Keskustelua liikenteestä

<< < (2361/3031) > >>

mmniemi:

Asia voi olla toisinkin päin. Minulla autossa ovat aina lähivalot (tai parkit) päällä kun se on käynnissä eli valoja ei saa pois. Kun ajelin sillä Ranskassa ja Espanjassa, tuntui ärsyttävän äärettömän paljon vastaantulijoita siitä valojen vilkuttamisen määrästä päätellen. Kyllähän ne Suomen syksyn ja talven pimeydessä hyvät ovat, mutta eivät pahemmin tarpeelliset Välimeren maiden kirkkaassa valossa. Olisi kiva kun ne saisi edes jostain nappulasta pois päältä tarvittaessa.

Vähän "onttoa" ottaa esimerkiksi joku ranskalaisten tai espanjalaisten typerä tapa ajaa ilman valoja. Se on ihan sama, miten kirkas päivä on, auto kuin auto näkyy paremmin, kun sillä on valot päällä. Ainakaan omasta mielestäni ei ole olemassa niin hyvää tekosyytä, minkä vuoksi tämäkin pieni turvallisuustekijä pitäisi voida sivuuttaa nappia painamalla...

Unzki:

Vähän "onttoa" ottaa esimerkiksi joku ranskalaisten tai espanjalaisten typerä tapa ajaa ilman valoja. Se on ihan sama, miten kirkas päivä on, auto kuin auto näkyy paremmin, kun sillä on valot päällä. Ainakaan omasta mielestäni ei ole olemassa niin hyvää tekosyytä, minkä vuoksi tämäkin pieni turvallisuustekijä pitäisi voida sivuuttaa nappia painamalla...

Nuff said.

tom_joke:

Ainakin kaikissa maissa joissa minä olen tunneleissa ajanut on ollut ehdoton pakko käyttää valoja tunneleissa. Sitä myös valvottiin ja valoitta ajamisesta tunneleissa sai aika mojovat rapsut.

Siinä vaiheessa kun rekkoja tulessa ja parisenkymmentä autoa ketjukolarissa keskellä tunnelia, ei nuo rapsut pahemmin auta enää ketään.
Kyllä ihan fakta on että huomattavasti turvallisempaa olisi ajaa aina ajovalot (eikä mitkään päivävalot, silloin ei takavalot ole päällä) päällä maanteillä.

juksii:

Siinä vaiheessa kun rekkoja tulessa ja parisenkymmentä autoa ketjukolarissa keskellä tunnelia, ei nuo rapsut pahemmin auta enää ketään.

Harvemmin noi tilanteet ovat johtuneet valottomuudesta.

Kyllä ihan fakta on että huomattavasti turvallisempaa olisi ajaa aina ajovalot (eikä mitkään päivävalot, silloin ei takavalot ole päällä) päällä maanteillä.

Niin on, enkä minä valottomuutta puolustellut. Kommentoin vain tunneleissa ajamista.

ovalila:

Kyllä näyttäis Suomeen tuotavissa tuon mallin pyörissä olevan kaikissa "pakkovalot" eli ajovalot syttyvät ja sammuvat virta-avaimesta. Valovariaationa ajossa löytyy siten sekä pitkät että pätkät.

No mutta eikö nyt jokseenkin kaikissa moottoripyörissä tämä ole jo tehtaalta? Sigrún Valkyriessa on  ja jokaisessa muussakin ajamassani Hondassa ainakin. Samoin tallissa majaileva Jamppa XS 850 omaa moisen ominaisuuden ja pyörä on sentään vuodelta -80. En jaksa uskoa että Suomeen tuodut eurooppamallit olisivat "tyhmempiä" kuin amerikkalaiset vastaavat??

Moottoripyöriä ei saa liian näkyväksi ja paranoia on motoristin paras kaveri. Jossain vaiheessa se sokea kaveri tulee kuitenkin vastaan liikenteessä. Siksi siis monenkin motoristin omaksuma tapa ajaa päivälläkin pitkät päällä on mielestäni täysin puolusteltavissa. Laitonta tai ei.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page