FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.17, 14:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 589 590 [591] 592 593 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473334 times)
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11800 on: 27.07.11, 15:41 »

Älä höpötä. Ihan turha väittää, etteikö esimerkiksi keskellä kirkasta kesäpäivää valollinen auto näkyisi esim. varjokohdasta monta kertaa paremmin, kuin valoton. Keskipäivän varjot kun on vielä voimakkaampia suuremman kontrastieron takia, niin se valojen päällä olemisen tärkeys jopa korostuu.

Ja sitten kun se aurinko alkaa painua mailleen juurikin sinne ajosuuntaan jonne ollaan sihtaamassa paskaisen ja naarmuisen tuulilasin kanssa niin se valoton ajoneuvo on jota kuinkin näkymätön. Käsi sydämelle,  koska on tullut viimeksi pestyä se tuulilasi sisäpuolelta? Jos alle kuukausi niin papukaijamerkki tiedossa. Jos siihen Windus rättiin ( tahaton tuotemerkkimainos ) tarttuu selvästi erottuva talma tervaa, pölyä, muuta kakkia niin ehkäpä se näkyvyys ei todellakaan ole ollut paras mahdollinen.

Valot päälle. Meille kaikille. Ja kaikin tavoin  Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11801 on: 28.07.11, 06:11 »

 koska on tullut viimeksi pestyä se tuulilasi sisäpuolelta? Jos alle kuukausi niin papukaijamerkki tiedossa.

3 päivää! Grin Tuulilasillakin ajettu alle 2 000tkm, vaihdatin juuri naarmuisuuden takia  Tongue
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11802 on: 28.07.11, 07:02 »

3 päivää! Grin Tuulilasillakin ajettu alle 2 000tkm, vaihdatin juuri naarmuisuuden takia  Tongue

Tuulilasin likaantumista sisäpuolelta nopeuttaa huomattavasti, jos autossa poltetaan tupakkia. Ulkopuolelta naarmuuntumista taas nopeuttaa paljolti se, että roiskeläpistä luovuttiin. Edelläajavasta lentää kaikenlaista, sateella mm. kuraa, joka on hyvä hionta-aine, pieniä kiviä, ja talvella nastoja. Roiskeläpät aikoinaan vähensivät tuota haittaa tehokkaasti.
Valottomien autojen havaitsemista taas parantaa auton erottuva kirkas väri. Nykyään vaan huomattava osa autoista on valmiiksi asvaltin värisiä, mikä ei ole parantava asia.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11803 on: 28.07.11, 07:07 »

Valottomien autojen havaitsemista taas parantaa auton erottuva kirkas väri. Nykyään vaan huomattava osa autoista on valmiiksi asvaltin värisiä, mikä ei ole parantava asia.

No jaa. Otetaan nyt edelleen esimerkiksi tuo varjokohdassa oleva auto. Minun tekisi ainakin mieleni väittää, ettei siinä ole hirveän suurta käytännön merkitystä, onko se auto valkoinen vai musta. Ihan yhtä huonosti se sieltä metsän varjosta erottuu. Punainen varmaan kaikkein huonoiten...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11804 on: 28.07.11, 07:40 »

Älä höpötä. Ihan turha väittää, etteikö esimerkiksi keskellä kirkasta kesäpäivää valollinen auto näkyisi esim. varjokohdasta monta kertaa paremmin, kuin valoton. Keskipäivän varjot kun on vielä voimakkaampia suuremman kontrastieron takia, niin se valojen päällä olemisen tärkeys jopa korostuu. Jos ei tällaista pysty myöntämään, niin silloin varsinkaan ei pitäisi sinne ohjaimiin tarttua  Roll Eyes

Teet sittenkin kärpäsestä härkästä eli liioittelet tämän asian merkitystä, mutta Mikon pitää aina saada viimeinen sana.

Ole hyvä Mikko, sano viimeinen sana.

 Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11805 on: 28.07.11, 07:43 »

Valot nopeuttavat havaitsemista kaikissa tilanteissa:
- kertovat, että auto on "aktiivinen" (vrt. lentskareiden strobot)
- nopeuttavat auton kulkusuunnan tajuamista (punaiset/valkoiset)
- lyhentävät nopeuden arviointiin tarvittavaa huomioaikaa
- jne Smiley

Vanhuus tulee. Olen nyt 64 vee, mutta en hitto vieköön vielä niin vanha etten aivan riittävän hyvin erottaisi hyvällä säällä kaikkia ajoneuvoja ainakin kilometrin päästä (ja vielä paremmin lähempää). Lienee riittävä turvallisuusväli?

 Grin

P.S. En minä vastusta valojen käyttöä! Tämä koko paskanjauhuu lähti siitä, kun kerroin etelämaalaisten ärsyyntyneen autoni "pakkovaloista".


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11806 on: 28.07.11, 08:26 »

Teet sittenkin kärpäsestä härkästä eli liioittelet tämän asian merkitystä, mutta Mikon pitää aina saada viimeinen sana.

Ole hyvä Mikko, sano viimeinen sana.

Teenkö? Ihanko oikeasti? Ilmeisesti niin tekee sitten aika moni muukin. Vai onko tässä nyt niin, että joku yrittää viimeiseen asti vähätellä tuota pientä lisäturvallisuutta tuovaa asiaa?

Niin, on muuten kummallinen juttu, että kun loppuu keskustelusta argumentit, pitää alkaa hyökkäämään tois(t)en kimppuun ja menemään henkilökohtaisuuksiin  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11807 on: 28.07.11, 08:59 »

Tuulilasin likaantumista sisäpuolelta nopeuttaa huomattavasti, jos autossa poltetaan tupakkia. Ulkopuolelta naarmuuntumista taas nopeuttaa paljolti se, että roiskeläpistä luovuttiin. Edelläajavasta lentää kaikenlaista, sateella mm. kuraa, joka on hyvä hionta-aine, pieniä kiviä, ja talvella nastoja. Roiskeläpät aikoinaan vähensivät tuota haittaa tehokkaasti.
Valottomien autojen havaitsemista taas parantaa auton erottuva kirkas väri. Nykyään vaan huomattava osa autoista on valmiiksi asvaltin värisiä, mikä ei ole parantava asia.

Suurin syy siihen näkyvään naarmuuntumiseen on ihmisten pihistäminen tuulilasinpesunesteen käytössä. Minä en pyyhi tuulilasia ollenkaan ilman nestettä (siis en nyt puhu vesisateessa ajamisesta) mikäli vain haluan "puhdistaa" tuulilasin (tarkemmin ajatellen en tee tätäkään oikeastaan koskaan, koska se tulee pestyä kotona kunnolla..), sitäkin usein näkee että siinä pihistellään tai ei käytetä ollenkaan. Toki kiveniskut tekevät osansa mutta ovat enemmänkin paikallisia. Lisäksi nykyään lasit ovat entistä ohuempia eivätkä sisällä lyijyä ja eivät ole osa auton kantavaa/vahvistavaa rakennetta joten ne hajoavat ja naarmuuntuvat helpommin. Suosittelen käyttämään esim. lasivahoja joka suojaa niin lasin rikkoutumiselta kuin sen naarmuuntumiselta pyyhkimiä käytettäessä ja tämän lisäksi se vähentää ylipäätänsä pyyhkimien käyttöä koska kitka lasilla on niin pieni, ettei se vesi jää siihen tuulilasiin.

Minun autossa tai tulevissa autoissa ei tulla ikinä polttamaan tupakkaa, purkan syöminenkin on jo rajalla Wink
« Last Edit: 28.07.11, 09:09 by Mikko Pietarinen »
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11808 on: 28.07.11, 09:06 »

Minun tekisi ainakin mieleni väittää, ettei siinä ole hirveän suurta käytännön merkitystä, onko se auto valkoinen vai musta. Ihan yhtä huonosti se sieltä metsän varjosta erottuu.

Tästä tulikin mieleen, että Oulussa tuli talvella eteen ihan uudenlainen huomioonotettava "turvallisuustilanne", jollaista en ihan heti osannut kuvitella. Muutamissa liikenneympyröissä oli sen verran korkeat lumivallit, etä ei jäänyt kuin arviolta ehkä 40 cm omasta autosta näkyviin kattoa/ikkunaa (eli ei siis valoja) ja muutamissa paikoissa tummaa metsää taustalla.. Ei ollut ihan yhdellä kädellä laskettavissa ne kerrat kun liikenneympyrässä jo ollessani meinasi auto tulla kylkeen. Ajelin sitten yleensä liikenneympyrässä hölkkävauhtia eteenpäin muiden vilkutellessa valoja takana, no selvisin ainakin ilman kylkipusuja Smiley
Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11809 on: 28.07.11, 09:20 »

....eivät ole osa auton kantavaa/vahvistavaa rakennetta joten ne hajoavat ja naarmuuntuvat helpommin....
Eivätkö nämä liimalasit - tuuli, taka, takasivu - nimenomaan ole osa kantavaa rakennetta? Joskus luin Audista kirjoitetun jutun, jossa oli erikseen maininta liimattujen lasien osuudesta korin jäykkyyteen ja prosenttilukuina ikkunoiden osuus ei ollut yksi eikä kaksi vaan suorastaan hämmästyttävän suuri luku. Tämä lasien osallistuminen kopan koossapysymiseen taas selittää sen, miksi pienikin halkeama tuulilasissa lähtee leviämään.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11810 on: 28.07.11, 09:22 »

Eivätkö nämä liimalasit - tuuli, taka, takasivu - nimenomaan ole osa kantavaa rakennetta? Joskus luin Audista kirjoitetun jutun, jossa oli erikseen maininta liimattujen lasien osuudesta korin jäykkyyteen ja prosenttilukuina ikkunoiden osuus ei ollut yksi eikä kaksi vaan suorastaan hämmästyttävän suuri luku. Tämä lasien osallistuminen kopan koossapysymiseen taas selittää sen, miksi pienikin halkeama tuulilasissa lähtee leviämään.

Mä olen ymmärtänyt että nykyään vähenevissä määrin, toki aina jotakin jäykistävää/kantavaa virkaa niillä taatusti on, mutta tosiaan vähemmän kuin "ennen vanhaan" Smiley Eiköhän toi Kaima Tuomi tuolta kohta tule ja kerro miten asia on ettei tarvi mutulla täällä meikäläisen kirjoitella.. Smiley Edit2: "Kyllä, koska liimakiinnitteiset lasit ovat osa auton kantavaa korirakennetta. Lasille välittyy korin dynaamisia ja staattisia rasituksia, jotka oleellisesti vaikuttavat nykyauton ajo-ominaisuuksiin ja kolariturvallisuuteen."

Syön sanani. Wink

Edit: Tässäpä muuten aika hyvää tekstiä laseista.. http://www.pilkington.com/europe/finland/finnish/automotive-agr/faqs/default.htm
Pekka Kaljunen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 23.04.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11811 on: 28.07.11, 09:27 »

Eikös tuo asia tule linkin kohdassa 1. jo aika harvinaisen selväksi......
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11812 on: 29.07.11, 09:17 »

Eikös tuo asia tule linkin kohdassa 1. jo aika harvinaisen selväksi......

Hyvin selväksi, ja juurikin tämä on se syy miksi pienikin halkeama tuulilasissa aiheuttaa hylsyn katsastuksessa. Mikolle muuten se papukaijamerkki lasinpesusta ja -vaihdosta  Wink

Mielenkiintoinen pointti tuolla myös oli tuulilasinpyyhkäisyautomatiikasta. Siinä kun tuppaa justkin käymään niin että se ensimmäinen pyyhkäisy menee kuivalle lasille ja sitten onkin jo naarmuuntumisprosessi hyvällä alulla.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11813 on: 29.07.11, 11:51 »

Hyvin selväksi, ja juurikin tämä on se syy miksi pienikin halkeama tuulilasissa aiheuttaa hylsyn katsastuksessa.

Mutta vain jos se on näkökentässä.  Muualta lasi kyllä saa halkeilla eikä tunnu katastusmiestä kiinnostavan.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11814 on: 29.07.11, 11:56 »

Mutta vain jos se on näkökentässä.  Muualta lasi kyllä saa halkeilla eikä tunnu katastusmiestä kiinnostavan.

Totta on että näihin näkökentässä oleviin puututaan herkemmin, muuten tilanne lienee katsastusmiehen harkinnassa. Olen tosin kuullut ääneenkin mainittavan että jos halkeama ulottuu lasin laidasta laitaan heikentäen täten kantavan lasin rakennetta, olisi tämä peruste hylkäämiselle.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11815 on: 29.07.11, 20:14 »

Ei ollut ihan yhdellä kädellä laskettavissa ne kerrat kun liikenneympyrässä jo ollessani meinasi auto tulla kylkeen. Ajelin sitten yleensä liikenneympyrässä hölkkävauhtia eteenpäin muiden vilkutellessa valoja takana, no selvisin ainakin ilman kylkipusuja Smiley

Hyvä Mikko  thmbup! Liikenneympyrä on risteysalue, ja sitä pitää lähestyä kunnioittavasti.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11816 on: 30.07.11, 11:49 »

Hyvä Mikko  thmbup! Liikenneympyrä on risteysalue, ja sitä pitää lähestyä kunnioittavasti.
Sitten on nämä mestarit liikenneympyrässä jotka tunkevat sen auton keulan sinne ympyrään vaikka itse tulet yhdistelmällä sitä pitkin = tarvitset tilaa koko ympyrän alueella. Itse ajan monesti h.auton keulaan kiinni ja pysähdyn siihen niin pitkäksi aikaa että ymmärtää antaa sitä tilaa.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11817 on: 03.08.11, 10:55 »

Jep tuli äsken käytyä Porvoossa ja huomattua se, että jotkut tunarit vaan tykkää(?) ajaa siinä viivan päällä. Miten se on joillekin niin vaikeaa tajuta, että siinä on edelleen kaksi kaistaa? Ei sitä motaria muutenkaan ajeta keskiviivan päällä... Roll Eyes Vai pelottaakohan ettei se Toyota Aygo mahdu siihen vähän kapeammalle siivulle? Huh

Kuten tämä Suappi jokunen päivä sitten

[ attachment removed / expired ]

fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11818 on: 04.08.11, 23:25 »

Hyvä Mikko  thmbup! Liikenneympyrä on risteysalue, ja sitä pitää lähestyä kunnioittavasti.

Eipä kaikkia kiinnosta minkäänlainen järki. Herttoniemen ympyrässä olin tulossa Laajasalon suunnalta öiseen aikaan, ilman liikennevaloja, ja Itäväylältä idän suunnalta näin auton tulevan vasenta kaistaa, hidastaen kolmiolle, sitten katsoin eteenpäin ja kun taas katsoin oikealle, niin sieltä olikin tulossa auto kovaa vauhtia oikeaa kaistaa pitkin. Itse köröttelin vain reilua kolmeakymppiä, niin ehdin jarruttaa juuri ennen törmäystä. Vähäsen heikompi reaktioaika tai rohkeampi vauhti ja autoni nokka olisi uponnut kolmion takaa tulleen auton kylkeen kuskin kohdalle. Siinä olisi kuskilla ollut aikamoinen pipi. Toivottavasti edes säikähti aivan kyljen vierelle tulleita etuvalojani, ei sitä voi olla huomaamatta pimeässä.

Pitäisi vissiin jo hankkia se videokamera autoon tallentamaan ajon aikana. Saisi jälkeenpäin katsoa idiootteilua ja pistää juutuubiin.
« Last Edit: 04.08.11, 23:29 by Sami Ylismäki »
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11819 on: 05.08.11, 10:25 »

Pitäisi vissiin jo hankkia se videokamera autoon tallentamaan ajon aikana. Saisi jälkeenpäin katsoa idiootteilua ja pistää juutuubiin.

http://www.roadhawk.co.uk/
Pages: 1 ... 589 590 [591] 592 593 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1