FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.10.17, 02:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 569 570 [571] 572 573 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473771 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11400 on: 11.05.11, 21:16 »

Polkupyöräilijä puolestaan saattaa lentää ohjaustangon yli äkkijarrutuksessa, ja väistöliikkeessä polkupyörä saattaa kaatua.

Joopa joo. Sovitetaan se vauhti sen mukaan, että noin ei pääse käymään, mikäli ei taidot riitä oikeaan tehokkaaseen jarrutukseen ilman leuan aukeamista tai ei pysy muuten pystyssä... Apupyörät alle vaan thmbup

Ps. älä suotta vastaa Grin

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #11401 on: 12.05.11, 10:02 »

Kyllä olisi fillaristeillakin oppimista. Täällä Korsoon suunnalla on sellaisia tieosuuksia, jossa fillarilla saa merkin mukaan ajella vain toisen puolen kevytliikenneväylää. Siitä syystä, kävelen mieluusti vain jalankulkijoille määriteltyä puolta. Jostain kumman syystä, valtaosa fillaristeista katsoo asiakseen polkea tuota väärää puolta. Mikä ihme siinä on, ettei sääntöjä edes yritetä noudattaa? Ja yritäpäs huomauttaa asiasta... thmbdn

Ja kumpikohan viiva siinä keskellä menee, katkoviiva vai yhtenäinen pitkä viiva? On nimittäin 90% ihmisistä hakusessa tuo katkoviivaisen kevyenliikenteen käyttö. Aina tulee mulkoilevia katseita fillaristeilta, kun koiran kanssa kävelen oikeaa (nimenomaan oikeaa) laitaa. Katkoviivaisella siis liikutaan aina oikeaa laitaa ja noilla missä on yhtenäinen viiva, kuljetaan kävellessä pientareen puolta ja pyörällä tien puolta.
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

« Reply #11402 on: 12.05.11, 10:17 »

Keskelle kesää sopiva talvivideo, miten voi käydä, jos (syvästi halveksittavat  Grin ) raskaan kaluston kuljettajat eivät poista lunta kuorman päältä:

http://www.snotr.com/video/6774/Snow_Bomb

Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #11403 on: 12.05.11, 10:31 »

Tänään tuli Fredalla kaksi fillaristia vastaan väärään suuntaan. Vilautin valoja, niin toinen näytti keskaria tervehdykseksi... Miksei ne poliisit ole koskaan siellä missä sattuu ja tapahtuu Angry
Fredallahan saa polkea ratikoiden mukana molempiin suuntiin, vain moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla ajo on kielletty Viisikulman suuntaan. Tai en tiedä miten Bulevardin pohjoispuolella, mutta ainakin täällä eteläpuolella noin.

Google maps
Muok: No ei toi linkki nyt mennyt oikein, mutta jos kattelee vaikka street viewillä Bulevardin ja Fredan risteystä, löytyy sieltä "Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty"-merkki ja esimerkiksi Merimiehenkadun ja Fredan kulmassa on vasemmalle kääntyminen kielletty lisäkilvellä "ei koske polkupyöriä".

Olavi Uotila

Date Registered: 07.02.08

« Reply #11404 on: 12.05.11, 12:19 »

Ja kumpikohan viiva siinä keskellä menee, katkoviiva vai yhtenäinen pitkä viiva? On nimittäin 90% ihmisistä hakusessa tuo katkoviivaisen kevyenliikenteen käyttö. Aina tulee mulkoilevia katseita fillaristeilta, kun koiran kanssa kävelen oikeaa (nimenomaan oikeaa) laitaa. Katkoviivaisella siis liikutaan aina oikeaa laitaa ja noilla missä on yhtenäinen viiva, kuljetaan kävellessä pientareen puolta ja pyörällä tien puolta.

Minä en puhu tuosta viivasta, vaan siitä, että toinen kevytliikennepuoli on pyhitetty jalankulkijoille, ja toinen puoli taas sekä jalankulkijoille että pyöräilijäille. Iso joukko pyöräilijöitä ajelee sillä puolen tietä, joka on vain jalankulkijoille. Piirränkö vielä kuvan?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #11405 on: 12.05.11, 14:09 »

Joopa joo. Sovitetaan se vauhti sen mukaan, että noin ei pääse käymään, mikäli ei taidot riitä oikeaan tehokkaaseen jarrutukseen ilman leuan aukeamista tai ei pysy muuten pystyssä... Apupyörät alle vaan thmbup

Ps. älä suotta vastaa Grin

Vastaan kuitenkin, etten suinkaan puhunut itsestäni olen pyöräillyt viimeksi vuonna 2004 tai 2005 ja silloinkin metsän keskellä hiekkatiellä, tuo minun tekstini oli aivan yleistä asiaa, ja pohjautuu havaintoihin ympäristöstä. Itsestäni ei minulla ole tapana paljoaa täällä kirjoitella, nimen näkyminen kaikille on ihan tarpeeksi.  Smiley

Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #11406 on: 12.05.11, 15:54 »

Minä en puhu tuosta viivasta, vaan siitä, että toinen kevytliikennepuoli on pyhitetty jalankulkijoille, ja toinen puoli taas sekä jalankulkijoille että pyöräilijäille. Iso joukko pyöräilijöitä ajelee sillä puolen tietä, joka on vain jalankulkijoille. Piirränkö vielä kuvan?

Aivan joo, ymmärsin vähän väärin tuon!  Smiley
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #11407 on: 16.05.11, 19:55 »

Kivasti sokaisi peltipoliisin salama tänään Kehällä Ala-Tikkurilan kohdalla. Itse ajoin oikeaa kaistaa kahdeksankympin mittarinopeudella (todellinen nopeus n. 75 km/h), kun samaan aikaan vasenta kaistaa veti joku pick-uppi yli 90:ä ohi. Tietenkin tuo ohittaja oli sitten rinnallani juuri kameratolpan kohdalla, joten varmaan tyylikäs ryhmäkuva tallentui muistiin. Täytyy nyt vaan toivoa että tuo systeemi toimii niin kuin pitääkin ja että sakkolappu menee oikeaan osoitteeseen...
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator

« Reply #11408 on: 16.05.11, 20:06 »

Kivasti sokaisi peltipoliisin salama tänään Kehällä Ala-Tikkurilan kohdalla. Itse ajoin oikeaa kaistaa kahdeksankympin mittarinopeudella (todellinen nopeus n. 75 km/h), kun samaan aikaan vasenta kaistaa veti joku pick-uppi yli 90:ä ohi. Tietenkin tuo ohittaja oli sitten rinnallani juuri kameratolpan kohdalla, joten varmaan tyylikäs ryhmäkuva tallentui muistiin. Täytyy nyt vaan toivoa että tuo systeemi toimii niin kuin pitääkin ja että sakkolappu menee oikeaan osoitteeseen...
Ei infranpunakameroitten pitäisi kyl välähtää....kamera-auto oli kehä ykkösellä leppävaaran tunnelissa...hyvin paljastu laitteisto ku oli sälli röökillä siin ja ovet auki

Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #11409 on: 16.05.11, 20:25 »

Ei infranpunakameroitten pitäisi kyl välähtää....
Ilmeisesti kaikki ei sitten ole niitä. Olen meinaan itsekin tuon nähnyt, ja on meinaan perkeleen kirkas välähdys. Kehä3:lla näin sen itsekin, tosin vastaantulijoiden puolella. Näin sivupeilistä sen välähdyksen ja ihmettelin mikä ...ttu se oli, kunnes näin sen pakunkin siellä... Tongue
« Last Edit: 16.05.11, 20:29 by Petri Koivisto »
Tarmo Lindroos

Date Registered: 17.11.06

« Reply #11410 on: 17.05.11, 10:50 »

Tässä ihan muutama esimerkki eiliseltä 50 km pyörälenkiltä missä autolija vähät välitti väistämisvelvollisuudestaan pyöräilijään nähden ja joissa olisin alle jäänyt ellen olisi jo tottunut siihen että osa autoilijoista ei osaa väistämis-sääntöjä ja oma itsesuojeluvaisto käskee hidastamaan risteykseen tullessa vaikka minulla olisi etuajo-oikeus.

Otetaan nyt ensin päin punaista ajaminen:

1.Espoonväylän ja Kirkkojärventien risteys. minulla paloi jo vihreä valo kun kuorma-auto ajaa Espoon keskuksesta päin kohti Muuralaa ja päin punaista todella törkeästi.
2. Kasavuorentien ja Bembölentien risteys, BMW Citymaasturi Kauniaisten suuntaan punaisia päin vaikka minulla jo vihreät valot.

Sitten ne kolmion takaa jossa tolpassa vielä lisäkyltti kaksisuuntainen pyörätie tulevat autoilijat.

1. Kaivomestarinkadulta auto suoraan eteen kun olen tulossa Kirkkokatua  Espoon keskustasta Muuralan suuntaan.
2. Kylävainiontieltä Kuorma-auto suoraan eteen kun ajoin Kirkkojärventietä Tuomarilaan päin. Kaikenlisäksi kuski puhui vielä kännykkään.
3.Turunväylä ja siinä Ikean liittymä. Ajoin Espoon keskustasta Ikeaan päin kun Audi Citymaasturi tulee suoraan eteen. Tämä on muuten sellainen paikka missä kahdeksan autoilijaa kymmenestä ei välitä ollankaan väsitämisvelvollisuudestaan vaikka sen on selvästi ositettu kolmiolla ja lisäkyltillä kaksisuuntainen pyörätie.
Kyseisessä paikassa on lisäksi kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa joista toisesta käännytään Ikeaan päin ja toisesta Espoon keskukseen ja jos toisella kaistalla onkin auto pysähtynyt yhdistetyn suojatie / pyörätien jatkeen eteen niin silti sieltä vaan tullaan sen pysähtyneen auton vierestä pysähtymättä.
4. Espoon keskustan uimahallin parkkipaikalta taksi suoraan eteen kolmion takaa kun ajoin Kirkkokatua Espoon keskustan suuntaan. Olin noin viiden metrin päässä risteyksestä ja taksi seisoi Kolmion takana kun äkkiä lähti liikkeelle ja suoraan eteen. Vain täysjarrutus ja sen jälkeen väistöliike minkä jouduin  tekemään taksin eteen koska takakautta en mahtunut, esti sen etten olisi törmännyt suoraan taksin kylkeen. Kontaktia tuli sitten kevyesti taksin keulaan mutta onneksi ei mitään eikä mikään paikka minusta tai pyörästä hajonnut.
Kuski kyllä pyyteli anteeksi ja antoi yhteystietonsa jos jotain ilmenee minussa tai pyörässä tarkemmin tutkittuna.
5. Tuomarilankadulta auto suoraan eteen kun ajan Tuomarilantietä Ymmerstaan päin.

Kaikissa näissä risteyksissä autoilijalla on väistämisvelvollisuus joka on osoitettu liikennemerkillä 231. Väistämis- velvollisuus risteyksessä ja lisäkilvellä 863.Kaksisuun- tainen pyörätie. Jokaisessa näissä mainitsemissani kohdissa suojatien on pyörätien jatke.

Suoraan eteen kääntyi yksi Volvokuski Kauniaisissa Kauniaistentien ja Gräsantien risteyksessä kun olin ajamassa Nihtisiltaan päin ja Volvo ajoi Kauniaisten keskustaan päin.
Minulla vihreä valo ja Volvon kuski kyllä näki minut muutta lisäsi vaan vauhtia että ehtisi kääntyä risteykseen ennen kuin ehdin risteyksen yli

Kaksi kertaa liikenneympyrässä / Kiertoliittymässä joka sijaitsee Lippajärventien - Kolkekannaksentien ja Träskändan puistotien välisessä risteyksessä auto kolmion takaa suoraan eteen.

En sitten väitä etteikö olisi pyöräilijöitäkin jotka ajavat kuin pullopersesiat säännöistä välittämättä, mutta nämä nyt ovat havaintojani omilta kuntolenkeiltä pyörän selästä nähtynä.

Loppukaneettina sen verran että itse noudatan pyöräilessäni sääntöjä ja varovaisuutta sekä tervettä itsesuojeluvaistoa sillä lapseni tarvitsevat isäänsä ja lapsenlapsen vaariansa.
Sama pätee myös silloin kun olen liikkeellä kävellen tai autolla.
« Last Edit: 17.05.11, 16:52 by Tarmo Lindroos »

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #11411 on: 17.05.11, 13:33 »

Tässä ihan muutama esimerkki eiliseltä 50 km pyörälenkiltä missä autolija vähät välitti väistämisvelvollisuudestaan pyöräilijään nähden ja joissa olisin alle jäänyt ellen olisi jo tottunut siihen että osa autoilijoista ei osaa väistämis-sääntöjä ja oma itsesuojeluvaisto käskee hidastamaan risteykseen tullessa vaikka minulla olisi etuajo-oikeus.

Otetaan nyt ensin päin punaista ajaminen:

1.Espoonväylän ja Kirkkojärventien risteys. minulla paloi jo vihreä valo kun kuorma-auto ajaa Espoon keskuksesta päin kohti Muuralaa ja päin punaista todella törkeästi.
2. Kasavuorentien ja Bembölentien risteys, BMW Citymaasturi Kauniaisten suuntaan punaisia päin vaikka minulla jo vihreät valot.

Se on muuten sillä lailla, että keskimäärin liikennevaloja jätetään noudattamatta mopedilla, jalan ja pyöräillen huomattavasti tiheämmin, kuin 4- tai useampipyöräisillä moottoriajoneuvoilla...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

« Reply #11412 on: 17.05.11, 14:44 »

Mihis tämän väitteen perustat??? 

Killerhangar
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #11413 on: 17.05.11, 14:55 »

Lenkkeilijät ja kuntopyöräilijät ne vasta punasia päin menevätkin thmbdn

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11414 on: 17.05.11, 16:05 »

kuntopyöräilijät ne vasta punasia päin menevätkin thmbdn

Tosi törkeetä Grin

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #11415 on: 17.05.11, 16:15 »

Mihis tämän väitteen perustat??? 

Omiin silmiini. Niin, ja minäkin olen joskus saattanut ylittää tien suojatietä pitkin, punaisen valon palaessa.

Tilannetta voi itse kukin käydä seuraamassa vaikkapa lasipalatsin edessä, siitä näkee aika kivasti monelle eri suojatielle, joita aika kivasti ylitellään tarpeen mukaan valon väristä riippumatta.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tarmo Lindroos

« Reply #11416 on: 17.05.11, 16:16 »

Lenkkeilijät ja kuntopyöräilijät ne vasta punasia päin menevätkin thmbdn

Mulla on kyllä ihan päinvastaisia havaintoja kuntopyöräilijöistä.

Tarmo Lindroos

« Reply #11417 on: 17.05.11, 16:25 »

Se on muuten sillä lailla, että keskimäärin liikennevaloja jätetään noudattamatta mopedilla, jalan ja pyöräillen huomattavasti tiheämmin, kuin 4- tai useampipyöräisillä moottoriajoneuvoilla...

Saattaa olla mutta jos punainen valo palaa jo ja auto on noin 20 metrin päässä valoista niin silloin ei paineta kaasupoljinta ja kiihdytetä vauhtia niinkuin kyseinen kuorma-auto teki vaan painetaan jarrua. Varsinkin kun muilla oli jo vihreä valo.

Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #11418 on: 17.05.11, 16:45 »

Fredallahan saa polkea ratikoiden mukana molempiin suuntiin

Nämä veijarit tulivat vastaan siinä Eerikinkadun paikkeilla...

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Tarmo Lindroos

« Reply #11419 on: 17.05.11, 16:51 »

Sitten ne kolmion takaa jossa tolpassa vielä lisäkyltti kaksisuuntainen pyörätie tulevat autoilijat.

Se on muuten sillä lailla että keskimäärin eniten väistämisvelvollisuutta ( autolla kolmio ) pyöräilijää kohden jättää noudattamatta autoilijat.
« Last Edit: 17.05.11, 17:52 by Mikko Maliniemi »

Pages: 1 ... 569 570 [571] 572 573 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1