FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.02.18, 13:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 592 593 [594] 595 596 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1484135 times)
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11860 on: 03.09.11, 21:21 »

Mutta onko joku oikeasti miettinyt että kun tolppa välähtää pimeässä, miten siinä voi kuskille käydä? Sokasee meinaan kohtuullisen reippaasti... Kaverin kevarin kyydissä olin ja 80km/h alueella 81km/h ja välähti ja sai seuraavat 2 sekunttia miettiä missä mennään...

Onhan noita infrapunasalamiakin jo, ainakin sellaisen kuulemma törkkäsivät vahtimaan bussikaistaa manskulle (muistaakseni). Taas sellainen paljon liikenneturvallisuutta parantava paikka kameralle, rahastuksellahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ehei (älyhoi päätös tehdä 24h bussikaistat muutenkin).

Itse olen vain nähnyt salamointia pikkupakuista tienreunalla, ne ei ole hirvittäviä olleet, kun päiväsaikaan tulleet, vaikka ensimmäinen tapahtuikin leveän sillan alla. Sillan alla tuli ajettua reilua 70 km/h, nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h. Toisella kerrallas sentäs ajoin 76 tai 77 km/h GPS:n mukaan, ilkiästi olivat asettaneet auton Kulosaaren metroaseman edustalle, mäen taakse ja siinä juuri mäen laen jälkeen vauhti nousi sopivasti 2 km/h. Noh, eipä siitäkään kuulunut mitään, tais jäädä 76 km/h kameran kohdalla tai oikealla puolen kello kahdessa ollut auto blokkas näkyvyyden juuri ja juuri ja saikin vain itsestään kuvan. Kovasti se räpsi, kun läjä autoja meni samaa vauhtia ohitse.
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #11861 on: 03.09.11, 22:14 »

Onhan noita infrapunasalamiakin jo, ainakin sellaisen kuulemma törkkäsivät vahtimaan bussikaistaa manskulle (muistaakseni). Taas sellainen paljon liikenneturvallisuutta parantava paikka kameralle, rahastuksellahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ehei (älyhoi päätös tehdä 24h bussikaistat muutenkin).
Jep, se on siinä Helsinginkatu/Runeberginkatu/Mannerheimintie-risteyksessä ytimen suuntaan ajettaessa. Kamera ottaa huomioon vain sellaiset autot, jotka tulevat manskua pitkin (eli ei esim. Hesarilta kääntyvät).

Aika aktiivisena on kamerapakut ollu ainakin tänään iltapäivällä. Neljän jälkeen katselin kun Vantaalla Koivukylässä räpysi sillan alla ja reilu 4h myöhemmin sama auto oli Korsossa Kulomäentiellä sillan alla. Molemmissa paikoissa ovat olleet ennenkin useasti.

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #11862 on: 03.09.11, 22:39 »

Mutta onko joku oikeasti miettinyt että kun tolppa välähtää pimeässä, miten siinä voi kuskille käydä? Sokasee meinaan kohtuullisen reippaasti... Kaverin kevarin kyydissä olin ja 80km/h alueella 81km/h ja välähti ja sai seuraavat 2 sekunttia miettiä missä mennään...

Pari kertaa on töissä välähtänyt yöllä vitostien pimeydessä. Auta armias, jos satut katsomaan tolppaa niin näkökentässä leijuu pitkän aikaa ympäriinsä sellainen keltainen ympyrä... Muutenkin, joskus pimeässä näkee kun jossain kauempana jollakin välähtää tolppa; koko maisema loistaa keltaisena siellä kaukana.  Ei todellakaan ole mieto salama.
Erkki Pulkkinen

Date Registered: 15.08.08

« Reply #11863 on: 04.09.11, 07:08 »

Tässä käy vielä niin että kansa hermostuu ja ensin tulee tolpista paskaläjiä ja sitten poliiseista multaläjiä. On mennyt jo niin pitkälle tämä kyttääminen ja rahastaminen että jossain vaiheessa härmäläisen perusjuntin silmät aukeavat.
Joona Väisänen

« Reply #11864 on: 04.09.11, 07:53 »

Tässä käy vielä niin että kansa hermostuu ja ensin tulee tolpista paskaläjiä ja sitten poliiseista multaläjiä. On mennyt jo niin pitkälle tämä kyttääminen ja rahastaminen että jossain vaiheessa härmäläisen perusjuntin silmät aukeavat.

Eikä käy.
Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

« Reply #11865 on: 04.09.11, 08:15 »

Mä en ymmärrä ihmisten agressioita noita tolppia kohtaan. Jos ajaa liikennesääntöjen mukaan, ei pitäisi olla minkäänlaista väliä vaikka tolppia olisi 100m välein tien reunassa.

Mun kohdalla on kerran räpsähtänyt tolppa ja sakkohan sieltä tuli. 77km/h oli vauhtia 70 alueella. Oma vika, en syytä siitä yhteiskuntaa, tolppaa, poliisia tai edellä ajanutta autoilijaa. Mulla räpsy tapahtui päiväsaikaan ja oli vähän pettymys. Monet hehkuttaa kuinka koko tienoo on valoa täynnä ja päiväsaikaankin verkkokalvot sulaa silmien sisällä ja maisemä häviää näkyvistä. Paskapuhetta, hyvä että salamaa huomasi. Pimeällä tietysti vaikutus voi olla toinen.
Erkki Pulkkinen

Date Registered: 15.08.08

« Reply #11866 on: 04.09.11, 08:57 »

Mä en ymmärrä ihmisten agressioita noita tolppia kohtaan.

Mulla ei ainakaan ole mitään agressiota niitä kohtaan. Ainoa mikä niissä häiritsee on se että olen huomannut että 90% keskittymiskyvystäni menee tolppien ja mahdollisten kamera/tutka-autojen etsiskelyyn. Tämä johtunee siitä, että olen muutaman kerran saanut kiitokset viranomaisilta sakkolapun muodossa kun olen tarkkaillut enemmän hirviä, ym. vaarakohtia ajaessani ja nopeusmittarin seuraaminen on ollut takasijalla. Tällä tavoin turha kyttääminen selkeästi vaarantaa liikenneturvallisuutta sen lisäksi että lisää melko monen ihmisen agressiivisuutta tien päällä liikkuessaan.
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #11867 on: 04.09.11, 11:08 »

Mulla ei ainakaan ole mitään agressiota niitä kohtaan. Ainoa mikä niissä häiritsee on se että olen huomannut että 90% keskittymiskyvystäni menee tolppien ja mahdollisten kamera/tutka-autojen etsiskelyyn. Tämä johtunee siitä, että olen muutaman kerran saanut kiitokset viranomaisilta sakkolapun muodossa kun olen tarkkaillut enemmän hirviä, ym. vaarakohtia ajaessani ja nopeusmittarin seuraaminen on ollut takasijalla. Tällä tavoin turha kyttääminen selkeästi vaarantaa liikenneturvallisuutta sen lisäksi että lisää melko monen ihmisen agressiivisuutta tien päällä liikkuessaan.

Kuten aiemminkin todettu, jos kokee tarvetta myötää tuollaista ihan julkisesti, kannattaa palauttaa ajokortti lähimmälle poliisiasemalle. Keskittymiskyvyssä tai asenteissa on selvästi jotakin vikaa eivätkä ajo-oikeuden edellytykset enää täyty  Wink
Olavi Uotila

Date Registered: 07.02.08

« Reply #11868 on: 04.09.11, 12:12 »

Eikös nykyään saa sellaista simppeliä GPS:ää, jossa ei ole mitään navigointiohjelmaa, vaan pelkästään nopeusnäyttö - ja vieläpä siten, että se heijastetaan HUD-näyttönä kuskin näkökenttään? Siinä pitäisi stressikynnyksen madaltua, kun näkisi nopeuden ilman katseen siirtämistä. Myös vakionopeussäädin on hyvä, vaan se ei oikein sovellu taajassa liikenteessä.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jari Ahonen

Date Registered: 14.09.10

« Reply #11869 on: 04.09.11, 13:03 »

Jokunen päivä sitten luin jostain lehdestä liikkuvan poliisin tiedottajan haastattelun. Hän oli sitä mieltä, että keltaista valoa vasten ajamiseen tulisi puuttua sakon muodossa.

Ei siinä mitään, en ole niitä tyyppejä jotka painavat kaasua kun keltainen syttyy, ja vielä syvemmälle kun punainen syttyy Lähinnä minua jäi askarruttamaan se, että olen vaikkapa neljän metrin päässä valoista, ja keltainen syttyy. Nopeutta 50 niin ei taida pysähtyä. Vaikka pysähtyisikin, niin takakontista saa kaivaa sen perässä ajaneen joka painoi sitä kaasua...

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #11870 on: 04.09.11, 14:05 »

Tieliikennelaki 3.4.1981/267

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #11871 on: 04.09.11, 14:10 »

Eikös nykyään saa sellaista simppeliä GPS:ää, jossa ei ole mitään navigointiohjelmaa, vaan pelkästään nopeusnäyttö - ja vieläpä siten, että se heijastetaan HUD-näyttönä kuskin näkökenttään? Siinä pitäisi stressikynnyksen madaltua, kun näkisi nopeuden ilman katseen siirtämistä. Myös vakionopeussäädin on hyvä, vaan se ei oikein sovellu taajassa liikenteessä.

Nokian kohtelias navigaattoritäti jaksaa pitää huolta tiellä kulkijasta:

"Huomaa nopeusrajoitus!"

"Turvakamera edessä."

thmbup
Jari Ahonen

« Reply #11872 on: 04.09.11, 14:32 »

Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

.

Päättyykö näkyvä osa siihen liikennevalopylvääseen, vaikka sen jälkeen olisi suoraa tietä näkyvissä kilometri?

Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #11873 on: 04.09.11, 14:36 »

Itse ainakin ajan siten, että mikäli en koe turvalliseksi pysäyttää ajoneuvoa ennen risteysaluetta, ajan kylmästi keltaisia päin... Toisaalta porkkanana tässä on, että alla on yleensä se 60 000kg, vaikka ajat 45 km/h, ei se välttämättä pysähdy ennen risteystä...
Jari Ahonen

« Reply #11874 on: 04.09.11, 15:35 »

Pitäisikö autoilijoille ottaa sama käytäntö kuin jalankulkijoille? Heillähän vihreä valo alkaa vilkkumaan ennenkuin vaihtuu punaiseksi. Silloinhan keltaista ei tarvittaisi ollenkaan.

Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #11875 on: 04.09.11, 15:47 »

Pitäisikö autoilijoille ottaa sama käytäntö kuin jalankulkijoille? Heillähän vihreä valo alkaa vilkkumaan ennenkuin vaihtuu punaiseksi. Silloinhan keltaista ei tarvittaisi ollenkaan.

Ei.
Joona Väisänen

« Reply #11876 on: 04.09.11, 18:05 »

Mikäs se pieni valkoinen vilkkuva LED on joissakin valotolpissa, mikä vilkkuu vähän ennen valon vaihtumista punaiseksi? Joku maisemapakujen merkkivalo?
Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #11877 on: 04.09.11, 18:14 »

Mikäs se pieni valkoinen vilkkuva LED on joissakin valotolpissa, mikä vilkkuu vähän ennen valon vaihtumista punaiseksi? Joku maisemapakujen merkkivalo?

Valo liittyy joukkoliikenteen suosimiseen. Osassa busseista on lähetin, joka aktivoi hieman pidemmät vihreät lähestyvälle dösälle.
Jari Ahonen

« Reply #11878 on: 04.09.11, 18:28 »

Ei.

Jos keltaista päin ajaminen tulee jatkossa sakon arvoiseksi, niin jollain tavalla pitäisi autoilijaa varoittaa tulevasta keltaisesta. Peräänajojen määrä ainakin kasvaa eli ovatko tässä yhtälössä mukana myös kolarikorjaamot Wink

Ymmärtääkseni keltainen varoittaa autoilijaa siitä että valo on vaihtumassa punaiseksi, mutta keltaista päin ajaminen ei vielä ole rangaistavaa? Korjatkaa jos olen väärässä.

Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #11879 on: 04.09.11, 18:37 »

Tänä aamuna oli taas malttamaton "ammattikuljettaja" rekanratissa Kehä I:llä. Ajeltiin pienessä jonossa sallittua 94 km/h länteen päin. Ukko yritti ensin vasemmalta ohi, mutta ei vauhti riittänyt. Kannelmäen kohdalla tämä juntti veti oikealle kaistalle ja pääsi pienen alamäen siivittämänä jonon rinnalle. Vihdintien lähestyessä vilkku vasemmalle ja väkisinyritys takaisin keskikaistalle, mutta eihän sille kukaan tietä antanut. Mun takana ei ollut ketään ja sinne tämä jamppa joutui palaamaan. Leppävaaran tunnelin alamäessä sallittua 64 km/h edenneen jonon ohitus lopulta onnistui vasemmalta satalasissa. thmbup. Sitten tulikin taas kiire tunkea oikealle kaistalle että pääsisi Turun motarille, ja oiskin mennyt sinne Turkuun, mutta ei vaan Kilo/Mankkaalle päin oli matkalla tämä törppö! Oli se paskakuski!

topi
Pages: 1 ... 592 593 [594] 595 596 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1