Keskustelua liikenteestä

<< < (2445/3034) > >>

Kreeta:
Quote

Ja pitäisikö sitten myös tämän kolarin kevyempi osapuoli lailla kieltää, sillä tässä taidettiin päästä imupaperihommiin.


Noin vanhat kyllä. Turvallisuus on kehittynyt aika paljon viime aikoina, ei pelkästään ne laitteet vaan esim. koritekniikka. Ei se nyt välttämättä tuossa olis hirveesti vaikuttanut mutta monessa muussa tapauksessa ainakin.

erkki.pulkkinen:
Quote

Poliisin kameravalvonta saattaa olla laiton
http://www.iltalehti.fi/autot/2011111614764616_au.shtml

dera:
Quote

Ja tosiasiahan on, olen oikeasti kokeillut, ABS jarruilla jarrutusmatka pitenee mutta ohjaus säilyy paremmin koska pyörät ehtivät pyörähtämään ainvälleen, lukkojarrutus pysäyttää nopeammin siis ilman ABS eja mutta ohjaus loppuu kesken.Mitä Kankkunen tai muu ajelee ja kertoo telkkarissa onkin ihan jonkun maksama juttu, voitte kokeilla oikeasti jos joku epäilee.Ja Kankkusen tai Mäkisen, Hirvosen ajotaito on oikeasti uskoakseni yli keskiarvon, jopa kreikassa ja italiassa.


Teoriassa ja käytännössä auto pysähtyy parhaiten silloin, kun rengas on juuri lukkiutumassa mutta ei vielä lukossa. Nykyaikaisissa abseissahan rengas pyörii katkotta koko täysjarrutusvaiheen ajan, lisäksi jarruvoima säädellään pyörille siten, että jokainen rengas jarruttaa optimaalisesti. Kuivalla asfaltilla uudet autot pysähtyvät alun toista metriä paremmin satasen vauhdista abseilla kuin ilman.

n. 10 vuotta sitten järjestelmät olivat vielä vähän heikompia pysähtymään mutta tuo ohjattavuuden säilyminen on myös ehdottoman tärkeä juttu.

tare:
Quote

Teoriassa ja käytännössä auto pysähtyy parhaiten silloin, kun rengas on juuri lukkiutumassa mutta ei vielä lukossa. Nykyaikaisissa abseissahan rengas pyörii katkotta koko täysjarrutusvaiheen ajan, lisäksi jarruvoima säädellään pyörille siten, että jokainen rengas jarruttaa optimaalisesti. Kuivalla asfaltilla uudet autot pysähtyvät alun toista metriä paremmin satasen vauhdista abseilla kuin ilman.

n. 10 vuotta sitten järjestelmät olivat vielä vähän heikompia pysähtymään mutta tuo ohjattavuuden säilyminen on myös ehdottoman tärkeä juttu.


Kyllä a.b.s. toimi hyvin jo 25 vuotta sitten.  Ja jokaisen pyörän jarrupainetta säädettiin erikseen. Ainakin Bosch:in systeemissä.
Minun ensimmäinen abs jarrulinen auto oli vuosimallia 1986.

tare:
Silloin täysjarrutuksessa tuli asfalttiin katkoviivoja . Jäälläkin joku pyöristä oli 2-3 metriä lukossa.
Abs:n tietokoneet olivat silloin alkeellisia ja paineensäätöventtiilit hitaita.  Jarrupoljin heilui jalan alla jotain 15 senttiä.

Mutta auton ohjaus pysyi lapasessa. Jopa peilijäällä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page