Keskustelua liikenteestä

<< < (2437/3033) > >>

Joona:
Quote

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.


Eipä sitä tartte ellei ole oikeasti jyrkkä mäki kuten esim tässä http://maps.google.fi/maps?q=Haapaniemenkatu,+Helsinki&hl=fi&ll=60.183803,24.962429&spn=0.002123,0.016512&sll=62.593341,27.575684&sspn=17.96441,67.631836&vpsrc=6&hnear=Haapaniemenkatu,+00530+Helsinki&t=h&z=17&layer=c&cbll=60.183872,24.962233&panoid=eSNKjsj8Ur_c6VPpPOJUDQ&cbp=12,300.58,,0,8.63

Tuossa ei jyrkkyys kyllä tule esille mutta tuohon tyyliin. Ei normaalissa yhtään loivemmassa ylämäessä käsijarrua tarvita.

Joona:
No nyt sain kuvattua vähän parempaa videota, josta saa vähän paremmin selvää. Kiihdyttelyä taas 60 tonnisella (ja vähän ylikin) junalla täydellä juustokuormalla.

http://www.youtube.com/watch?v=ZoruNSIbd0I

Vuoden ikäinen Scania R500 V8 opticruise kyseessä eli nykypäivänä aika normaali täysperäveturi. Ei nuhapumppu mutta ei mikään rakettikaan. No, mutta aikaa voi laskea siitä kun kolmion takaa kääntyy tielle.


Quote

Niin ja ei sen vertaa voi edes seurata, että se peräkärry tulisi edes sinnepäinkään omalla kaistalla, ei missään nimessä. No, huitelee missä huitelee, perässähän se tulee joka tapauksessa... En tiedä välittävätkö, osaavatko, vai haluavatko edes yrittää ajaa niin, että se oma vehje pysyisi omalla kaistalla. Samoin bussikuskit. Välillä tietyissä paikoissa hirvittää ajaa vastaan/vierellä kun noi leikkovat mutkissa niin törkeästi.


Nyt kun videokuvaamisen makuun päästiin, niin laitetaanpa sitten tämäkin tältä päivää Ensin Kehä 3 länteen ja sitten itään HML-väylän shikaaneissa. Hyvin mahtuu tulemaan, tosin ei täyttä vauhtia kuitenkaan. Välillä hirvittää, kun henkilöautot tulevat talla pohjassa tuon valkoisen viivan päälle. Etenkin jos on mutka oikealle niin 99% oikaisee viivan päältä ettei tarvitse hidastaa liikaa Yöllä noissa ei kyllä ole tarvetta nuolla kaistoja..

http://www.youtube.com/watch?v=izJaWtsoXGQ

Kreeta:
Quote

Onneksi nykyautoissa on myös sellainen varuste (monissa jo vakiona) kuin mäkilähtöavustin (hill hold). Pirun kätevä juuri tuollaisissa tilanteissa. Vaihde päällä kun nostat jarrun, auto pitää itsensä vielä paikallaan eikä päästä siis valumaan taaksepäin. Edellyttäen kuitenkin riittävän kaltevaa pintaa, olikohan 5% kallistus tjsp... Helpottaa kummasti tuotakin hommaa.


3% on ainakin Citroenin versiossa eli ei se nyt kovin jyrkkää mäkeä edes tarvi.

jari58:
Quote

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.


Olen samaa mieltä. Käsijarrun kanssa ei tartte savuttaa kytkintä.

PeteL:
Quote

Mihin ihmeeseen käsijarru on kadonnut? Käsijarrun kanssa on niin helppoa mäkilähdön tekeminen.


Joskus muinoin ajoin yhdellä katsastajan kauhulla yhdelle rautatiepysäkille jättämään tai ottamaan jotakuta.
Pysäköin auton nokka edellä alamäkeen. Käsijarru ei sanottavasti pitänyt  , mutta vaihteella se pysyi siinä ihan mainiosti.

Kun tulin takaisin autolle joku oli pysäköinyt autonsa siihen aivan eteeni.
Siinä olikin sitten haastetta miten toimia; kun käynnistän auton, niin kuinka pitelen autoa samaan aikaan jarrulla paikallaan, painan kytkintä laittaakseni pakin ja tarjoan kaasua kytkintä nostettaessa ja jarrua vapauttaessa.

Ilman aineellisia vahinkoja siitäkin selvittiin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page