FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 08:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 562 563 [564] 565 566 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475651 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11260 on: 06.04.11, 10:23 »

Siksi että se ei ole kenellekkää turvallista ei ohittavalle eikä ohitettavalle vaihtaa kaistaa heti ohituksen jälkeen siihen 2-5 metrin etisyydelle ohitettvan eteen.
Muistelen että sellainen turvallisuusopastus on asiasta ollut kuin  " Siirry ohitettavan eteen omalle kaistalle vasta kun ohitettava näkyy taustapeilistä "

Niin no, vähän riippuu tilanteesta. Kyllä jos mulla on metrin päässä persiistä roikkumassa naama punaisuutta hehkuva volvokuski valoja räpsytellen, niin kyllä siinä tilanteessa minä mieluummin väistän* siihen ohitetun eteen viiden metrin päähän. Siinä kun kasvaa etäisyydet kaikkien osapuolien välillä ja kuumakalle saa mennä menojaan...

*ellei sitten satu provokatiivinen päivä Grin


Quote
Mutta palataan itse asiaan ettei lähde rönsyilemään eli minun mielestä on vaan järjetöntä tulla vilkuttelemaan valoja toisen taakse kun ajaa nopeusrajoitustebn mukaan ja hieman yli ja varsinkin kun on ohitustilanteessa missä et toiselle kaistalle pääse.

Eihän tämä rönsyilyä ole, vaan samaa asiaa koko ajan Wink Olemme samaa mieltä, että on typerää tulla niivä valoja vilkuttelemaan siihen taakse. Mutta on sitten toisaalta taas lähes yhtä typerää olla antamatta kuumakallelle tietä heti kun se on mahdollista.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11261 on: 06.04.11, 10:33 »

Ruuhkasuomessakin voisimme pikkuhiljaa alkaa ottamaan oppia autoilun sivistysmaasta jenkkilästä. Esim. Kaliforniassa freewaylla jokainen kaista etenee keskimäärin samaa nopeutta, joka useinkin on hiukan yli sallitun. Siitä ei välitä kukaan, mutta sellaiset, jotka yrittävät päästä nopeammin eteenpäin poukkoilemalla kaistalta toiselle, napataan varsin nopeasti tiensivuun. Liikenne vaikuttaa varsin rauhalliselta, eikä siellä yritetä ahdistella edessäajavaa antamaan latua. Mennään sitä vauhtia kuin muutkin. Itse en ymmärrä, mikä monia suomalaisia vaivaa ratin takana. Sitten vielä, Helsingin kehäteitä eivät moottoritiesäännöt koske, jos ei joku tiedä.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11262 on: 06.04.11, 12:06 »

Saksassa tullut tehtyä myös samoja huomioita, ei autobahneilla vaan pienemmillä moottoriteillä voidaan ajella parikymmentä kilometria tunnissa rajoituksen yläpuolella liikenteen mukana. Ei siis ohitella tms. Se kaista vaan sattuu kulkemaan 120km/h sijaan 140km/h. Ja kaikki menee hyvin...

Killerhangar
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11263 on: 06.04.11, 13:10 »

Sitten vielä, Helsingin kehäteitä eivät moottoritiesäännöt koske, jos ei joku tiedä.

Vaikka ei koskekaan, niin ei siellä vasemmalla kaistalla silti ole tarkoitus huvikseen roikkua Viheraho-tyyliin, mikäli oikea kaista on vapaana.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11264 on: 06.04.11, 13:22 »

Vaikka ei koskekaan, niin ei siellä vasemmalla kaistalla silti ole tarkoitus huvikseen roikkua Viheraho-tyyliin, mikäli oikea kaista on vapaana.

Mikä on vapaa kaista?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11265 on: 06.04.11, 14:02 »

Mikä on vapaa kaista?

Tässä ilmeisesti tarkoitetaan lakipykälää, joka käskee käyttämään ensisijaisesti oikeanpuoleista kaistaa kaksikaistaisella tiellä/kadulla.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11266 on: 06.04.11, 14:15 »

Tässä ilmeisesti tarkoitetaan lakipykälää, joka käskee käyttämään ensisijaisesti oikeanpuoleista kaistaa kaksikaistaisella tiellä/kadulla.

Kyllä kyllä, mutta milloin sen katsotaan olevan vapaa?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11267 on: 06.04.11, 14:23 »

Niin no, vähän riippuu tilanteesta. Kyllä jos mulla on metrin päässä persiistä roikkumassa naama punaisuutta hehkuva volvokuski valoja räpsytellen, niin kyllä siinä tilanteessa minä mieluummin väistän* siihen ohitetun eteen viiden metrin päähän. Siinä kun kasvaa etäisyydet kaikkien osapuolien välillä ja kuumakalle saa mennä menojaan...

*ellei sitten satu provokatiivinen päivä Grin


Eihän tämä rönsyilyä ole, vaan samaa asiaa koko ajan Wink Olemme samaa mieltä, että on typerää tulla niivä valoja vilkuttelemaan siihen taakse. Mutta on sitten toisaalta taas lähes yhtä typerää olla antamatta kuumakallelle tietä heti kun se on mahdollista.


Tältä kuumakallelta loppui se kiire sitten muutaman kilometrin päähän poliisiauton takapenkille.
Täytyy kyllä myöntää että olis tehny mieli pysäyttää ja mennä sanomaan poliiseille siitä takapuskurissa roikkumisesta ja valojen välkyttelystä mutta ajattelin että se on kuitenkin poliisien tehtävä valvoa liikennettä.
Paskasen naurun kuitenkin multa kyseinen kuumakalle sai. Eikös se ole niin että " vahingon ilo on se paras ilo kun ei omalle kohdalle satu " Grin
« Last Edit: 06.04.11, 14:30 by Tarmo Lindroos »

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11268 on: 06.04.11, 14:48 »

Kyllä kyllä, mutta milloin sen katsotaan olevan vapaa?

En tiedä mikä voisi olla virallinen määritelmä, mutta jos liikenne kulkee oikealla kaistalla samaa nopeutta kuin vasemmalla, ja oikealla kaistalla on tilaa, niin sinne pitäisi siirtyä.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11269 on: 06.04.11, 14:55 »

Jos itse ajan nopeusrajoitusten mukaan ottaen huomioon mittarivirheen, niin ihan turha siihen taakse on tulla valoja vilkuttelemaan että pitäis mennä pois edestä, saati sitten pakottamaan edellä ajava ajamaan ylinopeutta.

Tuo on se tilanne kun ruvetaan nostamaan jalkaa kaasulta kevyesti ja täytyy ärsyttää vähän lisää. Muistaa vaan morjestaa sitten kun ajaa viereiselle kaistalle ja päästää toisen ohi.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11270 on: 06.04.11, 14:58 »

Miksi et? Vähemmän sinä olet tulppana ajamalla sen ohitettavan eteen, kuin jatkamalla pidempään siinä vasemmalla kaistalla, koska ajat nopeammin, kuin se ohitettava. Ei siitä, että ajat siihen eteen, ole haittaa, ellei nyt ole kaamea vesi- tai lumisade, jolloin nyt muutenkin on "poikkeusolosuhteet"...

Tulepas Mikko joskus yhdistelmän hyttiin katsomaan, miltä se näyttää kun ohittaja tai muuten vaan joku idiootti vaihtaa kaistaa suoraan siihen alle parin metrin päähän keulasta etukulmaa hipoen ja pahimmat vielä samaa vauhtia. Näiden kusipäiden takia syntyy vaikka kuinka paljon vaaratilanteita.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11271 on: 06.04.11, 15:03 »

Tulepas Mikko joskus yhdistelmän hyttiin katsomaan, miltä se näyttää kun ohittaja tai muuten vaan joku idiootti vaihtaa kaistaa suoraan siihen alle parin metrin päähän keulasta etukulmaa hipoen ja pahimmat vielä samaa vauhtia. Näiden kusipäiden takia syntyy vaikka kuinka paljon vaaratilanteita.

Puhuinko minä samaa vauhtia ajamisesta ja alle parin metrin päähän ajamisesta ja jumiutumisesta? Niin, en...

Mutta kyllä minä osaan kuvitella, miltä se sieltä korkeasta hytistä näyttää, kun auto häviää osaksi kojelaudan taakse. Järkeä saa käyttää...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11272 on: 06.04.11, 15:05 »

Mutta eikös teidän pitäisi siinä vaiheessa kun tämän huomaatte niin nstaa jalkaa kevyesti kaasulta(toki mikäli vakionopeudenrajoitin pois päältä) ja antaa siihen tulla se metrin rako? Kyllä sen 5km/h erotuksen saa aika äkkiä kurottua kiinni... Ja onkos noissa uusissa hidastinta vielä?

Killerhangar
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11273 on: 06.04.11, 15:14 »

No eikö vois mieluummin antaa pikaisesti tietä ja toivoa että kaverin ajaessa ylinopeutta hän ei kohtaisi vaaratilanteita ja kaikki menisi loppujen lopuksi hyvin.

Ehkäpä nyt menikin hyvin, koska kaveri sai luultavasti tuntuvan muistutuksen ajotavastaan. Harvoin muu auttaakaan ja joskus ei sekään. Mutta tämä kiinnijäänti on juuri tekijä joka toivottavasti vähentää vaaratilanteita.

Ja aivan varmasti kuka tahansa olisi ollut Tarmon tapauksessa tyytyväinen siitä että ahdistelija sai muistutuksen ajotavastaan. Se on ns. luonnollinen raktio, kansallisuudesta riippumatta. Tää suomalaisnen juttu -kortti on vaan niiiiiin käytetyy juttu...  Wink

Juuri tuollainen edelläkuvailtu ajotapa on provosoivaa ja vaarallista josta on ansainnutkin tuntuvan muistutuksen. Sellainen jossa aiheutetaan vaaratilanne jo roikkumalla puskurissa satasen vauhdissa ja painostetaan toista ylinopeuteen. Erikoista että niin moni näkee asian niin että hurjastelijan takia pitäisi toisten mukauttaa ajotapaansa ja poukkoilla aivan toisten eteen, heti ohitusten jälkeen. Itse ajattelen vastaavissa tilanteissa niin että takanatulijalla voi olla vaikka emäntä kyydissä viimeisillään ja kiire synnytyssairaalaan mutta en koe - enkä aio kokea - itseäni syylliseksi, jos suoritan silti ohitukseni loppuun turvallisesti. Hälytysajoneuvot sitten sikseen. Olisi kuitenkin aika stressaavaa ajaa ns. hurjapäiden ehdoilla ja niin ei pdä tehdäkkään. Joustava olen silti mielestäni.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11274 on: 06.04.11, 15:25 »

Henrikään ei nyt halua edes yrittää ymmärtää pointtia. Pointti on se, että siihen toisen eteenkin voi ajaa ihan turvallisesti, kun sulla on kuitenkin kovempi vauhti, kuin sillä ohitetulla*. Välimatka kasvaa koko ajan. Pitää vain käyttää järkeä, että sen tekee niin, ettei siitä oikeasti ole kenellekkään haittaa. Sen kun ei tarvitse tarkoittaa "poukkoilua" eikä muutakaan vaaran aiheuttamista. Päinvastoin, jos lähtökohta on se, että perseessä roikkuupuskurissa kiinni joku skodailija... Esim. moottoritienopeuksissa ja nopeuseroilla vaikka nyt siihen rekkaan nähden ei henkilöautolla voi edes niin nopeasti kunnolla koukata siihen eteen, etteikö se välimatka olisi "enemmän kuin pari metriä" jo valmiiksi. Se on 11 metriä sekunnissa, kun sitä välimatkaa tulee lisää rajoituksenmukaisilla nopeuseroilla. Ja sen kaistanvaihdon tekee vielä normaalilla nopeudella/jyrkkyydellä, niin kyllä siinä rupeaa olemaan kaistanvaihdon jälkeen jo Karpon ja Enskankin hyväksymä välimatka...

*jos ei ole, niin miksi ylipäätään piti lähteä laahustamaan siihen vasemmalle kaistalle?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11275 on: 06.04.11, 16:17 »

Voiko kaistanvaihdosta tehdä tosiaan tiedettä? Näemmä voi.
Alunperin Tarmokin ajoi juuri tätä takaa. Josta olemme nyt kaikki siis näemmä yhtä mieltä  Wink
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11276 on: 06.04.11, 16:39 »

Henrikään ei nyt halua edes yrittää ymmärtää pointtia. Pointti on se, että siihen toisen eteenkin voi ajaa ihan turvallisesti, kun sulla on kuitenkin kovempi vauhti, kuin sillä ohitetulla*. Välimatka kasvaa koko ajan. Pitää vain käyttää järkeä, että sen tekee niin, ettei siitä oikeasti ole kenellekkään haittaa. Sen kun ei tarvitse tarkoittaa "poukkoilua" eikä muutakaan vaaran aiheuttamista. Päinvastoin, jos lähtökohta on se, että perseessä roikkuupuskurissa kiinni joku skodailija... Esim. moottoritienopeuksissa ja nopeuseroilla vaikka nyt siihen rekkaan nähden ei henkilöautolla voi edes niin nopeasti kunnolla koukata siihen eteen, etteikö se välimatka olisi "enemmän kuin pari metriä" jo valmiiksi. Se on 11 metriä sekunnissa, kun sitä välimatkaa tulee lisää rajoituksenmukaisilla nopeuseroilla. Ja sen kaistanvaihdon tekee vielä normaalilla nopeudella/jyrkkyydellä, niin kyllä siinä rupeaa olemaan kaistanvaihdon jälkeen jo Karpon ja Enskankin hyväksymä välimatka...

*jos ei ole, niin miksi ylipäätään piti lähteä laahustamaan siihen vasemmalle kaistalle?

Jos sulla pointti, on se on vähän huono. Ei tainnut alkuperäisessä tapauksessa olla kysymys mistään 40 km/h nopeuseroista. Todennäköisemmin tollaisissa tapauksissa nopeuserot ovat luokkaa 5-10 km/h.

Oli nopeusero mikä hyvänsä, ei ole silti mitään syytä palata oikealle kaistalle ennenkuin se ohitettava "näkyy taustapeilistä", oli sitten rekka tai mopoauto. Kaikista vähiten sen takana tulevan kuumakallen painostuksesta. Odottakoon ne muutamat sekunnit.

Tuohon vasemmalla laahustamiseen, ruuhkaisilla kehäteillä ja pääväylillä ei välttämättä ole edes kysymys ohitustilanteesta vaan siitä että liikenne kulkee molempia kaistoja pitkin - mahtuu enemmän autoja kulkemaan. Silloinkin tapaa niitä valojen vilkuttelijoita jotka ovat mielestään oikeutettuja vapaaseen nopeuteen koska ajavat vasenta kaistaa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11277 on: 06.04.11, 18:48 »

Ehkä tässä nyt vaan ajatellaan kaikki niin erilaisia tilanteita pienissä mielissämme, että ei tästä tule valmista Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tarmo Lindroos
Offline Offline

Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11278 on: 06.04.11, 18:55 »

Ehkä tässä nyt vaan ajatellaan kaikki niin erilaisia tilanteita pienissä mielissämme, että ei tästä tule valmista Tongue

Joten päätän aloittamani keskustelun loppukaneettiin.
Unohdin mainita tuosta poliisiautosta sen että kyseessä oli ns. siviilimallinen auto joka oli kyseisen volvokuskin pysäyttänyt. Onkohan tullut roikkumaan senkin takapuskuriin kiinni ja välkytellyt sillekkin valoja.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11279 on: 06.04.11, 21:03 »

Onkohan tullut roikkumaan senkin takapuskuriin kiinni ja välkytellyt sillekkin valoja.

Tuollaisessa tapauksessa saattais kyllä mennä se vahingonilomittari tappiin saakka  Grin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pages: 1 ... 562 563 [564] 565 566 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1