Keskustelua liikenteestä

<< < (2461/3033) > >>

kille:
Quote

Silmät kiinnikö tuon roskan kirjoittaja oikein ajelee? Miten niin ei näe?


Vihjaatko että sadan metrin päässä 80km/h tuntinopeudella kulkevasta peltikotelosta taustapeiliin vilkuilevat tuntemattomat kasvot ovat jollakin tavalla kasvokkain tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä vastaava tilanne?

hynkel:
Quote

Vihjaatko että sadan metrin päässä 80km/h tuntinopeudella kulkevasta peltikotelosta taustapeiliin vilkuilevat tuntemattomat kasvot ovat jollakin tavalla kasvokkain tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä vastaava tilanne?


Vihjaan, että ohitustilanteessa on hyvää aikaa tutustua siihen, millainen idiootti körötteli alinopeudella vasenta kaistaa...

Jos juttu on otsikoitu että kanssa-autoilijoita koulutetaan keskisormella, niin tämä toiminta tuskin tapahtuu 100 metrin päästä? Kirsti Lonka tuskin myöskään omaa omakohtaista kokemusta aiheesta (ellei ole sitten vastaanottanut koulutusta, ja jos on kohdannut sitä paljon, niin herää ensiksi kysymys, olisiko omassa ajamisessa se vika?). Se on totta, että muut ihmiset ovat usein omaa liikkumista hidastavia, haittaavia tai häiritseviä esteitä. Sitä en sitten tiedä, kuvitteleeko moni että muilla on vihainen olo jos itsellä sellainen sattuu olemaan. Itse kohtaan jatkuvasti idiootteja liikenteessä, ihmisiä, joilla ei ole edellytyksiä ajaa autolla yleisessä liikenteessä, aikalailla riippumatta siitä, millainen mielentila itselläni on.

Osalla ihmisistä aivokapasiteetti, havaintokyky ja toiminnalliset valmiudet eivät yksinkertaisesti riitä sujuvaan liikkumiseen nykyisessä liikenneympäristössä. Osa sitten puuhaa jotain muuta, jonka takia liikenteeseen ei keskitytä tarpeeksi. Puhelimeen puhuminen on ihan ok (oli sitten HF tai ei) mun mielestä liikenteessä, jos se ei tarkoita, että ajonopeus putoaa 10 km/h alle rajoituksen siitä 10 km/h ylinopeudesta kun puhelu alkaa, tai että vihreissä valoissa ihmetellään tekstiviestin kirjoittamista...

kille:
Quote

Vihjaan, että ohitustilanteessa on hyvää aikaa tutustua siihen, millainen idiootti körötteli alinopeudella vasenta kaistaa...

Jos juttu on otsikoitu että kanssa-autoilijoita koulutetaan keskisormella, niin tämä toiminta tuskin tapahtuu 100 metrin päästä?


Etäisyys nyt on ihan täysi sivuseikka. Nettikeskustelussa se etäisyys on vielä pidempi mutta samat lainalaisuudet pätee. Ei sosiaalinen dynamiikka ole sitä että näkee vilaukselta toisen lärvin kahden lasin läpi ja turvallisesti omasta peltikotelosta.

Ajamalla oikealta ohi ja vilkuilemalla sitä "näennäistä idioottia" et pysty päättelemään onko henkilö idiootti, mikä on hänen mielentilansa, mitkä ovat hidastelun syyt ja niin edelleen. Et pysty.

Jos vakavissaan kyseenalaistaa tuon lainaukseni sanoman, se kuulostaa lähinnä tekosyyltä käyttäytyä tökerösti ja pönkittää sillä omaa ylemmyydentunnettaan.

hynkel:
Quote

Ajamalla oikealta ohi ja vilkuilemalla sitä "näennäistä idioottia" et pysty päättelemään onko henkilö idiootti, mikä on hänen mielentilansa, mitkä ovat hidastelun syyt ja niin edelleen. Et pysty.


Hyvin suurella todennäköisyydellä se kädessä oleva matkapuhelin, jonka ruutua se kuljettajan paikalla istuva henkilö tuijottaa, on syy hidasteluun. Varmaksi en pysty sanomaan.

Quote

Jos vakavissaan kyseenalaistaa tuon lainaukseni sanoman, se kuulostaa lähinnä tekosyyltä käyttäytyä tökerösti ja pönkittää sillä omaa ylemmyydentunnettaan.


Vakavissani kyseenalaistan sen sanoman. Se kyseenalaistaminen ei liity kuitenkaan millään tavalla siihen, miten itse käyttäydyn liikenteessä.

"Uskotaan, että toinen teki tahallaan kiusaa, teki p-maisen ohituksen ja heitti kuraa mun päälle."

Pitää olla tyhmä jos noin uskoo. Tietysti välillä tuota näyttää tapahtuvan, jonkinasteisena "kostotoimenpiteenä" kun ensin joku toinen on koomaillut liikenteessä. Näissä tapauksissa on nähtävissä niin selvä syy-seuraussuhde, ettei ole asiallista puhua uskomuksista. Moni näistä on vieläpä ennustettavissa varsin hyvin. Korkeasta autosta näkee enemmän ja siitä on helppo seurailla tapahtumia. Usein pystyy myös ennustamaan, miten toinen osapuoli tulee kohta toimimaan.

Senkin voin sanoa, että tyypillisesti töissä ollessa mieleen tulee ajatus "koita nyt ***tu mennä..." useammin kuin kerran päivässä. Aika moni henkilöautoilija mm. ohittaa rajoituksen mukaan ajavan yhdistelmän, ja jää sen jälkeen ajamaan alle rajoituksen sen yhdistelmän eteen. Viimeistään siinä seuraavassa pienen pienessä ylämäessä.

kille:
Quote

Hyvin suurella todennäköisyydellä se kädessä oleva matkapuhelin, jonka ruutua se kuljettajan paikalla istuva henkilö tuijottaa, on syy hidasteluun. Varmaksi en pysty sanomaan.


Kelpo pointti. Kysymys ei kuitenkaan ollut itse hidastelun syystä, vaan siitä miksi jengi vetää sen seurauksena itsensä herkästi raivareihin ja kostomentaliteettiin. Ja siitähän mainitsetkin. Tosin tyhmyydellä siinä on aika vähän tekemistä, inhimillisyydellä enemmänkin.

Jos et itse käyttäydy niin, hieno homma. Hyvä kuitenkin olla tietoinen siitä miksi suuri osa käyttäytyy, ei tyhmyyttään vaan siksi ettei meitä ole rakennettu kasvottomaan kanssakäymiseen. Väsynyt vertaus, mutta jos sama tapahtuisi vaikka kassajonossa, kuvatunlaiset roadrage-primitiiviraivarit olisivat paljon harvinaisempia.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page