Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1502500 times)
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Suomessa pestään niiden junien pohjia YHDESSÄ paikassa. Lentokoneita pestään PARISSAKYMMENESSÄ paikassa. Tässä maassa seisoo raskasta kalustoa KYMMENISSÄTUHANSISSA paikoissa. Joo, glykolit käyttöön vaan...
ps. rekkoja pestään rekkapesussa.
Tuohan on helppo juttu, järjestetään useampi rekkapesu, lainsäädännöllä pakolliseksi, sinä, minä ja hentunliisa maksetaan, vaihtoehtoisesti isäntä, emäntä tai sitten kuorman tilaaja, ulkopaikkakuntalaisille sama kohtelu, et ajele lumikuorma katolla, jos ajelet kuljetus pysähtyy siihen.Jatkuu kun puukenkämies on katon lakassu.Tietty sitten sama koskee loistoja, sitimaastureita ja pakuja.Kaneista en tiedä? Tuossahan tulee huomioida erityisolosuhteet ja voi sitten maksaja hakea tukea Brysselistä tai Strasspurista, missä sitten tuo rahasampo sattuu lojumaan milloinkin.Jos katot ei kestä kävellä niin lakimuutos, tehdään kestävät katot niihin värkkeihin.Eiköhän löydy normipaino ihmiselle, joku siis tuon suunnitellut mietintäkopissaan, ehkä 80-90 kiloa muutoin henkilö alkaakin olemaan pitkä.En ihan äkkiä muista 2 metrisiä autonkuljettajia alvariinsa nähnneeni.Jos ajatellaan 100 kiloa ja tuon kun kestää neliöltä, lumikengät jalassa niin jakaantuu hiukka.Tietysti lumikuormakin tulee huomioida, ainakin jos tuo on Toyotan ohjaamoon tipahtanut matkan varrella. Enköhän näillä teorioilla taas pysy tämänkin ketjun keskiarvoilla noin niinku jutustelutasolla.Otin aamulääkkeet, kaksi tablettia, Adalat ja Emconcor, iltalääke Simvastatin myös otettu, kahvia juonnut kaksi kuppia, teetä yhden kupposen.Alkoholia en lainkaan, en myöskään pössytellyt ole.
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Henri Laitinen
Offline
Posts: 333
Date Registered: 15.04.10
|
Mutta on se silti hupasan näköstä hommaa. Kiertoliittymässä huomiosuuntavalo oikeelle...vasemmalle..oikeelle........  Voi voi sentään sitten kun tuo hajoaa ja sitten se taas maksaa kun pitää purkaa puol keulaa, että saa yhden suuntavaloreleen vaihdettua moottorin uumenista. Takuukaan ei korvaa kun on vuosi ja 2 päivää autolla ajettu. Omistaja tykkää hunajaa tosta hommasta.  Etenkin kun vielä sanoo todennäkösesti, että niistä ole ees mitään hyötyä sen enempää, kuhan vilkkuu kun rattia kääntää.  Mä en edes noihin kiinnitä huomiota. Ovat jo vakiona niin monessa autossa. Mitäs voivottelemista noissa on ja miten ne nyt hajoaa ja pitää prkaa puoli keulaa? Miksi pitää taas liioitella? Monessa se on samassa upiossa kuin sumuvalot tai ajovalot. Mikä niistä voi nyt niin hajota ja mistä päättelet että juuri sen rele on jossain moottorin uumenissa? Se on varuste muiden joukossa ja sen vikaherkkyyteen tai korjaamiseen ei liity sen enempää mystiikkaa kuin vaikka vilkun toimintaan. Ja takuu on vain lisäturva. Virhevastuu sitoo takuuajan jälkeenkin. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/
|
|
|
|
Kimmo Kyle
Offline
Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02
|
Ei kannata sekoittaa jonkun risteyksen liukkautta ja keliä keskenään. Mitä tekemistä kelillä on huonon teiden puhtaanapidon kanssa?  Huono ajokeli on sitä kun sataa lunta, räntää, alijäätynyttä vettä tai vanhoja mummoja, ei sitä että tie on liukas jossain kohdin. Koko Suomessa on ollut viime päivien ajan normaali ajokeli! Tiehallinto voi valaista asiaa. Onneksi edes jotkut ymmärtävät, edes provon 
|
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6025
Date Registered: 17.04.02
|
Mutta on se silti hupasan näköstä hommaa. Kiertoliittymässä huomiosuuntavalo oikeelle...vasemmalle..oikeelle........  Jos kääntyy vasemmalle haluaa (ainakin minä haluan) valoa vasemmalle. Jos kääntyy oikealle haluaa valoa oikealle. Vai pitäisikö tehdä semmoinen toiminto että jos kääntyy vasemmalle jopa katuvalot sammuvat sieltä niin voi vetää ihan sokkona? Voi voi sentään sitten kun tuo hajoaa ja sitten se taas maksaa kun pitää purkaa puol keulaa, että saa yhden suuntavaloreleen vaihdettua moottorin uumenista.
En tiedä tojotista, mutta ainakin volkkarissa vaihtaa jokaisen releen alle 10:ssä minuutissa. Ei niitä ole kätketty mihinkään kampikammion uumeniin tai muutenkaan vaikeisiin paikkoihin. Suurin osahan tuola ajaa kuin päättömät kanat. Peilijäisellä kylätiellä kuin kesällä, onnen kauppaa etteivät ojista itseään löydä. Ehkä se on sitten se ESPEDPD joka sen auton VIELÄ tiellä pitää. Mene ja tiedä.
Tuolla argumentilla voi jokaisen turvallisuutta parantavan ominaisuuden tyrmätä. Kannattaa muistaa, että jos ajaa miljoonaa seinään ei turvatyyny pelasta, jos ajaa miljaardia metsikköön ei ole edes turvavöistä mitään apua, jos sataa miljoonaa ajaa risteykseen ei jarrut ehdi pysäyttämään autoa. Tästä voimme sitten päätellä että turvatyynyt, turvavyöt ja jarrut ovat aivan turhia autossa kun joku aina ajaa niin kovaa ettei niistä ole apua.
|
-JukSii-
|
|
|
Tomi Jokela
Offline
Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06
|
Ei voi, eikä pidä olettaa moisia. Suuntavilkku tai käsimerkki on kääntymistä merkkaava signaali. Minkään muun valon perusteella ei pidä tehdä olettamuksia toisen ajoneuvon kääntymisistä  Miksi sitten autoilijat joilla on tuo kulmavalotoiminto, luulevat sen korvaavan vilkun, kun vilkku niissä autoissa harvemmin on toiminut? 
|
|
|
|
Arto Virtanen
Offline
Posts: 325
Date Registered: 09.06.08
|
Onhan tuo vähän omituinen feature. Monesti katsonut että tuollahan on toinen sumuvalo palanut tai onko sillä valot rikki kun vilkuttelee noita sumuvaloja. Ei tuon perusteella voi päätellä onko auto kääntymässä vai ei. Jollakin ei välttämättä tuota ominaisuutta ole autossa, sumuvalot päällä ja toinen sumuvaloista palanut. Itse kyllä ottaisin tuon toiminnon pois päältä jos omassa autossani tuollainen vilkkuvalosysteemi olisi.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Miksi sitten autoilijat joilla on tuo kulmavalotoiminto, luulevat sen korvaavan vilkun, kun vilkku niissä autoissa harvemmin on toiminut?  Niin, ihminenhän on laumaeläin. Jos tuo tekee noin, niin kyllä minäkin sitte?  Ne autoilijat on idiootteja. Älä sinä vajoa samalle tasolle... Se on ihan turha esim. kolarin jälkeen poliisille selittää, että "mutku mä ku kattelin tota sen niinku mutkavaloo, et se on niinku päällä, ni mä sit luulin, et se niinku kääntyy". Jos vastaan tulee auto, josta on vasen ajovalo palanut, niin ethän silloinkaan luule, että auto on kääntymässä vasemmalle? 
|
|
|
|
Mikko J Virtanen
Offline
Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06
|
Täällä pitää sit aina keksiä joku mahdollisimman tekninen selitys ihmisten huolimattomuudelle/laiskuudelle/osaamattomuudelle. Jos ajaa liian kovaa niin sehän on ESP:n vika, koska ilman sitä ei uskallettais ajaa niin kovaa. Jos unohtaa käyttää vilkkua, se johtuu siitä että autossa on "kulmavalot", ja kuskit luulevat niiden korvaavan vilkun.
.. ja niin edelleen. Unohtakaa turhat selittelyt ja ottakaa huomioon, että liikenteen seassa kulkee jos jonkinmoista koheltajaa, hullua, huolimatonta, väsynyttä ja huomiointikyvyltään rajallista liikkujaa. Virheitä sattuu ja siitä ei voida syyttää auton turvalaitteita. Ja tuskin kulmavalolla varustettuja autoja ajavat uhraavat ajaessaan pienintäkään ajatusta noille valoille, siellä ne jokatapauksessa välkkyvät eikä niitä itse käytännössä näe ollenkaan.
|
|
|
|
Mikko Pietarinen
Offline
Posts: 693
Date Registered: 04.05.09
|
Täällä pitää sit aina keksiä joku mahdollisimman tekninen selitys ihmisten huolimattomuudelle/laiskuudelle/osaamattomuudelle. Jos ajaa liian kovaa niin sehän on ESP:n vika, koska ilman sitä ei uskallettais ajaa niin kovaa. Tottakai se on ESP:n vika, sehän on selvä. Ei, mutta mitenköhän mä olen pysynyt poissa penkoista saatika välttynyt kolareilta kun en ole kertaakaa luistonestoa tai ajonvakautusta autossani käyttänyt tänä talvena
|
|
|
|
Mikko Kallas
Offline
Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02
|
Ei voi, eikä pidä olettaa moisia. Suuntavilkku tai käsimerkki on kääntymistä merkkaava signaali. Minkään muun valon perusteella ei pidä tehdä olettamuksia toisen ajoneuvon kääntymisistä  Täytyy myös muistaa, että suuntavilkun käyttö ei velvoita kääntymään, joten kovin pitkälle meneviä olettamuksia ei ehkä kannata tehdä. Kääntyminen sen sijaan velvoittaa käyttämään suuntavilkkua. MikkO
|
|
|
|
Tomi Jokela
Offline
Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06
|
Täytyy myös muistaa, että suuntavilkun käyttö ei velvoita kääntymään, joten kovin pitkälle meneviä olettamuksia ei ehkä kannata tehdä. Kääntyminen sen sijaan velvoittaa käyttämään suuntavilkkua.
MikkO
Näinhän se on, mutta jos vilkuttelee missä sattuu ja miten sattuu, niin ei anna kovin ammattitaitoista liikennekäyttäytyjän kuvaa kanssa-autoilijoille! 
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14369
Date Registered: 21.07.04
|
niin ei anna kovin ammattitaitoista liikennekäyttäytyjän kuvaa kanssa-autoilijoille!  No antaako sekään, jos luulee, että tuo kulmavalo korvaa vilkun tai luulee jonkun muun luulevan niin? Tai se, että olettaa jonkun kääntyvän johonkin suuntaan sen valon perusteella?  Miten tyhmiä pitää ihmisten edes olla, että pitää tuota jotenkin "omituisena". Omassa autossani nuo valot on, joten en pidä mitenkään outona tai omituisena, että siinä taksimersussa on myös. En luule niiden korvaavan vilkkuja enkä myöskään ajattele, että "tolta on varmaan toinen sumari palanut".... elättekö jossain tynnyrissä vai miten se nyt niin ihmeellistä ja omituista on?  Sitäpaitsi eiköhän tuo ala olemaan aika vakiovaruste lähes kaikissa uusissa autoissa... ja taitaa olla ollut jo muutaman vuoden... 
|
|
|
|
Tomi Jokela
Offline
Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06
|
No antaako sekään, jos luulee, että tuo kulmavalo korvaa vilkun tai luulee jonkun muun luulevan niin? Tai se, että olettaa jonkun kääntyvän johonkin suuntaan sen valon perusteella?  Miten tyhmiä pitää ihmisten edes olla, että pitää tuota jotenkin "omituisena". Omassa autossani nuo valot on, joten en pidä mitenkään outona tai omituisena, että siinä taksimersussa on myös. En luule niiden korvaavan vilkkuja enkä myöskään ajattele, että "tolta on varmaan toinen sumari palanut".... elättekö jossain tynnyrissä vai miten se nyt niin ihmeellistä ja omituista on?  Sitäpaitsi eiköhän tuo ala olemaan aika vakiovaruste lähes kaikissa uusissa autoissa... ja taitaa olla ollut jo muutaman vuoden...  Ja missä kohtaa olen sanonut että luulen noiden korvaavan vilkun?? Aivan päinvastoin, että kulmavalotoiminnalla varustettujen autojen kuskit kuvittelevat ettei heidän tarvitse enää vilkkua käyttää. Jossain luin juuri siitä että tuon yksi hyöty on se että muut tielläliikkujat saavat paremmin selkoa auton liikkumisesta  Enkä edes pidä tuollaista omituisena, vaan aivan turhana varusteena autossa. Jos ei ole ennen penkkoja tai katukivetyksiä nähnyt ilman noita kulmavalotoimintoja, on parempi pysyä poissa auton ratista!
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14369
Date Registered: 21.07.04
|
Ja missä kohtaa olen sanonut että luulen noiden korvaavan vilkun?? Aivan päinvastoin, että kulmavalotoiminnalla varustettujen autojen kuskit kuvittelevat ettei heidän tarvitse enää vilkkua käyttää. Jossain luin juuri siitä että tuon yksi hyöty on se että muut tielläliikkujat saavat paremmin selkoa auton liikkumisesta  Enkä edes pidä tuollaista omituisena, vaan aivan turhana varusteena autossa. Jos ei ole ennen penkkoja tai katukivetyksiä nähnyt ilman noita kulmavalotoimintoja, on parempi pysyä poissa auton ratista! No jaa, tiedä sitten käyttäisivätkö sitä vilkkua muutenkaan, oli niitä valoja tai ei...  Ja aika hölmöä luulla, että noiden hyöty muka olisi se, että muut saa paremmin selkoa... se kun nimenomaan "vilkkuu" sinne minne rattia kääntää juuri esim. liikenneympyrässä. Jos joku urpo olettaa, että jatkan liikenneympyrässä koska tuo valo palaa vasemmalle, koska käännän sattuneesta syystä rattia vasemmalle niin voi voi... aika heikoilla hangilla siinä vaiheessa...  Tosin tuskinpa se sen kummemmin mitään onnettomuuttakaan aiheuttaisi siinä tilanteessa... Ja et sinä, mutta joku tuossa sanoi, että "omituinen feature" ja, että luulee välillä toisen sumarin palaneen...  Tuolla jo aiemmin kirjoitin noista, että hyödytön lisä tosiaan ovat, ainakin normaalisti valaistulla tiellä, mutta paikoissa missä ei ole minkään sortin valaistusta, toimivat kyllä hyvin ja valaisevat sinne sivulle  Toki ilmankin pärjäisi, mutta niin pärjäisi ilman paljon muutakin... 
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Kirjoititko nyt tämän taas ihan tosissaan? Hitto, että ollut naurussa pidättelemistä kun lukenut tuota edellistä sivuakin  No puolhuumorilla ton väänsin. Mutta sen mitä nyt tuola on tota touhua katsellut, niin ihan sama palaako se lamppu vai ei, eivät ehdi sen antamaa turvallisuusinformaatiota sen enempää pohtimaan kun on jo puskurit penkassa.
|
|
|
|
Sami Aaltonen
Former member
|
Tottakai se on ESP:n vika, sehän on selvä. Ei, mutta mitenköhän mä olen pysynyt poissa penkoista saatika välttynyt kolareilta kun en ole kertaakaa luistonestoa tai ajonvakautusta autossani käyttänyt tänä talvena Sen takia varmaan, että ymmärrät kelinpäälle ja ajaa hiljaa sillon kun keli on sellanen. Oikeesti, Niipperintie oli keskiviikkona niin jäinen kun olla voi, 20-30kmh laskettelin bussilla menemään ja bussi puski mutkissa ja tuntu, että tulee isoja ongelmia jos vauhtia lisää. Suurin osa sillä jäisellä tiellä ajo 40-50kmh, mutkiin vailla hiljentämistä ja toisen hanurissa kiinni. SItten on kamala vinkuminen kun auto on ojassa ja ihmettellään, että miten se sinne meni.  En tiedä miten tuo pitäs kertoa ihmisille, että jos se tie kimaltaa ja ei ole märkä, näyttää jäiseltä niin SE VARMASTI ON SILLON MYÖS JÄINEN! Sen jään ei pitäs olla mikään yllätys. Jokaisella on kuitenkin silmät päässä ja pitäs pakkaslukeman kertoa, että tie todennäkösesti on jäässä jos asfalttiakaan ei kunnolla näy. Ei pitäs olla kyllä ymmärtämisen vaikeutta aikuisilla ihmisillä; ILMAN ETTÄ SE KERROTAAN RADIOSSA 45 KERTAAN AAMULLA. Sitten ne pitävät vielä itseään niin hemmetin hyvinä kuljettajina. Joo o.
|
|
|
|
Tape
Former member
|
Vaihdoin autoa alkuviikosta sellaiseen jossa on kaikenmaailman asbit, usbit, edbt, espt, kvgt, cvt:t yms. adhdt mitä kai sitten "nykyihminen" tarvitsee. Olenko nyt siis "updated" ?  Jotenkin tuntuu vaan että aikoinaan, hmm.. esim. Escort RS2000 oli AUTO jota piti vielä AJAA kun kilpailtiinkin moisilla. Eihän tuollainen tietokoneohjattu vehje, jota ei kai ojaankaan saa ajettua enää kuin suoraan etuperin ettei tietokone ehdi oikaista, opeta mitään muuta kuin että on ihmeellisiä laiitteita, ei. Toki nykyaika on eri kuin "silloin ennenmuinoin", nykyään ei tarvitsekaan paljoa itse osaa ajaa kun auto vie kunnes robo jatkaa. -Zorry mut tää mielipide tulikin kaukaa menneisyydestä, edellinen auto myös sieltä ,mutta ei ihan niin kaukaa-
|
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Vaihdoin autoa alkuviikosta sellaiseen jossa on kaikenmaailman asbit, usbit, edbt, espt, kvgt, cvt:t yms. adhdt mitä kai sitten "nykyihminen" tarvitsee. Olenko nyt siis "updated" ?  Jotenkin tuntuu vaan että aikoinaan, hmm.. esim. Escort RS2000 oli AUTO jota piti vielä AJAA kun kilpailtiinkin moisilla. Eihän tuollainen tietokoneohjattu vehje, jota ei kai ojaankaan saa ajettua enää kuin suoraan etuperin ettei tietokone ehdi oikaista, opeta mitään muuta kuin että on ihmeellisiä laiitteita, ei. Toki nykyaika on eri kuin "silloin ennenmuinoin", nykyään ei tarvitsekaan paljoa itse osaa ajaa kun auto vie kunnes robo jatkaa. Annoin mielipiteeni tälle keskustelusäikeelle tästä ABS/ESP asiasta muistaakseni joulukuussa 2009. Mielipiteeni oli suunnilleen että nuo himmelit ovat aivottomia uusavuttomia varten eikä se ole vieläkään muuttunut. Joka osaa ajaa, ei tarvitse vaan inhoaa noita tietokoneita, koska ne eivät toimi optimaalisesti, onhan ne ihan hyviä jos ajaa sievästi että auto ei käytä niitä. Itselläni on tullut monesti vastaan tilanne, jossa nelivetooni pitäisi saada tehoja esimerkiksi lumella puskemisen estämiseksi, vaan kun ainoa mikä tapahtuu on tuo polkimen kolahdus lattiaan ja merkkivalon vilkunta. Joisskin olosuhteissa (=irtosora) autoni ESP ylireagoi ja poikkeuksetta vain hyvä onni on pitänyt auton tienpäällä. No onhan tuossa tuommoinen ESP OFF painike, mutta kun nopeus nousee 30 km/h rajan yli niin tuo hiton ohitus menee pois päältä.
|
|
|
|
Mikko Gustafsson
Offline
Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07
|
Täytyy nyt jakaa tänne äsken sattunut tilanne. Edellä ajaa uusi sininen Honda Accord farmari. Tämä hidastaa hidastetöyssyyn ja lopulta pysähtyy ennen sitä. Jää siihen. Soitan torvea ja ei mitään. Muita autoja alkaa jo mennä liikenteenjakajan väärältä puolelta ohi. Tämä Accord laittaa peruutusvaihteen päälle, mutta en anna tilaa. Lopulta se luovuttaa ajaa siitä hidasteen yli ja jatkaa matkaa normaalisti. 
|
|
|
|
Henri Laitinen
Offline
Posts: 333
Date Registered: 15.04.10
|
Annoin mielipiteeni tälle keskustelusäikeelle tästä ABS/ESP asiasta muistaakseni joulukuussa 2009. Mielipiteeni oli suunnilleen että nuo himmelit ovat aivottomia uusavuttomia varten eikä se ole vieläkään muuttunut. Joka osaa ajaa, ei tarvitse vaan inhoaa noita tietokoneita, koska ne eivät toimi optimaalisesti, onhan ne ihan hyviä jos ajaa sievästi että auto ei käytä niitä. Itselläni on tullut monesti vastaan tilanne, jossa nelivetooni pitäisi saada tehoja esimerkiksi lumella puskemisen estämiseksi, vaan kun ainoa mikä tapahtuu on tuo polkimen kolahdus lattiaan ja merkkivalon vilkunta. Joisskin olosuhteissa (=irtosora) autoni ESP ylireagoi ja poikkeuksetta vain hyvä onni on pitänyt auton tienpäällä. No onhan tuossa tuommoinen ESP OFF painike, mutta kun nopeus nousee 30 km/h rajan yli niin tuo hiton ohitus menee pois päältä.
Unohdatte että nuo kuitenkin pelastavat ihmishenkiä, joka vuosi. Niin turhalta kuin se teistä "tosikuskeista" tuntuukin  Ihminen tekee joskus ajo- tai huomiovirheitä ja sen seurauksena auto voi lähteä käpälästä. Jopa teilläkin. Jos niin ei ole ikinä käynyt, ei se tarkoita että niin ei voisi ikinä tapahtua.
|
|
|
|
|
|
|
|