Keskustelua liikenteestä

<< < (2433/3033) > >>

Pe7e:
Aijjumalauta että taas ärsyttää. Kaikki varmaan tietävät nuo kehä3n ikuisuusprojekti-tietyöt. Ja myös sen 50-60km/h rajoituksen niillä kohdilla. Ihan v*tun naurettavaa ja samalla ärsyttävää edes yrittää ajaa sen rajoituksen mukaan, kun kaiken maailman sorakeisarit ja muut pellet tulee rajoitin punaisena ohi, tai muuten vaan roikkuvat sitten metrin päässä puskurista. Mulla oli vakkarissa 70km/h siinä 60km/h rajoituksella, ja joku kuorkkikuski roikkui melkein loppuun asti ihan hanurissa, kunnes tuli alamäki ja juuri ennen rajoituksen vaihtumista 80km/h, lähti ohittamaan. Noh, sinnehän se jäi kuitenkin tulemaan, kun itsekin nostin nopeuden sinne 90km/h tienoille.  Hävettää melkein ajaa sen alemman rajoituksen mukaan.
Miksei poliisi pidä mitään liikkuvaa kamerayksikköä tai ihan miehitettyä tutkaa noissa paikoissa? 8/10 ajaa kuitenkin sen 20-30km/h ylinopeutta. Kyllä sais taas hyvin rahaa valtiolle.

Ja palaten rekkoihin, uskallan väittää, että noista jokaisesta vähänkin uudemmasta autosta löytyy se vak.nop.säädin. Eikö olisi kaikille vaan helpompaa (jopa sille itse rekkakuskille), säätää se cruise siihen 80-83km/h, tai mitä ikinä nyt näyttääkään siellä mittarissa, ja ajella sen mukaan. Ei tarvitsisi roikkua kenenkään perseessä tai ohitella muita. Ainakaan kovinkaan paljoa. Niistä alinopeutta ajavista mummoista sitten pääsee heittämällä ohi ilman että tarvitsee ajaa se rajoitin punaisella jatkuvasti. Ainakin sen mitä itse kouluaikoina kuorma-autolla ajelin, oli kyllä mukavaa ja rentoa ajella se vakkari päällä liikenteen mukana, ilman tollaista ihme perseilyä ja muiden ohittelua ja pujottelua ja ties mitä... tosin, mullahan ei sitä kärryä ollut perässä, mutta sitä suuremmalla syyllä, isommalla autolla ja kovemmilla painoilla ei pitäisi perseillä senkään vertaa...

Niin ja ei sen vertaa voi edes seurata, että se peräkärry tulisi edes sinnepäinkään omalla kaistalla, ei missään nimessä. No, huitelee missä huitelee, perässähän se tulee joka tapauksessa... En tiedä välittävätkö, osaavatko, vai haluavatko edes yrittää ajaa niin, että se oma vehje pysyisi omalla kaistalla. Samoin bussikuskit. Välillä tietyissä paikoissa hirvittää ajaa vastaan/vierellä kun noi leikkovat mutkissa niin törkeästi.


Bussikuski osoitti muuten taas hienoa esimerkkiä kiusaamalla autokoululaista. Edessä ajeli auto valkoiset kolmiot hanurissa, ja bussi sen auton hanurissa. Mä ajelin bussin perässä. Luulisi noilla nyt olevan sen verran tolkkua päässä, että tajuaisi antaa noille tilaa. Kyllä muakin ****ttaa kaikenmaailman hidastelijat, mutta jos siinä autossa on ne kolmiot, minä ainakin tajuan antaa tilaa ja jättää turvaväliä. Ties vaikka olisi ihan ensimmäistä kertaa liikenteessä, siinä voi jännittää jo muutenkin ilman, että joku bussispede roikkuu metrin päässä hanurista hiillostamassa...
On toki noita ennenkin nähty muidenkin toimesta, mitä en kyllä ymmärrä millään. Selkeästi näkee, että autossa on kolmiot ja siellä opetellaan ajamaan, niin sitten jotkut mulqvistit roikkuvat siinä hanurissa ja tööttäilevät ja vilkuttelevat valoja... tollasten päälle sais kyllä pudota kiviä taivaalta...

Joona:
Quote

En, en ole lähtenyt mistään koskaan 60-tonnin yhdistelmällä.

Tässä vähän referenssiä asiaan. Yritin aamulla kuvailla mutta pimeässä ei oikein onnistunut. No, mutta nopeudesta saa hyvän käsityksen. Kuormana 35tn oltermannia, kokonaispaino n. 60 tonnia. Ekassa videossa lähdin Tikkurilantien ja Katriinantien risteyksestä kohti Kehä 3:sta ja toisessa nousin Kehältä Vihdintielle ja lähdin sitä etelään päin. Huomaa kuinka vauhtia saa reilu 60, jonka jälkeen se jo tippuukin ekassa mäessä. Kyseessä vielä auto, joka vaihtaa pykälää suht nopeasti. Pahoittelen kuvauksessa käytettyä Volvoa

http://www.youtube.com/watch?v=vHk6AWxh4OU
http://www.youtube.com/watch?v=dLcYYCB3neE

EDIT: Kummassakin videossa siis talla pohjassa. Voit varmasti kuvitella, kuinka pitkälle sun fiiattis olisi ehtinyt ensimmäisten 30s aikana..

Stumppi:
Kai se Volvo voidaan anteeksi antaa. Mutta ihmeen ripeästi se kumminkin kiihtyi. Piti itsekkin kaivella arkistoja, ja löysin kun löysinkin yhden todella surkean videon viime talvelta. Lähtötilanteena karvan verran päälle 60 000kg, juuri lähdetty liikenneympyrästä kiihdyttämään Turun suuntaan Paraisilta, loivaan ylämäkeen ennen jyrkkää ylämäkeä. Alueella 60km/h rajoitus Huomatkaa ensimmäinen vaihto alaspäin, siinä tuli källi Fullerin kanssa, mutta niitä sattuu... 

Autona siis SISU E11 420hepoisvoimaa, Eaton Fullerin laatikolla ja painoa hieman päälle 60tn.
http://www.youtube.com/watch?v=8RwWuG___Iw

nisse90:
Perhana kun ei tullut otettua videota, kun käytiin koeajamassa tuo Scanian R730. Hakeauto mihin oli lastattu kuormaa niin, että kokonaispaino oli reilut 62tonnia. Kulki yhtä hyvin, kun oma duuniauto tyhjänä.  Samanlaiset vehkeet tai vastaavan tehoiset kaikille, niin kanssa-autoilijoiden valitus vähenee.

Joona:
Quote

Kai se Volvo voidaan anteeksi antaa. Mutta ihmeen ripeästi se kumminkin kiihtyi.

Laatikko pykältää sen verran nopeasti, että se vaikuttaa yllättävän paljon, sillä veto on päällä lähes taukoamatta. Scania taasen pykältää paljon hitaammin, mutta on toisaalta kaikessa muussa parempi. Toki toi auto kyllä vääntää muutenkin yllätävän hyvin. No, huomenna voin kuvata videon uudella 500hv V8 Scanialla samasta tilanteesta samalla kuormalla. kiihtyy paljon huonommin. Mutta anyway, tommoset kiihtyvyysvertailut on yhtä tyhjän kanssa. Kiihtyy sitten hitaasti tai nopeasti, ei merkitystä. Tuntipalkalla tosin hitaammin kiihtyvä on parempi 

Oleellinen asia oli kuitenkin se, että mitä tuona aikana ehtii tapahtua. Esim 80 alueella henkilöauto kulkee 90 vauhdissa n. 1,5km/minuutti. Jos täysperällä menee vaikka 30s lähteä kolmion takaa liikkeelle ja saada vauhtia 40kmh, niin se henkilöauto on todennäköisesti jo ehtinyt siihen taakse räpsyttelemään pitkiä ja anelemaan turpasaunaa, vaikka on ollut kilometrin päässä kun kolmion takaa on lähdetty liikkeelle. Sitähän ei henkilöautoilija ymmärrä kun ei näe muuta kuin eteen kääntyvän raskaan ja hitaan yhdistelmän.

Täten ehdotankin pakolliseksi jokaiseen henkilöautoon lähetintä ja rekkaan vastaanotinta. Mikäli rekan vastaanotin vastaanottaa signaalia yhdestäkään henkilöauton lähettimestä 2km säteellä rekan kääntyessä tielle, seuraa siitä automaattisesti 25 päiväsakkoa arvoltaan 68 euroa kappale ja välitön 3kk mittainen ajokielto ja uusintainssi

Navigation

Up one level

Next page

Previous page