FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 05:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 531 532 [533] 534 535 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467540 times)
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10640 on: 17.01.11, 18:43 »

Onneksi näin risteysalueen hyvin, koska vasemmalla on hakkuuaukea ja alue oli valaistu. Ainoastaan vastaantulevien kaistalla oli pari-neljä autoa lähestymässä. Siksipä aloin vilkuttamaan ajoissa, ennakoin sopivan (riittävän) välin vastaantulevien kaistalle siirtymiseen, ohjasin auton vastaantulevien kaistalle, jarrutin ~65 nopeuteen ja heitin auton luistoon vasempaan kohti etuviisteikästä risteystä. Siinä sitten luistettiin hallitussa luistossa läpi risteyksen enkä ollut yhdistelmän edessä hidastamassa sen kulkua. Kaikki olivat iloisia. Cheesy

Tien päällä ammatikeen työskentelevänä kommentoin sen verran, että juuri tällaiset idiootit pitäisi poimia pois tuolta liikenteestä.
Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #10641 on: 17.01.11, 18:47 »

Tien päällä ammatikeen työskentelevänä kommentoin sen verran, että juuri tällaiset idiootit pitäisi poimia pois tuolta liikenteestä.

Juurikin näin!
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #10642 on: 17.01.11, 18:52 »

Tuossa pari vuotta takaperin isä totesi että silloisen ykkösautomme (2.2L TDCI Mondeo Farmari) taloudellisin nopeus olisi jossai välillä 140-160km/h. Ja kun on pienin kulutus niin myös pienemmät päästöt?

En kyllä jaksa uskoa tuohon taloudellisimpaan nopeuteen. Mulla on 2.5 TDi Passat Farmari ja taloudellisin nopeus on jossain 80 km/h paikkeilla, ehkä jopa hieman alle. Moottoritiellä huomaa selvän eron kulutuksessa jos ajetaan 100 km/h tai 120 km/h, eikä kulutus kyllä pienene jos tuosta vielä nopeutta kasvattaa. Ilmanvastus alkaa olemaan jo aika merkittävä suurilla nopeuksilla.

-JukSii-
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #10643 on: 17.01.11, 18:55 »

Vai oliko tämäkin "angstaaminen" vain provoa?
Tulihan se "teiniangsti"-kortti sieltä! Grin

MINÄ MINÄ MINÄ. Näinhän se homma toimii! Wink
Nimenomaan, jokainen huolehtikoon siitä omasta orgas... ajamisestaan! Tongue Vitunko väliä sillä on, jos joku rekkaspede jää sinne mäkeen, eihän se sun ongelma ole... varsinkaan jos pitää lähteä vetämään kahva edellä vastaantulevien puolella sen takia, ettei vaan rekkakuski joudu hidastamaan...
« Last Edit: 17.01.11, 18:59 by Petri Koivisto »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #10644 on: 17.01.11, 18:56 »

En kyllä jaksa uskoa tuohon taloudellisimpaan nopeuteen. Mulla on 2.5 TDi Passat Farmari ja taloudellisin nopeus on jossain 80 km/h paikkeilla, ehkä jopa hieman alle. Moottoritiellä huomaa selvän eron kulutuksessa jos ajetaan 100 km/h tai 120 km/h, eikä kulutus kyllä pienene jos tuosta vielä nopeutta kasvattaa. Ilmanvastus alkaa olemaan jo aika merkittävä suurilla nopeuksilla.

Täysin samaa mieltä. Ei voi pitää mitenkään paikkaansa tuo Mikon (isän) väittämä. Uskonpa, että todellisuus huitelee niitä main, että se se kulutus 140km/h nopeudessa on tuplat vaikkapa 90km/h nopeuteen verrattuna, mikä taitaa olla aika monella autolla se taloudellisin nopeusalue....

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Joona Väisänen

« Reply #10645 on: 17.01.11, 19:01 »

Mä olen järkyttynyt saamastani palautteesta.

Eli kaikki se optimointi, mihin olen pyrkinyt, onkin ollut aivan turhaa ja idioottimaista? Ei h*lvetti, en oikeasti enää tiedä mihin uskoa. Ajetaan sitten s*atana niin, ettei vaan vahingossakaan yksikään pyörä lipsu tai perä irtoa. Olen ollut vain liian muut huomioonottava... Mitäs se muhun vaikuttaa vaikka se yhdistelmä jäis muille tukkeeks sinne, mitäs se muhun vaikuttaa jos joku mun tyyliäni jää tuijottamaan ja ajaa metsään. MINÄ MINÄ MINÄ. Näinhän se homma toimii! Wink

Ilmeisesti tuo hymiö lopussa koittaa vihjailla, että tämä on sami aaltosta matkiva provo/trolli. Vaan siltikin on pakko kommenoida sen verran, että jyrkässä ylämäessä 65km/h yöllä vastaantulevien kaistalla sivuluisussa yhdistelmä takana ja vastaantulevia edessä. Harmi ettei käynyt pahasti. Olisit ehkä saattanut oppia. Painotan sanaa ehkä, sillä kaltaisesi eivät yleensä opi kuin kovimman kautta.

Liikenneturvallisuuden vaarantaminen sillä perusteella, että rekan ei tarvitse hidastaa, ei toimi ja on säälittävä. Pienellä lipsumisella ja perän irtoamisella ei ole mitään tekemistä tuollaise pelleilyn kanssa. Saatanan kakarat ***kele puuta päin saisitte ajaa kaikki satasta. Voitte sit luistella niillä puhallusohjattavilla pyörätuoleillanne Angry
Jukka Siirilä

« Reply #10646 on: 17.01.11, 19:28 »

Olen ollut vain liian muut huomioonottava...

Ei. Avainsana on ennakointi ja se, että miten muut voivat ennakoida sinun liikkeitäsi. Kaikki mikä ei ole normaalia liikenteessä ei ole ennakoitavissa järkevästi. Kahva edellä ajaminen risteyksessä ei ole ennakoitavissa ja siten aiheuttaa mahdollisesti vaaratilanteen. Yleensä kahva edellä leikkivä saa minussa aikaan reaktion jossa painan jarrua. Se on pelastanut tänäkin talvena ehkä noin kymmeneltä kolarilta.

-JukSii-
Joona Väisänen

« Reply #10647 on: 17.01.11, 19:41 »

Ei ollut provo saatika trolli, vaan pikemminkin eräänlainen herääminen.

Teit aika rankkoja oletuksia tossa tarinassasi. Todellisuudessa kun lopulta olin luistossa, niin yhdistelmähän oli jo ohittanut minut selvästi ja oma vauhtini oli todellisuudessa jotakin neljän-viidenkympin luokkaa. Ja luisto alkoi vasta, kun käänsin auton kohti sitä toista tietä, eli olin jo poissa vastaantulevien kaistalta kun auto oli luistossa -> eli siis sladi tapahtui risteyksen jätössä, sillä tyhjällä tiellä, aivan oman kaistan oikeassa laidassa. Tuo sinun näkemyksesi on aivan puhdasta p*skanjauhantaa ammattikuljettajan tuoman pseudostatuksen kautta. Smiley

Tunti sitten kirjoitit " ohjasin auton vastaantulevien kaistalle, jarrutin ~65 nopeuteen ja heitin auton luistoon vasempaan kohti etuviisteikästä risteystä. Siinä sitten luistettiin hallitussa luistossa läpi risteyksen". Nyt se tapahtui vasta risteyksen jälkeen tyhjällä tiellä ja vauhdistakin on kolmasosa hävinnyt. Koitahan nyt päättää jo. Minun näkemykseni ei ole yhtään sen enempää paskanjauhantaa kuin sinunkaan.

Liikenteessä näkee vähän väliä nuoria vasta kortin saaneita pojankloppeja, jotka uskottelevat itselleen olevansa täydellisiä kuljettajia ja hallitsevansa auton tilanteessa kuin tilanteessa. Ymmärrän kyllä, niinhän itekin ajattelin. Kuten kaikki muutkin. Valitettavasti joidenkin kohdalla ei oppi mene päähän ennen kuin vasta pyörätuolissa. Toisaalta, tunnen sellaisia, joilla ei ole mennyt vielä silloinkaan tajuntaan. Ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #10648 on: 17.01.11, 19:42 »

salgmark miuku telia.com
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #10649 on: 17.01.11, 20:05 »

Muutaman kaverin viimeistä matkaa aikannaan käynny katselemassa, myös yhden 15 vuoden pyörätuolimatkaa, kaikki kolme liikenteessä ja omaa näppäryyttään, kukaan näistä ei moottoripyörällä eikä mopolla vaikka nuoruudessani ajeltiin kaksipyöräisellä vuodet ympäriinsä.Tuo kaikenkattava luistonhallinta nämä kolme juttua aiheutti.Eli osaan ja tiedän kaiken näistä autolla ajeluista, kaksi poistunutta välittömästi teki juurikin tuollaisen täysin hallitun pienessä sivuluisussa jutun, pyörätuolissa 15 v teki tuon Cortinalla kesällä, oli ollut kuulemma 6 tuntia autossa ennen löytymistä.Juteltiin moneen kertaan tuosta auton hallinnasta kahveilla istuessamme.Ajeli kaveri toki autolla tuonkin jälkeen, sai pyörätuolin kätevästi yksinään takapenkille, veneelläkin ajeli, oli tuollainen keularamppi mistä pyörätuolin sai kätevästi itsensä kera kyytiin.Tuo ei ehkä kaikkia kosketa läheisesti, joita koskettaa, usein muuttaa ajotyyliään, ehkä koko kaveriporukka.Eikan poika aikoinaan ajeli laulaja kyydissä, länsisuomessa kapealla sillalla auto lähti käsistä, Eikka vain kuljettajan isänä tuota koskaan ole unohtanu. Embarrassed

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #10650 on: 17.01.11, 20:08 »

En ole a) juuri kortin saanut b) pojankloppi
No ei 20 vuoden iässä mikään vanha setäkään ole.  Wink
Jukka Siirilä

« Reply #10651 on: 17.01.11, 20:14 »

(itse en paina jarrua saati säikähdä kun näen jonkun ajavan hallittua luistoa)

Niin, ongelmahan tuossa on se että mistä tunnistaa hallitun luiston? Ja jos vahingossa luuleekin luistoa hallituksi eikä se sitä olekaan kuinka se selitetään sille mopoauton / pikkutojotan / teinibemun kuskille joka on karjaraudan ympärillä auton etumaskissa?

Ja kaikenlainen luistelu on talviliikenteessä hyvinkin normaalia ja ennakoitavissa minun mielestäni.

Minun mielestäni kahva edellä kääntyminen on normaalia vasta kun sitä tekee yli 50% kuljettajista. Nykyään tilanne ei ole se. Se on kyllä totta että liikenteessä näkee talvella luistelua jonkin verran. Sekä hallittua että hallitsematonta. Itse olen ajanut kumpaakin sekä tahallaan että vahingossa.

-JukSii-
Arne Wallen

« Reply #10652 on: 17.01.11, 20:21 »

Vastaantulevasta autosta et takuuvarmasti osaa sanoa onko luisto hallittua vai ihan kato kun mä ja sitte se lähti!!

Rangerit kunniaan.
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #10653 on: 17.01.11, 20:24 »

Vastaantulevasta autosta et takuuvarmasti osaa sanoa onko luisto hallittua vai ihan kato kun mä ja sitte se lähti!!

Hmmm,se on hallittu niin kauan kun menee hyvin.Kauanko se luisto,hallittu luisto menee hyvin ei tiedä kukaan varmasti.  laugh

salgmark miuku telia.com
Joona Väisänen

« Reply #10654 on: 18.01.11, 03:23 »

En ole a) juuri kortin saanut b) pojanklopp

Pojankloppi tai ei niin kyllä 20v on juurikin kortin saanut märkäkorva. Ajokortin saannista on hyvin vähän aikaa, kilometrejä ei hirveästi vielä ole eikä liikenteessä vietettyä aikaakaan. Se on ihan olosuhteiden pakosta. Eikä se kiistämällä muutu mihinkään.
Mikko Pietarinen

Date Registered: 04.05.09

« Reply #10655 on: 18.01.11, 11:12 »

Pojankloppi tai ei niin kyllä 20v on juurikin kortin saanut märkäkorva. Ajokortin saannista on hyvin vähän aikaa, kilometrejä ei hirveästi vielä ole eikä liikenteessä vietettyä aikaakaan. Se on ihan olosuhteiden pakosta. Eikä se kiistämällä muutu mihinkään.

Siltipä väittäisin, että on myös mahdollista, että sillä 2v ajaneella nuorukaisella on mahdollista olla huomattavasti parempi auton käsittelytaito kun jollakin muulla joka on sattunut ajamaan vaikkapa 15 vuotta Smiley Se kun riippuu ihan siitä, että minkä tyyppistä se ajaminen on. (Viittaan siis mahdolliseen esim. moottoriurheilutaustaan, tietoiseen ajoharjoitteluun jne. Älä siis nyt sekoita tätä mahdolliseen liikennesilmän kehitykseen, se kun tosiaan ei parane oikeastaan muuten kun siellä liikenteessä aikaa viettämällä Smiley )
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #10656 on: 18.01.11, 15:33 »

Ajotaito ei automaattisesti kehity iän myötä, vaan se vaati velvollisuudentuntoa ja rauhallisuutta.

Yhtä lailla se 50 vuotias voi kaahata kuten myös 20 vuotiaskin. Velvollisuudentuntoinen ja rauhallinen ihminen ei useinkaan kaahaa.

Varsin usein ihmiset uhoavat korkealla iällään.  thmbdn
« Last Edit: 18.01.11, 15:39 by Ville Lindgren »
Torsten Kihlman

Date Registered: 25.04.05

« Reply #10657 on: 18.01.11, 19:39 »

Ajotaito ei automaattisesti kehity iän myötä, vaan se vaati velvollisuudentuntoa ja rauhallisuutta.

Yhtä lailla se 50 vuotias voi kaahata kuten myös 20 vuotiaskin. Velvollisuudentuntoinen ja rauhallinen ihminen ei useinkaan kaahaa.

Varsin usein ihmiset uhoavat korkealla iällään.  thmbdn

Ajotaidolla ei kyllä ole mitään tekemistä tuon kanssa..

My photos on Airliners.net
Arne Wallen

« Reply #10658 on: 18.01.11, 20:13 »

Moottoriurheilutausta voi auttaa tai ei.Voi tulla tunne että heitän kärryn pieneen sladiin ja homma hoituu, hallitsen tämän vehkeen, silloin ollaan heikoilla jäillä kesälläkin.Toisaalta tuo urheilupuoli antaa jonniinmoista selkänojaa silloin kun ohjaamo on käsiä täynnä.Aivot ei aina ehdi mukaan, selkäranka tekee päätöksiä.Onnistuu monesti mutta sama kun miehellä, kolme osaa seisoo, mies, järki ja pippeli.
Tuo voi juurikin johtaa aivan mihin tahansa, esim. liukuviin linjapiileihin, syntyviin pikkulapsiin tai kolhimisiin.Merellä ollaan viisaita kun savossa autot kolaroivat. Embarrassed

Rangerit kunniaan.
55-HO
Former member
« Reply #10659 on: 18.01.11, 20:25 »

Kenen vastuualueeseen kuuluu linja-autojen pysäkit. Liikennöitsiälle vaikokö tienpitäjälle. Ei kai se olis tällai talviaikana liikennöitsijöiltä mahdottomuus valjastaa yhtä/ monta hiekoitus-aura-autoa pelkästään pysäkkien kunnossapitoon ?
nimim: kuumat paripyörät hetken pysähdyksissä.. jäältä lähtiessä sutivat aina  Sad
Pages: 1 ... 531 532 [533] 534 535 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1