Keskustelua liikenteestä

<< < (2129/3019) > >>

mmniemi:
Quote

Ja nuo henkilökohtaisuuksiin menevät viittaukset mukamas huonosta harkintakyvystäni ja kokemattomuudesta sivuutan täysin


Niin, yleensä ne parhaat kuskit niin tekeekin. Hehän eivät voi sortua virheisiin...

Sanottakoon nyt, että en itse ole todellakaan mikään siveyden sipuli liikenteessä. Sorrun aivan liian usein leikkimään ja kaahailemaan. Provosoidunkin helposti. Mutta minulla ei ole niitä hölmöilyjä tarvetta perustella, tai selitellä jollakin liikenteen joustavuudella. Tuo edellisessä kuvaamasi tilanne ei ole oikeasti missään olosuhteissa perusteltavissa turvallisempana tapana, tai että sellaiseen pitäisi ryhtyä siksi, että "liikenne sujuu paremmin". Tekosyy ja typerä yritys puolustaa tarpeetonta leikkimistä. Mutta kyllä minä sen tiedän, että niinhän me noiden jälkeen aina tehdään

nrostedt:
Quote

Haluaisitko tarkentaa, että miksi luiston käyttäminen oman nopeuden optimointiin liikenteessä on väärä lähtökohta?

Siinä on sellainen ikävä sivuvaikutus, että muut liikenteessäolijat alkavat vaistomaisesti kiinnittämään huomiota tuohon "epänormaaliin liikehtimiseen". Jolloin heidän keskittyminen omaan ajamiseensa herpaantuu ja onnettomuusriski kasvaa*. Siksi tuollaiset ajotyylit on syytä jättää suljetulle alueelle, missä parhaimmassa tapauksessa (ratakisa) "taidonnäytöille" löytyy maksavia katselijoitakin.  

*) Tässä vastikään kirjoiteltiin lehdissäkin, kuinka esim. onnettomuuspaikoissa autoilijat enemmän tai vähemmän vaistomaisesti hidastelevat jopa pysähdykseen saakka pälyilemään epänormaalia tapahtumaa ja aiheuttavat siten helposti lisäkolareita. Aivan samantapaisesta "distraktiosta" on kysymys, jos joku ajaa kahva edellä muun liikenteen seassa.

Joona:
Quote

Onneksi näin risteysalueen hyvin, koska vasemmalla on hakkuuaukea ja alue oli valaistu. Ainoastaan vastaantulevien kaistalla oli pari-neljä autoa lähestymässä. Siksipä aloin vilkuttamaan ajoissa, ennakoin sopivan (riittävän) välin vastaantulevien kaistalle siirtymiseen, ohjasin auton vastaantulevien kaistalle, jarrutin ~65 nopeuteen ja heitin auton luistoon vasempaan kohti etuviisteikästä risteystä. Siinä sitten luistettiin hallitussa luistossa läpi risteyksen enkä ollut yhdistelmän edessä hidastamassa sen kulkua. Kaikki olivat iloisia.

Tien päällä ammatikeen työskentelevänä kommentoin sen verran, että juuri tällaiset idiootit pitäisi poimia pois tuolta liikenteestä.

Stumppi:
Quote

Tien päällä ammatikeen työskentelevänä kommentoin sen verran, että juuri tällaiset idiootit pitäisi poimia pois tuolta liikenteestä.


Juurikin näin!

juksii:
Quote

Tuossa pari vuotta takaperin isä totesi että silloisen ykkösautomme (2.2L TDCI Mondeo Farmari) taloudellisin nopeus olisi jossai välillä 140-160km/h. Ja kun on pienin kulutus niin myös pienemmät päästöt?


En kyllä jaksa uskoa tuohon taloudellisimpaan nopeuteen. Mulla on 2.5 TDi Passat Farmari ja taloudellisin nopeus on jossain 80 km/h paikkeilla, ehkä jopa hieman alle. Moottoritiellä huomaa selvän eron kulutuksessa jos ajetaan 100 km/h tai 120 km/h, eikä kulutus kyllä pienene jos tuosta vielä nopeutta kasvattaa. Ilmanvastus alkaa olemaan jo aika merkittävä suurilla nopeuksilla.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page