Keskustelua liikenteestä

<< < (2525/3031) > >>

jhol:
Quote

Hmm..teoreettisen liukumismatkanhan saisi helposti laskettua mekaniikan energiaperiaatteella ja liikemäärän säilymislailla kimmottoman törmäyksen tapauksessa, jos vain tietäisi kitkakertoimen ja massan sekä bussin alkunopeuden.


Helppoja yksinkertaistuksia, jotka tuskin vaikuttaa: kitka nolla, bussin nopeus nolla.

Nopeus: vaikutus toinen potenssi, eli virhe alle kertaluokkaa verrattuna vastakappaleeseen katoaa kohinaan.
Kitka: ei vaikuta muutamalla metrillä mitään (alle havaintovirheen).

Eiköhän joku jolla on kokemusta jyrää meitin liialliset yksinkertaistukset - toivon ainakin.

jukkapalander:
Ei taaskaan jälleen kerran yllättänyt yhtään, että täällä näitä kolareita tapahtuu. Paikkakunta kun on liikenteestä katsottuna pässejä täynnä. Tulin tänään Porvoosta kotia Vantaalle. Matka kesti normaalista 30 minuutista kolarisuman takia 1 h 50 min. Kauhistelin touhua jo Porvoon motarilla. Ajettiin hirveää vauhtia kelistä riippumatta. Parhaimmat tapaukset näki kun joku henkilöauto oli älynnyt hidastaa vauhtiaan kelin takia, niin rekka kyllästyy ajelemaan takana ja menee lumiselle ohituskaistalle ja ohittaa. Valtava lumipilvi pöllyää rekan perästä ja asettaa näkyvyyden lähes nollaan kuin myös ajonopeudenkin. Niskaa sai tiukasti painaa niskatukea vasten ja katella peiliin, millon tulee joku perään. Moni autoilijakin veti tyylikkäästi ohi hirveää vauhtia ohituskaitaa pitkin vaikka todellisuudessa näkyvyys edessä oli n. 50 metriä. Eipä olisi kerennyt ohittajat jarrutella jos joku olisi edessä ollut. Niinkuin nytkin monessa paikkaa kävi... Kotia pääsin itse loppujen lopuksi kiertelemällä pahimmat sumput. Kehä III:lle noustuani ihmettelin hirveää autoletkaa jo rampissa ja sehän selvisi kun ajoi vähän matkaa eteenpäin. Autoja ojassa peräkanaa. Oma reitti menikin sitten vähän kiertäen Vaaralan, Jakomäen, Kontulan, Kehä I:sen, Tuusulanväylän ja Tammiston kautta kotia. Kauhistutti koko matkan ajan, että eikö ihmisillä todella täällä etelässä liiku päässä yhtään mitään ajaessa? Kehä I:llä oli kolareita ja jonoja hemmetisti. Kun kolarisuma purkautui siellä, niin sama meininki jatkui. Taksit, rekat ja Tommi Mäkiset veti ohituskaistaa pitkin hirveää vauhtia ohi. Ei tuntunut säikyttävän äsken nähdyt kolarit vielä riittävästi. Sama meininki myös Tuusulanväylällä. Ihme ettei siellä kolahtanut.

oh2dw:
Niinpä niin. Kun ylläolevaa lukee, ei taida voida muuta kuin masentua. Tulevaisuudessa ajokorttia halajavat, pitäisikin panna huononkelin simulaattoriin, ennenkuin edes harkitaan ajo-oikeuden myöntämistä.

Joona:
Quote

Niinpä niin. Kun ylläolevaa lukee, ei taida voida muuta kuin masentua. Tulevaisuudessa ajokorttia halajavat, pitäisikin panna huononkelin simulaattoriin, ennenkuin edes harkitaan ajo-oikeuden myöntämistä.


Eipä se auta mitään. Tuo on samaa porukkaa, joka ajelee poliisiauton nähdessään 10-20km/h alle rajoituksen, moottoritiellä välttää poliisiauton ohitusta viimeiseen asti, vaikka se tietäisi ajamista 40km/h alle rajoituksen (koettu on). Muuten mennään kuin reikäpää; ajetaan liian lujaa ja liian lähellä liian huonossa kelissä. 100km/h parin metrin turvavälillä vailla huolen häiventä.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=jYZ9dfWQ9DU Video lahdenväylältä. On kuin ydinsodan jäljiltä. Voihan lollero toivottavasti vakuutusyhtiössä nauretaan että ette saa sentin jeesusta kun ette osaa ajaa.

nosturimies:
Quote

Itse oikeana sotilaskuljettajien aateliin kuuluvana (bussia pr-ajossa) voin vannoa ja vakuuttaa, että kuljettajien homma on se yksi parhaimmista ja herkullisimmista. Tosin, siitähän pasikuskit ei tiedä mitään. Eikä pasikuskeja voi oikeisiin sotilaskuljettajiin edes lukea. Oikeat sotilaskuljettajat eivät ole edes tekemisissä niin sotilaallisten laitteiden kanssa kuin pasi


Jassoo.  Pasikuski ajaa sinne minne bussikuski haaveilee pääsevänsä. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page