Keskustelua liikenteestä

<< < (2469/3031) > >>

Pe7e:
Quote

Oisko ehkä se että osalla nuorista kuljettajista ei ole koskaan ajokerroilla ollut kunnolla tuota jäätä? Immeisesti tuo "liukkaan kelin rata" on lähinnä vesiliirtoja varten? Ja tähän mennessä veden takia (Jos ei nyt puhuta jäästä/lumesta pilkun viilaajat huom!) ei ole bussi ainakaan mun kohdalla luistellu 10 metriä pysäkistä ohi.. Itteäkin hieman ketuttaa kun ensi keväänä ajotunneilla ei varmaan tule kauheesti kunnon liukkaita olemaan.

No joo, kokemus tuo varmuutta, vai miten se oli, mutta kyllä ainakin mun mielestä myös maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Toiset ei tosin tunnu omistavan minkäänlaista järkeä. Kun tiedostaa ja varautuu siihen, että on/voi olla liukasta, niin miten se voi yllättää? Yleensä talvella on lunta ja jäätä ja yleensä myös liukasta... Ethän sä polkupyörällä, tai edes kävellenkään, voi liikkua samanlailla kuten kesällä tai muuten kuivalla. Samanlailla ainakin minä varon kävellessäkin, kun on lunta ja muuta paskaa maassa, että nyt voi olla liukasta. En mielelläni ainakaan kovin paljoa kaatuilisi tuohon loskapaskaan. Enkä myöskään kolaroisi autoa...

Ja yleensä nuo kokemattomat vasta kortin saaneet (ei tosin kaikki....) ovat extra-varovaisia kelissä kuin kelissä. Törkeetä alinopeutta vähintään aina... Niin ja loppukesästä minäkin kortin sain, eikä talvi tuottanut kyllä mitään ongelmia... ja tammikuussa sain vielä uuden auton, eli sen nykyisen exäni.

tare:
Quote

Eniten kyllä v*tuttaa ja ihmetyttää se, että miten ihmeessä aina onnistutaan tunaroimaan ja kolaroimaan, heti kun on vähän räntää ilmassa/maassa. Ihan kuin se talvi olisi joka perkeleen kerta ihan uusi juttu. Hirveät uutiset ja kaikki kun vähän keli "huononee".
En ihmettelisi, jos oltaisiin jossain päiväntasaajan alueilla missä ei ole ikinä edes kuultu lumesta, mutta täällä pohjoisessa... aivan uskomattoman käsittämätöntä ja päinvastoin... ei jumalauta! Tosin onnistuupa ne jotkut sankarit tunaroimaan kesälläkin kirkkaalla säällä...

Mistä lie johtuu...


Kyllä, täysin käsittämätöntä. Syy on pelkästään surkeissa kuskeissa . Eivät vain yksinkertaisesti osaa ajaa autoa .Välillä vähän hymyilyttää. Kun vaikka tulee
vähän lunta ja jäätä, niin heti on monta kymmentä autoa ojassa. Tai rutussa. Saisivat itse maksaa kaikki auton vahingot, eikä laittaa vakuutusyhtiön kaskon piikkiin.


Toinen vaihtoehto on auton automaattinen nopeusrajoitus. Eli jos tiellä on vaikka sallittu maksimi nopeus 100 km/h. Mutta tie on huono, niin tieautomatiikka rajoittaa KAIKKIEN autojen nopeuden sopivaksi. Joskus sopiva on 10 km/h. Eli silloin auto ei kulje 10 km/h suurempaa nopeutta, vaikka kaasupoljin olisi pohjassa.

Stumppi:
Kyllä mun tarvii tähän väliin sanoa, että eilen oli kyllä aivan järkyttävä ajokeli. Eivät ihan turhaan radiossa sitä mainostaneet. Siellä sun täällä oli rekkaa jumissa risteyksissä tai tien penkareella, linja-autokin makasi kyljellään ojassa. Näkyvyys oli vähintäänkin huono, samoin tienhoito. Ellei se riitä, tuohon päälle lyötiin kunnon tuuli mikä vaikeutti entisestään auton pitämistä kaistalla. Vaikka mullakaan ei nyt korkeaa autoa ole (3,55m), otti tuuli kiinni kyllä siinä määrin että töitä sai tehdä kaistalla pysymiseen.

Pe7e:
Quote

Kyllä mun tarvii tähän väliin sanoa, että eilen oli kyllä aivan järkyttävä ajokeli. Eivät ihan turhaan radiossa sitä mainostaneet. Siellä sun täällä oli rekkaa jumissa risteyksissä tai tien penkareella, linja-autokin makasi kyljellään ojassa. Näkyvyys oli vähintäänkin huono, samoin tienhoito. Ellei se riitä, tuohon päälle lyötiin kunnon tuuli mikä vaikeutti entisestään auton pitämistä kaistalla. Vaikka mullakaan ei nyt korkeaa autoa ole (3,55m), otti tuuli kiinni kyllä siinä määrin että töitä sai tehdä kaistalla pysymiseen.

No tähän väliin voisin vielä lisätä edelliseen viestiini viitaten, huono keli saa ja voi olla, muttei huono kuski... Sinä varmaan hyvänä kuskina otit tietty kaiken huomioon ja ajoit olosuhteiden mukaan, ja vältyit joutumasta ojaan tai muuallekaan... Kuten tuolla sanoin, maalaisjärjelläkin jo selviää hyvin pitkälti, kun ei reikäpäässä paina menemään niin kuin kesäkelissä ajelisi...

Äsken oli kyllä kanssa vähän jännä keli, kun satoi märkää rättiä ja vettä sekaisin kuin saavista kaatamalla + kova puuskainen tuuli... ja kun koko päivän on satanut samaa tahtia niin sitä vettä on kertynyt jo aika hyvin teille ja koko ajan tulee lisää... mutta ei se silti mitään ongelmia tuota kun osaa ajaa sen kelin ja omien taitojensa mukaan...

kille:
Eilisestä kelistä, harvoin jaksan avautua "rekkajoreista" mutta tämä oli jo mielestäni törkeä.

Lahden moottoritiellä eteläänpäin suurehkoja parakkeja tai valmistalon osia YLILEVEÄNÄ kuljettanut täysperävaunuyhdistelmä puuskutti reilua satasta vasenta kaistaa keliin nähden maltillista kahdeksan-yhdeksänkympin vauhtia kulkeneen jonon ohi. Tämä siis siinä pahimmassa lumi/räntäsateessa auraamattomalla tiellä ja parinsadan metrin näkyvyydessä, pimeällä.

Jokainen oikealla jonossa kulkeva auto joutui erittäin vaaralliseen tilanteeseen, kun rinnalle, alle kahden metrin päähän puskee 10km/h nopeuserolla kymmenen metrin loskatsunamia sivuilleen lennättävä sivutuulessa seilaava yhdistelmä. Useimmat joutuivat tekemään lähes paniikkijarrutuksen näkyvyyden kadotessa välittömästi nollaan.

Tätä sekoilua jatkui toistakymmentä kilometriä, kunnes päästiin auratulle ja sulemmalle tieosuudella jossa jonon nopeus nousi ja tämä teiden ritari joutui tyytymään taas ohitettavan rooliin.

Ei voi sanoa muuta kuin että mahtoi olla kova kiire. Minun puolestani tuollaiset ajattelevaiset ammattimiehet voisi ommella suustaan kiinni venäläisen rahtarin persreikään.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page