Keskustelua liikenteestä

<< < (2273/3031) > >>

susiluoto:
Quote

Taas kuljettajasta tehdään syyllinen...

E: t.s syyllinen jonka paikka olisi arvoisien kukkahattutätien mukaan vankilassa, elinkautisella, kun vain yrittää tehdä työtään ja pärjätä elämässä?


Niin tuota tarkoitin, eli lehtijutun mukaan kuljettaja heti vankilaan vaikkei edes ollut paikalla, kuultuna tuntuu soinilta.Eli kuljettaja/omistaja tässä tapauksessa, ylinopeutta, ylikuormaa ja vielä jarrut epäkunnossa, miten tuon pystyy länsimaisen oikeuskäytännön mukaan puolustamaan.Tiedän oikeasti että yrittäjällä ei ole helppoa, ei suomessa, ei myöskään muissa länsiorientoituneissa maissa, äänestin kuitenkin ainoana foorumilla työväen kommunistisen puolueen vai mites menikään puolesta.Ei tullu voittoa ei. En myöskään lähtisi aikuisena ihmisenä, olettaen että tätä vaaditaan, rekkaa kuljettamaan, ylipaino, ylinopeus ja jarrut hakusessa.Tuntuiskohan mukavalta istua ohjaamossa?Oikeus elää ja omilla käsin tuotettua tuloa nauttia kuuluu länsimaiseen ajattelutapaan, se että väitetään ettei raskaan kaluston omistaminen ja sillä eläminen  toimi ilman vilppiä, kyseenalaistan tuon.Miksi näitä yrittäjiä on ja miksi niitä aina löytyy.Tiedän myös että vekselivetoisia firmoja on, tiedän myös monta syytä miksi.Eiköhän tuo halosen piikkiin pistäminen ole melko kaukaa haettu.Hallituksia ollu, tullu ja menny, on sinipunavihreätä, kysyttäessä kaikki ovat yksimielisiä että juuri sinun asiaa ajellaan.Lopputulema kuitenkin eri?

Jos renkinä ajelet, syy on kapitalistien, jos omistajana ajelet syy on kommunistien tai ainakin demareitten, pressa todellinen vaikuttaja logistiikan puolella?
No tämä tästä, minäitse ainakin ajellu huonolla kalustolla ja hyvällä, rekkaa vähemmän.Olen jopa kieltäytynyt ajelemasta työnantajan vajaakuntoista autoa.
No mitäpä väliä tällä, jatketaan.

kume:
Quote

äänestin kuitenkin ainoana foorumilla työväen kommunistisen puolueen vai mites menikään puolesta.

Olen jopa kieltäytynyt ajelemasta työnantajan vajaakuntoista autoa. No mitäpä väliä tällä, jatketaan.


Sinäkö se olitkin??? olin varma, että yks "gori" on palannut foorumille, mutta... ei kun oikeinhan se oli ettei lähde mukaan laittomuuksiin. Onneksi kukaan ei kuollut, vaikkei ne osaa lumisateessa ajaakaan siellä Kehä III:n ulkopuolella   sori taas!

susiluoto:
Eiku piti sielun syvimpien syöväreitten mukaan ääni antaa ja tuonne meni, ei hävetä lainkaan, olen ylpeä, pahoittelen vain ettei ehdokkaani päässyt soiniksi.

Joona:
Quote

Jos ei ole rekkakuskiyrittäjällä vara pitää autoa turvallisessa kunnossa, ajaa hän sitten liian pienillä taksoilla tai tuhlaa liikaa viinaan ja naisiin ja pistää loput turhuuteen. Kilpailu on kovaa... Kyllä minäkin tarvitsen autoa aina työkeikalle lähtiessäni. En minä silti voi jättää autoa huoltamatta ja epäkuntoon siksi, että onkin aina akuutisti perse auki. Ei mitään seliltävää tässä asiassa. ..


Ei välttämättä ole varaa. Vastaus on a) ajaa liian pienillä taksoilla, koska b) taksojen nostaminen johtaa tilanteesen c) halvempi yrittäjä tilalle. Kuljetusalan ongelmana on, että aina löytyy 1-2 auton (ehkä hiukan isompiakin kuten mm. Antti Luotiin liittyvät kuljetusyritykset) yrittäjiä, jotka tarjoavat aina hiukan halvemmalla ssaadakseen ajot itselleen. Ala kilpailee itse itsensä hengiltä. On ihan normaalia, että jos rahat on tiukilla niin säästetään huolloista, jätetään ehkä tekemättä kokonaan, jotkut jättävät katsastuksenkin tekemättä rahanpuutteen takia. Yrittäjät jättävät tauot pitämättä, kun täytyy ajaa koko ajan, jotta auto tuottaa tarpeeksi. Tai sitten tauot tehdään paperitöitä ja muuten ajetaan. Nukkua ei ehdi kuin pari tuntia yössä.

Työntekijöille maksetaan mitä maksetaan, yleensä omantunnon mukaan. Väitän, että puoliperävaunua irtoperäliikenteessä ajavista kuljettajista Suomessa max. 5% (viisi) saa heille kuuluvan palkan. Merikonttiliikenteessä max 1% (yksi). Lopuille maksetaan huonoa peruspalkkaa ja korvataan maksamalla korotettuja päivärahoja. Näin kierretään veroja, työntekijä saa enemmän ja työnantaja maksaa vähemmän. Tai sitten sovitaan erilaisia läpituntipalkkoja ilman mitään lisiä, kiinteitä kuukausipalkkoja tai urakkahintoja, esim keikasta tietty taksa. Tessin mukaista palkkaa ei makseta, kun ei ole mistä maksaa. Tietystikään ei sovi unohtaa, että KTA pysyy samana taulukkopalkan kanssa ja pekkasiakaan (työajan lyhennysvapaa), jota kuljetusalalla siunaantuu 18-19 päivää vuodessa ei tunneta lainkaan.

Silti aina löytyy idiootteja, jotka menevät näille ajamaan. Siellä poloinen rekkakuski koittaa ajaa ilman taukoja vajaakuntoisella autolla mahdollisimman nopeasti, jotta ehtii perille.

Kusetus Grasshopperilla aikanaan sain palkkaa 12 euroa läpitunti (ilman lisiä) sisältäen puolipäivärahan 26,50e. Hommahan meni niin, että jos palkka oli esim 1250e ja päivärahoja 265e, niin tuo 265e maksettiin verottomana ja veronalaista tuloa oli sitten 1250-265=985e. Eli veronalainen ansiotulo sisälsi verotonta korvausta. Kyllä näiltä ***tun kusettajilta keinot löytyvät. Olihan se hienoa saada 3000e/kk käteen. Lähinnä vitutti se, että tessin mukaan olisi pitänyt saada 5000e/kk. Mitä siitä, jos 24 000 euroa puuttuu vuosituloista. Pikku juttuja.- Noh, eihän sitä touhua siellä (80 tuntia viikkoon (5pvä)) jaksanut kuin 7 viikkoa, jonka jälkeen haistatin isännälle vitut.


Kuljetusalan arkea.

EDIT: Sepä piti vielä lisätä, että kun palkka on äärimmäisen huono, täytyy tehdä pitkää päivää, jotta jää edes vähän rahaa käteen. Rekkahommissa on ihan normaalia pitää 15-30 tuntisia työpäiviä normaaleina. Autonkuljettajan päivän keskipituus huitelee jo muutenkin 10 tunnin hujakoila. Ja kun tekee pitkää päivää, jää tauot vähemmälle ja muuttuu väsyneemmäksi. Sitten ihmetellään, kun on rekkaa ojassa ja kyljellään/katollaan siellä sun täällä.

PS. Tietääkö AKT, että kuljetusalalla suurin osa kuljettajista tekee liian pitkiä päiviä ja lähes kaikki saavat liian huonoa palkkaa ja työnantajat kusettavat palkoissa ja kaikissa työehdoissa? Tietää. Myöntääkö tietävänsä? Ei myönnä. Tekeekö asialle yhtään mitään? Ei tee.

dera:
Niin, raakasti yleistäenhän homma menee seuraavasti:

Pankki myöntää lainaa kyvyttömälle yrittäjälle.
Kyvytön yrittäjä ostaa viimeisen päälle auton isolla velalla.
Yrittäjä tuskastelee kun ei viikkoon tule hommia.
Korot ja lyhennykset juoksee, nälkäkin kurnii.
Yrittäjä alkaa tinkimään hinnasta.
Yrittäjä huomaa, ettei homma kannatakaan tarjoamallaan hinnalla.
Yrittäjä ei pysty maksamaan kunnollista palkkaa työntekijöilleen/huoltamaan autoaan kuten kuuluu.
Yrittäjä on samalla laskenut alasta maksettavan korvauksen tasoa omalla tyhmyydellään, nyt muidenkin on tarvis laskea hintaa jotta saavat urakoita.

Ja niin se oravanpyörä pyörii.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page