FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
14.12.17, 21:05

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 543 544 [545] 546 547 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477727 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10880 on: 11.02.11, 19:17 »

Tiistaina ajelin puoltoista tuntia Kalajärveltä Elielille, ruokatauosta meni about 25 minuuttia ruuhkassa istumiseen, mutta mitäs siitä. Ei sille mitään mahda.

Kuinkas pitkä tämä ruokatauko on? Sinuahan koskee ajoaikalain mukainen 45 minuutin taukomääräys, sekä työaikalain mukaisesti jokaisen 5,5 työtunnin jälkeen on pidettävä 30 minuutin tauko. Vai sanotko poliisille, että istuit ruuhkassa?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10881 on: 11.02.11, 19:18 »

Tuossahan Sami ilmeisesti antoi ilmaiseksi työnantajalle 25 min omasta tauostaan

Kysymys kuuluukin, miksi?
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10882 on: 11.02.11, 19:22 »

Koskee lait joo ei siinä mitään. Päivän pituus tiistaina oli muistaakseni n.5 tuntia, josta oli se ruokatauko muistaakseni jotain 35min luokkaa alunperin, josta meni se 25 minuuttia ihmettelyyn. Sellasta se on, me ei voida kuitenkaan taukoa venytellä jos se alkaa myöhässä. Jos tunnin tauosta menee 15 minuuttia, niin sitten se menee. Oli päivä 5 tuntia tai 12 tuntia sidonnaisuudeltaan.
Ajosarjat ovat tehty lakia noudattaen. Niitten tuntimäärien laskeminen ei mulle kuulu sen enempää.
Liikenteen ongelmille tai säälle ei kukaan kuitenkaan mitään mahda.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10883 on: 11.02.11, 19:25 »

Kysymys kuuluukin, miksi?

Kyllä minä siitä ilmotin, että tauko venyi sen ja sen verran ja niin eespäin poispäin. Pitääkö tässä nyt alkaa tämäkin käymään läpi.....
MItä siinä voit muuta tehdä? Tauko meni Vihdintiellä ihmetellessä, sille voi mitään vaikka miten sitä pyörittää. Ajettava se on joka tapauksessa päättärille.
Joulun tienoolla kun oli pahemmat kelit vielä niin kaikki meni pieleen mitä voi päivässä mennä pieleen. Ylitöitä ihan riittämiin, mutta sellasta se on.

Mitä sitten sinä olisit tehnyt tossa tilanteessa?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10884 on: 11.02.11, 20:34 »

Koskee lait joo ei siinä mitään. Päivän pituus tiistaina oli muistaakseni n.5 tuntia, josta oli se ruokatauko muistaakseni jotain 35min luokkaa alunperin, josta meni se 25 minuuttia ihmettelyyn. Sellasta se on, me ei voida kuitenkaan taukoa venytellä jos se alkaa myöhässä. Jos tunnin tauosta menee 15 minuuttia, niin sitten se menee. Oli päivä 5 tuntia tai 12 tuntia sidonnaisuudeltaan.
Ajosarjat ovat tehty lakia noudattaen. Niitten tuntimäärien laskeminen ei mulle kuulu sen enempää.
Liikenteen ongelmille tai säälle ei kukaan kuitenkaan mitään mahda.

Ei tästä nyt ota juuri mitään tolkkua. Vaan se on todettava, että mikäli te bussikuskit jätätte taukonne pitämättä ja ajatte vuoronne tauon aikanakin niin kusette vain omaan nilkkaanne sillä. Tavaraliikenteen puolelta löytyy vaikka kuinka paljon hinnanpolkijoita. Aina löytyy joku, joka on valmis tulemaan huonolla palkalla töihin. Sitten kiroaa kun mitään ei jää käteen.. Mikäli tauon ajankohta on ajallisesti määritelty etukäteen, tarkoittaa se sitä, että tauon alkamishetkellä bussi siirtyy lähimmälle taukopaikalle ja liikkuu sieltä aikaisintaan tauon päätyttyä tai sitten tauko alkaa myöhässä mutta kestää ajallisesti tasan yhtä kauan. Mikäli tauoksi on määritelty 13:00-14:00 mutta se alkaakin 13:15 niin se myös päättyy 14:15. Koko ajan uutisoidaan, kuinka bussikuskeilla on ongelmia ja työoloissa on pahasti vikaa yms. Samaan aikaan ei pidetä omista oikeuksista kiinni. Rahtihommissa on ihan normaalia, että se joka ei pidä taukoja, ajaa enemmän. Ja sillä joka ajaa enemmän, on koko ajan niin paljon töitä, ettei enää edes ehdi pitää taukoa.

Mikäli työpäivä on 12 tunnin pituinen, tulee sinä aikana pitää vähintään 2x 30min taukoa. Todennäköisesti myös ajoaika menee yli, joten 4,5h ajoajan täyttyessä täytyy pitää 45min tauko, tai vaihtoehtoisesti 15+30min, jolloin 15min voi pitää aikaisemmin mutta 30min viimeistään ajoajan täyttyessä.

Mikäli lähdet ajamaan linjan, jolla ajoaikaa tulee 45min - 60min ja ajoaikaa on jo 4h00min takana eli 30min käytettävissä. Lähdetkö ajamaan kyseisen linjan vai et? Miksi?
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10885 on: 11.02.11, 21:08 »

En ymmärtänyt...

Alkup. viestini ihmetyksen aihe oli, että moniko auto ajaa vain 2000km vuodessa?

Aha, nyt vasta hokasin, että takerruit mittayksikön 0-virheeseen, siis 1 dl / 100 km sen piti olla. Onneksi en siteerannut hra Elon oppia  Embarrassed.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10886 on: 12.02.11, 03:48 »

Ei tästä nyt ota juuri mitään tolkkua. Vaan se on todettava, että mikäli te bussikuskit jätätte taukonne pitämättä ja ajatte vuoronne tauon aikanakin niin kusette vain omaan nilkkaanne sillä. Tavaraliikenteen puolelta löytyy vaikka kuinka paljon hinnanpolkijoita. Aina löytyy joku, joka on valmis tulemaan huonolla palkalla töihin. Sitten kiroaa kun mitään ei jää käteen.. Mikäli tauon ajankohta on ajallisesti määritelty etukäteen, tarkoittaa se sitä, että tauon alkamishetkellä bussi siirtyy lähimmälle taukopaikalle ja liikkuu sieltä aikaisintaan tauon päätyttyä tai sitten tauko alkaa myöhässä mutta kestää ajallisesti tasan yhtä kauan. Mikäli tauoksi on määritelty 13:00-14:00 mutta se alkaakin 13:15 niin se myös päättyy 14:15. Koko ajan uutisoidaan, kuinka bussikuskeilla on ongelmia ja työoloissa on pahasti vikaa yms. Samaan aikaan ei pidetä omista oikeuksista kiinni. Rahtihommissa on ihan normaalia, että se joka ei pidä taukoja, ajaa enemmän. Ja sillä joka ajaa enemmän, on koko ajan niin paljon töitä, ettei enää edes ehdi pitää taukoa.

Mikäli työpäivä on 12 tunnin pituinen, tulee sinä aikana pitää vähintään 2x 30min taukoa. Todennäköisesti myös ajoaika menee yli, joten 4,5h ajoajan täyttyessä täytyy pitää 45min tauko, tai vaihtoehtoisesti 15+30min, jolloin 15min voi pitää aikaisemmin mutta 30min viimeistään ajoajan täyttyessä.

Mikäli lähdet ajamaan linjan, jolla ajoaikaa tulee 45min - 60min ja ajoaikaa on jo 4h00min takana eli 30min käytettävissä. Lähdetkö ajamaan kyseisen linjan vai et? Miksi?

Eli ihmiset kesken ajon pihalle ja bussi parkkiin Vihdintien pysäkille, oli taukotupaa tai ei? Sai ruuat lämpimäksi tai ei?
Sitten kun taukosi on täynnä, ajat sieltä Vihdintieltä päättärille ja lähdet sen 15-30min myöhässä?

Päivä täys, kello 17.45, varikolle vielä 10minuuttia matkaa; bussi parkkiin Hämeenlinnan väylälle ja otat taksin ja menet varikolle?
Siis ilmeisesti toimisit näin jos ajaisit bussia työksesisi?

Tuohon viimeiseen kysymykseesi vastaus on se, että meillä ei ole tollasia sarjoja, joita kuvailit.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10887 on: 12.02.11, 07:15 »

Eli ihmiset kesken ajon pihalle ja bussi parkkiin Vihdintien pysäkille, oli taukotupaa tai ei? Sai ruuat lämpimäksi tai ei?

Lain mukaan ei tarvitse jäädä pysäkille vaarantamaan liikennettä vaan voi ajaa seuraavalle paikalle, jossa voi pitää tauon turvallisesti.


Quote
Sitten kun taukosi on täynnä, ajat sieltä Vihdintieltä päättärille ja lähdet sen 15-30min myöhässä?

Vaikka.

Quote
Päivä täys, kello 17.45, varikolle vielä 10minuuttia matkaa; bussi parkkiin Hämeenlinnan väylälle ja otat taksin ja menet varikolle?
Siis ilmeisesti toimisit näin jos ajaisit bussia työksesisi?

Tuossahan ei tule ajoaikaa kuin 10h10min. Kyllä sen 10 minuutilla voi ylittää, kun kerran kotiinpääsykin on siitä kiinni. Siitä pitää vain ottaa tuloste ja kantaa sitä seuraavat 28 päivää mukana.

Quote
Tuohon viimeiseen kysymykseesi vastaus on se, että meillä ei ole tollasia sarjoja, joita kuvailit.

Millaisia?
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10888 on: 12.02.11, 07:25 »

Kyllä ymmärrän Samia mutta omaan nilkkaanne silti kusette. Näin työnantaja katsoo että on mitoittanut aikataulut oikein ja jos jotain muutoksia täytyy miettiä, niin sitten ennemmin siihen suuntaan että kiristetään lisää. Ei ihme että bussit ajaa miltei aina hanuriissa kiinni vaikkapa tuolla Askistossa, neljänkympin alueella. Eli tämä jousto kiristää sitten pinnaa monilla ratin takana ja se näkyy ajotavassakin. Toki se näkyy varmasti monen toimistorontankin kanssa, yhtälailla.
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1225
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10889 on: 12.02.11, 07:58 »

Tuskin Aaltonen sentään joka päivä luopuu omasta tauostaan.
Pitäisikö kuljettajan teistä asettaa itsensä matkustajien edelle? Olisko teidän hänestä pitänyt tyynesti jättää matkustajat seuraavan vuoron pysäkille, ja painella tauolle. Olisi tullut ajamaton lähtö. Ihmiset olisivat sitten parkuneet ympäri nettiä kun bussi ei tullut. Tiedättekö miten paljon kuljettajat ajavat ylitöitä? Jolleivat kuljettajat joustaisi omista oikeuksitaan vähän väliä, niin ajamattomia lähtöjä olisi reilusti enemmän.

Joillain on uskomaton taito aina löytää valittamisen aihetta, teki joku mitä tahansa. Muutama tuntuu tällä päättäneen että teki Aaltonen mitä vain, tai sanoi mitä vain, on se aina väärin.

Entäpä jos tulee onnettomuus. Onko se teistä parempi että kuljettaja pistää matkustajat etusijalle, vai se että kuljettaja ajattelee vain itseään?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10890 on: 12.02.11, 08:41 »

Pitäisikö kuljettajan teistä asettaa itsensä matkustajien edelle?

Ei, mutta eikö laki mene kuitekin edelle? Jos laki jotain vaatii ja kun täällä koko ajan valitetaan että henkilöautoilijat rikkovat lakia ja sääntöjä. Sitten rikotaan itse työaikalakia eikä se olekaan yhtään mitään.

Quote
Jolleivat kuljettajat joustaisi omista oikeuksitaan vähän väliä, niin ajamattomia lähtöjä olisi reilusti enemmän.
Entäpä jos tulee onnettomuus. Onko se teistä parempi että kuljettaja pistää matkustajat etusijalle, vai se että kuljettaja ajattelee vain itseään?

Entäpä jos se onnettomuus tuleekin siksi että kuljettaja on joustanut niin paljon että onkin liian väsynyt ajamaan. Tottakai lainsäätäjä tässä on ajatellut kuljettajan ajokykyä ensisijaisesti.
En minä ainakaan halua istua bussin kyydissä jossa kuljettaja ei ole pitänyt taukojaan ja ajaa ihan zombiena. Sellaisessa kyydissä olen bussissa onneksi vain kerran ollut enkä kyllä mielelläni toista kertaa mene.

-JukSii-
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1225
Date Registered: 19.06.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10891 on: 12.02.11, 08:50 »

Ei, mutta eikö laki mene kuitekin edelle? Jos laki jotain vaatii ja kun täällä koko ajan valitetaan että henkilöautoilijat rikkovat lakia ja sääntöjä. Sitten rikotaan itse työaikalakia eikä se olekaan yhtään mitään.

Entäpä jos se onnettomuus tuleekin siksi että kuljettaja on joustanut niin paljon että onkin liian väsynyt ajamaan. Tottakai lainsäätäjä tässä on ajatellut kuljettajan ajokykyä ensisijaisesti.
En minä ainakaan halua istua bussin kyydissä jossa kuljettaja ei ole pitänyt taukojaan ja ajaa ihan zombiena. Sellaisessa kyydissä olen bussissa onneksi vain kerran ollut enkä kyllä mielelläni toista kertaa mene.

Näinhän se on, mutta toki he varmasti niitä noudattavat kun se on mahdollista. Mutta matkustajia kiinnostaa usein vain se että bussi saapuu, hyvä jos edes huomaavat kuljettajan.

Kerran eräs kuljettaja yritti jättää sairaskohtauksen saaneen lapsen tajuttomana pysäkille, kuljettaja piti itseään matkustajia tärkeämpänä. Sen lisäksi että oli kielitaidoton, niin myös varmasti noudatti sääntöjä ja aikatauluja pilkuntarkasti. Eikä siis ollut valmis joustamaan matkustajien tähden.
« Last Edit: 12.02.11, 08:54 by Ville Lindgren »
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10892 on: 12.02.11, 09:01 »

Näinhän se on, mutta toki he varmasti niitä noudattavat kun se on mahdollista. Mutta matkustajia kiinnostaa usein vain se että bussi saapuu, hyvä jos edes huomaavat kuljettajan.

Niin, työnantajan pitäisi tehdä kuljettajille mahdolliseksi lain noudattamisen. Jos kuljettajat eivät oikeasti pidä kiinni oikeuksistaan, ei työnantaja tee muutoksia. Jos homma menee niinkuin täällä on kerrottu, parannusta ei tule koskaan. Siitä kärsivät kuljettajat ja loppujen lopuksi myös asiakkaat. Kun homma menee riittävän pitkälle jonkun pitää varmaan kuolla, tosin on kuitenkin kuljettajan syy kun ei pitänyt niitä taukoja mitä olisi pitänyt pitää tai ajoi ylinopeutta jotta matkustajat pääsisivät perille aikataulussa.

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10893 on: 12.02.11, 09:54 »

Ei tarvitse edes kovin pitkälle miettiä tajutakseen että pääkaupunkiseudun linjaliikenteen tyyppinen minuuttiaikataulu, työaikalain sekä ajo- ja lepoaikalain tarkalleen noudattaminen ja bussifirman pystyssä pysyminen on täysin  mahdoton yhtälö.

Aikataulut voi toki yrittää laatia minuutin tarkkuudella lakia noudattaen ja minimimiehityksellä mutta pienikin poikkeama liikenteen, sään, tekniikan tai minkä tahansa pikkuasian suhteen niin minuuttiaikataulu on menetetty. On mahdoton ajatus että kuski pitäisi taukonsa tien päällä ja jättäisi matkustajat odottamaan. Jos tauostaan joutuu tinkimään myöhästyneen linjan vuoksi, ei toista kuljettajaa voida sillä minuuttiaikataululla lähettää päättärille päästämään edellinen tauolle.

Mieleen ei tule muita ratkaisuja kuin reservikuljettajamäärän ja taukopaikkojen lisääminen, vuorovälien pidentäminen, joustovarojen lisääminen +/- 15 minuuttiin ja paikallisliikenteen kuljettajien jättämien ajo- ja lepoaikalain minuuttien kyttäämisen ulkopuolelle. Kaikkihan nämä tietysti ovat täysin mahdottomia vaihtoehtoja.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10894 on: 12.02.11, 16:28 »

Tuskin Aaltonen sentään joka päivä luopuu omasta tauostaan.
Pitäisikö kuljettajan teistä asettaa itsensä matkustajien edelle? Olisko teidän hänestä pitänyt tyynesti jättää matkustajat seuraavan vuoron pysäkille, ja painella tauolle. Olisi tullut ajamaton lähtö. Ihmiset olisivat sitten parkuneet ympäri nettiä kun bussi ei tullut. Tiedättekö miten paljon kuljettajat ajavat ylitöitä? Jolleivat kuljettajat joustaisi omista oikeuksitaan vähän väliä, niin ajamattomia lähtöjä olisi reilusti enemmän.

Tässähän oli nyt kyse siitä, että vaihtoehtoisesti tauko pidetään heti tai mikäli tauko alkaa myöhässä, se myös loppuu myöhässä. Sen sanon myös, että mikäli ajoaikalain mukainen tauko täytyy pitää, menee se matkustajien edelle. Jos se tarkoittaa sitä, että vuoro jää ajamatta, silloin vuoro jää ajamatta.

Näinhän se on, mutta toki he varmasti niitä noudattavat kun se on mahdollista.

Ahaa. Täytyypä itsekin ruveta toimimaan tällä periaatteella. Noudatetaan lakia silloin kun siihen on mahdollisuus.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10895 on: 12.02.11, 16:58 »

Kyllä sen olen bussilla töissä käyvänä pistänyt huomioon, että tietyillä kuskeilla on vaan sellainen ajotyyli ja ihmeellisiä kaistavalintoja, että heti kyytiin astuessa muistaa kuskin nähtyä, että taas kestää normaalisti 20 min bussimatka sen 5-10 enemmän ja joka kerta on seuraava bussi perässä kun perille päästään. Eli kyllä se hyvin usein tuo aikataulussa pysyminen on pitkälti kuskista riippuvainen. Nyt en tarkoita mitään ääri kelejä, vaan ihan normaaleja talvi- tai kesäkelejä.  Wink
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10896 on: 12.02.11, 17:05 »

Tässähän oli nyt kyse siitä, että vaihtoehtoisesti tauko pidetään heti tai mikäli tauko alkaa myöhässä, se myös loppuu myöhässä. Sen sanon myös, että mikäli ajoaikalain mukainen tauko täytyy pitää, menee se matkustajien edelle. Jos se tarkoittaa sitä, että vuoro jää ajamatta, silloin vuoro jää ajamatta.


Juuri tällaisen ajattelutavan takia maallamme menee entistä huonomiin ja huomenna vielä huonommin.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10897 on: 12.02.11, 17:18 »

Juuri tällaisen ajattelutavan takia maallamme menee entistä huonomiin ja huomenna vielä huonommin.

Minkä ajattelutavan, sen että noudatetaan lakia ja yhteisiä sääntöjä? Oletko kenties anarkiaan kallellasi?

Anteeksi nyt jos tuomitsen heti kättelyssä, mutta enpä ole turhempaa ja naiivimpaa kommenttia hetkeen nähnyt.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10898 on: 12.02.11, 19:03 »

Jatkataa te muut vääntämistä tästä tauko asiasta. Mulla on parempaa tekemistä kuin kinata siitä.
Se on vaan tiiettekö jännä juttu, että ne jotka eivät aja HSL alueella bussia työkseen, tietävät asiat paremmin kuin minä, joka olen ajanut 5 vuotta työkseni sielä. Kukin ajatelkoot tämän lauseen miten tahtoo. Mun puolesta senkus jatkatte.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #10899 on: 12.02.11, 19:08 »

Jatkataa te muut vääntämistä tästä tauko asiasta. Mulla on parempaa tekemistä kuin kinata siitä.
Se on vaan tiiettekö jännä juttu, että ne jotka eivät aja HSL alueella bussia työkseen, tietävät asiat paremmin kuin minä, joka olen ajanut 5 vuotta työkseni sielä. Kukin ajatelkoot tämän lauseen miten tahtoo. Mun puolesta senkus jatkatte.

Ei ole kyse siitä, oletko ajanut siellä vai et.  Kyse on siitä, että sama ajoaikalaki ja työaikalaki koskee meitä kaikkia työksemme ajavia paikasta ja ajosta riippumatta.
Pages: 1 ... 543 544 [545] 546 547 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1