Keskustelua liikenteestä

<< < (2177/3033) > >>

Joona:
Quote

Tiistaina ajelin puoltoista tuntia Kalajärveltä Elielille, ruokatauosta meni about 25 minuuttia ruuhkassa istumiseen, mutta mitäs siitä. Ei sille mitään mahda.

Kuinkas pitkä tämä ruokatauko on? Sinuahan koskee ajoaikalain mukainen 45 minuutin taukomääräys, sekä työaikalain mukaisesti jokaisen 5,5 työtunnin jälkeen on pidettävä 30 minuutin tauko. Vai sanotko poliisille, että istuit ruuhkassa?

Joona:
Quote

Tuossahan Sami ilmeisesti antoi ilmaiseksi työnantajalle 25 min omasta tauostaan

Kysymys kuuluukin, miksi?

Sami Aaltonen:
Koskee lait joo ei siinä mitään. Päivän pituus tiistaina oli muistaakseni n.5 tuntia, josta oli se ruokatauko muistaakseni jotain 35min luokkaa alunperin, josta meni se 25 minuuttia ihmettelyyn. Sellasta se on, me ei voida kuitenkaan taukoa venytellä jos se alkaa myöhässä. Jos tunnin tauosta menee 15 minuuttia, niin sitten se menee. Oli päivä 5 tuntia tai 12 tuntia sidonnaisuudeltaan.
Ajosarjat ovat tehty lakia noudattaen. Niitten tuntimäärien laskeminen ei mulle kuulu sen enempää.
Liikenteen ongelmille tai säälle ei kukaan kuitenkaan mitään mahda.

Sami Aaltonen:
Quote

Kysymys kuuluukin, miksi?


Kyllä minä siitä ilmotin, että tauko venyi sen ja sen verran ja niin eespäin poispäin. Pitääkö tässä nyt alkaa tämäkin käymään läpi.....
MItä siinä voit muuta tehdä? Tauko meni Vihdintiellä ihmetellessä, sille voi mitään vaikka miten sitä pyörittää. Ajettava se on joka tapauksessa päättärille.
Joulun tienoolla kun oli pahemmat kelit vielä niin kaikki meni pieleen mitä voi päivässä mennä pieleen. Ylitöitä ihan riittämiin, mutta sellasta se on.

Mitä sitten sinä olisit tehnyt tossa tilanteessa?

Joona:
Quote

Koskee lait joo ei siinä mitään. Päivän pituus tiistaina oli muistaakseni n.5 tuntia, josta oli se ruokatauko muistaakseni jotain 35min luokkaa alunperin, josta meni se 25 minuuttia ihmettelyyn. Sellasta se on, me ei voida kuitenkaan taukoa venytellä jos se alkaa myöhässä. Jos tunnin tauosta menee 15 minuuttia, niin sitten se menee. Oli päivä 5 tuntia tai 12 tuntia sidonnaisuudeltaan.
Ajosarjat ovat tehty lakia noudattaen. Niitten tuntimäärien laskeminen ei mulle kuulu sen enempää.
Liikenteen ongelmille tai säälle ei kukaan kuitenkaan mitään mahda.


Ei tästä nyt ota juuri mitään tolkkua. Vaan se on todettava, että mikäli te bussikuskit jätätte taukonne pitämättä ja ajatte vuoronne tauon aikanakin niin kusette vain omaan nilkkaanne sillä. Tavaraliikenteen puolelta löytyy vaikka kuinka paljon hinnanpolkijoita. Aina löytyy joku, joka on valmis tulemaan huonolla palkalla töihin. Sitten kiroaa kun mitään ei jää käteen.. Mikäli tauon ajankohta on ajallisesti määritelty etukäteen, tarkoittaa se sitä, että tauon alkamishetkellä bussi siirtyy lähimmälle taukopaikalle ja liikkuu sieltä aikaisintaan tauon päätyttyä tai sitten tauko alkaa myöhässä mutta kestää ajallisesti tasan yhtä kauan. Mikäli tauoksi on määritelty 13:00-14:00 mutta se alkaakin 13:15 niin se myös päättyy 14:15. Koko ajan uutisoidaan, kuinka bussikuskeilla on ongelmia ja työoloissa on pahasti vikaa yms. Samaan aikaan ei pidetä omista oikeuksista kiinni. Rahtihommissa on ihan normaalia, että se joka ei pidä taukoja, ajaa enemmän. Ja sillä joka ajaa enemmän, on koko ajan niin paljon töitä, ettei enää edes ehdi pitää taukoa.

Mikäli työpäivä on 12 tunnin pituinen, tulee sinä aikana pitää vähintään 2x 30min taukoa. Todennäköisesti myös ajoaika menee yli, joten 4,5h ajoajan täyttyessä täytyy pitää 45min tauko, tai vaihtoehtoisesti 15+30min, jolloin 15min voi pitää aikaisemmin mutta 30min viimeistään ajoajan täyttyessä.

Mikäli lähdet ajamaan linjan, jolla ajoaikaa tulee 45min - 60min ja ajoaikaa on jo 4h00min takana eli 30min käytettävissä. Lähdetkö ajamaan kyseisen linjan vai et? Miksi?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page