FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.08.17, 04:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 558 559 [560] 561 562 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468479 times)
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11180 on: 24.03.11, 13:17 »

Tähän ei kamera pysty!

Ei pysty ei, mutta niiden avulla jää enemmän resursseja pitää näitä tehotarkistuksia.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11181 on: 24.03.11, 14:16 »

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kymmeni%C3%A4+loukkaantunut+jopa+sadan+auton+ketjukolarissa+Kuopiossa/1135264882636

Kymmeniä ihmisiä on loukkaantunut poikkeuksellisen suuressa ketjukolarissa Kallansilloilla Kuopiossa. Alustavien arvioiden mukaan jopa sata autoa törmäsi toisiinsa liukkaalla viitostiellä iltapäivällä.


MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11182 on: 24.03.11, 14:17 »

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kymmeni%C3%A4+loukkaantunut+jopa+sadan+auton+ketjukolarissa+Kuopiossa/1135264882636

Kymmeniä ihmisiä on loukkaantunut poikkeuksellisen suuressa ketjukolarissa Kallansilloilla Kuopiossa. Alustavien arvioiden mukaan jopa sata autoa törmäsi toisiinsa liukkaalla viitostiellä iltapäivällä.

Pientä mäiskettä juu kalakukkokaupungissa.

Savonsanomissa jo kuvaa paikan päältä.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kolari-haittaa-liikennett%C3%A4-kallansilloilla/657914

Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11183 on: 24.03.11, 15:24 »

...Alustavien arvioiden mukaan jopa sata autoa törmäsi toisiinsa liukkaalla viitostiellä iltapäivällä.

Oli muuten poikkeuksellisen kova lumipyry juuri silloin. Tuuli oli hyvin voimakasta ja näkyvyys ehkä vain parikymmentä metriä. Kävelin lähikaupasta kotia kohti ostoskassit kädessä mutta tuuli meinasi viedä mennessään. Pakko oli pysähtyä hetkeksi paikalleen. Ajattelin, että kohta jossain sattuu juhaa leukaan. Samassa alkoi kuulua hälytysajoneuvojen ääntä moottoritien suunnasta. Koko päivän on säätila vaihdellut nopeasti ääripäästä toiseen, auringonpaisteesta lumimyrskyyn ja takaisin. Ei mikään ihan normipäivä.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11184 on: 24.03.11, 15:48 »

En tiedä, voihan olla että erehdyn, ettei tässä nyt olisi tuollaiset talvikeliin tottumattomat keskisuomalaiset ja savolaiset liikkeellä. Embarrassed

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
55-HO
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11185 on: 24.03.11, 16:14 »

En tiedä, voihan olla että erehdyn, ettei tässä nyt olisi tuollaiset talvikeliin tottumattomat keskisuomalaiset ja savolaiset liikkeellä. Embarrassed
Et varmaankaan erehdy, takatalvi yllätti keskisuomalaiset. Savolaiset ei varmaankaan tuollaiseen ole osallisena, senverran kieroja ovat  Wink
Positiivista tuossa "amerikkalaismeiningissä", ettei pahemmin sattunut  thmbup
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11186 on: 24.03.11, 16:14 »

En tiedä, voihan olla että erehdyn, ettei tässä nyt olisi tuollaiset talvikeliin tottumattomat keskisuomalaiset ja savolaiset liikkeellä. Embarrassed
Tai sitten Mummeli jonon kärkipuolilla alkoi kaivelemaan lasejaan hanskalokerostaan ja se sekunnin vilkaisu hanskalokeroon päin riitti törmäämään edellä ajavan auton persuksiin, josta ollen mummon takana ajanut auto päräytti mummon auton perään jne jne. Eipä se paljoa tarvitse, keliolosuhteet jne.
Kari Kyheröinen
Offline Offline

Posts: 1463
Date Registered: 04.02.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11187 on: 24.03.11, 16:22 »

En tiedä, voihan olla että erehdyn, ettei tässä nyt olisi tuollaiset talvikeliin tottumattomat keskisuomalaiset ja savolaiset liikkeellä. Embarrassed

Nii. Jokainen suomalainenhan on huomattavasti keskivertoa parempia autoilija. Eli kolarin aiheuttaja ei voi olla suomalainen. Tai se oli joku kotiinsa kiiruhtanut etelän nousukas joka katseli kännykästään flash-videoita kesken ajon. Sama tyyppi joka aiheutti vastaavan liikennehässäkän Helsingissä taannoin… Jos kolari on ollut juuri Kallansilloilla, tuulenpuuska on hyvin todennäköisesti osasyyllinen. Ei ollut mikään pikkupuhuri tämä. EFKU:lla on varmasti ollut liikenne seis.
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11188 on: 24.03.11, 17:46 »

Tai sitten Mummeli jonon kärkipuolilla alkoi kaivelemaan lasejaan hanskalokerostaan ja se sekunnin vilkaisu hanskalokeroon päin riitti törmäämään edellä ajavan auton persuksiin, josta ollen mummon takana ajanut auto päräytti mummon auton perään jne jne. Eipä se paljoa tarvitse, keliolosuhteet jne.
Ja ***tun keliolosuhteet kun ajetaan toisen perseessä kii. Tota ei käy jos pidetään ne oikeat turvavälit.

S Kyllönen MIK-Malmi
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11189 on: 24.03.11, 18:59 »

Tai sitten Mummeli jonon kärkipuolilla alkoi kaivelemaan lasejaan hanskalokerostaan ja se sekunnin vilkaisu hanskalokeroon päin riitti törmäämään edellä ajavan auton persuksiin, josta ollen mummon takana ajanut auto päräytti mummon auton perään jne jne. Eipä se paljoa tarvitse, keliolosuhteet jne.

Tänään töistä tullessa kantatie 54:llä oli aukeilla todella liukkaita paikkoja joihin jonon kärkiauto teki aina voimakkaan jarrutuksen. Vauhti putosi alimmillaan noin kolmeenkymppiin, rajoitus on näin talvisin 80 km/h. Olisin ymmärtänyt hyvin että junnataan tasaista kuuttakymppiä koko ajan, mutta tuollainen sahailu 30-70 välillä on aika rasittavaa. Myönnän kyllä että turvaväli jäi aika pieneksi, mutta tuollaisilla nopeudenvaihteluilla sen pitäminen vakiona oli aika vaikeaa...
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11190 on: 24.03.11, 19:41 »

Ajattelin, että kohta jossain sattuu juhaa leukaan.

Miten niin, nilkka mulla on ollut kipeä? Grin

Tänään olen (aiheeseen palatakseni) kuullut useammastakin tapauksesta, jossa äkillinen olosuhdemuutos on vienyt liikkujan "rutiinitilanteen rajoille" ellei vähän ulkopuolellekin. Onneksi näissä oli extrasti turvavaraa eikä näinmuodoin kolissut. Ainakin kahdessa tilanteessa ansio lankesi ratissa olleelle "mummolle", joka liikaa taitoihinsa luottamatta otti ns. iisisti ja varman päälle.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11191 on: 24.03.11, 21:42 »

Ei pysty ei, mutta niiden avulla jää enemmän resursseja pitää näitä tehotarkistuksia.

Esitätkö vielä, mikä on se syy-seuraussuhde, jolla kamerat lisäävät resursseja tehotarkastuksiin? Kassavirtaa ne kyllä lisäävät, mutta ihan resurssejakin jo nykyään.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11192 on: 25.03.11, 07:15 »

Esitätkö vielä, mikä on se syy-seuraussuhde, jolla kamerat lisäävät resursseja tehotarkastuksiin? Kassavirtaa ne kyllä lisäävät, mutta ihan resurssejakin jo nykyään.

Laitetaan tien viereen liikennevalvontakameroita niin saadaan ne poliisit jotka muuten olisivat sillä kameran paikalla valvomassa muihin hommiin.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11193 on: 29.03.11, 10:33 »

Kuopion viime torstain ketjukolarisumasta tänään Iltalehdessä:

"Poliisi Kuopion kolarista: Laiton keino olisi auttanut"

"- Hätävilkkujen käyttö olisi turvallisin tapa varoittaa nopeuden hidastumisesta ja tukoksesta, sillä peräänajot ovat sekunneista kiinni. Lakimme ei anna tähän kuitenkaan mahdollisuutta, hätävilkkuja ei saa käyttää ajon aikana. Esimerkiksi Saksassa hätävilkkuja saa käyttää onnettomuudesta varoittamiseen. Olisikohan meilläkin syytä pohtia muutosta lainsäädäntöön?"

Tästä on todella helppo olla samaa mieltä, kuten ovat myös 96% Iltalehden nettikyselyn vastaajista.

Itselläni kokemusta Saksan liikenteestä noin 50 000 km ja hätävilkut ovat todella hyödylliset kun ruuhka yllättää edessä.

Se, että Suomen lakia ei ole muutettu, lähentelee jo törkeää tieliikenteen vaarantamista viranomaisen taholta.

Muistan kun hätävilkut tulivat joskus 70-luvulla niin lakia jouduttiin muuttamaan, koska jakeluautot ja muut kiireiset alkoivat käyttämään niitä tekosyynä auton pysäköimiseksi jalkakäytäville tms. kielletyille paikoille. En tiedä oliko edes alunperin tarkoitus kieltää niiden käyttöä hätäjarrutuksen aikana, mutta niin se pykälä on vain lakiin jäänyt.

Tilanne muistuttaa lisäjarruvalon ympärillä käytyä farssia, missä viranomainen myös kynsin ja hampain vastusti sen käyttöönottoa monta vuotta kunnes lopulta saatiin se laillistettua ja turvallisuus parani. Ehkä tässäkin täytyy jonkun ensin kuolla, ennenkuin järki voittaa.

Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11194 on: 29.03.11, 11:50 »

Tilanne muistuttaa lisäjarruvalon ympärillä käytyä farssia, missä viranomainen myös kynsin ja hampain vastusti sen käyttöönottoa monta vuotta kunnes lopulta saatiin se laillistettua ja turvallisuus parani. Ehkä tässäkin täytyy jonkun ensin kuolla, ennenkuin järki voittaa.

Edellisessä isossa sumassahan kuoli useampia, mm Ilmailulaitoksen silloinen pääjohtaja Mikko Talvitie.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11195 on: 29.03.11, 14:40 »

Kuopion viime torstain ketjukolarisumasta tänään Iltalehdessä:

"Poliisi Kuopion kolarista: Laiton keino olisi auttanut"

"- Hätävilkkujen käyttö olisi turvallisin tapa varoittaa nopeuden hidastumisesta ja tukoksesta, sillä peräänajot ovat sekunneista kiinni. Lakimme ei anna tähän kuitenkaan mahdollisuutta, hätävilkkuja ei saa käyttää ajon aikana. Esimerkiksi Saksassa hätävilkkuja saa käyttää onnettomuudesta varoittamiseen. Olisikohan meilläkin syytä pohtia muutosta lainsäädäntöön?"

Tästä on todella helppo olla samaa mieltä, kuten ovat myös 96% Iltalehden nettikyselyn vastaajista.

Itselläni kokemusta Saksan liikenteestä noin 50 000 km ja hätävilkut ovat todella hyödylliset kun ruuhka yllättää edessä.

Se, että Suomen lakia ei ole muutettu, lähentelee jo törkeää tieliikenteen vaarantamista viranomaisen taholta.

Muistan kun hätävilkut tulivat joskus 70-luvulla niin lakia jouduttiin muuttamaan, koska jakeluautot ja muut kiireiset alkoivat käyttämään niitä tekosyynä auton pysäköimiseksi jalkakäytäville tms. kielletyille paikoille. En tiedä oliko edes alunperin tarkoitus kieltää niiden käyttöä hätäjarrutuksen aikana, mutta niin se pykälä on vain lakiin jäänyt.

Tilanne muistuttaa lisäjarruvalon ympärillä käytyä farssia, missä viranomainen myös kynsin ja hampain vastusti sen käyttöönottoa monta vuotta kunnes lopulta saatiin se laillistettua ja turvallisuus parani. Ehkä tässäkin täytyy jonkun ensin kuolla, ennenkuin järki voittaa.

Vähän melodramaattinen tulkinta minun mielestäni. Kaikki käytettävissä olevat keinot onnettomuuden välttämiseksi lienevät loppupeleissä sallittuja, kuten myös terveen järjen käyttö.

Vai epäiletkö että hätävilkkuja tuon "muutaman sekunnin" aikana käyttäneitä olisi alettu jälkikäteen sakottamaan? En usko.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6093
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11196 on: 29.03.11, 14:56 »

Nelivilkkujen käyttö laillista tai ei, niin kyllä hätätilanteessa tai äkillisessä tilanteessa maantiellä jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen niitä ymmärtää käyttää, mikäli sillä voidaan estää onnettomuus.

Kyllähän Britanniassakin muistaakseni sallitaan laissa tappaa skottilainen, jos tämä tulee kadulla vastaan jousi ja nuoli kädessä tms. Siitä tuskin kuitenkaan rangaistaan, mikäli ei tapa.. Wink
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11197 on: 29.03.11, 14:59 »

Tuli vaan mieleen, opetetaanko nelareiden käyttö autokoulussa vai mennäänkö siellä vain "jos satut jäämään tien viereen käytä hätävilkkuja"-pohjalta? Nimim paljon Autobahneilla-reissannut Smiley

Killerhangar
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11198 on: 29.03.11, 15:09 »

Saksassahan on tosiaan tapana että kun liikenne Autobahnalla tyssää, niin jonon viimeinen laittaa hätärit päälle. Hyvin toimii, eikä Polizei sakota... Smiley

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11199 on: 29.03.11, 16:25 »

Onko siis lakien noudattaminen selektiivistä? Nelivilkkujen käyttöä kaihdetaan, mutta kännykkään puhutaan surutta ajon aikana. Koirankakan pussittamisesta puhumattakaan...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Pages: 1 ... 558 559 [560] 561 562 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1