Keskustelua liikenteestä

<< < (2265/3019) > >>

Joona:
Quote

Mitä tulee raskaaseen yhdistelmään, on kyseisellä värkillä ajamista harjoiteltu parikolmesataa kilometriä. Opittavaa on omasta mielestä vielä paljon, joskin opettajaa sanoo että inssi menisi jo läpi kunniamaininnoin.


Tuohon vielä sata tuhatta kilometriä päälle, vähintään. Mieluiten taajama-ajoa yhdistelmällä. Sillä rupeaa perustuntuma jo löytymään. Tietenkin jostainhan pitää aina aloittaa ja en halua masentaa, mutta 200-300km on lähinnä sama kuin olisi nähnyt valokuvan yhdistelmästä. Mieluiten sata tuhatta vaikka jakeluautolla ennen yhdistelmään siirtymistä. Liian paljon näkyy kuskeja raskaiden yhdistelmien ratissa, ketkä eivät ole ajaneet juuri millään autolla juuri mitään ja soheltavat tuolla sitten ja aiheuttavat vaaratilanteita yms. Järki päässä niin hyvä tulee.

dera:
Hetkinen, voiko meillä tosiaan saada raskaan yhdistelmän kortin tuollaisella ajokokemuksella?

Mä oon ajanut henkilöautolla nyt ehkä 300'000km tässä 10 korttivuoden aikana, ja vasta nyt alkaa tuntumaan, että homma luonnistuu.

Joku 10-20k ajokokemus ja sitten yhdistelmää ajamaan kuulostaa lähinnä hengenvaaralliselta.

Joona:
Quote

Hetkinen, voiko meillä tosiaan saada raskaan yhdistelmän kortin tuollaisella ajokokemuksella?

Mä oon ajanut henkilöautolla nyt ehkä 300'000km tässä 10 korttivuoden aikana, ja vasta nyt alkaa tuntumaan, että homma luonnistuu.

Joku 10-20k ajokokemus ja sitten yhdistelmää ajamaan kuulostaa lähinnä hengenvaaralliselta.



Ja tiedätkös mitä? Haluatko kuulla jotain vieläkin vaarallisempaa?

Tähän asti on ollut mahdollista ajaa BC-kortti ja suorittaa II-vaihe (lue: rahastusvaihe) ja mennä inttiin kuljettajaksi. Sovitaan, että autolla ajoa on tullut yhteensä 1000km, siis tuhat ja henkilöautolla. Intissä pääset E-kuljettajaksi ja suoritat intin BECE-kortin. Tässä suomen suurimmassa ja parhaimmassa autokoulussa perävaunun veto rajoittuu lähinnä ajotunteihin ennen inssiä. Inssi menee läpi ja loppuaikana intissä ajat masia eli 2aks liikkuvaa paskaa metsässä. Yrität epätoivoisesti saada 20 ajoonlähtöä ja 2000km vuoden aikana, jotta saat kortin siviiliin. Ja voilá, sinulla on siviilissä BE CE-luokan ajokortti ja ajokokemusta yhteensä autolla ajosta muutama tuhat kilometriä. Perävaunun kanssa ehkä 200. Nyt ei muuta kuin hakemaan töitä rekkakuskina!

Tämä on ihan järkyttävää että tällainen on mahdollista. En tiedä miten hintin nykyinen koulutus toimii, mutta ilmeisesti ammattidirektiivien noudattaminen edellyttää laajempaa ajattamista yhdistelmällä. Siltiki, varmasti vaarallisen vähän.

Mutta kuten aikaisemmin sanoin, turha on leuhkia yhdistelmän pysyvän lapasessa 200-300km jälkeen. Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä. Vähintään se 100 000km taajama-ajoa yhdistelmällä ja mieluiten yhtä paljon pelkällä kuorma-autolla ennen sitä niin ruvetaan puhumaan asioista oikeassa mittakaavassa. Toi 200-300km nyt ei vastaa edes yhtä työpäivää. Mun mielestähän E-kortti pitäisi kieltää ennen riittävää nuppikokemusta.

oh2dw:
Quote

Ja tiedätkös mitä? Haluatko kuulla jotain vieläkin vaarallisempaa?

Tähän asti on ollut mahdollista ajaa BC-kortti ja suorittaa II-vaihe (lue: rahastusvaihe) ja mennä inttiin kuljettajaksi. Sovitaan, että autolla ajoa on tullut yhteensä 1000km, siis tuhat ja henkilöautolla. Intissä pääset E-kuljettajaksi ja suoritat intin BECE-kortin. Tässä suomen suurimmassa ja parhaimmassa autokoulussa perävaunun veto rajoittuu lähinnä ajotunteihin ennen inssiä. Inssi menee läpi ja loppuaikana intissä ajat masia eli 2aks liikkuvaa paskaa metsässä. Yrität epätoivoisesti saada 20 ajoonlähtöä ja 2000km vuoden aikana, jotta saat kortin siviiliin. Ja voilá, sinulla on siviilissä BE CE-luokan ajokortti ja ajokokemusta yhteensä autolla ajosta muutama tuhat kilometriä. Perävaunun kanssa ehkä 200. Nyt ei muuta kuin hakemaan töitä rekkakuskina!

Tämä on ihan järkyttävää että tällainen on mahdollista. En tiedä miten hintin nykyinen koulutus toimii, mutta ilmeisesti ammattidirektiivien noudattaminen edellyttää laajempaa ajattamista yhdistelmällä. Siltiki, varmasti vaarallisen vähän.

Mutta kuten aikaisemmin sanoin, turha on leuhkia yhdistelmän pysyvän lapasessa 200-300km jälkeen. Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä. Vähintään se 100 000km taajama-ajoa yhdistelmällä ja mieluiten yhtä paljon pelkällä kuorma-autolla ennen sitä niin ruvetaan puhumaan asioista oikeassa mittakaavassa. Toi 200-300km nyt ei vastaa edes yhtä työpäivää. Mun mielestähän E-kortti pitäisi kieltää ennen riittävää nuppikokemusta.


Kyllä! Sitten meikäläinen vielä ihmetteleen, kun taajamayhdistelmän kuski pyörittäessään polttaa kessua toisella kädellään ja puhuu kännykkään samaan aikaan...todellinen tuhattaituri!

nisse90:
Quote

Tämä on ihan järkyttävää että tällainen on mahdollista. En tiedä miten hintin nykyinen koulutus toimii, mutta ilmeisesti ammattidirektiivien noudattaminen edellyttää laajempaa ajattamista yhdistelmällä. Siltiki, varmasti vaarallisen vähän.


Riippuu pitkälti palveluspaikasta. Itse ajoin kortin ilmavaivoissa ja kärryn kanssa ajettiin joka päivä. Ammattipätevyysajotunnit ajettiin aina täydellä kuormalla eikä tyhjällä autolla. (taitaa nykyään olla vaatimuksenakin, että yhdistelmä on täysissä painoissa tai ainakin hyvin lähelle.) Toimin itse laivuekuljettajana eli pääsääntöisesti alla oli säiliöyhdistelmä, mikä on aika vekkuli peli talvikelillä täydessä/vähän vajaassa lastissa. Neste on aika ilkeetä tavaraa, kun se ei halua pysyä siellä säiliössä paikallaan.

Minulla olisi siviiliin palattuani ollut mahdollisuus lähteä ajamaan lentopetrolia Nesteen väreissä ympäri Suomea, mutta valitettavasti palkkaus ei ole noissa hommissa, niin hyvällä tasolla kuin nykyisissä paskankärräyshommissa, joten vielä joutuu nupilla sorvaamaan.

Ennenkin olen mainostanut tuota ilmavoimien autokoulua, eli jos raskas kalusto ja lentokoneet kiinnostavat, niin ei kun paperia vetämään: http://tinyurl.com/6xt3sew Vuosi oli oikein mukava ja vierähti vauhdilla (heti kun ekat 2kk oli kärvistelty.)

Navigation

Up one level

Next page

Previous page