FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.08.17, 17:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 594 595 [596] 597 598 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467488 times)
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #11900 on: 06.09.11, 19:47 »

Ei muuten pääty. Kehä 1 kulkee risteykseen asti nimellä Hagalundintie, ja risteyksen jälkeen nimellä Karhusaarentie. Yhteistä näillä kahdella eri nimisellä tiellä on tien numeron verran, kumpainenkin ovat tietä 101. Toki kehä ei Ruoholahteen asti jatku, mutta sinne ne kaistat ohjaavat... Jos länsiväylää on ajanut oikeanpuoleista (ei kuitenkaan bussikaistaa) kaistaa pitkin, niin kaistaa vaihtamatta taitaa tie viedä aikanaan porkkalankadulta mechelininkadulle etelään, jolloin päädytään itseasiassa mechelininkadun vasemmanpuoleiselle kaistalle, joka muuttuu hietalahdenkaduksi ja aikanaan kaistalta on pakko kääntyä vasemmalle mallaskadulle (tunneliin), se, miten liikenne jatkuu sitten uudenmaankadulla, ei ole enää muistissa. Luultavasti mannerheimintietä pitkin päädyttäisiin ajamaan ainakin hetkeksi, mutta kääntyykö kaista sitten eteläespalle ilman kaistanvaihtoa, vai jatketaanko manskua pohjoiseen?-)

Joku, jolla on ylimääräistä aikaa, voisi lähteä kokeilemaan. Pelkona on, että lopulta ollaan 3-tiellä ja tampere lähestyy.. Cheesy

Turhaakin turhempi aihe, mutta koska olen itsekin eräänlainen "tiehörhö", niin piti alkaa tutkimaan asiaa Googlen katunäkymäkuvien pohjalta. Roll Eyes Jos siis yksi kaistanvaihto sallitaan bussikaistan yli liityttäessä Kehältä Länkkäriväylälle, niin tällöin matkan pitäisi jatkua tuosta Eteläespan kautta Kauppatorin tuntumaan. Tässä vaiheessa tuleekin sitten risteys, jonka ryhmittymissäännöistä en ole täysin varma. Mikäli tässä vaiheessa pysyy aivan keskikorokkeen tuntumassa, niin matka jatkuu Havis Amandan patsaan ympäri Unioninkadulle vasenta kaistaa pitkin, kunnes kaista kääntyy Etelärantaa kohti. Tässä vaiheessa kaistalta ei enää pääsekään muualle kuin suoraan Makasiiniterminaaliin, joten tähän matka totaalisesti päättyy. Jos taas Eteläesplanadilta vasemmalle kääntyessä ottaa keskimmäisen kaistan, kuten joissain aikaisemmissa liikennemerkeissä opastetaan, niin tällöin matka jatkuu Pohjoisrannan kautta Sörnäisten rantatielle ja siitä edelleen Mäkelänkadulle. Mäkelänkadulla ongelmaksi muodostuu jälleen bussikaista, mutta joka tapauksessa suoraan jatkettaessa päätyy Tuusulanväylälle ja aikanaan ilmeisesti johonkin Hyrylän liikenneympyröihin. Tätä pidemmälle en enää jaksanut reittiä selvittää.   Tongue
« Last Edit: 06.09.11, 20:01 by Antti Havukainen »
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #11901 on: 06.09.11, 19:57 »

Turhaakin turhempi aihe, mutta koska olen itsekin eräänlainen "tiehörhö", niin piti alkaa tutkimaan asiaa Googlen katunäkymäkuvien pohjalta. Roll Eyes Jos siis yksi kaistanvaihto sallitaan bussikaistan yli liityttäessä Kehältä Länkkäriväylälle
Osoitelaitteiden ja liikennesääntöjen edellyttämät vähimmäiskaistanvaihdot suoritetaan, ajoneuvona henkilöauto Wink

Tuusulanväylälle ja aikanaan ilmeisesti johonkin Hyrylän liikenneympyröihin. Tätä pidemmälle en enää jaksanut reittiä selvittää.   Tongue

Jos liikenneympyröistä painetaan suoraa läpi (koska oikeaa kaistaa ajaessa opasteet näin pakottavat toimimaan), päädytään järvenpäähän, pohjoisväylä ylitetään suoraa ja tullaan Helsingintien päätyyn liikenneympyrään. Siihen jäädään sitten pyörimään...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Olavi Uotila

Date Registered: 07.02.08

« Reply #11902 on: 04.10.11, 18:36 »

Väistämisvelvollisuuden käyttämättä jättäminen... Grin

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #11903 on: 14.10.11, 09:40 »

Onpas hiljaista tässä osiossa.  No kysytään arvon foorumilaisten mielipidettä seuraavaan tilanteeseen. Ajoin motaria n. 110 lasissa, aika vähän liikennettä oli, saavutin edellämenevää kuitenkin aika selvästi. Samalla kun sitä lähestyin, tuli takaa myös selvästi nopeampi auto ja alkoi siirtyä ohittamaan minua ja samalla olin aika lähellä etumaista, jolloin nostin kaasun ja ajattelin että antaa nopeamman mennä ohi ja sitten minä perään vasta. Ohittava oli jo pois peräpeilin kentästä eli pakko olla pian peräni tasalla(nopeuserot huomioiden) jolloin pistin vilkun päälle merkiksi että kohta alan vaihtaa kaistaa(muut huomioiden tietysti). Parin volkautuksen jälkeen odotin että miksei mene jo ohi tää nopeampi, niin se onkin jäänyt siihen 3-4 auton mittaa takavasemmalle himmailemaan. No odotin pari sekuntia ja kun asemat ei muuttuneet, päätin että lähden sitten ohi etumaisesta, kun kerta näin kävi että toinen ehti "pelästymään" vilkkua justiinsa viime tingassa(siis lähes rinnallani ollen) sen huomaten ja kai luullen että pusken sieltä eteen/kylkeen sokkona. Ei kai siinä muuta ajatusta ollut. Mutta miksi hän alkoi tuollaista tekemään, kai siinä rittää kun seuraa sivusta ettei toinen tule kylkeen vahingossa ja jatkaa omaa vauhtiaan menoaan. Eihän tuossa nyt vaaraa ollut(tällä kertaa), mutta jos vaikka olisi ollut joku kuumakalle hänen perässään, tiedä vaikka olisi perspusun antanut tai ihan varmasti olisi ainakin lisää hiiltynyt. (Meni melkein Aaltonenmaiseksi jossitteluksi Wink. Ainakin minun puolesta jos/kun ohittelen, saavat tunkea vilkkua päälle oikealla ja tulla jälkeeni tai mihin sopii, en ala ilman syytä jarrutteleen tai himmaileen siinä kohtaa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #11904 on: 14.10.11, 09:52 »

No minun mielestä pistit sen vilkun päälle turhaan noin aikaisin. Ihan turha sitä on tuolleen säikytellä niitä takaa tulevia. Niin paljon tuolla moottoriteillä näkee autoilijoita, jotka A) eivät ole peileistä kuulleetkaan, B) eivät osaa/viitsi/ymmärrä niitä käyttää, C) eivät vilkaise olan yli varmistaakseen kuolleen kulman, että minun itsesuojeluvaisto ainakin kehottaa pitämään tuollaista vilkun käyttöä merkkinä siitä, että se ihan oikeasti saattaa ponkaista eteesi/kylkeesi se auto sieltä oikealta kaistalta...

Ps. edes Aaltonen ei kykene tuollaiseen kuumakalle ja perspusu-malliseen mielikuvitteluun Grin

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Timo Koski

« Reply #11905 on: 14.10.11, 10:19 »

No minun mielestä pistit sen vilkun päälle turhaan noin aikaisin. Ihan turha sitä on tuolleen säikytellä niitä takaa tulevia. Niin paljon tuolla moottoriteillä näkee autoilijoita, jotka A) eivät ole peileistä kuulleetkaan, B) eivät osaa/viitsi/ymmärrä niitä käyttää, C) eivät vilkaise olan yli varmistaakseen kuolleen kulman, että minun itsesuojeluvaisto ainakin kehottaa pitämään tuollaista vilkun käyttöä merkkinä siitä, että se ihan oikeasti saattaa ponkaista eteesi/kylkeesi se auto sieltä oikealta kaistalta...

Ps. edes Aaltonen ei kykene tuollaiseen kuumakalle ja perspusu-malliseen mielikuvitteluun Grin
Olet tietysti ihan oikeassa joka kohdassa, toisaalta(lisää jossittelua seuraa) mikähän mahtaa olla tilasto siitä montako vilkullista vv. vilkutonta pukkaa eteen/kylkeen noissa tilanteissa.  On se kyllä vaikeaa silloinkin jos jokaista vilkun käyttäjää pitää säikkyä Shocked, enemmän keskimäärin ne vilkuttamattomat minua ainakin säikäyttää, vaikka niitä taitaa suurempi osa olla kaikista thmbdn, että kyllä niihin on tottunut(siinäkö syy Grin). Ehkä tuo tilanne johtuikin siitä.  Ja minä taidan olla liian luottavainen toisten tekemisiin nähden.
Ihmettelen että ei kai ne sitten samat säikyt ihmiset luule että joku maantietä ajava pistää vilkun päälle ja samalla  hetkellä kääntää autonsa ojaan Grin, vaan odottaa sopivaa risteystä mistä kääntyy Wink. Samalla tapaa kaistanvaihtaja odottaa sopivaa väliä minne koslansa kääntää Cool. No varovainenhan saa olla ja toisten liikkeitä voi seurata silti, jos se ei ole ajan tasalla.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11906 on: 14.10.11, 10:38 »

On se kyllä vaikeaa silloinkin jos jokaista vilkun käyttäjää pitää säikkyä Shocked

Sitä en sentään tunnusta. Vaan puhuin nimenomaan noista, jotka sen vilkun pistävät päälle juuri kuvailemassasi tilanteessa kuvailemallasi tavalla. Niitä kun on enemmän kuin useamman kerran sellainen meinannut tulla kylkeen, on niitä väkisellä alkanut varomaan.

Silti pahimpia on idiootit, jotka antavat tietä rampilta tulijalle. Sieltä rampilta tuleva auto kun pistää vilkun päälle, niin voi jeesus sitä taunojen paniikkia, mikä siellä autossa iskee. Sen oikealla kaistalla ajavan pakko päästä alta pois nopeasti. Ja ne ei kyllä sitten katso, onko siinä vasemmalla kaistalla autoa vai ei, ne tulee niskaan kysymättä. Tosin niitä tulee ihan yhtä paljon sitten myös tosiaan vilkutta...

Tatu Koiranen

« Reply #11907 on: 14.10.11, 10:43 »

No minun mielestä pistit sen vilkun päälle turhaan noin aikaisin.

Raskaalla ajoneuvolla ajaessa huomaa hyvin, kuinka saavuttavan henkilöauton nopeus alenee ohituksen ajaksi. Välillä henkilöauto on saavuttanut raskaan yhdistelmän melko suurellakin nopeuserolla, mutta jää sitten lähes paikalleen (suhteessa yhdistelmään) kun on päässyt vierelle. Jos myös yhdistelmällä on ohittamistarpeita edellä hidastelevan liikenteen takia, olen huomannut, että vilkun päällelaitto saa yleensä kohtuullisen nopeita reaktioita aikaan siinä vieressä ajavassa henkilöautossa, tosin koskaan ei voi tietää, jarruttaako se vai kiihdyttääkö se, mutta tilaa tulee kyllä... Smiley

Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #11908 on: 14.10.11, 11:17 »

Silti pahimpia on idiootit, jotka antavat tietä rampilta tulijalle.
No kyllä ne rampilta tulijatkin on vähintään yhtä idiootteja suurin osa. Eniten ärsyttää se, että eivät osaa sitä kaasua painaa, vaan jäävät himmaamaan siihen kaistalle sitä max kuuttakymppiä ja ihmettelemään mitä tapahtuu. Sitten se kaista loppuu kesken ja jäädään siihen kaistan päätyyn seisomaan, tai sieltä tullaan sitä kuuttakymppiä siihen oikealle kaistalle sen nopeamman eteen. Roll Eyes Paras oli kerran, kun ajelin vakkari päällä ja rampilta tulija himmaili siinä kiihdytyskaistalla rinnallani tekemättä mitään. Ei painanut kaasua tai hiljentänyt, kunnes kaista sitten loppui ja joutui lyömään liinat kiinni... thmbup Taitaa olla yksi pahimmista heikkouksista tuo liittyminen isolle tielle rampista... Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11909 on: 14.10.11, 11:27 »

No kyllä ne rampilta tulijatkin on vähintään yhtä idiootteja suurin osa. Eniten ärsyttää se, että eivät osaa sitä kaasua painaa, vaan jäävät himmaamaan siihen kaistalle sitä max kuuttakymppiä ja ihmettelemään mitä tapahtuu.

Hittojako sinä niistä välität niin kauan, kun ne ei sieltä ammu väkisellä kylkeen. Jos ovat niin idiootteja, että eivät osaa tulla sieltä rampilta niinkuin kuuluisi, niin sinnepähän jäävät odottamaan. Ei vaikuta ainakaan minun ajoon...

Petri Koivisto

« Reply #11910 on: 14.10.11, 12:30 »

Hittojako sinä niistä välität niin kauan, kun ne ei sieltä ammu väkisellä kylkeen. Jos ovat niin idiootteja, että eivät osaa tulla sieltä rampilta niinkuin kuuluisi, niin sinnepähän jäävät odottamaan. Ei vaikuta ainakaan minun ajoon...
Niinpä, paitsi sitten kun olet itsekin siellä rampilla... Grin Mutta joo, yleensä noista pääsee helpoimmalla (tietty tilanteesta ja rampista riippuen) kun vaihtaa vaan ajoissa sinne vasemmalle kaistalle. Varsinkin jos on tulossa isompikin letka sieltä rampilta.

Yleensä itse vaihdan nimenomaan sinne vasemmalle jo ajoissa, tai sitten menen kaasulla nopeasti ohi, ja viimeisimpänä vaihtoehtona himmaan ns. mittarivirheen pois. Tongue Tosin tuo kolmas on kaikista huonoin tapa väistää/antaa tilaa, ja harvemmin tulee edes noin tehtyä. Harva sieltä rampilta uskaltaa kuitenkaan tulla eteen. Jäävät aina vaan ihmettelemään, että mitä tapahtuu kun tulen täältä reipasta 50km/h vauhtia... Sitten kun sattuu joku tohelo tulemaan sitä "isoa tietä" pitkin, niin rupeaa sekin himmaamaan ja yrittää väkisin antaa tilaa sille rampilla olevalle. Tulos -> rampilta tulija pysähtyy kiihdytyskaistan päätyyn ja koko muu liikennekin hidastuu siihen 40km/h vauhtiin sen "väistäjän" mukaan... näin varsinkin ruuhkassa. Tongue

Esimerkkinä heitän tähän vanhan Honkkarin/Tikkurilan liittymät. Molemmissa se ns. varsinainen kiihdytyskaista on melko lyhyt. Ja varsinkin Tikkurilasta itäänpäin liittyviä tulee usein pitkä letka kerralla liikennevaloista johtuen. Ja tässä onkin se paikka, missä vaihdan aina vähänkin ruuhkaisempaan aikaan sinne vasemmalle jo ajoissa. Koska silloin kun se letka sattuu tulemaan sieltä, yritetään sitten tunkemalla tunkea niihin olemattomiin "turvaväleihin" kun kukaan ei osaa väistää ketään -> nopeus tippuu sinne 40km/h niin että kolahtaa. Tosin tuossa täytyy olla tarkkana sitten näiden suoraan vasemmalle ampujien kanssa. Jotkuthan sitäkin harrastavat, että tykittävät siis suoraan sieltä rampilta sinne vasemmalle kaistalle. Tai sitten ensin siihen 40km/h virtaan, ja siitä koukataankin sinne vasemmalle missä muut ajaa 80km/h. Tuo on kyllä niin pullonkaula ruuhka-aikoihin. Ja tilannetta hämmentää vielä sopivasti se kiihdytyskaistan päätyyn istutettu peltipoliisi Grin

Jos olen itse tulossa rampilta, kelaan yleensä (tilanteesta ja rampista riippuen myöskin) vähän nopeusrajoitusta kovemman vauhdin, mistä on sitten hyvä himmailla sinne sopivaan rakoseen... Eipä ainakaan jää kenenkään jalkoihin thmbup

Loppuun vielä jäniskevennys, teiden ritarit ottaa miehestä mittaa: Grin

[ attachment removed / expired ]
tjh80
Former member
« Reply #11911 on: 14.10.11, 13:03 »

Yleensä, jos huomaan että rampilta on tulossa autoja samalle väylälle ja jos tilanne vaan sallii, että on kaksi kaistaa, vaihdan automaagisesti sinne vasemmalle kaistalle että sieltä porukka pääsee ajallaan tielle.
Mutta jos on vaan yksi kaista käytössä ja ei hirveästi ruuhkaa edessä, niin painan vaan kaasua lisää että se rampilta tuleva pääsee perään köröttelemään, muussa tapauksessa jos kiihdyttämään ei pääse, en kyllä ala tietä antamaan.
Timo Koski

« Reply #11912 on: 14.10.11, 13:59 »

Vähän samaa sarjaa kuin edellinen lisää. Tulin rampilta kantatielle ja tiukan mutkankin takia ei ollut paljoa vauhtia, jota hiukan kelasin lisää kun ramppi oikeni. Samalla päätietä ajava joka oli lähes rinnalla ja menossa kovempaa, alkoi siinä rinnalla himmaamaan. Katsoin Hoo Moilasena että mitäs se siihen hyyty, mutta pakko oli sitten itse antaa hanaa ennen kuin kaista päättyy. Ja tuokin olisi mennyt vakiovauhdilla sopivasti siitä ja minä perässä sitten. Nyt taas siinä kuikuilin että mitäs se aikoo tehdä. Jotain järkee siihen ns. kohteliaisuuteen/joustavuuteen voisi yrittää käyttää eikä sooloilla noita omia nopeuksiaan turhaan, vaan toiset sovittaa itsensä mukaan, varsinkin silloin kun liikennettä on vähän ja tilaa löytyy, ei homma ole vaikeaa, jos siitä ei omilla manöövereillä sellaista tee.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #11913 on: 14.10.11, 17:15 »

Mutta jos on vaan yksi kaista käytössä ja ei hirveästi ruuhkaa edessä, niin painan vaan kaasua lisää että se rampilta tuleva pääsee perään köröttelemään, muussa tapauksessa jos kiihdyttämään ei pääse, en kyllä ala tietä antamaan.

Mulle jos tekisit tuon, että rupeat siinä rinnalla kiihdyttelemään, riuhtasen turpaan  Tongue Tai ainakin annan kansainvälisiä ääni- ja sormimerkkejä. Ihan oikeasti, sitä varten siellä rampilla on kolmio, että se on sen rampilta tulijan tehtävä liittyä liikenteeseen parhaaksi katsomaansa väliin. Siihen ei tarvita mitään "teiden ritareita" kiihdyttelemään ja antamaan tietä. Pahimmassa tapauksessa arvioit väärin ja estät sen rampilta tulijan aikeet kiihdyttää sopivaksi katsomaansa väliin. Et sinä anna normaalissakaan risteyksessä kolmion takaa tulijalle tietä...

Petri Koivisto

« Reply #11914 on: 14.10.11, 17:27 »

Ihan oikeasti, sitä varten siellä rampilla on kolmio, että se on sen rampilta tulijan tehtävä liittyä liikenteeseen parhaaksi katsomaansa väliin.
Vaan tajuaisivatpa ne rampilta tulijatkin saman... Roll Eyes
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #11915 on: 15.10.11, 08:16 »

Ja varsinkin Tikkurilasta itäänpäin liittyviä tulee usein pitkä letka kerralla liikennevaloista johtuen.

Lieköhän tuossa on kukaan vielä ajanut bussin kylkeen, kun ensimmäinen kolmio on bussikaistalle ennen Kehälle liittymistä.

PS. Hidas kiihdytyskaista ei haittaa eikä nuo liittymät ole vaikeita. Sen oman paikkansa Kehän liikenteestä voi päättää jo ennen kuin kiihytyskaista kääntyy kehän suuntaiseksi ja laittaa vilkun päälle. Liityttäessä pitää jo tietää se väli, johon tulee ajamaan.
Petri Koivisto

« Reply #11916 on: 15.10.11, 09:11 »

Lieköhän tuossa on kukaan vielä ajanut bussin kylkeen, kun ensimmäinen kolmio on bussikaistalle ennen Kehälle liittymistä.
Tuskinpa se bussi sieltä pääsee yllättämään, ellei ihan sokkona ajele. Mä ainakin katon jo ennen sitä mutkaa sinne pitkälle vasemmalle, ja jos siellä ei näy mitään niin tuskin se enää sieltä ehtii kylkeen hyökätä... Grin
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #11917 on: 15.10.11, 09:17 »

Tuskinpa se bussi sieltä pääsee yllättämään, ellei ihan sokkona ajele. Mä ainakin katon jo ennen sitä mutkaa sinne pitkälle vasemmalle, ja jos siellä ei näy mitään niin tuskin se enää sieltä ehtii kylkeen hyökätä... Grin

Noi on joka liittymässä sellasia, ettei normiautoilija edes ymmärrä vaihtavansa kaistaa ja olevansa väistämisvelvollinen. Esim Korson liittymästä kun käännytään Tuusulanväylälle etelään, olen nähnyt monta kertaa bussin ajavan jonkun oikealta tulevan päälle, kun luullaan että ollaan vaan kiihytyskaistalla eikä tajuta, että se oma kaista loppuu sille bussikaistalle, joka jatkuu kiihytyskaistana.
Tatu Koiranen

« Reply #11918 on: 16.10.11, 03:36 »

Mulle jos tekisit tuon, että rupeat siinä rinnalla kiihdyttelemään, riuhtasen turpaan  Tongue Tai ainakin annan kansainvälisiä ääni- ja sormimerkkejä. Ihan oikeasti, sitä varten siellä rampilla on kolmio, että se on sen rampilta tulijan tehtävä liittyä liikenteeseen parhaaksi katsomaansa väliin. Siihen ei tarvita mitään "teiden ritareita" kiihdyttelemään ja antamaan tietä. Pahimmassa tapauksessa arvioit väärin ja estät sen rampilta tulijan aikeet kiihdyttää sopivaksi katsomaansa väliin. Et sinä anna normaalissakaan risteyksessä kolmion takaa tulijalle tietä...

Toisaalta harvassa on ne täysperävaunuyhdistelmät, jotka kiihtyy joka rampissa aina liikennevirran nopeuteen niin, että voisivat tunkea sinne liikenteen sekaan... jos sieltä edes 25 metriä pitkää väliä löytyy...

tjh80
Former member
« Reply #11919 on: 16.10.11, 09:12 »

Mikä siis jäi sinulta epäselväksi tuossa kommentissani. Kolmio on rampilta tulijalle ja väistämis velvollisuus, jos on hänellä epätoivoista siihen muun liikenteen seuraan pääsemiseen, hidastelkoot ja vaikka pysähtyy odottelemaan kiihdytyskaistan kohdalla sitä liikenteeseen pääsyä. En minä väistele autoja jotka eteen tulee kolmion takaa. Vakuutusyhtiölle ei jää sen kummemmin seliteltävää itselläni, vaan sillä kolmion takaa eteen tulleelle.
Pages: 1 ... 594 595 [596] 597 598 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1