Keskustelua liikenteestä

<< < (2173/3033) > >>

oh2dw:
Quote

EU-direktiivin mukaan huomiovalojen kanssa ei pala takavalot.

Maakohtaisesti siitä voidaan toki poiketa. Tiettyihin merkkeihin ne voidaan kytkeä jälkikäteenkin. Ainakin Skoda toimii näin, eli luovutushuollon yhteydessä ne aktivoidaan toimimaan. On kuitenkin merkkejä ja malleja joihin tätä ei voi tehdä edes jälkikäteen. Jokin aika sitten oli tästä artikkeli Tuulilasissa.




Jos jotain voi tehdä etukäteen, sen voi tehdä myös jälkikäteen. Releet on keksitty, ei kun modaamaan!

juksii:
Quote

Jos jotain voi tehdä etukäteen, sen voi tehdä myös jälkikäteen. Releet on keksitty, ei kun modaamaan!


Saa olla aika näppärä jos saa releillä tuon toimimaan ilman että auton diagnostiikka huomaa mitään. Vielä hankalampi tilanne jos valot ovat CAN-väylässä.

oh2dw:
Quote

Saa olla aika näppärä jos saa releillä tuon toimimaan ilman että auton diagnostiikka huomaa mitään. Vielä hankalampi tilanne jos valot ovat CAN-väylässä.


Diagnostiikkaa voidaan huijata, mutta se vaatii muutaman ylimääräisen releen ja diodeja. Ylemmän tason asioita ovat nuo yhteiset EU-säännöt. Ei luulisi, että olisi kovin vaikeaa eikä kallista (autotehtaan näkökulmasta) varustaa autot vaikka konepellin alla olevalla kytkimellä, jolla voi valita nuo eri vaihtoehdot (ajaovalot takavaloin, ilman takavaloja, tai ei ollenkaan). Tulee vaan mieleen nuo roiskeläpät, jotka Suomessa olisivat kovin tarpeelliset, niin edessä kuin takana. Vaan kova oli kiire jättää ne EU-säännösten kautta kokonaan pois. Siitäkin huolimatta, että ne olisivat täällä todella tarpeelliset (lentäviä nastoja, hiekoituskiviä yms yms, joita ei etelämmässä Euroopassa esiinny).  Eikä ole kauaakaan siitä, kun joku oli tuonut Suomeen auton ilman, että siinä oli ajovalojen korkeussäätöä. Jonkin päivämääräsanktion johdosta, autoa ei voitu rekisteröidä Suomeen ilman kyseisen säätöjärjestelmän asennusta. Se oli kuulemma (virkamiehen lausumana) tärkeimpiä autossa olevia säätimiä. Oma kommentini on, että en ole siihen ikinä koskenut, vaan pitänyt sen nollassa, jos sellainen säädin on autossani ollut. Eikä ole katsastuksessa moitittu.

Pe7e:
Quote

Nyt voi busseissakin painaa hymynappia, mikä on osa kuljettajan ajotapaa seuraavaa järjestelmää.

Kuinkahan moni tuota jaksaa painaa aamuruuhkissa kiireessä töihin. Toivottavasti ei aiheuta potkuja kuskeille jos/kun ei tulekaan niitä "hymynappeja" odotettua määrää...

Aika älytön systeemi Suomalaiset ihmiset tuntien... kuinkahan moni/montaa esim. kymmenestä viitsii/kiinnostaa tehdä "jotain ylimääräistä" hommaa ilman, että hyötyy itse jotain siitä... Ja vielä tuon joukkoliikenteenkin tason tietäen...

Ja sekin vielä huonona puolena, että kun niitä hymynappeja ei tulekaan, niin saattaapi olla, että sen kuskin motivaatiokin laskee samalla ja sitten se joukkoliikenteen taso laskee entisestään, kun kuskia ei enää kiinnosta pysyä aikataulussa jne...

andy1:
Quote

Diagnostiikkaa voidaan huijata, mutta se vaatii muutaman ylimääräisen releen ja diodeja. Ylemmän tason asioita ovat nuo yhteiset EU-säännöt. Ei luulisi, että olisi kovin vaikeaa eikä kallista (autotehtaan näkökulmasta) varustaa autot vaikka konepellin alla olevalla kytkimellä, jolla voi valita nuo eri vaihtoehdot (ajaovalot takavaloin, ilman takavaloja, tai ei ollenkaan).


Ne autotehtaat tapaavat nykyään varustaa autonsa kompuutterilla, jota voidaan ohjata vaikka kotitallissa sopivan kaapelin ja ohjelmiston avulla:

http://www.obd.fi/index.php?Itemid=2&id=31&option=com_content&task=view

"EU-komissio on päätynyt huomiovaloihin, koska ne kuluttavat huomattavasti vähemmän energiaa kuin varsinaiset ajovalot." Hah ha hah ha. Johan se viheruskovaisuus löytyi tämänkin direktiivin takaa...

-A-

Navigation

Up one level

Next page

Previous page