FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 15:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 565 566 [567] 568 569 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467609 times)
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11320 on: 11.04.11, 11:14 »

Hetkinen, voiko meillä tosiaan saada raskaan yhdistelmän kortin tuollaisella ajokokemuksella?

Mä oon ajanut henkilöautolla nyt ehkä 300'000km tässä 10 korttivuoden aikana, ja vasta nyt alkaa tuntumaan, että homma luonnistuu.

Joku 10-20k ajokokemus ja sitten yhdistelmää ajamaan kuulostaa lähinnä hengenvaaralliselta.

Ja tiedätkös mitä? Haluatko kuulla jotain vieläkin vaarallisempaa?

Tähän asti on ollut mahdollista ajaa BC-kortti ja suorittaa II-vaihe (lue: rahastusvaihe) ja mennä inttiin kuljettajaksi. Sovitaan, että autolla ajoa on tullut yhteensä 1000km, siis tuhat ja henkilöautolla. Intissä pääset E-kuljettajaksi ja suoritat intin BECE-kortin. Tässä suomen suurimmassa ja parhaimmassa autokoulussa perävaunun veto rajoittuu lähinnä ajotunteihin ennen inssiä. Inssi menee läpi ja loppuaikana intissä ajat masia eli 2aks liikkuvaa paskaa metsässä. Yrität epätoivoisesti saada 20 ajoonlähtöä ja 2000km vuoden aikana, jotta saat kortin siviiliin. Ja voilá, sinulla on siviilissä BE CE-luokan ajokortti ja ajokokemusta yhteensä autolla ajosta muutama tuhat kilometriä. Perävaunun kanssa ehkä 200. Nyt ei muuta kuin hakemaan töitä rekkakuskina!

Tämä on ihan järkyttävää että tällainen on mahdollista. En tiedä miten hintin nykyinen koulutus toimii, mutta ilmeisesti ammattidirektiivien noudattaminen edellyttää laajempaa ajattamista yhdistelmällä. Siltiki, varmasti vaarallisen vähän.

Mutta kuten aikaisemmin sanoin, turha on leuhkia yhdistelmän pysyvän lapasessa 200-300km jälkeen. Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä. Vähintään se 100 000km taajama-ajoa yhdistelmällä ja mieluiten yhtä paljon pelkällä kuorma-autolla ennen sitä niin ruvetaan puhumaan asioista oikeassa mittakaavassa. Toi 200-300km nyt ei vastaa edes yhtä työpäivää. Mun mielestähän E-kortti pitäisi kieltää ennen riittävää nuppikokemusta.
Olavi Uotila

Date Registered: 07.02.08

« Reply #11321 on: 11.04.11, 11:47 »

Tähän asti on ollut mahdollista ajaa BC-kortti ja suorittaa II-vaihe (lue: rahastusvaihe) ja mennä inttiin kuljettajaksi. Sovitaan, että autolla ajoa on tullut yhteensä 1000km, siis tuhat ja henkilöautolla. Intissä pääset E-kuljettajaksi ja suoritat intin BECE-kortin. Tässä suomen suurimmassa ja parhaimmassa autokoulussa perävaunun veto rajoittuu lähinnä ajotunteihin ennen inssiä. Inssi menee läpi ja loppuaikana intissä ajat masia eli 2aks liikkuvaa paskaa metsässä. Yrität epätoivoisesti saada 20 ajoonlähtöä ja 2000km vuoden aikana, jotta saat kortin siviiliin. Ja voilá, sinulla on siviilissä BE CE-luokan ajokortti ja ajokokemusta yhteensä autolla ajosta muutama tuhat kilometriä. Perävaunun kanssa ehkä 200. Nyt ei muuta kuin hakemaan töitä rekkakuskina!

Tämä on ihan järkyttävää että tällainen on mahdollista. En tiedä miten hintin nykyinen koulutus toimii, mutta ilmeisesti ammattidirektiivien noudattaminen edellyttää laajempaa ajattamista yhdistelmällä. Siltiki, varmasti vaarallisen vähän.

Mutta kuten aikaisemmin sanoin, turha on leuhkia yhdistelmän pysyvän lapasessa 200-300km jälkeen. Sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä. Vähintään se 100 000km taajama-ajoa yhdistelmällä ja mieluiten yhtä paljon pelkällä kuorma-autolla ennen sitä niin ruvetaan puhumaan asioista oikeassa mittakaavassa. Toi 200-300km nyt ei vastaa edes yhtä työpäivää. Mun mielestähän E-kortti pitäisi kieltää ennen riittävää nuppikokemusta.

Kyllä! Sitten meikäläinen vielä ihmetteleen, kun taajamayhdistelmän kuski pyörittäessään polttaa kessua toisella kädellään ja puhuu kännykkään samaan aikaan...todellinen tuhattaituri!

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #11322 on: 11.04.11, 11:57 »

Riippuu pitkälti palveluspaikasta. Itse ajoin kortin ilmavaivoissa ja kärryn kanssa ajettiin joka päivä. Ammattipätevyysajotunnit ajettiin aina täydellä kuormalla eikä tyhjällä autolla. (taitaa nykyään olla vaatimuksenakin, että yhdistelmä on täysissä painoissa tai ainakin hyvin lähelle.) Toimin itse laivuekuljettajana eli pääsääntöisesti alla oli säiliöyhdistelmä, mikä on aika vekkuli peli talvikelillä täydessä/vähän vajaassa lastissa. Neste on aika ilkeetä tavaraa, kun se ei halua pysyä siellä säiliössä paikallaan. laugh

Minulla olisi siviiliin palattuani ollut mahdollisuus lähteä ajamaan lentopetrolia Nesteen väreissä ympäri Suomea, mutta valitettavasti palkkaus ei ole noissa hommissa, niin hyvällä tasolla kuin nykyisissä paskankärräyshommissa, joten vielä joutuu nupilla sorvaamaan. Cry

Ennenkin olen mainostanut tuota ilmavoimien autokoulua, eli jos raskas kalusto ja lentokoneet kiinnostavat, niin ei kun paperia vetämään: http://tinyurl.com/6xt3sew Vuosi oli oikein mukava ja vierähti vauhdilla (heti kun ekat 2kk oli kärvistelty.)

Joona Väisänen

« Reply #11323 on: 11.04.11, 12:57 »

Riippuu pitkälti palveluspaikasta.

Toki toikin vaikuttaa ja tehtävä. Mutta esim kakarajärvellä aikanaan jokainen sai kortin, joka halusi eikä tarvinnut olla kokemusta, eikä sitä tarvinnut hankkia sielläkään.
Seppo Kyllönen

Date Registered: 18.09.04

« Reply #11324 on: 11.04.11, 18:13 »

Toki toikin vaikuttaa ja tehtävä. Mutta esim kakarajärvellä aikanaan jokainen sai kortin, joka halusi eikä tarvinnut olla kokemusta, eikä sitä tarvinnut hankkia sielläkään.

Sorry, paikka on kylläkin "Vekaranjärvi", turha sitä on täällä vääristellä. Itse olin -98-99 Sodankylässä lapin jääkäripaljoonassa 11/kk ja mulla oli jo henkilöauton kortti jo sinne mennessäni. Nää on miesten hommia joita ei tarvii vääristellä. Eiköhän sen kortin saa siviilissäkin jos haluaa, ainaskin itse ja poikani sai kortin ihan siviili puolellakin.

S Kyllönen MIK-Malmi
Joona Väisänen

« Reply #11325 on: 11.04.11, 18:23 »

Sorry, paikka on kylläkin "Vekaranjärvi", turha sitä on täällä vääristellä. Itse olin -98-99 Sodankylässä lapin jääkäripaljoonassa 11/kk ja mulla oli jo henkilöauton kortti jo sinne mennessäni. Nää on miesten hommia joita ei tarvii vääristellä. Eiköhän sen kortin saa siviilissäkin jos haluaa, ainaskin itse ja poikani sai kortin ihan siviili puolellakin.

Anteeks mitä vittua? Huh

Paikka on kylläkin kakarajärvi, kuten jo mainitsin. Pelkkä lasten pellekouluhan se on. Ei siinä ole mitään vääristelyä vaan kuvaa hyvin paikan henkeä.  Olin siellä 362 päivää. Näin kaikkien yksiköiden toimintaa läheltä. Yhdenkään ei vakuuttanut. Mitkä on miesten hommia? CE-kortin saa myös siviilissä jos haluaa. Nykyään tosin vaikeammin. Eikä ennenkään myönnetty noin vain. Työkokemuksen avulla jos haki, piti olla vähintään 12 kk ajan toiminut päätoimisena kuorma-autonkuljettajana vähintään 12 tn autolla. Intissä taas kortti annettiin kaikille, jotka sen halusi, oli edellytyksiä tai ei. Taisipa osa tulla B-kortillisena inttiin ja lähteä sieltä BECE-kortti taskussa. Nykyäänhän ammattidirektiivivaatimukset ovat ilmeisesti muuttanut sitäkin hommaa aika paljon.

PS. Hyvä että saitte poikasi kanssa kortin siviilissä thmbup En kyllä ymmärrä, mitä yrität sillä todistella. Ehkä sitä, että kun te saitte niin sen saa silloin kuka tahansa? Vai miksi otit esimerkiksi?
fishu
Former member
« Reply #11326 on: 12.04.11, 00:21 »

Eikä ennenkään myönnetty noin vain. Työkokemuksen avulla jos haki, piti olla vähintään 12 kk ajan toiminut päätoimisena kuorma-autonkuljettajana vähintään 12 tn autolla. Intissä taas kortti annettiin kaikille, jotka sen halusi, oli edellytyksiä tai ei. Taisipa osa tulla B-kortillisena inttiin ja lähteä sieltä BECE-kortti taskussa. Nykyäänhän ammattidirektiivivaatimukset ovat ilmeisesti muuttanut sitäkin hommaa aika paljon.

Ammattipätevyysdirektiivin implementoimisen myötä Suomesta taisi hävitä vaatimus kuorma-auton ajamisesta ammatikseen ennen CE:n saamista. Nyt se pitäisi olla mahdollista saada jo kyseisen koulutuksen yhteydessä. Tuntimääräthän on 270h tai 140h, josta paljolti käytetään aikaa tunneilla istumiseen. Ammattipätevyysdirektiivi ei juurikaan tuonut suuria muutoksia terveydellisiin edellytyksiin, saati sitten kyvyllisiin vaatimuksiin, vaan kaikki riitävän terveet voivat saada kortin, kunhan läpäisevät inssiajon, kuten ennen direktiivin implementointia.

Vaikea sanoa, onko tällä yhtään mitään vaikutusta intin menoon. Intissä CE-kuskit ovat muutenkin viettäneet vuoden päivät, joten direktiivin noudattaminen on saattanut vain muuttaa koulutuksen sisältöä ja tuntijakoa. Itse en odottaisi kovin suuria muutoksia tuloksissa, vaan kaikki saavat käytännössä samaan mallin aapiset kuin ennenkin. Pv:n pitää joka tapauksessa kouluttaa tietty määrä kuskeja vuosittain, eikä se määrä varmaankaan ole vähentynyt direktiivin myötä.
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #11327 on: 12.04.11, 05:22 »

Vaikea sanoa, onko tällä yhtään mitään vaikutusta intin menoon. Intissä CE-kuskit ovat muutenkin viettäneet vuoden päivät, joten direktiivin noudattaminen on saattanut vain muuttaa koulutuksen sisältöä ja tuntijakoa. Itse en odottaisi kovin suuria muutoksia tuloksissa, vaan kaikki saavat käytännössä samaan mallin aapiset kuin ennenkin. Pv:n pitää joka tapauksessa kouluttaa tietty määrä kuskeja vuosittain, eikä se määrä varmaankaan ole vähentynyt direktiivin myötä.

Tarkkaan en osaa muutoksista sanoa, mutta käsitykseni mukaan ammattipätevyysvaatimus on tuonut aika merkittäviä muutoksia pv:n koulutukseen. Sisältöä ja ajamista on huomattavasti enemmän ja taitavat kouluttajatkin olla lainamiehiä aikuiskoulutuskeskuksista.

Ei se nyt tietysti kolmivuotista tutkintoa korvaa, mutta..
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #11328 on: 12.04.11, 10:21 »

Anteeks mitä vittua? Huh

Paikka on kylläkin kakarajärvi, kuten jo mainitsin. Pelkkä lasten pellekouluhan se on. Ei siinä ole mitään vääristelyä vaan kuvaa hyvin paikan henkeä.  Olin siellä 362 päivää. Näin kaikkien yksiköiden toimintaa läheltä. Yhdenkään ei vakuuttanut. Mitkä on miesten hommia? CE-kortin saa myös siviilissä jos haluaa. Nykyään tosin vaikeammin. Eikä ennenkään myönnetty noin vain. Työkokemuksen avulla jos haki, piti olla vähintään 12 kk ajan toiminut päätoimisena kuorma-autonkuljettajana vähintään 12 tn autolla.

CE:hen riitti 3 kk, D:hen vaadittiin 12 kk.

Tarkkaan en osaa muutoksista sanoa, mutta käsitykseni mukaan ammattipätevyysvaatimus on tuonut aika merkittäviä muutoksia pv:n koulutukseen. Sisältöä ja ajamista on huomattavasti enemmän ja taitavat kouluttajatkin olla lainamiehiä aikuiskoulutuskeskuksista.

Joo, juuri näistä laadukkaista aikuiskoulutuskeskuksen tarjoamista opetushetkistä minäkin pääsin vekaralla nauttimaan... Sillä kompetenssilla mitään sisältöä on ihan turha lisätä yhtään enempää.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen

« Reply #11329 on: 12.04.11, 10:58 »

CE:hen riitti 3 kk, D:hen vaadittiin 12 kk.

Niinpä olikin. Matti Vanhasta lainatakseni, muistamattomuus tai epätäydellinen muistikuva ei ole valehtelemista.
Tero Lahtinen

Date Registered: 29.11.09

« Reply #11330 on: 13.04.11, 17:11 »

Niinpä. Itellä on intistä saatu E-kortti intistä vuodelta Lama ja Rehn eikä mun taidolla kyllä olisi mitään toivoa selvitä rekkakuskin työpäivästä turvallisesti ja kunnialla.
Joona Väisänen

« Reply #11331 on: 13.04.11, 17:25 »

Niinpä. Itellä on intistä saatu E-kortti intistä vuodelta Lama ja Rehn eikä mun taidolla kyllä olisi mitään toivoa selvitä rekkakuskin työpäivästä turvallisesti ja kunnialla.

Rohkeata on uskaltaa myöntää se ääneen thmbup
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #11332 on: 13.04.11, 22:34 »

Hyviä muistoja tulee kyllä tosta intin E-koulutuksesta mieleen. Siviiliopettajat olivat rentoja ja kevät oli kauneimmillaan. Ajo-opettajaa tuntui lähinnä kiinnostavan naisten lyhentyneet hameet Kouvolan keskustassa ja samalla kun se niitä tiiraili, huuteli mulle vaan "HANAA VIRTANEN HANAA!"

Ois kyllä pitkästä aikaa kiva päästä kokeilemaan kuorkilla ajamista, kärryllä tai ilman. Luultavasti ois parempi ilman, senverran hätäseen sieltä kortin sai ja vaikka siitä on vasta muutama vuos kulunut niin aika heikko esitys saattaisi olla Cheesy

Joona Väisänen

« Reply #11333 on: 13.04.11, 22:48 »

Siviiliopettajat olivat rentoja ja kevät oli kauneimmillaan. Ajo-opettajaa tuntui lähinnä kiinnostavan naisten lyhentyneet hameet Kouvolan keskustassa ja samalla kun se niitä tiiraili, huuteli mulle vaan "HANAA VIRTANEN HANAA!"

Oliko Rusanoff? Kaveri oli todennäkösesti miehiin kallellaan mutta silti puhui minihameista koko ajan.
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #11334 on: 14.04.11, 08:24 »

Ei nyt muistu nimeä mieleen  laugh

Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #11335 on: 17.04.11, 15:41 »

Taas tyhmiä kysymyksiä pysäköintiin liittyen.

Kadun alussa on pysäköintikieltoalueen alkamismerkki ja noin 100 metriä tämän jälkeen on tavallinen pysäköintikiellon merkki 8-16 -lisäkilvellä varustettuna. Tästä vielä noin 100 metriä eteenpäin on sama merkki lisättynä nuolella alaspäin. Eli siis suunnilleen näin:

Onko pysäköinti siis sallittu tämän viimeisen merkin jälkeen myös arkisin lisäkilven osoittamana aikana vai onko pysäköintikieltoalue voimassa vielä merkin jälkeenkin?
Henri Laitinen

Date Registered: 15.04.10

« Reply #11336 on: 17.04.11, 15:45 »

Pysäköintikieltoalue jatkuu sen viimeisen merkin jälkeen "normaalisti". Jos käsitin oikein, eli näiden kahden merkin välillä se on voimassa vain 8-16 välisenä aikana. Mutta pitäisikö ensimmäisen merkin kohdalla olla myös nuoli ylöspäin?
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #11337 on: 17.04.11, 16:04 »

Pysäköintikieltoalue jatkuu sen viimeisen merkin jälkeen "normaalisti". Jos käsitin oikein, eli näiden kahden merkin välillä se on voimassa vain 8-16 välisenä aikana. Mutta pitäisikö ensimmäisen merkin kohdalla olla myös nuoli ylöspäin?

Okei, eli tuon viimeisen merkin jälkeen pysäköinti on siis kielletty ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä, että vaikutusalueen päättymismerkin jälkeen saisi pysäköidä ilman mitään rajoituksia.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #11338 on: 17.04.11, 16:05 »

Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä, että vaikutusalueen päättymismerkin jälkeen saisi pysäköidä ilman mitään rajoituksia.

Niin saakin, muttakun tuo ei ole aluepysäköintimerkki joten aluepysäköintikielto ei pääty kyseiseen merkkiin.

-JukSii-
Jari Mäensivu

Date Registered: 31.12.05

« Reply #11339 on: 20.04.11, 11:02 »

Osaa ne näköjään rekkakuskitkin  Roll Eyes

Kolmikymppinen satakuntalainen rekkamies ajoi tiheässä lumipyryssä henkilöauton perään. Poliisin mukaan hän ajoi olosuhteisiin nähden liian lujaa.

Ajoneuvoyhdistelmä painoi useita tonneja yli sallitun, ja sen jarrut olivat epäkuntoiset. Kuljettaja oli myös laiminlyönyt lepoaikoja.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Kuopion%20j%C3%A4ttikolari%20Rekkakuskia%20uhkaa%20raskas%20syyte/art-1288384107751.html

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Pages: 1 ... 565 566 [567] 568 569 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1