FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 15:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 590 591 [592] 593 594 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475831 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11820 on: 10.08.11, 13:02 »

Pari mieleenjäänyttä tilannetta tältä viikolta.

1. Melko röyhkeä rekkajore. Ajelin kehä3 länteen päin keskimmäistä kaistaa, kun koivuhaan liittymästä liittyi rekka kehään. Pidin koko ajan saman kaistan, ja tämä tuli ensin taksikaistalle, ja edelleen vilkku päällä vasemmalle. Pidin kuitenkin kaistani koska tietääkseni minulla ei ole mitään velvollisuutta väistää liittymästä tulevaa. Kylkeen se sieltä meinasi tulla niin, että oli PAKKO väistää vasemmalle kaistalle. Räikkä pohjassa tietysti. Mikään kiire sillä ei ollut vaihtaa siitä taksikaistalta siihen keskimmäiselle, mutta piti vaan jostain syystä ihan väkisin tunkea siihen. Aika ***tun kusipää kuljettaja. Ja aivan varmasti näki minut peileistä, koska olin rinnalla koko ajan menossa ohi.

2. Epäselvät tiemerkinnät. Turun motarilla olevien tietöiden / päällystetöiden kohdalla. Ennen työmaata piti tietty hidastaa 50km/h nopeuteen ja sitten vaihtaa vasemmalle, koska tekivät töitä siinä oikealla kaistalla. Sitten taas takaisin oikealle ja merkinnät / kartiot loppuivat siihen. Ajeltiin letkassa oikeaa kaistaa, kunnes alkoi taas tulla kartioita ehkä tyyliin 200-300m välein niin, että oikea kaista oli kapeampi kuin vasen. Siinä kohtaa kävi mielessä, että hetkinen, kumpaakohan puolta tässä olisi tarkoitus ajaa. Edelleen ajettiin kuitenkin oikeaa kaistaa, kunnes edessä ajava vaihtoi kartioiden välistä vasemmalle kaistalle, ja syykin selvisi: oikealla kaistalla oli näiden tiekeisareiden peräkärry. Shocked Olisi siis ilmeisesti pitänyt koko matkan ajaa vasenta kaistaa. Melko huonosti kyllä hoidettu opastaminen tuossa kohtaa.

3. Mopopojat. 40km/h alue, pimeä mutkainen tie. Klo 00.30 suunnilleen. Ajeltiin rajoituksen mukaan tai vähän alle. Tie nousee pieneen mäkeen ja kääntyy loivasti oikealle meistä katsottuna Näkymää peittää vielä tietä reunustava korkea pusikko. Juuri mäen yläpäässä, jumalatonta vauhtia, vastaan suhahtaa kaksi mopopoikaa alle metrin päästä keulastani ohi. Ehdin juuri ja juuri nykäistä sen verran oikealle, että osuma vältettiin. Vähänkin kovempaa olisin ajanut niin olisi kolahtanut. Oli oikeasti sekunneista kiinni. No, vilkaisin peiliin ja näin kipinöitä ja jarruvalot. Pojat siis kaatuivat, molemmat. Käännettiin auto ympäri ja mentiin takaisin paikalle. Toinen pojista oli jo seisaallaan kun toinen istui maassa, ranne ilmeisesti poikki ja olka- ja kyynärpää verillä. Noustiin autosta ylös, ja ensimmäinen mitä sanoin eukolle, että soita ambulanssi. Poika siinä maassa huuteli, että ei tarvii ei tarvii. Grin Sanottiin, että kyllä sä nyt näytät siltä, että kyllä tarvii. No, saatiin lanssi tilattua, ja siinä odotellessa kysyin siltä maassa istuvalta, verta syljeksivältä pojalta, että kuis sä tolleen ajelit?? Vastaus oli, että "se oli toi" Grin Eli se kaveri joka tuskin sai naarmuakaan, ajoi meidän kaistalla, ja väisti meitä sen kaverinsa kylkeen, jonka seurauksena molemmat pusikkoon. Esitin seuraavan kysymyksen, paljon teillä oli vauhtia. Vastaus "ehkä kuuskyt seiskyt..." "Ja paljon tässä on rajoitus?" "neljäkymmentä..." thmbup Käytiin vielä katsomassa ne jäljet mitkä mopoista jäi, molemmat jarrutusjäljet alkoivat meidän kaistalta. Toinen puolesta välistä, toinen keskiviivan tuntumasta, ehkä 10-15cm viivasta meidän kaistan puolella. Niin, ja pyörät oli kevareita, joissa oli vielä se valkoinen kolmio kiinni molemmissa...

Olen entistä enemmän sitä mieltä, ettei tollasille lapsille kuuluis antaa vielä ajolupaa tollasiin vehkeisiin. Ei ne niillä osaa ajaa. Se 45 kulkeva mopo riittää ihan hyvin sinne 18:aan ikävuoteen asti. Ja opetuksena pojille se, että siellä omalla tutulla hiljaisella tielläkin voi joskus joku tulla vastaan. Sekunneista oli kiinni, että toinen näistä olisi osunut autooni, ja olisi käynyt huomattavasti pahemmin... nyt selvittiin poikki menneellä kädellä ja naarmuilla... niin ja rikki menneillä kypärällä, kevarilla ja puhelimella... Tongue

Kolauksen kuulleen, paikalle tulleen mummonkin mukaan "tässä ajetaan aina niin kovaa, että kyllä tähän pitäis niitä töyssyjä saada..."... Ei varmaan yhtään huonompi idea sekään... Tongue Poliisien saapuessa mummo luikkikin takaisin kotiin sanoen "mä en nähnyt mitään, mä vaan kuulin..." Grin

Tapahtumapaikka siis Turku.
« Last Edit: 10.08.11, 13:08 by Petri Koivisto »
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11821 on: 10.08.11, 13:12 »

Saikos herrat ees sakkoja? Espoonlahdessa kaatui mopoauto( Grin). Ajokieltoa ja sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.  thmbup

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11822 on: 10.08.11, 13:35 »

Saikos herrat ees sakkoja? Espoonlahdessa kaatui mopoauto( Grin). Ajokieltoa ja sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.  thmbup
Ei tullut tuossa vaiheessa ainakaan mitään. Tai en itseasiassa tiedä. Pojat oli lanssin kyydissä kun toinen poliisisedistä kävi heitä jututtamassa. Toinen jututti meitä kauempana. Grin Soittoa luultavasti joltain taholta tulee jossain vaiheessa.

Mutta pakko kai tuosta on jotain tulla. Eikös tuo vaikuta siihenkin, että sen oikean ajokortin(B) saanti siirtyy eteenpäin? Sääliksi melkein käy. Sitä se loukkaantunutkin siinä hoki, että prkl aina mulle käy näin. Grin Nytkin se oli kaveri, joka ajoi vastaantulevien kaistalla ja väisti kylkeen. Kaverilla vähän olkapää naarmuilla eikä muuta, toisella käsi poikki jne. Oli kuulemma käynyt mopon kanssa aiemmin joku kaatuminen myös, kaverilla revennyt vaan takki, ja tällä samalla taas käsi poikki Grin Noh, toisilla on vaan vähän huonompi tuuri... toivottavasti ottavat vaan opiksi noista... veikkaanpa, ettei se kovin kivaa ole käsi paketissa kulkea jatkuvasti... ja joskus se voi kolahtaa sitten kunnolla, ettei enää selviä edes pelkällä murtuneella kädellä...
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11823 on: 10.08.11, 15:12 »

Hidastetöyssyt ovat aivan liian matalia 40 ja 30 km/h alueilla nykyään .

Etureuna tehtävä teräväksi ja töyssyt  paaaaaljon korkeammaksi.  thmbup

Eli jos ajaa NORMAALISTI  matelemalla  todella hiljaa yli niin auto ei hajoa . Jos vähänkin kovemmin, niin renkaat ja auto rikki  thmbup
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11824 on: 10.08.11, 15:15 »

Hidastetöyssyt ovat aivan liian matalia 40 ja 30 km/h alueilla nykyään .

Kortti pois, jos on jo noin höpöjä juttuja  laugh

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11825 on: 10.08.11, 15:36 »

Eli jos ajaa NORMAALISTI  matelemalla  todella hiljaa yli niin auto ei hajoa . Jos vähänkin kovemmin, niin renkaat ja auto rikki  thmbup

Hidastetöyssyn yli pitää pystyä ajamaan alueen nopeusrajoitusta noudattamalla ilman vaaraa. Muuten kyse on liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Tuollaisesta terävästä töyssystähän voi lähteä auto käsistä ja sen ekaluokkalaisen päälle. Mitähän sitten kirjoiteltaisiin?

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11826 on: 10.08.11, 15:48 »

Hidastetöyssyn yli pitää pystyä ajamaan alueen nopeusrajoitusta noudattamalla ilman vaaraa. Muuten kyse on liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Tuollaisesta terävästä töyssystähän voi lähteä auto käsistä ja sen ekaluokkalaisen päälle. Mitähän sitten kirjoiteltaisiin?

Ja missä on sellainen hidastetöyssy, josta voi huoletta ajaa 40km/h?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11827 on: 10.08.11, 15:49 »


Mutta pakko kai tuosta on jotain tulla. Eikös tuo vaikuta siihenkin, että sen oikean ajokortin(B) saanti siirtyy eteenpäin?

Mitä lie urbaanilegendaa tuokin. Exä sai rattijuopumuksesta vuoden ajokieltoa 16-vuotiaana. Luonnollisesti ajokielto loppui 17-vuotiaana, joten sillä ei ollut mitään merkitystä ajokortin saantiin. Ajokieltoa pitää antaa niin monta vuotta, että se siirtää kortin saamista. Vaan en usko ikipäivänä Suomessa annettavan yli vuotta ajokieltoa alaikäiselle.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11828 on: 10.08.11, 15:51 »

Ja missä on sellainen hidastetöyssy, josta voi huoletta ajaa 40km/h?

On niitä monessa paikassa. Voi hyvin ajaa rajoituksen mukaan sitä 40km/h, mutta jos ajaa vaikka 60km/h, niin saattaa ruveta jo jaffat tulemaan ja helmat paukkumaan...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11829 on: 10.08.11, 16:10 »

On niitä monessa paikassa. Voi hyvin ajaa rajoituksen mukaan sitä 40km/h, mutta jos ajaa vaikka 60km/h, niin saattaa ruveta jo jaffat tulemaan ja helmat paukkumaan...

On kyllä saatanan epämukavaa ajaa mihinkään hidastetöyssyyn 40km/h. 60km/h jos ajaa ja jotain hajoo, niin omaa tyhmyyttään Wink
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11830 on: 10.08.11, 16:19 »

Jos ei töyssyt auta, niin 3 metrin paksuiset  betoniterästolpat auttaa. thmbup   Eli auto mahtuu tolppien välistä juuri ja juuri pujottelemalla  MATELEMALLA  Wink

Ja auton ja  tolppien väliin jää vain muutama sentti !
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11831 on: 10.08.11, 16:22 »

On kyllä saatanan epämukavaa ajaa mihinkään hidastetöyssyyn 40km/h. 60km/h jos ajaa ja jotain hajoo, niin omaa tyhmyyttään Wink

Ei niihin oikein tehtyihin töyssyihin ole mikään epämukava ajaa, kun tosiaan malttaa pysyä siinä rajoituksessa. Jälkimmäisestä lauseesta olemme toki samaa mieltä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11832 on: 10.08.11, 16:26 »

Mitä lie urbaanilegendaa tuokin. Exä sai rattijuopumuksesta vuoden ajokieltoa 16-vuotiaana. Luonnollisesti ajokielto loppui 17-vuotiaana, joten sillä ei ollut mitään merkitystä ajokortin saantiin. Ajokieltoa pitää antaa niin monta vuotta, että se siirtää kortin saamista. Vaan en usko ikipäivänä Suomessa annettavan yli vuotta ajokieltoa alaikäiselle.
Siis tämä riiippuu siitä millä perusteella ajokielto määrätään esim. jos jää kiinnni virtetyllä mopolla ajamisesta (kulkee yli 65km/H) niin silloin yleensä seuraava ajo-oikeus siiryy vuodelle  thmbup

http://www.edu.fi/turvallisuus_ja_liikenne/turvanetti/yksilon_ja_yhteiskunnan_turvallisuus/valitse_oikein/mopon_virittaminen
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/Pages/4DE21D82FC23570BC225787E002BD36E

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11833 on: 10.08.11, 16:35 »

silloin yleensä seuraava ajo-oikeus siiryy vuodelle  thmbup

Tuokin siirtyminen tapahtuu siitä hetkestä kun jää kiinni. Eli jos jää 16-vuotiaana viritetystä moposta kiinni saa kuitenkin ajokortin 18-vuotiaana, kun toi siirtyminen on jo ehditty kärsimään. Toki se vaikuttaa sitten kevarikorttiin jos semmoista on hommaamassa.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11834 on: 10.08.11, 17:14 »

Tuokin siirtyminen tapahtuu siitä hetkestä kun jää kiinni. Eli jos jää 16-vuotiaana viritetystä moposta kiinni saa kuitenkin ajokortin 18-vuotiaana, kun toi siirtyminen on jo ehditty kärsimään. Toki se vaikuttaa sitten kevarikorttiin jos semmoista on hommaamassa.

Juuri näin. Eli voidaan puhua siitä hetkestä alkavasta ajokiellosta.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11835 on: 10.08.11, 20:02 »

Hidastetöyssyn yli pitää pystyä ajamaan alueen nopeusrajoitusta noudattamalla ilman vaaraa

Täysin samaa mieltä.

Muistaakseni jotkut Taiwanilaiset veljekset ovat keksineet ja kehittäneet sekä hakeneet patenttia sellaiseen hidastetöyssiin johon osuessaan töyssyyn kohdistuva voima mitataan, jonka perusteella vauhti määritellään, jonka jälkeen hidastetöyssy "päättää" pitääkö muotonsa vai meneekö matalaksi. Idea siis on se, että mikäli ajat sitä nopeutta mikä sillä alueella on sallittu töyssyä "ei ole olemassa", mutta mikäli ajat ylinopeutta, töyssy pitää muotonsa. Tälläiset olisivat aivan uskomattoman toimiva systeemi, ja noita vastaan kenelläkään ei varmasti olisi mitään. Se, että vastaavia joskus esim. Suomessa nähtäisiin olisi kyllä sula mahdottomuus, valitettavasti. Lisäksi tälläinen systeemi vähentäisi kolaririskiä liikenteen sujuessa sulavammin, vähentäisi autojen rasitusta, vähentäisi kulutusta sekä päästöjä ja tämä niitä niin helvtn muodissa olevia kasvihuonepäästöjä. Taitaa vaan olla turhan fiksua, että moiset voitaisiin joskus käyttöön ottaa..

Minusta on kohtuutonta, että alueella missä saa ajaa sen 30/40kmh joutuu 100m välein ajamaan n. 5-10kmh vauhtia jonkun töyssyn yli, joista vielä suurinpaan osaan saa raapia autonsa, vaikka se on katsastettu ja täysin laillinen (eikä edes mikään teinituunausviritelmä).
« Last Edit: 10.08.11, 20:06 by Mikko Pietarinen »
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11836 on: 10.08.11, 22:40 »

Tuli tuossa töissä äsken taas ihmeteltyä, että mikähän siinä on kun ajetaan moottoritiellä 120 km/h rajoituksella, henkilöauto ajaa siinä sitten sitä 70-75 km/h. Itse tulet yhdistelmällä vakkarilla 83 km/h henkilöauton taakse matelemaan. Kun tilanne antaa periksi (=vasen kaista on tyhjä), lähdet ohittamaan henkilöautoa. Kun olet saanut veturin h-auton ohitse, kummasti alkaa löytymään sitä ajonopeutta sen verran, että et pääse kärryn takia takaisin oikealle kaistalle. Ja useasti se henkilöauton nopeus jää siihen 80 km/h kinttaalle... Vittuilua?  Tongue
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11837 on: 10.08.11, 22:51 »

Tuli tuossa töissä äsken taas ihmeteltyä, että mikähän siinä on kun ajetaan moottoritiellä 120 km/h rajoituksella, henkilöauto ajaa siinä sitten sitä 70-75 km/h. Itse tulet yhdistelmällä vakkarilla 83 km/h henkilöauton taakse matelemaan. Kun tilanne antaa periksi (=vasen kaista on tyhjä), lähdet ohittamaan henkilöautoa. Kun olet saanut veturin h-auton ohitse, kummasti alkaa löytymään sitä ajonopeutta sen verran, että et pääse kärryn takia takaisin oikealle kaistalle. Ja useasti se henkilöauton nopeus jää siihen 80 km/h kinttaalle... Vittuilua?  Tongue

Ymmärrän tämän täysin siinä tilanteessa, mikäli sitä ennen tuli roikuttua kiinni auton perseessä sen toivossa, että se ryhtyisi ajamaan kovempaa. Harvempi liikenteessä vituttava asia toistuu yhtä usein kuin tonnien painoinen kuorkka kiinni perseessä, eli toisin sanoen niin lähellä, että äkillisessä jarrutustilanteessa kuorkka tulee voimalla päin.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11838 on: 10.08.11, 23:04 »

Jos ei töyssyt auta, niin 3 metrin paksuiset  betoniterästolpat auttaa. thmbup   Eli auto mahtuu tolppien välistä juuri ja juuri pujottelemalla  MATELEMALLA  Wink

Ja auton ja  tolppien väliin jää vain muutama sentti !
Tosta tuli mieleen hyvä esimerkki Vantaalla. Hommaksentie on tarkoitettu ainoastaan tontille ajoon ja läpiajo on sallittu vain takseille. Ylimääräisen läpiajon estämiseksi on tosiaan laitettu kaikenlaisia betonipossuja pujotteluradaksi ja se tien loppuosuus näyttää sellaiselta lasten liikennepuistojen ajoradalta. Muutaman kerran oon siitä taksilla läpi ajanut ja ei siinä ainakaan nopeutta pääse yli 10km/h kertymään ja aika tarkkana saa olla pujotellessa.

Google mapsin street view antaa jonkinnäköisen käsityksen, sieltä Tuupakantien päästä kun katseleepi.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11839 on: 11.08.11, 06:24 »

Takseista ja töyssyistä tuli mieleen.

Tuossa pari päivää sitten oli hauska episodi töyssyn ja taksin kanssa. Jarrutin hiukan myöhään (ja voimakkaasti) hidastetöyssyyn. Perässä tullut taksi painoi rääkän pohjaan ja meni ohi. Tosi komeat loikat teki kyllä töyssystä.

-JukSii-
Pages: 1 ... 590 591 [592] 593 594 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1