Keskustelua liikenteestä

<< < (233/3019) > >>

B777:

Suurin osa näistä valittajista, jotka valittaa "clip" ovat todellisia toimistoluusereita, jotka eivät pärjäisi linjalla tai yhdistelmän ratissa päivääkään.

Aika karu kommentti. Olisi hauska tietää, jos kommentti olisi heitetty toisinpäin, että minkälaiset seuraukset siitä olisi tullut

Aaltonen:

Aika karu kommentti. Olisi hauska tietää, jos kommentti olisi heitetty toisinpäin, että minkälaiset seuraukset siitä olisi tullut

No karu kommentti, sitä se kärjistettynä on. Kerroppas millaset seuraukset siitä olisi tullut, jos toisinpäin tuo olisi heitetty?
Sanotaan se nyt näin, että jos joku täysperävaunu yhdistelmä on peruuttamassa pihalle ja se tukkii kokotien, tottakai kaikki siinä joutuu odottamaan ja joillain alkaa lämmöt pääkopassa kohota kun tulee delayta matkaan. Varmasti moni miettii, että "mikä maksaa, etkö sä kuski osaa peruuttaa sitä"... mutta miettivätkö nämä "mikä maksaa huono kuski!" ihmiset sitä, että mitäs jos he joutuisivat sinne itse menemään. B kortti taskussa, tietämys asiasta 0, niin itse ainakin mietin näissä tilanteissa kun en tosiaan E-korttia omista, että parempi vaan laittaa raatiota kovempaa ja ottaa rennosti. Itse en sitä peräkärryä sinne saisi tunnissakaan taitettua, kun tämä kuski taittoi sen sinne ahtaaseen pihaan 10 minuutissa.

Kun tätä näin miettii, niin eikös nyt ihan selvää ole, että jos avaudut näissä tilanteissa (ruuhka aikana huonossa kelissä) kuljettajalle, ja itse et omista kyseisen ajoneuvoluokan korttia, on parempi pysyä hiljaa, jottei tarvitse hävetä silmiään päästä.
Meinaa, mitäs jos tämä jo valmiiksi varmasti ihan tarpeeksi töitä tässä tilanteessa tehnyt rahtari kysyykin tältä vouhottajalta, että "onko sulla sitten korttia, jos on niin ole hyvä, kyllä mä voin sivusta katella", niin siinä sitten on kiva etsiskellä sanoja, että "eeeh ööh eee eei mulla oo korttia".............................

Henrille:
En mäkään mene neuvomaan tai huutamaan esimerkiksi tällä kertaa junankuljettajalle, että miksi hemmetissä oot myöhässä. Siihen on takuulla ihan täysin asiallinen syy, jos VR M juna Vantaankoskelta Helsinkiin on 10 minuuttia myöhässä, sille nyt vaan ei mitään voi.
Ja vielä enemmän joskus ihmettelen sitä, että jotkut ihmiset valittaa asioista, mistä ne ei tiedä itse hölkäsen pöläystäkään. Ei mulla olisi pokkaa mennä selittämään täysperävaunu yhdistelmän kuljettajalle, että miten se siitä mäestä lähtee irti, kun en itse tunne 10%:tiakaan ohjaamon nappuloista ennalta, joten näin päin ajateltuna parempi olla ihan hiljaa, jos itse ei tiedä mistä on edes kyse.

Niinähän sielä asiakaspalvelutehtävissä ollaan ja en minä noissa tilanteissa kun on myöhässä olemisesta ym, jutuista avauduttu ole sen enempää siinä höyryjä alkanut päästämään. Miksi turhaa, on siinä muutakin tekemistä kuin alkaa väittelemään. Jälkeenpäin joskus vaan miettii, että miksi joillekin pahimmillaan 1 minuutti on niin elintärkeä minuutti. Kärjistettyä sanoa, mutta jos juna tai bussi vetää oman aikataulun tiukille, olisit lähtenyt aikasemmalla vuorolla. Junan tai bussin kuljettaja siihen vähiten on syypää, jos oma aikataulu pettää, etenkin jos kyse on parista minuutista.

Niin kyllähän se ammattitaito punnitaan sillon kun on todella vaativa paikka, oli se sitten asiakaspalvelun kohdalla tai liikenteen kohdalla. Se miten siitä turvallisesti päästään, on ammattitaitoa.
Itsellä on vielä monta asiaa opittavana, loppuuko se oppiminen koskaan.... tuskin.

Ja ei mulla tosiaan lämmöt tapissa ole työpäivän jälkeen, väsyttää toki, ketäpä ei työpäivän jälkeen väsyttäisi etenkin kun pitää vielä kotiin lähteä siihen neljän ruuhkaan. Enemmänkin edelleenkin sanon, että ihmetyttää toisinaan erinäköset asiat. Mutta niin ihmetytti edellisessäkin työssä ja sitä edellisessäkin työssä.

Taannoin tuossa olin Flaikkarissa, kuulutettiin ettei KLM vuoroa XXXX päästä tankkaamaan ukkoskuuron takia. Viereisessä pöydässä alettiin ihmettelemään, että johan on jutut, mikäs sitä muka estää, aika syvältä.... siinä vaiheessa taas tuli mieleen, että nämä viereisen pöydän ihmiset ei paljoa aivoja näköjään käytä....
Eli esimerkkinä ilmailuun tämä sama "mikä maksaa!!!???" asia.

Matille:

Joo on tilanteita, joissa maalikko on toisinaan viksumpi kuin ammattilainen, mutta nää erikoistilanteet on kyllä sellasia, että maalikon on parempi pysyä ihan hiljaa. Vaikea nyt tässä sellasta tilannetta eritellä. Mutta näinhän se on.

Jöös asia kommentteja kyllä tuli jooh, tiesin että tuo "raju" kommenttini jotain miettietä tuo esille, hyvä niin että toikin. Yksinkertaisestettu kommenttihan se tavallaan oli, jonka tarkotuksena oli vaan tuoda se esille, että jos et asioista tiedä, niin turha siinä vouhottaa sen enempää.

Henkka:
Mua kiinnostaa tuo että ei saisi valittaa tai kommentoida.
Omassa työssänkin tulee joskus palautetta "kaikkitietäviltä", mutta en mä voi sanoa että sä et nyt tiedä tästä mitään. Se vaan kuuluu siihen hommaan että on joskus tyytymättömyyttäkin.

Itse maksan veroni Helsinkiin ja san vastineeksi kaupungilta mm. joukkoliikennepalveluita. Mielestäni saisin myös periaatteessa valittaa myöhästyneelle kuskille, jos mieli tekisi. Ei kai se itsessään ole kiellettyä. Jos bussi ei vaikka pysy aikatauluissa, niin toki sitä voi ihmetelä, jos syy ei ole ilmeinen.
Ensiksi ihmettelisin itse sitä kuskille ja sitten voisin kysyä asiaa ns. toimiston puolelta. Myös kuski voinee viedä terveisiä ns. yläkertaan jos asiakkaat ovat tyytymättömiä. Näitä ei pidä ottaa niin omaan persoonaan jos valiutksia tulee, vaikka tekee parhaansa.

Ikäni olen istunut täällä pk-seudulla joukkoliikennevälineissä, mutta empä mista että milloin olisin viimeksi kullut jonkun syyttävän kuskia jostain. Lähinnä joskus mutisevan poukkoilevasta ajotavasta, mutten muusta.

Mutta asiakaspalvelussa on bussikuskikin aina se joka saa sen palautteen ensimmäiseksi kuulla. Sekin kuuluu homman luonteeseen ja mä en ymmärrä miksi se olisi kiellettyä, nimenomaan asiakaspalveluammatissa. Veepäitä on aina, mutta nehän pautteet voi antaa mennä toisesta korvasta ulos. Siellä seassa on usein varmaan asiakkaan näkövinkkelistä ihan ymmärrettävääkin ihmettelyä ja silloin voi itsekkin vastata ystävällisesti, jos tietää mistä kiikastaa. Eiköhän se useimmille riitä. Kanssakäymistähän tuo työn luonne on pitkälti Saminkin toimenkuvassa.

Aaltonen:
Onhan se noinkin kun asiaa rupeaa pohtimaan, totta. Löytää uusia näkökulmia.
Joskus vaan ne tilanteet, jollon kuulet olevasi myöhässä ym, ovat sellasia, että nopein johtopäätös on se, että tosiaan halutaan purkaa huono päivä kuljettajan niskaan, halutaan päästä valittamaan edes jostain kun muutakaan ei keksi tai ihmetellään huonon kelin tuomaa myöhästymistä isona asiana, joka on ihan täysin päivän selvää, että sillon ei mikään ole aikataulussa jos taivaalta tulee 20cm tunnissa lunta.

Muistuu mieleeni yksi humoristinen tapaus. Olin juuri lähtenyt päättäriltä ja saavuin ekalle pysäkille. Sisään astui rouvas henkilö joka ensimmäiseksi sanoi mulle suhteellisen tanakkaan, muttei kuitenkaan vihaiseen sävyyn: olet minuutin myöhässä.
Mulla loppu siinä vaiheessa sanat kesken. Se minuuttikin johtui siitä, että olin niissä päättärin jälkeisissä liikennevaloissa seissyt sen minuutin.....
Mutta se vaan oli jotenkin niin uskomaton tilanne, "olet minuutin myöhässä". Ja matkaa on taitettu 600m. On se kyllä....... joskus vaan tuntuu, etät pakko jostain päästä nälväsemään, että "ahaa sainpas, olet myöhässä" 

Kerran oli sitten toisenlainen tapaus, en nyt halua enempää sitä tässä setviä mutta kun joustin ja tein vähän enemmänkin mitä olisi velvollisuuksiin kuulunut niin tämä matkustaja sitten tuli ennen pysäkillä pois jäämistään siihen etuovelle. Ajattelin, että "jaaha mitäs sieltä nyt sataa" kun olin kuitenkin melko pikaisesti ennen lähtöä hänen kanssaan puhunut, vessaan kun oli matka siinä vaiheessa. No sieltä alko satamaan sitten ihan kunnon perus Suomi asenteella kovaan ääneen tekstiä, joka varmasti kuulu ihan bussin takimmaiseen penkkiriviin asti tähän tyyliin:
"Haluun kyllä kiittää sua vielä kerran, oltii jo puol tuntia ootettu siinä ***tana kylmässä. Ei sun ois kolmansia vaunuja tarttenu kyytiin ottaa, mutta otit. ****tin hienoa, että otit! Todella hieno teko sulta! Mua aina ****ttaa ihmiset jotka valittaa, että olet minuutin myöhässä ja ette oo ikinä ajallaan. Tulisivat ***tu ite ajamaan ***tana niin näkisivät mitä se on!!! Helppoha se on valittaa ku ei ite tiedä ees mistä tässä on kyse, itekkin ajan yhdistelmää niin ymmärrän täysin sun vastuut ja velvollisuudet! Pelastit mun perheen päivän kiitos ***lvetin paljon! Päivän jatkot ja Kiitos vielä kerran!!!".

Joten on näitä tilanteita osunut kohdalle, joissa on jälkeenpäin sittne tullut joko hyvä mieli tai enemmän tai vähemmän huonompi fiilis. Se kyllä lämmittää kun tullaan antamaan positiivista palautetta. Joskus meinaa tuntuu, kuten tuo rouvas henkilö "olet minuutin myöhässä", että eikö sillä parempaa tekemistä ole kuin vahtia kelloa. Sekin oli muuten ruuhka-aikana tuo kommentti.
Ei muuta mutta miettisivät nyt vähän oikeesti, onko se niin pilkun viilausta se homma oikeesti kun liikenteestä on kyse.

No tätä tää on, joka duunissa on hyvät ja huonot puolensa ja ainakin omassa duunissa enemmän hyviä puolia on kun huonoja!

B777:

No karu kommentti, sitä se kärjistettynä on. Kerroppas millaset seuraukset siitä olisi tullut, jos toisinpäin tuo olisi heitetty?
Sanotaan se nyt näin, että jos joku täysperävaunu yhdistelmä on peruuttamassa pihalle ja se tukkii kokotien, tottakai kaikki siinä joutuu odottamaan ja joillain alkaa lämmöt pääkopassa kohota kun tulee delayta matkaan. Varmasti moni miettii, että "mikä maksaa, etkö sä kuski osaa peruuttaa sitä"... mutta miettivätkö nämä "mikä maksaa huono kuski!" ihmiset sitä, että mitäs jos he joutuisivat sinne itse menemään. B kortti taskussa, tietämys asiasta 0, niin itse ainakin mietin näissä tilanteissa kun en tosiaan E-korttia omista, että parempi vaan laittaa raatiota kovempaa ja ottaa rennosti. Itse en sitä peräkärryä sinne saisi tunnissakaan taitettua, kun tämä kuski taittoi sen sinne ahtaaseen pihaan 10 minuutissa.

Kun tätä näin miettii, niin eikös nyt ihan selvää ole, että jos avaudut näissä tilanteissa (ruuhka aikana huonossa kelissä) kuljettajalle, ja itse et omista kyseisen ajoneuvoluokan korttia, on parempi pysyä hiljaa, jottei tarvitse hävetä silmiään päästä.
Meinaa, mitäs jos tämä jo valmiiksi varmasti ihan tarpeeksi töitä tässä tilanteessa tehnyt rahtari kysyykin tältä vouhottajalta, että "onko sulla sitten korttia, jos on niin ole hyvä, kyllä mä voin sivusta katella", niin siinä sitten on kiva etsiskellä sanoja, että "eeeh ööh eee eei mulla oo korttia".............................

En mä sanonut, että kävisin avautumassa jos joku jää rekalla ylämäkeen jumiin. Mä oon jäänyt mm. 3-sarjalaisella ehkä ~15% ylämäkeen ja samaan ylämäkeen myös toisella autolla. Ei satu olemaan ehkä parhaat talvirenkaat alla, mutta kunnon Q lumikitkat ei vaan oikein noihin autoihin sovellu.

Mä en oikein usko, että about "kukaan" niinkuin tosta sun tekstistä ymmärtää, ei tajuais, että rekalla tai bussilla tai millä tahansa voi jäädä lumikeleissä ylämäkeen jumiin. Ei siinä ole  mitään vaikeaa ymmärrettävää, tuntuu että hieman liioittelet tuota vaikeustasoa. Ja kuinka moni ihan oikeasti tulee jollekkin rekkakuskille nimenomaan huutamaan, että mikset mene kun uutisissakin on joka päivä että rekkoja suistuu tieltä ja kaatuu ja jää jumiin. Kyllä meitä tavallisia vain B (mun tapauksessa BA) kortin omistavia sen verran infotaan, että kyllä nyt ihan perus maalaisjärjellä tajuaa, että siihen ylämäkeen voi jäädä jumiin. Suuresta massastahan löytyy niitä tyhmempiäkin ja joilla hermot menee, mutta väittäisin sen kuitenkin olevan suuri vähemmistö, eikä enemmistö niinkuin sinun jutuista helposti käsittää.

Niin ja en lähde arvuuttelemaan millanen haloo siitä olisi tullut, vaan katson millainen haloo tästä tulee kun väännän asetelman toisin:

Väitän, että tälläisen onnettoman "toimistonörtin" minkä sinä mainitsit, kouluttais varmaan parissa kuukaudessa (ei mitään tietoa kauan bussikuskin/rekkakuskin koulutus kestää) tai viimeistään vuodessa, noihin bussi/rekkakuski tehtäviin, mutta tuskinpa tätä bussi/rekkakuskia koulutettais samassa ajassa tän "toimistönörtin" rooliin hoitamaan jotain yritystä. Että se niistä "idiooteista toimistonörteistä"

Oletko muuten koskaan miettinyt kuulutko tähän koulukuntaan?

On sellainenkin koulukunta, joka haluaa ikäänkuin mystifioida asioita ja tehdä niistä vaikeampia kuin ne ovatkaan.

On varmaan sellanenkin koulukunta, joka luulee asioita helpommaksi mitä ovat, olen usein miettinyt kuulunko tähän koulukuntaan, mutten ole vielä päässyt yhteisymmärrykseen itseni kanssa. Pidän asiaa liian vaikeana

Navigation

Up one level

Next page

Previous page