Keskustelua liikenteestä

<< < (2529/3031) > >>

jhol:
Quote

Kuka tavallinen tienkäyttäjä ratkoo ajaessaan toisen, tai edes ensimmäisen asteen yhtälöitä ajaessaan, tai edes kotonaan. Koko juttu kaipaa maalaisjärkeä, jota joko on, tai sitten ei.


Nyt kyse ei kyllä ollut tippaakaan siitä mitä tiellä pitäisi miettiä, vaan mita tapahtuu jos/kun törmätään.

oh2dw:
Quote

Nyt kyse ei kyllä ollut tippaakaan siitä mitä tiellä pitäisi miettiä, vaan mita tapahtuu jos/kun törmätään.



Sitähän pitäisi miettiä; millä perusteella tulisi arvoida tilannenopeus, ettei törmäillä.

lliuhto:
Kyllä se keli oli aika paha tänään päiväkahviseudulla. Lunta ei tullut mitenkään tavanomaisuudestapoikkeavan paljoa, mutta se oli erittäin pöllyävää. Tietkään eivät olleet mitenkään poikkeuksellisen liukkaita (ei mitään mitä ei pari kertaa talvessa olisi). Yhdistelmänä tuo oli paha.

Aamulla töihinmennessä (Espoossa, Tuomarilasta Turunväylän ja kehä I:n kautta Otaniemeen) homma toimi suhteellisen hyvin - liikennettä oli paljon, mutta vauhdit alhaalla. Uskoisin että tuo suuri liikennemäärä oli itseasiassa hyvästä, "normaali ruuhkautuminen" aiheutti valmiiksi hitaat vauhdit, jolloin erittäin huono näkyvyys ei kovin merkittävästi heikentänyt toimintamahdollisuuksia.

Ongelmat alkoivatkin isossa mittakaavassa sitten hieman myöhemmin - ettei vaan olisi ollut siinä vaiheessa kun liikennevirta harveni aavistuksen. Vauhdit varmaan hieman nousivat, vaikka varaa siihen ei olisi ollut. Ääliöitäkin varmasti oli liikkeellä, mutta kyllä se vaikeaa tänään oli varmasti tervepäisillekin.

Itse selvisin jälleen kerran ehjänä. Pitäisi varmaan koputtaa puuta - yli 15 vuotta mennyt ilman ensimmäistäkään kolahdusta.  Okei, kerran peruutin talon seinään - mutta se ei ollutkaan minun vikani  (ihan oikeasti ei ollut oma vika, niin uskomattomalta kuin kuulostaakin)

--
Lauri

Miksu:
Voishan sitä ihan omaa turinointiakin tuosta sumpusta harrasta... Missio: Lahdesta Hesa-Vantaalle linkulla ja siitä etiäppäin autolla kotiin... Alunperin piti ajella Viikin pysäkille mutta sitten loppumatkan kuljetta soitti että aja suoraan Hesa-Vantaalle, Viikin kohdalla ei vaan pääse eteenpäin... Linkun kuski totesi ettei mitään tietoa koska perillä, sillä ei tietoa kuinka pitkä ruuhka on. Suurin yllätys tulikin kun satuin nukahtamaan linkkuun... Pariakytä minuuttia myöhemmin herätessäni jossain Keravan kulmilla oli keli niin tukossa että tuskin Suomessa koskaan vastaavaan joutunut... Linkku kuitenkin ajoissa Hesa-Vantaalla. Hyppäsin autoon ja lähdettiin Kehä kolmosta pitkin ajelemaan kohti ykköstietä ja ihmeteltiin että mikä ongelma kehäkolmosella on kun ei jonottanut tarvinnut yhtään. Ykköstiellä olikin ainoa vähän kovempi ruuhka, välillä meinasi jopa seisoa koko letka, kunnes Porin tien kohdalla koko homma purkaantui ja kotio päästiin kirkkaassa mukavassa talvisäässä.   Tuli jopa ihmeteltyä että miksi liukkaudesta varottavat kun kaikki väylät mitä ajeltiin olivat kuivia... Kerran taisi ESPn valo välähtää koko 200km aikana...

Rami2106:
Esimerkki nopeuden vaikutuksesta. Ote Iltalehden jutusta:

"Itse kolarin helposti välttänyt kuorma-auton kuljettaja sai henkilöautoja peräänsä.
- Sain auton pysähtymään noin 25 metriä ennen edellä olevaa. Ensimmäinen törmäys perään siirsi autoani kymmenen, ja toinen viisitoista metriä eteenpäin, Sami Lappalainen kuvailee."

Navigation

Up one level

Next page

Previous page