FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 10:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 549 550 [551] 552 553 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462614 times)
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11000 on: 23.02.11, 14:13 »

En nyt jaksa selata ketjua läpi mutta ajelin Kehä3:a itään tuossa tänään ja siinä Tuupakan Esson (vaimikäonkaan) kohdalla olevassa tietyön S-mutkassa oli aika mielenkiintoisessa paikassa betoniporsaiden ja lumikasan päällä joku pikku Kia tai Daewoo ... Miten hitossa se sinne on saatu?

(kuvaa ei vauhdissa nyt saanut...)


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11001 on: 23.02.11, 14:25 »

En nyt jaksa selata ketjua läpi mutta ajelin Kehä3:a itään tuossa tänään ja siinä Tuupakan Esson (vaimikäonkaan) kohdalla olevassa tietyön S-mutkassa oli aika mielenkiintoisessa paikassa betoniporsaiden ja lumikasan päällä joku pikku Kia tai Daewoo ... Miten hitossa se sinne on saatu?

(kuvaa ei vauhdissa nyt saanut...)

Jos se oli se sininen, niin se on tainnut muutaman päivän siinä jo olla. Ihmettelin itekin..
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11002 on: 23.02.11, 14:48 »

Jos se oli se sininen, niin se on tainnut muutaman päivän siinä jo olla. Ihmettelin itekin..

Taitaa olla humpsauttanut siitä näppärästi suoraan pikku loikalla kyljelleen. Ihmettelin mäkin jälkien vähyyttä, mutta kyllä ne siinä mun mielestäni on.
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11003 on: 23.02.11, 15:13 »

En nyt jaksa selata ketjua läpi mutta ajelin Kehä3:a itään tuossa tänään ja siinä Tuupakan Esson (vaimikäonkaan) kohdalla olevassa tietyön S-mutkassa oli aika mielenkiintoisessa paikassa betoniporsaiden ja lumikasan päällä joku pikku Kia tai Daewoo ... Miten hitossa se sinne on saatu?

(kuvaa ei vauhdissa nyt saanut...)

Siinä tietyömaan kohdalla on 50 Km nopeusrajoitus mutta eipä tunnu kaikkia kiinnostavan sen noudattaminen. Melkein joka päivä tuota kehä kolmosta tulee ajeltua niin olen huomannut että keskimäärin 2 autoa 10:stä noudattaa rajoituksia noilla kehän tietyöosuuksilla. Eli veikkaisin syynä olleen lievää runsaampi ylinopeus.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11004 on: 23.02.11, 18:40 »

En nyt jaksa selata ketjua läpi mutta ajelin Kehä3:a itään tuossa tänään ja siinä Tuupakan Esson (vaimikäonkaan) kohdalla olevassa tietyön S-mutkassa oli aika mielenkiintoisessa paikassa betoniporsaiden ja lumikasan päällä joku pikku Kia tai Daewoo ... Miten hitossa se sinne on saatu?

(kuvaa ei vauhdissa nyt saanut...)

Metron viime viikkoista otsikkoa lainaten; "Lumivallit heittävät autoja kyljelleen."
Eli varmaan tässä tuo lumivalli kävellyt eteen ja heittänyt auton itsensä päälle.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11005 on: 23.02.11, 18:44 »

En ole kyllä itse havainnut tässä ikkunoiden huurtumisasiassa mitään "piikkiä" ns. perheenisukkien ja äitien suhteen. Ja voin sanoa että lapsia kuskaavia näen päivittäin ja ympäri vuoden valtaisat määrät.

Taitaa taas tämäkin jostain (henkilökohtaisesta) syystä pistää Samin silmään, kun etenkin viime kuukausina Sami on nämä (huom! vastuulliset) perheenisukit- ja äidit nostanut framille. No, ehkä pitää käydä läpi kaikki vuorollaan....  Wink

Siitä olen samaa mieltä että on hemmetin tyhmää ajaa jos ulos ei näe kunnolla. Joskus voi käydä niin että kun autoon mennään sisälle, ja lähdetään nopeasti liikkeelle, niin skrabatut lasit rupeavatkin pian menemään umpeen sisäpuolelta, vaikka puhallus on kuinka laseille. Parempi silloin on ajaa edes hiljempaa jos ei malta pysähtyä, mikä on tietysti se järkevä ratkaisu.

Mutta ei nyt kannata vetää taas liian varmoja johtopäätöksiä vaikkapa lasten merkityksestä jos jonain aamuna jollekkin noin käy. Vai oletko sinäkin minä-minä mulgero loppuikäsi kun ajat parkkiin invapaikalle, koska on vain kiire kuvaamaan lentskareita? Tämä vanha juttu vaan muistutuksena, kun olet itse aina niin aulis jakamaan muista kanssakulkijoista pitkälle meneviä arvioita ja kauhukuvia. Vai oletko sinä se ainoa poikkeus? Me muuthan voitaisiin sun logiikalla päätellä että se kerta kun "narahdit" oli sulla tuskin ainoa kerta kun teit niin? Vaikka varmaankin se niin oli. Ymmärräkö tämän takaa pointin vai otatko herneet taas syvälle sieraimeen?

Joo niin minäkin näen kun tulee ajettua usein paikkoihin, joissa on koulun nurkalla päiväkoti.
Mitä muuta siitä voi sanoa? Jos mutsi tai faija ajaa muksut kyydissä ikkunat jäässä ylinopeutta 40 alueella kylätiellä; vastuullista touhuahan se on? Eikö olekin?

Jaksat siitä mun typerästä mokasta jauhaa kerta toisensa jälkeen. Pitäähän se aina muistuttaa joo tosiaan.
Virheen tein ja that's it. Sentään en jättänyt sitä keskelle pihaa ovet levälleen tai ajanut ikkunat jäässä molemmin puolin parkkiin. Mutta väärinhän se oli pysäköity, myönnän ja en kiistä. Happy now?

« Last Edit: 23.02.11, 18:48 by Sami Aaltonen »
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11006 on: 23.02.11, 18:47 »

Vai sanot, että minulla olisi asenneongelma. Tiedätkös, etten ikinä aja ylinopeutta tarkoituksella? Minun puolesta voit painua sinne missä pippuri kasvaa, kerran tuolleen oiot asioita, aivan kuin lainkuuliaisella kansalaisella ei kerta kaikkiaan voisi olla ongelmia asian kanssa ja vain asennevammaiset motkottaa tolpista. Kehillä en juurikaan ohittele ketään.

On se liikenne siellä tuulilasin ulkopuolella tärkeämpi huomioitava kuin maltillinen nopeuden heittely, joka tosin hetkellisesti saattaisi heittää pahaan aikaan tolpan kohdalla.

No mistä se sitten johtuu, että on pakko vahdata mittaria ja koet sen vaikeaksi ja hankalaksi, jos et aja ylinopeutta koskaan tarkoituksella?
Joku syyhän siihen on, miksi se on vaikeaa? Yleensä tähän on joku syy?  Ja se syy ei ole kameroissa tai mittarissa, sen voin sanoa ihan heti.
Mutta omapahan on ongelmasi sitten, aattelin vaan tuoda jotain ajatuksia tohon avuksi, mutta eipä tuo mulle kuulu.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11007 on: 23.02.11, 19:28 »

No mistä se sitten johtuu, että on pakko vahdata mittaria ja koet sen vaikeaksi ja hankalaksi, jos et aja ylinopeutta koskaan tarkoituksella?

En ymmärrä logiikkaa. Siis se nopeusko ei voi kasvaa rajoitusta rikkovaksi vahingossa, ellei ajele joskus tarkoituksella ylinopeutta? Eli siis kuljettaja, joka aina ajaa rajoituksenmukaista nopeutta, ei voi vahingossa karkuuttaa nopeutta yli rajoituksen, vaan se nopeus pysyy aina siinä tasan satasessa tai tasan kahdeksassakympissä ilman, että tarvitsee mittaria katsoa. Hienoa  thmbup  Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11008 on: 23.02.11, 19:41 »

En ymmärrä logiikkaa. Siis se nopeusko ei voi kasvaa rajoitusta rikkovaksi vahingossa, ellei ajele joskus tarkoituksella ylinopeutta? Eli siis kuljettaja, joka aina ajaa rajoituksenmukaista nopeutta, ei voi vahingossa karkuuttaa nopeutta yli rajoituksen, vaan se nopeus pysyy aina siinä tasan satasessa tai tasan kahdeksassakympissä ilman, että tarvitsee mittaria katsoa. Hienoa  thmbup  Grin

NO niin no, jos alkaa pilkkua viilaamaan.
Mutta ei mennä nyt insinööri tasolle tässä hommassa; jooko. Tongue
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11009 on: 23.02.11, 20:16 »

En ymmärrä logiikkaa. Siis se nopeusko ei voi kasvaa rajoitusta rikkovaksi vahingossa, ellei ajele joskus tarkoituksella ylinopeutta? Eli siis kuljettaja, joka aina ajaa rajoituksenmukaista nopeutta, ei voi vahingossa karkuuttaa nopeutta yli rajoituksen, vaan se nopeus pysyy aina siinä tasan satasessa tai tasan kahdeksassakympissä ilman, että tarvitsee mittaria katsoa. Hienoa  thmbup  Grin

No mutta tätä vartenhan noissa ylinopeuksissa on toleranssit, eli nykyisinhän se on 8 km/h, josta on jo vähennetty poliisin toimesta virhemarginaali 3 km/h, eli sakon saat vasta kun gps nopeus on 11 km/h. Tähän vielä lisätään mittarin todellinen heitto, niin helposti voi huoletta ajaa n. 95 km/h mittarin mukaan, eikä saa sakkoa. Jos tuota 15 km/h:n heittoa ei huomaa, niin on jo aika iso vahinko. Wink
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11010 on: 23.02.11, 21:46 »

Minua askarruttaa tässä keskustelussa se, että joukossa lienee ilmailijoita. Kyllä kai auton ratin takana onnistuu nopeuden seuranta ilman kummempia ongelmia, jos taivaalla pystyy seuraamaan  monia asioita yht'aikaa ja vielä ohjaamaan lentokonetta siinä sivussa. Vai mikä tämä juttu oikein on?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11011 on: 24.02.11, 05:43 »

No mutta tätä vartenhan noissa ylinopeuksissa on toleranssit, eli nykyisinhän se on 8 km/h, josta on jo vähennetty poliisin toimesta virhemarginaali 3 km/h, eli sakon saat vasta kun gps nopeus on 11 km/h. Tähän vielä lisätään mittarin todellinen heitto, niin helposti voi huoletta ajaa n. 95 km/h mittarin mukaan, eikä saa sakkoa. Jos tuota 15 km/h:n heittoa ei huomaa, niin on jo aika iso vahinko. Wink

Tätä en eilen viitsinyt alkaa selittämään tänne, koska kuitenkin olisin ollut väärässä, niin kuin aina ennenkin.
Eli lyhyesti sanottuna, ajat 80 alueella mittarin mukaan 90, ylinopeutta on tuskin lainkaan. Mutta silti suosittelisin 30,40,50 ja vielä 60 alueillakin harkitsemaan, ajaako surutta 10 yli mittarin mukaan vai ei.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11012 on: 24.02.11, 06:19 »

Tätä en eilen viitsinyt alkaa selittämään tänne, koska kuitenkin olisin ollut väärässä, niin kuin aina ennenkin.
Eli lyhyesti sanottuna, ajat 80 alueella mittarin mukaan 90, ylinopeutta on tuskin lainkaan. Mutta silti suosittelisin 30,40,50 ja vielä 60 alueillakin harkitsemaan, ajaako surutta 10 yli mittarin mukaan vai ei.

Aivan totta tuo pienempien rajoitusten kanssa, mutta kyllähän sekin tapauskohtaista ja näkee sitten aina vallitsevasta tiestä, ympäristöstä ja tilanteesta, voiko marginaalia käyttää. Kyllähän esimerkiksi Helsingissä asuntokadut ovat niin ahtaita ja usein vielä hidastetöyssyin, niin ei ole edes mahdollista ajaa sallittua nopeutta.
Tuo marginaali pitäisi kyllä saattaa kaikkien ihmisten tietoon, nythän juuri tuo kameranpelko aiheuttaa sen, että jo 80 km/h mittarissa aletaan polkemaan jarrua. Vaikka kamera välähtäisi esim. 88 km/h mittarivauhdissa, ei sieltä sakkoa saa edes tulla, vaan tulee huomautus!  Wink
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11013 on: 24.02.11, 06:32 »

Tuo marginaali pitäisi kyllä saattaa kaikkien ihmisten tietoon, nythän juuri tuo kameranpelko aiheuttaa sen, että jo 80 km/h mittarissa aletaan polkemaan jarrua. Vaikka kamera välähtäisi esim. 88 km/h mittarivauhdissa, ei sieltä sakkoa saa edes tulla, vaan tulee huomautus!   Wink

Voisivatkin muuttaa tuon vaikka niin, että kolmesta kertyneestä huomautuksesta napsahtaisikin sitten jo vaikka sakko. Loppuisi marginaalienkin kanssa pelaaminen  Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11014 on: 24.02.11, 06:45 »

Voisivatkin muuttaa tuon vaikka niin, että kolmesta kertyneestä huomautuksesta napsahtaisikin sitten jo vaikka sakko. Loppuisi marginaalienkin kanssa pelaaminen  Tongue

Eli mielestäsi olisi paras kun noissa kameratolpissa olisi nollatoleranssi? Silloin kaikki pumppaisivat jarruja tolpan kohdalla ettei varmasti menisi pariakaan km/h ylinopeutta. Eiköhän se riitä, että muutamat asiasta tietämättömät aiheuta pientä haitariliikettä liikenteessä!  Wink
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11015 on: 24.02.11, 08:01 »

Äh, ei pitäisi lähteä tähän ruljanssiin ollenkaan. Koko viestini kun oli alunperin tarkoitettu sarkastisena heittona. En tietenkään itse moista käytäntöä toivo, mutta kun nyt kerran aloitit viisastelun, niin eihän tuohon malta olla puuttumatta Grin

Eli mielestäsi olisi paras kun noissa kameratolpissa olisi nollatoleranssi?

Koulussa opetetaan ihmiset lukemaan. Pitäisikö opettaa myös ymmärtämään? Kuka sanoi nollatoleranssista yhtään mitään?

Quote
Silloin kaikki pumppaisivat jarruja tolpan kohdalla ettei varmasti menisi pariakaan km/h ylinopeutta. Eiköhän se riitä, että muutamat asiasta tietämättömät aiheuta pientä haitariliikettä liikenteessä!  Wink

Kyllähän se fakta on, että ne (me Tongue) lievää ylinopeutta ajavat on niitä, jotka sitä pumppausliikettä eniten saavat aikaan. Jos pelotteena olisi sitten se, että riittävästä määrästä varoituksia tulee oikea sakko, niin epäilemättä se sitten karsisi niitä lievää ylinopeutta ajavien määrää. Ja sitä et voi kiistää, että jos ja kun vaikka puolet nyt systemaattisesti lievää ylinopeutta ajavista pudottaisi nopeutensa samalle tasolle tasan rajoituksen mukaan ajavien kanssa, nopeuserot pienenevät ja turvallisuus kasvaa. Ja myös se parjaamasi pumppausliike vähenee samalla...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11016 on: 24.02.11, 08:26 »

Kyllähän se fakta on, että ne (me Tongue) lievää ylinopeutta ajavat on niitä, jotka sitä pumppausliikettä eniten saavat aikaan.

Epäilemättä myös viime vuonna kokeiltu keskinopeusvalvonta tulee ajan kanssa yleistymään kameravalvotuilla tieosuuksilla niin päästään tuosta pumppauksesta eroon (tai sitten se vaan pahenee - pelkäänpä että jotkut ottavat asiakseen päästä väkisin ohi, mutta keskinopeusvalvonnan pelossa sitten aina ennen seuraavaa tolppaa rupeavat himmailemaan siinä edessä).
« Last Edit: 24.02.11, 08:32 by Petri Lehtovirta »

Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11017 on: 24.02.11, 08:31 »

Voisivatkin muuttaa tuon vaikka niin, että kolmesta kertyneestä huomautuksesta napsahtaisikin sitten jo vaikka sakko. Loppuisi marginaalienkin kanssa pelaaminen  Tongue

Ja sitten joutuisi tuhlaamaan energiaa, aikaa, voimavaroja, huomiota mittarin vahtaamiseen. Tongue
No se tästä. Menee pilkunviilaamiseksi taas. Tongue

Mutta jos nyt ajat 70 alueella vaikka 75-80 mittarin mukaan, ei siinä ole ylinopeutta kun kilsa tai pari korkeintaan.
90-luvun Opel Astrat olivat kuuluisia siitä, että kun ajoit mittarin mukaan 70kmh, todellinen nopeus oli jotain 60kmh hujakoilla jos sitäkään. Ja virhe kasvoi mitä isompia lukemia mittariin laittoi. Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11018 on: 24.02.11, 08:35 »

Epäilemättä myös viime vuonna kokeiltu keskinopeusvalvonta tulee ajan kanssa yleistymään kameravalvotuilla tieosuuksilla niin päästään tuosta pumppauksesta eroon (tai sitten se vaan pahenee - pelkäänpä että jotkut ottavat asiakseen päästä väkisin ohi, mutta keskinopeusvalvonnan pelossa sitten aina ennen seuraavaa tolppaa rupeavat himmailemaan siinä edessä).

Valitettavasti se lienee väistämätöntä. Henk. koht. epäilen ja pelkään, että maantieliikenteessä tuon seurauksena liikenteen jonoutuminen kasvaa ruuhka-aikojen ulkopuolella ja sitä kautta varsinkin kevyempien peltikolareiden määrä voi jopa lisääntyä.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11019 on: 24.02.11, 08:37 »

Ja sitten joutuisi tuhlaamaan energiaa, aikaa, voimavaroja, huomiota mittarin vahtaamiseen. Tongue

Yritä nyt jo päättää, mitä mieltä olet. Just vastahan pääsit sanomasta, että ylinopeutta ajavat joutuvat vahtaamaan mittaria enemmän. Ja nyt kuitenkin tuossa sanot, että jos nopeuksia lasketaan, joutuu vahtaamaan mittaria...   Roll Eyes

Mutta jos nyt ajat 70 alueella vaikka 75-80 mittarin mukaan, ei siinä ole ylinopeutta kun kilsa tai pari korkeintaan.
90-luvun Opel Astrat olivat kuuluisia siitä, että kun ajoit mittarin mukaan 70kmh, todellinen nopeus oli jotain 60kmh hujakoilla jos sitäkään. Ja virhe kasvoi mitä isompia lukemia mittariin laittoi. Tongue

Älä nyt höpötä. 10km/h mittarivirhe (tai jopa yli, kuten yrität sanoa) 70km/h vauhdissa on jo niin iso, että se tuskin mahtuu minkään toleranssin sisään. Silläkin nimittäin on joku toleranssi, miten paljon mittari saa heittää... Sitä paitsi ei tuota mittarivirhettä voi noin yleistää. Jossakin autossa ei välttämättä valehtele mittari yhtään. Aja sillä sitten 80km/h lasissa 70km/h alueella, niin rupeaa pahimmassa tapauksessa vituttamaan Tongue
« Last Edit: 24.02.11, 08:43 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 549 550 [551] 552 553 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1