Keskustelua liikenteestä

<< < (2485/3019) > >>

mmniemi:
Quote

Mistä moinen käsitys? Omalle kohdalle ei sellaista ole vielä osunutkaan joka ei suostuisi talvella toimimaan.

Talvella ja vesikeleillä ilmastoinnista vasta hyötyä onkin, kun sisääntuleva ilma saadaan kuivaksi ja lasit pysyvät paremmin huurteettomina. Useimmiten automaattinen lämmönsäätö käyttää ilmastointilaitetta oletuksena kelillä kuin kelillä, ja vain ECON-napilla (tai vast) se saadaan pois käytöstä.


Esim. VW:n ilmastointilaite ei kytkeydy päälle muistaakseni alle 3C lämpötilassa, vaikka et ECONia painelisikaan...

tjh80:
Tuli taas tänään todistettua kl 16. jälkeen miten ei ihmiset turvaväliä noudattele.
Tänään tuli omaan perään Opel Corsa, opelixistä meni tietysti syyläri, puskuri yms muu päällinen rihkama persiilleen mutta omaan Passattiini ei tullut mitään muuta kun peräkoukun suojamuovi vähän halkesi ja pistoke vääntyi ihan pikkasen keulaan kohti.

Corsassa oli sen verran matalalla maski ettei tuosta muuta tullut.
Onneksi tilanne nopeus oli 50km/h kun edellä ajava auto päätti iskeä jarrun pohjaan, itselleni jäi hyvin reagointi aikaa, koska välimatkaa oli etummaiseen noin yhden katuvalaisin tolppien välin verran väliä.

kille:
Quote

Ei ole Kimmo tullut mieleen, että ilmastointi ei ehkä ole päällä vaikka napissa palaa valo? Prisman parkkihallissa saa talven kauppareissulla auton sen verran lämpimäksi, että se suostuu hetken pyörittämään ilmastointia.


Olen päätellyt ilmastoinnin päälläolon talvella vain ikkunoiden hikeentymistaipumuksesta, en merkkivalosta. Ekonappia painamalla kosteus poistuu merkittävästi hitaammin. Siis myös talvipakkasilla, kun ottaa vaikka auton täyteen lämpöisiä ja kosteita (  ) ihmisiä saunareissun tai laskettelun jälkeen.

Ota noista sitten selvää. En ole ilmastointilaitteiden ekspertti, mutta minullakin on se vanha käsitys että laitetta on käytettävä säännöllisesti jotta tiiviys säilyy parhaiten. Ehkäpä uudet materiaalit ovat muuttaneet asiaa?

jari58:
Ainakin vanhemmissa (70-80 luvun) autoissa ilmastointi tehosti lämmitystä ja huurteenpoistoa talvella, ja sitä piti nimenomaan käyttää säännöllisesti. Näin siis Ameerikan autoissa...

oh2dw:
Avensiksen (2006) kirjasta ei löytynyt mitään mainintaa lämpötilarajoista. Mutta tuulilasin huurteenpoistoproseduurin yhteydessä oli maininta, että ilmastointi tulee automaattisesti päälle, vaikkei A/C nappi olisi painettuna sisään; merkkivalo syttyy kun toiminta on päällä. Josko tästä voisi takaperin tulkita, että kun merkkivalo palaa, ilmastointi tosiaan on päällä - lämpötilasta riippumatta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page