FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.12.17, 07:14

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 557 558 [559] 560 561 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477463 times)
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11160 on: 10.03.11, 20:00 »

Lisäksi EU-alueella on ollut jo vuodesta 2007 lähtien mahdollista periä sakkoja toisista EU-maista.

Täytyy kyllä todeta että muutaman kympin tai satasen maksumääräyksen lähettely ulkomaille, josta maksun saaminen on perin epävarmaa, ei välttämättä lyö leiville vaivaan nähden.

Suomalaiset ovat tähän saakka voineet kaahata saksalaisilla autobahnoilla käytännössä ilman pelkoa kotimaahan ulottuvasta sakkojen perinnästä. Tilanne on nyt muuttunut.

Suomalaisten Saksassa saamat sakot peritään vastedes Suomessa samalla tavoin kuin kotimaiset sakot.

”Saksalaisen täsmällisyyden tuntien on syytä olettaa, että perintä alkaa toimia tehokkaasti"  laugh

http://www.talouselama.fi/uutiset/article591417.ece

Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11161 on: 14.03.11, 10:05 »

Mitäs mieltä tästä ollaan? Jos tilanteen miettii, niin ei kyllä kaveri tossa mitään väärin tehnyt. Kukaan ei pysäyttänyt ja mikään ei kieltänyt ohittamista joka tapahtui ihan turvallisesti. Ainoastaan poliisiauton kohdalla tuli pysäytys valopatukalla. Jos kyseessä oli puhallusratsia olisi tuolla jonon hännillä pitänyt olla se pysäyttäjä. Mieluusti vielä toinen partio avustamassa. Tongue

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?30483105

S Kyllönen MIK-Malmi
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11162 on: 14.03.11, 10:25 »

Mitäs mieltä tästä ollaan? Jos tilanteen miettii, niin ei kyllä kaveri tossa mitään väärin tehnyt. Kukaan ei pysäyttänyt ja mikään ei kieltänyt ohittamista joka tapahtui ihan turvallisesti. Ainoastaan poliisiauton kohdalla tuli pysäytys valopatukalla. Jos kyseessä oli puhallusratsia olisi tuolla jonon hännillä pitänyt olla se pysäyttäjä. Mieluusti vielä toinen partio avustamassa. Tongue

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?30483105

En osaa sanoa täsmälleen mitä laki sanoo, mutta minusta terve järki sanoo, että jos poliisi pysäyttää liikenteen niin silloin se koskee koko jonoa. Jos sieltä lähdetään ohittelemaan niin seurauksena on kaaos. Lisäksi ohituksen turvallisuus on kyseenalainen kun pitkä jono estää omalle kaistalle palaamisen. Tulkintaani voi kyllä vaikuttaa yleinen Viherahoa kohtaan tuntemani vastenmielisyys.
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11163 on: 14.03.11, 11:02 »

En osaa sanoa täsmälleen mitä laki sanoo, mutta minusta terve järki sanoo, että jos poliisi pysäyttää liikenteen niin silloin se koskee koko jonoa. Jos sieltä lähdetään ohittelemaan niin seurauksena on kaaos. Lisäksi ohituksen turvallisuus on kyseenalainen kun pitkä jono estää omalle kaistalle palaamisen. Tulkintaani voi kyllä vaikuttaa yleinen Viherahoa kohtaan tuntemani vastenmielisyys.

Tosta alkuvaiheesta en kyllä huomannut että siellä on poliisi jonon keulilla. Kuten jo aikaisemmin mainitsin olisi siellä jonon hännillä oltava se poliisi ohjaamassa autoja siihen jonoon. Silloin ei olisi mitään epäselvää miten toimitaan, toki toi videointi hiukan provosoinnilta haiskahtaa. Roll Eyes Jos siinä jotain meni väärin, olisihan sillä edessä olevalla konstalla ollut mahdollisuus vielä pysäyttää.

S Kyllönen MIK-Malmi
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11164 on: 14.03.11, 11:18 »

Tosta alkuvaiheesta en kyllä huomannut että siellä on poliisi jonon keulilla. Kuten jo aikaisemmin mainitsin olisi siellä jonon hännillä oltava se poliisi ohjaamassa autoja siihen jonoon. Silloin ei olisi mitään epäselvää miten toimitaan, toki toi videointi hiukan provosoinnilta haiskahtaa. Roll Eyes Jos siinä jotain meni väärin, olisihan sillä edessä olevalla konstalla ollut mahdollisuus vielä pysäyttää.

Tämähän tarkoittaisi, että jos esimerkiksi räjäytystyön takia liikenne pysäytetään eikä jonon hänniltä näe mistä pysäytys johtuu, jonoa voisi ihan vapaasti lähteä ohittamaan. Ja pätee oikeastaan kaikkiin mahdollisiin tapauksiin joissa liikenne on pysäytetty tai pysähtynyt. Ei kuulosta kovin järkevältä.
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11165 on: 14.03.11, 11:30 »

Tämähän tarkoittaisi, että jos esimerkiksi räjäytystyön takia liikenne pysäytetään eikä jonon hänniltä näe mistä pysäytys johtuu, jonoa voisi ihan vapaasti lähteä ohittamaan. Ja pätee oikeastaan kaikkiin mahdollisiin tapauksiin joissa liikenne on pysäytetty tai pysähtynyt. Ei kuulosta kovin järkevältä.

Eipä tietenkään olen samaa mieltä, eikä tosiaan toi Viherahokaan kuulosta kovin järkevältä, kävin juutuubissa katsomassa pari juttuu. thmbdn

S Kyllönen MIK-Malmi
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11166 on: 14.03.11, 13:31 »

Suomalaisten Saksassa saamat sakot peritään vastedes Suomessa samalla tavoin kuin kotimaiset sakot.

Sensijaan Virosta postitse saapuvaa "sakkoa" ei välttämättä kannata maksaa Cheesy

Autoilija sai karhukirjeen Tallinnasta koskien maksamatonta pysäköintivirhemaksua. Outoa asiassa on, että auto ei ole käynytkään Virossa...

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201101880

Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11167 on: 14.03.11, 20:48 »

No en tiedä tuosta, mutta lukutaidottomuus on tosiasia aika monen kohdalla.
Ihan suoraan sanottuna, ei ole sitten selittämistä jos lapun kotiin saa.

Tuli muuten mieleen turvallisuudesta;
Nämä uudet Audit malliin katsomatta ovat mielenkiintosia takavalojensa osalta.
Merkki kun panostaa turvallisuuteen, on uskomatonta millasen mokan ovat tehneet takavalojen kohdalla.
On kyllä monta monta ledivaloa ympäri lamppu-umpion ja super kirkkaita varmasti näkyvät. Niitten välissä on olemattoman pieni; EI LEDILLÄ oleva vilkku, jota suoraan sanoen on kirkkaassa kelissä vaikea havaita sieltä super kirkkaitten ledij-arruvalojen välistä.
Havaintokuva, voitte vaan miettiä miltä tuo näyttää kirkkaassa aurinkoisessa kelissä, kun auto on myötävalossa eli takavalot aurinkoonpäin jarrutettaessa. Tuo vilkku ei oikeasti näy sieltä.
http://carzpage.com/wp-content/uploads/2008/08/4-565_800x0w.jpg

Sama koskee EI LEDEILLÄ olevia uusia Audeja; vilkku on niin pieni ja mitättömän kokoinen, näyttäisi olevan yhdellä polttimolla hoidettu pitkä viivamainen umpio, joka hukkuu todellakin helposti kirkkaassa kelissä jarruvalojen sekaan.
Olen useampia uudehkoja/uusia Audien takavaloja katsellut enemmän ja vähemmän läheltä liikennevaloissa mukaanlukien ne tilanteet kun vilkkua on pitänyt tarkasti katsoa vilkkuuko se, etenkin uusissa A6:sissa, joissa on kirkkaat ledit ympäri umpion vilkun ollessa sielä välissä.
En tiedä onko muut huomanneet, mutta kiinnittäkääs huomiota jos jaksatte. Mun mielestä uskomaton moka muotoilun kustannuksella merkiltä, joka on niin turvallinen, että Volvokaan ei pistä paremmaksi.

Minulla ei ole ollut tähän päivään mennessä vaikeuksia havannoida audien vilkkuja, missään olosuhteissa. Edessähän ne ledit himmenee kun laittaa vilkun. Takana ei niin ole jarruvalojen kanssa (tietääkseni) mutta hyvin nuo ovat näkyneet. Kesällä ja talvella, öin ja päivin. Ensimmäisen kerran asiasta edes huomaan mainittavan, joten ei liene "vakava" ongelma?
Mikko Gustafsson
Offline Offline

Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11168 on: 14.03.11, 20:57 »

Kyllä edestä on himmeät vilkut paljon hankalampi erottaa kirkkaan ajovalon vierestä. Näin on vielä useissa autoissa. Hyviä nämä peileissä olevat vilkut jotka alkavat olla jo aika yleisiä. Niistä näkee selvemmin pimeällä sen vilkun.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11169 on: 15.03.11, 00:14 »

Olikohan A4:ssa kun nuo vilkut on laitettu siihen takavalojen alapuolelle, niin ne näkyvät kyllä paremmin kuin kuutosessa, jossa ne on siellä ledien keskellä. Kyllä ne ihan selvästi näkyy sieltä, mutta olis tuon voinut ratkaista vaikka jollain toisellakin tapaa.

Yksi juttu mitä pitää A6:sen valoshow:ssa arvostaa, on ne pienet sivupeilien sisäreunassa kuljettajalle näkyvät vilkut. Välillä kun tulee töissäkin kuunneltua musiikkia aika lujalla, niin ei kuule välttämättä sitä TIK TAK-ääntä ja saattais vilkku jäädä joskus vahingossa päälle. Siitä peilin sisäreunasta kuitenkin sen näkee niin helposti (jos ei mittariston merkkivaloista satu huomaamaan) ettei tuota vahinkoa pääse sattumaan.

Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11170 on: 15.03.11, 08:57 »


Yksi juttu mitä pitää A6:sen valoshow:ssa arvostaa, on ne pienet sivupeilien sisäreunassa kuljettajalle näkyvät vilkut. Välillä kun tulee töissäkin kuunneltua musiikkia aika lujalla, niin ei kuule välttämättä sitä TIK TAK-ääntä ja saattais vilkku jäädä joskus vahingossa päälle. Siitä peilin sisäreunasta kuitenkin sen näkee niin helposti (jos ei mittariston merkkivaloista satu huomaamaan) ettei tuota vahinkoa pääse sattumaan.

Tätä ominaisuutta olemme arvuutelleet myös kaverin uudessa Polossa, missä on sama juttu. Joskus aikanaan oli joissain jenkeissä konepellin etukulmissa vastaava toteutus mutta silloin ei kai mittaristossa ollut vilkun merkkivaloa? En sitten tiedä onko tämä parempi huomaaminen homman varsinainen idea mutta varmasti mahdollisuus huomata päälle jäänyt vilkku tietysti paranee. Ainakin kaistanvaihdossa huomaa sen helposti onko vilkku päällä tai poissa...

Monissa on muuten takavaloissa tuo "kummallisuus" että osa valoista on ledeillä ja osa perinteisillä polttimoilla. Ainakin minun makuun se on hieman puolittain tehtyä, jos ei muuta. Nyttemmin se tilanne alkaa olla jo paremmalla tolalla.
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11171 on: 15.03.11, 18:34 »

Monissa on muuten takavaloissa tuo "kummallisuus" että osa valoista on ledeillä ja osa perinteisillä polttimoilla. Ainakin minun makuun se on hieman puolittain tehtyä, jos ei muuta. Nyttemmin se tilanne alkaa olla jo paremmalla tolalla.
Ennemminkin kyse on siitä että pysyy lamput paremmin sulana kun takana takavalo on perinteinen hehkupolttimo ja vilkku ja jarruvalot ledeillä.

Hannu

Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11172 on: 15.03.11, 20:40 »

Ennemminkin kyse on siitä että pysyy lamput paremmin sulana kun takana takavalo on perinteinen hehkupolttimo ja vilkku ja jarruvalot ledeillä.

Hannu

Useimmiten on kuitenkin juuri päinvastoin. Valot ledeillä ja vilkku/peruutusvalo hehkulangoilla. Ne eivät riitä tietenkään pitämään valaisimen kuorta sulana lumesta ja jäästä, koska palavat vain välillä. Muutenkin rohkenen epäillä ettei maailman autoteollisuus ota juurikaan huomioon ns. pohjoisia olojamme tässä asiassa.
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11173 on: 15.03.11, 21:50 »

Useimmiten on kuitenkin juuri päinvastoin. Valot ledeillä ja vilkku/peruutusvalo hehkulangoilla. Ne eivät riitä tietenkään pitämään valaisimen kuorta sulana lumesta ja jäästä, koska palavat vain välillä. Muutenkin rohkenen epäillä ettei maailman autoteollisuus ota juurikaan huomioon ns. pohjoisia olojamme tässä asiassa.
Ne valot mitä itse on tullut tarkemmin käpisteltyä ovat olleet niin että hehkupolttimo palaa koko ajan ja muut ledeillä. Onko jossain toisin päin?
Kyllä ainakin autoteollisuuden isot merkit käyttää melkoisia rahasummia talviominaisuuksien tutkimiseen ja kehittämiseen. Sen verran isoja markkinoita kuitenkin.

Hannu

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6023
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11174 on: 16.03.11, 05:42 »

Muutenkin rohkenen epäillä ettei maailman autoteollisuus ota juurikaan huomioon ns. pohjoisia olojamme tässä asiassa.

Kysehän ei ole pelkästään "meidän" pohjoisista oloistamme. Kyllä pakkasta ja lunta on muuallakin.

-JukSii-
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11175 on: 16.03.11, 22:14 »

Ne valot mitä itse on tullut tarkemmin käpisteltyä ovat olleet niin että hehkupolttimo palaa koko ajan ja muut ledeillä. Onko jossain toisin päin?
Kyllä ainakin autoteollisuuden isot merkit käyttää melkoisia rahasummia talviominaisuuksien tutkimiseen ja kehittämiseen. Sen verran isoja markkinoita kuitenkin.

Hannu

Kyllä mm. Audeissa on tänä päivänä monissa mallisarjoissa takavalot aika kauttaaltaan siten että ledeillä tavalot ja hehkuilla muut. Tai sitten kaikki ledeillä. Ja onhan noita muitakin. Äkkiseltään tulee mieleen Volvon V70 ja XC60. Ja esim. uudessa E-sarjan mersussa takavalot myös aina ledeillä ja osassa myös vilkut. Muttei aina.
Toki talviolosuhteita on myös muualla maailmassa mutta takavaloissa menee varmasti desing tuon "hekulamppulämmityksen" edelle. Vaikka muuten talviolosuhteissa autoja testataankin.
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11176 on: 18.03.11, 15:07 »

Valot ledeillä ja vilkku/peruutusvalo hehkulangoilla.

Pientä spekulaatiota. Yksi puute ledeissä on että tehokas valaisukulma on varsin kapea. Vilkuissa taitaa olla vaatimus että valaisukulma on aika laaja myös sivulle, ja riittävällä valoteholla. Tämä edellyttää joko useita suurteholedejä tai sitten heijastinjärjestelyjä. Lopputuloksena hehkulamppu on vielä toistaiseksi edullisempi ratkaisu.

Takavaloissa ei vaadita yhtä suurta valotehoa kuin vilkuissa, jolloin ongelma helpottuu ja ledi on hyvä ratkaisu. Ja jarruvaloissa kenties riittää kapeampi valaisukulma, mikä myös helpottaa tilannetta ledin eduksi. 

EDIT: Tarkkailin äsken kotimatkalla näitä ledivaloja ja muutaman havainnon perusteella varsinkin Audin led-takavalot ovat sellaiset että valoteho pienenee jyrkästi, kun katselukulma on enemmän sivusta. Passatissa näytti olevan sama juttu.
Yksi havainto oli Volvosta, ja sen takavalot poikkesivat tässä edukseen: Sivusta katsoessa taakse suunnatut ledit kyllä himmenivät tässäkin, mutta sen sijaan tuli näkyviin takavalaisimeen integroitu erillinen neljän-viiden ledin sivulle suunnattu valoryhmä. Pisteet siitä.  Smiley

« Last Edit: 18.03.11, 17:22 by Nils Rostedt »

Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11177 on: 19.03.11, 12:49 »

Yksi havainto oli Volvosta, ja sen takavalot poikkesivat tässä edukseen: Sivusta katsoessa taakse suunnatut ledit kyllä himmenivät tässäkin, mutta sen sijaan tuli näkyviin takavalaisimeen integroitu erillinen neljän-viiden ledin sivulle suunnattu valoryhmä. Pisteet siitä.  Smiley

Ja ainakin vitossarjan bemuissa näyttäisi olevan edessä ja takana vastaavanlainen ratkaisu.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11178 on: 24.03.11, 11:10 »

Tällä viikolla (7. - 13.3.) valtakunnallisesti tehostettua ajonopeuksien ja turvalaitteiden käytön valvontaa:

poliisi.fi

Palkintojen jako!

Poliisin valtakunnallisessa tehostetussa turvalaite- ja rattijuopumusvalvonnassa 7.-13.3. annettiin yli 2 400 rikesakkoa tai huomautusta ilman turvavöitä matkustamisesta.

Turvalaite- ja rattijuopumusvalvontaviikon aikana Suomessa tarkastettiin yli 21 000 ajoneuvoa.  Ylinopeuksia todettiin lähes 4 300 kappaletta, ajo-oikeudettomia tavattiin noin 140, autovarkaita otettiin kiinni 6, etsintäkuulutettuja tavattiin 101, huumausainerikoksesta epäiltyjä 45 ja muista rikoksista epäiltyjä yhteensä 320.

Poliisi.fi

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6023
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11179 on: 24.03.11, 11:35 »

Turvalaite- ja rattijuopumusvalvontaviikon aikana Suomessa tarkastettiin yli 21 000 ajoneuvoa.  Ylinopeuksia todettiin lähes 4 300 kappaletta, ajo-oikeudettomia tavattiin noin 140, autovarkaita otettiin kiinni 6, etsintäkuulutettuja tavattiin 101, huumausainerikoksesta epäiltyjä 45 ja muista rikoksista epäiltyjä yhteensä 320.

Tähän ei kamera pysty!

-JukSii-
Pages: 1 ... 557 558 [559] 560 561 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1