Keskustelua liikenteestä

<< < (2365/3019) > >>

Unzki:
Quote

Eivätkö nämä liimalasit - tuuli, taka, takasivu - nimenomaan ole osa kantavaa rakennetta? Joskus luin Audista kirjoitetun jutun, jossa oli erikseen maininta liimattujen lasien osuudesta korin jäykkyyteen ja prosenttilukuina ikkunoiden osuus ei ollut yksi eikä kaksi vaan suorastaan hämmästyttävän suuri luku. Tämä lasien osallistuminen kopan koossapysymiseen taas selittää sen, miksi pienikin halkeama tuulilasissa lähtee leviämään.


Mä olen ymmärtänyt että nykyään vähenevissä määrin, toki aina jotakin jäykistävää/kantavaa virkaa niillä taatusti on, mutta tosiaan vähemmän kuin "ennen vanhaan" Eiköhän toi Kaima Tuomi tuolta kohta tule ja kerro miten asia on ettei tarvi mutulla täällä meikäläisen kirjoitella.. Edit2: "Kyllä, koska liimakiinnitteiset lasit ovat osa auton kantavaa korirakennetta. Lasille välittyy korin dynaamisia ja staattisia rasituksia, jotka oleellisesti vaikuttavat nykyauton ajo-ominaisuuksiin ja kolariturvallisuuteen."

Syön sanani.

Edit: Tässäpä muuten aika hyvää tekstiä laseista.. http://www.pilkington.com/europe/finland/finnish/automotive-agr/faqs/default.htm

MGPekka:
Eikös tuo asia tule linkin kohdassa 1. jo aika harvinaisen selväksi......

ovalila:
Quote

Eikös tuo asia tule linkin kohdassa 1. jo aika harvinaisen selväksi......


Hyvin selväksi, ja juurikin tämä on se syy miksi pienikin halkeama tuulilasissa aiheuttaa hylsyn katsastuksessa. Mikolle muuten se papukaijamerkki lasinpesusta ja -vaihdosta 

Mielenkiintoinen pointti tuolla myös oli tuulilasinpyyhkäisyautomatiikasta. Siinä kun tuppaa justkin käymään niin että se ensimmäinen pyyhkäisy menee kuivalle lasille ja sitten onkin jo naarmuuntumisprosessi hyvällä alulla.

Joona:
Quote

Hyvin selväksi, ja juurikin tämä on se syy miksi pienikin halkeama tuulilasissa aiheuttaa hylsyn katsastuksessa.

Mutta vain jos se on näkökentässä.  Muualta lasi kyllä saa halkeilla eikä tunnu katastusmiestä kiinnostavan.

ovalila:
Quote

Mutta vain jos se on näkökentässä.  Muualta lasi kyllä saa halkeilla eikä tunnu katastusmiestä kiinnostavan.


Totta on että näihin näkökentässä oleviin puututaan herkemmin, muuten tilanne lienee katsastusmiehen harkinnassa. Olen tosin kuullut ääneenkin mainittavan että jos halkeama ulottuu lasin laidasta laitaan heikentäen täten kantavan lasin rakennetta, olisi tämä peruste hylkäämiselle.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page