FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 20:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 588 589 [590] 591 592 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451201 times)
harriveikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11780 on: 26.07.11, 15:14 »

Liikun työkseni (rekkakuski),enkä eläessäni ole jättänyt huomiotta moottoripyörää,enkä mopoa.Takana on reilut kolme miljoonaa kilometriä,eli en kyllä ymmärrä mitä on ajateltu,kun ajaa prätkän eteen,ei ainakaan autoilua.
Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #11781 on: 26.07.11, 15:56 »

Eräs tuttavani oli kolarissa tänään.

Maantiellä vastaantuleva pakettiauto kääntyi vasemmalle ja kaveri prätkällä kylkeen. Motskari lunastukseen, kaveri selvisi onneksi ruhjeilla ja käden murtumalla. Mikähän mahtaa olla pakettiautokuskin selityksenä ettei väistänyt vastaantulevaa prätkää? Ei nähnyt? Puhui kännykkään? Oli päissään? Ajatuksissaan?  "Ei sieltä eilenkään tullu"?

Hitto että sapettaa tollaset puusilmät   Angry
Mulla meinas käydä tänään samanlainen, erona se, että olin itse yhdistelmällä liikenteessä, vastaan tullut hakeauto kääntyi vasemmalle suoraan mun eteen. Löin jarrut pohjaan, takana tullut sora-auto löi myös jarrut pohjaat. Hakeauto käänsi äkkiä veturin takaisin omalle kaistalle, hakeauton perässä tullut säiliöauto tuli niinikään jarrut pohjassa, väisti pysähtyneen hakeauton ojan kautta, itse väistin kyseisen hakeauton risteysalueen kautta helv**** tiukalla ohjausliikkeellä n. 60 km/h vauhdissa. Oma yhdistelmä oli lähellä kaatua, kuin myös vastaavan väistöliikkeen tehnyt säiliöauto. Onneksi mun takana tulleella sora-autolla oli sen verran turvaväliä että kerkes pysähtymään ennen mun peräkärryä. Et kyllä tilanteita saa ammattikuskitkin neljästään aikaan autiolla tiellä!  thmbup
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #11782 on: 26.07.11, 17:20 »

No kaverin motskari oli edellisenä yönä käytössä, joten tuskin oli ajovalo pimeänä.

Niin niin, ja ne valot oli tietty ihan koko ajan päällä siihen mälliin asti? Ja siinä pärrässä tietty on valoautomatiikka, joka sytyttää ajovalot automaattisesti kun mopo käynnistetään? Ja inhimillinen unohdus on toki poissuljettu vaihtoehto, kun kyse on kaverista  Roll Eyes

Oli valot tai ei, se tuollainen moottoripyörä ei aina ole helpoin havainnoitava. Ei edes suoralla tiellä. Ihminen tekee myös virheitä ja virheiden mahdollisuus kasvaa mitä enemmän on osatekijöitä sopassa. Kuten vaikka vastaantulevia autoja, jonka takaa se motskari saattaa päästä yllättämään. Ihan samalla tavalla se voisi sattua myös sinulle. Mietin vain, vieläkö silloin tökittäis puusilmää?  Wink

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Kalle Keihänen

Date Registered: 31.12.04

« Reply #11783 on: 26.07.11, 17:41 »

Kyllä näyttäis Suomeen tuotavissa tuon mallin pyörissä olevan kaikissa "pakkovalot" eli ajovalot syttyvät ja sammuvat virta-avaimesta. Valovariaationa ajossa löytyy siten sekä pitkät että pätkät.

Veikkaan että kyllä tuo pakukuskikin muutaman kerran miettii miksi ei havainnut motoristia, ja voi olla että itsekin manaa itseään puusilmäksi - minä ainakin tekisin niin. Toivottavasti tästä tuli tapahtuman osapuolille sellainen kokemus, että mahdollisesti kehittyvä varovaisuus ehkäisee jonkun tulevan ja kenties tuhoisamman tapahtuman.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11784 on: 26.07.11, 18:20 »

Kyllä näyttäis Suomeen tuotavissa tuon mallin pyörissä olevan kaikissa "pakkovalot" eli ajovalot syttyvät ja sammuvat virta-avaimesta. Valovariaationa ajossa löytyy siten sekä pitkät että pätkät.

OK, hyvä niin. Pitäisi olla vielä sellainen, että niitä valoja ei saa pois. Mikään ei ärsytä niin kuin valoton ajopeli, oli se sitten auto tai mopo...

Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #11785 on: 26.07.11, 18:52 »

Noi prätkän on siinä siinä mielessä hankalia havaita koska ne ovat pieniä ja hyvin usein tekevät nopeita liikkeitä suuremmalla tilannenopeudella mitä muut liikkujat käyttää.
Mikko Pietarinen

Date Registered: 04.05.09

« Reply #11786 on: 26.07.11, 20:28 »

OK, hyvä niin. Pitäisi olla vielä sellainen, että niitä valoja ei saa pois. Mikään ei ärsytä niin kuin valoton ajopeli, oli se sitten auto tai mopo...

Ainakaan tuossa VFR1200F:ssä niitä ei saa pois.. Eikä saa muuten minun autossakaan. Smiley
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #11787 on: 27.07.11, 08:30 »

Asia voi olla toisinkin päin. Minulla autossa ovat aina lähivalot (tai parkit) päällä kun se on käynnissä eli valoja ei saa pois. Kun ajelin sillä Ranskassa ja Espanjassa, tuntui ärsyttävän äärettömän paljon vastaantulijoita siitä valojen vilkuttamisen määrästä päätellen. Kyllähän ne Suomen syksyn ja talven pimeydessä hyvät ovat, mutta eivät pahemmin tarpeelliset Välimeren maiden kirkkaassa valossa. Olisi kiva kun ne saisi edes jostain nappulasta pois päältä tarvittaessa.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #11788 on: 27.07.11, 08:44 »

Kyllä ne autot siellä etelänmaissakin näkyy huomattavasti paremmin ja kauempaa valojen kanssa kuin ilman. Syy tuohon vilkuttamiseen todennäköisesti tottumus, ettei siellä muutkaan niitä valoja pidä. Onkos kuka muuten miettinyt sitä että voisiko olla etelän maissa yhteyttä valoitta ajamisella ja pahoilla tunnelikolareilla? Heikosti valaistussa tunnelissa ilman valoja ei välttämättä näkyvyys ole kovin kaksinen.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #11789 on: 27.07.11, 09:25 »

Onkos kuka muuten miettinyt sitä että voisiko olla etelän maissa yhteyttä valoitta ajamisella ja pahoilla tunnelikolareilla? Heikosti valaistussa tunnelissa ilman valoja ei välttämättä näkyvyys ole kovin kaksinen.

Ainakin kaikissa maissa joissa minä olen tunneleissa ajanut on ollut ehdoton pakko käyttää valoja tunneleissa. Sitä myös valvottiin ja valoitta ajamisesta tunneleissa sai aika mojovat rapsut.

-JukSii-
Mikko Pietarinen

« Reply #11790 on: 27.07.11, 09:26 »

Ranskassa ja Espanjassa, tuntui ärsyttävän äärettömän paljon vastaantulijoita siitä valojen vilkuttamisen määrästä päätellen.

Ajovalot (tai päivällä huomiovalot) ovat myös Ranskassa ja Espanjassa pakollisia - älä anna muiden vilkuttelujen häiritä.

Edit: Lisätään vielä, että näin siis 07/10 alkaen ollut.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11791 on: 27.07.11, 09:30 »

Asia voi olla toisinkin päin. Minulla autossa ovat aina lähivalot (tai parkit) päällä kun se on käynnissä eli valoja ei saa pois. Kun ajelin sillä Ranskassa ja Espanjassa, tuntui ärsyttävän äärettömän paljon vastaantulijoita siitä valojen vilkuttamisen määrästä päätellen. Kyllähän ne Suomen syksyn ja talven pimeydessä hyvät ovat, mutta eivät pahemmin tarpeelliset Välimeren maiden kirkkaassa valossa. Olisi kiva kun ne saisi edes jostain nappulasta pois päältä tarvittaessa.

Vähän "onttoa" ottaa esimerkiksi joku ranskalaisten tai espanjalaisten typerä tapa ajaa ilman valoja. Se on ihan sama, miten kirkas päivä on, auto kuin auto näkyy paremmin, kun sillä on valot päällä. Ainakaan omasta mielestäni ei ole olemassa niin hyvää tekosyytä, minkä vuoksi tämäkin pieni turvallisuustekijä pitäisi voida sivuuttaa nappia painamalla...

Mikko Pietarinen

« Reply #11792 on: 27.07.11, 09:32 »

Vähän "onttoa" ottaa esimerkiksi joku ranskalaisten tai espanjalaisten typerä tapa ajaa ilman valoja. Se on ihan sama, miten kirkas päivä on, auto kuin auto näkyy paremmin, kun sillä on valot päällä. Ainakaan omasta mielestäni ei ole olemassa niin hyvää tekosyytä, minkä vuoksi tämäkin pieni turvallisuustekijä pitäisi voida sivuuttaa nappia painamalla...

Nuff said.
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #11793 on: 27.07.11, 10:01 »

Ainakin kaikissa maissa joissa minä olen tunneleissa ajanut on ollut ehdoton pakko käyttää valoja tunneleissa. Sitä myös valvottiin ja valoitta ajamisesta tunneleissa sai aika mojovat rapsut.

Siinä vaiheessa kun rekkoja tulessa ja parisenkymmentä autoa ketjukolarissa keskellä tunnelia, ei nuo rapsut pahemmin auta enää ketään.
Kyllä ihan fakta on että huomattavasti turvallisempaa olisi ajaa aina ajovalot (eikä mitkään päivävalot, silloin ei takavalot ole päällä) päällä maanteillä.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #11794 on: 27.07.11, 10:13 »

Siinä vaiheessa kun rekkoja tulessa ja parisenkymmentä autoa ketjukolarissa keskellä tunnelia, ei nuo rapsut pahemmin auta enää ketään.

Harvemmin noi tilanteet ovat johtuneet valottomuudesta.

Kyllä ihan fakta on että huomattavasti turvallisempaa olisi ajaa aina ajovalot (eikä mitkään päivävalot, silloin ei takavalot ole päällä) päällä maanteillä.

Niin on, enkä minä valottomuutta puolustellut. Kommentoin vain tunneleissa ajamista.

-JukSii-
Orvo Välilä

Date Registered: 24.10.05

« Reply #11795 on: 27.07.11, 13:30 »

No mutta eikö nyt jokseenkin kaikissa moottoripyörissä tämä ole jo tehtaalta? Sigrún Valkyriessa on  ja jokaisessa muussakin ajamassani Hondassa ainakin. Samoin tallissa majaileva Jamppa XS 850 omaa moisen ominaisuuden ja pyörä on sentään vuodelta -80. En jaksa uskoa että Suomeen tuodut eurooppamallit olisivat "tyhmempiä" kuin amerikkalaiset vastaavat??

Moottoripyöriä ei saa liian näkyväksi ja paranoia on motoristin paras kaveri. Jossain vaiheessa se sokea kaveri tulee kuitenkin vastaan liikenteessä. Siksi siis monenkin motoristin omaksuma tapa ajaa päivälläkin pitkät päällä on mielestäni täysin puolusteltavissa. Laitonta tai ei.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pekka Holopainen

« Reply #11796 on: 27.07.11, 14:26 »

Ajovalot (tai päivällä huomiovalot) ovat myös Ranskassa ja Espanjassa pakollisia - älä anna muiden vilkuttelujen häiritä.

Edit: Lisätään vielä, että näin siis 07/10 alkaen ollut.

Siitä on jo muutama vuosi, kun siellä viimeksi ajelin. Silloin ei ollut. Silloinkin ajovalot toki olivat pakollisia esimerkiksi tunneleissa.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #11797 on: 27.07.11, 14:40 »

Ajovalojen pitäminen päällä päivällä ja kirkkaalla säällä ei ole yhtä merkittävä turvallisuustekijä etelässä kuin esimerkiksi Suomessa. Sen joka ei havaitse ilman valoja ajavaa ajoneuvoa hyvällä säällä ei pitäisi astua ajoneuvon ohjaimiin muutenkaan. Kokonaisuudessaan valojen merkitys turvallisuustekijänä päivällä hyvän näkyväisyyden vallitessa on melko mitätön verrattuna esimerkiksi liian suuriin tilannenopeuksiin. Eli eipä tehdä kärpäsestä härkästä. Toki olen valojen päällä pitämisen kannalla, kun näkyväisyys on vähänkin huono. Eikä tuo minua häiritse pitää niitä koko ajan päälläkään. Ainakin polttimoiden valmistajat pysyvät tyytyväisinä.  Grin

Pekka

Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #11798 on: 27.07.11, 14:46 »

Moottoripyöriä ei saa liian näkyväksi ja paranoia on motoristin paras kaveri. Jossain vaiheessa se sokea kaveri tulee kuitenkin vastaan liikenteessä. Siksi siis monenkin motoristin omaksuma tapa ajaa päivälläkin pitkät päällä on mielestäni täysin puolusteltavissa. Laitonta tai ei.

Juuri niin Orvo, ei sitten tarvitse siellä teho-osastolla miettiä että enpähän ainakaan rikkonut lakia. Toivottavasti poliisikaan ei puutu siihen, että motoristi ajaa pitkät päällä valoisan aikaan.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11799 on: 27.07.11, 14:48 »

Ajovalojen pitäminen päällä päivällä ja kirkkaalla säällä ei ole yhtä merkittävä turvallisuustekijä etelässä kuin esimerkiksi Suomessa. Sen joka ei havaitse ilman valoja ajavaa ajoneuvoa hyvällä säällä ei pitäisi astua ajoneuvon ohjaimiin muutenkaan. Kokonaisuudessaan valojen merkitys turvallisuustekijänä päivällä hyvän näkyväisyyden vallitessa on melko mitätön verrattuna esimerkiksi liian suuriin tilannenopeuksiin. Eli eipä tehdä kärpäsestä härkästä. Toki olen valojen päällä pitämisen kannalla, kun näkyväisyys on vähänkin huono. Eikä tuo minua häiritse pitää niitä koko ajan päälläkään. Ainakin polttimoiden valmistajat pysyvät tyytyväisinä.  Grin

Älä höpötä. Ihan turha väittää, etteikö esimerkiksi keskellä kirkasta kesäpäivää valollinen auto näkyisi esim. varjokohdasta monta kertaa paremmin, kuin valoton. Keskipäivän varjot kun on vielä voimakkaampia suuremman kontrastieron takia, niin se valojen päällä olemisen tärkeys jopa korostuu. Jos ei tällaista pysty myöntämään, niin silloin varsinkaan ei pitäisi sinne ohjaimiin tarttua  Roll Eyes

Pages: 1 ... 588 589 [590] 591 592 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1