FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 12:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470590 times)
jranki
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1080 on: 18.01.07, 06:58 »

Niin, jälleen KEHÄ 1:sellä joka ikinen päivä tulee todettua, että Hummeritkin on nykyään busseja, Saabi tekee busseja, kuten Volvo, Mersu, Seatti ja jopa SKODAKIN tekee busseja. On se vaan kumma juttu  Roll Eyes
No ainakin itse olen matkustanutkin Volvon ja Mersun linja-autoilla. Skodakin on joskus muinoin tehnyt linja-autoja.  Wink
Mutta joo vitsivitsi.   laugh Tajusin kyllä mitä ajettiin takaa. Asiastahan Sami on kirjoittanut, eikä liikenneturvallisuudesta mielestäni voi puhua koskaan liikaa. Ihmettelen suuresti miten se on ollut niin suuri punainen vaate monelle. Mutta ei siitä sen enempää, ettei mene riitelyksi.  Wink
Virta
Former member
« Reply #1081 on: 18.01.07, 12:31 »

Juu, muistan vieläkin elävästi erään keski-ikäisen mieshenkilön joka otti asiakseen opastaa minulle kuinka yksisuuntaisella ajetaan. Tilanne oli sellainen että minä olin kääntymässä kaksisuuntaiselta tieltä yksisuuntaiselle tielle vasemmalle. Käännyin ihan niinkuin kuuluukin vasemmalle kaistalle. Samalla tämä kaveri oli tulossa vastakkaisesta suunnasta ja kääntyi oikealle ja yksisuuntaisen oikealle kaistalle. Säikähti vissiin kun minä käännyin samaan aikaan vierelle. Näytti sitten nyrkkiä ja kun olin menossa siinä ihan vieressä olevalle grillille tuli sinne vielä grillijonoon mesoamaan ja huutamaan että multa pitäis ottaa kortti pois ja vetää turpaan. Oli jonkinverran paljon pokassa pitämistä. Lähti sitten menemään kun koko grillijono repes nauramaan.

Juuri näinhän se risteyksen jättösääntö menee yksisuuntaiselle käännyttäessä. Mutta jos autot olisivat syystä tai toisesta osuneet toisiinsa olisit sinä todennäköisesti joutunut maksumieheksi. Näin siitä syystä että kuitenkin tuolla oikealle kääntyvällä on etuajo-oikeus risteykseen ajettaessa ja sinun tulisi väistää vastaan tulevaa liikennettä siinäkin tapauksessa, että tuo vastaantuleva liikenne sattuu kääntymään. Lisäksi oikealle kääntyvä voi tietyissä tapauksissa ihan lainmukaisesti jättää risteyksen tuolle vasemmalle kaistalle, esim. poikkeuskäännöstä tehdessään.

Kuitenkin, olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että tuollaisella raivolla ei ole mitään tekoa liikenteessä! Yhteisiä pelisääntöjä tulee tietenkin kunnioittaa, mutta liikenteessä pitää myös osata joustaa tilanteen mukaan eikä pitää kiinni omista "oikeuksista" viimeiseen asti.

e: typot
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1082 on: 18.01.07, 12:50 »

Juuri näinhän se risteyksen jättösääntö menee yksisuuntaiselle käännyttäessä. Mutta jos autot olisivat syystä tai toisesta osuneet toisiinsa olisit sinä todennäköisesti joutunut maksumieheksi. Näin siitä syystä että kuitenkin tuolla oikealle kääntyvällä on etuajo-oikeus risteykseen ajettaessa ja sinun tulisi väistää vastaan tulevaa liikennettä siinäkin tapauksessa, että tuo vastaantuleva liikenne sattuu kääntymään. Lisäksi oikealle kääntyvä voi tietyissä tapauksissa ihan lainmukaisesti jättää risteyksen tuolle vasemmalle kaistalle, esim. poikkeuskäännöstä tehdessään.

Poikkeuskäännöstä kyseisessä risteyksessä ei oikein voi tehdä kun koko tieltä ei pääse vasemmalle kuin vasta tien päässä. Joten oikealle kaistalle sen pitää kääntyä ja sen jälkeen vasta vaihtaa kaistaa.
Ja kyseinen kääntyvä auto oli jo kääntymässä ennenkuin minä sinne käännyin joten pelkkään vilkkuun en luottanut. Hidasteli vain siinä risteyksessä niin että ehdin rinnalle.

Ja kyllähän tuota vilkkua on oikeudessakin tulkittu monella tavalla. Joskus on jopa vilkuttaja joutunut korvaamaan kolhimisensa jos ei olekaan kääntynyt risteyksestä vaikka on vilkutellut. Tosin toisinpäinkin on tuomittu.
Tosi kiva yrittää ennakoida liikennettä kun ei voi tietää että kääntyykö joku vaikka vilkku on päällä ja jos se ei käännykään niin joutu maksamaan...

-JukSii-
Virta
Former member
« Reply #1083 on: 18.01.07, 13:12 »

Jokainen tapaus on tietenkin yksilöllinen enkä tiedä tapauksen paikkaa. Totesinpahan vain, että jos ja jos olisi sattunut osumaan esim. kyljet yhteen kapealla kadulla, olisit saattanut joutua maksavaksi osapuoleksi Tieliikennelain 14 § toisen momentin perusteella. Itse olisin saattanut kuitenkin antaa tuolle raivoavalle teiden ritarille täyslaidallisen takaisin päinkin..
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #1084 on: 18.01.07, 14:29 »

Nyt kun itsellä on ajoharjoittelut meneillään ja auton perässä näkyy selkeästi se valkoinen kolmio niin tekee mieli vähän antaa noottia muille liikenteessä olijoille. Ensinnäkin, suurin osa liikenteessä kulkevista autoilijoista ei ota silmiinsä nähtäväksi millään sitä kolmiota ja turvaväliä ei jää edes pyörän kuljettavaa rakoa, vaikka kolmion ansiosta sitä rakoa pitäisi jättää väliin vähän enemmänkin. Niin monta kertaa olen huomannut että takapuskurissa on kiinni muita autoilijoita vaikka ajaisinkin rajoituksien mukaan ja joskus vähän kovempaakin. Sitten liikennevaloissa tullaan taas perään kiinni ja kun vihreä valo syttyy niin kaasu vaan pohjaan vaikka harjottelijalla saattaa mennä se liikkeelle lähtö hieman normaalia kauemman. Monta kertaa on minulla myös auto sammunut liikkeelle lähdettäessä ja aina siellä on joku vihainen waari painamassa tööttiä kunhan on ensin tehnyt äkkijarrutuksen.

Tähän mennessä ainoat merkin huomioineet ja sen mukaisesti perässä ajaneet ovat olleet taksikuskeja ja sitten jotain satunnaisia ihmisiä jotka ymmärtävät ettei kannata tulla perään kiinni. Ei ole vaikea sitten miettiä ketä nyppii eniten kun on ajanut kolmion omaavan auton perään kiinni ja pelti on lommolla.

Muutenkin näin ihan vasta-alkavana liikenteessä menijänä huomaa että eihän tuolla liikenteessä kovinkaan paljon ajeta mm. nopeusrajotuksien mukaan. Ylinopeutta on vähintään 10km/h ja monella näkyy olevan asenne "kyllä minä tähän mahdun.. kyllä tuosta voi puikahtaa". Lisäksi tuppaa tuo valkoinen kolmio muutenkin vaikuttamaan ajokäytökseen. Valkoinen merkki innostaa vähintäänkin ylimääräisiin tööttäyksiin, vihaisiin katseisiin ja turhiin ohittamisiin vaikka ajaisi itse ylinopeutta.

Eli malttia muillekkin liikenteessä ja ottakaa ystävällisesti uudetkin harjoittelijat vastaan. Kaikki on siitä joskus aloittanut ja huomioon kannattaa ottaa myös oma turvallisuus, ei mitenkään suosia uusia autoilijoita.  Smiley

Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #1085 on: 18.01.07, 14:38 »

Omalta autokouluajalta muistuu hyvin mieleen tapaus, jossa kiireinen Audi-kuljettaja vetäisi liikenneympyrässä Right Hand Circuitin (eli kiersi ympyrän myötäpäivään) päästäkseen ohi.
Joni Rantala

Date Registered: 04.05.04

« Reply #1086 on: 18.01.07, 15:05 »

jossa kiireinen Audi-kuljettaja vetäisi liikenneympyrässä Right Hand Circuitin
Ei hemmetti että repesin Tongue

B777
Former member
« Reply #1087 on: 18.01.07, 16:37 »

Nyt kun itsellä on ajoharjoittelut meneillään ja auton perässä näkyy selkeästi se valkoinen kolmio niin tekee mieli vähän antaa noottia muille liikenteessä olijoille. Ensinnäkin, suurin osa liikenteessä kulkevista autoilijoista ei ota silmiinsä nähtäväksi millään sitä kolmiota ja turvaväliä ei jää edes pyörän kuljettavaa rakoa, vaikka kolmion ansiosta sitä rakoa pitäisi jättää väliin vähän enemmänkin. Niin monta kertaa olen huomannut että takapuskurissa on kiinni muita autoilijoita vaikka ajaisinkin rajoituksien mukaan ja joskus vähän kovempaakin. Sitten liikennevaloissa tullaan taas perään kiinni ja kun vihreä valo syttyy niin kaasu vaan pohjaan vaikka harjottelijalla saattaa mennä se liikkeelle lähtö hieman normaalia kauemman. Monta kertaa on minulla myös auto sammunut liikkeelle lähdettäessä ja aina siellä on joku vihainen waari painamassa tööttiä kunhan on ensin tehnyt äkkijarrutuksen.

Tähän mennessä ainoat merkin huomioineet ja sen mukaisesti perässä ajaneet ovat olleet taksikuskeja ja sitten jotain satunnaisia ihmisiä jotka ymmärtävät ettei kannata tulla perään kiinni. Ei ole vaikea sitten miettiä ketä nyppii eniten kun on ajanut kolmion omaavan auton perään kiinni ja pelti on lommolla.

Muutenkin näin ihan vasta-alkavana liikenteessä menijänä huomaa että eihän tuolla liikenteessä kovinkaan paljon ajeta mm. nopeusrajotuksien mukaan. Ylinopeutta on vähintään 10km/h ja monella näkyy olevan asenne "kyllä minä tähän mahdun.. kyllä tuosta voi puikahtaa". Lisäksi tuppaa tuo valkoinen kolmio muutenkin vaikuttamaan ajokäytökseen. Valkoinen merkki innostaa vähintäänkin ylimääräisiin tööttäyksiin, vihaisiin katseisiin ja turhiin ohittamisiin vaikka ajaisi itse ylinopeutta.

Eli malttia muillekkin liikenteessä ja ottakaa ystävällisesti uudetkin harjoittelijat vastaan. Kaikki on siitä joskus aloittanut ja huomioon kannattaa ottaa myös oma turvallisuus, ei mitenkään suosia uusia autoilijoita.  Smiley

Itse autokoulun "juuri" käyneenä täytyy taas sanoa, että itse en huomannut mitään vastaavaa. Kertaakaan en saanut torvea tai, että puskurissa olisi kiinni ajettu.. Tiedä sitten mistä johtui, mutta kovin oudolta tuntuu tuo, että ihmiset provosoituisivat siitä kolmiosta. Varmaan niitä nuoria jotka ovat juuri saaneet kortin ja ovat niin paljon parempia kuin se joka on vielä autokoulussa (koska onhan tällä henkilöllä ollut jo 12h se ajokortti) niin voi näyttää menohalunsa Roll Eyes

Aaltonen
Former member
« Reply #1088 on: 18.01.07, 19:11 »

Itse autokoulun "juuri" käyneenä täytyy taas sanoa, että itse en huomannut mitään vastaavaa. Kertaakaan en saanut torvea tai, että puskurissa olisi kiinni ajettu.. Tiedä sitten mistä johtui, mutta kovin oudolta tuntuu tuo, että ihmiset provosoituisivat siitä kolmiosta. Varmaan niitä nuoria jotka ovat juuri saaneet kortin ja ovat niin paljon parempia kuin se joka on vielä autokoulussa (koska onhan tällä henkilöllä ollut jo 12h se ajokortti) niin voi näyttää menohalunsa Roll Eyes

NIin no ainakin ite pysyn kaukana näistä autokoulun autoista ihan vaan sen takia, että koskaan ei tiedä mitä oppilas tekee, vaikka maikka on vieressä niin ei sitä koskaan tiedä. Risteyksissä, etenkin mäkilähdöissä on ihan hyvä jättää 3-4m väliä, ihan ajatuksen takia.  Wink

No näinhän se on, juuri kortin saaneethan ne just tuola ajaa miten huvittaa, nopeudet toisinaan ihan älyttömiä ja järki missä sattuu. Näytetään vähän kavereille, etenkin niille kavereille, joilla ei korttia vielä ole, miten homma menee....nähty koettu luettu.  Wink

Tänään tosin oli jollain aikuisella aivot hanurissa kun piti Viikin pitkällä suoralla päästä ohi, vaikka autoletka meni rajotusten mukaan ja minä mukaanlukien ihan normaalisti liikententeen rytmin mukana. Satuin vaan peiliin katsomaan kun sielä jotain outoa vilahti, Saabihan se sieltä tykitti ohi. 60 alueella ja loppuenlopuksi kun totesin tämän, (meni hetki, että uskoin mitä näin), oli pakko lyödä jarrut kiinni, ettei ala vastaantulevat olemaan liian lähellä. No tämä ääliö pääsi ohi, mutta joutui kyllä melkosen nätin tiukan jarrutuksen tekemään, ettei mennyt mun edessä olevan hanurista sisään. Melkosen fiksua toimintaa silleen yleisesti aateltuna. Joillain on vaan pakkomielteenä päästä bussista ohi.

Toinen pakkomielle tapaus on se, että "ei se bussi sieltä päälle kuitenkaan aja kun pysäkiltä lähtee". Huomattu on, tullaan surutta, vaikka 3-4 sekunttia on välimatkaa siinä kohtaa kun olen pysäkiltä lähdössä. Heille on aivan sama, tuleeko vastakkaista kaistaa ketään vastaan, koska he "tietävät", ettei se bussi sieltä kuitenkaan päälle aja. Fiksua aivotoimintaa tämäkin.
Mitäs jos vaikkapa peilinlämmitin on rikki ja siitä peilistä näkee yhtä paljon kuin huurussa olevasta kylppärin peilistä.......................  Roll Eyes Mutta eihän ne sitä tajua miettiä tietenkään, se on turha olettaakkaan.

Ja muuten tästä Perkkaan liittymästä KEHÄ 1:sellä, tänään meinasi eräs saksalainen automerkki tulla sieltä alle. Ei siinä mitään, joku Bemari se oli, ratissa nainen. Väisti sinne ojan puolelle toinen puoli autosta hiekalle, ettei jää bussin yliajamaksi. No ehkä se ens kerralla tajuaa kattoa sen kolmion sieltä. Meinaa tilanne oli sellanen, että tämä tuli vähän niin kuin edellä olevan vanavedessä ja tajusi ONNEKSI viime hetkellä sittenkin vielä katsoa, tuleeko sieltä bussikaistaa sittenkin bussi. Ja tulihan sieltä. Onneksi täti tajusi kattoa, meinaa tilaa ei väistöön olisi ollut.

No se tästä. Jatketaan.
« Last Edit: 18.01.07, 19:19 by Sami Aaltonen »
B777
Former member
« Reply #1089 on: 18.01.07, 20:55 »

Ei juma. Mä oon kyllä jäänyt monesta tilanteesta paitsi. Saanks mä Sami tulla joskus sun kyytiin kun joka päivä sattuu ja tapahtuu niin hitosti kun sä oot liikenteessä? Shocked Ois makee nähä kun autot vetelee pitkin piennarta jne joka päivä thmbup
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1090 on: 18.01.07, 21:16 »

Ei juma. Mä oon kyllä jäänyt monesta tilanteesta paitsi. Saanks mä Sami tulla joskus sun kyytiin kun joka päivä sattuu ja tapahtuu niin hitosti kun sä oot liikenteessä? Shocked Ois makee nähä kun autot vetelee pitkin piennarta jne joka päivä thmbup

Ei edes mulle satu yhtä paljoa vaikka ajan täysperää päivät pitkät ja olen jo todennut sen, että heti kun ottaa kärryn perään, niin alkaa löytymään näitä itsemurhakandidaatteja vaikka muuten ei näy niitä.
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #1091 on: 18.01.07, 21:26 »

Toinen pakkomielle tapaus on se, että "ei se bussi sieltä päälle kuitenkaan aja kun pysäkiltä lähtee". Huomattu on, tullaan surutta, vaikka 3-4 sekunttia on välimatkaa siinä kohtaa kun olen pysäkiltä lähdössä.

Aika monelle bussikuskille pitäis takoa päähän isolla lekalla että vilkku päälle väh. 3-4sek ennen sieltä pysäkiltä hyppäämistä sinne 70km/h liikenne virtaan. Nyt se vilkku pistetään päälle samalla kun väännetään rattia. Siinä tulee piilopaikasta uupelo kun yhtäkkiä hyökätään eteen.  Angry

Kertaakaan en saanut torvea tai, että puskurissa olisi kiinni ajettu.. Tiedä sitten mistä johtui, mutta kovin oudolta tuntuu tuo, että ihmiset provosoituisivat siitä kolmiosta.

Olisitpa saanut kokea kun 80-lätkä on takalasissa. Oujee se vasta oli rallia se.  Grin
niko korpela
Former member
« Reply #1092 on: 18.01.07, 21:30 »

Olisitpa saanut kokea kun 80-lätkä on takalasissa. Oujee se vasta oli rallia se.  Grin

Oletkos sinäkin sitä ikäluokkaa jolla tuo "pölhönlätkä" takaikkunassa komeili...?, itsellä se oli kyllä aika koominen koriste joskus silloin Corvairin takalasissa.... Angry
Sami Virkkula

« Reply #1093 on: 18.01.07, 21:36 »

Oletkos sinäkin sitä ikäluokkaa jolla tuo "pölhönlätkä" takaikkunassa komeili...?, itsellä se oli kyllä aika koominen koriste joskus silloin Corvairin takalasissa.... Angry

Totta mooses  thmbup
niko korpela
Former member
« Reply #1094 on: 18.01.07, 21:39 »

Totta mooses  thmbup

Eli en siis ole ainoa vanhus, tässäkään asiassa... Wink
Sami Virkkula

« Reply #1095 on: 18.01.07, 21:42 »

Eli en siis ole ainoa vanhus, tässäkään asiassa... Wink

Taisi käydä jopa niin että puoli vuotta jälkeen lätkäsysteemi otettiin pois.
Jone
Former member
« Reply #1096 on: 18.01.07, 22:55 »

Mullakin oli lätkä ja sen muisti myös poliisi aina pysäyttäessään tarkistaa...löytyykö se sieltä takaikkunasta.
Urheasti pidin kuitenkin plätkää. Vaik siit niipalj kauhiast kärssii sai.  laugh

Ps. Mopossa kun piti lätkää, niin poliisia rupesi kiinnostamaan kauheasti mopedin voimansiirron suhteet ym. tekninen huuhaa.
« Last Edit: 18.01.07, 23:00 by Joonas Korhonen »
Sami Virkkula

« Reply #1097 on: 18.01.07, 23:19 »

Ps. Mopossa kun piti lätkää, niin poliisia rupesi kiinnostamaan kauheasti mopedin voimansiirron suhteet ym. tekninen huuhaa.

Mopoista puheenollen me aina maalattiin vanhat kilvet kyseisen vuoden värillä  Roll Eyes 3-4v jälkeen alkoi kilvissä olla kiva kerros miranolia  Grin
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1098 on: 19.01.07, 05:21 »

Aika monelle bussikuskille pitäis takoa päähän isolla lekalla että vilkku päälle väh. 3-4sek ennen sieltä pysäkiltä hyppäämistä sinne 70km/h liikenne virtaan. Nyt se vilkku pistetään päälle samalla kun väännetään rattia. Siinä tulee piilopaikasta uupelo kun yhtäkkiä hyökätään eteen.  Angry

Toi on ihan totta, ainakin Vaasassa. Viikottain saan jostain bussin eteen ilman vilkkua. Samoin kaistanvaihdot niillä harvoilla teillä joissa menee kaksi kaistaa samaan suuntaan. Kuvitellaan että isolla autolla voi kiilata hiukan pienemmän saksankulkineen vastaantulevien puolelle ja jos ei paina jarrua niin joko kolahtaa tai sitten on kauhee tööttäily ja valoshow perässä.

Samoin joku voisi käydä kertomassa kuskeille että jos edellä odottaa auto joka on kääntymässä oikealle niin se bussi ei varmaan pääse kääntymään vasemmalle samasta risteyksestä yhtään sen aikaisemmin vaikka tööttäilis, vilkuttais valoja ja näyttäis nyrkkiä. Bussin takia en kuitenkaan rupea kolmion takaa kenenkään eteen tunkemaan väliin johon ei sovi.

Juu, niin oli. 40 km matkaa Kauhavan ja Lapuan välillä. Minulla lätkä perässä ja kokoajan 10 km/h yli rajoituksen. Kuitenkin yli 20 ohitusta. Matkalla on kuitenkin jonkin verran risteyksiä.

-JukSii-
Jari Mäensivu

Date Registered: 31.12.05

« Reply #1099 on: 19.01.07, 05:59 »

Ei sun tarvitse mennä Samin kyytiin. Lähde ruuhka-aikaan kehille ajelemaan eli aamulla ja iltapäivällä.
Itse siellä joudun olemaan päivittäin ja kyllä se meno on aika villiä välillä.

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Pages: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1