FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.06.17, 10:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 567 568 [569] 570 571 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462285 times)
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11360 on: 20.04.11, 19:59 »

Eiku piti sielun syvimpien syöväreitten mukaan ääni antaa ja tuonne meni, ei hävetä lainkaan, olen ylpeä, pahoittelen vain ettei ehdokkaani päässyt soiniksi. Sad

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11361 on: 20.04.11, 20:27 »

Jos ei ole rekkakuskiyrittäjällä vara pitää autoa turvallisessa kunnossa, ajaa hän sitten liian pienillä taksoilla tai tuhlaa liikaa viinaan ja naisiin ja pistää loput turhuuteen. Kilpailu on kovaa... Kyllä minäkin tarvitsen autoa aina työkeikalle lähtiessäni. En minä silti voi jättää autoa huoltamatta ja epäkuntoon siksi, että onkin aina akuutisti perse auki. Ei mitään seliltävää tässä asiassa. ..

Ei välttämättä ole varaa. Vastaus on a) ajaa liian pienillä taksoilla, koska b) taksojen nostaminen johtaa tilanteesen c) halvempi yrittäjä tilalle. Kuljetusalan ongelmana on, että aina löytyy 1-2 auton (ehkä hiukan isompiakin kuten mm. Antti Luotiin liittyvät kuljetusyritykset) yrittäjiä, jotka tarjoavat aina hiukan halvemmalla ssaadakseen ajot itselleen. Ala kilpailee itse itsensä hengiltä. On ihan normaalia, että jos rahat on tiukilla niin säästetään huolloista, jätetään ehkä tekemättä kokonaan, jotkut jättävät katsastuksenkin tekemättä rahanpuutteen takia. Yrittäjät jättävät tauot pitämättä, kun täytyy ajaa koko ajan, jotta auto tuottaa tarpeeksi. Tai sitten tauot tehdään paperitöitä ja muuten ajetaan. Nukkua ei ehdi kuin pari tuntia yössä.

Työntekijöille maksetaan mitä maksetaan, yleensä omantunnon mukaan. Väitän, että puoliperävaunua irtoperäliikenteessä ajavista kuljettajista Suomessa max. 5% (viisi) saa heille kuuluvan palkan. Merikonttiliikenteessä max 1% (yksi). Lopuille maksetaan huonoa peruspalkkaa ja korvataan maksamalla korotettuja päivärahoja. Näin kierretään veroja, työntekijä saa enemmän ja työnantaja maksaa vähemmän. Tai sitten sovitaan erilaisia läpituntipalkkoja ilman mitään lisiä, kiinteitä kuukausipalkkoja tai urakkahintoja, esim keikasta tietty taksa. Tessin mukaista palkkaa ei makseta, kun ei ole mistä maksaa. Tietystikään ei sovi unohtaa, että KTA pysyy samana taulukkopalkan kanssa ja pekkasiakaan (työajan lyhennysvapaa), jota kuljetusalalla siunaantuu 18-19 päivää vuodessa ei tunneta lainkaan.

Silti aina löytyy idiootteja, jotka menevät näille ajamaan. Siellä poloinen rekkakuski koittaa ajaa ilman taukoja vajaakuntoisella autolla mahdollisimman nopeasti, jotta ehtii perille.

Kusetus Grasshopperilla aikanaan sain palkkaa 12 euroa läpitunti (ilman lisiä) sisältäen puolipäivärahan 26,50e. Hommahan meni niin, että jos palkka oli esim 1250e ja päivärahoja 265e, niin tuo 265e maksettiin verottomana ja veronalaista tuloa oli sitten 1250-265=985e. Eli veronalainen ansiotulo sisälsi verotonta korvausta. Kyllä näiltä ***tun kusettajilta keinot löytyvät. Olihan se hienoa saada 3000e/kk käteen. Lähinnä vitutti se, että tessin mukaan olisi pitänyt saada 5000e/kk. Mitä siitä, jos 24 000 euroa puuttuu vuosituloista. Pikku juttuja.- Noh, eihän sitä touhua siellä (80 tuntia viikkoon (5pvä)) jaksanut kuin 7 viikkoa, jonka jälkeen haistatin isännälle vitut.


Kuljetusalan arkea.

EDIT: Sepä piti vielä lisätä, että kun palkka on äärimmäisen huono, täytyy tehdä pitkää päivää, jotta jää edes vähän rahaa käteen. Rekkahommissa on ihan normaalia pitää 15-30 tuntisia työpäiviä normaaleina. Autonkuljettajan päivän keskipituus huitelee jo muutenkin 10 tunnin hujakoila. Ja kun tekee pitkää päivää, jää tauot vähemmälle ja muuttuu väsyneemmäksi. Sitten ihmetellään, kun on rekkaa ojassa ja kyljellään/katollaan siellä sun täällä.

PS. Tietääkö AKT, että kuljetusalalla suurin osa kuljettajista tekee liian pitkiä päiviä ja lähes kaikki saavat liian huonoa palkkaa ja työnantajat kusettavat palkoissa ja kaikissa työehdoissa? Tietää. Myöntääkö tietävänsä? Ei myönnä. Tekeekö asialle yhtään mitään? Ei tee.
« Last Edit: 20.04.11, 20:38 by Joona Väisänen »
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11362 on: 20.04.11, 23:51 »

Niin, raakasti yleistäenhän homma menee seuraavasti:

Pankki myöntää lainaa kyvyttömälle yrittäjälle.
Kyvytön yrittäjä ostaa viimeisen päälle auton isolla velalla.
Yrittäjä tuskastelee kun ei viikkoon tule hommia.
Korot ja lyhennykset juoksee, nälkäkin kurnii.
Yrittäjä alkaa tinkimään hinnasta.
Yrittäjä huomaa, ettei homma kannatakaan tarjoamallaan hinnalla.
Yrittäjä ei pysty maksamaan kunnollista palkkaa työntekijöilleen/huoltamaan autoaan kuten kuuluu.
Yrittäjä on samalla laskenut alasta maksettavan korvauksen tasoa omalla tyhmyydellään, nyt muidenkin on tarvis laskea hintaa jotta saavat urakoita.

Ja niin se oravanpyörä pyörii.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11363 on: 21.04.11, 15:26 »

Tähän väliin vielä lyhyt kommentti Kuopion kolarisumasta. Rekkakuskia syytetään siitä, että hän ajoi olosuhteisiin nähden liian kovaa. Taisi siellä olla jokunen kymmenen muutakin jotka syyllistyivät samaan. Ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään jne. jne... Ainakin ennenvanhaan sanottiin että peräänajaja on aina syyllinen. Nyt siellä oli aika monta peräänajajaa, mutta vain yhtä syytetään??!!??

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11364 on: 21.04.11, 16:09 »

Eikö tuolla ole jokunen muukin saannut rangaistusvaatimuksen tai ainakin huomautuksen, siis nojaten lehtitietoon tuossa jutun alussa?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11365 on: 21.04.11, 16:10 »

Tähän väliin vielä lyhyt kommentti Kuopion kolarisumasta. Rekkakuskia syytetään siitä, että hän ajoi olosuhteisiin nähden liian kovaa. Taisi siellä olla jokunen kymmenen muutakin jotka syyllistyivät samaan. Ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään jne. jne... Ainakin ennenvanhaan sanottiin että peräänajaja on aina syyllinen. Nyt siellä oli aika monta peräänajajaa, mutta vain yhtä syytetään??!!??

Muistaakseni heti tuon kolarin jälkeen uutisoitiin näkyvästi kuinka piirtureista saatujen tietojen mukaan raskas liikenne oli hidastanut ajonopeuksia jonkin aikaa ennen mälliä. Poliisijohtaja Paaterohan tjsp halusi samassa uutisessa myös henkilöautoihin ns. mustia laatikoita, joista selviäisi ajonopeudet onnettomuuspaikalla. Nyt rekkakuskia sitten syytetään.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11366 on: 21.04.11, 16:51 »

Nyt rekkakuskia sitten syytetään.

Ainakin kuvien mukaan siellä oli useampikin rekka ja vain yhtä rekkakuskia syytetään.

-JukSii-
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11367 on: 21.04.11, 16:53 »

Muistaakseni heti tuon kolarin jälkeen uutisoitiin näkyvästi kuinka piirtureista saatujen tietojen mukaan raskas liikenne oli hidastanut ajonopeuksia jonkin aikaa ennen mälliä. Poliisijohtaja Paaterohan tjsp halusi samassa uutisessa myös henkilöautoihin ns. mustia laatikoita, joista selviäisi ajonopeudet onnettomuuspaikalla. Nyt rekkakuskia sitten syytetään.

Kohta kaivetaan teletunnistetiedoista kännyköiden liikenopeuksia  thmbdn
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11368 on: 21.04.11, 17:07 »

Tähän väliin vielä lyhyt kommentti Kuopion kolarisumasta. Rekkakuskia syytetään siitä, että hän ajoi olosuhteisiin nähden liian kovaa. Taisi siellä olla jokunen kymmenen muutakin jotka syyllistyivät samaan. Ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään jne. jne... Ainakin ennenvanhaan sanottiin että peräänajaja on aina syyllinen. Nyt siellä oli aika monta peräänajajaa, mutta vain yhtä syytetään??!!??

Eiköhän siellä syytetä kaikkia peräänajajia, jos eivät ehtineet ajoissa pysähtyä. Pääsyyllinen sumaan on kuitenkin rekkakuski, josta koko domino alkoi. Se on eri asia, vaikuttaako tämä mitenkään korvauksiin tai sanktioihin verrattuna muihin peräänajajiin.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11369 on: 21.04.11, 18:38 »

Eiköhän siellä syytetä kaikkia peräänajajia, jos eivät ehtineet ajoissa pysähtyä. Pääsyyllinen sumaan on kuitenkin rekkakuski, josta koko domino alkoi. Se on eri asia, vaikuttaako tämä mitenkään korvauksiin tai sanktioihin verrattuna muihin peräänajajiin.

21 sai huomautuksen  Shocked ja yksi sakon... eivätkö muut, jotka eivät hallinneet autoaan ole syyllisiä?? Uskomatonta! Eikö ajoneuvo pidä pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tieosuudella? Laki ei liene ole sama kaikille. Jos Micra olisi törmännyt toiseen Micraan, niin olisiko tuomio ollut sama?

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11370 on: 21.04.11, 19:01 »

Eiköhän siellä syytetä kaikkia peräänajajia, jos eivät ehtineet ajoissa pysähtyä. Pääsyyllinen sumaan on kuitenkin rekkakuski, josta koko domino alkoi. Se on eri asia, vaikuttaako tämä mitenkään korvauksiin tai sanktioihin verrattuna muihin peräänajajiin.

Vai liittyikö rekkakuski yksittäiskolariin, johon muut sitten törmäsivät liian kovan tilannenopeuden takia ja näin aiheuttivat pääsyyllisinä joukkokolarin? Asiaa voi pyöritellä ihan miten tahansa. Aika turha jaaritella. Antaa poliisin tutkia ja syyttäjän syyttää. Henkilökohtasesti ei vois vähempää kiinnostaa Grin Wink
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11371 on: 21.04.11, 19:22 »

eivätkö muut, jotka eivät hallinneet autoaan ole syyllisiä?? Uskomatonta! Eikö ajoneuvo pidä pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tieosuudella?

Jos edessä oleva rekka kääntyy poikittain ja sinä törmäät siihen. Kumpi on syyllinen? Sinun logiikallasi sinä koska et pystynyt pysäyttämään autoa tien näkyvällä osuudella.
Jos puu kaatuu tielle ja sinä osut siihen olet tuolla logiikalla syyllinen koska et pystynyt pysäyttämään autoa.

Nythän tilanne ei toki ollut se että rekkakuski olisi vaikka jarruttanut tai tehnyt muuta ennalta arvattavaa ja muut olisivat siihen törmänneet vaan se rekka lähti käsistä ja muut törmäsivät sen takia. Ei laki vaadi että kaikissa mahdottomissakin tilanteissa se auto pystytään pysäyttämään vaan kyllä se tarkoittaa ennakoitavissa olevia tilanteita.

-JukSii-
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11372 on: 23.04.11, 08:04 »

Laki ei liene ole sama kaikille. Jos Micra olisi törmännyt toiseen Micraan, niin olisiko tuomio ollut sama?

No ei tietys ole. Mutta jos micran kuljettaja olisi ollut rekkakuski ja maininnut tästä poliisille niin varmasti olisi tullut sama tuomio kuin rekan tapauksessa.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11373 on: 23.04.11, 15:53 »

No ei tietys ole. Mutta jos micran kuljettaja olisi ollut rekkakuski ja maininnut tästä poliisille niin varmasti olisi tullut sama tuomio kuin rekan tapauksessa.

Aivan Smiley ja jos törmään tielle kaatuneeseen puuhun, niin puu saa sakot, enkä minä. Tai ehkä ne sakot saakin metsänomistaja... Wink

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11374 on: 23.04.11, 20:46 »

Aivan Smiley ja jos törmään tielle kaatuneeseen puuhun, niin puu saa sakot, enkä minä. Tai ehkä ne sakot saakin metsänomistaja... Wink


Ainoastaan siinä tapauksessa että se metsänomistajakin sattuu olemaan rekkakuski..... Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11375 on: 24.04.11, 06:21 »

onkohan rekkakuskit muuten huomannu että heidän asuntojen edustalla on jatkuvasti pysäköitynä tumma auto jossa tummennetut ikkunat, sisällä istuu kaksi aurinkolaseihin sonnustautuneita hattupäisstä liittovaltion agenttia?Seuraavat jatkuvasti.Tämä koskee myös henkilöitä jotka ajelevat rekkaa vain ajoittain.
Kyllä rekkakuskit on pahassa asemassa. Cool

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11376 on: 24.04.11, 10:52 »

onkohan rekkakuskit muuten huomannu että heidän asuntojen edustalla on jatkuvasti pysäköitynä tumma auto jossa tummennetut ikkunat, sisällä istuu kaksi aurinkolaseihin sonnustautuneita hattupäisstä liittovaltion agenttia?Seuraavat jatkuvasti.Tämä koskee myös henkilöitä jotka ajelevat rekkaa vain ajoittain.
Kyllä rekkakuskit on pahassa asemassa. Cool

En ole, mutta jatkuvasti tuntuu, että joku seuraa.. Grin
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11377 on: 24.04.11, 18:43 »

Ei laki vaadi että kaikissa mahdottomissakin tilanteissa se auto pystytään pysäyttämään

Kyllä se vaan tuppaa olemaan niin, että jos autolla johonkin kiinteään esteeseen törmäät, ja poliisi paikalle sattuu, niin sakot tulee varomattomuudesta liikenteessä... Cry

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11378 on: 24.04.11, 18:51 »

Kyllä se vaan tuppaa olemaan niin, että jos autolla johonkin kiinteään esteeseen törmäät, ja poliisi paikalle sattuu, niin sakot tulee varomattomuudesta liikenteessä... Cry

Eikai se nyt mikään mahdoton tilanne ole? Yleensä ne kiinteät esteet eivät ole tiellä eivätkä tule tielle yllättäen. En kyllä laskisi rekkaa tiellä miksikään kiinteäksi esteeksi.

-JukSii-
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11379 on: 24.04.11, 19:11 »

Eikö tuo laki tai sen perusteluissa puhuta ennalta arvattavissa tai sinneppäin.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pages: 1 ... 567 568 [569] 570 571 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1