Keskustelua liikenteestä

<< < (2161/3033) > >>

andy1:
Mihinköhän mä voisin laittaa korvausanomukset, kun meni kahdesti rengas päällysteestä puuttuvan palasen takia Karjalassa? Leningradin piirin tiehallinnon palautepuhelimeen?

-A-

Sami Aaltonen:
Quote

(Hehe, etpä toisaalta tuossa yllä muuta väitäkään, mutta tulipa nyt vihdoin kirjoitettua vastaus kaikkiin niihin edellisiin ESP-vastaisiin kommentteihisi ja muihin avautumisiin tylsänä hetkenä )

Niinpä niin. Kyllä se Sami on se ihminen joka sen auton sinne ajaa, ei ESP eikä se auto, oli se uusi tai vanha. Ihminen tekee inhimillisiä virheitä, nukahtaa rattiin, katsoo radiota juuri silloin kun joku jarruttaa edessä, ajaa humalassa (no tuo ei ole inhimillinen virhe), tekee arviointivirheen, reagoi väärin tilanteeseen, tien kunto on huono tai sen kunnossapito on laiminlyöty (tästä viimeisimpänä esimerkki, jossa isä ajoi juuri uuden auton kuoppaan Kehä III:lla sillä seurauksella että vasen etuvanne ja rengas meni vaihtoon, josta olisi hyvin muuten voinut lähteä auto räpylästä ja taas kun Sami olisit ajanut ohi ja nähnyt uuden bemarin, vieläpä nelivetomallisen sellaisen kaiteessa niin olisit täällä maalaillut, että taas on menty tuhatta ja sataa....) jne jne, kaikissa noissa se, että onko siinä autossa ESP vai ei, tai oliko se auto uusi tai ei, ei vaikuta tippaakaan siihen, että se onnettomuus tapahtuu. Suurin osa onnettomuuksista ja pienistä kolareista on juuri tämän tyyppisiä, arkisia inhimillisiä virheitä. Oletko koskaan ajatellut sitä? Tuntuu, että aina kun näet auton (yleensä sitimaasturin, bemarin, mersun tai audin) siellä kaiteessa tai ojassa, niin se on johtunut ylinopeudesta tai liian suuresta tilannenopeudesta.

Päivittäin tapahtuu pieniä peltikolaireita, ulosajoja jne joita ei uutisoida lainkaan. Kannattaa siis hieman Sami miettiä, että onkohan niihin onnettomuuksiin ja tieltä suistumisiin muitakin syitä kuin ylinopeus tms.. Ainakin sopisit kyllä hyvin siihen sakkiin joka kehittää liikenneturvallisuutta Suomessa, koska siellä on kovin samanlainen ajatuskulttuuri kuin sinulla.. Tiellä on vain yks paha ja se on se ylinopeus

/Mikko


Niin no joo....
Meinasin vaan, että kun itse olen todennut sen niin monta kertaa:
Kun nopeus on kohdallaan, niin kaikki pienet turhat virheet ja huomaamatta jäämiset jää kokonaan pois.
Kun vauhtia on liikaa, kaikki tulee vastaan vähän turhan kiireellä, pitäisi nähdä se ja reagoida siihen ja tähän ja tohon ja silti ei meinaa aika riittää.
Ja sillon niitä turhia kolareita juuri tulee, kun hosutaan ja ei malteta tiputtaa nopeutta tarpeeksi pois. Oli kyse mistä tahansa tilanteesta.
Ihan kokemuksella puhun.

Tilannenopeus on se, mikä ratkasee aika monessa tilanteessa, tiedän kyllä mistä puhun.  



Unzki:
Quote

tiedän kyllä mistä puhun.  

Se on kyllä tullut selväksi

Sami Aaltonen:
Quote

Se on kyllä tullut selväksi


Niin no meinasin siis vaan sitä, että se aika mitä tien päällä vietän tuola pk-seudun liikenteessä päivittäin opettaa joka ikinen päivä jotain uutta ja tilannenopeuden merkitys kaikkeen on kiistaton. Olitte siitä täällä mitä mieltä tahansa.

Jokainen voi itse mennä kokeilemaan ihan vapaasti, etsikää tarpeeksi ahdas katu tai paikka; ladatkaa sinne 40kmh nopeutta ja tiputtakaa vauhti 15-20kmh:n. Katu onkin yhtäkkiä puolet leveempi miltä aluksi näytti, tilaa on kummasti joka puolelle ja aikaa riittävästi tehdä havainnot.
Uskokaa tai älkää.

Ja missä eniten tapahtuu kolareita, näitä pikkukolhuja, joista nyt on keskusteltu?
Parkkihalleissa, voitteko uskoa? Paikoissa, joissa pitäisi ajaa hiljaa, mutta miksi niitä sitten sielä sattuu? Siksi, että sielä ajetaan liian lujaa. Liian kovilla tilannenopeuksilla, ahtaissa paikoissa, joihin näkyvyys on paikoin 0 hetken aikaa.

Toinen ryhmä on sitten ne, jotka eivät osaa autojensa mittoja arvioida. Tähänkin voi tilannenopeudella vaikuttaa kummasti. Tottakai harkinnalla ja rauhallisuudella myöskin.

Mutta joo kiistaton tosia asia on, että tilannenopeus on se, mikä ratkasee; jos sen vaan ymmärtää.
Tuntuu, ettei täällä ymmärretä mitä yritän sanoa. Vaihteeksi. Ei ole kyllä uutta.

ilmailukärpänen:
Quote

Niin no meinasin siis vaan sitä, että se aika mitä tien päällä vietän tuola pk-seudun liikenteessä päivittäin opettaa joka ikinen päivä jotain uutta ja tilannenopeuden merkitys kaikkeen on kiistaton. Olitte siitä täällä mitä mieltä tahansa.

Jokainen voi itse mennä kokeilemaan ihan vapaasti, etsikää tarpeeksi ahdas katu tai paikka; ladatkaa sinne 40kmh nopeutta ja tiputtakaa vauhti 15-20kmh:n. Katu onkin yhtäkkiä puolet leveempi miltä aluksi näytti, tilaa on kummasti joka puolelle ja aikaa riittävästi tehdä havainnot.
Uskokaa tai älkää.

Ja missä eniten tapahtuu kolareita, näitä pikkukolhuja, joista nyt on keskusteltu?
Parkkihalleissa, voitteko uskoa? Paikoissa, joissa pitäisi ajaa hiljaa, mutta miksi niitä sitten sielä sattuu? Siksi, että sielä ajetaan liian lujaa. Liian kovilla tilannenopeuksilla, ahtaissa paikoissa, joihin näkyvyys on paikoin 0 hetken aikaa.

Toinen ryhmä on sitten ne, jotka eivät osaa autojensa mittoja arvioida. Tähänkin voi tilannenopeudella vaikuttaa kummasti. Tottakai harkinnalla ja rauhallisuudella myöskin.

Mutta joo kiistaton tosia asia on, että tilannenopeus on se, mikä ratkasee; jos sen vaan ymmärtää.
Tuntuu, ettei täällä ymmärretä mitä yritän sanoa. Vaihteeksi. Ei ole kyllä uutta.


Sulla meni nyt Mikon (asiallinen) kirjoitus ohi ja takerrut tällä kertaa tilannenopeus -mantraan. Menee tähän sutaisu on ajovirhe -kategoriaan.

Ja niin se on kuten Mikko kirjoitti että ei ne kolarit ole vain sidonnaisia nopeuteen. Sen jokainen tajuaa että jos tilannenopeus on liian suuri, ovat riskitkin suuremmat. Tämän ymmärtänee myös jokainen jolla ei ole mitään ammattiajokokemustakaan. Mutta virheitä vain sattuu ihan "normitilannenopeuksillakin", joista edellä oli monenlaisia esimerkkejä. Suurin osa korvattavista vahingoista tapahtuu kuitenkin aika hiljaisissa nopeuksissa ja lööppeihin pääsee sitten ne isoimmat jututu joista tulee usein vääriä mielikuvia. Ei pitäisi kuitenkaan olettaa liikaa 

Parkkihallikolhutkin tulevat juurikin noista peruuttamisista ja virhearvioinneista. Kaksi lähtee yhtäaikaa liikkeelle, jne. Toki jos se auto on paikallaan niin ei se keneekään osu...   
Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page