Keskustelua liikenteestä

<< < (225/3019) > >>

juksii:

Aaika usein ihmiset itse sen taajamassa "bussi tulee päälle!" jutun aiheuttaa.

Okei, nämä pitäisi olla selkeitä asioita. Silti, se bussin vilkku vasemmalle tulee täytenä yllätyksenä näille ihmisille.
No tässä kohtaa yleensä on matkaa tähän tiettyyn autoon, joka päälle linja-auto meinaa tulla, noin 2s pyöreesti laskettuna. Ja bussi on jo liikkeellä ja tulossa pysäkiltä pois. Arviolta 2 autoa on mennyt jo bussista ohi, koska he olivat lähestulkoon bussin vierellä kun vilkku tuli päälle vasemmalle ja siten ehtivät hyvin alta pois. No tämä 3. auto sitten, hänellä siis oli aikaa ennakoida tämä bussin pysäkiltä lähtö kaikenkaikkiaan parhammissa tapauksissa 10 sekunttia. Joista viimisen 5 sekunnin pitäisi alkaa raksuttamaan melkolailla, että "matkustajia tuli ulos yks, ei sisään mennyt ketään, joten ei se sielä varmaan kahvia jää juomaan". Silti, tämä kyseinen autoilija ei tee mitään, vaan jatkaa ennakoimatta ja miettiämättä ja PAM...ollaan tilanteessa, jossa bussi tulee "päälle".

Niinkuin itsekin olet antanut ymmärtää ruuhkaliikenteessä on paljon tekemistä ja havainnoimista. Joskus on hiukan hankalaa yrittää ehtiä vielä katselemaan bussipysäkin ihmisiä. Meneekö ne nyt bussiin vai ei ja onkohan tolla naisella isot bosat. Jos on niin bussikuski varmaan tuijottolee niitä eikä ehdi vielä lähtemään pysäkiltä.

Kuitenkin. Se mistä bussin liikkeitä ennakoidaan on vilkku. Bussikuski varmaan siinä rahastamisen lomassa ehtii ehkäpä sen vilkun laittamaan jo ennakoivasti päälle. (jos ehtii niiden bosien tuijottelulta)

Itselle on aika monta kertaa käynyt tilanne jossa bussi meinaa tulla päälle. Aika harvoin näissä tilanteissa on bussilla ollut vilkku päällä ja muutaman kerran vilkku on laitettu päälle vasta kun ollaan jo liikkeellä ja puolittain tulossa kaistalle.
Aina olen tilaa bussille antanut jos vilkku on hyvissä ajoin päällä. Kaupunkiliikenteessä on vaan pirun vaikea yrittää arvata jarruvaloista ja bussiin menevistä matkustajista että mitä tapahtuu. Kaikilla pysäkeillä ei edes ole mahdollisuutta nähdä niitä ihmisiä siellä. Kolme bussia peräkkäin samalla pysäkillä ja ihmisiä niin hemmetisti. Ei voi tietää kuka on menossa ja kuka tulossa kun pitäis sitä liikennettä vielä seurata.

tee mitään. Tässä tapauksessa linja-autonkuljettaja nosti kaasua ja pelkäsi samalal, ettei kukaan matkustaja odottamattomasta jarruttavasta nykäyksestä vaan horjahtanut, mikäli eivät ole täysin istumassa, ja päästi tämän henkilöauton ohi.

Mutta eihän bussi saa liikkua jos matkustajat seisoo käytävällä?

Pystyn kyllä myöntämään että olen nähnyt myös ammattikuskeja joilla homma toimii ja liikenne sujuu. Tuntuu vain siltä että esim. Bussifirmoja kiinnostaa kaikki muu kuin kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä ja liikenneturvallisuus. Jos valitat jostain järjettömästi ajavasta kuskista niin suunnilleen vittuilua tulee takaisin. Ja sitten vielä joku ihmettelee miksi lehdissä on juttuja tunaroivista bussikuskeista. Taitaa vaan alalla olla aika paljon semmoisia jotka eivät sinne kuulu.

Aaltonen:

Niinkuin itsekin olet antanut ymmärtää ruuhkaliikenteessä on paljon tekemistä ja havainnoimista. Joskus on hiukan hankalaa yrittää ehtiä vielä katselemaan bussipysäkin ihmisiä. Meneekö ne nyt bussiin vai ei ja onkohan tolla naisella isot bosat. Jos on niin bussikuski varmaan tuijottolee niitä eikä ehdi vielä lähtemään pysäkiltä.

Kuitenkin. Se mistä bussin liikkeitä ennakoidaan on vilkku. Bussikuski varmaan siinä rahastamisen lomassa ehtii ehkäpä sen vilkun laittamaan jo ennakoivasti päälle. (jos ehtii niiden bosien tuijottelulta)

Itselle on aika monta kertaa käynyt tilanne jossa bussi meinaa tulla päälle. Aika harvoin näissä tilanteissa on bussilla ollut vilkku päällä ja muutaman kerran vilkku on laitettu päälle vasta kun ollaan jo liikkeellä ja puolittain tulossa kaistalle.
Aina olen tilaa bussille antanut jos vilkku on hyvissä ajoin päällä. Kaupunkiliikenteessä on vaan pirun vaikea yrittää arvata jarruvaloista ja bussiin menevistä matkustajista että mitä tapahtuu. Kaikilla pysäkeillä ei edes ole mahdollisuutta nähdä niitä ihmisiä siellä. Kolme bussia peräkkäin samalla pysäkillä ja ihmisiä niin hemmetisti. Ei voi tietää kuka on menossa ja kuka tulossa kun pitäis sitä liikennettä vielä seurata.

Mutta eihän bussi saa liikkua jos matkustajat seisoo käytävällä?

Pystyn kyllä myöntämään että olen nähnyt myös ammattikuskeja joilla homma toimii ja liikenne sujuu. Tuntuu vain siltä että esim. Bussifirmoja kiinnostaa kaikki muu kuin kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä ja liikenneturvallisuus. Jos valitat jostain järjettömästi ajavasta kuskista niin suunnilleen vittuilua tulee takaisin. Ja sitten vielä joku ihmettelee miksi lehdissä on juttuja tunaroivista bussikuskeista. Taitaa vaan alalla olla aika paljon semmoisia jotka eivät sinne kuulu.

Jep näinhän se on, joskus tilanne tosiaan on se, että sielä on 3 bussia peräkkäin pysäkillä ja mun mielestä ainakin jos sellaseen tilanteenseen henkilöautolla tulen, niin viimiseksi käy mielessä yrittää päästä kaikista busseista ohi. Liian harva meinaa tajuaa, että siinä voi olla rautaa 15m+15m+13m, joten millä ihmeellä sitä pääsee ohi jos se etummainen bussi laittaakin sen vilkun ja henkilöautolla on lusikka pohjassa, ettei vaan ketään tulisi eteen.....Ennakointia tässäkin vaaditaan. Näissä tilanteissa, joita ei onneksi nyt ihan aina tule, pitää kyllä linja-autonkuljettajankin olla todella tarkkana, vilkkua ei ehkä autoilijat nää, mutta toisaalta; miksei autoilijat ennakoi, jos vaan on mahdollista nähdä, että pysäkille menee vielä 3. bussi ja sielä ennestään oli 2 jo. Joten eiköhän se ensimmäinen tai toinenkin sieltä aika pian lähde, miksi siis yrittää tollasen rautametrimäärän ohi hinnalla millä hyvänsä?

Niin joskus bussi on vaan yksinkertaisesti niin täynnä, että sielä ei enää tilaa ole istumiseen. Seisomapaikkoja sielä on, ihan taulussa kirjottettuna, tyyliin "istumapaikkoja 50, seisomapaikkoja 46". Joten kyllä sielä ihmiset seistä saa, jos bussi liikkuu. Tätäkään ei henkilöautoilijat tajua, jos bussi on täynnä niin mitä sielä sisällä VOI TAPAHTUA, jos joku päättääkin bussin kiilata ja vetästä jarrut kiinni ja kääntyä kotipihalleen 50m päästä.... koettu on tämäkin aivotyön tulos. Onneksi oli auto melkosen tyhjä, ei vaan sen Matsda kuskin järkeä oikein ymmärtänyt. 

Jos sielä joku meinaa kaatuu autoilijan takia, niin on turha toivoakkaan, että tämä autoilija tekemänsä tajuaisi, tai ymmärtäisi, että jotain sattui. Itse olen tätä tilannetta pelännyt todella paljon, onneksi kokematta vielä. Se on varmaa, että jos jotain tällästä käy, niin hätävilkut laitan samantien, jos autoilija sitten tajuaisi. Toivottavasti ei koskaan eteen tulekaan tollasta tilannetta, ja siihen pystyn itse myös vaikuttamaan. Tilanne tapahtuu niin nopeasti, että rekkariakaan tuskin siinä ehtii mieleen laittamaan kun huoli on siitä, mitä selän takana tapahtuu. Näitä on sattunut ja ikäväkyllä syyllisiä ei aina kiinni saada.

Jokainen voi itse määritellä ne arvot, joitten mukaan töissä ajaa. Kaahaamista ei ainakaan meillä suosita. Ja itse en sille tielle lähde, vaikka miten oltaisiin myöhässä. Sääli on, että kaikki eivät vaan välitä, itse yritän työni turvallisen kaavan mukaan tehdä. Muuhun en voi itse edes vaikuttaa.

Jukalta asiallinen kommentti kyllä totta tosiaan.  Ja ihan siis aikuisten oikeasti oli asiallinen!

Aaltonen:

Työnnetäänpä lusikka tähänkin soppaan. Kyllä aika usein huomaan, ruuhka-aikojen ulkopuolella, että bussikuski ystävällisesti odottaa vasemmalle-vilkun päällelaittamisen kanssa kunnes olen ohittanut, vaikka olisikin jo valmis lähtemään pysäkiltä (oikealle-vilkku sammui). Tämä tapahtuu tyypillisesti sillloin jos itse lähestyn yksittäisenä autona. Eli kyllä siellä osataan huomioida muutakin liikennettä.

(Jos on ruuhkaisempaa ja autoja tulee yhtenään, tilanne on tietenkin eri ja silloin bussikuskin on vain laitettava vasen vilkku päälle ja käytettävä oikeuksiaan, jotta yleensä pääsisi taas eteenpäin.)

Joops tuo on itsellä käytössä myöskin, ei sitä nyt ihan turhaan viitti toisen eteen mennä. Jos raskasta kalustoa on tulossa takaa, niin sitä paremmalla syyllä malttia siihen lähtemiseen on syytä olla. Ja Nils osui ihan oikeaan, jos on autoletka, niin pakkohan sieltä pysäkiltä on tulla, varovasti mutta päättäväisesti ja toivoa, että tilaa myöskin tulee. Samaa sitä aina toivoo ruuhkassa, jos pitää kaistaa vaihtaa tukossa olevalle kaistalle, että autoilijat joustaisivat ja päästäisivät bussin kaistalle, koska usein siinä tukkii toisen kaistan kokonaan, kun joku ei anna tilaa ja se taas on muilta pois se.

juice:
Tässä ketjussa tuntuu kaikki löytävän vain huonoja puollia liikenteestä niin voisin kirjoittaa jotain aivan päinvastaista:
Viime perjantaina lähdin yhdistelmällä Sodankylästä Pelloa kohti Rovaniemen kautta aamulla neljältä ja Sod-Roi välillä näkyi pelkästään raskasta liikennettä (siis oikeasti raskasta, ei mitään busseja ) ja en tiedä miksi, mutta mulla oli fiilikset sinä aamuna aivan katossa. Kaikki rekat tervehtivät pimeällä mutkaisella ja mäkisellä tiellä vilkuilla ja kun päivä valkesi tuli myös aurinko esiin ensimmäistä kertaa tälle vuodelle täällä päin ja sekös vasta mielialaa nostatti! Oli koko päivän fiilis, että mä teen ainakin omaa hommaani työkseni. Tietenkin pariin suhariin tuli tuollakin reissulla törmättyä, mutta eipä niistä kannata välittää.

Noh, pistetäänpä edes jotain aiheeseen liittyen. Monesti olen itsekin tuolla kaupunkien alueella (varsinkin Oulussa) ajaessa odotellut pienellä kauhulla busseja jotka ovat olleet bussipysäkillä, mutta yksikään ei ole vielä eteen suhauttanut. Jokainen on odottanut minut ohi, vaikka on selvästi näkynyt, että se on valmis lähtöön. Voidaanko tästä päätellä, että Oulussa bussikuskit osaavat ajatellakin jotain? Noh toivottavasti eivät ikinä tulekaan eteen kun ajan aina kantavuuskuormia eli aina on se 58-61 tonnia painoa eli ei sillä aivan hetkessä jarrutella eikä kiihdytellä.

PS. Tänään taas tien päälle Vuokattia kohti ja taivas on pilvetön!

Joona:
Minä ajoin intissä puoli vuotta bussia. Käytännössä joka päivä tuli joku 300km, eli ajettua tuli. Eikä minulle kyllä käynyt yhtään vaaratilannetta. Kertaakaan en joutunut henkeni edestä pelkäämään jotain hätätilannetta selkäni takana jne, vaikka parhaimmillaan ajoin Niinisalosta Vekaralle penkit ja käytävä täynnä varusmiehiä. Hyvin olen selvinnyt myös muut kolme vuotta, mitä olen työkseni ajanut, ilman vaaratilanteita. Muutama on tottakai käynyt lähellä, mutta muuten on asiat menneet hyvin. Siihen oma ammatti- ja ajotaito vaikuttaa aika helv**** paljon, että mitä siellä tiellä tapahtuu. Minä ajoin 3 vuotta nuppia pääkaupunkiseudulla ja edelleen olen hengissä, autoihin ei ole tullut yhtään naarmua (paitsi sivualleajosuoja meni rikki kotipihassa kun puskin väkisin lumihangesta läpi), kertaakaan en ole meinannut kuolla / tappaa ketään, en ole ikinä ajanut kenenkään perään jne. Aina olen selvinnyt ilman mitään stressiä.

Kyllä täytyy Samille sanoa, että kun noin paljon tapahtuu joka päivä, niin kyllä kannattaisi myös itse katsoa sinne peiliin. Kyllä jossain on vikaa, kun päivittäin on vaaratilanteet lähellä. Ja toisekseen, jospa keskittyisit siihen työhösi ja oman ammattikuntasi arvostuksen ylläpitämiseen ja lopettaisit sen avautumisen. Vähän alkaa jo tuntua siltä, että lähdet aamulla töihin sillä asenteella, että mitähän tänään tapahtuu ja sinulla on varmaan joku muistivihko mukana johon kirjoitat kaikki päivän aikana sattuneet tilanteet, jotta voit sitten purkaa ne tänne. Ei millään pahalla, mutta tältä se vähän alkaa jo tuntua.

Noh toivottavasti eivät ikinä tulekaan eteen kun ajan aina kantavuuskuormia eli aina on se 58-61 tonnia painoa eli ei sillä aivan hetkessä jarrutella eikä kiihdytellä.

Mulla ei yleensä olekaan kuin se 40-50tn, mutta tuntuu että sekin on jo liikaa FM12-460:lle.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page