FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 08:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 619 620 [621] 622 623 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451381 times)
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12400 on: 12.12.11, 21:17 »

Jaa-a. Olen myllyttänyt neljä-viisi vuotta vanhoja nimiteippauksien jälkiä kuorma-autojen ovista täysin virheettömiksi.

Ei voi toisaalta yleistää, riippuu alkuperäisestä maalityypistä, väristä jne.

Joskus tuo onnistuu, mutta esim. metallimusta on pilalla parin vuoden jälkeen.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12401 on: 12.12.11, 21:29 »

Mulla kävi kerran niin, että pesin auton uppopumpulla nostetulla kaivovedellä keskellä aurinkoista päivää. Syystä tai toisesta se vesi kerääntyi sellaisiksi isommiksi länteiksi katolle, kun normaalisti vahatulla pinnalla se vesi on jäänyt pienemmiksi pisaroiksi. En moista kuitenkaan sen kummemmin huomioinut vielä siinä vaiheessa. Muualta vesi valui luonnollisesti kaltevia pintoja pitkin pois... Kävin jossain muualla hetken ja kun palasin takaisin, huomasin katon punaiseen maaliin palaneen vaaleita läikkiä. Nämä isot vesiläikät olivat ilmeisesti toimineet ikäänkuin polttolasin tapaan. Niitä jälkiä ei koskaan saanut millään myllytyksellä siitä enää täysin pois... En sitten tiedä, miksi se kaivovesi kerääntyi sellaisiksi isommiksi läikiksi. Vastaavaa efektiä en ole muulloin nähnyt...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12402 on: 12.12.11, 21:43 »

Mulla kävi kerran niin, että pesin auton uppopumpulla nostetulla kaivovedellä keskellä aurinkoista päivää. Syystä tai toisesta se vesi kerääntyi sellaisiksi isommiksi länteiksi katolle, kun normaalisti vahatulla pinnalla se vesi on jäänyt pienemmiksi pisaroiksi. En moista kuitenkaan sen kummemmin huomioinut vielä siinä vaiheessa. Muualta vesi valui luonnollisesti kaltevia pintoja pitkin pois... Kävin jossain muualla hetken ja kun palasin takaisin, huomasin katon punaiseen maaliin palaneen vaaleita läikkiä. Nämä isot vesiläikät olivat ilmeisesti toimineet ikäänkuin polttolasin tapaan. Niitä jälkiä ei koskaan saanut millään myllytyksellä siitä enää täysin pois... En sitten tiedä, miksi se kaivovesi kerääntyi sellaisiksi isommiksi läikiksi. Vastaavaa efektiä en ole muulloin nähnyt...

Aivan mutua mutta voisiko kyseessä olla vakka esim. kalkkipitoinen kaivovesi, joka sitten on "palanut" kiinni pintaan? Meidän mökillä vesi on kalkkipitoisempaa, jolloin pesun jälkeen jää aurinkoisella pisaroiden kuivuessa helposti "jäljet", ellei autoa kuivaa nopeasti. Se ärsyttää varsinkin ikkunoissa. Vaalea siniharmaa värisävy voi meillä vaikuttaa siihen ettei jää niin tiukkaan mutta tuntuu että varsinkin katolle nuo jää tiukempaan. Lähtee toki pois vedellä ja harjalla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12403 on: 12.12.11, 22:25 »

Aivan mutua mutta voisiko kyseessä olla vakka esim. kalkkipitoinen kaivovesi, joka sitten on "palanut" kiinni pintaan?

Kyllä sitäkin siinä mietittiin, mutta kun ei se sitten tosiaan lähtenyt ihan kunnon tahnoilla myllyttämälläkään...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6038
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12404 on: 19.12.11, 20:03 »

http://www.hs.fi/kotimaa/Kymmenet+palomiehet+ty%C3%B6skentelev%C3%A4t+l%C3%A4pi+y%C3%B6n+Espoon+tulvissa/a1305551670192

Ihmettelinkin, mitä se siellä putken kanssa kuvailee mutta selvisihän se.. Onneksi ei  tunnista kuvasta Grin
Risto-Pekka Niemi
Offline Offline

Posts: 105
Date Registered: 13.01.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12405 on: 19.12.11, 21:45 »

http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1332

Siitä ihmettelemään, että minkälaisessa kunnossa se taksimese on kolmen vuoden käytön jälkeen. Tarrahistoriaa ei voi tietää, mutta eiköhän siinä jonkinlaisia ole kuitenkin ollut. Itse uskon, ettei tarrat itsessään maalipintaan mitään jälkiä jätä. Erot tulevat juurikin siitä, kun tarrat suojaavat lakkapintaa ja täten estävät pesunaarmujen yms tulon.

Water spoteista voikin sitten lukea hieman teoriaa ja poistomekanismeja tuolta: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=222805. Uskoisin että vesijäljet ovat tulleet siitä, kun hapan/emäksinen kaivovesi on kuivahtanut pintaan, jolloin veteen liuenneet suolat jämähtävät maalipinnalle. Riippuen liuenneista aineista ja niiden määrästä tämä jättääkin sitten lakkapintaan vaurioita/pinttymää, joita voi joutua korjailemaan/poistamaan jopa vesihionnalla.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12406 on: 30.12.11, 15:47 »

Jokunen päivä sitten, en muista missä lehdessä, joku energiansäästöguru antoi ohjeita, miten säästää polttoainetta liikenteessä. Pari juttua jäi mieleeni: Ilmastointia tulee käyttää vain kesällä, kun sitä tarvitaan. Itselläni on ollut sellainen ymmärrys/käsitys, että jos ilmastointi on pitkään pois käytöstä (esim yli puoli vuotta), niin järjestelmän tiivisteet kuivuvat, ja sitte kun lopulta otetaan käyttöön, kuivuneet tivisteet vuotavat nesteet pihalle. Sitten ei systeemillä enää mitään teekään, ennenkuin sijoittaa n. 100 € ilmastointihuoltoon. Ja maailma pelastuu....
Toinen asia oli kiihdytys. Pitää kuulemma liikkeellelähtiessä kiihdyttää oikein reippaasti tavoitenopeuteen. Väitti, että se säästää polttoainetta verrattuna rauhallisempaan liikkeellelähtöön. Onko kellään mittaustuloksia tai muuta tietoa aiheesta?

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1346
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12407 on: 30.12.11, 16:05 »

Käsittääkseni ilmastointilaitteet eivät yleensä kovin kylmässä suostu käynnistymään muutenkaan, joten ainakin ulkosäilytyksessä säännöllinen käyttäminen voi talvisin olla haasteellista. Ripeä kiihdytys taas on ihan yleinen suositus, joten eiköhän sen ole joku tutkinut. Tosin ripeä kiihdytys ei käsittääkseni tarkoita kuitenkaan mitään ns urheilullista ajotyyliä, vaan "normaalia" ripeää kiihdytystä sen sijaan, että kiihdytettäisiin minuuttitolkulla.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12408 on: 30.12.11, 16:22 »

Käsittääkseni ilmastointilaitteet eivät yleensä kovin kylmässä suostu käynnistymään muutenkaan, joten ainakin ulkosäilytyksessä säännöllinen käyttäminen voi talvisin olla haasteellista.

Mistä moinen käsitys? Omalle kohdalle ei sellaista ole vielä osunutkaan joka ei suostuisi talvella toimimaan.

Talvella ja vesikeleillä ilmastoinnista vasta hyötyä onkin, kun sisääntuleva ilma saadaan kuivaksi ja lasit pysyvät paremmin huurteettomina. Useimmiten automaattinen lämmönsäätö käyttää ilmastointilaitetta oletuksena kelillä kuin kelillä, ja vain ECON-napilla (tai vast) se saadaan pois käytöstä.

Jos esimerkiksi harrasteauto seisoo puolisen vuotta, käyttäisin sitä muutenkin muutaman kerran puolisen tuntia, samalla ilmastointiakin.
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1346
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12409 on: 30.12.11, 16:45 »

Parin ilmastoidun auton (Passat & V70) kanssa olen ollut lähemmin tekemisissä ja muistaakseni molempien manuaali sanoi, että ilmastointi ei toimi kun lämpötila alittaa X astetta (missä X jossain nollan kieppeillä). Ehkä olen sitten muodostanut tästä väärän kuvitelman, että koskisi kaikkia autoja.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12410 on: 30.12.11, 17:24 »

Mistä moinen käsitys? Omalle kohdalle ei sellaista ole vielä osunutkaan joka ei suostuisi talvella toimimaan.

Ei ole Kimmo tullut mieleen, että ilmastointi ei ehkä ole päällä vaikka napissa palaa valo? Prisman parkkihallissa saa talven kauppareissulla auton sen verran lämpimäksi, että se suostuu hetken pyörittämään ilmastointia.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12411 on: 30.12.11, 18:29 »

Mistä moinen käsitys? Omalle kohdalle ei sellaista ole vielä osunutkaan joka ei suostuisi talvella toimimaan.

Talvella ja vesikeleillä ilmastoinnista vasta hyötyä onkin, kun sisääntuleva ilma saadaan kuivaksi ja lasit pysyvät paremmin huurteettomina. Useimmiten automaattinen lämmönsäätö käyttää ilmastointilaitetta oletuksena kelillä kuin kelillä, ja vain ECON-napilla (tai vast) se saadaan pois käytöstä.

Esim. VW:n ilmastointilaite ei kytkeydy päälle muistaakseni alle 3C lämpötilassa, vaikka et ECONia painelisikaan...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12412 on: 30.12.11, 18:54 »

Tuli taas tänään todistettua kl 16. jälkeen miten ei ihmiset turvaväliä noudattele.
Tänään tuli omaan perään Opel Corsa, opelixistä meni tietysti syyläri, puskuri yms muu päällinen rihkama persiilleen mutta omaan Passattiini ei tullut mitään muuta kun peräkoukun suojamuovi vähän halkesi ja pistoke vääntyi ihan pikkasen keulaan kohti.

Corsassa oli sen verran matalalla maski ettei tuosta muuta tullut.
Onneksi tilanne nopeus oli 50km/h kun edellä ajava auto päätti iskeä jarrun pohjaan, itselleni jäi hyvin reagointi aikaa, koska välimatkaa oli etummaiseen noin yhden katuvalaisin tolppien välin verran väliä.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12413 on: 30.12.11, 19:03 »

Ei ole Kimmo tullut mieleen, että ilmastointi ei ehkä ole päällä vaikka napissa palaa valo? Prisman parkkihallissa saa talven kauppareissulla auton sen verran lämpimäksi, että se suostuu hetken pyörittämään ilmastointia.

Olen päätellyt ilmastoinnin päälläolon talvella vain ikkunoiden hikeentymistaipumuksesta, en merkkivalosta. Ekonappia painamalla kosteus poistuu merkittävästi hitaammin. Siis myös talvipakkasilla, kun ottaa vaikka auton täyteen lämpöisiä ja kosteita (  Grin ) ihmisiä saunareissun tai laskettelun jälkeen.

Ota noista sitten selvää. En ole ilmastointilaitteiden ekspertti, mutta minullakin on se vanha käsitys että laitetta on käytettävä säännöllisesti jotta tiiviys säilyy parhaiten. Ehkäpä uudet materiaalit ovat muuttaneet asiaa?
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12414 on: 30.12.11, 19:23 »

Ainakin vanhemmissa (70-80 luvun) autoissa ilmastointi tehosti lämmitystä ja huurteenpoistoa talvella, ja sitä piti nimenomaan käyttää säännöllisesti. Näin siis Ameerikan autoissa...

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12415 on: 30.12.11, 19:33 »

Avensiksen (2006) kirjasta ei löytynyt mitään mainintaa lämpötilarajoista. Mutta tuulilasin huurteenpoistoproseduurin yhteydessä oli maininta, että ilmastointi tulee automaattisesti päälle, vaikkei A/C nappi olisi painettuna sisään; merkkivalo syttyy kun toiminta on päällä. Josko tästä voisi takaperin tulkita, että kun merkkivalo palaa, ilmastointi tosiaan on päällä - lämpötilasta riippumatta.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 333
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12416 on: 30.12.11, 20:00 »

Ei ne ilmastoinnin kompurat pyöri pakkasilla. Siksi talviaikaan voi olla hyvä josksus käydä lämpimässä kauppakeskuksen parkkihallissa, jos sattuu pitkiä pakkasjaksoja jolloin ei pääse autoa lämmittämään. Tiivisteille ei tee hyvää jos pääsevät kuivahtamaan.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12417 on: 30.12.11, 20:37 »

Ei ne ilmastoinnin kompurat pyöri pakkasilla. Siksi talviaikaan voi olla hyvä josksus käydä lämpimässä kauppakeskuksen parkkihallissa, jos sattuu pitkiä pakkasjaksoja jolloin ei pääse autoa lämmittämään. Tiivisteille ei tee hyvää jos pääsevät kuivahtamaan.

Näin varmaan on noissa nykyeurokinnereissä Wink Ennen autot oli sentään autoja...

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
tjh80
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12418 on: 30.12.11, 20:56 »

Mulle on taas parissa autoliikkeessä suositelleet ilmastoinnin käyttöä talviaikaan keleistä riippumatta, jos kevään lämpimille odottelee käyttöä niin ne hajut ei mitkään kovin mukavat ole kun sieltä pölähtää.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12419 on: 30.12.11, 21:36 »

Avensiksen (2006) kirjasta ei löytynyt mitään mainintaa lämpötilarajoista. Mutta tuulilasin huurteenpoistoproseduurin yhteydessä oli maininta, että ilmastointi tulee automaattisesti päälle, vaikkei A/C nappi olisi painettuna sisään; merkkivalo syttyy kun toiminta on päällä. Josko tästä voisi takaperin tulkita, että kun merkkivalo palaa, ilmastointi tosiaan on päällä - lämpötilasta riippumatta.

Meneeköhän ilmastointi vastaavasti pois päältä, jos käyttäjä poistaa huurteeneston aikana ECON-nappia vai onko override edelleen voimassa?  Grin

Tämähän alkaa muistuttaa erään ranskalaisen lentokonevalmistajan tuotteita koskevaa ihmettelyä. Mitähän se tekee jos painan tuosta?
Pages: 1 ... 619 620 [621] 622 623 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1