FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 23:17

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467690 times)
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1120 on: 21.01.07, 07:07 »

Aaika usein ihmiset itse sen taajamassa "bussi tulee päälle!" jutun aiheuttaa.

Quote
Okei, nämä pitäisi olla selkeitä asioita. Silti, se bussin vilkku vasemmalle tulee täytenä yllätyksenä näille ihmisille.
No tässä kohtaa yleensä on matkaa tähän tiettyyn autoon, joka päälle linja-auto meinaa tulla, noin 2s pyöreesti laskettuna. Ja bussi on jo liikkeellä ja tulossa pysäkiltä pois. Arviolta 2 autoa on mennyt jo bussista ohi, koska he olivat lähestulkoon bussin vierellä kun vilkku tuli päälle vasemmalle ja siten ehtivät hyvin alta pois. No tämä 3. auto sitten, hänellä siis oli aikaa ennakoida tämä bussin pysäkiltä lähtö kaikenkaikkiaan parhammissa tapauksissa 10 sekunttia. Joista viimisen 5 sekunnin pitäisi alkaa raksuttamaan melkolailla, että "matkustajia tuli ulos yks, ei sisään mennyt ketään, joten ei se sielä varmaan kahvia jää juomaan". Silti, tämä kyseinen autoilija ei tee mitään, vaan jatkaa ennakoimatta ja miettiämättä ja PAM...ollaan tilanteessa, jossa bussi tulee "päälle".

Niinkuin itsekin olet antanut ymmärtää ruuhkaliikenteessä on paljon tekemistä ja havainnoimista. Joskus on hiukan hankalaa yrittää ehtiä vielä katselemaan bussipysäkin ihmisiä. Meneekö ne nyt bussiin vai ei ja onkohan tolla naisella isot bosat. Jos on niin bussikuski varmaan tuijottolee niitä eikä ehdi vielä lähtemään pysäkiltä.

Kuitenkin. Se mistä bussin liikkeitä ennakoidaan on vilkku. Bussikuski varmaan siinä rahastamisen lomassa ehtii ehkäpä sen vilkun laittamaan jo ennakoivasti päälle. (jos ehtii niiden bosien tuijottelulta)

Itselle on aika monta kertaa käynyt tilanne jossa bussi meinaa tulla päälle. Aika harvoin näissä tilanteissa on bussilla ollut vilkku päällä ja muutaman kerran vilkku on laitettu päälle vasta kun ollaan jo liikkeellä ja puolittain tulossa kaistalle.
Aina olen tilaa bussille antanut jos vilkku on hyvissä ajoin päällä. Kaupunkiliikenteessä on vaan pirun vaikea yrittää arvata jarruvaloista ja bussiin menevistä matkustajista että mitä tapahtuu. Kaikilla pysäkeillä ei edes ole mahdollisuutta nähdä niitä ihmisiä siellä. Kolme bussia peräkkäin samalla pysäkillä ja ihmisiä niin hemmetisti. Ei voi tietää kuka on menossa ja kuka tulossa kun pitäis sitä liikennettä vielä seurata.

Quote
tee mitään. Tässä tapauksessa linja-autonkuljettaja nosti kaasua ja pelkäsi samalal, ettei kukaan matkustaja odottamattomasta jarruttavasta nykäyksestä vaan horjahtanut, mikäli eivät ole täysin istumassa, ja päästi tämän henkilöauton ohi.

Mutta eihän bussi saa liikkua jos matkustajat seisoo käytävällä?

Pystyn kyllä myöntämään että olen nähnyt myös ammattikuskeja joilla homma toimii ja liikenne sujuu. Tuntuu vain siltä että esim. Bussifirmoja kiinnostaa kaikki muu kuin kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä ja liikenneturvallisuus. Jos valitat jostain järjettömästi ajavasta kuskista niin suunnilleen vittuilua tulee takaisin. Ja sitten vielä joku ihmettelee miksi lehdissä on juttuja tunaroivista bussikuskeista. Taitaa vaan alalla olla aika paljon semmoisia jotka eivät sinne kuulu.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1121 on: 21.01.07, 08:43 »

Niinkuin itsekin olet antanut ymmärtää ruuhkaliikenteessä on paljon tekemistä ja havainnoimista. Joskus on hiukan hankalaa yrittää ehtiä vielä katselemaan bussipysäkin ihmisiä. Meneekö ne nyt bussiin vai ei ja onkohan tolla naisella isot bosat. Jos on niin bussikuski varmaan tuijottolee niitä eikä ehdi vielä lähtemään pysäkiltä.

Kuitenkin. Se mistä bussin liikkeitä ennakoidaan on vilkku. Bussikuski varmaan siinä rahastamisen lomassa ehtii ehkäpä sen vilkun laittamaan jo ennakoivasti päälle. (jos ehtii niiden bosien tuijottelulta)

Itselle on aika monta kertaa käynyt tilanne jossa bussi meinaa tulla päälle. Aika harvoin näissä tilanteissa on bussilla ollut vilkku päällä ja muutaman kerran vilkku on laitettu päälle vasta kun ollaan jo liikkeellä ja puolittain tulossa kaistalle.
Aina olen tilaa bussille antanut jos vilkku on hyvissä ajoin päällä. Kaupunkiliikenteessä on vaan pirun vaikea yrittää arvata jarruvaloista ja bussiin menevistä matkustajista että mitä tapahtuu. Kaikilla pysäkeillä ei edes ole mahdollisuutta nähdä niitä ihmisiä siellä. Kolme bussia peräkkäin samalla pysäkillä ja ihmisiä niin hemmetisti. Ei voi tietää kuka on menossa ja kuka tulossa kun pitäis sitä liikennettä vielä seurata.

Mutta eihän bussi saa liikkua jos matkustajat seisoo käytävällä?

Pystyn kyllä myöntämään että olen nähnyt myös ammattikuskeja joilla homma toimii ja liikenne sujuu. Tuntuu vain siltä että esim. Bussifirmoja kiinnostaa kaikki muu kuin kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä ja liikenneturvallisuus. Jos valitat jostain järjettömästi ajavasta kuskista niin suunnilleen vittuilua tulee takaisin. Ja sitten vielä joku ihmettelee miksi lehdissä on juttuja tunaroivista bussikuskeista. Taitaa vaan alalla olla aika paljon semmoisia jotka eivät sinne kuulu.

Jep näinhän se on, joskus tilanne tosiaan on se, että sielä on 3 bussia peräkkäin pysäkillä ja mun mielestä ainakin jos sellaseen tilanteenseen henkilöautolla tulen, niin viimiseksi käy mielessä yrittää päästä kaikista busseista ohi. Liian harva meinaa tajuaa, että siinä voi olla rautaa 15m+15m+13m, joten millä ihmeellä sitä pääsee ohi jos se etummainen bussi laittaakin sen vilkun ja henkilöautolla on lusikka pohjassa, ettei vaan ketään tulisi eteen.....Ennakointia tässäkin vaaditaan. Näissä tilanteissa, joita ei onneksi nyt ihan aina tule, pitää kyllä linja-autonkuljettajankin olla todella tarkkana, vilkkua ei ehkä autoilijat nää, mutta toisaalta; miksei autoilijat ennakoi, jos vaan on mahdollista nähdä, että pysäkille menee vielä 3. bussi ja sielä ennestään oli 2 jo. Joten eiköhän se ensimmäinen tai toinenkin sieltä aika pian lähde, miksi siis yrittää tollasen rautametrimäärän ohi hinnalla millä hyvänsä?

Niin joskus bussi on vaan yksinkertaisesti niin täynnä, että sielä ei enää tilaa ole istumiseen. Seisomapaikkoja sielä on, ihan taulussa kirjottettuna, tyyliin "istumapaikkoja 50, seisomapaikkoja 46". Joten kyllä sielä ihmiset seistä saa, jos bussi liikkuu. Tätäkään ei henkilöautoilijat tajua, jos bussi on täynnä niin mitä sielä sisällä VOI TAPAHTUA, jos joku päättääkin bussin kiilata ja vetästä jarrut kiinni ja kääntyä kotipihalleen 50m päästä.... koettu on tämäkin aivotyön tulos. Onneksi oli auto melkosen tyhjä, ei vaan sen Matsda kuskin järkeä oikein ymmärtänyt.  thmbdn

Jos sielä joku meinaa kaatuu autoilijan takia, niin on turha toivoakkaan, että tämä autoilija tekemänsä tajuaisi, tai ymmärtäisi, että jotain sattui. Itse olen tätä tilannetta pelännyt todella paljon, onneksi kokematta vielä. Se on varmaa, että jos jotain tällästä käy, niin hätävilkut laitan samantien, jos autoilija sitten tajuaisi. Toivottavasti ei koskaan eteen tulekaan tollasta tilannetta, ja siihen pystyn itse myös vaikuttamaan. Tilanne tapahtuu niin nopeasti, että rekkariakaan tuskin siinä ehtii mieleen laittamaan kun huoli on siitä, mitä selän takana tapahtuu. Näitä on sattunut ja ikäväkyllä syyllisiä ei aina kiinni saada.

Jokainen voi itse määritellä ne arvot, joitten mukaan töissä ajaa. Kaahaamista ei ainakaan meillä suosita. Ja itse en sille tielle lähde, vaikka miten oltaisiin myöhässä. Sääli on, että kaikki eivät vaan välitä, itse yritän työni turvallisen kaavan mukaan tehdä. Muuhun en voi itse edes vaikuttaa.

Jukalta asiallinen kommentti kyllä totta tosiaan.  thmbup Ja ihan siis aikuisten oikeasti oli asiallinen!
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1122 on: 21.01.07, 08:45 »

Työnnetäänpä lusikka tähänkin soppaan. Kyllä aika usein huomaan, ruuhka-aikojen ulkopuolella, että bussikuski ystävällisesti odottaa vasemmalle-vilkun päällelaittamisen kanssa kunnes olen ohittanut, vaikka olisikin jo valmis lähtemään pysäkiltä (oikealle-vilkku sammui). Tämä tapahtuu tyypillisesti sillloin jos itse lähestyn yksittäisenä autona. Eli kyllä siellä osataan huomioida muutakin liikennettä.

(Jos on ruuhkaisempaa ja autoja tulee yhtenään, tilanne on tietenkin eri ja silloin bussikuskin on vain laitettava vasen vilkku päälle ja käytettävä oikeuksiaan, jotta yleensä pääsisi taas eteenpäin.)

Joops tuo on itsellä käytössä myöskin, ei sitä nyt ihan turhaan viitti toisen eteen mennä. Jos raskasta kalustoa on tulossa takaa, niin sitä paremmalla syyllä malttia siihen lähtemiseen on syytä olla. Ja Nils osui ihan oikeaan, jos on autoletka, niin pakkohan sieltä pysäkiltä on tulla, varovasti mutta päättäväisesti ja toivoa, että tilaa myöskin tulee. Samaa sitä aina toivoo ruuhkassa, jos pitää kaistaa vaihtaa tukossa olevalle kaistalle, että autoilijat joustaisivat ja päästäisivät bussin kaistalle, koska usein siinä tukkii toisen kaistan kokonaan, kun joku ei anna tilaa ja se taas on muilta pois se.
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1123 on: 21.01.07, 11:13 »

Tässä ketjussa tuntuu kaikki löytävän vain huonoja puollia liikenteestä niin voisin kirjoittaa jotain aivan päinvastaista:
Viime perjantaina lähdin yhdistelmällä Sodankylästä Pelloa kohti Rovaniemen kautta aamulla neljältä ja Sod-Roi välillä näkyi pelkästään raskasta liikennettä (siis oikeasti raskasta, ei mitään busseja Tongue) ja en tiedä miksi, mutta mulla oli fiilikset sinä aamuna aivan katossa. Kaikki rekat tervehtivät pimeällä mutkaisella ja mäkisellä tiellä vilkuilla ja kun päivä valkesi tuli myös aurinko esiin ensimmäistä kertaa tälle vuodelle täällä päin ja sekös vasta mielialaa nostatti! Oli koko päivän fiilis, että mä teen ainakin omaa hommaani työkseni. Tietenkin pariin suhariin tuli tuollakin reissulla törmättyä, mutta eipä niistä kannata välittää.

Noh, pistetäänpä edes jotain aiheeseen liittyen. Monesti olen itsekin tuolla kaupunkien alueella (varsinkin Oulussa) ajaessa odotellut pienellä kauhulla busseja jotka ovat olleet bussipysäkillä, mutta yksikään ei ole vielä eteen suhauttanut. Jokainen on odottanut minut ohi, vaikka on selvästi näkynyt, että se on valmis lähtöön. Voidaanko tästä päätellä, että Oulussa bussikuskit osaavat ajatellakin jotain? Wink Noh toivottavasti eivät ikinä tulekaan eteen kun ajan aina kantavuuskuormia eli aina on se 58-61 tonnia painoa eli ei sillä aivan hetkessä jarrutella eikä kiihdytellä.

PS. Tänään taas tien päälle Vuokattia kohti ja taivas on pilvetön! thmbup
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6089
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1124 on: 21.01.07, 11:46 »

Minä ajoin intissä puoli vuotta bussia. Käytännössä joka päivä tuli joku 300km, eli ajettua tuli. Eikä minulle kyllä käynyt yhtään vaaratilannetta. Kertaakaan en joutunut henkeni edestä pelkäämään jotain hätätilannetta selkäni takana jne, vaikka parhaimmillaan ajoin Niinisalosta Vekaralle penkit ja käytävä täynnä varusmiehiä. Hyvin olen selvinnyt myös muut kolme vuotta, mitä olen työkseni ajanut, ilman vaaratilanteita. Muutama on tottakai käynyt lähellä, mutta muuten on asiat menneet hyvin. Siihen oma ammatti- ja ajotaito vaikuttaa aika helv**** paljon, että mitä siellä tiellä tapahtuu. Minä ajoin 3 vuotta nuppia pääkaupunkiseudulla ja edelleen olen hengissä, autoihin ei ole tullut yhtään naarmua (paitsi sivualleajosuoja meni rikki kotipihassa kun puskin väkisin lumihangesta läpi), kertaakaan en ole meinannut kuolla / tappaa ketään, en ole ikinä ajanut kenenkään perään jne. Aina olen selvinnyt ilman mitään stressiä.

Kyllä täytyy Samille sanoa, että kun noin paljon tapahtuu joka päivä, niin kyllä kannattaisi myös itse katsoa sinne peiliin. Kyllä jossain on vikaa, kun päivittäin on vaaratilanteet lähellä. Ja toisekseen, jospa keskittyisit siihen työhösi ja oman ammattikuntasi arvostuksen ylläpitämiseen ja lopettaisit sen avautumisen. Vähän alkaa jo tuntua siltä, että lähdet aamulla töihin sillä asenteella, että mitähän tänään tapahtuu ja sinulla on varmaan joku muistivihko mukana johon kirjoitat kaikki päivän aikana sattuneet tilanteet, jotta voit sitten purkaa ne tänne. Ei millään pahalla, mutta tältä se vähän alkaa jo tuntua.

Noh toivottavasti eivät ikinä tulekaan eteen kun ajan aina kantavuuskuormia eli aina on se 58-61 tonnia painoa eli ei sillä aivan hetkessä jarrutella eikä kiihdytellä.

Mulla ei yleensä olekaan kuin se 40-50tn, mutta tuntuu että sekin on jo liikaa FM12-460:lle.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1125 on: 21.01.07, 12:00 »

En tiedä miten näiden bussien väistämisistä saadaan aikaiseksi näin paljon probleemaa. En mulla ole aikoihin ollut vaikeutta toimia, kun bussi on pysäkillä.
Bussin pitää laittaa vilkku ajoissa osoittaakseen että on lähdössä ja autoilijan väistää, mutta ei siinä vierellä tarvitse lyödä liinoja kiinni. Mutta se seuraava autoilija pystyy jo jarruttamaan ihan normaalisti ja antaman bussille tilaa.

Jos pysäkillä on vaikka kolme bussia niin en mä siihen seisahdu odottamaan, vaan menen ohitse, toki valmiina väistämään. Ei siitä tule mitään jos pitää alkaa busseja pelkäämään. En mä valoihinkaan pysähdy kun ne ovat vihreällä, että kohta ne kuitenkin vaihtuu. Busseilla on vastuu näyttää aikeensa ja autoilijalla sen jälkeen reagoida. Helppoa.
Ja jos se bussikin sieltä hyökkää, varoittamatta, niin ei se autoilija aina ole syyllinen, siis jos alle 60km/h alueella jos kolahtaa. Tiedän tapauksia, kun on osuttu yhteen henkilöauton kanssa ja kun se osumakohta on ollut bussin etuakselin etupuolella, niin syyllinen onkin bussinkuljettaja.

Mä ajoin aikanani yli viisi vuotta pk-seudun liikenteessä ja en vaan ymmärrä miksi tää liikenne on aina niin hirveetä? Mielestäni on jotenkin epätodellista edes lähteä tien päälle ajamaan sellaisin odotuksin että kaikki menee kuin autokoulun kirjassa on opetettu. Aina näkee erikoisia suorituksia ja omanapaisia kuljettajia. Mutta sellaista se on.
Onhan se tietysti parempi täällä purkaa itseään kuin liikenteessa, mutta välillä tuntuu että Samilla alkaa stressimittari nousta jo työvuoroa edeltäväna iltana ja se ei tee hyvää pitemmän päälle.

Mikko Holck
Offline Offline

Posts: 443
Date Registered: 22.11.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1126 on: 21.01.07, 12:35 »

en tiedä miksi, mutta mulla oli fiilikset sinä aamuna aivan katossa. Kaikki rekat tervehtivät pimeällä mutkaisella ja mäkisellä tiellä vilkuilla ja kun päivä valkesi tuli myös aurinko esiin ensimmäistä kertaa tälle vuodelle täällä päin ja sekös vasta mielialaa nostatti!
PS. Tänään taas tien päälle Vuokattia kohti ja taivas on pilvetön! thmbup

Onko tuommoinenkin tervehdystapa käytössä? Ettei vaan vinkannut sulle että älä aja niin keskellä   Grin

"Paljon mittareita vihreällä ja kaasuvipu tauluun kiinni!"
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6089
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1127 on: 21.01.07, 12:38 »

Onko tuommoinenkin tervehdystapa käytössä? Ettei vaan vinkannut sulle että älä aja niin keskellä   Grin

Ihan normi tervehdystapa vasemmalla vilkulla. Kerran pari väläyttää ennen kohtaamista. Johtuu siitä, ettei kädellä morjestaminen näy pimeässä.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1128 on: 21.01.07, 17:04 »

Jooh kyllähän sitä jokaisen tollasen "yllätys tilanteen" jälkeen oon mietiskellyt, että mitäs tuli väärin tehtyä kun tuo tilanne pääsi syntymään. On sitä peiliin tuijoteltu aikalailla ja pohdittu joskus kierroksenkin verran sitä tilannetta, että miksi päästin sen tapahtumaan tai olisinko voinut sen välttää. Eli Joonakselle vaan ihan terkkuja, että kyllä peiliin on katsottu, ja paljon.  Smiley
clooni
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1129 on: 21.01.07, 18:16 »

Niin tai sitten on Concordian kuski nähnyt kuitenkin pysäkillä jonkun kyytiin haluavan  ja joutunut sitten vetämään kuitenkin pysäkille, vaikka aluksi kuljettaja oli katsonut, ettei ketään tule kyytiin. Tottakai, turha kiire kostaantu, jos hän olisi jäänyt odottamaan sen Helbin menon pois alta, niin ei olisi koko tilannetta tullut. Osaksi nää tälläset juupas eipäs pysäkille menot johtuu ihmisistä, jotka selaavat kännykkää tai jotain vastaavaa bussin odottamisen sijasta, ja kun tämä bussi jota he odottavat on kohdalla, he äkkäävät sen ja nostavat käden pelästyen, että menikö se jo ohi.....
Tilanteita on monia, toi on yks mahdollinen mitä tossa on voinut käydä.  thmbdn

Tapahtumapaikkana oli Malmin asema. En varmaksi tiedä kun en niin paljoa kiinnittänyt huomiota, mutta uskoisin että Concordian bussin kyydissä olisi varmasti ollut porukkaa jäämässä laiturille joka tapauksessa sekä myös todennäköisesti lähtemässä muutamia kyytiin.

Eipä tässä mitään vakavaa tapahtunut, kunhan vaan tuli huomattua tapahtuma joka omaan silmään näytti täysin turhalta.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1130 on: 21.01.07, 18:19 »

Tapahtumapaikkana oli Malmin asema. En varmaksi tiedä kun en niin paljoa kiinnittänyt huomiota, mutta uskoisin että Concordian bussin kyydissä olisi varmasti ollut porukkaa jäämässä laiturille joka tapauksessa sekä myös todennäköisesti lähtemässä muutamia kyytiin.

Eipä tässä mitään vakavaa tapahtunut, kunhan vaan tuli huomattua tapahtuma joka omaan silmään näytti täysin turhalta.

Aaa no sitten ei kyllä ihan niin mennyt mitä aluksi tuli mieleen. Joops kiireessä ei tule aina järkevästi ajateltua, täysin turha sössääminen. Sellasta se on joops.
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1131 on: 22.01.07, 09:16 »

Tossa työmaan liepeillä on noita pysäkkejä aika monta. Niillä näkee kaikkia hassuja sattumuksia, jos ei nyt ihan joka päivä, niin neljänä päivänä viikossa kuitenkin. Justiinsa olin tossa tänä aamuna töihin tulossa. Siinä on semmonen pysäkki, jossa bussit näyttävät usein viettävän taukoa. Oli siinä sitten kaksi taas jonossa. Aurinko paistoi takaa, eli kuraisista lampuista ei mitenkään nähnyt olivatko valot päällä vai ei. Yks kaks se takimmainen bussi syöksyi sieltä kuitenkin kaistalle laittaen samalla hetkellä vilkun päälle. Liukastahan tuolla oli, mutta onneksi ei ollut paljon vauhtia. Näitä bussien eteenkaahaamisia kyllä sattuu mun mielestä pääkaupunkiseudulla aivan huimasti. Kun sen vilkun voisi oikeasti laittaa ajoissa päälle eikä yrittää änkeä eteen siinä vaiheessa kun ohittava on jo takakulman kohdalla.

Toinen asia, joka ärsyttää ylen kaiken, on se, kun muutamissa paikoissa on ennen risteystä bussipysäkki, jonka jälkeen jatkuu suoraan ryhmityskaista. Siinä kun yrittää sitten lainkuuliaisesti ajaa sinne ryhmityskaistalle koukkaamatta pysäkin kautta, niin 8 tapauksessa kymmenestä - eli melkein joka aamu - joku puusilmä on jo koukkaamassa oikean kautta ja vielä pyrkimässä ohi, vaikka itselläkin on se sallittu taulussa. Tässä lentokentän liepeillä niistä kahdeksasta kuusi on takseja, joten hienosti tuntuu tuo mersu- ja ammattiautoilijastatus luovan omia metodeja.

Fournier pilots of the world - unite!
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1132 on: 24.01.07, 18:42 »

Kukaan ei oo väittäny, että raskaankaluston kuljettajat, tai bussikuskit on liikenteen kerma. Mukaan mahtuu enemmän ja vähemmän vastuun tuntoisempia kuljettajia. Itse yritän sääntöjä noudattaa ja ajaa turvallisesti. Muista en sitten tiedä miten he ajavat.

Tere Sami!

juu,eipä ollut mikään henk.koht. tuo kommenttini  Wink .

-Jukka
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1133 on: 24.01.07, 19:36 »

Hei Sami!

Olen kahtellut tässä tätä ketjua ja herää kysymys, miksi olet bussikuskina jos pelkäät kuolevasi joka päivä ja moottoriteillä kävelee zombilapsia?

En mä ihan noin kyllä asioita ajattele. Enemminkin tässä on kyse siitä, että mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu??? Koska en minä ainakaan ketään halua tappaa sen takia, että hän päätti oikasta erään bussin keulan edestä, joka on juuri lähdössä pysäkiltä....(Selvennykseksi, miettimättä, että niin...näkeeköhän se kuski mut jos mä tästä keulan takaa kävelen etuikkunan edestä....ei se varmaan oo lähössä kun se on siinä pysäkillä jo 20 sekkaa ollu...kyllä tästä kerkee, kyllä se näkee...)
Sitä minä pelkään, että tapahtuu asioita, joihin en pysty vaikuttamaan, vaikka kuinka yrittäisin.  En sitä, että kuolen joka päivä tuola kun töissä olen.


B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1134 on: 24.01.07, 22:43 »

Sitä minä pelkään, että tapahtuu asioita, joihin en pysty vaikuttamaan, vaikka kuinka yrittäisin. 

Maailmassa tapahtuu aika paljon asioita joihin et voi vaikuttaa vaikka kuinka yrittäisit. Se kannattaa kyllä jo hyväksyä, johan sitä muuten masentuu ja pahasti Huh
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1135 on: 25.01.07, 07:55 »

Voisin kuvitella, että Sami, sulla on suurin riski meistä joutua onnettomuuteen. Jos ottaa hirveät ressit ja paineet jostain asiasta, niin usein se saattaa toteutuakin.
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1136 on: 26.01.07, 09:10 »

Dodi. Nyt paremmalla ajalla siivoiltu nuo täysin turhanpäiväiset juupaseipäs-jutut pois. Jatkakaa..... (vähän toisella tyylillä eiliseen nähden, kiitos..)


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6089
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1137 on: 27.01.07, 08:16 »

Eilen oli kyllä taas autoja ojassa vähän joka puolella. Sen siitä saa kun ajaa kuin kesäkelillä. Itte tulin eilen neljän jälkeen Karkkilasta Helsinkiin Vanhaa Porintietä pitkin ja ei siellä valehtelematta yli 60km/h uskaltanut ajaa. Suoralla 70km/h ja tuntui että rattia saa koko ajan vääntää ja kääntää joka suuntaan kun jatkuvasti näkyi kärryn kylki jommasta kummasta peilistä. Takana mm. yksi bussi vilkutti pitkiä muutaman kerran ja pari henkilöautoa teki samaa ja meni ohi myös. Näkyvyys oli parhaimmillaan nolla. Kyllä tämä suomalaisten ajokäyttäytyminen talvikelillä on täysin hanurista. Ei yhtään tarvitse ihmetellä, että kaikki tiet ovat tukossa ja seisovat ja ihmiset ajavat ulos tieltä. Tai sitten ollaan ylivarovaisia ja ajetaan suoralla tiellä 30km/h. Sellainenkin tuli eilen eteen. Ja näytti olevan suht hyvä maasturikin vielä.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1138 on: 27.01.07, 09:40 »

Tai sitten ollaan ylivarovaisia ja ajetaan suoralla tiellä 30km/h. Sellainenkin tuli eilen eteen. Ja näytti olevan suht hyvä maasturikin vielä.

Itse yllätyin viime talvena kun jouduin ajamaan sellaisella pienellä city-maasturilla, CR-V-jotain, mitä jossain muualla ei pidetä maasturina ollenkaan. Kun on tottunut henkilöauton kyytiin, niin poljanteisessa talvikelissä meno oli todella epävakaata ja -varmaa. Korkeampi kori kertaa niitä heilahduksia ja kun alustakin on lähinnä sitä hinnat alkaen-tasoa, niin oli oikein kiva päästä takaisin oman henkilöauton rattiin. Olisiko tuon hitaasti menneen maasturin kuski kokenut samalla tavalla.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1139 on: 27.01.07, 09:48 »

Joo vähän harmittaa kun eilen aamusta kuume nous, ois ollu kiva ajaa toi eilinen lumipöppökeli läpi töissä ja olla taas yhtä kokemusta viisaampi. No kaipa noita vielä kohdalle osuu, ois vaan tosiaan hyvä kokemus ollut.

Ja näinhän se on, mitä parempi auto, sitä kovempaa ajetaan. Ei ihme, jos nelivetosten autojen kuljettajat ajaa kovempaa kun muut tuola huonossa kelissä, kun pitoa on tarjolla ihan eri tavalla, tasan siihen asti kun pitää jarruttaa tai mutkaan mennään. Sittenhän se lähtee mettään kun nappi housuista, jos sokeasti nelivedon tuomaan pitoon luottaa liikaa. Usein meinaa näkee, että juuri nelivedoilla varustetut autot ajaa kovempaa huonossa kelissä.
Tämäkään ei auton syytä ole, vaan ajattelemattoman kuljettajan syytä.
Kuulin vaan kerran kun yks S4:sen kuljettaja selitti, että voi ajaa huonossa kelissä reilumpaa nopeutta. Muistaakseni sanoi, että kun muut ajaa 80kmh, niin tällä voi ajaa sen 100kmh huonossa kelissä......... Varmasti tosiaan sitä pitoa on.... mutta ei se fysiikanlakeja poista, vaikka ois mitkä nelivedot tai espeet.

Ja aika yllättävää, jos CRV Honda tuntu huonolta ajaa, luulis että ne ois eilisen kaltasissa keleissä edukseen... ehkä vetokyvyn osalta ovatkin, en sitten muusta tiedä.
Pages: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1