Keskustelua liikenteestä

<< < (2281/3019) > >>

oh2dw:
Kyllä olisi fillaristeillakin oppimista. Täällä Korsoon suunnalla on sellaisia tieosuuksia, jossa fillarilla saa merkin mukaan ajella vain toisen puolen kevytliikenneväylää. Siitä syystä, kävelen mieluusti vain jalankulkijoille määriteltyä puolta. Jostain kumman syystä, valtaosa fillaristeista katsoo asiakseen polkea tuota väärää puolta. Mikä ihme siinä on, ettei sääntöjä edes yritetä noudattaa? Ja yritäpäs huomauttaa asiasta...

fishu:
Quote

7 kertaa auto seisoo risteyksessä missä on kolmio ja kaksisuuntaisen pyörätien lisäkyltti keskellä suojatietä mikä on pyörätien jatke tukkien siten liikenteen pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta.

Monesti nämä kohdat, joissa on suojatien jatke, ovat niin pitkällä risteyksestä, että on aivan pakko mennä sen päälle nähdäkseen risteävän tien. Monesti ei nää edes sitä pyörätietä oikealle kolmea metriä kauemmas. Ei siinä jää muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa rauhallisesti eteenpäin ja jos sieltä tulee autoja, niin siinähän on suojatiellä. Eteenpäin ei voi mennä, koska pitää väistää risteävän tien liikennettä, jota ei suojatien takaa nähnyt, ja peruuttaminen aiheuttaisi enemmän vaaraa.

Eri asia sitten, jos vain tullaan suojatielle yhtään välittämättä pyörätiestä, mutta ilmeisesti tästä ei ole kyse, koska näille olit laatinut oman kategorian.

Kotopuolessa käyttämäni parkkitalon risteys on muun muassa yksi tällainen varsin ärsyttävä kohta, ei vain pyörätien kannalta. Parkkitalon sisäänkäynti on sivutiellä risteävän tien välittömässä läheisyydessä. Risteävän tien kaistojen välissä on kolmisen metriä leveä puskarivistö, jota katkoo vain kyseinen risteys suojateineen ja yksi suojatie edempänä. Kaikissa suojateissä on jatke. Parkkitalolta tullessa oikealla on noin puolitoista metriä leveä jalkakäytävä ja suojatien reuna on samassa kohtaa kuin jalkakäytävää reunustavan talon nurkka. Vasemmalla on parkkitalon nurkka noin neljän metrin päässä. Risteävällä tiellä vasemmalla on pysäköity autoja tienreunan syvennökseen, jossa on usein kuorma-autoja, haitaten ajoradan näkyvyyttä vasemmalle. Oikealta ei näe pyörätietä käytännössä ollenkaan suojatien takaata ja oikealta tulevat autot puolestaan ovat puskien takana. Risteävä tie on etuajo-oikeutettu.

Vastakkaisesta suunnasta tullessa oikealta tulevia pyöriä ei näe kulman takaa, mutta näkyvyys on parempi kuin parkkitalolta tullessa. Suurin ongelma on lähinnä autojen väistely puskien takia. Vasemmalla tosin on kaksikaistainen ajorata.

Kaiken kaikkiaan vaatii paljon huomiota eri asioihin, kun tuossa koettaa lähteä parkkitalolta tai mennä sinne. Siinä ei juuri välty suojatiellä olemiselta, kun monesti joutuu hitaasti etenemään. Asiassa ei auta se, että risteävä tie sopii hyvin nopeille pyöräilijöille ja kuskeille.


Kerran muuten olen nähnyt, kun poliisit huomauttivat autoilijaa suojatielle pysähtymisestä. Kyseessä oli taksi, joka jätti pokan suojatien kohdalla. Ohi ajaessaan poliisit pysähtyivät rinnalle ja jututtivat suharia, jonka jälkeen lähtivät pois.

mmniemi:
Quote

Polkupyöräilijä puolestaan saattaa lentää ohjaustangon yli äkkijarrutuksessa, ja väistöliikkeessä polkupyörä saattaa kaatua.



Joopa joo. Sovitetaan se vauhti sen mukaan, että noin ei pääse käymään, mikäli ei taidot riitä oikeaan tehokkaaseen jarrutukseen ilman leuan aukeamista tai ei pysy muuten pystyssä... Apupyörät alle vaan

Ps. älä suotta vastaa

tom_joke:
Quote

Kyllä olisi fillaristeillakin oppimista. Täällä Korsoon suunnalla on sellaisia tieosuuksia, jossa fillarilla saa merkin mukaan ajella vain toisen puolen kevytliikenneväylää. Siitä syystä, kävelen mieluusti vain jalankulkijoille määriteltyä puolta. Jostain kumman syystä, valtaosa fillaristeista katsoo asiakseen polkea tuota väärää puolta. Mikä ihme siinä on, ettei sääntöjä edes yritetä noudattaa? Ja yritäpäs huomauttaa asiasta...


Ja kumpikohan viiva siinä keskellä menee, katkoviiva vai yhtenäinen pitkä viiva? On nimittäin 90% ihmisistä hakusessa tuo katkoviivaisen kevyenliikenteen käyttö. Aina tulee mulkoilevia katseita fillaristeilta, kun koiran kanssa kävelen oikeaa (nimenomaan oikeaa) laitaa. Katkoviivaisella siis liikutaan aina oikeaa laitaa ja noilla missä on yhtenäinen viiva, kuljetaan kävellessä pientareen puolta ja pyörällä tien puolta.

PeteL:
Keskelle kesää sopiva talvivideo, miten voi käydä, jos (syvästi halveksittavat  ) raskaan kaluston kuljettajat eivät poista lunta kuorman päältä:

http://www.snotr.com/video/6774/Snow_Bomb

Navigation

Up one level

Next page

Previous page