Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1541243 times)
|
Timo Koski
Offline
Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04
|
Joten päätän aloittamani keskustelun loppukaneettiin. Unohdin mainita tuosta poliisiautosta sen että kyseessä oli ns. siviilimallinen auto joka oli kyseisen volvokuskin pysäyttänyt. Onkohan tullut roikkumaan senkin takapuskuriin kiinni ja välkytellyt sillekkin valoja.
Toivottavasti  ja vielä töötin kera sekä keskaria vilkutellen 
|
|
|
|
Jaakko Rissanen
Offline
Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03
|
Peilien paremmalla käytöllä saataisiin näitä ohituskaistavalojenvälkyttelyjäkin vähennettyä. Pyrin aina ennen vasemmalle kaistalle siirtymistä varmistamaan, ettei takaa tule selkeästi nopeampaa autoa - mikäli tulee, kevennän kaasujalkaa ja vaihdan kaistaa nopeamman ohitettua minut. Ohituskaistalla ollessani mua ainakin ärsyttää suunnattomasti autot, jotka leikkaavat siihen eteen aiheuttaen jarrutuksia. Tunnustan välyttäväni pitkiä näissä tilanteissa.
|
|
|
|
Tarmo Lindroos
Offline
Posts: 2505
Date Registered: 17.11.06
|
Peilien paremmalla käytöllä saataisiin näitä ohituskaistavalojenvälkyttelyjäkin vähennettyä. Pyrin aina ennen vasemmalle kaistalle siirtymistä varmistamaan, ettei takaa tule selkeästi nopeampaa autoa - mikäli tulee, kevennän kaasujalkaa ja vaihdan kaistaa nopeamman ohitettua minut. Ohituskaistalla ollessani mua ainakin ärsyttää suunnattomasti autot, jotka leikkaavat siihen eteen aiheuttaen jarrutuksia. Tunnustan välyttäväni pitkiä näissä tilanteissa.
Puhut ihan täyttä asiaa ja itsekkin toimin samoin. Kuitenkin minun mainitsemassa tapauksessa ei ollut kyse siitä ettenkö olisi katsonut peileihin ennen ohitukseen lähtöä ja todennut että takana tuleva auto on riittävän kaukana jolloin voin lähteä ohitukseen. Tämä kyseinen volvo tuli vaan niin kovalla ylinopeudella muiden takana tulevien autojen ohi että oli siinä vaiheessa kun olin ohittavana olevana rekan kohdalla niin volvo oli takapuskurissa kiinni ja rupesi välkyttelemään valoja.
|
MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org, 
|
|
|
Mikko Gustafsson
Offline
Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07
|
Yksi asia joka aina jaksaa nostattaa verenpainetta liikenteessä on raskaan kaluston lähteminen ohittamaan toista kuorma-autoa tai rekkaa. Etenkin moottoritiellä, jossa on korkeampi nopeusrajoitus. Viime viikolla sain lähestulkoon hypätä jarrupolkimen päälle, kun eräs kuorkki päätti koukata suoraan eteen, kun olin jo lähestulkoon ohittamassa sitä. Pimeää oli ja välkytin pitkiä. On se hienoa kun toinen kuorkki kulkee 1km/h nopeammin. Kaiken huipuksi tämä ohittamaan lähtenyt kuorkki poistui motarilta vajaa 4km ohituksen jälkeen. 
|
|
|
|
Olavi Uotila
Offline
Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08
|
Yksi asia joka aina jaksaa nostattaa verenpainetta liikenteessä on raskaan kaluston lähteminen ohittamaan toista kuorma-autoa tai rekkaa. Etenkin moottoritiellä, jossa on korkeampi nopeusrajoitus. Viime viikolla sain lähestulkoon hypätä jarrupolkimen päälle, kun eräs kuorkki päätti koukata suoraan eteen, kun olin jo lähestulkoon ohittamassa sitä. Pimeää oli ja välkytin pitkiä. On se hienoa kun toinen kuorkki kulkee 1km/h nopeammin. Kaiken huipuksi tämä ohittamaan lähtenyt kuorkki poistui motarilta vajaa 4km ohituksen jälkeen.  Näin on! Joissakin maissa on raskailta ajoneuvoilta kiellettyjä ajokaistoja, esim. Ranskassa ja Saksassa ainakin. Saksassa kaksikaistaisella motarilla arkisin usein tilanne, jossa oikea kaista on täynnä raskaita, ja vasen kaista täynnä kevyempää. Eikä siellä vauhti-villet vilkuttele valoja ja yritä ahtaa edelläajavaa oikealle raskaiden sekaan.
|
Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320
--- .... ..--- -.. .--
|
|
|
kille
Former member
|
Yksi asia joka aina jaksaa nostattaa verenpainetta liikenteessä on raskaan kaluston lähteminen ohittamaan toista kuorma-autoa tai rekkaa. Etenkin moottoritiellä, jossa on korkeampi nopeusrajoitus. Viime viikolla sain lähestulkoon hypätä jarrupolkimen päälle, kun eräs kuorkki päätti koukata suoraan eteen, kun olin jo lähestulkoon ohittamassa sitä. Pimeää oli ja välkytin pitkiä. On se hienoa kun toinen kuorkki kulkee 1km/h nopeammin. Kaiken huipuksi tämä ohittamaan lähtenyt kuorkki poistui motarilta vajaa 4km ohituksen jälkeen.  Jep jep, paitsi että se ei ole mitenkään kiellettyä, saa kuorma-autokin hitaampansa ohittaa. Tyhmää se tietysti on jos nopeusero on alle 10 km/h, mutta jos rekka ohittaa satasen alueella ajaen 80km/h toisen, joka kulkee vajaata seitsemääkymppiä, turha siinä on paineita henkilöbiilistin nostatella 
|
|
|
|
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline
Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01
|
Näin on! Joissakin maissa on raskailta ajoneuvoilta kiellettyjä ajokaistoja, esim. Ranskassa ja Saksassa ainakin. Saksassa kaksikaistaisella motarilla arkisin usein tilanne, jossa oikea kaista on täynnä raskaita, ja vasen kaista täynnä kevyempää. Eikä siellä vauhti-villet vilkuttele valoja ja yritä ahtaa edelläajavaa oikealle raskaiden sekaan.
Juu ja jos rekalla ajaa Saksassa 80 km/h, niin torvet soivat...kolleegat kun eivät pääse oikein ohitsekaan.
|
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Juu ja jos rekalla ajaa Saksassa 80 km/h, niin torvet soivat...kolleegat kun eivät pääse oikein ohitsekaan.
Tuota..... mitäs nopeutta siellä sitten pitäisi ajaa? Ei nyt oikein auennut tuo.....  
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Sami Vesala
Offline
Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05
|
Tuota..... mitäs nopeutta siellä sitten pitäisi ajaa? Ei nyt oikein auennut tuo.....   Rajoitinta vasten tietenkin!
|
|
|
|
Orvo Välilä
Offline
Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05
|
Rajoitinta vasten tietenkin!
Ai niin luonnollisesti... olinpas nyt ajattelematon 
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
Sami Vesala
Offline
Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05
|
Ai niin luonnollisesti... olinpas nyt ajattelematon  Perusjuttuja.... 
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6381
Date Registered: 27.10.01
|
Ketkä ajaa ketkä ei.
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Kaikki... En ole varmaan koskaan nähnyt yhtään ketään kuka ei olisi lähes rajotinta vasten jurruttanut... Sitten on näitä tapauksia missä rajoitin on 100km/h kun ei 96km/h kulkevalla Linkulla saada mitenkään kiinni...
|
Killerhangar
|
|
|
Topi Falkenberg
Offline
Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08
|
Jep jep, paitsi että se ei ole mitenkään kiellettyä, saa kuorma-autokin hitaampansa ohittaa. Tyhmää se tietysti on jos nopeusero on alle 10 km/h, mutta jos rekka ohittaa satasen alueella ajaen 80km/h toisen, joka kulkee vajaata seitsemääkymppiä, turha siinä on paineita henkilöbiilistin nostatella  Ajelin kiltisti tänään Kehää jonon mukana 80 km/h ja koska viiatin 1,5l vetävä pissapoika oli tyhjä niin pidin vielä sopivan kuravälin edellä ajaneeseen, eikö perhana tökänny 3 km perässä kiltisti roikkunu kouvolalaine valion junttirekakka siihen eteen (ohitti yhden auton, minut) ennen Vantaanjokea -kurat silmille-ohitin-odotin kun vasen kaista on täynnä-pudotin nopeuden hitaaksi-kiihdytin jos yritti toista kertaa ohittaa- ja niin edelleen- tulipa hyvä mieli! siitäs sai  jk. mulukku
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6381
Date Registered: 27.10.01
|
Kaikki... En ole varmaan koskaan nähnyt yhtään ketään kuka ei olisi lähes rajotinta vasten jurruttanut... Sitten on näitä tapauksia missä rajoitin on 100km/h kun ei 96km/h kulkevalla Linkulla saada mitenkään kiinni...
Toi on vähän sama kuin sanoisi kaikkien taksikuskien ajavan ylinopeutta. Ei mullakaan ole tarvetta ajaa rajoitinta vasten. Ei sitä vasten päästeleviä kuitenkaan ole kuin enintään puolet kaikista.
|
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Toi on vähän sama kuin sanoisi kaikkien taksikuskien ajavan ylinopeutta. Ei mullakaan ole tarvetta ajaa rajoitinta vasten. Ei sitä vasten päästeleviä kuitenkaan ole kuin enintään puolet kaikista.
Nyt oli kyse kuiten Saksan liikenteestä, siellä todellakin kaikki ajavat rajoitinta vasten moottoritiellä ja ohitetaan jos kulkee 0,1 km/h lujempaa kuin edellä menevällä. Joillakin tosiaan tuntuu olevan viritetty rajoitin, menevät joskus ohi että hujahtaa mutta ei nyt kuitenkaan ihan sataa.
|
|
|
|
Mikko Suomela
Offline
Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06
|
Ja kylmä totuus on se että johto irti ja hupsista keikkaa, Scanian rotjake kulkeeki satkua... Kyllä suomessakin ajetaan reippaasti lähes rajoitinta vasten...
|
Killerhangar
|
|
|
Tatu Koiranen
Offline
Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07
|
Ja kylmä totuus on se että johto irti ja hupsista keikkaa, Scanian rotjake kulkeeki satkua... Kyllä suomessakin ajetaan reippaasti lähes rajoitinta vasten...
Toinen kylmä totuus on, että et tiedä kyseisestä johdosta, sen irroittamisesta tai irroittamisen seurauksista yhtään mitään. N3-luokan ajoneuvon olen pari-kolme kertaa nähnyt kulkevan moottorin voimalla huomattavasti enemmän kuin suurin sallittu rajoittimen asetusnopeus olisi ollut. Melkolailla harvinaista touhua siis. Kaikki... En ole varmaan koskaan nähnyt yhtään ketään kuka ei olisi lähes rajotinta vasten jurruttanut... Sitten on näitä tapauksia missä rajoitin on 100km/h kun ei 96km/h kulkevalla Linkulla saada mitenkään kiinni...
Tai sitten teet jatkuvasti virhehavaintoja liikenteessä. En tiiä mikä siinä on, mutta minä näen päivittäin kuorma-autoja (muita kuin sen, mitä itse ajan), jotka ajavat n. 80-82 km/h matkavauhdilla. Se ei tosin kerro mitään siitä, ajetaanko niitäkin rajotinta vasten, rajoittimen asetusnopeuden kun voi asiakas valita itse maksimia pienemmäksi ja monessa firmassa tälläisiin ratkaisuihin on päädyttykin.
|
0503277581 - tatu at koiranen piste fi
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6381
Date Registered: 27.10.01
|
Toinen kylmä totuus on, että et tiedä kyseisestä johdosta, sen irroittamisesta tai irroittamisen seurauksista yhtään mitään.
N3-luokan ajoneuvon olen pari-kolme kertaa nähnyt kulkevan moottorin voimalla huomattavasti enemmän kuin suurin sallittu rajoittimen asetusnopeus olisi ollut. Melkolailla harvinaista touhua siis.
Tai sitten teet jatkuvasti virhehavaintoja liikenteessä. En tiiä mikä siinä on, mutta minä näen päivittäin kuorma-autoja (muita kuin sen, mitä itse ajan), jotka ajavat n. 80-82 km/h matkavauhdilla. Se ei tosin kerro mitään siitä, ajetaanko niitäkin rajotinta vasten, rajoittimen asetusnopeuden kun voi asiakas valita itse maksimia pienemmäksi ja monessa firmassa tälläisiin ratkaisuihin on päädyttykin.
Totta. Kyllä 16-vuotiaan on turha täällä alkaa satuilemaan miten raskas liikenne Suomen teillä liikkuu. Niin kuin itekin sanoin, ehkä enintään puolet ajavat rajoitinta vasten eli ilmeisesti sen 89km/h mitä tässä nyt ajetaan takaa. Ja uskoisin näkeväni niitä päivän aikana enemmän kuin Mikko näkee parin kuukauden aikana. Muutaman kerran olen kyllä nähnyt täsä 8 vuoden aikana yhdistelmän kulkevan yli 90km/h. Reippaasti yli 100. Ne on sitten ollutkin jotain vanhoja vanhoja autoja. Ite ajan 84km/h mittarin mukaan. Meillä rajoitin säädettiin 85, jolloinka todellisuudessa auto liikkui 83. Nyt saatiin puhuttua se 87:aan. Saatiin samalla kulutustakin pienennettyä kun ei tarvitse 60tn yhdistelmää 83 lähteä puskemaan ylämäkeen. Muutenkin, Koramolla on rajoittimet säädetty 90% autoista 85km/h. PS. Mikko, kun täällä nyt "ajetaan reippaasti lähes rajoitinta vasten" eli 89km/h niin paljon, niin kuinka moni henkilöauto ajaa 80 alueella 80 tai 80-84 kuten suurin osa yhdistelmistä? Jos rekka kulkee 80 alueella alle 85, niin se ohitetaan.
|
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6381
Date Registered: 27.10.01
|
Nyt oli kyse kuiten Saksan liikenteestä, siellä todellakin kaikki ajavat rajoitinta vasten moottoritiellä
Siellä taitaa ne moottoritiet ollakin vähän pidempiä ja parempikuntoisia. Meillähän moottoritiet on pääsääntöisesti aika lyhyitä ja huonokuntoisia.
|
|
|
|
|
|
|
|