FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 10:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 607 608 [609] 610 611 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462619 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12160 on: 08.11.11, 13:53 »

Aijjumalauta että taas ärsyttää. Kaikki varmaan tietävät nuo kehä3n ikuisuusprojekti-tietyöt. Ja myös sen 50-60km/h rajoituksen niillä kohdilla. Ihan v*tun naurettavaa ja samalla ärsyttävää edes yrittää ajaa sen rajoituksen mukaan, kun kaiken maailman sorakeisarit ja muut pellet tulee rajoitin punaisena ohi, tai muuten vaan roikkuvat sitten metrin päässä puskurista. Mulla oli vakkarissa 70km/h siinä 60km/h rajoituksella, ja joku kuorkkikuski roikkui melkein loppuun asti ihan hanurissa, kunnes tuli alamäki ja juuri ennen rajoituksen vaihtumista 80km/h, lähti ohittamaan. Noh, sinnehän se jäi kuitenkin tulemaan, kun itsekin nostin nopeuden sinne 90km/h tienoille.  Hävettää melkein ajaa sen alemman rajoituksen mukaan.
Miksei poliisi pidä mitään liikkuvaa kamerayksikköä tai ihan miehitettyä tutkaa noissa paikoissa? 8/10 ajaa kuitenkin sen 20-30km/h ylinopeutta. Kyllä sais taas hyvin rahaa valtiolle. thmbup

Ja palaten rekkoihin, uskallan väittää, että noista jokaisesta vähänkin uudemmasta autosta löytyy se vak.nop.säädin. Eikö olisi kaikille vaan helpompaa (jopa sille itse rekkakuskille), säätää se cruise siihen 80-83km/h, tai mitä ikinä nyt näyttääkään siellä mittarissa, ja ajella sen mukaan. Ei tarvitsisi roikkua kenenkään perseessä tai ohitella muita. Ainakaan kovinkaan paljoa. Niistä alinopeutta ajavista mummoista sitten pääsee heittämällä ohi ilman että tarvitsee ajaa se rajoitin punaisella jatkuvasti. Ainakin sen mitä itse kouluaikoina kuorma-autolla ajelin, oli kyllä mukavaa ja rentoa ajella se vakkari päällä liikenteen mukana, ilman tollaista ihme perseilyä ja muiden ohittelua ja pujottelua ja ties mitä... tosin, mullahan ei sitä kärryä ollut perässä, mutta sitä suuremmalla syyllä, isommalla autolla ja kovemmilla painoilla ei pitäisi perseillä senkään vertaa...

Niin ja ei sen vertaa voi edes seurata, että se peräkärry tulisi edes sinnepäinkään omalla kaistalla, ei missään nimessä. No, huitelee missä huitelee, perässähän se tulee joka tapauksessa... Roll Eyes En tiedä välittävätkö, osaavatko, vai haluavatko edes yrittää ajaa niin, että se oma vehje pysyisi omalla kaistalla. Samoin bussikuskit. Välillä tietyissä paikoissa hirvittää ajaa vastaan/vierellä kun noi leikkovat mutkissa niin törkeästi.


Bussikuski osoitti muuten taas hienoa esimerkkiä kiusaamalla autokoululaista. Tongue Edessä ajeli auto valkoiset kolmiot hanurissa, ja bussi sen auton hanurissa. Mä ajelin bussin perässä. Luulisi noilla nyt olevan sen verran tolkkua päässä, että tajuaisi antaa noille tilaa. Kyllä muakin ****ttaa kaikenmaailman hidastelijat, mutta jos siinä autossa on ne kolmiot, minä ainakin tajuan antaa tilaa ja jättää turvaväliä. Ties vaikka olisi ihan ensimmäistä kertaa liikenteessä, siinä voi jännittää jo muutenkin ilman, että joku bussispede roikkuu metrin päässä hanurista hiillostamassa...
On toki noita ennenkin nähty muidenkin toimesta, mitä en kyllä ymmärrä millään. Selkeästi näkee, että autossa on kolmiot ja siellä opetellaan ajamaan, niin sitten jotkut mulqvistit roikkuvat siinä hanurissa ja tööttäilevät ja vilkuttelevat valoja... tollasten päälle sais kyllä pudota kiviä taivaalta... Tongue
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12161 on: 08.11.11, 14:40 »

En, en ole lähtenyt mistään koskaan 60-tonnin yhdistelmällä.

Tässä vähän referenssiä asiaan. Yritin aamulla kuvailla mutta pimeässä ei oikein onnistunut. No, mutta nopeudesta saa hyvän käsityksen. Kuormana 35tn oltermannia, kokonaispaino n. 60 tonnia. Ekassa videossa lähdin Tikkurilantien ja Katriinantien risteyksestä kohti Kehä 3:sta ja toisessa nousin Kehältä Vihdintielle ja lähdin sitä etelään päin. Huomaa kuinka vauhtia saa reilu 60, jonka jälkeen se jo tippuukin ekassa mäessä. Kyseessä vielä auto, joka vaihtaa pykälää suht nopeasti. Pahoittelen kuvauksessa käytettyä Volvoa Embarrassed

http://www.youtube.com/watch?v=vHk6AWxh4OU
http://www.youtube.com/watch?v=dLcYYCB3neE

EDIT: Kummassakin videossa siis talla pohjassa. Voit varmasti kuvitella, kuinka pitkälle sun fiiattis olisi ehtinyt ensimmäisten 30s aikana.. Wink
« Last Edit: 08.11.11, 14:52 by Joona Väisänen »
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12162 on: 08.11.11, 14:58 »

Kai se Volvo voidaan anteeksi antaa. Mutta ihmeen ripeästi se kumminkin kiihtyi. Piti itsekkin kaivella arkistoja, ja löysin kun löysinkin yhden todella surkean videon viime talvelta. Lähtötilanteena karvan verran päälle 60 000kg, juuri lähdetty liikenneympyrästä kiihdyttämään Turun suuntaan Paraisilta, loivaan ylämäkeen ennen jyrkkää ylämäkeä. Alueella 60km/h rajoitus Huomatkaa ensimmäinen vaihto alaspäin, siinä tuli källi Fullerin kanssa, mutta niitä sattuu...  Embarrassed

Autona siis SISU E11 420hepoisvoimaa, Eaton Fullerin laatikolla ja painoa hieman päälle 60tn.
http://www.youtube.com/watch?v=8RwWuG___Iw
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12163 on: 08.11.11, 15:06 »

Perhana kun ei tullut otettua videota, kun käytiin koeajamassa tuo Scanian R730. Hakeauto mihin oli lastattu kuormaa niin, että kokonaispaino oli reilut 62tonnia. Kulki yhtä hyvin, kun oma duuniauto tyhjänä.  Grin Samanlaiset vehkeet tai vastaavan tehoiset kaikille, niin kanssa-autoilijoiden valitus vähenee.

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12164 on: 08.11.11, 15:33 »

Kai se Volvo voidaan anteeksi antaa. Mutta ihmeen ripeästi se kumminkin kiihtyi.

Laatikko pykältää sen verran nopeasti, että se vaikuttaa yllättävän paljon, sillä veto on päällä lähes taukoamatta. Scania taasen pykältää paljon hitaammin, mutta on toisaalta kaikessa muussa parempi. Toki toi auto kyllä vääntää muutenkin yllätävän hyvin. No, huomenna voin kuvata videon uudella 500hv V8 Scanialla samasta tilanteesta samalla kuormalla. kiihtyy paljon huonommin. Mutta anyway, tommoset kiihtyvyysvertailut on yhtä tyhjän kanssa. Kiihtyy sitten hitaasti tai nopeasti, ei merkitystä. Tuntipalkalla tosin hitaammin kiihtyvä on parempi  Grin

Oleellinen asia oli kuitenkin se, että mitä tuona aikana ehtii tapahtua. Esim 80 alueella henkilöauto kulkee 90 vauhdissa n. 1,5km/minuutti. Jos täysperällä menee vaikka 30s lähteä kolmion takaa liikkeelle ja saada vauhtia 40kmh, niin se henkilöauto on todennäköisesti jo ehtinyt siihen taakse räpsyttelemään pitkiä ja anelemaan turpasaunaa, vaikka on ollut kilometrin päässä kun kolmion takaa on lähdetty liikkeelle. Sitähän ei henkilöautoilija ymmärrä kun ei näe muuta kuin eteen kääntyvän raskaan ja hitaan yhdistelmän.

Täten ehdotankin pakolliseksi jokaiseen henkilöautoon lähetintä ja rekkaan vastaanotinta. Mikäli rekan vastaanotin vastaanottaa signaalia yhdestäkään henkilöauton lähettimestä 2km säteellä rekan kääntyessä tielle, seuraa siitä automaattisesti 25 päiväsakkoa arvoltaan 68 euroa kappale ja välitön 3kk mittainen ajokielto ja uusintainssi thmbup Angry
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12165 on: 08.11.11, 15:44 »

uskallan väittää, että noista jokaisesta vähänkin uudemmasta autosta löytyy se vak.nop.säädin.

Väite on virheellinen.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12166 on: 08.11.11, 16:31 »

Täten ehdotankin pakolliseksi jokaiseen henkilöautoon lähetintä ja rekkaan vastaanotinta. Mikäli rekan vastaanotin vastaanottaa signaalia yhdestäkään henkilöauton lähettimestä 2km säteellä rekan kääntyessä tielle, seuraa siitä automaattisesti 25 päiväsakkoa arvoltaan 68 euroa kappale ja välitön 3kk mittainen ajokielto ja uusintainssi thmbup Angry
Kannatetaan!  thmbup
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12167 on: 08.11.11, 16:39 »

Joskus joillakin messuilla tai jossain tapahtumassa ajoin henkilöautolla jossa oli 60tn yhdistelmän teho-paino -suhde. 22-pykäläinen (tai jotain) laatikko ja muistaakseni joku Honda monkeyn kone. Sillä ajaminen voisi tehdä jokaiselle pikkuautoilijalle joskus hyvää. En tosin ole tuon jälkeen kyseistä vekotinta missään nähnyt. Onko kenelläkään muulla muistikuvaa vempeleestä?

-JukSii-
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12168 on: 08.11.11, 18:13 »

Väite on virheellinen.
Oikeesti? Luulisi, että toi on noissa hommissa melkein "tärkein" lisävaruste kuskia ja ajamista ajatellen. Enhän mä mitään noista isoista vehkeistä tiedä, mutta oletin vaan. Onhan tuo melkein kaikissa henkilöautoissakin jo vakiovaruste. Huh
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12169 on: 08.11.11, 19:06 »

 Shocked Itsekkin. Ei ihan heti tule mieleen mitään muuta isoa autoa viimeaikoina kuin paikkurit missä kys. keksintöä ei ole. Ja tietty vanhemmat autot...

Killerhangar
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12170 on: 08.11.11, 19:16 »

Vakionopeuden säädin on vähän valmistaja riippuvainen, millasilla varusteilla ulos tuovat. Onhan se vanha keksintö ja periaatteessa luulisi että 2000 luvun alkupuolella ns Firstline malleissa sellaisiakin jo löytyy.
Omassa pasuunassa ei sitä ole mutta saa jälkiasennus sarjalla kuten muitakin hilavitkuttimia joilla saa sähköongelmia varsin aikaiseksi. thmbup
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12171 on: 08.11.11, 23:19 »

Oikeesti? Luulisi, että toi on noissa hommissa melkein "tärkein" lisävaruste kuskia ja ajamista ajatellen. Enhän mä mitään noista isoista vehkeistä tiedä, mutta oletin vaan. Onhan tuo melkein kaikissa henkilöautoissakin jo vakiovaruste. Huh

Kyllä mersulta saa ostaa ihan mitä vaan, veivi-ikkunoista lähtien.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12172 on: 09.11.11, 00:37 »

Uusia rangaistuksia:

Väistämisvelvollisuuden käyttämättä jättäminen

Pysäköintikiekon tarpeeton käyttö

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Marika Silvennoinen
Offline Offline

Posts: 303
Date Registered: 17.06.11

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12173 on: 09.11.11, 09:04 »


On toki noita ennenkin nähty muidenkin toimesta, mitä en kyllä ymmärrä millään. Selkeästi näkee, että autossa on kolmiot ja siellä opetellaan ajamaan, niin sitten jotkut mulqvistit roikkuvat siinä hanurissa ja tööttäilevät ja vilkuttelevat valoja...
Varsin moni kyllä kieltämättä uskalsi ajaa mäessäkin turhan lähelle autokouluautoa. Kun kovin moni autokoululainen tuskin on kovin kokenut mäkilähdöissä. Ja ylämäessähän on fiksua muutenkin pitää sitä väliä, jos edessä olevan auto sattuukin liukumaan taaksepäin. Kuitenkin varsinkin ekoilla ajotunneilla kuski saattaa jännittää ajamista jo ennestään, niin miksi vielä kiusatakin? Kyllä ne liikkeelle ajallaan lähtee.

Vakionopeuden säädin on vähän valmistaja riippuvainen, millasilla varusteilla ulos tuovat. Onhan se vanha keksintö ja periaatteessa luulisi että 2000 luvun alkupuolella ns Firstline malleissa sellaisiakin jo löytyy.
Omassa pasuunassa ei sitä ole mutta saa jälkiasennus sarjalla kuten muitakin hilavitkuttimia joilla saa sähköongelmia varsin aikaiseksi. thmbup
Ainakin kaverin -95 Volvossa on vakionopeudensäädin, eli aika vanha keksintöhän on kyseessä.
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12174 on: 09.11.11, 09:13 »

Ainakin kaverin -95 Volvossa on vakionopeudensäädin, eli aika vanha keksintöhän on kyseessä.

Juu, kyllä. Tarkoitus oli vielä tuon aiemman kommentin perään lisätä Firstline mallin vakiovarusteisiin. 90 luvulla useammissa se oli vakiona paremmin varustelluissa versioissa. Mulla oli sellanen 96vm V40 ja se oli siltä osin paremmin varusteltu versio, koska siinä oli myös manuaali ilmastointi, sähkölasit takana ja edessä ja se vakionopeuden säädin ja 850 tais olla jo aiemmin peräti 94 vm tuo vakionopeuden säädin.
« Last Edit: 09.11.11, 09:19 by Toni Hiltunen »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12175 on: 09.11.11, 09:36 »

Varsin moni kyllä kieltämättä uskalsi ajaa mäessäkin turhan lähelle autokouluautoa. Kun kovin moni autokoululainen tuskin on kovin kokenut mäkilähdöissä. Ja ylämäessähän on fiksua muutenkin pitää sitä väliä, jos edessä olevan auto sattuukin liukumaan taaksepäin. Kuitenkin varsinkin ekoilla ajotunneilla kuski saattaa jännittää ajamista jo ennestään, niin miksi vielä kiusatakin? Kyllä ne liikkeelle ajallaan lähtee.
Lainaus meni vähän väärin, minun teksti, ei Tonin. No, anyway. Mulla meinasi kerran käydäkin noin. Loivaan ylämäkeen pysähdyttiin, autokoulun auto edellä. Hölmönä ajoin vielä aika lähelle, kun oltiin huoltiksen pihalle kääntymässä. No, eihän se siitä lähtenytkään. Tai siis lähti, mutta valumaan alaspäin ja kohti minua tietenkin. En vielä reagoinut mitenkään, kun väliä kuitenkin oli vielä sen verran, ja ajattelin opettajankin puuttuvan pian peliin. No pashat, auto vaan jatkoi valumistaan, ja meinasi jo itelläkin paniikki iskeä kun alla oli vielä suht kallis koeajoauto  Grin No, rupesin jo hakemaan pakkia sieltä automaattiaskista (ei niin tuttu kapistus vielä silloin), kunnes ilmeisesti opettaja sitten pisti liinat kiinni... Mielestäni vähän turhan myöhään reagoi se opettajakin... Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, ja osumalta vältyttiin...  Grin
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12176 on: 09.11.11, 09:46 »

Mulla iski viime kesänä paniikki, kun oltiin tuossa Lappeenrannassa pistäytymässä ja satamasta lähtiessään kohti Keskustaa, sopivasti sellasessa suht jyrkässä mäessä vaihtu liikenne valot punasille, kun vihreet vaihtui ensimmäisenä meikällä kolme kertaa sammui auto ja perässä on sellanen cabriolet mallin Mersu, ei ollut mikään vanha ja se oli melkein peräpuskurissa kiinni, mulla oli reissun takia takakontti täynä tavaraa, muksut takapenkillä joten painoa pasuunan perässä riittä kun vastaavaan tilanteeseen en aiemmin ollut joutunut, mutta kyllä oli pelko persiissä. Kahdesti kerkis vaihtumaan vihreät siinä ja sitten ihmeen kummalla se hivuttamalla jaksoi lähteä nousemaan ja pääsin pois. Porukka katseli siinä että mitähän tuo tuossa meinaa. Harjoitustahan se oli Grin
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12177 on: 09.11.11, 10:43 »

Harjoitustahan se oli Grin
Onneksi nykyautoissa on myös sellainen varuste (monissa jo vakiona) kuin mäkilähtöavustin (hill hold). Pirun kätevä juuri tuollaisissa tilanteissa. Vaihde päällä kun nostat jarrun, auto pitää itsensä vielä paikallaan eikä päästä siis valumaan taaksepäin. Edellyttäen kuitenkin riittävän kaltevaa pintaa, olikohan 5% kallistus tjsp... Helpottaa kummasti tuotakin hommaa.
Ennen kuin joku alkaa jeesustelemaan, että ihme nössöilyä jos ei muuten onnistu ja ihan turha kapistus (kuten erään mielestä myös navigaattori, ja että paperikartat on paremmat Grin), niin onnistuu se mäkilähtö ilmankin, mukavuuskysymys vaan...  Grin
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12178 on: 09.11.11, 12:11 »

Ennen kuin joku alkaa jeesustelemaan, että ihme nössöilyä jos ei muuten onnistu ja ihan turha kapistus (kuten erään mielestä myös navigaattori, ja että paperikartat on paremmat Grin), niin onnistuu se mäkilähtö ilmankin, mukavuuskysymys vaan... 

Jarru pohjaan, kytkintä sen verran ylös, että kierrokset laskee ja tuntuu vetoa ja nopeasti jarru ylös ja jalku kaasulle. Diiseli jaksaa mahdollisesti jo pelkällä kytkimen nostolla lähteä, bensakoneelle pitää annostella vähän kaasua ettei sammu.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12179 on: 09.11.11, 13:41 »

Jarru pohjaan, kytkintä sen verran ylös, että kierrokset laskee ja tuntuu vetoa ja nopeasti jarru ylös ja jalku kaasulle. Diiseli jaksaa mahdollisesti jo pelkällä kytkimen nostolla lähteä, bensakoneelle pitää annostella vähän kaasua ettei sammu.

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.

-JukSii-
Pages: 1 ... 607 608 [609] 610 611 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1