FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 20:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 542 543 [544] 545 546 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1476185 times)
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10860 on: 10.02.11, 15:54 »

EU-direktiivin mukaan huomiovalojen kanssa ei pala takavalot.

Maakohtaisesti siitä voidaan toki poiketa. Tiettyihin merkkeihin ne voidaan kytkeä jälkikäteenkin. Ainakin Skoda toimii näin, eli luovutushuollon yhteydessä ne aktivoidaan toimimaan. On kuitenkin merkkejä ja malleja joihin tätä ei voi tehdä edes jälkikäteen. Jokin aika sitten oli tästä artikkeli Tuulilasissa.



Jos jotain voi tehdä etukäteen, sen voi tehdä myös jälkikäteen. Releet on keksitty, ei kun modaamaan!

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10861 on: 10.02.11, 16:01 »

Jos jotain voi tehdä etukäteen, sen voi tehdä myös jälkikäteen. Releet on keksitty, ei kun modaamaan!

Saa olla aika näppärä jos saa releillä tuon toimimaan ilman että auton diagnostiikka huomaa mitään. Vielä hankalampi tilanne jos valot ovat CAN-väylässä.

-JukSii-
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10862 on: 10.02.11, 18:59 »

Saa olla aika näppärä jos saa releillä tuon toimimaan ilman että auton diagnostiikka huomaa mitään. Vielä hankalampi tilanne jos valot ovat CAN-väylässä.

Diagnostiikkaa voidaan huijata, mutta se vaatii muutaman ylimääräisen releen ja diodeja. Ylemmän tason asioita ovat nuo yhteiset EU-säännöt. Ei luulisi, että olisi kovin vaikeaa eikä kallista (autotehtaan näkökulmasta) varustaa autot vaikka konepellin alla olevalla kytkimellä, jolla voi valita nuo eri vaihtoehdot (ajaovalot takavaloin, ilman takavaloja, tai ei ollenkaan). Tulee vaan mieleen nuo roiskeläpät, jotka Suomessa olisivat kovin tarpeelliset, niin edessä kuin takana. Vaan kova oli kiire jättää ne EU-säännösten kautta kokonaan pois. Siitäkin huolimatta, että ne olisivat täällä todella tarpeelliset (lentäviä nastoja, hiekoituskiviä yms yms, joita ei etelämmässä Euroopassa esiinny).  Eikä ole kauaakaan siitä, kun joku oli tuonut Suomeen auton ilman, että siinä oli ajovalojen korkeussäätöä. Jonkin päivämääräsanktion johdosta, autoa ei voitu rekisteröidä Suomeen ilman kyseisen säätöjärjestelmän asennusta. Se oli kuulemma (virkamiehen lausumana) tärkeimpiä autossa olevia säätimiä. Oma kommentini on, että en ole siihen ikinä koskenut, vaan pitänyt sen nollassa, jos sellainen säädin on autossani ollut. Eikä ole katsastuksessa moitittu.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10863 on: 10.02.11, 23:30 »

Nyt voi busseissakin painaa hymynappia, mikä on osa kuljettajan ajotapaa seuraavaa järjestelmää.
Kuinkahan moni tuota jaksaa painaa aamuruuhkissa kiireessä töihin. Toivottavasti ei aiheuta potkuja kuskeille jos/kun ei tulekaan niitä "hymynappeja" odotettua määrää... Grin

Aika älytön systeemi Suomalaiset ihmiset tuntien... kuinkahan moni/montaa esim. kymmenestä viitsii/kiinnostaa tehdä "jotain ylimääräistä" hommaa ilman, että hyötyy itse jotain siitä... Tongue Ja vielä tuon joukkoliikenteenkin tason tietäen...

Ja sekin vielä huonona puolena, että kun niitä hymynappeja ei tulekaan, niin saattaapi olla, että sen kuskin motivaatiokin laskee samalla ja sitten se joukkoliikenteen taso laskee entisestään, kun kuskia ei enää kiinnosta pysyä aikataulussa jne... Tongue
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10864 on: 11.02.11, 07:15 »

Diagnostiikkaa voidaan huijata, mutta se vaatii muutaman ylimääräisen releen ja diodeja. Ylemmän tason asioita ovat nuo yhteiset EU-säännöt. Ei luulisi, että olisi kovin vaikeaa eikä kallista (autotehtaan näkökulmasta) varustaa autot vaikka konepellin alla olevalla kytkimellä, jolla voi valita nuo eri vaihtoehdot (ajaovalot takavaloin, ilman takavaloja, tai ei ollenkaan).

Ne autotehtaat tapaavat nykyään varustaa autonsa kompuutterilla, jota voidaan ohjata vaikka kotitallissa sopivan kaapelin ja ohjelmiston avulla:

http://www.obd.fi/index.php?Itemid=2&id=31&option=com_content&task=view

"EU-komissio on päätynyt huomiovaloihin, koska ne kuluttavat huomattavasti vähemmän energiaa kuin varsinaiset ajovalot." Hah ha hah ha. Johan se viheruskovaisuus löytyi tämänkin direktiivin takaa...

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10865 on: 11.02.11, 07:58 »

Kuinkahan moni tuota jaksaa painaa aamuruuhkissa kiireessä töihin.

Aika moni kyllä jaksaa huudella kiitoksia kuskille keskiovelta, tapa tuntuu yleistyvän vuosi vuodelta. Toivottavasti  Smiley-nappi saa suomalaiset vaipumaan taas puhumattomuuteen, joskus ärsyttää tällainen "smooltook", huudellaan vaikka kuski olisi kaahannut kuin se entinen citymaasturikuski. Oikean ajokäytöstiedon keräämiseksi keskiovelle olisi lisättävä myös  Angry-nappi, niin saisivat liikennöitsijät erot kuskien välillä selväksi alta aikayksikön.

topi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10866 on: 11.02.11, 08:14 »


"EU-komissio on päätynyt huomiovaloihin, koska ne kuluttavat huomattavasti vähemmän energiaa kuin varsinaiset ajovalot." Hah ha hah ha. Johan se viheruskovaisuus löytyi tämänkin direktiivin takaa...
-A-

Tämä on Antti jo vanha virsi, sakemannien hoki jo 80-luvulla auton kuluttavan ainakin 10dl / 100km enemmän ajovalot kytkettyinä. Tämä tekee topin laskuopin mukaan keskimäärin 20 litraa vuodessa per kaara. Kerrotaan 20l x 100 000 000 autolla niin saadaan tulokseksi järkyttävä energian tuhlauskauhistus  Smiley.

topi
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10867 on: 11.02.11, 12:24 »

Aika moni kyllä jaksaa huudella kiitoksia kuskille keskiovelta, tapa tuntuu yleistyvän vuosi vuodelta. Toivottavasti  Smiley-nappi saa suomalaiset vaipumaan taas puhumattomuuteen, joskus ärsyttää tällainen "smooltook", huudellaan vaikka kuski olisi kaahannut kuin se entinen citymaasturikuski. Oikean ajokäytöstiedon keräämiseksi keskiovelle olisi lisättävä myös  Angry-nappi, niin saisivat liikennöitsijät erot kuskien välillä selväksi alta aikayksikön.

topi

Kuten jo tiedämme, negatiivista palautetta annetaan kyllä vuolaasti. Ja moni joka huikkaa kiitokset tuskin muuttuvat ihmisinä yhden napin takia.

Tämänlaisen uuden idean alasampuminen ja ainainen mariseminen suomalaisista on juuri sitä "suomalaista" käytöstä. No ehkä toinen kaltaisensa tuntee!  Grin
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10868 on: 11.02.11, 12:45 »

Tämä on Antti jo vanha virsi, sakemannien hoki jo 80-luvulla auton kuluttavan ainakin 10dl / 100km enemmän ajovalot kytkettyinä. Tämä tekee topin laskuopin mukaan keskimäärin 20 litraa vuodessa per kaara. Kerrotaan 20l x 100 000 000 autolla niin saadaan tulokseksi järkyttävä energian tuhlauskauhistus  Smiley.

topi
Petrihän tuosta aikoinaan taisi tehdä käytännön tutkimuksia.. häneltä voi kysellä tuloksia (täällä esiintyneen armottoman v*ttuilun lisäksi) Cheesy

Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10869 on: 11.02.11, 14:57 »

Juu, asioita voi laskea kovin monella tavalla. Yksikin lisääntynyt hengenlähtö puutteellisen havainnoitavuuden vuoksi on minusta liikaa. Mutta ei kai siinä, kunhan maailma pelastuu eikä ilmasto lämpene  Grin

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1220
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10870 on: 11.02.11, 16:29 »

Täällä sitä taas näköjään hyökätään joukolla yhtä kahta ihmistä vastaan.  thmbdn
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10871 on: 11.02.11, 16:49 »

että sen kuskin motivaatiokin laskee samalla ja sitten se joukkoliikenteen taso laskee entisestään, kun kuskia ei enää kiinnosta pysyä aikataulussa jne... Tongue

Kiinnosta pysyä aikataulussa?
Tuootaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, kyllähän siinä pysyis ihan mielellään, jos ne ois tehty sellasiksi, että niissä voisi pysyä. Linja kohtasta tavaraa tämä ja ajosarja kohtaista tavaraa. Smiley
Jos aikataulusta jää jälkeen niin so what? Turvallisesti mielummin kun kiireellä ja ojassa. Kokemusta on tästä, että sielä ojassa ei ole enää mihinkään kiire. Sielä voi sitten miettiä sitten sitä, että minuutin voitit kun riskillä ajoit; tunnin puoltoista hävisit kun ojaan sukelsit. Kannattiko....
Kumpa nämä tavallista paljon paremmat perheenisukkikuskit tajuaisivat tämän myös.

Tiistaina ajelin puoltoista tuntia Kalajärveltä Elielille, ruokatauosta meni about 25 minuuttia ruuhkassa istumiseen, mutta mitäs siitä. Ei sille mitään mahda. Turha siitä on ressiä ottaa, ajaa sen minkä voi ja mielummin perillä myöhemmin kun onnettomuuden kanssa tunti jossain skutsissa.
Tiistaina vielä harvinaisen moni tuon maratoni siivun jälkeen kiitti etuovesta poistuessaan, kun perille päästiin ehjänä. Siitä tuli hiton hyvä mieli. Cheesy
« Last Edit: 11.02.11, 16:54 by Sami Aaltonen »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10872 on: 11.02.11, 16:53 »

Tämä on Antti jo vanha virsi, sakemannien hoki jo 80-luvulla auton kuluttavan ainakin 10dl / 100km enemmän ajovalot kytkettyinä. Tämä tekee topin laskuopin mukaan keskimäärin 20 litraa vuodessa per kaara.

Ja Mikon laskuopin mukaan tuo tekee kokonaiset 2000km/vuosi. Aika vähän, sanoisin  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10873 on: 11.02.11, 17:03 »

Kuten jo tiedämme, negatiivista palautetta annetaan kyllä vuolaasti. Ja moni joka huikkaa kiitokset tuskin muuttuvat ihmisinä yhden napin takia.

Tämänlaisen uuden idean alasampuminen ja ainainen mariseminen suomalaisista on juuri sitä "suomalaista" käytöstä. No ehkä toinen kaltaisensa tuntee!  Grin

Mä olenkin se joka dösän sitruuna  Angry. Ei vaan... on pelkästään hyvä kun kiitokset välittyvät napin painalluksella myös työnantajan tietokoneelle.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10874 on: 11.02.11, 17:08 »

Juu, asioita voi laskea kovin monella tavalla. Yksikin lisääntynyt hengenlähtö puutteellisen havainnoitavuuden vuoksi on minusta liikaa. Mutta ei kai siinä, kunhan maailma pelastuu eikä ilmasto lämpene  Grin

-A-

Ei ollut tänään Arabiassakaan lämmin  Wink, onneksi 74 tuli ajallaan.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10875 on: 11.02.11, 17:16 »

Ja Mikon laskuopin mukaan tuo tekee kokonaiset 2000km/vuosi. Aika vähän, sanoisin  Roll Eyes

Jep, 2000km = 1/10 keskivertokuluttajasta. Over and out  Roll Eyes.
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10876 on: 11.02.11, 17:20 »

Ei vaan... on pelkästään hyvä kun kiitokset välittyvät napin painalluksella myös työnantajan tietokoneelle.
On se vaan piskatin hyvä tuonlainen + : nappi, joku saattais vahingossa painaa - : nusta, jos sellainen olis.
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1220
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10877 on: 11.02.11, 18:02 »

Kiinnosta pysyä aikataulussa?
Tuootaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, kyllähän siinä pysyis ihan mielellään, jos ne ois tehty sellasiksi, että niissä voisi pysyä. Linja kohtasta tavaraa tämä ja ajosarja kohtaista tavaraa. Smiley
Jos aikataulusta jää jälkeen niin so what? Turvallisesti mielummin kun kiireellä ja ojassa. Kokemusta on tästä, että sielä ojassa ei ole enää mihinkään kiire. Sielä voi sitten miettiä sitten sitä, että minuutin voitit kun riskillä ajoit; tunnin puoltoista hävisit kun ojaan sukelsit. Kannattiko....
Kumpa nämä tavallista paljon paremmat perheenisukkikuskit tajuaisivat tämän myös.

Tiistaina ajelin puoltoista tuntia Kalajärveltä Elielille, ruokatauosta meni about 25 minuuttia ruuhkassa istumiseen, mutta mitäs siitä. Ei sille mitään mahda. Turha siitä on ressiä ottaa, ajaa sen minkä voi ja mielummin perillä myöhemmin kun onnettomuuden kanssa tunti jossain skutsissa.
Tiistaina vielä harvinaisen moni tuon maratoni siivun jälkeen kiitti etuovesta poistuessaan, kun perille päästiin ehjänä. Siitä tuli hiton hyvä mieli. Cheesy


Tuo se on oikea asenne.  Smiley Matkustajia varten bussit ja kuljettajat ovat ja matkustajien ehdoilla toimitaan. Monilla yhtiöillä ja HSL:llä tuntuu olevan se käsitys että kuskit ja bussit ovat vain siksi että omistajat saavat rahaa, näin ei ole.
Tuliko Nobinalta itkua ja parkua kun kehtasit sääntöjen mukaan ja matkustajia ajatellen ajaa?  laugh
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10878 on: 11.02.11, 18:45 »

Jep, 2000km = 1/10 keskivertokuluttajasta. Over and out  Roll Eyes.

En ymmärtänyt...

Alkup. viestini ihmetyksen aihe oli, että moniko auto ajaa vain 2000km vuodessa?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10879 on: 11.02.11, 19:00 »

Tuo se on oikea asenne.  Smiley Matkustajia varten bussit ja kuljettajat ovat ja matkustajien ehdoilla toimitaan. Monilla yhtiöillä ja HSL:llä tuntuu olevan se käsitys että kuskit ja bussit ovat vain siksi että omistajat saavat rahaa, näin ei ole.
Tuliko Nobinalta itkua ja parkua kun kehtasit sääntöjen mukaan ja matkustajia ajatellen ajaa?  laugh

Tuskin tulee, ellei pidä kiinni lakisääteisistä tauoistaan. Tuossahan Sami ilmeisesti antoi ilmaiseksi työnantajalle 25 min omasta tauostaan, jos oikein ymmärsin.
Pages: 1 ... 542 543 [544] 545 546 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1