FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.07.17, 08:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465533 times)
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1160 on: 28.01.07, 21:23 »

Suurin osa näistä valittajista, jotka valittaa "clip" ovat todellisia toimistoluusereita, jotka eivät pärjäisi linjalla tai yhdistelmän ratissa päivääkään.

Aika karu kommentti. Olisi hauska tietää, jos kommentti olisi heitetty toisinpäin, että minkälaiset seuraukset siitä olisi tullut Roll Eyes

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1161 on: 29.01.07, 09:09 »

Aika karu kommentti. Olisi hauska tietää, jos kommentti olisi heitetty toisinpäin, että minkälaiset seuraukset siitä olisi tullut Roll Eyes



No karu kommentti, sitä se kärjistettynä on. Kerroppas millaset seuraukset siitä olisi tullut, jos toisinpäin tuo olisi heitetty?
Sanotaan se nyt näin, että jos joku täysperävaunu yhdistelmä on peruuttamassa pihalle ja se tukkii kokotien, tottakai kaikki siinä joutuu odottamaan ja joillain alkaa lämmöt pääkopassa kohota kun tulee delayta matkaan. Varmasti moni miettii, että "mikä maksaa, etkö sä kuski osaa peruuttaa sitä"... mutta miettivätkö nämä "mikä maksaa huono kuski!" ihmiset sitä, että mitäs jos he joutuisivat sinne itse menemään. B kortti taskussa, tietämys asiasta 0, niin itse ainakin mietin näissä tilanteissa kun en tosiaan E-korttia omista, että parempi vaan laittaa raatiota kovempaa ja ottaa rennosti. Itse en sitä peräkärryä sinne saisi tunnissakaan taitettua, kun tämä kuski taittoi sen sinne ahtaaseen pihaan 10 minuutissa.

Kun tätä näin miettii, niin eikös nyt ihan selvää ole, että jos avaudut näissä tilanteissa (ruuhka aikana huonossa kelissä) kuljettajalle, ja itse et omista kyseisen ajoneuvoluokan korttia, on parempi pysyä hiljaa, jottei tarvitse hävetä silmiään päästä.
Meinaa, mitäs jos tämä jo valmiiksi varmasti ihan tarpeeksi töitä tässä tilanteessa tehnyt rahtari kysyykin tältä vouhottajalta, että "onko sulla sitten korttia, jos on niin ole hyvä, kyllä mä voin sivusta katella", niin siinä sitten on kiva etsiskellä sanoja, että "eeeh ööh eee eei mulla oo korttia"............................. Roll Eyes

Henrille:
En mäkään mene neuvomaan tai huutamaan esimerkiksi tällä kertaa junankuljettajalle, että miksi hemmetissä oot myöhässä. Siihen on takuulla ihan täysin asiallinen syy, jos VR M juna Vantaankoskelta Helsinkiin on 10 minuuttia myöhässä, sille nyt vaan ei mitään voi.
Ja vielä enemmän joskus ihmettelen sitä, että jotkut ihmiset valittaa asioista, mistä ne ei tiedä itse hölkäsen pöläystäkään. Ei mulla olisi pokkaa mennä selittämään täysperävaunu yhdistelmän kuljettajalle, että miten se siitä mäestä lähtee irti, kun en itse tunne 10%:tiakaan ohjaamon nappuloista ennalta, joten näin päin ajateltuna parempi olla ihan hiljaa, jos itse ei tiedä mistä on edes kyse.

Niinähän sielä asiakaspalvelutehtävissä ollaan ja en minä noissa tilanteissa kun on myöhässä olemisesta ym, jutuista avauduttu ole sen enempää siinä höyryjä alkanut päästämään. Miksi turhaa, on siinä muutakin tekemistä kuin alkaa väittelemään. Jälkeenpäin joskus vaan miettii, että miksi joillekin pahimmillaan 1 minuutti on niin elintärkeä minuutti. Kärjistettyä sanoa, mutta jos juna tai bussi vetää oman aikataulun tiukille, olisit lähtenyt aikasemmalla vuorolla. Junan tai bussin kuljettaja siihen vähiten on syypää, jos oma aikataulu pettää, etenkin jos kyse on parista minuutista.

Niin kyllähän se ammattitaito punnitaan sillon kun on todella vaativa paikka, oli se sitten asiakaspalvelun kohdalla tai liikenteen kohdalla. Se miten siitä turvallisesti päästään, on ammattitaitoa.
Itsellä on vielä monta asiaa opittavana, loppuuko se oppiminen koskaan.... tuskin.

Ja ei mulla tosiaan lämmöt tapissa ole työpäivän jälkeen, väsyttää toki, ketäpä ei työpäivän jälkeen väsyttäisi etenkin kun pitää vielä kotiin lähteä siihen neljän ruuhkaan. Enemmänkin edelleenkin sanon, että ihmetyttää toisinaan erinäköset asiat. Mutta niin ihmetytti edellisessäkin työssä ja sitä edellisessäkin työssä.

Taannoin tuossa olin Flaikkarissa, kuulutettiin ettei KLM vuoroa XXXX päästä tankkaamaan ukkoskuuron takia. Viereisessä pöydässä alettiin ihmettelemään, että johan on jutut, mikäs sitä muka estää, aika syvältä.... siinä vaiheessa taas tuli mieleen, että nämä viereisen pöydän ihmiset ei paljoa aivoja näköjään käytä....
Eli esimerkkinä ilmailuun tämä sama "mikä maksaa!!!???" asia.

Matille:

Joo on tilanteita, joissa maalikko on toisinaan viksumpi kuin ammattilainen, mutta nää erikoistilanteet on kyllä sellasia, että maalikon on parempi pysyä ihan hiljaa. Vaikea nyt tässä sellasta tilannetta eritellä. Mutta näinhän se on.

Jöös asia kommentteja kyllä tuli jooh, tiesin että tuo "raju" kommenttini jotain miettietä tuo esille, hyvä niin että toikin. Yksinkertaisestettu kommenttihan se tavallaan oli, jonka tarkotuksena oli vaan tuoda se esille, että jos et asioista tiedä, niin turha siinä vouhottaa sen enempää.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1162 on: 29.01.07, 10:09 »

Mua kiinnostaa tuo että ei saisi valittaa tai kommentoida.
Omassa työssänkin tulee joskus palautetta "kaikkitietäviltä", mutta en mä voi sanoa että sä et nyt tiedä tästä mitään. Se vaan kuuluu siihen hommaan että on joskus tyytymättömyyttäkin.

Itse maksan veroni Helsinkiin ja san vastineeksi kaupungilta mm. joukkoliikennepalveluita. Mielestäni saisin myös periaatteessa valittaa myöhästyneelle kuskille, jos mieli tekisi. Ei kai se itsessään ole kiellettyä. Jos bussi ei vaikka pysy aikatauluissa, niin toki sitä voi ihmetelä, jos syy ei ole ilmeinen.
Ensiksi ihmettelisin itse sitä kuskille ja sitten voisin kysyä asiaa ns. toimiston puolelta. Myös kuski voinee viedä terveisiä ns. yläkertaan jos asiakkaat ovat tyytymättömiä. Näitä ei pidä ottaa niin omaan persoonaan jos valiutksia tulee, vaikka tekee parhaansa.

Ikäni olen istunut täällä pk-seudulla joukkoliikennevälineissä, mutta empä mista että milloin olisin viimeksi kullut jonkun syyttävän kuskia jostain. Lähinnä joskus mutisevan poukkoilevasta ajotavasta, mutten muusta.

Mutta asiakaspalvelussa on bussikuskikin aina se joka saa sen palautteen ensimmäiseksi kuulla. Sekin kuuluu homman luonteeseen ja mä en ymmärrä miksi se olisi kiellettyä, nimenomaan asiakaspalveluammatissa. Veepäitä on aina, mutta nehän pautteet voi antaa mennä toisesta korvasta ulos. Siellä seassa on usein varmaan asiakkaan näkövinkkelistä ihan ymmärrettävääkin ihmettelyä ja silloin voi itsekkin vastata ystävällisesti, jos tietää mistä kiikastaa. Eiköhän se useimmille riitä. Kanssakäymistähän tuo työn luonne on pitkälti Saminkin toimenkuvassa.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1163 on: 29.01.07, 10:26 »

Onhan se noinkin kun asiaa rupeaa pohtimaan, totta. Löytää uusia näkökulmia.
Joskus vaan ne tilanteet, jollon kuulet olevasi myöhässä ym, ovat sellasia, että nopein johtopäätös on se, että tosiaan halutaan purkaa huono päivä kuljettajan niskaan, halutaan päästä valittamaan edes jostain kun muutakaan ei keksi tai ihmetellään huonon kelin tuomaa myöhästymistä isona asiana, joka on ihan täysin päivän selvää, että sillon ei mikään ole aikataulussa jos taivaalta tulee 20cm tunnissa lunta.

Muistuu mieleeni yksi humoristinen tapaus. Olin juuri lähtenyt päättäriltä ja saavuin ekalle pysäkille. Sisään astui rouvas henkilö joka ensimmäiseksi sanoi mulle suhteellisen tanakkaan, muttei kuitenkaan vihaiseen sävyyn: olet minuutin myöhässä.
Mulla loppu siinä vaiheessa sanat kesken. Se minuuttikin johtui siitä, että olin niissä päättärin jälkeisissä liikennevaloissa seissyt sen minuutin.....
Mutta se vaan oli jotenkin niin uskomaton tilanne, "olet minuutin myöhässä". Ja matkaa on taitettu 600m. On se kyllä....... joskus vaan tuntuu, etät pakko jostain päästä nälväsemään, että "ahaa sainpas, olet myöhässä"  Grin

Kerran oli sitten toisenlainen tapaus, en nyt halua enempää sitä tässä setviä mutta kun joustin ja tein vähän enemmänkin mitä olisi velvollisuuksiin kuulunut niin tämä matkustaja sitten tuli ennen pysäkillä pois jäämistään siihen etuovelle. Ajattelin, että "jaaha mitäs sieltä nyt sataa" kun olin kuitenkin melko pikaisesti ennen lähtöä hänen kanssaan puhunut, vessaan kun oli matka siinä vaiheessa. No sieltä alko satamaan sitten ihan kunnon perus Suomi asenteella kovaan ääneen tekstiä, joka varmasti kuulu ihan bussin takimmaiseen penkkiriviin asti tähän tyyliin:
"Haluun kyllä kiittää sua vielä kerran, oltii jo puol tuntia ootettu siinä ***tana kylmässä. Ei sun ois kolmansia vaunuja tarttenu kyytiin ottaa, mutta otit. ****tin hienoa, että otit! Todella hieno teko sulta! Mua aina ****ttaa ihmiset jotka valittaa, että olet minuutin myöhässä ja ette oo ikinä ajallaan. Tulisivat ***tu ite ajamaan ***tana niin näkisivät mitä se on!!! Helppoha se on valittaa ku ei ite tiedä ees mistä tässä on kyse, itekkin ajan yhdistelmää niin ymmärrän täysin sun vastuut ja velvollisuudet! Pelastit mun perheen päivän kiitos ***lvetin paljon! Päivän jatkot ja Kiitos vielä kerran!!!".

Joten on näitä tilanteita osunut kohdalle, joissa on jälkeenpäin sittne tullut joko hyvä mieli tai enemmän tai vähemmän huonompi fiilis. Se kyllä lämmittää kun tullaan antamaan positiivista palautetta. Joskus meinaa tuntuu, kuten tuo rouvas henkilö "olet minuutin myöhässä", että eikö sillä parempaa tekemistä ole kuin vahtia kelloa. Sekin oli muuten ruuhka-aikana tuo kommentti.
Ei muuta mutta miettisivät nyt vähän oikeesti, onko se niin pilkun viilausta se homma oikeesti kun liikenteestä on kyse.

No tätä tää on, joka duunissa on hyvät ja huonot puolensa ja ainakin omassa duunissa enemmän hyviä puolia on kun huonoja!
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1164 on: 29.01.07, 10:46 »

No karu kommentti, sitä se kärjistettynä on. Kerroppas millaset seuraukset siitä olisi tullut, jos toisinpäin tuo olisi heitetty?
Sanotaan se nyt näin, että jos joku täysperävaunu yhdistelmä on peruuttamassa pihalle ja se tukkii kokotien, tottakai kaikki siinä joutuu odottamaan ja joillain alkaa lämmöt pääkopassa kohota kun tulee delayta matkaan. Varmasti moni miettii, että "mikä maksaa, etkö sä kuski osaa peruuttaa sitä"... mutta miettivätkö nämä "mikä maksaa huono kuski!" ihmiset sitä, että mitäs jos he joutuisivat sinne itse menemään. B kortti taskussa, tietämys asiasta 0, niin itse ainakin mietin näissä tilanteissa kun en tosiaan E-korttia omista, että parempi vaan laittaa raatiota kovempaa ja ottaa rennosti. Itse en sitä peräkärryä sinne saisi tunnissakaan taitettua, kun tämä kuski taittoi sen sinne ahtaaseen pihaan 10 minuutissa.

Kun tätä näin miettii, niin eikös nyt ihan selvää ole, että jos avaudut näissä tilanteissa (ruuhka aikana huonossa kelissä) kuljettajalle, ja itse et omista kyseisen ajoneuvoluokan korttia, on parempi pysyä hiljaa, jottei tarvitse hävetä silmiään päästä.
Meinaa, mitäs jos tämä jo valmiiksi varmasti ihan tarpeeksi töitä tässä tilanteessa tehnyt rahtari kysyykin tältä vouhottajalta, että "onko sulla sitten korttia, jos on niin ole hyvä, kyllä mä voin sivusta katella", niin siinä sitten on kiva etsiskellä sanoja, että "eeeh ööh eee eei mulla oo korttia"............................. Roll Eyes

En mä sanonut, että kävisin avautumassa jos joku jää rekalla ylämäkeen jumiin. Mä oon jäänyt mm. 3-sarjalaisella ehkä ~15% ylämäkeen ja samaan ylämäkeen myös toisella autolla. Ei satu olemaan ehkä parhaat talvirenkaat alla, mutta kunnon Q lumikitkat ei vaan oikein noihin autoihin sovellu.

Mä en oikein usko, että about "kukaan" niinkuin tosta sun tekstistä ymmärtää, ei tajuais, että rekalla tai bussilla tai millä tahansa voi jäädä lumikeleissä ylämäkeen jumiin. Ei siinä ole  mitään vaikeaa ymmärrettävää, tuntuu että hieman liioittelet tuota vaikeustasoa. Ja kuinka moni ihan oikeasti tulee jollekkin rekkakuskille nimenomaan huutamaan, että mikset mene kun uutisissakin on joka päivä että rekkoja suistuu tieltä ja kaatuu ja jää jumiin. Kyllä meitä tavallisia vain B (mun tapauksessa BA) kortin omistavia sen verran infotaan, että kyllä nyt ihan perus maalaisjärjellä tajuaa, että siihen ylämäkeen voi jäädä jumiin. Suuresta massastahan löytyy niitä tyhmempiäkin ja joilla hermot menee, mutta väittäisin sen kuitenkin olevan suuri vähemmistö, eikä enemmistö niinkuin sinun jutuista helposti käsittää.

Niin ja en lähde arvuuttelemaan millanen haloo siitä olisi tullut, vaan katson millainen haloo tästä tulee kun väännän asetelman toisin:

Väitän, että tälläisen onnettoman "toimistonörtin" minkä sinä mainitsit, kouluttais varmaan parissa kuukaudessa (ei mitään tietoa kauan bussikuskin/rekkakuskin koulutus kestää) tai viimeistään vuodessa, noihin bussi/rekkakuski tehtäviin, mutta tuskinpa tätä bussi/rekkakuskia koulutettais samassa ajassa tän "toimistönörtin" rooliin hoitamaan jotain yritystä. Että se niistä "idiooteista toimistonörteistä"

Oletko muuten koskaan miettinyt kuulutko tähän koulukuntaan?

On sellainenkin koulukunta, joka haluaa ikäänkuin mystifioida asioita ja tehdä niistä vaikeampia kuin ne ovatkaan.

On varmaan sellanenkin koulukunta, joka luulee asioita helpommaksi mitä ovat, olen usein miettinyt kuulunko tähän koulukuntaan, mutten ole vielä päässyt yhteisymmärrykseen itseni kanssa. Pidän asiaa liian vaikeana laugh
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1165 on: 29.01.07, 10:55 »

(ei mitään tietoa kauan bussikuskin/rekkakuskin koulutus kestää) tai viimeistään vuodessa, noihin bussi/rekkakuski tehtäviin, mutta tuskinpa tätä bussi/rekkakuskia koulutettais samassa ajassa tän "toimistönörtin" rooliin hoitamaan jotain yritystä. Että se niistä "idiooteista toimistonörteistä"
Kuorma-autonkuljettajan koulutus kestää ~vuoden (muistaakseni). Ja vuoteen 2009 mennessä kaikilla (vanhoilla)kuskeilla pitää olla joku ihme EU-direktiivin mukainen koulutus suoritettuna: http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;376;114880;114881;114884

B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1166 on: 29.01.07, 10:56 »

Kuorma-autonkuljettajan koulutus kestää ~vuoden (muistaakseni). Ja vuoteen 2009 mennessä kaikilla (vanhoilla)kuskeilla pitää olla joku ihme EU-direktiivin mukainen koulutus suoritettuna: http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;376;114880;114881;114884

Kiitokset valistuksesta. Näköjään tuo lopussa oleva veikkaus vuodesta osui lähemmäksi siis. Bussikuskin koulutus ei taida kuitenkaan ihan yhtä kauan kestää Smiley
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1167 on: 29.01.07, 11:18 »

Niin ja en lähde arvuuttelemaan millanen haloo siitä olisi tullut, vaan katson millainen haloo tästä tulee kun väännän asetelman toisin:

mutta tuskinpa tätä bussi/rekkakuskia koulutettais samassa ajassa tän "toimistönörtin" rooliin hoitamaan jotain yritystä. Että se niistä "idiooteista toimistonörteistä"

Oletko muuten koskaan miettinyt kuulutko tähän koulukuntaan?

On varmaan sellanenkin koulukunta, joka luulee asioita helpommaksi mitä ovat, olen usein miettinyt kuulunko tähän koulukuntaan, mutten ole vielä päässyt yhteisymmärrykseen itseni kanssa. Pidän asiaa liian vaikeana laugh

Niin tuskin kenellekään paino vs kitka on mikään yllätys, että rekat ym, jää mäissä jumiin. Mutta on niitäkin, jotka sitten hikeentyvät ja kaahavat sormi pystyssä kun rekka menee 20kmh kehä 1:sen mäkeä ylös peilijää kelillä. Ihmisiä on niin moneen lähtöön, että päivän selvät asiat saattaa joittenkni mielestä olla täysin vieraita.

Niin voihan se noinkin olla, mene ja tiedä. On kuitenkin tapauksia, usko tai älä, jotka osaavat ulkoa linja-autojen alustat, moottorit, akselivälit, korimallit, korityypit, rengas tyypit...lähinnä kaiken mitä voi linja-autosta tietää (vrt lentokonebongarit), ja kun he ovat tuonne koulutukseen menneet, niin koulutus on saatettu joutua keskeyttämään sen takia, että yksinkertasesti ei ole ymmärretty ison auton ajamistapaa, linja-auto kuitenkin, kuten myös rekat, yhdistelmistä puhumattakaan, vaatii ihan erilaisen ajotyylin, ennakoinnin kuin Nissan Micran ajaminen ja se ei aina ole ihan niin yksinkertaisesta saada se ymmärretyksi. Kyllä se melko pian näkyy, jos auto pysyy tai ei pysy käsissä, ymmärtääkö auton asettamat haasteet vai ollaanko 40h ajotunnin jälkeen vieläkin niissä kanttareissa puolen auton verran.
Ei se niin helppoa ole, miltä kuullostaa.
Eli lyhyesti sanottuna, henkilö voi olla vaikka kuinka lahjakas matematiikassa, tai kielissä tai teknillisesti, se ei silti tarkota, että pystyy omaksumaan raskaan kaluston vaatiman haasteen tien päällä.

Totta, ammattikorkea kestää 3½-4 vuotta, ekonomiksi tahtovat kärsivät penkin kuluttamisesta noin 6 vuotta, joista valmistutaan sitten erinäkösiin ammatteihin, en tiedä sitten miten tarjonta vastaa kysyntää näissä hommissa, mutta kyllähän tietenkin taloushallinnon koulutus kestää kauemmin kuin opettaa linja-autosta kaikki oleellinen työelämää varten.

Se käytös mitä toisinaan bussin etuovella korkeasti koulutetuilta ihmisltä kohtaa, ei vastaa tämän ihmisen sosiaallista asemaa millään tavalla. Jos on korkeasti koulutettu, esimies tai johto tehtävissä yrityksessä, olettaisi sentään jonkin sortin käytöstapoja tai yleistietoa miten käyttäydytään pysäkillä tai linja-auton kuljettajaa kohtaan. Kohdellaan kuin läjää shittiä toisinaan. Ei olettaisi korkeasti koulutetuilta tollasta käytöstä?
Ikäväkyllä liian usein menee oletukset pieleen......joka on mun mielestä kyllä varsin yllätävää.
Kuitenkin jos olet korkeassa asemassa yrityksessä, luulisi aivojen myös riittävän ymmärtämään liikenteen haasteitakin, edes hitusen.

Niin nythän tosiaan tulee muutaman vuoden päästä tuo pakollinen ammattitutkinto, joka on kyllä ihan jees juttu.
Ja tosta linja-autonkuljettaja koulutuksesta, niin kyllä se puolisen vuotta äkkiä voi kestää, riippuu vähän että mihin koulutukseen menee.....
Ei nekään asiat, vaikka kyse on autoista, ole mitään yksinkertasia pätevällekkään jätkälle.

« Last Edit: 29.01.07, 11:23 by Sami Aaltonen »
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1168 on: 29.01.07, 11:23 »

Keskustelkaa asiasta, älkää toisista keskustelijoista. Siivosin taas henkilökohtaisuuksia pois. Tämä ketju loppuu äkkiä, jos ette osaa käyttäytyä.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1169 on: 29.01.07, 11:25 »

Keskustelkaa asiasta, älkää toisista keskustelijoista. Siivosin taas henkilökohtaisuuksia pois. Tämä ketju loppuu äkkiä, jos ette osaa käyttäytyä.

Toivottavasti et tätä "toimistoluuseri" hommaa pistä henkilökohtasuus puolelle. Yleisilmaus se vaan on, mutta vissiin ei sais sitäkään yleistää liikaa.
Jaha jos jatketaan liikenne aiheilla sitten jatkossa. Smiley
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1170 on: 29.01.07, 11:26 »

Keskustelkaa asiasta, älkää toisista keskustelijoista. Siivosin taas henkilökohtaisuuksia pois. Tämä ketju loppuu äkkiä, jos ette osaa käyttäytyä.

Noh, tässähän vaan puhutaan kouluttautumisesta ja vielä hyvässä maussa Smiley
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1171 on: 29.01.07, 17:42 »

Kuorma-autonkuljettajan koulutus kestää ~vuoden (muistaakseni). Ja vuoteen 2009 mennessä kaikilla (vanhoilla)kuskeilla pitää olla joku ihme EU-direktiivin mukainen koulutus suoritettuna: http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;376;114880;114881;114884

En katsonut linkkiäsi, mutta ulkomuistista muistelen, että määräykset astuvat voimaan vuonna 2009 ja on 5 vuotta hankkia ammattiajolupa. Aikanaan laskeskelin, että 2014 mennessä täytyy olla se.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1172 on: 29.01.07, 21:48 »

Ajankohtaista liittyen noihin myöhästymisiin bussilinjoilla. Kait siinä joku sitten purnaa kuskeillekkin:

Helsingin Bussiliikenteeltä jää ajamatta 25000 kilometrin verran vuoroja
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1173 on: 30.01.07, 06:36 »

Joo tuli luettua tuo tänään paperiversiosta. Valitettavasti nää aikataulut ei ruuhkia tai keliolojen vaihteluita siedä liiemmin, joten jos jotain poikkeavaa on, niin se näkyy myöskin eteenpäin. Ikäväkyllä.  thmbdn
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1174 on: 30.01.07, 11:49 »

Aika karu kommentti. Olisi hauska tietää, jos kommentti olisi heitetty toisinpäin, että minkälaiset seuraukset siitä olisi tullut Roll Eyes

Mutta kun tuo kommentti on täyttä totta. Se ei ole helppoa ja sitä ei edes ymmärrä ennen kuin sitä käy oikeasti ajamassa. Ja minäkin ajoin korttini vain 20-metrisellä ja olin yllättynyt siitä vaikeudesta. Sain yllättyä uudelleen myöhemmin, kun aloitin työt yli 25 metrisellä.

Niin osaavat joo. Ne "ammattiautoilijat", joilla on joku Aikuiskoulutuskeskuksen tms. pikakurssi raskaaseen henkilöliikenteeseen. Osalla siitä jengistä on kaiken kaikkiaan kilometrejä mittarissa vähemmän kuin keskivertohenkilöautoilijalle tulee vuodessa.

Jeh, itsellä tuli töissä pelkästään sunnuntain ja maanantain aikana 1671 km täysperävaunuyhdistelmällä. Grin
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1175 on: 30.01.07, 13:26 »

Ikänä en ole ajanut täysperää saati puolperää, mutta en näe siinä siltikään mitään ongelmaa. Annatte sellasen mulle, niin ajelen ihan ongelmitta missä tahansa. Ongelmia tulee, jos asiasta tekee ongelman..



Kerran aikojen alussa kävin hakemassa tyhjään rekkaan muuttokamaa jostain Helsingistä..
Jyväskylään. En muista missä oltiin mutta Malmin asemalta lähdettiin peräkanaa kohteeseen. Puhelimia
ei siihen aikaan ollut jokaisella joten pikkuauton perässä oli pakko pysyä Mannerheimin tiellä,
jos olisin hävittänyt näköetäisyyden en oli tiennyt minne mennä. Malmilta lähdettäessä
kysyin et minkälaiseen paikkaan mennään eli mahtuuko.. pääseekö sinne rekalla ? Kertoivat
paikan olevan sellainen et rekalla pääsee hyvin ... tilaa on .. mahtuu kääntymään hyvin thmbup
ei kun menox !!!

Perille päästyämme ilmeni et kyllä sinne rekalla pääsee hyvin .... mutta pois pääseminen olikin
sitten jo asia erikseen... missään ei päässyt ympäri, parkkikset niin ahtaita ettei taipunut millään
puoliperävaunu kolhimatta muita ( ei edes yritetty ) ! Onnex rekoistakin löytyy myös se pakki ! ! !
Siinä sitä sit peruuteltiin kaiken muun liikenteen seassa !

Nämä tyypit joiden luo menin eivät ihan oikeesti tajunneet kuinka iso ja hankala tuollainen
laite on pyöritellä. Ilmoita vaan täällä milloin testaat rekkaa.... poistun kaupungista siksi aikaa !
Kova itsetunto kun vaan ei kaikissa asioissa riitä.. sorry !




Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1176 on: 30.01.07, 13:26 »

Jeh, itsellä tuli töissä pelkästään sunnuntain ja maanantain aikana 1671 km täysperävaunuyhdistelmällä. Grin

Tekee jo jonkun tunnin työaikaa. Eikös maksimi ajoaika ole vuorokaudessa 9 tuntia vai 10 tuntia? Ei taida siinä ajassa noin pitkälle ehtiä?

-JukSii-
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1177 on: 30.01.07, 16:40 »

Tekee jo jonkun tunnin työaikaa. Eikös maksimi ajoaika ole vuorokaudessa 9 tuntia vai 10 tuntia? Ei taida siinä ajassa noin pitkälle ehtiä?

Pikkusen piti vetää yli, ajoaika loppui sataa kilometriä ennen kotia.

Ikänä en ole ajanut täysperää saati puolperää, mutta en näe siinä siltikään mitään ongelmaa. Annatte sellasen mulle, niin ajelen ihan ongelmitta missä tahansa. Ongelmia tulee, jos asiasta tekee ongelman..

Onko tämä taas sun ja Pietarisen harrastamaa idioottimaista provoleikkiä? Nimittäin en uskoisi, että noin tyhmä olet. Pääset heti huomenna testaamaan tuota hommaa oikeasti, ettei tarvi vaan uhota, kun vain tulet tänne Sodankylään. Voin avustaa puolet junalipun hinnasta, koska se ei olisi paha hinta niistä nauruista. Voisin sanoa, että pari isoa risteystä ehkä mahtuisit kun ei tulisi muita autoja ja voisit käyttää molempia kaistoja, mutta eri asia on pääsisitkö edes ajamaan niitä risteyksiä, kun olisit satavarmasti kiinni jo ensimmäisillä sadoilla metreillä jossain. Enkä tarkoita vähätellä, itse olin kolmena ensimmäisenä työpäivänä kolme kertaa kiinni ja muutaman kerran ahtaissa paikoissa tiukilla ja tottakai vieläkin tulee yhtä lailla tiukkoja paikkoja ja kiinnijäämisiä, mutta huomattavasti vähemmän kun on alkanut "taittua" tuokin auto. Wink

Tämän rattiin pääset:

[ attachment removed ]
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1178 on: 30.01.07, 16:47 »

Tämän rattiin pääset:
[Scania]

Sulla on asiallinen työkalu. thmbup

Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1179 on: 30.01.07, 17:33 »

Mun on pakko kysyä, että miten Pietarinen on provonnut? Vai kuinka kauas taakse pitäisi sivuja selata? Mä en näitä kaikkia ala nyt lukemaan.
Lähinnähän Mikko kommentoi viimeiseksi tuota kouluttautumista ja Samin väitettä "toimistoluusereista", jotka eivät ratissa pärjäisi.

Itse olen ammatikseni ajanut aikanaan (c-kortti) reilut viisi vuotta ja en pidä ammattiautoilua minään tähtitieteenä, monimutkaisempana kuin se onkaan.
Helpointa on ehkä se itse ajamaan opettelu, mutta sehän ei vielä tee ammattilaista vaan ammatikseen ajavia.
Mielestäni ammatilainen ratissa onkin sitten sellainen jolla on hommaan oikea asenne. Turvallisuus, asiakasystävällisyys ja oikenlainen ylpeys työnteosta, kuten kenellä tahansa muullakin ammattilaisella olisi toivottavaa olla.
Valitettavasti tuntuu että todellisia ammattilaisia ei ole niin paljoa ratin takana kuin olisi toivottavaa. Etenkin kevyemmässä ammattiliikenteessä homma tuntuu usein olevan nuoremmilla jannuilla sillä pohjalla että on hienoa kun vaan pääsee ajamaan ja siitä saa rahaakin jonkun verran.

Mutta mielestäni myös bussien ja raskaampienkin ratin takana näkee samanlaista asennetta kuin ns. siviililiikenteessäkin.
Vaikka joku siviili ajaisikin väärin, niin ei pitäisi puskea taakse niin että taustapeilissä komeilee vain isolla SCANIA, tms. Siitä on ammattimaisuus kaukana jos provosoituu kun alla on kymmeniä tonneja massaa.

Mielestäni on vain hyvä, jos raskaamman liikenteen rattiin vaaditaan tulevaisuudessa enemmän kuin tietty ikä ja vähän ajokokemusta. Ehkäpä se myös ajan kanssa myös kohottaa tämän ammattiryhmän statusta jos rimaa nostetaan. Mutta valitettavasti epäilen sitä käytännössä, sillä kuljetusalalla tuntuu olevan aina kuskeille tarvetta ja miltei jokaisen kynnelle kykevän onnistuu päästä isonkin maantiejunan ohjaimiin.
Porukassa on paljon rautaisia ammattilaisia, mutta myös liian paljon kuskeja joiden paikka olisi kuitenkin ehkä siellä toimistossa. Valitettavasti.


Pages: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1