Keskustelua liikenteestä

<< < (2389/3031) > >>

Pe7e:
Quote

Eikä sitäkään tarvita välttämättä.  Perjantaina olin tulossa tuolta Päijät-Hämeen suunnasta isovanhempien kyydissä ja jossain HLinnan ja Forssan välillä edessä menevä Clio lämäsi jarrut pohjaan ja ilman vilkkua luikki vasemmalle... Siinä oli kyllä etupenkki käsiä täynnä. Ja turvavälit olivat kunnossa, se vaan veti kirjaimellisesti liinat kiinni täysin yllättäen, ilman vilkkua. Sen jälkeen kun oli kääntynyt niin taisi vilkku vilahtaa....

Onko turvaväli silloin kunnossa, jos ohjaamo on käsiä täynnä kun edessä ajava sattuu jarruttamaan? Pitäähän se oma kiesi saada pysähtymään ennenkuin kolahtaa, teki se edessä ajava sitten mitä tahansa... Ts. onko sillä väliä, lyökö se liinat kiinni kääntyäkseen pois tieltä, vai väistääkseen eteen loikannutta pupua?

kiikaroija:
Quote

Olet ymmärtänyt varmaan jotain väärin, tai sitten olen tapani mukaan ilmaissut itseäni huonosti. Kaistaa vaihtaessa vilkun lyöminen just ennen kun samaan suuntaan menevä vasemmalla kaistalla on ohittamassa sinua, aiheuttaa taatusti pientä sydämentykytystä ja lisäjännitystä.

Tai jos halusin ymmärtää väärin . Mutta tuossa esimerkissäsi Koulukadulta tms, jos on ruuhkaa ja haluaa vaihtaa kaistaa, jossain kohtaa se vilkku on laitettava päälle vaikka olisi 50 autoa takavasemmalla. Ja olisi se mukava saada tilaa, muuten olet Raisiossa vastoin suunnitelmiasi. Jos se auto oli hiukan edellänne, tuskin se paljoa olisi vaatinut hiukan jättää väliä eteen ja päästää se siihen, ensi kerralla voitte olla itse samassa tilanteessa ettei tilaa meinaa löytyä.

LauraP:
Kun kuljettaja ei ehtinyt tekemään mitään, se oli ihan hetkessä ohi se tilanne  . On niin hyvä olla jälkeenpäin viisas ja miettiä mitä hienoja kevätjuhlaliikkeitä olisi voinut tehdä.
Esimerkikisi otin tämän siksi kun ne vilkuttajat ei pysy omalla kaistallaan kunnes tilaa tulee. Tämä nyt ei ole verrattavissa täysin siihen mitä sinulle tapahtui, mutta ihan vain koittaakseni avata miksi ihmiset pelästyy vilkuttajia. Tämän jälkeen en ole luottanut siihen että kaistaa vaihtava pysyy siellä omalla puolellaan. Omassa tapauksessani kuljettaja tuli oikealta vilkku päällä mikä on ihan oikein, mutta vaihtoi kaistaa aivan liian tiukkaan väliin ilmeisesti sen takia että hän ei nähnyt autoamme kuolleen kulman takia.
Ihan sama silloin kun on moottoritiellä ohittamassa vasemmalla kaistalla. Jos oikealla oleva laittaa yhtäkkiä vilkun päälle hetkeä ennen kuin vasemmalla ajava on päässyt ohi,  tulee mieleen että se tulee eteen nyt heti. Oikealla olevan ajoneuvon kuljettaja ei ole ehkä nähnyt vasemmalla ajavaa koska se on juuri kuolleessa kulmassa. Ja minusta on ainakin kivempi olla elossa kuin oikeassa, joten en ehkä lähtisi lappu lattiassa ohi tämmöisestä vilkuttelijasta.
Ja vilkku ei tosiaan ole mikään lupa vaihtaa kaistaa, kenenkään ei ole pakko tehdä tilaa vaikka se kohteliasta olisikin. Vilkkua pitää käyttää tietenkin ja ilmeisesti olet kypsä siihen että sitä ei käytetä tarpeeksi ajoissa. Se on ihan ymmärrettävää ja ikävää, mutta onko se parempi näyttää sitä etukäteen ja varmuuden vuoksi juuri silloin kun joku on ohittamassa vasemmalla kaistalla?

Muoks: Pakko lisätä että en ihan oikeasti ole kai ymmärtänyt väärin. Ajoit siis motarilla ja saavutit edellä ajavaa, takana tuli vielä nopeampi vasemmalta ohi. Tiesit että auto oli jo kohdallasi kun laitoit vilkun päälle. Näin minä ainakin ymmärsin.

Miksu:
Quote

Onko turvaväli silloin kunnossa, jos ohjaamo on käsiä täynnä kun edessä ajava sattuu jarruttamaan? Pitäähän se oma kiesi saada pysähtymään ennenkuin kolahtaa, teki se edessä ajava sitten mitä tahansa... Ts. onko sillä väliä, lyökö se liinat kiinni kääntyäkseen pois tieltä, vai väistääkseen eteen loikannutta pupua?


Silläkin voi olla merkityksensä kun nopeusrajotus nousi noilla paikkeilla 60-80... Jos sitä alkaa kiihdyttelee ja olettaa että edessä oleva tekee samoin? Siitä kun alko kiihdyttelee niin 1 sek ja se Clio alkaa lyömään täppää pohjaan....

niksu99:
Quote

Silläkin voi olla merkityksensä kun nopeusrajotus nousi noilla paikkeilla 60-80... Jos sitä alkaa kiihdyttelee ja olettaa että edessä oleva tekee samoin? Siitä kun alko kiihdyttelee niin 1 sek ja se Clio alkaa lyömään täppää pohjaan....


Oudosti on tiemestari merkit asetellut jos nopeus nousee risteysalueella, luonnollisempaa olisi jos sitä laskettaisi 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page