Keskustelua liikenteestä

<< < (2385/3019) > >>

Pe7e:

Hittojako sinä niistä välität niin kauan, kun ne ei sieltä ammu väkisellä kylkeen. Jos ovat niin idiootteja, että eivät osaa tulla sieltä rampilta niinkuin kuuluisi, niin sinnepähän jäävät odottamaan. Ei vaikuta ainakaan minun ajoon...

Niinpä, paitsi sitten kun olet itsekin siellä rampilla... Mutta joo, yleensä noista pääsee helpoimmalla (tietty tilanteesta ja rampista riippuen) kun vaihtaa vaan ajoissa sinne vasemmalle kaistalle. Varsinkin jos on tulossa isompikin letka sieltä rampilta.

Yleensä itse vaihdan nimenomaan sinne vasemmalle jo ajoissa, tai sitten menen kaasulla nopeasti ohi, ja viimeisimpänä vaihtoehtona himmaan ns. mittarivirheen pois. Tosin tuo kolmas on kaikista huonoin tapa väistää/antaa tilaa, ja harvemmin tulee edes noin tehtyä. Harva sieltä rampilta uskaltaa kuitenkaan tulla eteen. Jäävät aina vaan ihmettelemään, että mitä tapahtuu kun tulen täältä reipasta 50km/h vauhtia... Sitten kun sattuu joku tohelo tulemaan sitä "isoa tietä" pitkin, niin rupeaa sekin himmaamaan ja yrittää väkisin antaa tilaa sille rampilla olevalle. Tulos -> rampilta tulija pysähtyy kiihdytyskaistan päätyyn ja koko muu liikennekin hidastuu siihen 40km/h vauhtiin sen "väistäjän" mukaan... näin varsinkin ruuhkassa.

Esimerkkinä heitän tähän vanhan Honkkarin/Tikkurilan liittymät. Molemmissa se ns. varsinainen kiihdytyskaista on melko lyhyt. Ja varsinkin Tikkurilasta itäänpäin liittyviä tulee usein pitkä letka kerralla liikennevaloista johtuen. Ja tässä onkin se paikka, missä vaihdan aina vähänkin ruuhkaisempaan aikaan sinne vasemmalle jo ajoissa. Koska silloin kun se letka sattuu tulemaan sieltä, yritetään sitten tunkemalla tunkea niihin olemattomiin "turvaväleihin" kun kukaan ei osaa väistää ketään -> nopeus tippuu sinne 40km/h niin että kolahtaa. Tosin tuossa täytyy olla tarkkana sitten näiden suoraan vasemmalle ampujien kanssa. Jotkuthan sitäkin harrastavat, että tykittävät siis suoraan sieltä rampilta sinne vasemmalle kaistalle. Tai sitten ensin siihen 40km/h virtaan, ja siitä koukataankin sinne vasemmalle missä muut ajaa 80km/h. Tuo on kyllä niin pullonkaula ruuhka-aikoihin. Ja tilannetta hämmentää vielä sopivasti se kiihdytyskaistan päätyyn istutettu peltipoliisi

Jos olen itse tulossa rampilta, kelaan yleensä (tilanteesta ja rampista riippuen myöskin) vähän nopeusrajoitusta kovemman vauhdin, mistä on sitten hyvä himmailla sinne sopivaan rakoseen... Eipä ainakaan jää kenenkään jalkoihin

Loppuun vielä jäniskevennys, teiden ritarit ottaa miehestä mittaa:

[ Attachment not found - or removed ]

tjh80:
Yleensä, jos huomaan että rampilta on tulossa autoja samalle väylälle ja jos tilanne vaan sallii, että on kaksi kaistaa, vaihdan automaagisesti sinne vasemmalle kaistalle että sieltä porukka pääsee ajallaan tielle.
Mutta jos on vaan yksi kaista käytössä ja ei hirveästi ruuhkaa edessä, niin painan vaan kaasua lisää että se rampilta tuleva pääsee perään köröttelemään, muussa tapauksessa jos kiihdyttämään ei pääse, en kyllä ala tietä antamaan.

kiikaroija:
Vähän samaa sarjaa kuin edellinen lisää. Tulin rampilta kantatielle ja tiukan mutkankin takia ei ollut paljoa vauhtia, jota hiukan kelasin lisää kun ramppi oikeni. Samalla päätietä ajava joka oli lähes rinnalla ja menossa kovempaa, alkoi siinä rinnalla himmaamaan. Katsoin Hoo Moilasena että mitäs se siihen hyyty, mutta pakko oli sitten itse antaa hanaa ennen kuin kaista päättyy. Ja tuokin olisi mennyt vakiovauhdilla sopivasti siitä ja minä perässä sitten. Nyt taas siinä kuikuilin että mitäs se aikoo tehdä. Jotain järkee siihen ns. kohteliaisuuteen/joustavuuteen voisi yrittää käyttää eikä sooloilla noita omia nopeuksiaan turhaan, vaan toiset sovittaa itsensä mukaan, varsinkin silloin kun liikennettä on vähän ja tilaa löytyy, ei homma ole vaikeaa, jos siitä ei omilla manöövereillä sellaista tee.

mmniemi:

Mutta jos on vaan yksi kaista käytössä ja ei hirveästi ruuhkaa edessä, niin painan vaan kaasua lisää että se rampilta tuleva pääsee perään köröttelemään, muussa tapauksessa jos kiihdyttämään ei pääse, en kyllä ala tietä antamaan.

Mulle jos tekisit tuon, että rupeat siinä rinnalla kiihdyttelemään, riuhtasen turpaan  Tai ainakin annan kansainvälisiä ääni- ja sormimerkkejä. Ihan oikeasti, sitä varten siellä rampilla on kolmio, että se on sen rampilta tulijan tehtävä liittyä liikenteeseen parhaaksi katsomaansa väliin. Siihen ei tarvita mitään "teiden ritareita" kiihdyttelemään ja antamaan tietä. Pahimmassa tapauksessa arvioit väärin ja estät sen rampilta tulijan aikeet kiihdyttää sopivaksi katsomaansa väliin. Et sinä anna normaalissakaan risteyksessä kolmion takaa tulijalle tietä...

Pe7e:

Ihan oikeasti, sitä varten siellä rampilla on kolmio, että se on sen rampilta tulijan tehtävä liittyä liikenteeseen parhaaksi katsomaansa väliin.

Vaan tajuaisivatpa ne rampilta tulijatkin saman...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page