FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.05.17, 12:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 538 539 [540] 541 542 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1452313 times)
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10780 on: 29.01.11, 16:24 »

Annoin mielipiteeni tälle keskustelusäikeelle tästä ABS/ESP asiasta muistaakseni joulukuussa 2009. Mielipiteeni oli suunnilleen että nuo himmelit ovat aivottomia uusavuttomia varten eikä se ole vieläkään muuttunut.
Joka osaa ajaa, ei tarvitse vaan inhoaa noita tietokoneita, koska ne eivät toimi optimaalisesti, onhan ne ihan hyviä jos ajaa sievästi että auto ei käytä niitä. Itselläni on tullut monesti vastaan tilanne, jossa nelivetooni pitäisi saada tehoja esimerkiksi lumella puskemisen estämiseksi, vaan kun ainoa mikä tapahtuu on tuo polkimen kolahdus lattiaan ja merkkivalon vilkunta. Joisskin olosuhteissa (=irtosora) autoni ESP ylireagoi ja poikkeuksetta vain hyvä onni on pitänyt auton tienpäällä. No onhan tuossa tuommoinen ESP OFF painike, mutta kun nopeus nousee 30 km/h rajan yli niin tuo hiton ohitus menee pois päältä.

Näillä järjestelmillä, varsinkin ajonvakautuksella, on vaan sellanen "ässä hihassa" verrattuna kuskiin, että ne pystyvät vaikuttamaan vaikka vaan yhteen renkaan toimintaan, jolloin ne ovat tehokkaampia korjaamaan vaikkapa yliohjausta kuin kukaan ihminen. Tämän takia esim vaikkapa jossain vaistonvaraisessa tilanteessa (esim hirven väistäminen viimetingassa 120kmh vauhdista) jossa tulee helposti ohjattua liian paljon ja liian agressiivisesti, ajonvakautus voi hyvinkin pelastaa ojalta Smiley
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10781 on: 29.01.11, 16:29 »

Ainakin BMW merkkisissä autoissa vakionopeudensäädin lähtee pois päältä jos pito menetetään. Esim lumipyryssä kaistanvaihdon yhteydessä, jolloin siihen keskelle on kertynyt semmonen 20cm penger. Et kyl ne tietokoneet tarkkailee menemistä Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10782 on: 29.01.11, 19:42 »

Ainakin BMW merkkisissä autoissa vakionopeudensäädin lähtee pois päältä jos pito menetetään. Esim lumipyryssä kaistanvaihdon yhteydessä, jolloin siihen keskelle on kertynyt semmonen 20cm penger. Et kyl ne tietokoneet tarkkailee menemistä Tongue
Niin tai ainakin nopeus tossa tilanteessa putoaa niin radikaalisti, että vakkari lähtee pois. Sama jos ajaa isoon vesilätäkköön moottoritiellä, nopeus tippuu ja vakkari lähtee pois päältä. Kokeiltu Volvolla, BMW:llä, Audilla ja Mersulla. Tosin yhtälailla varmaan se vakkari lähtee jos pito menetetään, usein ne tapahtuu vaan samaan aikaan Cool

Mikko Gustafsson
Offline Offline

Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10783 on: 29.01.11, 21:14 »

Niin tai ainakin nopeus tossa tilanteessa putoaa niin radikaalisti, että vakkari lähtee pois. Sama jos ajaa isoon vesilätäkköön moottoritiellä, nopeus tippuu ja vakkari lähtee pois päältä. Kokeiltu Volvolla, BMW:llä, Audilla ja Mersulla. Tosin yhtälailla varmaan se vakkari lähtee jos pito menetetään, usein ne tapahtuu vaan samaan aikaan Cool

Mulla se vaihtaa vaan pienempää vaihdetta jos nopeus uhkaa tippua liian paljon säädetystä arvosta.
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10784 on: 29.01.11, 21:15 »

Vakionopeudensäädintoimimattomuusongelma  Shocked Manuaalia tarkemmin selaillessani huomasin: kyseinen vakionopeustoiminto aktivoituu tässä kyseisessä omistamassani merkissä ainoastaan lämpötilan ollessa +-0:an  lämpimämmallä puolella . Sais kylläkin toimimtomuusanturi huomioida jo +5-asteen.  Wink
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10785 on: 29.01.11, 21:42 »

Vaikea uskoa tuota, mutta ilmeisesti jos kerta manuaali näin sanoo :O
Mikähän merkki on kyseessä? Ranskalainen? Ilmeisesti joku jota ei ole ihan suunniteltu näihin pohjoismaisiin olosuhteisiin.

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10786 on: 29.01.11, 21:51 »

Vaikea uskoa tuota, mutta ilmeisesti jos kerta manuaali näin sanoo :O
Mikähän merkki on kyseessä? Ranskalainen? Ilmeisesti joku jota ei ole ihan suunniteltu näihin pohjoismaisiin olosuhteisiin.

Risto runoilee rajusti .... Grin

salgmark miuku telia.com
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10787 on: 29.01.11, 21:57 »

Risto runoilee rajusti .... Grin
Taisinpa runoilla  Embarrassed. Tarkoitin , että autossani ei vakionopeudensäädin toimi miinus-asteissa  thmbup
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10788 on: 29.01.11, 21:59 »

Taisinpa runoilla  Embarrassed. Tarkoitin , että autossani ei vakionopeuden säädin toimi miinusasteissa  thmbup

Olen kuullut että on autoja joissa säädin kytketty kuljettajan pulssiin,vauhti putoo pulssin kiihtyessä ja piänvastoin...

 Grin

salgmark miuku telia.com
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10789 on: 29.01.11, 22:00 »

Taisinpa runoilla  Embarrassed. Tarkoitin , että autossani ei vakionopeudensäädin toimi miinus-asteissa  thmbup
Okei, ei pitäis näin viikonloppuisin lukea juttuja kun menee kaikki täydestä  laugh
Muok: Ei hitsi mitä kaikkea minäkin uskon  Grin

55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10790 on: 29.01.11, 22:03 »

Olen kuullut että on autoja joissa säädin kytketty kuljettajan pulssiin,vauhti putoo pulssin kiihtyessä ja piänvastoin...
 Grin
Piruetit on mukavan näköisiä rusettiluistelussa, vaan ei liikenteessä  Cheesy
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10791 on: 29.01.11, 22:09 »

Olle katselee ruusunpunaisia, mutta varsin perusteltuja unia thmbup
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10792 on: 29.01.11, 22:11 »

Olle katselee ruusunpunaisia, mutta varsin perusteltuja unia thmbup

Täysiosuma.  laugh

salgmark miuku telia.com
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10793 on: 30.01.11, 00:48 »

Olle katselee ruusunpunaisia, mutta varsin perusteltuja unia thmbup

Bordellinpunaisia pehmustettuja unia Lincolnin plyyshipenkillä......  Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10794 on: 30.01.11, 04:41 »

Bordellinpunaisilla varmaankin saa  , sinisillä ei  Huh   
http://www.youtube.com/watch?v=CO6-1boA7CE

Tällaiselta tuntuu suomessa (Isästä) iskaritesti  Angry
http://www.youtube.com/watch?v=BtJqKxD_lic&feature=related

PS:       http://www.youtube.com/watch?v=m30hP-P1kfk&feature=related
Juha Ahtola
Offline Offline

Posts: 9
Date Registered: 15.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10795 on: 01.02.11, 21:30 »

Annoin mielipiteeni tälle keskustelusäikeelle tästä ABS/ESP asiasta muistaakseni joulukuussa 2009. Mielipiteeni oli suunnilleen että nuo himmelit ovat aivottomia uusavuttomia varten eikä se ole vieläkään muuttunut.
Joka osaa ajaa, ei tarvitse vaan inhoaa noita tietokoneita, koska ne eivät toimi optimaalisesti, onhan ne ihan hyviä jos ajaa sievästi että auto ei käytä niitä. Itselläni on tullut monesti vastaan tilanne, jossa nelivetooni pitäisi saada tehoja esimerkiksi lumella puskemisen estämiseksi, vaan kun ainoa mikä tapahtuu on tuo polkimen kolahdus lattiaan ja merkkivalon vilkunta. Joisskin olosuhteissa (=irtosora) autoni ESP ylireagoi ja poikkeuksetta vain hyvä onni on pitänyt auton tienpäällä. No onhan tuossa tuommoinen ESP OFF painike, mutta kun nopeus nousee 30 km/h rajan yli niin tuo hiton ohitus menee pois päältä.

Kävin jokunen talvi sitten autoliikkeen järjestämällä talviajokurssilla ja kokemus kasvatti jälleen nöyryyttä.
Mikään ei tietenkään korvaa oikeaa tilannenopeutta mutta esim. ajonvakautuksen hyödyt kävivät selviksi väistö- ja jarrutusharjoitteluita tehdessä:
Ilman ESP:tä auto lähti keiloja pujotellessa hanskasta 80km/h vauhdissa ja vakautus päällä vasta reilussa 100 km/h:ssa. (nopeudet muistinvaraisia hiha-arvoja)

Hommaa sai kokeilla monta kertaa ja jokaisella kerralla ESP päällä auton hallinta ääritilanteissa oli huomattavasti helpompaa kuin ilman.

Mielestäni erittäin jees turvallisuusvaruste, toki senkin käyttöä kannattaa harjoitella.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10796 on: 02.02.11, 10:35 »

Mikään ei tietenkään korvaa oikeaa tilannenopeutta mutta esim. ajonvakautuksen hyödyt kävivät selviksi väistö- ja jarrutusharjoitteluita tehdessä:
Ilman ESP:tä auto lähti keiloja pujotellessa hanskasta 80km/h vauhdissa ja vakautus päällä vasta reilussa 100 km/h:ssa. (nopeudet muistinvaraisia hiha-arvoja)

Hommaa sai kokeilla monta kertaa ja jokaisella kerralla ESP päällä auton hallinta ääritilanteissa oli huomattavasti helpompaa kuin ilman.

Mielestäni erittäin jees turvallisuusvaruste, toki senkin käyttöä kannattaa harjoitella.


Sinäpä sen sanoit.
Nopeutta voi pitää ihan eri tavalla paikassa kun paikassa ESP:n kanssa. Nykyäänhän ne useemmat kolarit taitaa näin käydäkin, kun tilanne nopeus on keliin nähden aivan liian suuri ESP:n korjatessa kuljettajan tekemät ajovirheet siihen asti kunnes sekkään ei enää pysty autoa tiellä pitämään. Nyt ei puhuta ketjukolareista, johon ESP:llä ei ole mitään vaikutusta.

Ei mikään uudenko auto ole muuten ojassa; kallis tai halpa; tai mikä tahansa ESP:llä varustettu; ellei kuljettaja ole sitä sinne itse ajamalla toheloinut. Nykyajan uudet autot ovat niin turvallisia, OIKEIN AJETTUINA, ettei niitä saa ojaan tai kaiteeseen kuin itse sen söheltämällä sinne.
Tämä on ihan kylmä fakta, johon ihan turha alkaa selittämään mitään muttia ja jossia.

ESP on varmasti turvallisuusvarusteista tärkeimpiä tänään, varmasti kiistatta pelastanut ihmishenkiä ja onnettomuuksien syntymisiä.
Jokainen meistä täällä tietää, mikä ne kolarit aiheuttaa, vaikka ESP autossa onkin.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10797 on: 02.02.11, 11:09 »

Ei mikään uudenko auto ole muuten ojassa; kallis tai halpa; tai mikä tahansa ESP:llä varustettu; ellei kuljettaja ole sitä sinne itse ajamalla toheloinut. Nykyajan uudet autot ovat niin turvallisia, OIKEIN AJETTUINA, ettei niitä saa ojaan tai kaiteeseen kuin itse sen söheltämällä sinne.
Tämä on ihan kylmä fakta, johon ihan turha alkaa selittämään mitään muttia ja jossia.

(Hehe, etpä toisaalta tuossa yllä muuta väitäkään, mutta tulipa nyt vihdoin kirjoitettua vastaus kaikkiin niihin edellisiin ESP-vastaisiin kommentteihisi ja muihin avautumisiin tylsänä hetkenä Grin)

Niinpä niin. Kyllä se Sami on se ihminen joka sen auton sinne ajaa, ei ESP eikä se auto, oli se uusi tai vanha. Ihminen tekee inhimillisiä virheitä, nukahtaa rattiin, katsoo radiota juuri silloin kun joku jarruttaa edessä, ajaa humalassa (no tuo ei ole inhimillinen virhe), tekee arviointivirheen, reagoi väärin tilanteeseen, tien kunto on huono tai sen kunnossapito on laiminlyöty (tästä viimeisimpänä esimerkki, jossa isä ajoi juuri uuden auton kuoppaan Kehä III:lla sillä seurauksella että vasen etuvanne ja rengas meni vaihtoon, josta olisi hyvin muuten voinut lähteä auto räpylästä ja taas kun Sami olisit ajanut ohi ja nähnyt uuden bemarin, vieläpä nelivetomallisen sellaisen kaiteessa niin olisit täällä maalaillut, että taas on menty tuhatta ja sataa....) jne jne, kaikissa noissa se, että onko siinä autossa ESP vai ei, tai oliko se auto uusi tai ei, ei vaikuta tippaakaan siihen, että se onnettomuus tapahtuu. Suurin osa onnettomuuksista ja pienistä kolareista on juuri tämän tyyppisiä, arkisia inhimillisiä virheitä. Oletko koskaan ajatellut sitä? Tuntuu, että aina kun näet auton (yleensä sitimaasturin, bemarin, mersun tai audin) siellä kaiteessa tai ojassa, niin se on johtunut ylinopeudesta tai liian suuresta tilannenopeudesta.

Yleensä uutisiin päätyy vain dramaattisimmat kolarit ja tapahtumat, jotka yleensä juuri päätyvät sinne sen takia, että nopeutta on ollut paljon jolloin jälki on luonnollisesti tuhoisaa ja saa helposti kuvan, että kaikki kolarit ovat vastaavia. Päivittäin tapahtuu pieniä peltikolaireita, ulosajoja jne joita ei uutisoida lainkaan. Kannattaa siis hieman Sami miettiä, että onkohan niihin onnettomuuksiin ja tieltä suistumisiin muitakin syitä kuin ylinopeus tms.. Ainakin sopisit kyllä hyvin siihen sakkiin joka kehittää liikenneturvallisuutta Suomessa, koska siellä on kovin samanlainen ajatuskulttuuri kuin sinulla.. Tiellä on vain yks paha ja se on se ylinopeus Smiley

/Mikko
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10798 on: 02.02.11, 11:19 »

tästä viimeisimpänä esimerkki, jossa isä ajoi juuri uuden auton kuoppaan Kehä III:lla sillä seurauksella että vasen etuvanne ja rengas meni vaihtoon

Taisi saada korvauksen tielaitokselta tai kuka sitä tietä nyt sitten pitää kunnossa?

Vastaava juttu -> http://www.kaleva.fi/uutiset/kuoppa-tuli-kalliiksi-tiehallinnolle/628910
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10799 on: 02.02.11, 11:22 »

Taisi saada korvauksen tielaitokselta tai kuka sitä tietä nyt sitten pitää kunnossa?

Tai sanotaan niin, että tulee saamaan. Vähintäänkin surullisen surkuhupaisaa oli "asiakaspalvelu" kun asian tuonne esitti, kun ensimmäisenä vastataan suoraan, että "asian käsittelyssä menee vähintään 4kk" Smiley Ei muuta, mutta ei olisi kiva tilanne, mikäli autosta hajoaisi enemmänkin, eikä olisi rahaa sitä korjata, niin siinähän sitten olet 4kk autotta. Naurettavaa toimintaa, mutta ei kyllä yllätä liioin. No, eiköhän ne rahat sitten tule 4kk päästä Smiley
Pages: 1 ... 538 539 [540] 541 542 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1