Keskustelua liikenteestä

<< < (2125/3033) > >>

kiikaroija:

vauhti oli ihan hyvä, mutta mutka liian tiukka

Ja tässä olisi kanssa paita-ainesta.

mmniemi:

Ja tässä olisi kanssa paita-ainesta.

HEHE, olit ehtinyt ensin. Herätti nimittäin täälläkin kunnolla hilpeyttä. Suorastaan huutonaurua, vai miten se meni?

Mä ajan useesti normaalissakin liikenteessä pienessä luistossa, a) optimoidakseni omaa liikkumisnopeuttani b) ylläpitääkseni turvallisuutta.

HEHE, lisää loistavia paitasloganeja Itseasiassa hyvä pohja jollekin liikennevalistuskampanjalle. Jamppa istumaan pyörätuoliin ja päälle paita, jossa lukee tuo em. värssy

Siitä olen ja olen aina ollut kyllä samaa mieltä, että luisto ja sen hallitseminen on tärkeä osa autoilua ja sitä pitäisi opettaa paljon enemmän autokoulussa. Esim. käsijarrun käyttö "ohjausvälineenä" pitäisi ehdottomasti opettaa autokoulussa. Mutta luiston käyttäminen "nopeuden optimointiin" liikenteessä on väärä lähtökohta ja sellaisella "elvistely" osoittaa vain puutteellista harkintakykyä ja kokemattomuutta. Ja sellaista harrastavalle kuskille vielä jonain päivänä sattuu jotain ja saa aikaan todennäköisesti pahempaa jälkeä, kuin se keskivertopirkko, jolta auto karkaa käsistä taidonpuutteen vuoksi.

juksii:

Pyörän sutiminenkin on virheellisen kaasunannostelun tulos.

Asian varmaan voi näinkin ilmaista. Tosin joissakin autoissa se kaasun annostelu vain on paljon helpompaa kuin toisissa.

Tästä voidaan ilmeisesti vielä vetää semmoinenkin johtopäätös, että keskimääräinen bussikuski ei osaa käyttää kaasua kun pysäkiltä lähtiessä suditetaan ihan järjestään.

andy1:
Se on joo välillä ollu tänäkin talvena sellaista sen kaasunannostelun kanssa, että jos ei annostele, auto ei liiku, jos annostelee, sutii oitis. Välimuotoa ei ole eikä ESP - vai mikä helkkarin DTC se ny tuossa laitoksessa onkaan - ei vaan auta muuten ku hidastamalla hyvää kiihdytystä. Tai oikeestansa niitäkin tilanteita on ollut, jolloin tuolleen automaatilla sutii jo ennen annostelua. Sitä on jo huono laittaa kuskin piikkiin vaan pikemminkin tienhoidon?

-A-

kiikaroija:

Asian varmaan voi näinkin ilmaista. Tosin joissakin autoissa se kaasun annostelu vain on paljon helpompaa kuin toisissa.

Mitä tuohon luistoon ja sutimiseen tulee, mielestäni asioissa on valovuosi eroa. Kun tavantallaajan auto lähtee luistoon, siinä on nopeutta yleensä liikaa keliin ja mutkaan nähden, kuitenkin riittävästi aiheuttamaan vahinkoa jos käpy käy. Kun taas sutimisessa nopeus on yleensä hyvin pieni eli liikkeellelähtö kyseessä useimmiten, ei suurta vahinkoriskiä ole. Tietysti tämä koskee vain normaalia kalustoa ja ajotyyliä. Itse en pahaan luistoon muistaakseni koskaan joutunut, pientä lipsumista ja puskemista välillä tulee kadunkulmissa. Mutta pikku sutimista  tapahtuu talvella lähes päivittäin,  muuten sammahtaa autokin viivalle jos ei ole kaasua tarpeeksi. Sitten sitä kaasua voi heti kevittää ja heittää vaikka kakkosta kehään niin tokenee isommat sudinnat helpommin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page