FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.10.17, 05:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1472886 times)
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1180 on: 30.01.07, 18:57 »

Henri puhuu täyttä asiaa !!!
Alkaa olla harvinaista tässä ketjussa...
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #1181 on: 30.01.07, 22:30 »

Olen ajanut panssarivaunua, okei ei ole lähellekkään sama asia kuin rekka, mutta jos osaan ajaa sitä millilleen, niin miksen osaisi rekkaa ?

Siinä sun tankissas oli varmaan kans semmonen 10metrinen perävaunu?

Rekkaan oon ajanut myös

Millä, sillä panssarivaunullako? Grin

tosin autokoulussa viimeksi, mutta silti en näe siinä ongelmaa, jos pitäisi hypätä nyt ohjaksiin (oli siinä kärry tai ei).

Niin autokoulussa ei taideta hirveästi rekalla ajaa. Kuorma-autolla kyllä, mutta sehän onkin aivan eri asia...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Joonas Häkkinen

Date Registered: 16.09.02

« Reply #1182 on: 30.01.07, 22:57 »

Mielestäni ammatilainen ratissa onkin sitten sellainen jolla on hommaan oikea asenne.

http://www.city.fi/videoni/video/1217/?nh=1

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1183 on: 31.01.07, 04:39 »

Pikkusen piti vetää yli, ajoaika loppui sataa kilometriä ennen kotia.

Aika hyvin olet saanut ajettua parin päivän aikana. Sait sitten melkein vain ajaa eikä paljoa tarvinnut lastauksissa kupeksia.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
« Reply #1184 on: 31.01.07, 08:26 »

Ikänä en ole ajanut täysperää saati puolperää, mutta en näe siinä siltikään mitään ongelmaa. Annatte sellasen mulle, niin ajelen ihan ongelmitta missä tahansa. Ongelmia tulee, jos asiasta tekee ongelman..

Joo nyt herra ei kyllä tiedä mistä herra puhuu. Herra voi ihan vapaasti mennä kokeilemaan vaikka peruuttamista tollasella Scanian yhdistelmällä Askon noutovaraston pihaan Petikossa, katellaan sitten miten helppoa ja ei ongelmaa se on.

Itse en voi käsittää sitä taitoa, mikä noilla rahtareilla on, kun ne sinne Askon Petikon varaston pihalle tööttää tolla kärryllä menemään. Alamäkeen ja näin talvella se alamäki on kivasti jäässä. Yleensä päästäkseen sinne pihalle on peruutettava ns. kulmaperuutus Martinlaaksontieltä (miustaakseni). Ellei käy tuuria ja piha ole täysin tyhjä, mutta koskapa se tyhjä olisi, jotta sielä kääntämään kunnolla tollasen pystyisi. Hattua nostan, itse en pystyisi tohon edes pienellä harjottelulla, vaatisi aika reilusti toistoa, että alkaisi ees jotenkin sujumaan.

Joten kyllä mun mielestä nyt pikkasen aliarvioit tätä haastetta... ei millään pahalla, mutta käy kokeilemassa, joskos sitten muuttuu vähän asenne.
Aaltonen
Former member
« Reply #1185 on: 31.01.07, 08:35 »

Provoleikkiä tai ei, mutta olen samaamieltä kuin Henri, eli en pidä ammattiautoilua minään tähtitieteenä. Olen ajanut panssarivaunua, okei ei ole lähellekkään sama asia kuin rekka, mutta jos osaan ajaa sitä millilleen, niin miksen osaisi rekkaa ? Rekkaan oon ajanut myös, tosin autokoulussa viimeksi, mutta silti en näe siinä ongelmaa, jos pitäisi hypätä nyt ohjaksiin (oli siinä kärry tai ei).

Voin tulla kyllä ajamaan, mutta saat itse kustantaa reissun..

No ei tollasta panssarivaunun ja rekan ajamista voi kamalasti verrata. Tilannenopeudet ihan eri kastissa. Ehkä panssarivaunu on levä ja pitkäkin, mutta täysperävaunu yhdistelmään sitä ei voi millään verrata. Normaali autokouluissa käytettävät C-korttin suorittamiseen ostetut kuorma-autot on usein aika pieniä. Joskin Martsari ja muutama muu tekevät onneksi poikkeuksen ajattamalla oppilaitaan ihan kunnon rekassa, jolla voisi hyvinkin vetää tollasta yhdistelmää, millanen tossa Scanian perässä oli.

Tahtoisin kyllä sen jätkän nähdä, joka kylmiltään tollasen yhdistelmän taittaa mutkasta kuin mutkasta koskematta kanttareihin tai kokematta mitään "oho" tilannetta. Ymmärtää keulan kierrätämisen salat ja muistaa vielä perävaunusta huolehtia tiukoissa kiertoliittymissä, että pysyy nätisti tiellä, siihen päälle vielä muistaa kevyeen liikenteen ja muut kanssa autoilijat. Saati kulmaperuutuksen alamäkeen jonkun lastauspaikan pihalle. Jos tälläsen nään ja tiedän, että kuski ajaa ekaa kertaa virheettömästi ja peruuttaa sen lähes kerta laakista vaativaan paikkaan, niin pitänee ihmetellä, mitä tämmönen kaveri tekee normaali hommissa, jos lahjakkuutta riittää ties minne asti.

Jos olet noin hyvä, että omaksut 25m rautaa perävaunun kanssa kerta laakista ongelmitta, niin hattua nostan tosiaankin ja korkeelle.
Aaltonen
Former member
« Reply #1186 on: 31.01.07, 08:36 »

[ attachment removed / expired ]

Jep, minua ei ton yhdistelmän rattiin saisi. Tiedän jo etukäteen, että toi perävaunu ei pysy käsissä. Itse vetoauto ilman perävaunua kyllä pysyisi ihan kohtuullisesti...kai....., jos saisi vähän totutella vaihteistoon ja kytkimeen ja auton mittoihin hetken aikaa. Mutta ei perävaunun kanssa..ei ei... Embarrassed
« Last Edit: 31.01.07, 08:49 by Sami Aaltonen »
Mikko Palosvirta

Date Registered: 08.12.05

« Reply #1187 on: 31.01.07, 08:45 »

Itselläni on myös tuo maaginen iso-E, ja ajoinkin aikanaan puolisen vuotta noita maantiejunia. Ei sovi mulle - ei ***kele sovi. Kivahan se olis taas joskus joku helppo linja vetää, mutta juuri tuo ahtaissa paikoissa pyöriminen jäisellä kelillä "idioottien" seassa  thmbdn

Niin ja siihen aikaan nuo olivat vielä 22 metrisiä - nyt on muutama metri lisää valvottavaa...

Eli kyllä varmaan Juha-Matin junan saisin kauniilla kesäkelillä hiljaiseen aikaan ajettua paikasta a paikkaan b, mutta yhtään enempää vaikeusastetta en haluaisi.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Aaltonen
Former member
« Reply #1188 on: 31.01.07, 09:23 »

Meikäläinen kun ei pidä sitä mitenkään erilaisena. Ongelmahan tulee siitä, jos menee pinna, kun mokaat. Itse kun en pahemmin hermojani kiristele liikenteessä..

Jaa sulle ei akselivälit, auton pituus, perä ja keula ylitykset merkkaa mitään sitten? Eikä painot tai korkeudet?
Samalla tavalla ajaa siis kevyttä kaupunkijakekulu kuorkkia kuin FH12 Volvoa?
Jari Mäensivu

Date Registered: 31.12.05

« Reply #1189 on: 31.01.07, 09:27 »

Meikäläinen kun ei pidä sitä mitenkään erilaisena. Ongelmahan tulee siitä, jos menee pinna, kun mokaat. Itse kun en pahemmin hermojani kiristele liikenteessä..

Meinaatko että pärjäät rekan ratissa pelkästään sillä että et kiristele liikenteessä  Shocked

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Mikko Holck

Date Registered: 22.11.04

« Reply #1190 on: 31.01.07, 09:29 »

Provoleikkiä tai ei, mutta olen samaamieltä kuin Henri, eli en pidä ammattiautoilua minään tähtitieteenä. Olen ajanut panssarivaunua, okei ei ole lähellekkään sama asia kuin rekka, mutta jos osaan ajaa sitä millilleen, niin miksen osaisi rekkaa ? Rekkaan oon ajanut myös, tosin autokoulussa viimeksi, mutta silti en näe siinä ongelmaa, jos pitäisi hypätä nyt ohjaksiin (oli siinä kärry tai ei).

Voin tulla kyllä ajamaan, mutta saat itse kustantaa reissun..

Löytyykö sulta E-kirjain kortista? Jos ei niin sopikaa tärskyt Juha-Matin kanssa vaikka katsastuskonttorin pihalle. Ja yhdistelmä tiettty tyhjänä. Ja peruuta tuo kampe kulmaan (käsittelykokeen tapainen). Minä osallistun sinun matkakustannuksiin, toivottavasti joku muukin. Sitten kuvat foorumille tai vielä parempi jos saatte videolle.

T. Mikko

Ps. Typerää edes ajatella, että onnistuisit. Olen itse vuoden verran veivannut työkseni kuvan kaltaista yhdistelmää. Ja tiedän että n. 3 vuoden tauon jälkeen pitäisi saada itsekkin treenata jonkun aikaa ennenkuin taittuisi edes "sinnepäin".

"Paljon mittareita vihreällä ja kaasuvipu tauluun kiinni!"
Janne Andersson

Date Registered: 16.10.03

« Reply #1191 on: 31.01.07, 09:30 »

Intissä naulapäät mosat peruutteli täysperävaunua kulmaan muutaman kokeilukerran jälkeen.

Mikko Holck

Date Registered: 22.11.04

« Reply #1192 on: 31.01.07, 09:35 »

Intissä naulapäät mosat peruutteli täysperävaunua kulmaan muutaman kokeilukerran jälkeen.

Ota huomioon, että intin kärryt oli poikkeuksetta 2-akselisia. Tommoinen 4-akselinen on rauhallisempi, mutta vaatii ennakointia
150 kertaa enemmän.

"Paljon mittareita vihreällä ja kaasuvipu tauluun kiinni!"
Mikko Palosvirta

Date Registered: 08.12.05

« Reply #1193 on: 31.01.07, 09:38 »

Ota huomioon, että intin kärryt oli poikkeuksetta 2-akselisia. Tommoinen 4-akselinen on rauhallisempi, mutta vaatii ennakointia
150 kertaa enemmän.

plus kaikki peruutukset omalle puolelle ja kulmaanperuutus tehtiin merkeistä (tän keilan kohdalta alat kääntämään, kunnes kärrystä näkyy tuo rauta, sitten...) - tuolla pääsi kohtuulliseen suoritukseen, ja siinä risteyksessä oli vielä tilaa reilusti.

Nimim. itse noita kouluttanut

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #1194 on: 31.01.07, 09:40 »

Olet varmasti oikeassa siinä, että hyvillä hermoilla pärjää pitkälle. Mutta toisaalta ei ne hyvät hermot välttämättä tarkoita tilanteen hahmottamista. Lähinnä tartuin siihen, kun sanoit, että kun osaat käsitellä panssarivaunua millilleen, mikset osaisi myös käsitellä rekkaa (rekka on siis yhdistelmä, pelkkä vetoauto on kuorma-auto). Siinä täysperävaunullisessa rekassa vain on vähän moniulotteisempi se kokonaisuus periaatteessa kolmine kääntyvine akseleineen (puoliperävaunussakin kaksi) jne, kuin pelkässä nupissa, tai sitten siinä panssarivaunussa... Sitä en epäile, ettetkö oppisi ajamaan ja peruuttelemaan täysperävaunullistakin rekkaa, jos pääsisit kokeilemaan ja harjoittelemaan, mutta että ihan kylmiltään "tuosta noin vain" sen hallitsisit heti just ja nyt, niin sitä tuskin oikeasti uskot itsekkään...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
« Reply #1195 on: 31.01.07, 10:10 »

Ei ole tarvis onnistua. Juttuhan alkoi siitä, että hyppääkö toimistohiiri ongelmitta täys- tai puolperävaunun ohjaksiin päiväksi. Ja itse ainakin hyppäsin. Eteenpäin kyllä ajaisin ongelmitta, mutta peruuttelu vaatisi varmaankin vähän suhailua. Toinen juttu on, että päivähän menee nopeasti.

Toimistohiireltä vaaditaan vain hyvät hermot ja itseluottamusta. Entäs toisinpäin...autoilija virkailijan toimessa Wink

Jaah...no jos päiväksi tulisit vaikka bussia ajamaan, niin myöhässä oltais ja muuten p-a-l-j-o-n. Usko pois  Wink
Edelleenkin, ne jotka toisinaan lehdissä valittaa, että "kuskit myöhässä ja yhyy", niin eivät tiedä mistä puhuvat.

Ja autoilija virkailijan toimessa, kokemusta on. Ei ongelmaa Wink
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #1196 on: 31.01.07, 10:59 »

Jaa itse noita kouluttelinkin ja eipä siellä oikeastaan kukaan saanut sinne kulmaan edes ensimmäisellä viikolla. Jotkut eivät sitä taitoa oppineet oikeasti ikinä, vaikka käsittelykokeen läpi pääsivätkin. Mutta niin meille sanottiinkin henkilökunnan puolesta intissä: joistakin ei tule ikinä rekkamiestä.

Niin ja siihen aikaan nuo olivat vielä 22 metrisiä - nyt on muutama metri lisää valvottavaa...

Saisivat olla vieläkin. Nykyiset yhdistelmäthän ovat aivan järjettömiä. Joskus liukkaassa alamäessä hirvittää oikein kunnolla kun tietää, että kärryssä on yli kymppitonni enemmän painoa... thmbdn
Aaltonen
Former member
« Reply #1197 on: 31.01.07, 11:02 »

Jaa itse noita kouluttelinkin ja eipä siellä oikeastaan kukaan saanut sinne kulmaan edes ensimmäisellä viikolla. Jotkut eivät sitä taitoa oppineet oikeasti ikinä, vaikka käsittelykokeen läpi pääsivätkin. Mutta niin meille sanottiinkin henkilökunnan puolesta intissä: joistakin ei tule ikinä rekkamiestä.

Saisivat olla vieläkin. Nykyiset yhdistelmäthän ovat aivan järjettömiä. Joskus liukkaassa alamäessä hirvittää oikein kunnolla kun tietää, että kärryssä on yli kymppitonni enemmän painoa... thmbdn

Niin sitä sanottiin linja-autopuolellakin, se vaatii kuitenkin tietynlaista ymmärrystä, vaikkei tähtitiedettä olekaan.

Jooh tossa yksi syy siihen, miks mua ei saa yhdistelmän rattiin. Huhuh.
B777
Former member
« Reply #1198 on: 31.01.07, 11:07 »

Threadin otsikoks vois muuteen muuttaa "Keskustelua busseista ja rekoista" laugh Wink
Aaltonen
Former member
« Reply #1199 on: 31.01.07, 11:36 »

Threadin otsikoks vois muuteen muuttaa "Keskustelua busseista ja rekoista" laugh Wink

No liikenne on henkilöautoja, mopoja, moottoripyöriä, rekkoja, kuorma-autoja, busseja, leveitä kuljetuksia, jalankulkijoita... Smiley
Pages: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1