FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 14:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462682 times)
Joonas Häkkinen

Date Registered: 16.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1140 on: 27.01.07, 17:59 »

Itse yllätyin viime talvena kun jouduin ajamaan sellaisella pienellä city-maasturilla, CR-V-jotain, mitä jossain muualla ei pidetä maasturina ollenkaan. Kun on tottunut henkilöauton kyytiin, niin poljanteisessa talvikelissä meno oli todella epävakaata ja -varmaa. Korkeampi kori kertaa niitä heilahduksia ja kun alustakin on lähinnä sitä hinnat alkaen-tasoa, niin oli oikein kiva päästä takaisin oman henkilöauton rattiin. Olisiko tuon hitaasti menneen maasturin kuski kokenut samalla tavalla.

Itselle sattui syksyllä samankaltainen tapaus isän kaverin Lexus 400h:ta testatessa. Keksintö toi mieleen lastaamattoman pakettiauton pomppivan perän, ohjauksessa ei ollut juuri mitään tuntoa ja urien mukaan mentiin niin että soi. Lisäksi aikamoinen pettymys oli kaasua painaessa selvä viive, polttomoottorin käyttöönotossa ja sen jälkeinen kamala käyntiääni, joka kumitti mielikuvan hiljaisesta hybridistä. Vaatisin vähän enemmän vastinetta melkein 90 000 eurolle, vaikka ymmärrettävästi hybriditekniikka tuossa maksaakin...

Tuo ajamani auto oli ensimmäisiä hybridi-Lexuksia Suomessa. Jännittää päästä testaamaan kaverin samanlaista, joka toimitetaan lähipäivinä. Käsittääkseni kärryyn on tehty jonkin verran muutoksia reilun vuoden aikana.

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Masa
Former member
« Reply #1141 on: 28.01.07, 08:36 »

Helsingin Sanomat kirjoittaa Ylä-Savossa tavatusta polttoöljyrekan kuljettajasta. Kuljettaja oli 2.03 promillen kännissä. Tämä rattijuoppo veti 30000 litran polttoöljykuormaa poliisin ottaessa ajoneuvon sivuun.
Käynnistäisinkin nyt arvokeskustelun aiheesta "mikä teitä/heitä raskaan liikenteen kuskeja oikein vaivaa kun tuolla tavalla vaarannatte muita".

Ennenkuin osallistutte, niin tsekatkaapa että kiristääkö pipo päätä. Jos kiristää, niin ottakaa se pois päästä.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1142 on: 28.01.07, 09:01 »

Käynnistäisinkin nyt arvokeskustelun aiheesta "mikä teitä/heitä raskaan liikenteen kuskeja oikein vaivaa kun tuolla tavalla vaarannatte muita".

Jotkut vain pitävät itseään täydellisenä ja luulevat olevansa yhtä päteviä kännissä. Kortti pois vaan. Pilaa senkin vähän kuljetusalan maineesta, mitä vielä on.
Aaltonen
Former member
« Reply #1143 on: 28.01.07, 09:16 »

Jotkut vain pitävät itseään täydellisenä ja luulevat olevansa yhtä päteviä kännissä. Kortti pois vaan. Pilaa senkin vähän kuljetusalan maineesta, mitä vielä on.

Kännissä ajamista en hyväksy vaikka ois mikä ajoneuvo tai ajomies ajamassa. Todella syvältä.
Ja Jukan kanssa samaa mieltä tästä maineesta.
Aaltonen
Former member
« Reply #1144 on: 28.01.07, 09:36 »

Hesarissa oli muuten, siis sunnuntain Helsingin Sanomissa aika ilkee onnettomuus uutinen  Cry

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kymmenvuotias+tytt%C3%B6+kuoli+j%C3%A4%C3%A4ty%C3%A4%C3%A4n+auton+alle+Keh%C3%A4+Ill%C3%A4+Kannelm%C3%A4ess%C3%A4/1135224628651

Todella surullista. Kehä 1:sellä ei kukaan oleta, että sielä joku liikkuisi jalan, saati ylittää sitä tollasesta kohtaa, missä se ei ole sallittua tai  yleensäkkään kovin mahdollistakaan. Todella surullista.  Cry

Pakko kyllä sanoa taas tähän se, että "tyhjä motari, ei sielä ketään ole".... mitäs JOS...................... Cry
Masa
Former member
« Reply #1145 on: 28.01.07, 10:33 »

Eli osaahan ne "ammattiautoilijatkin". Tämänkin jälkeen törttöili aika paljon..
Niin osaavat joo. Ne "ammattiautoilijat", joilla on joku Aikuiskoulutuskeskuksen tms. pikakurssi raskaaseen henkilöliikenteeseen. Osalla siitä jengistä on kaiken kaikkiaan kilometrejä mittarissa vähemmän kuin keskivertohenkilöautoilijalle tulee vuodessa.
Mutta jonkun määritelmän mukaan kai ne kaikki ovat jonkun sortin "ammattiautoilijoita", kun sitä "autoilua" työkseen tekevät.
Aaltonen
Former member
« Reply #1146 on: 28.01.07, 10:36 »

Ai tunnet? Mä oon huomannut, että bussikuskeilla on vähän tän suuntaisia asenteita. Pari viikkoa sitten odotin bussia tiksissä. No bussi tuli ja oli viedä mennessään viisi tyyppiä pysäkiltä. Eli osaahan ne "ammattiautoilijatkin". Tämänkin jälkeen törttöili aika paljon..

Joillain ei vaan asenne ole kunnossa, yleistää toki kannattaa, että kaikki kuskit ajaa miten sattuu.  Smiley
Aaltonen
Former member
« Reply #1147 on: 28.01.07, 10:41 »

Niin osaavat joo. Ne "ammattiautoilijat", joilla on joku Aikuiskoulutuskeskuksen tms. pikakurssi raskaaseen henkilöliikenteeseen. Osalla siitä jengistä on kaiken kaikkiaan kilometrejä mittarissa vähemmän kuin keskivertohenkilöautoilijalle tulee vuodessa.
Mutta jonkun määritelmän mukaan kai ne kaikki ovat jonkun sortin "ammattiautoilijoita", kun sitä "autoilua" työkseen tekevät.

Niin no eipä sitä D-korttia muualta saa, ja aika paljon sieltä tulee ulkomaalaisia hommiin, joten ei näillä voikkaan niitä kilometrejä välttämättä alla olla saman verran kuin keskiverto Finskillä. Ja toiseksi, nostan joka ikiselle ulkomaalaiselle hattua, jotka haluavat tehdä töitä, eivätkä elää sossun tuella. Oli se ammatti sitten vähän arvostettu linja-autonkuljettaja tai jakeluauton kuljettaja ym.

Sitäkään en tajua, miksi esim. juuri kuljetusala on niin aliarvostettua....Kaikesta meinaa paistaa läpi, että täällä nauretaan linja-autonkuljettajille, tai yhdistelmä ajoneuvojen kuljettajille. "Nehän vaan ajaa jotain isoa autoa ja luulee olevansa parempia kun muut kun pitää avautua jostain vilkun käytöstä viisi riviä".
Suurin osa näistä valittajista, jotka valittaa, että "bussi tulee minsan myöhässä ja ei oo koskaan ajallaan ja olen seissy täällä ainakin 5 minuuttia tässä lumipyryssä" tai "miksi toi rekka ei nyt jumalavita mee tosta mäestä nopeempaa, surkee kuski opettelis ajamaan....", ovat todellisia toimistoluusereita, jotka eivät pärjäisi linjalla tai yhdistelmän ratissa päivääkään.
Aaltonen
Former member
« Reply #1148 on: 28.01.07, 10:57 »

Itse en ainakaan naura heille, mutta ammattitaito ei välttämättä ole, niin hyvä mitä pitäisi olla. Vaarantavat monesti kiireellisellä asenteellansa liikennettä. Osaltaan tosin varmaan huonontaa työnantajan niskaan huohotus.

Joo työnantajan painostus aikatauluihin on varmasti osa syynä ja myös sitten kun myöhässä ollaan, niin saattaa jumittaa ajatukset siihen, että nyt on kiire.
Hyvä, ettet sinä naura, en olettanukkaan, että sulla sitä asennetta olisi. On vaan välillä näitä ihmisiä, jotka eivät todellakaan tajua yhtään mitään yhtään mistään, mistä on kyse, kun he alkavat 3 minuutin takia avautumaan linja-auton etuovella.
Joona Väisänen

« Reply #1149 on: 28.01.07, 11:00 »

Niin no eipä sitä D-korttia muualta saa, ja aika paljon sieltä tulee ulkomaalaisia hommiin, joten ei näillä voikkaan niitä kilometrejä välttämättä alla olla saman verran kuin keskiverto Finskillä. Ja toiseksi, nostan joka ikiselle ulkomaalaiselle hattua, jotka haluavat tehdä töitä, eivätkä elää sossun tuella. Oli se ammatti sitten vähän arvostettu linja-autonkuljettaja tai jakeluauton kuljettaja ym.

Itte ajoin BECEDE-kortin intissä. D-kortin saa myös ajettua suorittamalla pelkän tutkinnon, mikäli olet ajanut 12kk työksesi kuorma-autoa. Riittää, että saat jostain auton vuokraan ja varattua ajan inssiin ja teoriakokeeseen.  Muuta siihen ei tarvita. Ja itse en kyllä hyväksy näitä Afrikan kasvatteja bussikuskina. Eihän ne jumalauta ymmärrä edes suomea. Koita siinä sitten selittää jotain niille kun vastauksena tulee jotain epäselvää älämölöä.

"miksi toi rekka ei nyt jumalavita mee tosta mäestä nopeempaa, surkee kuski opettelis ajamaan....",

Jäin just perjantaina Karkkilan keskustassa ylämäkeen jumiin Tongue
Aaltonen
Former member
« Reply #1150 on: 28.01.07, 11:10 »

Itte ajoin BECEDE-kortin intissä. D-kortin saa myös ajettua suorittamalla pelkän tutkinnon, mikäli olet ajanut 12kk työksesi kuorma-autoa. Riittää, että saat jostain auton vuokraan ja varattua ajan inssiin ja teoriakokeeseen.  Muuta siihen ei tarvita. Ja itse en kyllä hyväksy näitä Afrikan kasvatteja bussikuskina. Eihän ne jumalauta ymmärrä edes suomea. Koita siinä sitten selittää jotain niille kun vastauksena tulee jotain epäselvää älämölöä.

Jäin just perjantaina Karkkilan keskustassa ylämäkeen jumiin Tongue

Jooh on olemassa kyllä hyvin asiallisia ulkosuomi kuljettajia, ei saa yleistää tässäkään  Smiley Usein ovat jopa palvelualttiimpia kuin me Finskit!
Vai jumiin jäit, no joo....siinä on taas joku takana ollut autoilija saanu nitroa naukkailla kun ei rekka menekään edestä... Grin
Joona Väisänen

« Reply #1151 on: 28.01.07, 11:14 »

Vai jumiin jäit, no joo....siinä on taas joku takana ollut autoilija saanu nitroa naukkailla kun ei rekka menekään edestä... Grin

Kyllähän siellä pitkiä vilkuteltiin ja torvi soi. Sen siitä sai, kun kärryssä oli paljon painoa ja veturissa oli vähän vähemmän ja piti ylämäkeen lähteä kiihdyttelemään risteyksestä. Mutta toisaalta, Schenkerin täysperä oli jumissa mun edellä että oli meitä kaks täysperää siinä peräkkäin paikallaan mäessä Smiley
Aaltonen
Former member
« Reply #1152 on: 28.01.07, 11:20 »

Kyllähän siellä pitkiä vilkuteltiin ja torvi soi. Sen siitä sai, kun kärryssä oli paljon painoa ja veturissa oli vähän vähemmän ja piti ylämäkeen lähteä kiihdyttelemään risteyksestä. Mutta toisaalta, Schenkerin täysperä oli jumissa mun edellä että oli meitä kaks täysperää siinä peräkkäin paikallaan mäessä Smiley

Näinhän se on. "Menkää nyt siitä eestä, mulla on kiire".... "Mitä sä kuski säädät, eksä osaa ****lauta ajaa!!!"
- No herra on hyvä ja tulee ajamaan, mie lähen tästä kahville, tuu sitte sanomaa ku oot saanu tän mäen hinattua ylös..morjens....
"Mut mut enhän mä osaa..."
- voi voi....oisit miettiny ajoissa mitä tuut laukomaa...niin se kahville meno, tuus hei sieltä Shenkkerin kopista mukaa, katellaa ku toimistohiiri tööttää nää mäestä pois...tuliki vähä kylmä... Grin
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1153 on: 28.01.07, 12:47 »

Mitä yleensä tommosessa tilanteessa sitten tehdään? Peruutellaan ja otetaan vauhtia? Tilataan hinausautoa? Hiekkaa pyörien alle? Vai mennään kaffille  Wink

-JukSii-
Joona Väisänen

« Reply #1154 on: 28.01.07, 12:52 »

Mitä yleensä tommosessa tilanteessa sitten tehdään? Peruutellaan ja otetaan vauhtia? Tilataan hinausautoa? Hiekkaa pyörien alle? Vai mennään kaffille  Wink

Siitä ajoi yks sorakuski ohi, jolla oli ketjut matkassa. Kävi heittää schenkerille eka ketjua vetävän pyörän eteen että se imasee sen sinne alle sitten ja sillä pääsee liikkeelle. Itte olin sen verta kaukana mäen päältä että teki mulle saman ja kun lähti liikkeelle niin juos vieressä ja nosti ketjut takaa ja heitti taas vetävän pyörän eteen ja sitä teki pari kertaa että pääsin mäen päälle.
Aaltonen
Former member
« Reply #1155 on: 28.01.07, 12:58 »

Siitä ajoi yks sorakuski ohi, jolla oli ketjut matkassa. Kävi heittää schenkerille eka ketjua vetävän pyörän eteen että se imasee sen sinne alle sitten ja sillä pääsee liikkeelle. Itte olin sen verta kaukana mäen päältä että teki mulle saman ja kun lähti liikkeelle niin juos vieressä ja nosti ketjut takaa ja heitti taas vetävän pyörän eteen ja sitä teki pari kertaa että pääsin mäen päälle.

Jotain ton suuntasta veikkasinkin, että yhteispelillä siitä sitten loppuenlopuksi mentiin pois.
Ja jos joku autoilija joskus ihmettelee, että miksi ihmeessä se rekka tai linja-auto jätti 200m välin jonoon ennen ylämäen alkamista, niin juuri tästä syystä, että siihen ei jämähdetä. Joskus joku mulle vaan aikoinaan selitti vuosia vuosia vuosia sitten, että "on ne jumalavita sitte outoja ku pitävät kamalaa väliä ylämäissä"  Grin
Masa
Former member
« Reply #1156 on: 28.01.07, 16:55 »

Suurin osa näistä valittajista, jotka valittaa, että "bussi tulee minsan myöhässä ja ei oo koskaan ajallaan ja olen seissy täällä ainakin 5 minuuttia tässä lumipyryssä" tai "miksi toi rekka ei nyt jumalavita mee tosta mäestä nopeempaa, surkee kuski opettelis ajamaan....", ovat todellisia toimistoluusereita, jotka eivät pärjäisi linjalla tai yhdistelmän ratissa päivääkään.

Onko fakta kanssa, Sami? Vai ihanko vaan oma mielipiteesi?
Aaltonen
Former member
« Reply #1157 on: 28.01.07, 17:14 »

Onko fakta kanssa, Sami? Vai ihanko vaan oma mielipiteesi?

Oma mielipide.
En tiedä kannattaako mun tätä enempää kirjottaa mutta kirjotetaan.
Sellanen henkilö, joka ei omista B-ajoluvan lisäksi muita ajolupia, ajaa autoa vain sen takia, että pitää päästä töihin ja nyt joutuukin joukkoliikenteeseen turvautumaan, käyttää vaimoa ostoksilla ja viedä lapsia ees taas; valittaa siitä, että bussi on huonon lumikelin ja ruuhka-ajan takia myöhässä 10 minuuttia. Välillä tuntuu, että tämänkaltaiset ihmiset ei paljoa asioista tiedä. Tai jos tietävät, eivät viitsi pohtia syitä siihen, miksi bussi on myöhässä. Kun kerran aikataulussa on aika, että se on pysäkillä 16.14, niin sen on siinä oltava, vaikka 2km aikasemmin olisi 10 auton ketjukolari ja tie täysin tukossa, jos se ei ole tähän aikaan, niin sitten saa alkaa huutamaan.....

Jos tälläsen ihmisen pistäisi siihen kuskin paikalle....seurauksia en edes halua tietää.
Mun mielestä, jos asioista ei mitään tiedä, eikä kiinnosta autot tai bussit tai rekat yhtään, ei tiedä niitten tekniikasta mitään tai miten vaativaa rekan tai linja-auton ajaminen saattaa esim. ruuhka-aikana olla, kannattaisi sillon olla hiljaa, eikä alkaa sättimään tai jopa neuvomaan kuljettajaa siitä, että olet myöhässä.

Uskon, että suurin osa näistä valittajista, jotka lehtien palstoillakin kirjottavat miten "bussit sitä tätä tota, mikään ei ole hyvin", eivät todellakaan tiedä mistä puhuvat, saati pärjäisi edes yhtä työpäivää tuola linjalla.

Meinaa, enhän minäkään mene huutamaan MD-11 ohjaamoon, että "jumalavita kippari, ootte myöhässä Osakasta 14 minuuttia! Etkö sä osaa lentää vai mikä tässä maksaa! Hanaa nyt hemmetti mulla on kiire!"... sama homma.
Mutta on ihmisiä, jotka ei vaan yksinkertaisesti tajua tätä hommaa, että liikenne on liikennettä ja sielä voi käydä ihan mitä tahansa. Ja kun on ruuhka-aika, niin eiköhän sillon ole ihan selvää, että sielä voi olla ihan mitä tahansa.

Tätä mieltä minä olen.
« Last Edit: 28.01.07, 17:23 by Sami Aaltonen »
Masa
Former member
« Reply #1158 on: 28.01.07, 18:45 »

Asia selvä !

Vastapainona tuolle yllä olevalle on sanottava, että täysi maallikkokin voi joskus antaa todelliselle ammattilaiselle kullanarvoisen neuvon; pystyä jopa opettamaan sitä ammattilaista.
Tämä siitä syystä, että harva asia on sellaista rakettitiedettä, etteikö ns. talonpoikaisjärjelläkin olisi jotain jakoa asiassa. Enkä sano ettemmekö me kaikki ammattilaisetkin olisi pystyviä talonpoikaisjärjen käyttöön.
On sellainenkin koulukunta, joka haluaa ikäänkuin mystifioida asioita ja tehdä niistä vaikeampia kuin ne ovatkaan.
Usein se todellinen ammattitaito tulee näkyviin niissä alan erikoistilanteissa, joita maallikko ei tiedä edes olevankaan. Niissä pitää olla homma selkäytimellä eikä arpomiseen ole varaa.

Mutta toki siinä on aina omat "riskinsä", kun alkaa neuvoa asiantuntijaa asiassa, jossa itse ei ole asiantuntija. Toisaalta todellisen asiantuntijan tapaa tuntea myös siitä, että hänellä on itsetunto kunnossa ainakin niissä asioissa, joissa hän on asiantuntija. Silloin kun näin on, maallikon kuitit eivät nosta verenpainetta.
Henkka
Former member
« Reply #1159 on: 28.01.07, 19:14 »

Eiköhän ne matkustajat valita myöhästelystä, kun niitä harmittaa, kun omatkin aikataulut ehkä pettää, tms. Tai on vaan huono päivä.

Tuskin kukaan tarkoittaa että itse ajaisi paremmin ja tuskin montaa matkustajaa edes sen kokeileminen kiinnostaa tippaakaan. Bussissa ollaan kuitenkin myös asiakaspalvelutehtävässä ja siihen kuuluu myös matkustajat, jotka ovat huonotuulisia. Olet sinäkin Sami joskus varmaan manannnut jotain laitetta, eikä kukaan sano asiakaspalvelussa että suu suppuun kun et näitä osaa tehdä tai suunnitella, eli et sä näistä mitään tiedä.

Ei se isonkaan auton ajaminen palkan eteen tee kenestäkään vielä automaattisesti ammattilaista, vaan se miten toimitaan. Bussin tai taksin ratissa myös asiakaspalvelijana.

Ehkä täällä välittyy kärjistynyt kuva, mutta tuntuu että sulla nousee höyry korvista kyllä työpäivän jälkeen usein. Hyvä tietysti että täällä, eikä työmaalla, mutta usein sä taas sanot parin vastakommentin jälkeen, ettei sua oikeesti mikään ota pattiin, kunhan vaan ihmettelet, mikä taas saa aikaan hyvin ristiriitaisen mielikuvan.

Ilmabussin ja bussin kuskaamista en kyllä vertaisi keskenään.

Pages: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1