FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 07:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 571 572 [573] 574 575 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470840 times)
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11440 on: 28.05.11, 11:17 »

Siinäpä se. Porvoon moottoritiellä Sipoonlahden silta. Työmaa-alue. Käytössä kaksi kaistaa. Silti nämä idiootit ajavat kaikki 2 kaistaa pitkin keskiviivan päällä. Ai että kun saisi olla poliisi ja odottaa tuolla sillan päässä. Sakottaisin tällaista idiotismia ankarimman mukaan.

Mutta raskasta liikennettä asia ei ilmeisesti koske?

Sipoonlahden sillalla on ohituskielto, koska kaistat ovat erittäin kapeita, siellä on työmiehiä töissä, ohituskielto rauhoittaa liikennettä ja hidastaa nopeuksia jne. Syitä voi keksiä vaikka loputtomiin. Katkoviivakin on korvattu sulkuviivalla koko työmaan ajan, eli kaistaa ei saa vaihtaa. Yhdistelmällä sillalla pitää ajaa keskellä, ettei kolahda niihin kaikkiin ohitusta yrittäviin henkilöautoihin, jotka väkisin yrittävät rinnalle.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11441 on: 28.05.11, 11:52 »

Mutta raskasta liikennettä asia ei ilmeisesti koske?


Sinun on ihan turha alkaa trollaamaan. En lähtisi noin mustavalkoisesti vertaamaan 25m pitkää 2,6m leveää keskeltä heiluvaa ja huojuvaa yhdistelmää lyhyeen 4-5m pituiseen vajaat 2 metriä kapeaan henkilöautoon. Enkä myöskään näiltä vaadittavaan ajotyyliin / ajotapaan ahtailla ja kapeilla alueilla, etenkin työmaa-alueilla. Kaksi henkilöautoa mahtuu tällä kyseisellä työmaalla hyvin rinnakkain ja molempiin reunoihin ja keskelle jää isot välit. Kaksi yhdistelmää ei mahdu rinnakkain. Yhdistelmä ja henkilöauto mahtuvat juuri ja juuri rinnakkain varovasti ajaessa. Tällöin tosin molemmat saavat ajaa aika reunassa. Perävaunu myös heiluu aika paljon takana. Yksi pieni töyssy/kuoppa saattaa aiheuttaa perävaunun heilahduksen joko kaiteeseen tai viereiseen henkilöautoon. Toisaalta, rinnalla ajavat henkilöautot pelkäävät myös sitä reunaa mutta viereistä yhdistelmää ei pelätä. Joten onkin parempi ajaa 5cm päässä toisen kyljestä ja jättää reilusti väliä sinne betoniporsaisiin. Eikä tarvita kuin pieni heilahdus niin osutaan toisiin.

Tuossa ylläolevassa kuvassa on letka henkilöautoja, jotka kaikki ajavat lainvastaisesti keskellä tietä sulkuviivan päällä kahdella kaistalla. Ilman minkäänlaista hyvää perusteltua syytä. Rekalla voidaan perustellusti ajaa keskellä tietä vedoten vaikkapa kolarien minimoimiseksi. On liian kallista myös kolhia vaikkapa kallista perävaunua sillan kaiteisiin.

PS. Kuten kuvasta huomaatkin, oma henkilöautoni mahtui vallan mainiosti omalle kaistalle. Uskalsinpa vielä ottaa kuvankin pelkäämättä, että ajan sillan kaiteeseen. Tollanen keskiviivalla köröttely ei johdu mistään muusta kuin välinpitämättömyydestä liikennesääntöjä ja muuta liikennettä kohtaan. Henkilöautolla on ihan turha vedota mihinkään pelkotiloihin kaiteeseen osumisesta.


EDIT: Lisätään sen verran, että samaa sarjaa on esim. Kehä 3:n työmaashikaaneissa, kun tämä sama saatanan kusipäälauma ei mahdu ajamaan näillä henkilöautoillaan niissä omalla kaistallaan vaan joka mutkassa on väkisinkin pakko leikata siihen keskiviivan päälle ja varmuuden vuoksi vähän viereiselle kaistallekin. Vaikka olisi rekka rinnalla. Vaikka rekatkin mahtuu ajamaan niissä mutkissa omalla kaistalla. Ainoastaan perävaunun takimmaiset akselit saattaa tulla viivan päälle. Puoliperällä ei ole edes sitä ongelmaa. Oma henkilöautoni mahtuu näistäkin shikaaneista hyvin 1 kaistaa pitkin. Taas voidaan sanoa kaiken johtuvan törkeästä välinpitämättömyydestä liikennesääntöjä ja muuta liikennettä kohtaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11442 on: 28.05.11, 11:58 »

Antille sen verran, että lainaan kanssa vanhaa viestiäni samasta asiasta hiukan

Samalla nopeus tippuu kaikilta sinne 10-20km/h tuntumaan, kun kaikki huomaavat myöhässä, että kohta rytisee pelti useammasta autosta. Helpompaa on ajaa keskellä siltaa 50km/h. Silloinhan kukaan ei menetä mitään, sillä ajan jo suurinta sallittua nopeutta. Ja kenenkäänhän ei tarvitse ajaa nopeampaa Grin
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11443 on: 28.05.11, 16:25 »

Sinun on ihan turha alkaa trollaamaan. En lähtisi noin mustavalkoisesti vertaamaan 25m pitkää 2,6m leveää keskeltä heiluvaa ja huojuvaa yhdistelmää lyhyeen 4-5m pituiseen vajaat 2 metriä kapeaan henkilöautoon. Enkä myöskään näiltä vaadittavaan ajotyyliin / ajotapaan ahtailla ja kapeilla alueilla, etenkin työmaa-alueilla. Kaksi henkilöautoa mahtuu tällä kyseisellä työmaalla hyvin rinnakkain ja molempiin reunoihin ja keskelle jää isot välit. Kaksi yhdistelmää ei mahdu rinnakkain. Yhdistelmä ja henkilöauto mahtuvat juuri ja juuri rinnakkain varovasti ajaessa. Tällöin tosin molemmat saavat ajaa aika reunassa. Perävaunu myös heiluu aika paljon takana. Yksi pieni töyssy/kuoppa saattaa aiheuttaa perävaunun heilahduksen joko kaiteeseen tai viereiseen henkilöautoon. Toisaalta, rinnalla ajavat henkilöautot pelkäävät myös sitä reunaa mutta viereistä yhdistelmää ei pelätä. Joten onkin parempi ajaa 5cm päässä toisen kyljestä ja jättää reilusti väliä sinne betoniporsaisiin. Eikä tarvita kuin pieni heilahdus niin osutaan toisiin.

Tuossa ylläolevassa kuvassa on letka henkilöautoja, jotka kaikki ajavat lainvastaisesti keskellä tietä sulkuviivan päällä kahdella kaistalla. Ilman minkäänlaista hyvää perusteltua syytä. Rekalla voidaan perustellusti ajaa keskellä tietä vedoten vaikkapa kolarien minimoimiseksi. On liian kallista myös kolhia vaikkapa kallista perävaunua sillan kaiteisiin.

PS. Kuten kuvasta huomaatkin, oma henkilöautoni mahtui vallan mainiosti omalle kaistalle. Uskalsinpa vielä ottaa kuvankin pelkäämättä, että ajan sillan kaiteeseen. Tollanen keskiviivalla köröttely ei johdu mistään muusta kuin välinpitämättömyydestä liikennesääntöjä ja muuta liikennettä kohtaan. Henkilöautolla on ihan turha vedota mihinkään pelkotiloihin kaiteeseen osumisesta.


EDIT: Lisätään sen verran, että samaa sarjaa on esim. Kehä 3:n työmaashikaaneissa, kun tämä sama saatanan kusipäälauma ei mahdu ajamaan näillä henkilöautoillaan niissä omalla kaistallaan vaan joka mutkassa on väkisinkin pakko leikata siihen keskiviivan päälle ja varmuuden vuoksi vähän viereiselle kaistallekin. Vaikka olisi rekka rinnalla. Vaikka rekatkin mahtuu ajamaan niissä mutkissa omalla kaistalla. Ainoastaan perävaunun takimmaiset akselit saattaa tulla viivan päälle. Puoliperällä ei ole edes sitä ongelmaa. Oma henkilöautoni mahtuu näistäkin shikaaneista hyvin 1 kaistaa pitkin. Taas voidaan sanoa kaiken johtuvan törkeästä välinpitämättömyydestä liikennesääntöjä ja muuta liikennettä kohtaan.


Niin siis mikä tuossa oli ongelmana?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11444 on: 28.05.11, 16:39 »


Niin siis mikä tuossa oli ongelmana?

Niin siis otin vain kuvan laumasta henkilöautoilijoita, jotka eivät kykene ajamaan kaistaa pitkin. Noita samanlaisia sankareita näkyy jokaisella tietyöalueella. Tuntuu ikään kuin työmailla vallitsisi poikkeustila, jossa saa tehdä mitä tahansa. Ongelmaahan ei ole. Tuo lainauksesi oli vain perusteltu vastaus Antin kysymykseen, miksi raskaalla liikenteellä on parempi ajaa keskellä kahta kaistaa noin ahtaassa tilassa.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11445 on: 28.05.11, 19:01 »

Niin siis otin vain kuvan laumasta henkilöautoilijoita, jotka eivät kykene ajamaan kaistaa pitkin. Noita samanlaisia sankareita näkyy jokaisella tietyöalueella. Tuntuu ikään kuin työmailla vallitsisi poikkeustila, jossa saa tehdä mitä tahansa. Ongelmaahan ei ole. Tuo lainauksesi oli vain perusteltu vastaus Antin kysymykseen, miksi raskaalla liikenteellä on parempi ajaa keskellä kahta kaistaa noin ahtaassa tilassa.


No joo, ajattelin että olit ohittamassa eikä tilaa riittänyt, hyväksyn mielessäni kaikki tuollaisella työmaalla suoritetut ylitykset koska tuskin ketään haittaavat ainkaan kuvan tilanteessa.Omalla tojotalla pääsen tuosta ajelemaan ihan viivojen asettamien rajoitusten mukaan, olen kokeillut.Kaverin kyydissä ollessani tuo ylileveä ei sopinnu tuonne, piti olla muutamakin tojota avustamassa sekä ennen että jälkeen.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11446 on: 28.05.11, 19:08 »


No joo, ajattelin että olit ohittamassa eikä tilaa riittänyt, hyväksyn mielessäni kaikki tuollaisella työmaalla suoritetut ylitykset koska tuskin ketään haittaavat ainkaan kuvan tilanteessa.Omalla tojotalla pääsen tuosta ajelemaan ihan viivojen asettamien rajoitusten mukaan, olen kokeillut.Kaverin kyydissä ollessani tuo ylileveä ei sopinnu tuonne, piti olla muutamakin tojota avustamassa sekä ennen että jälkeen.

Olisin mieluusti kyllä ohittanut. Letka meni vajaata 30km/h. Liikennettä ei siis ollut muuta kuin kuvassa näkyvä. Rajoitus 50km/h. Johan se 20km/h alinopeus alkaa vituttamaan välittömästi, etenkin ilman hyvää syytä. Itse en henkilökohtaisesti hyväksy tuollaisia minkäänlaisia ylityksiä. Samaa sarjaa on ne mainitsemani shikaanit, joissa ylitellään keskiviivoja ja ajellaan kahta kaistaa mutkassa kun ei se nyt ole niin justiinsa eikä jaksa hidastaa ja ajaa tarkasti kaistaa pitkin. Tuollainen keskellä tietä ajelu kuvastaa hyvin sitä asennetta liikenteeseen.
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11447 on: 28.05.11, 20:04 »

Joo eiku hanaa tuossa tilanteessa. thmbup

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11448 on: 30.05.11, 11:04 »

Olisin mieluusti kyllä ohittanut. Letka meni vajaata 30km/h. Liikennettä ei siis ollut muuta kuin kuvassa näkyvä. Rajoitus 50km/h. Johan se 20km/h alinopeus alkaa vituttamaan välittömästi, etenkin ilman hyvää syytä. Itse en henkilökohtaisesti hyväksy tuollaisia minkäänlaisia ylityksiä. Samaa sarjaa on ne mainitsemani shikaanit, joissa ylitellään keskiviivoja ja ajellaan kahta kaistaa mutkassa kun ei se nyt ole niin justiinsa eikä jaksa hidastaa ja ajaa tarkasti kaistaa pitkin. Tuollainen keskellä tietä ajelu kuvastaa hyvin sitä asennetta liikenteeseen.

Muistutan vielä, että siltatyömaan kohdalla on ohituskielto tänäkin kesänä. Että ajellaan vaan kiltisti alinopeutta, eikä ryhdytä laittomuuksiin siellä ulkona!  Roll Eyes
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11449 on: 30.05.11, 11:22 »

Sinun on ihan turha alkaa trollaamaan. En lähtisi noin mustavalkoisesti vertaamaan 25m pitkää 2,6m leveää keskeltä heiluvaa ja huojuvaa yhdistelmää lyhyeen 4-5m pituiseen vajaat 2 metriä kapeaan henkilöautoon. Enkä myöskään näiltä vaadittavaan ajotyyliin / ajotapaan ahtailla ja kapeilla alueilla, etenkin työmaa-alueilla. Kaksi henkilöautoa mahtuu tällä kyseisellä työmaalla hyvin rinnakkain ja molempiin reunoihin ja keskelle jää isot välit. Kaksi yhdistelmää ei mahdu rinnakkain. Yhdistelmä ja henkilöauto mahtuvat juuri ja juuri rinnakkain varovasti ajaessa. Tällöin tosin molemmat saavat ajaa aika reunassa. Perävaunu myös heiluu aika paljon takana. Yksi pieni töyssy/kuoppa saattaa aiheuttaa perävaunun heilahduksen joko kaiteeseen tai viereiseen henkilöautoon. Toisaalta, rinnalla ajavat henkilöautot pelkäävät myös sitä reunaa mutta viereistä yhdistelmää ei pelätä. Joten onkin parempi ajaa 5cm päässä toisen kyljestä ja jättää reilusti väliä sinne betoniporsaisiin. Eikä tarvita kuin pieni heilahdus niin osutaan toisiin.

Tuossa ylläolevassa kuvassa on letka henkilöautoja, jotka kaikki ajavat lainvastaisesti keskellä tietä sulkuviivan päällä kahdella kaistalla. Ilman minkäänlaista hyvää perusteltua syytä. Rekalla voidaan perustellusti ajaa keskellä tietä vedoten vaikkapa kolarien minimoimiseksi. On liian kallista myös kolhia vaikkapa kallista perävaunua sillan kaiteisiin.

PS. Kuten kuvasta huomaatkin, oma henkilöautoni mahtui vallan mainiosti omalle kaistalle. Uskalsinpa vielä ottaa kuvankin pelkäämättä, että ajan sillan kaiteeseen. Tollanen keskiviivalla köröttely ei johdu mistään muusta kuin välinpitämättömyydestä liikennesääntöjä ja muuta liikennettä kohtaan. Henkilöautolla on ihan turha vedota mihinkään pelkotiloihin kaiteeseen osumisesta.


EDIT: Lisätään sen verran, että samaa sarjaa on esim. Kehä 3:n työmaashikaaneissa, kun tämä sama saatanan kusipäälauma ei mahdu ajamaan näillä henkilöautoillaan niissä omalla kaistallaan vaan joka mutkassa on väkisinkin pakko leikata siihen keskiviivan päälle ja varmuuden vuoksi vähän viereiselle kaistallekin. Vaikka olisi rekka rinnalla. Vaikka rekatkin mahtuu ajamaan niissä mutkissa omalla kaistalla. Ainoastaan perävaunun takimmaiset akselit saattaa tulla viivan päälle. Puoliperällä ei ole edes sitä ongelmaa. Oma henkilöautoni mahtuu näistäkin shikaaneista hyvin 1 kaistaa pitkin. Taas voidaan sanoa kaiken johtuvan törkeästä välinpitämättömyydestä liikennesääntöjä ja muuta liikennettä kohtaan.

Tästä saan kuulla takuulla marmatusta yms mutta omiin havaintoihini Euroopan tieliikenteestä vedoten:

Arvioin tuon "rännin" leveyden suurinpiirtein ja totesin että ihme kuskeja jos ei saa suoralla pätkällä pidettyä tuossa rekkaa kaistalla. Saksassa tuollaisia rännejä riittää ja siellä menee yhdistelmää nätisti omalla kaistalla ja autot pääsee ohitse...

Killerhangar
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11450 on: 30.05.11, 12:48 »

Tästä saan kuulla takuulla marmatusta yms mutta omiin havaintoihini Euroopan tieliikenteestä vedoten:

Arvioin tuon "rännin" leveyden suurinpiirtein ja totesin että ihme kuskeja jos ei saa suoralla pätkällä pidettyä tuossa rekkaa kaistalla. Saksassa tuollaisia rännejä riittää ja siellä menee yhdistelmää nätisti omalla kaistalla ja autot pääsee ohitse...
Yhidstelmähän menee aina täysin suoraan kyllä. Huomaa että taas puhutaan asiasta mistä ei ole sitten mitään käsitystä.  thmbup
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11451 on: 30.05.11, 13:10 »

Tästä saan kuulla takuulla marmatusta yms mutta omiin havaintoihini Euroopan tieliikenteestä vedoten:

Arvioin tuon "rännin" leveyden suurinpiirtein ja totesin että ihme kuskeja jos ei saa suoralla pätkällä pidettyä tuossa rekkaa kaistalla. Saksassa tuollaisia rännejä riittää ja siellä menee yhdistelmää nätisti omalla kaistalla ja autot pääsee ohitse...
Katsos Mikko, on noita "ns. kuskeja" jotka selittelee ja sitten "oikeita kuskeja" jotka osaa ajaa myös kaistalla eikä lentokentällä. Ammattitaidon puutetta jos ei mahdu kaistalle. Wink

S Kyllönen MIK-Malmi
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11452 on: 30.05.11, 14:25 »

Tähän kohtaan tykkää nappi!

Ja Sami, ei se olekkaan suora, mutta oletuksena on että jos siinä on painoa päällä ja on tasainen veto niin se suoristuisi ja pysyisi suorana? Tai sitten olen fysiikassa ihan hunningolla...

Killerhangar
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11453 on: 30.05.11, 15:50 »

Muistutan vielä, että siltatyömaan kohdalla on ohituskielto tänäkin kesänä. Että ajellaan vaan kiltisti alinopeutta, eikä ryhdytä laittomuuksiin siellä ulkona!  Roll Eyes

Jeps, tiedän kyllä. Olisin voinut kuitenkin tulla toista kaistaa pitkin ja ajaa 50km/h vasenta kaistaa pitkin kun muut ajaa 30km/h oikeata kaistaa... Wink
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11454 on: 30.05.11, 16:00 »

Arvioin tuon "rännin" leveyden suurinpiirtein ja totesin että ihme kuskeja jos ei saa suoralla pätkällä pidettyä tuossa rekkaa kaistalla. Saksassa tuollaisia rännejä riittää ja siellä menee yhdistelmää nätisti omalla kaistalla ja autot pääsee ohitse...

Kyllähän siihen mahtuu viivan ja kaiteen väliin. Ei sitä ole kukaan missään vaiheessa kiistänytkään. Esim viime vuonna päällyste oli erittäin huonossa kunnossa ja kuoppia ja töyssyjä täynnä. Kuten jo aiemmin kirjoitinkin, Ei epätasaisella alustalla voi ajaa 10-15cm päässä kaiteesta. Saksassa taitaa autolla-ajotaito olla muutenkin parempi kuin täällä. Eniten ihmetyttää kyllä se, että miksi suurin osa raskaasta kalustosta ajaa tuolla työmaalla keskellä tietä, vaikka 16-vuotias takapenkiltä liikennettä tarkkaillut henkilö on täysin päinvastaista mieltä. Pitäiskö sun käydä näyttämässä muille miten kuuluu toimia?

Se ei aina ole vain siitä kiinni, mahtuuko tiettyyn väliin. Se on vain yksi pieni asia kokonaisuutta. Vaan älä huolehdi. Opit kyllä itsekin, kun saat ajokortin aikanaan ja pääset liikenteen sekaan ratin takaa.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11455 on: 30.05.11, 16:05 »

Tähän kohtaan tykkää nappi!

Ja Sami, ei se olekkaan suora, mutta oletuksena on että jos siinä on painoa päällä ja on tasainen veto niin se suoristuisi ja pysyisi suorana? Tai sitten olen fysiikassa ihan hunningolla...
Niin.... Ei tietenkään oteta huomioon sitä että tie voi olla kalteva tai että siinä on helvetilliset urat, kuten Suomessa tuppaa olemaan. Saati sitten tuulenpuuskat tai, kuten Joona jo sanoikin, möykkyjä, kuoppia ja muita paskoja mitkä nyt vaan tekevät siitä ajamisesta "ei-niin-kauhean-suoraa-ja-nättiä". On mullakin työautossa oikeestaan aina painoa päällä se 60 tonnia ja tasanen veto, mutta silti tuppaa seilaamaan ja heilumaan. Toki on ajotaidoissakin vikaa, mutta osan pistän kyllä tien kunnon piikkiin.

Tietyistä asioista kannattaa nyt olla hiljaa kun ei ihan oikeasti ole MITÄÄN tietoa saati kokemusta asiasta. Ei sieltä takapenkiltä saa mitään ideaakaan aiheesta.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11456 on: 30.05.11, 16:06 »

Ja Sami, ei se olekkaan suora, mutta oletuksena on että jos siinä on painoa päällä ja on tasainen veto niin se suoristuisi ja pysyisi suorana? Tai sitten olen fysiikassa ihan hunningolla...

Pitää paikkansa vain suoralla ja tasaisella tiellä hitaalla nopeudella. Huom, painotan sanaa tasainen. Hyvin tasainen. Nimittäin perävaunu heiluu yllättävän paljon koko ajan. Myös tasaisella vedolla kuorman kanssa.  Sitä heilumista ei välttämättä vierestä edes näe. Peilit viimeistään paljastaa sen. Mulla oli aikanaan vakiona semmonen 14 metrinen 4-akselinen perävaunu, jossa oli pitkä akseliväli. Veturi oli erittäin kevyt ohjata. Riitti että aivasti niin koko putki siirti kaistan laidasta toiseen laitaan ja kärry vatkasi takana.

Eikö tällaisia asioita opeteta fysiikan tunnilla?
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11457 on: 30.05.11, 16:17 »

Jos saan täydentää, pienikin liike ratilla kertaantuu peräkärryyn kaksin(?) kertaisena liikkeenä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11458 on: 30.05.11, 16:18 »

Jos saan täydentää, pienikin liike ratilla kertaantuu peräkärryyn kaksin(?) kertaisena liikkeenä.

Vähintään.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11459 on: 30.05.11, 16:19 »

Niin.... Ei tietenkään oteta huomioon sitä että tie voi olla kalteva tai että siinä on helvetilliset urat, kuten Suomessa tuppaa olemaan. Saati sitten tuulenpuuskat tai, kuten Joona jo sanoikin, möykkyjä, kuoppia ja muita paskoja mitkä nyt vaan tekevät siitä ajamisesta "ei-niin-kauhean-suoraa-ja-nättiä". On mullakin työautossa oikeestaan aina painoa päällä se 60 tonnia ja tasanen veto, mutta silti tuppaa seilaamaan ja heilumaan. Toki on ajotaidoissakin vikaa, mutta osan pistän kyllä tien kunnon piikkiin.

Tietyistä asioista kannattaa nyt olla hiljaa kun ei ihan oikeasti ole MITÄÄN tietoa saati kokemusta asiasta. Ei sieltä takapenkiltä saa mitään ideaakaan aiheesta.

Perusteles miksei? Jos luulet että istun kiltisti takapenkillä ja luen aku ankkaa niin shut the f**k up! paras paikka on etupenkki, eritoten linkussa oppaan paikka. Jos on kova paikka siinä että 17 v jannu tietää ja osaa päätellä asioita niin voi mennä avautumaan muualle...

E: Kyllä minä sen tiedän, ette ole ainoita jotka ovat kärryillä peruutelleet....

Killerhangar
Pages: 1 ... 571 572 [573] 574 575 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1