Keskustelua liikenteestä

<< < (2173/3031) > >>

Sami Aaltonen:
Quote

Niipperin onnettomuuspaikka ei ollut koulun valoissa, vaan urheilukentän tasalla oleva suojatie. Eli se huomaamattomampi "eteläinen" suojatie. Bussi (324) oli väistänyt pientareelle (keula etelään). Uhri makasi keskellä tietä bussin keskikohdan tasalla. Pikaista paranemista. Vajaa kymmenen vuotta sitten kävi huonommin... koulun valojen pohjoispuolella. Bussin sijasta moottoripyörä silloin.


Okei, joo kuvasta ei nähnyt tarkasti paikkaa.
SE on pahapaikka tuo koko Niipperin koulun ympäristö. Kinoksia ja ahasta ja tosiaan lapsia on paljon tiettyinä kellonaikoina. Rajotus on tosiaan 40, mutta hyvin voisi tiputtaa 30:iin koulua ennen ja koulun jälkeen.

ilmailukärpänen:
Nyt voi busseissakin painaa hymynappia, mikä on osa kuljettajan ajotapaa seuraavaa järjestelmää.
Negatiivista palautetta annetaan yleensä helpommin, niin foorumeilla kuin suoraan liikennöitsijälle, eli nyt toisenlaisen palautteen jättämiseen on helppo mahdollisuus.

oh2dw:
Quote

EU-direktiivin mukaan huomiovalojen kanssa ei pala takavalot.

Maakohtaisesti siitä voidaan toki poiketa. Tiettyihin merkkeihin ne voidaan kytkeä jälkikäteenkin. Ainakin Skoda toimii näin, eli luovutushuollon yhteydessä ne aktivoidaan toimimaan. On kuitenkin merkkejä ja malleja joihin tätä ei voi tehdä edes jälkikäteen. Jokin aika sitten oli tästä artikkeli Tuulilasissa.




Jos jotain voi tehdä etukäteen, sen voi tehdä myös jälkikäteen. Releet on keksitty, ei kun modaamaan!

juksii:
Quote

Jos jotain voi tehdä etukäteen, sen voi tehdä myös jälkikäteen. Releet on keksitty, ei kun modaamaan!


Saa olla aika näppärä jos saa releillä tuon toimimaan ilman että auton diagnostiikka huomaa mitään. Vielä hankalampi tilanne jos valot ovat CAN-väylässä.

oh2dw:
Quote

Saa olla aika näppärä jos saa releillä tuon toimimaan ilman että auton diagnostiikka huomaa mitään. Vielä hankalampi tilanne jos valot ovat CAN-väylässä.


Diagnostiikkaa voidaan huijata, mutta se vaatii muutaman ylimääräisen releen ja diodeja. Ylemmän tason asioita ovat nuo yhteiset EU-säännöt. Ei luulisi, että olisi kovin vaikeaa eikä kallista (autotehtaan näkökulmasta) varustaa autot vaikka konepellin alla olevalla kytkimellä, jolla voi valita nuo eri vaihtoehdot (ajaovalot takavaloin, ilman takavaloja, tai ei ollenkaan). Tulee vaan mieleen nuo roiskeläpät, jotka Suomessa olisivat kovin tarpeelliset, niin edessä kuin takana. Vaan kova oli kiire jättää ne EU-säännösten kautta kokonaan pois. Siitäkin huolimatta, että ne olisivat täällä todella tarpeelliset (lentäviä nastoja, hiekoituskiviä yms yms, joita ei etelämmässä Euroopassa esiinny).  Eikä ole kauaakaan siitä, kun joku oli tuonut Suomeen auton ilman, että siinä oli ajovalojen korkeussäätöä. Jonkin päivämääräsanktion johdosta, autoa ei voitu rekisteröidä Suomeen ilman kyseisen säätöjärjestelmän asennusta. Se oli kuulemma (virkamiehen lausumana) tärkeimpiä autossa olevia säätimiä. Oma kommentini on, että en ole siihen ikinä koskenut, vaan pitänyt sen nollassa, jos sellainen säädin on autossani ollut. Eikä ole katsastuksessa moitittu.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page