antti Einiön vanha sähkövaihteinen amerikaano, siis nappivaihteinen.Paras 600 sarjan mersu mutta lähes sama Renault 16 TS aikanaan jolla Pohjoisiin ajettiin useamman kerran.Ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia, oli vain minkä auto kulkee ja kuski uskaltaa.Kylillä matkalla oli joskus 50 tai 60 kyt.
Ei mikään malliesimerkki mutta päätettiin arvovaltaisella seurueella ajella Hämeenlinnan torille vaimikäseolikaan nakkeja syömään, tasainen talvikelin yövauhti 160 mittarin mukaan, toinen auto pysyi vanhalla Hämeenlinnantiellä jatkuvasti perässä ja näköetäisyydellä, kaupungin valot kun saavutettiin, samanlainen vehje perässä.Sanoi silloin silloinen Autorexin huoltomies, tuollaista ei enää tapahdu, Jore sitten käytti tuon auton huollossa, ei sitten ihan äkkiä kukaan ohi ajellu.Jore oli sittemmin Volvon ralliporukan virittäjävelho, poistui jokunen vuosi sitten yläkerran rallitiimeihin.Eipä tämä mikään esimerkki, ja jos niin huono.Eipä vain ollut mitään nopeusrajoitusta olemassa yleisillä teillä, kylillä kylläkin.Jessus monesti pelasti, ei kaikkia kuitenkaan.
Kuuluisa loikka rallihistoriassa lienee Luseniuksen Jormalla, pitkä loikka ja pysähtyi halkopinolle, auton hallinta jäi siihen, Jormalla lienee vieläkin yksi pisimmistä loikista autolla, yli 10 meetriä taisi olla lähes 60.
Tämä vain varoittavana esimerkkinä miten ihmiset itsensä yliarvioi, en monestikkaan sano että mokas tuo kun mäkeen ajoi, itellä ollut lähellä ja joskus menny ylikin.Jos joku väittää ajanneensa yli 60 vuotta ilman pienintäkään virhettä, ei vain ole huomannu sivuilla, takana, edessä tapahtuneita.Äitini kaveri Lyyti ajeli Datsun 1000 kärryllä vuosia ilman pienintäkään vahinkoa, vuositolkulla, oli vain vähän väliä kuulusteluissa miksi oli tölöväissy sinnetänne ja muut joutu penkkaan väistämään.
Että tällaista. Embarrassed

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10636 on: 17.01.11, 18:03 »

EHEHEHE, nyt tuli jo niin härskiä sepustusta, että pitää vähän aikaa nieleskellä, ennenkuin pystyy edes mitään järkevää vasta-argumenttia keksimään. Sen verran on kuitenkin todettava, että vahvistit tuolla "kevyellä kykydemonstraatiolla" aiempaa toteamustani puutteellisesta harkintakykyvystä ja kokemattomuudesta...

Vai oliko tämäkin "angstaaminen" vain provoa? Jos oli, kerro toki heti kättelyssä, niin ei tarvitse vaivata päätä sen enempää Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10637 on: 17.01.11, 18:35 »

Itse olen hieman vastaan tuota 60 rajoitusta. Toivottavasti ei ollut läppä? Ok, itsellä ei ole korttia (edelleenkään) mutta on tullut touhuja seurattua ja tekniikkaa samaten. Tuossa pari vuotta takaperin isä totesi että silloisen ykkösautomme (2.2L TDCI Mondeo Farmari) taloudellisin nopeus olisi jossai välillä 140-160km/h. Ja kun on pienin kulutus niin myös pienemmät päästöt?  Tongue Ja et saa sitä samaa tavaraa liikkellee niin jouheasti 1.8L koneella kuin 0.4L isommalla... Enemmän ajoharjoittelua ja -ratoja olisi kyllä nannaa... Voisi mopollakin treenata/temppuilla ilman sakkojen vaaraa... Kukkahattutätejä on vain liikaa....

Killerhangar
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10638 on: 17.01.11, 18:36 »

Ja nuo henkilökohtaisuuksiin menevät viittaukset mukamas huonosta harkintakyvystäni ja kokemattomuudesta sivuutan täysin

Niin, yleensä ne parhaat kuskit niin tekeekin. Hehän eivät voi sortua virheisiin...

Sanottakoon nyt, että en itse ole todellakaan mikään siveyden sipuli liikenteessä. Sorrun aivan liian usein leikkimään ja kaahailemaan. Provosoidunkin helposti. Mutta minulla ei ole niitä hölmöilyjä tarvetta perustella, tai selitellä jollakin liikenteen joustavuudella. Tuo edellisessä kuvaamasi tilanne ei ole oikeasti missään olosuhteissa perusteltavissa turvallisempana tapana, tai että sellaiseen pitäisi ryhtyä siksi, että "liikenne sujuu paremmin". Tekosyy ja typerä yritys puolustaa tarpeetonta leikkimistä. Mutta kyllä minä sen tiedän, että niinhän me noiden jälkeen aina tehdään Wink

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10639 on: 17.01.11, 18:40 »

Haluaisitko tarkentaa, että miksi luiston käyttäminen oman nopeuden optimointiin liikenteessä on väärä lähtökohta?

Siinä on sellainen ikävä sivuvaikutus, että muut liikenteessäolijat alkavat vaistomaisesti kiinnittämään huomiota tuohon "epänormaaliin liikehtimiseen". Jolloin heidän keskittyminen omaan ajamiseensa herpaantuu ja onnettomuusriski kasvaa*. Siksi tuollaiset ajotyylit on syytä jättää suljetulle alueelle, missä parhaimmassa tapauksessa (ratakisa) "taidonnäytöille" löytyy maksavia katselijoitakin.  Cool

*) Tässä vastikään kirjoiteltiin lehdissäkin, kuinka esim. onnettomuuspaikoissa autoilijat enemmän tai vähemmän vaistomaisesti hidastelevat jopa pysähdykseen saakka pälyilemään epänormaalia tapahtumaa ja aiheuttavat siten helposti lisäkolareita. Aivan samantapaisesta "distraktiosta" on kysymys, jos joku ajaa kahva edellä muun liikenteen seassa.

Pages: 1 ... 530 531 [532] 533 534 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1