Keskustelua liikenteestä

<< < (2441/3033) > >>

juksii:
Quote

Olen tutustunut useankin ihan uuden auton tietokoneen toimintaan ja täytyy sanoa että minua pelottaa se kuinka osaavilta kuljettajilta riistetään auton hallinta jos pyörät vähän irtoavat tiestä. Pelkästään niin yksinkertainen ja vanha keksintö kuin ABS pitäisi olla nopeasti ohitettavissa kuljettajan toimesta, koska auton saa pysähtymään monessa tilanteessa paljon nopeammin kun pyörän saa täysin tönkkiin.
Onhan ihan totta jos kuljettajan ajotaito on täysin surkea niin silloin tietokone voittaa helpostikin hänet, toinen asia on se että saisiko tällaisille kuljettajille antaa ajo-oikeutta liukkaalla.


No, mm. Juha Kankkunen televisiossa sanoi ajavansa ESP päällä. No, hän toki onkin semmoinen surkea kuljettaja. Myöskin joskus Ajoneuvos-ohjelmassa kankkunen ajoi ESP-päällä kilparadan ja aika komeasti vei autoa kyllä silläkin tavalla.

Ainakin oman autoni ESP antaa ajaa mutkaa lievässä luisussa ja puuttuu vain rajumpaan sivuluisuun. Kaasulla saa perää heitettyä yli 90 astetta jos haluaa ESP-päällä. Senkin jälkeen se puuttuu menoon aika rauhallisesti.

Yleisesti ottaen ABS:llä auto pysähtyy nopeammin märällä, liukkaalla ja kuivalla tiellä. Ainoastaan pehmeällä tienpinnalla ABS on huonompi kuin perinteinen. Mitkä ovat nämä tilanteet mihin viittaat?

erkki.pulkkinen:
Quote

No, mm. Juha Kankkunen televisiossa sanoi ajavansa ESP päällä. No, hän toki onkin semmoinen surkea kuljettaja. Myöskin joskus Ajoneuvos-ohjelmassa kankkunen ajoi ESP-päällä kilparadan ja aika komeasti vei autoa kyllä silläkin tavalla.

Ainakin oman autoni ESP antaa ajaa mutkaa lievässä luisussa ja puuttuu vain rajumpaan sivuluisuun. Kaasulla saa perää heitettyä yli 90 astetta jos haluaa ESP-päällä. Senkin jälkeen se puuttuu menoon aika rauhallisesti.

No Kankkunen ei varmaankaan ole surkea kuljettaja, uskon että osaksi tässä takana on se että hän puhuu vastuullisesti eikä innoita ihmisiä ohittamaan autoistaan kyseisiä laitteita.


Quote

Yleisesti ottaen ABS:llä auto pysähtyy nopeammin märällä, liukkaalla ja kuivalla tiellä. Ainoastaan pehmeällä tienpinnalla ABS on huonompi kuin perinteinen. Mitkä ovat nämä tilanteet mihin viittaat?


Näytät tietävän ABS:n ongelman. Nuo tilanteet ovat juuri ne, joissa renkaan jarrutusvoima kasvaa jos se saadaan uppoamaan tai keräämään eteensä tuota pehmeää tai vierivää materiaalia.
Muistan silloin kun ABS oli vielä uusi asia, Saksalaiset julistivat että se ei ole hyvä. Kuitenkin se hyväksyttiin sen vuoksi että keskimäärin se on turvallisempi kuin ilman sitä oleva jarru.

juksii:
Quote

No Kankkunen ei varmaankaan ole surkea kuljettaja, uskon että osaksi tässä takana on se että hän puhuu vastuullisesti eikä innoita ihmisiä ohittamaan autoistaan kyseisiä laitteita.


Niin, ainakin minun autossani oleva ESP toimii paremmin kuin minä ja mieluusti sitä käytän. Kyseinen järjestelmä toimii parhaiten kun tietää mitä se tekee ja ajaa sen mukaan. Sama juttu kuin kaikissa muissakin järjestelmissä.

Quote

Näytät tietävän ABS:n ongelman. Nuo tilanteet ovat juuri ne, joissa renkaan jarrutusvoima kasvaa jos se saadaan uppoamaan tai keräämään eteensä tuota pehmeää tai vierivää materiaalia.
Muistan silloin kun ABS oli vielä uusi asia, Saksalaiset julistivat että se ei ole hyvä. Kuitenkin se hyväksyttiin sen vuoksi että keskimäärin se on turvallisempi kuin ilman sitä oleva jarru.


Juu, tosin aika harvoin tulee ajeltua pehmeällä tienpinnalla. Usein soratietkin ovat sen verran kovia ettei lukkojarrutuksessakaan juuri renkaan eteen kerry mitään.

Tuohon saksalaisten kommenttiin ABS:stä haluaisin kyllä jonkin referenssin. Nyt kuulostaa muuten kyllä ihan Esson baari jutuilta. Formuloistakin kiellettiin lukkiutumattomat jarrut kaudelle 1998. Luulisi, että siellä ei semmoisia käytettäisi jos ne olisivat oikeasti huonot.

erkki.pulkkinen:
Quote

Tuohon saksalaisten kommenttiin ABS:stä haluaisin kyllä jonkin referenssin. Nyt kuulostaa muuten kyllä ihan Esson baari jutuilta. Formuloistakin kiellettiin lukkiutumattomat jarrut kaudelle 1998. Luulisi, että siellä ei semmoisia käytettäisi jos ne olisivat oikeasti huonot.


Formuloilla onkin asfalttibaana. Tuosta Saksalaisten puheesta voisi löytyä jotain googlella, siihen aikaan ei ollut internet vielä jokapöydällä, mutta saattaa sieltä löytyä siihen se jälkeen päin kirjoitettu referenssi, uskon että joku muukin täällä muistaa nuo uutisoinnit. Ihmettelin vielä sitä että ABS oli Saksalaisten keksimä ja nyt ne kuitenkin haukkuvat sitä.

hynkel:
Quote

No Kankkunen ei varmaankaan ole surkea kuljettaja, uskon että osaksi tässä takana on se että hän puhuu vastuullisesti eikä innoita ihmisiä ohittamaan autoistaan kyseisiä laitteita.


Odottelen tässä kovasti sitä neljällä polkimella toteutettua jarrujärjestelmää, jotta kykenen itsekin samanlaisiin suorituksiin kuin ESP... Raskaan yhdistelmän kymmenistä polkimista puhumattakaan

Sen uskon kyllä, että saksalaiset ovat haukkuneet ABS:ää. Juttu on vaan niin, että ovat myös kehuneet. Ihan joka asialle löytyy sanojaa suuntaan ja toiseen, ja media voi muodostaa siitä kansalle haluamansa mielipiteen pitämällä tiettyä joukkoa enemmän esillä kuin toista.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page