FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.17, 08:16

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 630 631 [632] 633 634 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475452 times)
Hannu Örn
Offline Offline

Posts: 221
Date Registered: 16.04.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12620 on: 03.02.12, 20:01 »

Jos ei ymmärrä, ei pidä ajaakaan. Jos asia menee käräjille asti, siellä etsitään nimenomaan syyllistä.

Käräjillä kyse ei olekaan siitä, miten liikenneturvallisuutta saataisiin parannettua. Tässä keskustelussa kuitenkin toivottavasti on.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12621 on: 03.02.12, 20:05 »

Ei kyllä ne oli vastapaistettuja ja kahvikin tuli ihan aidosta Moccamasterista muistaakseni, joka kyllä vaihtui sittemmin automaattiin.

Terv. Vekaranjärvi I/06 362pvä, 9 metsäaamua. ATT 0 ja kaikki muutkin testit tekemättä uimatestistä lähtien Grin


Onkos toi ATT jokin ammattitaitotesti vai ??
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12622 on: 03.02.12, 20:06 »

Käräjillä kyse ei olekaan siitä, miten liikenneturvallisuutta saataisiin parannettua. Tässä keskustelussa kuitenkin toivottavasti on.

Paranee se niiltä osin, kun joku kenties menettää ajo-oikeutensa. Lopputulema tosin on lukumääräisesti vain marginaalinen.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12623 on: 03.02.12, 20:12 »

Paranee se niiltä osin, kun joku kenties menettää ajo-oikeutensa. Lopputulema tosin on lukumääräisesti vain marginaalinen.

korttipois ja autokouluun Smiley
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12624 on: 03.02.12, 20:14 »

Helppoja yksinkertaistuksia, jotka tuskin vaikuttaa: kitka nolla, bussin nopeus nolla.

Nopeus: vaikutus toinen potenssi, eli virhe alle kertaluokkaa verrattuna vastakappaleeseen katoaa kohinaan.
Kitka: ei vaikuta muutamalla metrillä mitään (alle havaintovirheen).
Eiköhän joku jolla on kokemusta jyrää meitin liialliset yksinkertaistukset - toivon ainakin.
En tiedä mitä tarkoitat "kohinaan katoamisella". Jos vastusvoimat eli käytännössä kitka olisi nolla, linja-auto jatkaisi matkaansa pysähtymättä, you know.  Roll Eyes
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12625 on: 03.02.12, 20:17 »

korttipois ja autokouluun Smiley

juuri niin, lisättynä psykiatrin ja neurologin testeillä...

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12626 on: 03.02.12, 20:25 »

En tiedä mitä tarkoitat "kohinaan katoamisella". Jos vastusvoimat eli käytännössä kitka olisi nolla, linja-auto jatkaisi matkaansa pysähtymättä, you know.  Roll Eyes

No joo ... ihan noin pitkälle en laskenut ...  Smiley

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12627 on: 03.02.12, 20:30 »

No joo ... ihan noin pitkälle en laskenut ...  Smiley

Kuka tavallinen tienkäyttäjä ratkoo ajaessaan toisen, tai edes ensimmäisen asteen yhtälöitä ajaessaan, tai edes kotonaan. Koko juttu kaipaa maalaisjärkeä, jota joko on, tai sitten ei.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12628 on: 03.02.12, 20:36 »

Olennaisin ongelma ei ole sekopäisten kaahailijoiden vähemmistö. Ongelma on se, että aivan tavallinen, keskimääräinen ja perusasiallinen autonkuljettaja käyttää systemaattisesti liian pieniä turvavälejä ja aliarvioi huonon kelin vaikutusta.

Mikä ihme saa kuvittelemaan, että nämä ovat toisistaan riippumattomia?

Olennaisin ongelma on idiootit jotka kaahaa. Ne saavat noi keskimääräiset kuvittelemaan, että kun kymmenen 120 km/h ohittanutta selvis hengissä tään kilsan, niin mäkin voin ajaa 100sta.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Jouko Holopainen
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 04.10.11

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12629 on: 03.02.12, 20:39 »

Kuka tavallinen tienkäyttäjä ratkoo ajaessaan toisen, tai edes ensimmäisen asteen yhtälöitä ajaessaan, tai edes kotonaan. Koko juttu kaipaa maalaisjärkeä, jota joko on, tai sitten ei.

Nyt kyse ei kyllä ollut tippaakaan siitä mitä tiellä pitäisi miettiä, vaan mita tapahtuu jos/kun törmätään.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Olavi Uotila
Offline Offline

Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12630 on: 03.02.12, 20:45 »

Nyt kyse ei kyllä ollut tippaakaan siitä mitä tiellä pitäisi miettiä, vaan mita tapahtuu jos/kun törmätään.


Sitähän pitäisi miettiä; millä perusteella tulisi arvoida tilannenopeus, ettei törmäillä.

Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320

---  ....  ..---  -..  .--
Lauri Liuhto
Offline Offline

Posts: 312
Date Registered: 16.08.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12631 on: 03.02.12, 21:53 »

Kyllä se keli oli aika paha tänään päiväkahviseudulla. Lunta ei tullut mitenkään tavanomaisuudestapoikkeavan paljoa, mutta se oli erittäin pöllyävää. Tietkään eivät olleet mitenkään poikkeuksellisen liukkaita (ei mitään mitä ei pari kertaa talvessa olisi). Yhdistelmänä tuo oli paha.

Aamulla töihinmennessä (Espoossa, Tuomarilasta Turunväylän ja kehä I:n kautta Otaniemeen) homma toimi suhteellisen hyvin - liikennettä oli paljon, mutta vauhdit alhaalla. Uskoisin että tuo suuri liikennemäärä oli itseasiassa hyvästä, "normaali ruuhkautuminen" aiheutti valmiiksi hitaat vauhdit, jolloin erittäin huono näkyvyys ei kovin merkittävästi heikentänyt toimintamahdollisuuksia.

Ongelmat alkoivatkin isossa mittakaavassa sitten hieman myöhemmin - ettei vaan olisi ollut siinä vaiheessa kun liikennevirta harveni aavistuksen. Vauhdit varmaan hieman nousivat, vaikka varaa siihen ei olisi ollut. Ääliöitäkin varmasti oli liikkeellä, mutta kyllä se vaikeaa tänään oli varmasti tervepäisillekin.

Itse selvisin jälleen kerran ehjänä. Pitäisi varmaan koputtaa puuta - yli 15 vuotta mennyt ilman ensimmäistäkään kolahdusta.  Okei, kerran peruutin talon seinään - mutta se ei ollutkaan minun vikani  Wink (ihan oikeasti ei ollut oma vika, niin uskomattomalta kuin kuulostaakin)

--
Lauri

--
Lauri
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12632 on: 03.02.12, 21:58 »

Voishan sitä ihan omaa turinointiakin tuosta sumpusta harrasta... Missio: Lahdesta Hesa-Vantaalle linkulla ja siitä etiäppäin autolla kotiin... Alunperin piti ajella Viikin pysäkille mutta sitten loppumatkan kuljetta soitti että aja suoraan Hesa-Vantaalle, Viikin kohdalla ei vaan pääse eteenpäin... Linkun kuski totesi ettei mitään tietoa koska perillä, sillä ei tietoa kuinka pitkä ruuhka on. Suurin yllätys tulikin kun satuin nukahtamaan linkkuun... Pariakytä minuuttia myöhemmin herätessäni jossain Keravan kulmilla oli keli niin tukossa että tuskin Suomessa koskaan vastaavaan joutunut... Linkku kuitenkin ajoissa Hesa-Vantaalla. Hyppäsin autoon ja lähdettiin Kehä kolmosta pitkin ajelemaan kohti ykköstietä ja ihmeteltiin että mikä ongelma kehäkolmosella on kun ei jonottanut tarvinnut yhtään. Ykköstiellä olikin ainoa vähän kovempi ruuhka, välillä meinasi jopa seisoa koko letka, kunnes Porin tien kohdalla koko homma purkaantui ja kotio päästiin kirkkaassa mukavassa talvisäässä.  thmbup Tuli jopa ihmeteltyä että miksi liukkaudesta varottavat kun kaikki väylät mitä ajeltiin olivat kuivia... Kerran taisi ESPn valo välähtää koko 200km aikana...

Killerhangar
Raimo Nordsten
Offline Offline

Posts: 299
Date Registered: 09.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12633 on: 04.02.12, 03:53 »

Esimerkki nopeuden vaikutuksesta. Ote Iltalehden jutusta:

"Itse kolarin helposti välttänyt kuorma-auton kuljettaja sai henkilöautoja peräänsä.
- Sain auton pysähtymään noin 25 metriä ennen edellä olevaa. Ensimmäinen törmäys perään siirsi autoani kymmenen, ja toinen viisitoista metriä eteenpäin, Sami Lappalainen kuvailee."
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12634 on: 04.02.12, 09:12 »

Tuo Pasi oli siis tulossa ensimmäiseltä "mosa-leiriltä", joten kuskikin oli melko tuore tapaus.

On se kuljettaja sillon jo puol vuotta ollut palveluksessa. Siitäkin todennäköisesti suurimman osan kuljettajakurssilla.

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12635 on: 04.02.12, 11:38 »

Totta kai! Mutta silti melko tuore tapaus "oikeissa" kuskin hommissa. Vanhat kuskit jotka kotiutuivat tammikuussa hoitivat ajamisen kotiutumiseen asti ja nämä nykyiset aamukasat ottivat vastuun vasta äskettäin.

Olen kyllä tietoinen siitä, että kuskit käyvät monta kuukautta kuljettajakursseilla. Aina kun nuorelle kuskille oli tulossa joku paska-nakki, niin vetosivat johonkin olemattomaan kuskin tehtävään tai kurssiin.  Grin

Juu, näköjään annoin itseni tulkita tuota alkuperäistä lainausta hiukan väärin.  Grin Meillä taas oli lähinnä niin, että kun vanhalle kuskille oli tulossa paska-nakki, se sysättiin koulutuksen nimissä uudemmille kuskeille.

Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12636 on: 04.02.12, 11:47 »

Juu, näköjään annoin itseni tulkita tuota alkuperäistä lainausta hiukan väärin.  Grin Meillä taas oli lähinnä niin, että kun vanhalle kuskille oli tulossa paska-nakki, se sysättiin koulutuksen nimissä uudemmille kuskeille.
Näinhän se hoidettiin, samoin sysättiin kuljetuskeskuksen siivoushommatkin aamukasoille.. Itse olimme sotkussa kahvia juomassa.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12637 on: 04.02.12, 13:02 »


Onkos toi ATT jokin ammattitaitotesti vai ??

Ampumataitotesti.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12638 on: 04.02.12, 16:22 »

Ampumataitotesti.

No miten se nolla voi olla ?
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #12639 on: 04.02.12, 16:46 »

Keli oli siellä varmasti hyvä, mutta porukka ajoi vaan liian kovaa. (Näkyvyys muutama metri Ja 100 km/h  Cry) Toivottavasti vakuutusyhtiöt huomioivat tämän, ja eivätkä maksa kaikkia laskuja  Angry

Kunpa tulisi nopeasti automaattinen nopeusrajoitin kaikkiin autoihin.  Wink

Eli jos on vaikka joko ketjukolari jossain, niin automatiikka rajoittaa kaikkien autojen nopeutta ajoissa. Ja jopa pysäyttää auton kokonaan.

Tuolla systeemillä saisi samalla estettyä kaikki ylinopeudet.  Jos liikennemerkki on vaikka 50, niin auto ei kulje kovenpaa, vaikka kaasupoljin olisi pohjassa.



Tämä tulee vielä, eikä tarvitse montaa vuotta odottaa  Wink
Pages: 1 ... 630 631 [632] 633 634 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1