FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 00:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 608 609 [610] 611 612 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465667 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12180 on: 09.11.11, 13:53 »

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.

Eipä sitä tartte ellei ole oikeasti jyrkkä mäki kuten esim tässä http://maps.google.fi/maps?q=Haapaniemenkatu,+Helsinki&hl=fi&ll=60.183803,24.962429&spn=0.002123,0.016512&sll=62.593341,27.575684&sspn=17.96441,67.631836&vpsrc=6&hnear=Haapaniemenkatu,+00530+Helsinki&t=h&z=17&layer=c&cbll=60.183872,24.962233&panoid=eSNKjsj8Ur_c6VPpPOJUDQ&cbp=12,300.58,,0,8.63

Tuossa ei jyrkkyys kyllä tule esille mutta tuohon tyyliin. Ei normaalissa yhtään loivemmassa ylämäessä käsijarrua tarvita.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12181 on: 09.11.11, 14:10 »

No nyt sain kuvattua vähän parempaa videota, josta saa vähän paremmin selvää. Kiihdyttelyä taas 60 tonnisella (ja vähän ylikin) junalla täydellä juustokuormalla.

http://www.youtube.com/watch?v=ZoruNSIbd0I

Vuoden ikäinen Scania R500 V8 opticruise kyseessä eli nykypäivänä aika normaali täysperäveturi. Ei nuhapumppu mutta ei mikään rakettikaan. No, mutta aikaa voi laskea siitä kun kolmion takaa kääntyy tielle.


Niin ja ei sen vertaa voi edes seurata, että se peräkärry tulisi edes sinnepäinkään omalla kaistalla, ei missään nimessä. No, huitelee missä huitelee, perässähän se tulee joka tapauksessa... Roll Eyes En tiedä välittävätkö, osaavatko, vai haluavatko edes yrittää ajaa niin, että se oma vehje pysyisi omalla kaistalla. Samoin bussikuskit. Välillä tietyissä paikoissa hirvittää ajaa vastaan/vierellä kun noi leikkovat mutkissa niin törkeästi.

Nyt kun videokuvaamisen makuun päästiin, niin laitetaanpa sitten tämäkin tältä päivää Roll Eyes Ensin Kehä 3 länteen ja sitten itään HML-väylän shikaaneissa. Hyvin mahtuu tulemaan, tosin ei täyttä vauhtia kuitenkaan. Välillä hirvittää, kun henkilöautot tulevat talla pohjassa tuon valkoisen viivan päälle. Etenkin jos on mutka oikealle niin 99% oikaisee viivan päältä ettei tarvitse hidastaa liikaa thmbdn Yöllä noissa ei kyllä ole tarvetta nuolla kaistoja.. Grin

http://www.youtube.com/watch?v=izJaWtsoXGQ
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12182 on: 09.11.11, 14:51 »

Onneksi nykyautoissa on myös sellainen varuste (monissa jo vakiona) kuin mäkilähtöavustin (hill hold). Pirun kätevä juuri tuollaisissa tilanteissa. Vaihde päällä kun nostat jarrun, auto pitää itsensä vielä paikallaan eikä päästä siis valumaan taaksepäin. Edellyttäen kuitenkin riittävän kaltevaa pintaa, olikohan 5% kallistus tjsp... Helpottaa kummasti tuotakin hommaa.

3% on ainakin Citroenin versiossa eli ei se nyt kovin jyrkkää mäkeä edes tarvi.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12183 on: 09.11.11, 15:16 »

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.

Olen samaa mieltä. Käsijarrun kanssa ei tartte savuttaa kytkintä.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12184 on: 09.11.11, 15:35 »

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.

Joskus muinoin ajoin yhdellä katsastajan kauhulla yhdelle rautatiepysäkille jättämään tai ottamaan jotakuta.
Pysäköin auton nokka edellä alamäkeen. Käsijarru ei sanottavasti pitänyt  laugh, mutta vaihteella se pysyi siinä ihan mainiosti.

Kun tulin takaisin autolle joku oli pysäköinyt autonsa siihen aivan eteeni.
Siinä olikin sitten haastetta miten toimia; kun käynnistän auton, niin kuinka pitelen autoa samaan aikaan jarrulla paikallaan, painan kytkintä laittaakseni pakin ja tarjoan kaasua kytkintä nostettaessa ja jarrua vapauttaessa.

Ilman aineellisia vahinkoja siitäkin selvittiin.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12185 on: 09.11.11, 16:54 »

Eipä sitä tartte ellei ole oikeasti jyrkkä mäki kuten esim tässä

Juu, ei tarvita, mutta on se mäkilähtö mielestäni helpompi käsijarrulla kuin ilman.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12186 on: 09.11.11, 17:30 »

Olen samaa mieltä. Käsijarrun kanssa ei tartte savuttaa kytkintä.

Joka savustaa kytkimen mäkilähdössä pitäisi passittaa takaisin autokouluun Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12187 on: 09.11.11, 17:33 »

Joka savustaa kytkimen mäkilähdössä pitäisi passittaa takaisin autokouluun Tongue

Ilmeisesti niitäkin löytyy. Riittää, että kevyesti nostaa ylös ja antaa auton lähteä liikkeelle.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12188 on: 09.11.11, 19:38 »

Ilmeisesti niitäkin löytyy. Riittää, että kevyesti nostaa ylös ja antaa auton lähteä liikkeelle.

Niin riittää, kun käsijarru on vedettynä ja jarru löysätään samalla kun kytkintä nostetaan. Tämä siis vanhemmissa autoissa, joissa ei ole hill holdia sun muita härpättimiä Smiley

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2329
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12189 on: 09.11.11, 19:50 »

Omassa edesmennessä pösössäni oli kytkin sen verran heikossa hapessa, että sillä oli pakko tehdä mäkilähdöt aina käsijarrun kanssa. Oli kytkin sen verran lopussa, että ennen sitä kivaa pikku kytkintuntumaa, poljin tahmasi niin paljon että joko ei saanut nostettua tarpeeksi vähän, tai sitten se nousi liikaa ja auto simahti. Hieno kulkupeli!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12190 on: 09.11.11, 19:55 »

Niin riittää, kun käsijarru on vedettynä ja jarru löysätään samalla kun kytkintä nostetaan. Tämä siis vanhemmissa autoissa, joissa ei ole hill holdia sun muita härpättimiä Smiley

Siis jumalauta. Ollaan rinteessä pysähdyksissä jarrulla seisoen ja seisotaan siinä jarrulla, kunnes pitää lähteä liikkeelle, jolloin nostetaan kytkintä sen verran, että auto pysyy paikallaan. Samalla siirretään jalka jarrulta kaasulle ja kun aletaan painamaan sitä kaasua, päästetään kytkin ylös samaa tahtia. Siinä sekunnin aikana, minkä tuo toimenpide ottaa, ei tasan varmaan pala yksikään kytkin yhtään sen enempää, kuin käsijarrunkaan kanssa tupeksiessa. Käsijarru on ohjauslaite, eikä mikään liikkeellelähtöavustin Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12191 on: 09.11.11, 20:18 »

Käsijarru on ohjauslaite, eikä mikään liikkeellelähtöavustin Tongue

Mikko puhuu asiaa! Kässärillä (fly-off -mallinen) ohjailtiin kilpa-eskorttiakin aina tarpeen vaatiessa.  Grin

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12192 on: 09.11.11, 21:01 »

Käsijarru on ohjauslaite, eikä mikään liikkeellelähtöavustin Tongue

Olen odotellut, milloin autoihin tulee kaksi käsijarrukahvaa, jotka vaikuttaisivat eripuolen renkaisiin ja mahdollisesti vielä etu- ja takarenkaaseen yhtäaikaa. No ei sitä oikeasti tule koskaan, sillä pahassa tilanteessa nykyautoja ohjaavat typerät tietokoneet ja tietokone pistää silloin kuljettajan matkustajaksi.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12193 on: 10.11.11, 06:17 »

pahassa tilanteessa nykyautoja ohjaavat typerät tietokoneet ja tietokone pistää silloin kuljettajan matkustajaksi.

Nyt kyllä tulee taas niin raskasta faktaa ettei enää tiedä mitä sanoa. Voisin suositella tutustumista uusien autojen tietokoneisiin, voisi valaista tilannetta hiukan.

-JukSii-
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12194 on: 10.11.11, 06:53 »

Tosiasiahan on että ihmisistä tehdään tyhmiä näillä pysäköintiavustajilla yms. Ihminen oppii luottamaan siihen tekniikkaan, ainahan näilläkin omat miinuspuolet on, kuten tekniikan pettäminen, se ei paljoakaan tarvitse.
Tietokoneetkaan kun ei tätä nykyään ole kovinkaan pitkä ikäisiä. Sitten kun ajatellaan ne huoltokustannukset niihin ominaisuuksiin. Itselläni on se hyvä että tulot ei ole niin hyvät, että moisiin autoihin rahoja olisi laitella ja vanhassa vara parempi.

Ikävähän se on jos sokeasti luottaa esim törmäystunnistimeen, eli mitä näissä uusissa volvoissa taitaa löytyä ja joissakin muissakin jos sellainen pettää, sitä mennään perään tai kylkeen että jysähtää. Sama noissa pysäköinti avustajissa, jos tunnistimet herjaa, voi säde olla vaikka 1km jolta se vasta sen tunnisteen löytää, kun todellisuudessa väliä olisi takana ja edessä olevan auton tuntumaan alle metri, siinä sitä on seliteltävää vakuutusyhtiöille ja kukakos se maksaa muu kun se joka sokeasti luottaa näihin järjestelmiin. Tässä nyt lähinnä aattelen näitä herkkäuskoisia ja sinisilmäisiä Wink

Mies on erehtyväinen ja nainen Perehtyväinen...vaimiteseoli.
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12195 on: 10.11.11, 14:25 »

Aijjumalauta että taas ärsyttää. Kaikki varmaan tietävät nuo kehä3n ikuisuusprojekti-tietyöt. Ja myös sen 50-60km/h rajoituksen niillä kohdilla.

Tuokin ikuisuusprojekti muuten alkaa vihdoin lähestyä loppuaan, sillä tänään oli Pakkalan ja Nuolitien välillä nostettu rajoitus kahdeksaankymppiin ainakin länteen päin ajettaessa. Ja loputkin alennetut rajoitukset poistuvat Vantaankosken ja Pakkalan väliltä viimeistään ensi viikolla, joten sitten on yhtäjaksoista 80:n rajoitusta Hämeenlinnanväylän liittymästä Fazerintien risteykseen asti. Vantaankosken ja Petikon välillä työt sen sijaan jatkuu vielä ensi kesään asti.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12196 on: 10.11.11, 15:12 »

työt sen sijaan jatkuu vielä ensi kesään asti.
Ok, no hyvä että jotain ovat saaneet aikaiseksi... Cool Satuinpa muuten ajelemaan tuossa länteenpäin yks päivä, kun nostelivat noita tiekylttejä sinne korkeuksiin. Eikö tuotakin voisi suorittaa vähemmän ruuhkaiseen aikaan, kuten esim. yöllä? Keskellä päivää, liikennettä vaikka kuinka, työmiehet roikkuivat nosturilla tolpan vieressä, kun kyltti jota olivat kiinnittämässä, keikkui toisen nosturin koukussa... todella turvallisen näköistä hommaa thmbup Ja olipa joku ammattisankari ehtinyt jo ajaa yhden kyltin paskaksi siellä Martsarin päädyssä. Liekö asennettu liian matalalle vai mikä, mutta hieno lovi oli kyltin alareunassa... Grin
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12197 on: 10.11.11, 15:34 »

Nyt kyllä tulee taas niin raskasta faktaa ettei enää tiedä mitä sanoa. Voisin suositella tutustumista uusien autojen tietokoneisiin, voisi valaista tilannetta hiukan.

Faktaa ja ihan painavaa sellaista.
Olen tutustunut useankin ihan uuden auton tietokoneen toimintaan ja täytyy sanoa että minua pelottaa se kuinka osaavilta kuljettajilta riistetään auton hallinta jos pyörät vähän irtoavat tiestä. Pelkästään niin yksinkertainen ja vanha keksintö kuin ABS pitäisi olla nopeasti ohitettavissa kuljettajan toimesta, koska auton saa pysähtymään monessa tilanteessa paljon nopeammin kun pyörän saa täysin tönkkiin.
Onhan ihan totta jos kuljettajan ajotaito on täysin surkea niin silloin tietokone voittaa helpostikin hänet, toinen asia on se että saisiko tällaisille kuljettajille antaa ajo-oikeutta liukkaalla.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12198 on: 10.11.11, 17:59 »

Olen tutustunut useankin ihan uuden auton tietokoneen toimintaan ja täytyy sanoa että minua pelottaa se kuinka osaavilta kuljettajilta riistetään auton hallinta jos pyörät vähän irtoavat tiestä. Pelkästään niin yksinkertainen ja vanha keksintö kuin ABS pitäisi olla nopeasti ohitettavissa kuljettajan toimesta, koska auton saa pysähtymään monessa tilanteessa paljon nopeammin kun pyörän saa täysin tönkkiin.
Onhan ihan totta jos kuljettajan ajotaito on täysin surkea niin silloin tietokone voittaa helpostikin hänet, toinen asia on se että saisiko tällaisille kuljettajille antaa ajo-oikeutta liukkaalla.

No, mm. Juha Kankkunen televisiossa sanoi ajavansa ESP päällä. No, hän toki onkin semmoinen surkea kuljettaja. Myöskin joskus Ajoneuvos-ohjelmassa kankkunen ajoi ESP-päällä kilparadan ja aika komeasti vei autoa kyllä silläkin tavalla.

Ainakin oman autoni ESP antaa ajaa mutkaa lievässä luisussa ja puuttuu vain rajumpaan sivuluisuun. Kaasulla saa perää heitettyä yli 90 astetta jos haluaa ESP-päällä. Senkin jälkeen se puuttuu menoon aika rauhallisesti.

Yleisesti ottaen ABS:llä auto pysähtyy nopeammin märällä, liukkaalla ja kuivalla tiellä. Ainoastaan pehmeällä tienpinnalla ABS on huonompi kuin perinteinen. Mitkä ovat nämä tilanteet mihin viittaat?

-JukSii-
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12199 on: 10.11.11, 20:08 »

No, mm. Juha Kankkunen televisiossa sanoi ajavansa ESP päällä. No, hän toki onkin semmoinen surkea kuljettaja. Myöskin joskus Ajoneuvos-ohjelmassa kankkunen ajoi ESP-päällä kilparadan ja aika komeasti vei autoa kyllä silläkin tavalla.

Ainakin oman autoni ESP antaa ajaa mutkaa lievässä luisussa ja puuttuu vain rajumpaan sivuluisuun. Kaasulla saa perää heitettyä yli 90 astetta jos haluaa ESP-päällä. Senkin jälkeen se puuttuu menoon aika rauhallisesti.
No Kankkunen ei varmaankaan ole surkea kuljettaja, uskon että osaksi tässä takana on se että hän puhuu vastuullisesti eikä innoita ihmisiä ohittamaan autoistaan kyseisiä laitteita.


Yleisesti ottaen ABS:llä auto pysähtyy nopeammin märällä, liukkaalla ja kuivalla tiellä. Ainoastaan pehmeällä tienpinnalla ABS on huonompi kuin perinteinen. Mitkä ovat nämä tilanteet mihin viittaat?

Näytät tietävän ABS:n ongelman. Nuo tilanteet ovat juuri ne, joissa renkaan jarrutusvoima kasvaa jos se saadaan uppoamaan tai keräämään eteensä tuota pehmeää tai vierivää materiaalia.
Muistan silloin kun ABS oli vielä uusi asia, Saksalaiset julistivat että se ei ole hyvä. Kuitenkin se hyväksyttiin sen vuoksi että keskimäärin se on turvallisempi kuin ilman sitä oleva jarru.
Pages: 1 ... 608 609 [610] 611 612 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1