Keskustelua liikenteestä

<< < (2437/3034) > >>

Joona:
Quote

Ennen kuin joku alkaa jeesustelemaan, että ihme nössöilyä jos ei muuten onnistu ja ihan turha kapistus (kuten erään mielestä myös navigaattori, ja että paperikartat on paremmat ), niin onnistuu se mäkilähtö ilmankin, mukavuuskysymys vaan... 

Jarru pohjaan, kytkintä sen verran ylös, että kierrokset laskee ja tuntuu vetoa ja nopeasti jarru ylös ja jalku kaasulle. Diiseli jaksaa mahdollisesti jo pelkällä kytkimen nostolla lähteä, bensakoneelle pitää annostella vähän kaasua ettei sammu.

juksii:
Quote

Jarru pohjaan, kytkintä sen verran ylös, että kierrokset laskee ja tuntuu vetoa ja nopeasti jarru ylös ja jalku kaasulle. Diiseli jaksaa mahdollisesti jo pelkällä kytkimen nostolla lähteä, bensakoneelle pitää annostella vähän kaasua ettei sammu.


Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.

Joona:
Quote

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.


Eipä sitä tartte ellei ole oikeasti jyrkkä mäki kuten esim tässä http://maps.google.fi/maps?q=Haapaniemenkatu,+Helsinki&hl=fi&ll=60.183803,24.962429&spn=0.002123,0.016512&sll=62.593341,27.575684&sspn=17.96441,67.631836&vpsrc=6&hnear=Haapaniemenkatu,+00530+Helsinki&t=h&z=17&layer=c&cbll=60.183872,24.962233&panoid=eSNKjsj8Ur_c6VPpPOJUDQ&cbp=12,300.58,,0,8.63

Tuossa ei jyrkkyys kyllä tule esille mutta tuohon tyyliin. Ei normaalissa yhtään loivemmassa ylämäessä käsijarrua tarvita.

Joona:
No nyt sain kuvattua vähän parempaa videota, josta saa vähän paremmin selvää. Kiihdyttelyä taas 60 tonnisella (ja vähän ylikin) junalla täydellä juustokuormalla.

http://www.youtube.com/watch?v=ZoruNSIbd0I

Vuoden ikäinen Scania R500 V8 opticruise kyseessä eli nykypäivänä aika normaali täysperäveturi. Ei nuhapumppu mutta ei mikään rakettikaan. No, mutta aikaa voi laskea siitä kun kolmion takaa kääntyy tielle.


Quote

Niin ja ei sen vertaa voi edes seurata, että se peräkärry tulisi edes sinnepäinkään omalla kaistalla, ei missään nimessä. No, huitelee missä huitelee, perässähän se tulee joka tapauksessa... En tiedä välittävätkö, osaavatko, vai haluavatko edes yrittää ajaa niin, että se oma vehje pysyisi omalla kaistalla. Samoin bussikuskit. Välillä tietyissä paikoissa hirvittää ajaa vastaan/vierellä kun noi leikkovat mutkissa niin törkeästi.


Nyt kun videokuvaamisen makuun päästiin, niin laitetaanpa sitten tämäkin tältä päivää Ensin Kehä 3 länteen ja sitten itään HML-väylän shikaaneissa. Hyvin mahtuu tulemaan, tosin ei täyttä vauhtia kuitenkaan. Välillä hirvittää, kun henkilöautot tulevat talla pohjassa tuon valkoisen viivan päälle. Etenkin jos on mutka oikealle niin 99% oikaisee viivan päältä ettei tarvitse hidastaa liikaa Yöllä noissa ei kyllä ole tarvetta nuolla kaistoja..

http://www.youtube.com/watch?v=izJaWtsoXGQ

Kreeta:
Quote

Onneksi nykyautoissa on myös sellainen varuste (monissa jo vakiona) kuin mäkilähtöavustin (hill hold). Pirun kätevä juuri tuollaisissa tilanteissa. Vaihde päällä kun nostat jarrun, auto pitää itsensä vielä paikallaan eikä päästä siis valumaan taaksepäin. Edellyttäen kuitenkin riittävän kaltevaa pintaa, olikohan 5% kallistus tjsp... Helpottaa kummasti tuotakin hommaa.


3% on ainakin Citroenin versiossa eli ei se nyt kovin jyrkkää mäkeä edes tarvi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page