Keskustelua liikenteestä

<< < (2369/3033) > >>

juksii:
Takseista ja töyssyistä tuli mieleen.

Tuossa pari päivää sitten oli hauska episodi töyssyn ja taksin kanssa. Jarrutin hiukan myöhään (ja voimakkaasti) hidastetöyssyyn. Perässä tullut taksi painoi rääkän pohjaan ja meni ohi. Tosi komeat loikat teki kyllä töyssystä.

kille:
Quote

Tuli tuossa töissä äsken taas ihmeteltyä, että mikähän siinä on kun ajetaan moottoritiellä 120 km/h rajoituksella, henkilöauto ajaa siinä sitten sitä 70-75 km/h. Itse tulet yhdistelmällä vakkarilla 83 km/h henkilöauton taakse matelemaan. Kun tilanne antaa periksi (=vasen kaista on tyhjä), lähdet ohittamaan henkilöautoa. Kun olet saanut veturin h-auton ohitse, kummasti alkaa löytymään sitä ajonopeutta sen verran, että et pääse kärryn takia takaisin oikealle kaistalle. Ja useasti se henkilöauton nopeus jää siihen 80 km/h kinttaalle... Vittuilua? 


Kannattais jäädä vaan siihen rauhassa taakse seuraamaan tilannetta. Kyllä se siitä ennen pitkää häviää. Mikään ei vituta niin paljon kun 120km/h tiellä ohitusta pikkupikku nopeuserolla suorittava rekkajore.

kille:
Quote

Minusta on kohtuutonta, että alueella missä saa ajaa sen 30/40kmh joutuu 100m välein ajamaan n. 5-10kmh vauhtia jonkun töyssyn yli, joista vielä suurinpaan osaan saa raapia autonsa, vaikka se on katsastettu ja täysin laillinen (eikä edes mikään teinituunausviritelmä).


Mistä ihmeestä jengi on saanut päähänsä että töyssytetyllä 30km/h tiellä pitäisi päästä ajamaan 30km/h tasaista nopeutta? Hidastetöyssyjen idea on hidastaa, yleensä siksi että ko. tiealueella liikkuu paljon ihmisiä tai muuta liikennettä. Jos niitä töyssyjä ei ole, siinä samalla tiellä ajetaan kuuttakymppiä. Kohtuutonta? Tietysti, koska MINULLA on kiire.

juksii:
Quote

Mistä ihmeestä jengi on saanut päähänsä että töyssytetyllä 30km/h tiellä pitäisi päästä ajamaan 30km/h tasaista nopeutta? Hidastetöyssyjen idea on hidastaa, yleensä siksi että ko. tiealueella liikkuu paljon ihmisiä tai muuta liikennettä. Jos niitä töyssyjä ei ole, siinä samalla tiellä ajetaan kuuttakymppiä. Kohtuutonta? Tietysti, koska MINULLA on kiire.


Töyssyn tarkoitus on hillitä ylinopeuksia, ei laillista nopeutta ajavia. Jos laillista nopeutta ajavat olisivat ongelma, laitettaisiin pienempiä nopeusrajoituksia.

Töyssyt jopa (minusta) heikentävät liikenneturvallisuutta. Tieosuuksilla joissa on töyssyjä joutuu keskittymään jopa enemmän töyssyjen kohdalla hidastamiseen ja niiden varomiseen kuin muun liikenteen seurantaan.

Kyllähän se nyt on jo ihan perusasia tienpitäjälle että jos tiellä on 30 km/h rajoitus, tarkoittaa se että hyvissä olosuhteissa tiellä pystyy turvallisesti ajamaan 30 km/h nopeutta. Jos nopeus ei ole turvallinen on nopeusrajoitus virheellinen ja sitä pitää muuttaa.

Stumppi:
Quote

Kannattais jäädä vaan siihen rauhassa taakse seuraamaan tilannetta. Kyllä se siitä ennen pitkää häviää. Mikään ei vituta niin paljon kun 120km/h tiellä ohitusta pikkupikku nopeuserolla suorittava rekkajore.

Kun siinä oot tilannetta jo vartin verran seuraillu, sitä painaa mielellään ohi... Kuitenki noi ajovälit on aika niukaksi laskettu... Ja mikäli 10-20 km/h on pikkupikku ero moottoritiellä, niin mikäs siinä Lähinnä ihmetyttää vaan se, että mikäli tekee sen kuningaspäätöksen lähteä ohittamaan, eikö sen ison auton voi antaa mennä sitten ohi, eikä ruveta kiihdyttelemään ja estämään sitä oikealle kaistalle pääsyä? 

Ja kuten sanoin, itse lähden moiseen ohitustilanteeseen vain siinä kohtaa, mikäli vasemmalla kaistalla ei ole liikennettä jota se oma ohittaminen haittaisi. Niitäkin näkee kyllä paljon kun yhdistelmä ohittaa toisen yhdistelmän nopeuserolla 5 km/h. 

Quote

Ymmärrän tämän täysin siinä tilanteessa, mikäli sitä ennen tuli roikuttua kiinni auton perseessä sen toivossa, että se ryhtyisi ajamaan kovempaa. Harvempi liikenteessä vituttava asia toistuu yhtä usein kuin tonnien painoinen kuorkka kiinni perseessä, eli toisin sanoen niin lähellä, että äkillisessä jarrutustilanteessa kuorkka tulee voimalla päin.

Ei, ei suinkaan.. Itse pidän näissäkin tilanteissa sen järjen päässä ja säilytän turvavälin. Itsellekkin adistavaa ajaa toisen puskurissa kiinni.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page