Keskustelua liikenteestä

<< < (2377/3031) > >>

pho201:
Tieliikennelaki 3.4.1981/267

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

yeeman:
Quote

Eikös nykyään saa sellaista simppeliä GPS:ää, jossa ei ole mitään navigointiohjelmaa, vaan pelkästään nopeusnäyttö - ja vieläpä siten, että se heijastetaan HUD-näyttönä kuskin näkökenttään? Siinä pitäisi stressikynnyksen madaltua, kun näkisi nopeuden ilman katseen siirtämistä. Myös vakionopeussäädin on hyvä, vaan se ei oikein sovellu taajassa liikenteessä.


Nokian kohtelias navigaattoritäti jaksaa pitää huolta tiellä kulkijasta:

"Huomaa nopeusrajoitus!"

"Turvakamera edessä."

 

jari58:
Quote



Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

.


Päättyykö näkyvä osa siihen liikennevalopylvääseen, vaikka sen jälkeen olisi suoraa tietä näkyvissä kilometri?

Stumppi:
Itse ainakin ajan siten, että mikäli en koe turvalliseksi pysäyttää ajoneuvoa ennen risteysaluetta, ajan kylmästi keltaisia päin... Toisaalta porkkanana tässä on, että alla on yleensä se 60 000kg, vaikka ajat 45 km/h, ei se välttämättä pysähdy ennen risteystä...

jari58:
Pitäisikö autoilijoille ottaa sama käytäntö kuin jalankulkijoille? Heillähän vihreä valo alkaa vilkkumaan ennenkuin vaihtuu punaiseksi. Silloinhan keltaista ei tarvittaisi ollenkaan.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page