FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.06.17, 03:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 620 621 [622] 623 624 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462976 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12420 on: 30.12.11, 22:21 »

En tiedä, mutta kyllä Golfin manuaalissa sanotaan aika selväsanaisesti, että alle 3 Celsius asteen lämpötilan vallitessa "jäähdytyskompressori" ei kytkeydy päälle. Toisissa autoissa (Avensiksessa?) pitää ilmastointi kytkeä erikseen päälle, kun taas VW:ssä se lienee päällä automaattisesti, olettaen, että lämpötila on yli 3 Celsiusta...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12421 on: 31.12.11, 08:27 »

VW:ssä se lienee päällä automaattisesti, olettaen, että lämpötila on yli 3 Celsiusta...

Saman konsernin Octavia taasen kyllä sammuttaa kompuran jollain logiikalla "jos sitä ei tarvita", joka johtaa iloisesti lasien sisäpuoliseen huurtumiseen, kun kondenssivesi alkaa höyrystyä ilman sekaan siitä jäähdytyskennosta. Sama vika vaivaa myös esimerkiksi Scanian, Volvon ja Mercedeksen kuorma-autoja, jotka kaikki saattavat yllättäen pamauttaa lasin huuruun kun kompuraa ei pysty pakottamaan päälle.

Onneksi omassa koreanihmeessä on kytkin, josta kompura lähtee pyörimään ja josta se myös pysähtyy (siinäkin joku ~+3 lämpötilaraja käynnistykselle kuitenkin). Voi huudattaa kompuraa myös yöllä, jos on lähtenyt liikkelle se päällä päivällä...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12422 on: 31.12.11, 20:03 »

Olen päätellyt ilmastoinnin päälläolon talvella vain ikkunoiden hikeentymistaipumuksesta, en merkkivalosta. Ekonappia painamalla kosteus poistuu merkittävästi hitaammin. Siis myös talvipakkasilla, kun ottaa vaikka auton täyteen lämpöisiä ja kosteita (  Grin ) ihmisiä saunareissun tai laskettelun jälkeen.

Pakkasilla ilmankosteus on hyvin alhainen, eikä ilmastoinnista kosteudenpoistajana olisi hyötyä, mutta ehkä tuuletus on automallissasi parempi "automoodiilla" vs ekonappi.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12423 on: 31.12.11, 20:13 »

Näin varmaan on noissa nykyeurokinnereissä Wink Ennen autot oli sentään autoja...

Entisen Letukkani ohjekirjassa luki muistaakseni, että ilmastointi kytkeytyy päälle vielä pienellä pakkasella? voi olla että kytkeytyikin, koska siitä järjestelmästä halkesi höyrystimen kenno. Tämän vuoksi eurokinnereissä on kai se turvaraja vedetty muutaman asteen plussalle. Höyrystin maksoi Metroautossa 500 euroa ja sen vaihto olisi ollut lisäksi 8 tunnin työveloitus + kylmäaineet, ei kannattunut teettää 2000 tonnin autoon 1000 remonttia.

Sanoin kuitenkin aina kavereille, että mun autossa on myös ilmastointi  Grin , jos piti alkaa elvistelemään jostakin.. ja veihän se pensaakin ihan miehekkäästi.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12424 on: 31.12.11, 20:17 »

Pakkasilla ilmankosteus on hyvin alhainen, eikä ilmastoinnista kosteudenpoistajana olisi hyötyä, mutta ehkä tuuletus on automallissasi parempi "automoodiilla" vs ekonappi.


Mitenkäs se jalkineiden mukana sisään kulkeutuva lumi joka tiettävästi sulaa vedeksi?  Wink

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12425 on: 31.12.11, 20:22 »

Mitenkäs se jalkineiden mukana sisään kulkeutuva lumi joka tiettävästi sulaa vedeksi?  Wink

Höh, onks pakko pitää pakkasella lämmöt päällä, jos kerran kengät on lumessa?  Wink Hauskaa tätä vuotta vielä kaikille!
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12426 on: 31.12.11, 21:47 »

Höh, onks pakko pitää pakkasella lämmöt päällä, jos kerran kengät on lumessa?  Wink Hauskaa tätä vuotta vielä kaikille!

Perhana, minä kyllä muistelen juuri erityisesti pakkasella pitäneeni lämpöjä päällä, joskus jopa ihan vaan viileällä  Cool

Oikein hyvää kuluvaa vuotta vielä kun sitä on ja vielä parempaa uutta vuotta 2012  Grin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kari J. Ansamaa
Offline Offline

Posts: 90
Date Registered: 15.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12427 on: 02.01.12, 10:03 »

Ammattikuljettajien käyttäytymistä on taas tutkittu: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/28176
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12428 on: 02.01.12, 20:41 »

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12429 on: 02.01.12, 20:43 »

Raivostukaa! Kiihtykää!

Miksi?

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12430 on: 02.01.12, 21:41 »

Miksi?

Miksikö?

Näiden otsikoiden ilmestyessä kansanperinteeseen kuuluu aloittaa paheksunta ja kertoa samalla miksi on itse parempi kuljettaja. Siksi tietysti.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14273
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12431 on: 02.01.12, 21:49 »

Kyllä tuota ajokortin yläikärajaa pitäisi laskea huomattavasti. Ihan siinä missä joidenkin mielestä alaikärajaakin pitäisi nostaa.

Tuossa eräs päivä olin kääntymässä pihalta tielle, mutta odotin oikealta tulevan auton menevän ohi. 40km/h alueella älyttömän hiljaa, luulin ensin tämän kääntyvän johonkin. No ei, siihen kun se kohdalle asti pääsi niin näin kuskin, heittämällä varmaan vähintään 70v, nenä tuulilasissa kiinni. Ja kun pääsin kääntymään hänen peräänsä, ajeltiinkin n. 30km/h minun mittarin mukaan. Keli oli hyvä ja kuiva, tosin pimeää oli. Tottakai hyvä, kun ajavat "omien taitojensa" mukaan, mutta kun ei sekään aina riitä... ovathan nuo järkyttävä riski liikenteessä, luonnollisesti.

Tollanen pappa kun pamahtaa sinne motarille 30km/h lasissa rekkajoren eteen, joka paahtaa rajoitin punaisella 95km/h niin ei kyllä hyvää seuraa...
Vanhuus tulee, sille ei voi kukaan mitään, mutta kortin noilta kyllä joutaisi jo ottaa pois. Kyllä eläkepäivillä on aikaa kulkea julkisillakin sen minkä tarvitsee...

Asiasta toiseen. Asia joka ****ttaa melkeinpä eniten tuolla liikenteessä ovat nämä perkeleen kameratolppien kohdalla himmaajat. Ajakaa helv**** sellasta vauhtia, ettei tarvi vetää jarruja lukkoon 2 metriä ennen tolppaa (jolloin sillä jarrutuksella ei edes ole mitään hyötyä).
Näitäkin on siis monenlaisia, toiset tulee 110km/h lasissa ohi, sitten juuri siinä 2 metriä ennen tolppaa jarrutetaan siihen 80km/h vauhtiin, ja kun päästään ohi tolpasta niin lämä tiskiin taas. Voiko nolommaksi enää mennä?
Sitten toinen tyyppi, ajaa jo valmiiksi 75km/h mittarissa, mutta himmaa silti siinä tolpan kohdalla johonkin ~60km/h tienoille varmuuden vuoksi... mikä näitä vaivaa? Angry

Itse ajan aina tasaista vauhtia, ja nyt etenkin kun autosta löytyy VNS. Mikäs silloin enempää voisi ärsyttää kuin nuo seilaajat jotka ajavat välillä 140km/h, ja kun saat itse säädettyä vakkarin sopivaan vauhtiin, tuleekin tuo sama tunari perse edellä vastaan 100km/h lasissa... ja kohta taas mennään ohi että heilahtaa... ja taas tullaan perse edellä vastaan.
Tästä on hyvä kokemus Tampereen reissulta. Itse ajoin vakkari päällä koko matkan. Ensin tuli perseeseen roikkumaan joku "erikoisempi" VW (oisko ollu vanha Phaeton tjsp). No päästin tämän ohi ja jatkoin matkaani samaa vauhtia. Ei mennyt kauaakaan, kun tuo sama auto tuli perse edellä vastaan. Vähän matkaa pääsin, kun sama peelo tuli vitunkovaa ohi. Ja taas muutama minuutti, sama tuli perse edellä vastaan. Näin varmaan 5-6 kertaa koko matkan aikana. Ja tuo nopeuden vaihtelu ei edes ollut mitään pientä, vaan krampinomaisesti välillä kaasu pohjaan ja helvetinkyytiä ohi.
Ja motarilla nyt pääsee vielä helposti ohi jos tarvitsee, mutta kun mennäänkin jollain 2-kaistaisella tiellä missä ohittaminen on vaikeampaa niin jumalauta että ottaa kaaliin tollaset jotka eivät osaa pitää tasaista nopeutta...
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12432 on: 03.01.12, 00:40 »


Itse ajan aina tasaista vauhtia, ja nyt etenkin kun autosta löytyy VNS. Mikäs silloin enempää voisi ärsyttää kuin nuo seilaajat jotka ajavat välillä 140km/h, ja kun saat itse säädettyä vakkarin sopivaan vauhtiin, tuleekin tuo sama tunari perse edellä vastaan 100km/h lasissa... ja kohta taas mennään ohi että heilahtaa... ja taas tullaan perse edellä vastaan.

Ja motarilla nyt pääsee vielä helposti ohi jos tarvitsee, mutta kun mennäänkin jollain 2-kaistaisella tiellä missä ohittaminen on vaikeampaa niin jumalauta että ottaa kaaliin tollaset jotka eivät osaa pitää tasaista nopeutta...

En viitsi lainata koko tekstiä. Näitä Suomen parhaita kuskeja riittää, vain he tietävät, miten pitää ajaa. Ja polttavat päreensä aina, kun joku ei aja niinkuin he haluavat, että pitäisi ajaa. Sopisi pikkuhiljaa uskoa, että ihmiset ovat erilaisia, ja kaikilla on liikkumisoikeus. Lyhytpinnaiset kuumakallet on yksi porukka lisää, joilta voisi ottaa kortin pois...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12433 on: 03.01.12, 05:46 »

Näiden otsikoiden ilmestyessä kansanperinteeseen kuuluu aloittaa paheksunta ja kertoa samalla miksi on itse parempi kuljettaja. Siksi tietysti.

Eikös noita peltikolareita ollut luokkaa 70 kpl? Eikö se ole aika vähän verrattuna moneen muuhun liukkaaseen päivään tuollapäin? Eikai semmoista kannata ruveta jeesustelemaan?

-JukSii-
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12434 on: 03.01.12, 06:55 »

Ja mikä lasketaan peltikolariksi? Sehän voi aina muuttua onko se peltikolari jos puskurista lohkeaa pala, vaiko se että menee vähän kovemmin ryttyyn... Eli kuten viime viikolla nähtyä: Focuksesta keula lytyssä (siis sanotaan vaikka näin että kyllä siitä kalun saa, peltejä vaan pitää suoristella) ja GMCn maasturista ripustukset ja kulmasta lohjennu pala, se kai on vielä peltikolari?

Killerhangar
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12435 on: 03.01.12, 07:07 »

Mielestäni peltikolari on sellainen, jonka jälkeen auto on edelleen ajokelpoinen, vain peltiä vääntynyt ja muovia murtunut. Pyörän ripustukset, rungon vääntyminen jne ovat jo vakavampia juttuja.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12436 on: 03.01.12, 08:14 »

Mielestäni peltikolari on sellainen, jonka jälkeen auto on edelleen ajokelpoinen, vain peltiä vääntynyt ja muovia murtunut. Pyörän ripustukset, rungon vääntyminen jne ovat jo vakavampia juttuja.

Ajokelpoinen suljetulla alueella, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan tieliikenteessä? Ah.. nyt kun trafi on yhtä suurta perhettä, eiköhän siellä saada lanseerattua tieliikenteeseen kaksi uutta termiä, ajokuntoisuus ja ajokelpoisuus. Jotta autolla saisi ajaa tiellä, siinä ei saa olla esimerkiski teräviä kulmia, ulokkeita tai leikkaavaa peltiä Smiley

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12437 on: 03.01.12, 11:46 »

Peltikolarit on näissä iltapäivälehtien tapauksissa sellaisia, mitkä ovat poliisin tietoon tulleita tieltä suistumisia tai yhteenajoja.
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12438 on: 03.01.12, 15:19 »

Mielestäni peltikolari on sellainen, jonka jälkeen auto on edelleen ajokelpoinen, vain peltiä vääntynyt ja muovia murtunut. Pyörän ripustukset, rungon vääntyminen jne ovat jo vakavampia juttuja.
Peltikolari se on sekin kun ooppeli kierii 5 kertaa katon kautta lunastuskuntoon,mutta valistunut kuski oli lujasti vöissä,kömpi pyörtänölle ja pyyhki pölyt kauluksestaan  Grin

There are no atheists in dropping airplane.
Jari Ahonen
Offline Offline

Posts: 1697
Date Registered: 14.09.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12439 on: 03.01.12, 16:27 »

Peltikolari se on sekin kun ooppeli kierii 5 kertaa katon kautta lunastuskuntoon,mutta valistunut kuski oli lujasti vöissä,kömpi pyörtänölle ja pyyhki pölyt kauluksestaan  Grin

Ainakin ennen vanhaan peltikolarin ja liikenneonnettomuuden ero oli juuri siinä, että peltikolarissa ei ihmisille tule naarmun naarmua.

Työautoni on Transit, mutta muuten olen suht terve...
Pages: 1 ... 620 621 [622] 623 624 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1