Keskustelua liikenteestä

<< < (217/3019) > >>

jranki:
Quote

Niin, jälleen KEHÄ 1:sellä joka ikinen päivä tulee todettua, että Hummeritkin on nykyään busseja, Saabi tekee busseja, kuten Volvo, Mersu, Seatti ja jopa SKODAKIN tekee busseja. On se vaan kumma juttu 
No ainakin itse olen matkustanutkin Volvon ja Mersun linja-autoilla. Skodakin on joskus muinoin tehnyt linja-autoja. 
Mutta joo vitsivitsi.    Tajusin kyllä mitä ajettiin takaa. Asiastahan Sami on kirjoittanut, eikä liikenneturvallisuudesta mielestäni voi puhua koskaan liikaa. Ihmettelen suuresti miten se on ollut niin suuri punainen vaate monelle. Mutta ei siitä sen enempää, ettei mene riitelyksi. 

Virta:
Quote

Juu, muistan vieläkin elävästi erään keski-ikäisen mieshenkilön joka otti asiakseen opastaa minulle kuinka yksisuuntaisella ajetaan. Tilanne oli sellainen että minä olin kääntymässä kaksisuuntaiselta tieltä yksisuuntaiselle tielle vasemmalle. Käännyin ihan niinkuin kuuluukin vasemmalle kaistalle. Samalla tämä kaveri oli tulossa vastakkaisesta suunnasta ja kääntyi oikealle ja yksisuuntaisen oikealle kaistalle. Säikähti vissiin kun minä käännyin samaan aikaan vierelle. Näytti sitten nyrkkiä ja kun olin menossa siinä ihan vieressä olevalle grillille tuli sinne vielä grillijonoon mesoamaan ja huutamaan että multa pitäis ottaa kortti pois ja vetää turpaan. Oli jonkinverran paljon pokassa pitämistä. Lähti sitten menemään kun koko grillijono repes nauramaan.


Juuri näinhän se risteyksen jättösääntö menee yksisuuntaiselle käännyttäessä. Mutta jos autot olisivat syystä tai toisesta osuneet toisiinsa olisit sinä todennäköisesti joutunut maksumieheksi. Näin siitä syystä että kuitenkin tuolla oikealle kääntyvällä on etuajo-oikeus risteykseen ajettaessa ja sinun tulisi väistää vastaan tulevaa liikennettä siinäkin tapauksessa, että tuo vastaantuleva liikenne sattuu kääntymään. Lisäksi oikealle kääntyvä voi tietyissä tapauksissa ihan lainmukaisesti jättää risteyksen tuolle vasemmalle kaistalle, esim. poikkeuskäännöstä tehdessään.

Kuitenkin, olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että tuollaisella raivolla ei ole mitään tekoa liikenteessä! Yhteisiä pelisääntöjä tulee tietenkin kunnioittaa, mutta liikenteessä pitää myös osata joustaa tilanteen mukaan eikä pitää kiinni omista "oikeuksista" viimeiseen asti.

e: typot

juksii:
Quote

Juuri näinhän se risteyksen jättösääntö menee yksisuuntaiselle käännyttäessä. Mutta jos autot olisivat syystä tai toisesta osuneet toisiinsa olisit sinä todennäköisesti joutunut maksumieheksi. Näin siitä syystä että kuitenkin tuolla oikealle kääntyvällä on etuajo-oikeus risteykseen ajettaessa ja sinun tulisi väistää vastaan tulevaa liikennettä siinäkin tapauksessa, että tuo vastaantuleva liikenne sattuu kääntymään. Lisäksi oikealle kääntyvä voi tietyissä tapauksissa ihan lainmukaisesti jättää risteyksen tuolle vasemmalle kaistalle, esim. poikkeuskäännöstä tehdessään.


Poikkeuskäännöstä kyseisessä risteyksessä ei oikein voi tehdä kun koko tieltä ei pääse vasemmalle kuin vasta tien päässä. Joten oikealle kaistalle sen pitää kääntyä ja sen jälkeen vasta vaihtaa kaistaa.
Ja kyseinen kääntyvä auto oli jo kääntymässä ennenkuin minä sinne käännyin joten pelkkään vilkkuun en luottanut. Hidasteli vain siinä risteyksessä niin että ehdin rinnalle.

Ja kyllähän tuota vilkkua on oikeudessakin tulkittu monella tavalla. Joskus on jopa vilkuttaja joutunut korvaamaan kolhimisensa jos ei olekaan kääntynyt risteyksestä vaikka on vilkutellut. Tosin toisinpäinkin on tuomittu.
Tosi kiva yrittää ennakoida liikennettä kun ei voi tietää että kääntyykö joku vaikka vilkku on päällä ja jos se ei käännykään niin joutu maksamaan...

Virta:
Jokainen tapaus on tietenkin yksilöllinen enkä tiedä tapauksen paikkaa. Totesinpahan vain, että jos ja jos olisi sattunut osumaan esim. kyljet yhteen kapealla kadulla, olisit saattanut joutua maksavaksi osapuoleksi Tieliikennelain 14 § toisen momentin perusteella. Itse olisin saattanut kuitenkin antaa tuolle raivoavalle teiden ritarille täyslaidallisen takaisin päinkin..

Mikko J Virtanen:
Nyt kun itsellä on ajoharjoittelut meneillään ja auton perässä näkyy selkeästi se valkoinen kolmio niin tekee mieli vähän antaa noottia muille liikenteessä olijoille. Ensinnäkin, suurin osa liikenteessä kulkevista autoilijoista ei ota silmiinsä nähtäväksi millään sitä kolmiota ja turvaväliä ei jää edes pyörän kuljettavaa rakoa, vaikka kolmion ansiosta sitä rakoa pitäisi jättää väliin vähän enemmänkin. Niin monta kertaa olen huomannut että takapuskurissa on kiinni muita autoilijoita vaikka ajaisinkin rajoituksien mukaan ja joskus vähän kovempaakin. Sitten liikennevaloissa tullaan taas perään kiinni ja kun vihreä valo syttyy niin kaasu vaan pohjaan vaikka harjottelijalla saattaa mennä se liikkeelle lähtö hieman normaalia kauemman. Monta kertaa on minulla myös auto sammunut liikkeelle lähdettäessä ja aina siellä on joku vihainen waari painamassa tööttiä kunhan on ensin tehnyt äkkijarrutuksen.

Tähän mennessä ainoat merkin huomioineet ja sen mukaisesti perässä ajaneet ovat olleet taksikuskeja ja sitten jotain satunnaisia ihmisiä jotka ymmärtävät ettei kannata tulla perään kiinni. Ei ole vaikea sitten miettiä ketä nyppii eniten kun on ajanut kolmion omaavan auton perään kiinni ja pelti on lommolla.

Muutenkin näin ihan vasta-alkavana liikenteessä menijänä huomaa että eihän tuolla liikenteessä kovinkaan paljon ajeta mm. nopeusrajotuksien mukaan. Ylinopeutta on vähintään 10km/h ja monella näkyy olevan asenne "kyllä minä tähän mahdun.. kyllä tuosta voi puikahtaa". Lisäksi tuppaa tuo valkoinen kolmio muutenkin vaikuttamaan ajokäytökseen. Valkoinen merkki innostaa vähintäänkin ylimääräisiin tööttäyksiin, vihaisiin katseisiin ja turhiin ohittamisiin vaikka ajaisi itse ylinopeutta.

Eli malttia muillekkin liikenteessä ja ottakaa ystävällisesti uudetkin harjoittelijat vastaan. Kaikki on siitä joskus aloittanut ja huomioon kannattaa ottaa myös oma turvallisuus, ei mitenkään suosia uusia autoilijoita. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page