Keskustelua liikenteestä

<< < (2157/3031) > >>

diizei:
Täytyy nyt jakaa tänne äsken sattunut tilanne. Edellä ajaa uusi sininen Honda Accord farmari. Tämä hidastaa hidastetöyssyyn ja lopulta pysähtyy ennen sitä. Jää siihen. Soitan torvea ja ei mitään. Muita autoja alkaa jo mennä liikenteenjakajan väärältä puolelta ohi. Tämä Accord laittaa peruutusvaihteen päälle, mutta en anna tilaa. Lopulta se luovuttaa ajaa siitä hidasteen yli ja jatkaa matkaa normaalisti.

ilmailukärpänen:
Quote

Annoin mielipiteeni tälle keskustelusäikeelle tästä ABS/ESP asiasta muistaakseni joulukuussa 2009. Mielipiteeni oli suunnilleen että nuo himmelit ovat aivottomia uusavuttomia varten eikä se ole vieläkään muuttunut.
Joka osaa ajaa, ei tarvitse vaan inhoaa noita tietokoneita, koska ne eivät toimi optimaalisesti, onhan ne ihan hyviä jos ajaa sievästi että auto ei käytä niitä. Itselläni on tullut monesti vastaan tilanne, jossa nelivetooni pitäisi saada tehoja esimerkiksi lumella puskemisen estämiseksi, vaan kun ainoa mikä tapahtuu on tuo polkimen kolahdus lattiaan ja merkkivalon vilkunta. Joisskin olosuhteissa (=irtosora) autoni ESP ylireagoi ja poikkeuksetta vain hyvä onni on pitänyt auton tienpäällä. No onhan tuossa tuommoinen ESP OFF painike, mutta kun nopeus nousee 30 km/h rajan yli niin tuo hiton ohitus menee pois päältä.


Unohdatte että nuo kuitenkin pelastavat ihmishenkiä, joka vuosi. Niin turhalta kuin se teistä "tosikuskeista" tuntuukin Ihminen tekee joskus ajo- tai huomiovirheitä ja sen seurauksena auto voi lähteä käpälästä. Jopa teilläkin. Jos niin ei ole ikinä käynyt, ei se tarkoita että niin ei voisi ikinä tapahtua.

Unzki:
Quote

Annoin mielipiteeni tälle keskustelusäikeelle tästä ABS/ESP asiasta muistaakseni joulukuussa 2009. Mielipiteeni oli suunnilleen että nuo himmelit ovat aivottomia uusavuttomia varten eikä se ole vieläkään muuttunut.
Joka osaa ajaa, ei tarvitse vaan inhoaa noita tietokoneita, koska ne eivät toimi optimaalisesti, onhan ne ihan hyviä jos ajaa sievästi että auto ei käytä niitä. Itselläni on tullut monesti vastaan tilanne, jossa nelivetooni pitäisi saada tehoja esimerkiksi lumella puskemisen estämiseksi, vaan kun ainoa mikä tapahtuu on tuo polkimen kolahdus lattiaan ja merkkivalon vilkunta. Joisskin olosuhteissa (=irtosora) autoni ESP ylireagoi ja poikkeuksetta vain hyvä onni on pitänyt auton tienpäällä. No onhan tuossa tuommoinen ESP OFF painike, mutta kun nopeus nousee 30 km/h rajan yli niin tuo hiton ohitus menee pois päältä.


Näillä järjestelmillä, varsinkin ajonvakautuksella, on vaan sellanen "ässä hihassa" verrattuna kuskiin, että ne pystyvät vaikuttamaan vaikka vaan yhteen renkaan toimintaan, jolloin ne ovat tehokkaampia korjaamaan vaikkapa yliohjausta kuin kukaan ihminen. Tämän takia esim vaikkapa jossain vaistonvaraisessa tilanteessa (esim hirven väistäminen viimetingassa 120kmh vauhdista) jossa tulee helposti ohjattua liian paljon ja liian agressiivisesti, ajonvakautus voi hyvinkin pelastaa ojalta

Mikko86:
Ainakin BMW merkkisissä autoissa vakionopeudensäädin lähtee pois päältä jos pito menetetään. Esim lumipyryssä kaistanvaihdon yhteydessä, jolloin siihen keskelle on kertynyt semmonen 20cm penger. Et kyl ne tietokoneet tarkkailee menemistä

Mikko J Virtanen:
Quote

Ainakin BMW merkkisissä autoissa vakionopeudensäädin lähtee pois päältä jos pito menetetään. Esim lumipyryssä kaistanvaihdon yhteydessä, jolloin siihen keskelle on kertynyt semmonen 20cm penger. Et kyl ne tietokoneet tarkkailee menemistä

Niin tai ainakin nopeus tossa tilanteessa putoaa niin radikaalisti, että vakkari lähtee pois. Sama jos ajaa isoon vesilätäkköön moottoritiellä, nopeus tippuu ja vakkari lähtee pois päältä. Kokeiltu Volvolla, BMW:llä, Audilla ja Mersulla. Tosin yhtälailla varmaan se vakkari lähtee jos pito menetetään, usein ne tapahtuu vaan samaan aikaan

Navigation

Up one level

Next page

Previous page